Hydro Valmetti

Dementtia

Muistaako kukaan mikä oli se Valmetin ilmeisesti koeiluksi jääneen vesion tyyppi joka oli voiman siirroltaan hyrostaattinen, nostolaitteet ja voimanulos otto molemmin päin, kopissa hallintalaitteet pyörähti menosuuntaan, olikohan vielä nelipyörä ohjattava.?

8

2754

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eeeeee

      olisiko ollu esim. H 810 ? Yks asentaja sanoi, et hieno peli. Tarkoitti kai, et murheita voi olla ihan riittävästi. Ehkä joillakin kaupungeilla ollut niitä käytössä??

      • ghjl

        Ei oikein toiminut. Hydrauliikka vie aina osansa tehosta ja siksi hydraulivetoinen soveltuu lähinnä kevyisiin töihin, joissa pääosa tehosta käytetään ulosotolle. Laitteessa oli vetotehon parantamiseksi nostettu paineita ja seuraus oli tietysti heikompi kestävyys.

        Kehittäjä oli fiksoitunut hydrauliikan kaikkivoipaisuuteen.


      • Foordi
        ghjl kirjoitti:

        Ei oikein toiminut. Hydrauliikka vie aina osansa tehosta ja siksi hydraulivetoinen soveltuu lähinnä kevyisiin töihin, joissa pääosa tehosta käytetään ulosotolle. Laitteessa oli vetotehon parantamiseksi nostettu paineita ja seuraus oli tietysti heikompi kestävyys.

        Kehittäjä oli fiksoitunut hydrauliikan kaikkivoipaisuuteen.

        Tuo että hydraulinen voimansiirto vie osan tehosta, en oikein tiedä. Eräs kaivurimies jolla 6-sylinterinen Huddig-kaivurikuormaaja kertoi että pienempi tehohäviö hydraulisella voimansiirrolla kuin momentinmuunnintraktorilla. Hydraulinen voimansiirto on kuitenkin "kova" kun taas momentinmuunnin "luistaa".
        Omakin 550 Ford haistaa mäet jo kaukaa ja isompi mäki menee pienillä kierroksilla hidasta vauhtia jos nelosella ajaa. Eipä pitkiä mäkiä viitsi jurnatakaan ainakaa hellekeleillä.
        Tehohäviöitä on kaikissa voimansiirroissa, Nykyiset pumput ja hydraulimoottorit (tosin Valmet 87- mallia, vaan niimpä ko. Huddig myös) hyviä hyötysuhteiltaan.
        Joku malli Pirun isoa Massikkaa (oliko 270 hp tehoa)on hydraulivedolla, samoin joku versio kaupukibussia. Mulla mutu-tuntuma että hydrauliveto vielä syrjäyttää momentinmuuntimet.
        Jos tuo Valmet heikko, johtuu ehkä huonosta suunnittelusta. Joku vuosi sitten tällä Huddigilla 12500 tuntia ja kuulemma hyvin pelannut, ajeleepa vieläkin vaikka on vanha kone, taitaapa kuskikin olla ~70-vee.


      • ex-kuski
        Foordi kirjoitti:

        Tuo että hydraulinen voimansiirto vie osan tehosta, en oikein tiedä. Eräs kaivurimies jolla 6-sylinterinen Huddig-kaivurikuormaaja kertoi että pienempi tehohäviö hydraulisella voimansiirrolla kuin momentinmuunnintraktorilla. Hydraulinen voimansiirto on kuitenkin "kova" kun taas momentinmuunnin "luistaa".
        Omakin 550 Ford haistaa mäet jo kaukaa ja isompi mäki menee pienillä kierroksilla hidasta vauhtia jos nelosella ajaa. Eipä pitkiä mäkiä viitsi jurnatakaan ainakaa hellekeleillä.
        Tehohäviöitä on kaikissa voimansiirroissa, Nykyiset pumput ja hydraulimoottorit (tosin Valmet 87- mallia, vaan niimpä ko. Huddig myös) hyviä hyötysuhteiltaan.
        Joku malli Pirun isoa Massikkaa (oliko 270 hp tehoa)on hydraulivedolla, samoin joku versio kaupukibussia. Mulla mutu-tuntuma että hydrauliveto vielä syrjäyttää momentinmuuntimet.
        Jos tuo Valmet heikko, johtuu ehkä huonosta suunnittelusta. Joku vuosi sitten tällä Huddigilla 12500 tuntia ja kuulemma hyvin pelannut, ajeleepa vieläkin vaikka on vanha kone, taitaapa kuskikin olla ~70-vee.

        ...on jo metsäkonepuolella kokolailla kadonnut uusista koneista,ihan siitäkin syystä että nopeudensäätö tilannekohtaisesti on helpompaa ja moottorin tehoaluetta saadaan käytettyä paremmin.Ja maanrakennuspuolella sama trendi menossa.


      • tuon Valmetin
        Foordi kirjoitti:

        Tuo että hydraulinen voimansiirto vie osan tehosta, en oikein tiedä. Eräs kaivurimies jolla 6-sylinterinen Huddig-kaivurikuormaaja kertoi että pienempi tehohäviö hydraulisella voimansiirrolla kuin momentinmuunnintraktorilla. Hydraulinen voimansiirto on kuitenkin "kova" kun taas momentinmuunnin "luistaa".
        Omakin 550 Ford haistaa mäet jo kaukaa ja isompi mäki menee pienillä kierroksilla hidasta vauhtia jos nelosella ajaa. Eipä pitkiä mäkiä viitsi jurnatakaan ainakaa hellekeleillä.
        Tehohäviöitä on kaikissa voimansiirroissa, Nykyiset pumput ja hydraulimