Kotiintuloajoista

---

Millaiset kotiintuloajat 14-15 vuotiaallanne on?

29

4122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mamma68

      Koulu aamuina viimeistään klo 21.30 viikonloppuna klo 24

    • äitili

      meillä ei ole aikoja.
      koska lapsi tulee yleensä ajoissa
      tai joskus menee hiukan yli kolmeen
      mutta hän onkin jo 16w.

    • niin...

      Ota lähtökohdaksi arkisin klo 21 ja viikonloppuisin klo 22.

      Sitten siitä lähdetään myöhentämään, jos...
      - tiedän voivasi luottaa lapseen 99%
      - hän osaa huolehti arjesta, vaikka valvoisikin joskus
      - ei ota tavaksi kukkua kaikkia öitä
      - liikkuu "turvallisessa seurassa" jonka sinä tiedät
      - tiedät, että hänellä on tarvittaessa luotettava kyyti kotiin
      - ilmoittaa missä on ja milloin tulee, ja nämä tiedot pitävät paikkansa
      - pitää puhelimen päällä, on tavoitettavissa, ja ilmoittaa mahdollisista suunnitelmanmuutoksista
      - osaa keskustella kanssanne asiallisesti kotiintuloajoista

      Ja aikaistamaan, jos...
      - et tiedä missä ja kenen kanssa nuori hilluu
      - et tiedä mitä hän tekee
      - etkä voi luottaa siihen, että hän noudattaisi "hyviä tapoja" muualla liikkuessaan (mm. alkoholinkäyttö)
      - puhelimesta "loppuu akku" hämmästyttävän usein
      - sovitut ajat, paikat ja seurat saattavat muuttua, eikä hän ilmoita muutoksesta
      - keskustelee kotiintuloajoista epäkunnioittavasti ja osoittaa näin kypsymättömyyttä

      Ei vastannut kysymykseesi, mutta ajattelinpa kirjoittaa kuitenkin. Itselläni ei mitään kiinteitä kotiintuloaikoja tuohon aikaan ollut. Poikakaverin luona saatoin olla myöhäänkin illalla (23-24), mutta hän asui melkein naapurissa turvallisella alueella. Joskus viikonloppuna meni aamuyön puolelle, mutta silloin äiti tiesi missä ja kenen kanssa olin, puhelin oli päällä ja kyyti järjestettynä. Jos nyt en ihan pieleen muista, lähtökohdat oli arkisin 21 ja viikonloppuisin 23, mutta aina se sovittu aika heitti johonkin suuntaan.

      • äitee +4

        laitoit selvästi esiin varmaan kaikki kriteerit millä meillä mennään ja monella muullakin!

        Meillä kotona ollaan yleensä 20.00, mutta kesällä on 21.00 ollut nyt jonkin aikaa käytössä. Tosin lapset eivät läheskään joka ilta ole myöhään ulkona vaan tulevat jo aiemmin sisälle. Joustoa aikaan saa pyytäessä hyvästä syystä ja nimenomaan etukäteen pyytäessä. Yhdeksältä on turha soitella saako olla myöhempään, vaan se tehdään jo aiemmin ennakoiden. Sama käytäntö on päiväaikaankin jos ollaan kaverilla tms paikassa..


      • anteliaita
        äitee +4 kirjoitti:

        laitoit selvästi esiin varmaan kaikki kriteerit millä meillä mennään ja monella muullakin!

        Meillä kotona ollaan yleensä 20.00, mutta kesällä on 21.00 ollut nyt jonkin aikaa käytössä. Tosin lapset eivät läheskään joka ilta ole myöhään ulkona vaan tulevat jo aiemmin sisälle. Joustoa aikaan saa pyytäessä hyvästä syystä ja nimenomaan etukäteen pyytäessä. Yhdeksältä on turha soitella saako olla myöhempään, vaan se tehdään jo aiemmin ennakoiden. Sama käytäntö on päiväaikaankin jos ollaan kaverilla tms paikassa..

        vanhempia! Itse viisi vuotta sitten kun lukiossa olin, kotiintuloaika oli klo 18.. Siitä sai myöhemmystä vain jos kävi kotona kasvokkain keskustelemassa joka ikinen kerta mihin menee, kenen kanssa jne. Vanhemmat tiesivät kaikki ystäväni, koulu meni yli 9 keskiarvolla, ja aina oltiin jollain kaverilla tai elokuvissa tms. Ei hilluttu kaupungilla, kaveripiirissä ei poltettu.. Ja silti niin tiukat rajat. Käypi kateeksi...


      • Pasi
        anteliaita kirjoitti:

        vanhempia! Itse viisi vuotta sitten kun lukiossa olin, kotiintuloaika oli klo 18.. Siitä sai myöhemmystä vain jos kävi kotona kasvokkain keskustelemassa joka ikinen kerta mihin menee, kenen kanssa jne. Vanhemmat tiesivät kaikki ystäväni, koulu meni yli 9 keskiarvolla, ja aina oltiin jollain kaverilla tai elokuvissa tms. Ei hilluttu kaupungilla, kaveripiirissä ei poltettu.. Ja silti niin tiukat rajat. Käypi kateeksi...

        Oliko sinulla harrastuksia? Meillä vasta alaikäisiä lapsia mutta niidenkin harrastukset loppuvat toisinaan vasta klo 20. arkisinkin.
        Toi 18.00 kuullostaa hieman liioittelulta.


      • Kävin pianotunneilla -
        Pasi kirjoitti:

        Oliko sinulla harrastuksia? Meillä vasta alaikäisiä lapsia mutta niidenkin harrastukset loppuvat toisinaan vasta klo 20. arkisinkin.
        Toi 18.00 kuullostaa hieman liioittelulta.

        mutta niihinkin vanhemmat veivät ja hakivat! Tästäkin aiheesta riideltiin, miksi en voinut mennä itse bussilla 10km päähän, ja mennä tunnin jälkeen esim. kaverille.

        Tottakai periaatteessa hyvä että sai kyydin, ei tarvinnut lumessa ja sateessa ja rännässä vaeltaa.. Mutta yhtään kertaa en saanut itse mennä! Laskeskelin nyt itsekseni kun oma auto on, että bussi olisi tullut halvemmaksi.. Olen nyt yrittänyt itsenäistyttyäni keskustella näistä että mikä sai vanhemmat vetämään näin tiukat rajat, vastausta en ole saanut.

        Niinhän sen pitäisi mennä, että kun käyttäytyy hyvin, saa oikeuksia, kun käyttäytyy huonosti, menettää ne. Mutta entä jos niitä oikeuksia ei alunperin ole ollut, eikä niitä voi millään saada..?

        Tämä johti sitten aikamoiseen luottamuspulaan, mikä tosin oli jatkunut jo ihan ala-asteesta lähtien. Mitä tahansa teki, niin luotettiin aina yhtä vähän. :/ Joskus vanhemmat yrittivät selitellä että ei se mitä MINÄ teen vaan mitä ne MUUT voivat tehdä minulle..

        Tässä oli vaan se ongelma että koska minua ei päästetty mihinkään, ottaessani ensimmäistä kertaa kontaktia miessukupuoleen 18-vuotiaana, minut huijattiin muka juomaan teetä erään pojan luokse jatkoille. Ei ollut mitään kokemusta pojista.. (Koulussakaan (lukio) kun en niille pahemmin puhunut, ja kiinnostavia tapauksia olin tavannut lähinnä perhejuhlissa joissa aikuisia oli läsnä, eli hekin käyttäytyivät asiallisesti. Humaltuneita ihmisiäkään en ollut nähnyt ennen kuin täytin 18v, ja eka festari tuona kesänä järkytti minua aika pahasti.) Noh, eihän tämä poika tietenkään mitään teetä halunnut juoda, kuten naiivisti olin luullut.. Yritti hyväksikäyttää. Pakenin yöllä itkien pois ja selitin vanhemmille aamulla että olin myöhästynyt junasta.

        Että älkää ylisuojelko lapsianne. Uskon edelleen, että jos olisin ollut mukana näissä "normaaleissa teinikokoontumisissa", en usko että olisin ollut niin naiivi että olisin uskonut että joku kundi tosiaan pyytäisi ketään vain juttelemaan kotiinsa keskellä yötä.

        Näitä "mennää vaa juomaa teetä ja juttelee"-tapauksia on tullut myöhemmin lisää, mutta kerrasta opin.. Luottamus miehiin ja totuuden puhumiseen tosin meni pitkäksi aikaa.

        Kaverit ihmettelevät vieläkin miten aikuinen parikymppinen nainen on vielä ihan ala-asteelaisen tasolla miesten kanssa juttelussa. :S Minkäs sille noi kun on asunut pumpulissa 18-vuotiaaksi asti.. Ja totuus ja todellinen elämä lämähtää rumasti päin naamaa. Sikäli olen vähän katkera vanhemmilleni, että ensin rajoitettiin se 18-vuotta ja ei sallittu mitään, ei ottaa vastuuta, ei itsenäisyyttä.. Ja sitten kun se maaginen 18-vuotta tuli täyteen, minut potkaistiin pihalle, käskettiin etsiä työtä ja ottaa vastuuta.

        Kyllähän sitä nyt pärjää jo ihan kohtuullisesti, opinnot edistyy ja työtä on. Mutta edelleen ihmettelen joitakin vanhempieni kasvatusratkaisuita.. Luulisi että vanhempien kuuluisi valmistaa lasta elämään, ei piilottaa oikeata maailmalta.

        Kammoan jo ajatustakin oman lapsen saannista ja sen kasvattamisesta, lähipiirin keski-ikä tosiaan 25 molemmin puolin ja lapsia alkaa tulla.. Inhottaa ajatus että toistan tuota ylisuojelevaa asennetta omiin lapsiini ja rajoitan heitä liikaa mahdollisesti tulevaisuudessa.


    • äippä

      Viikolla viimestään 23.00, viikonlopuisin vähän pidempään ehkä 02.00. Paitsi jos on bileissä kavereiden luona,niin turha tulla kotiin yöksi viinalta haisten. pysyköön silloin kavereilla.

      • "äidin"

        juttua. Kyse oli siis 14v. lapsesta, siis "pysyköön kaverillaan viinanhajuisena". Haloo...sinä siis annat luvan juoda ja viimeisen päälle, tottakai, eihän lapsen kotia tarvitse tulla. Itselläni on samanikäinen poika ja olen kauhistunut asenteestasi...Olitko ihan tosissasi???


      • fffffdsad
        "äidin" kirjoitti:

        juttua. Kyse oli siis 14v. lapsesta, siis "pysyköön kaverillaan viinanhajuisena". Haloo...sinä siis annat luvan juoda ja viimeisen päälle, tottakai, eihän lapsen kotia tarvitse tulla. Itselläni on samanikäinen poika ja olen kauhistunut asenteestasi...Olitko ihan tosissasi???

        "Kyse oli siis 14v. lapsesta, siis "pysyköön kaverillaan viinanhajuisena". Haloo...sinä siis annat luvan juoda ja viimeisen päälle, tottakai, eihän lapsen kotia tarvitse tulla. Itselläni on samanikäinen poika ja olen kauhistunut asenteestasi...Olitko ihan tosissasi???"


        Katoskatos, täällä on ylihuolehtivainen äiti jonka lasta varmaan kiusataan koulussa eikä se penikka käy ulkona kuin lenkillä äitikultsin kainalossa


      • XYZ
        fffffdsad kirjoitti:

        "Kyse oli siis 14v. lapsesta, siis "pysyköön kaverillaan viinanhajuisena". Haloo...sinä siis annat luvan juoda ja viimeisen päälle, tottakai, eihän lapsen kotia tarvitse tulla. Itselläni on samanikäinen poika ja olen kauhistunut asenteestasi...Olitko ihan tosissasi???"


        Katoskatos, täällä on ylihuolehtivainen äiti jonka lasta varmaan kiusataan koulussa eikä se penikka käy ulkona kuin lenkillä äitikultsin kainalossa

        Oikea äitiys ei ole sitä,että heitetään lapsi pihalle. Tulet sen huomaamaan,kunhan ikää karttuu.


      • kirjoita
        fffffdsad kirjoitti:

        "Kyse oli siis 14v. lapsesta, siis "pysyköön kaverillaan viinanhajuisena". Haloo...sinä siis annat luvan juoda ja viimeisen päälle, tottakai, eihän lapsen kotia tarvitse tulla. Itselläni on samanikäinen poika ja olen kauhistunut asenteestasi...Olitko ihan tosissasi???"


        Katoskatos, täällä on ylihuolehtivainen äiti jonka lasta varmaan kiusataan koulussa eikä se penikka käy ulkona kuin lenkillä äitikultsin kainalossa

        paskaa... Lapseni ei ole koulukiusattu ja kavereita on riittämiin. On myöskin välittävä perhe ei pelkästään äiti ja meillä on koti, huom... KOTI, siellä on Nuoren lapseni yöpaikka ei kaverilla, siellä voi myös nukkua JOS tahtoo..viinanhajuisena. Onnekseni ei vielä ole tahtonut, kun menis muutama aika ja sais elämänarvot iskostettua ajatusmaailmaansa!


      • onnekseni
        fffffdsad kirjoitti:

        "Kyse oli siis 14v. lapsesta, siis "pysyköön kaverillaan viinanhajuisena". Haloo...sinä siis annat luvan juoda ja viimeisen päälle, tottakai, eihän lapsen kotia tarvitse tulla. Itselläni on samanikäinen poika ja olen kauhistunut asenteestasi...Olitko ihan tosissasi???"


        Katoskatos, täällä on ylihuolehtivainen äiti jonka lasta varmaan kiusataan koulussa eikä se penikka käy ulkona kuin lenkillä äitikultsin kainalossa

        on todettava, onneksi et ole minun penska.


      • lapsestasi

        Etköp välitä lapsestasi kun annat olla poissa noin myöhään ja annat juoda alkoholia.
        Kuinka lapsesi jaksaa koulussa kun noin myöhään tulee kotiin. Eikö lähipiirissäsi olisi ketään joka voisi lapsesta huolehtia ja asettaa rajat hänelle. Ellei se sitten ole jo liian myöhäistä.


    • 4 nuorta

      14 v tyttö klo. 19 ja 16 v poika 20.00. Sit nuoremmat 12 ja 11 v klo. 19 myös. Aina sama aika, kouluaikoina, viikonloppuna ja lomilla. Hyvin on toiminut, usein tulevat ennemminkin. Eikä myöhästymisiä ole ollut kun 12 veellä.
      Myöhästyminen tietää seuraavan illan sisälläoloa.

      • touhua

        Ehditte varmaankin sitten yhdessä perheenä touhuta kaikenlaista kun kaverit eivät vie kaikkea aikaa.


      • 4 nuorta

        Niin, keskitetysti on ollut rauhoittuminen unille hyvissä ajoin. Ovat oppineet kunnon yöunille pienestä lähtien. Uutenavuotena ja juhannuksena kun on lupa valvoa, menee tasapainoittamiseen oma aikansa - mitä isompia, sen helpompi tasoittaa rytmi.
        Ja toisekseen, meillä ei nukuta puolille päiville, lomillakin viimeistään 9-10 aikaan on herätys.

        Selvennys; 2 ADHD-oireisia, ja heillä on erittäin suuri vaara kääntää unirytmi väärinpäin, jota ei helpolla korjatakkaan - siksi siitä pidetty tiukasti kiinni pienestä lähtien.

        16 v saa katsella nyt poikkeuksella myöhäis-illan ottelut.


      • Menee
        4 nuorta kirjoitti:

        Niin, keskitetysti on ollut rauhoittuminen unille hyvissä ajoin. Ovat oppineet kunnon yöunille pienestä lähtien. Uutenavuotena ja juhannuksena kun on lupa valvoa, menee tasapainoittamiseen oma aikansa - mitä isompia, sen helpompi tasoittaa rytmi.
        Ja toisekseen, meillä ei nukuta puolille päiville, lomillakin viimeistään 9-10 aikaan on herätys.

        Selvennys; 2 ADHD-oireisia, ja heillä on erittäin suuri vaara kääntää unirytmi väärinpäin, jota ei helpolla korjatakkaan - siksi siitä pidetty tiukasti kiinni pienestä lähtien.

        16 v saa katsella nyt poikkeuksella myöhäis-illan ottelut.

        Tuo menee jo liian pitkälle, soitteletko kotiin klo 21 kun on 18w että menes nyt nukkumaan ettei mene liian myöhään?


      • 4 nuorta
        Menee kirjoitti:

        Tuo menee jo liian pitkälle, soitteletko kotiin klo 21 kun on 18w että menes nyt nukkumaan ettei mene liian myöhään?

        16 v ja 18 v on eri asioita. 18 v on täysi-ikäinen.


      • katos joo
        4 nuorta kirjoitti:

        16 v ja 18 v on eri asioita. 18 v on täysi-ikäinen.

        Tajusit kyllä pointtini varmasti, 16v on jo melkein aikuinen (uumiinrakenteeltaan ja luultavasti henkiseltä iältäänkin) niin kuulostaa vähän oudolta toiminnalta...


      • kyllä kyllä...
        4 nuorta kirjoitti:

        16 v ja 18 v on eri asioita. 18 v on täysi-ikäinen.

        Monenkin asian suhteen tällä palstalla vilisee väite, että alaikäinen on kuitenkin alaikäinen. Ja tottahan se on, ei käy kieltäminen =) Mutta onko kellään koskaan käynyt mielessä, että se alaikäinen on pian täysi-ikäinen? Että jos 17-vuotiaalle ei anneta vastuuta, velvollisuuksia tai vapautta, niin miten hukassa se on niiden kanssa vuoden päästä? Milloin opetellaan kantamaan vastuu itsestä, jos ei silloin, kun vielä kuitenkin on vanhemmat turvana? Ihminen ei yhdessä yössä muutu. Ei teiniä voi vahtia kuin lasta täysi-ikäiseksi asti ja olettaa sitten, että hän huolehtii vastuullisesti ja itsenäisesti koulustaan, raha-asioistaan, alkoholin käytöstään ja niin edelleen.


      • 4 nuorta
        kyllä kyllä... kirjoitti:

        Monenkin asian suhteen tällä palstalla vilisee väite, että alaikäinen on kuitenkin alaikäinen. Ja tottahan se on, ei käy kieltäminen =) Mutta onko kellään koskaan käynyt mielessä, että se alaikäinen on pian täysi-ikäinen? Että jos 17-vuotiaalle ei anneta vastuuta, velvollisuuksia tai vapautta, niin miten hukassa se on niiden kanssa vuoden päästä? Milloin opetellaan kantamaan vastuu itsestä, jos ei silloin, kun vielä kuitenkin on vanhemmat turvana? Ihminen ei yhdessä yössä muutu. Ei teiniä voi vahtia kuin lasta täysi-ikäiseksi asti ja olettaa sitten, että hän huolehtii vastuullisesti ja itsenäisesti koulustaan, raha-asioistaan, alkoholin käytöstään ja niin edelleen.

        Kysyttiin vain kotiintuloaikoja, jotka laitoin, ja ne siis meidän perheen ja lasten kehitystasojen mukaisia. Esikoinen on 16 v, miehen ruumis, mutta noin 2-3 vuotta ikäryhmäänsä jäljessä.


      • jälkeenjäänyt
        4 nuorta kirjoitti:

        Kysyttiin vain kotiintuloaikoja, jotka laitoin, ja ne siis meidän perheen ja lasten kehitystasojen mukaisia. Esikoinen on 16 v, miehen ruumis, mutta noin 2-3 vuotta ikäryhmäänsä jäljessä.

        Miten niin jäljessä?


    • varaäiti

      meillä on 14v. tytöllä seuraavat kotiin tulot
      koulupäivisin 20.30, viikonloppuisin 22.00
      lomalla arkisin viim.21.30 ja viikonloppuaika sama 22.00. Asioista voidaan joskus joustaa jos on hyvä syy mutta se ei ole kaupungilla olo ja kun kaveritkin saavat. Jos on jotkut juhlat myöhempääm, tyttö haetaan sieltä sovittuna aikana kotiin.
      Vanhemmat alaikäiset lapset meillä (17v ja 2x16v.) ovat kotona viim. 23.30.

    • meillä ei ole kotiintulo aikoja koska lapset ovat yleensä jo seitsemän ja kahdeksan välillä kotona.Eivät liiku kaupungilla ollenkaan iltaisin ainoastaan kavereiden luona oleskentelevat tai kaverit ovat meillä. Nyt kesällä harrastavat perhokalastusta ja heittouistelua että kotiin tulo ajat saattavat venähtää ylipuolenyönkin.

    • Mariaana

      Kotiintuloajat ovat meillä pian 14-vuotialla klo.21 (arkisin 20.30) ja 15-vuotiaalla 21.30 (arkisin 21.00)
      Jos niitä rikkoo, joutuu 30 minuutista 3 päivän arestiin, 40 minuutista neljän päivän arestiin yms.. Mutta vain yli 10 minuutin rikkeestä joutuu arestiin. Kuitenkin aina puhuttelu kun myöhästyy.

    • 16-vuotias

      Meidän perheessä on kolme nuorta. Vanhin, eli minä, kohta 17 v, siitä nuoremmat pojat 15 ja 13 v.

      Itse tulen kotiin arkisin viimeistään kymmenen aikoihin, viikonloppuisinkaan olen harvoin pidempään, koska viihdyn kotona. Kuitenkin viikonloppuisin meidän vanhempien odotetaan olevan kotona viimesitään puolen yön aikaan, nuorempi veli tulee kymmenen aikoihin.

      15-vuotias tulee suunilleen samoihin aikoihin kotiin viikolla, vaikka hänellä on enempi myöhästymisiä. Juuri koskaan ei hänelläkään mene puoli yhdentoista yli.

      13-vuotias tulee viikolla kotiin kahdeksan aikaan.

      Kesälomilla kotiintuloaikoja ei juuri ole, koska pojat viettävät kesänsä sukulaisten maatilalla töissä, ja itse olen töissä kotikunnassa, ja kaikki meistä tajuavat, että töihin mennään ajallaan. Yleensäkin Vanhempamme odottavat meidän heräävän ajoissa kouluun, muuten kotiintuloaikaa aikaistetaan.

      Kotiintuloajoista joustetaan jos:
      -Siitä sovitaan etukäteen
      -On hyvä syy
      -Myöhästelyjä ei ole ollut
      -Vanhemmat tietävät missä ollaan ja mitä tehdään ja kenen kanssa

    • suurperheen mude

      koulu aikoina arkisin kahdeksalta ja viikonloppuisin yheksän aikaan.lomalla viikolla yhdeksän aikaan ja viikonloppusin kymmenen aikaan.viikonloppuisin on tarvittaessa joustettu.toiminut ainakin tähän asti,teinillä ikää ensikuun alussa 16 =))

    • Anonyymi

      myöhäinen vastaus, mutta kuitenkin joku näitä vielä lukee, 14v tytölläni ei ole kotiintuloaikoja, mutta ymmärtää kyllä tulla arkisin ennen 10 kotiin, viikonloppuisin voi venähtää jopa tosi myöhäseen, mutta luotan että hän käyttäytyy siellä missä onkaan, yleensä hän ilmoittaa minne on menossa ja keiden kanssa. koulu hänellä sujuu hyvin, vaikka vapauksia onkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      262
      2876
    2. 197
      2832
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      67
      2405
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      208
      1896
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      13
      1358
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1317
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      23
      1285
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1257
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      159
      1172
    Aihe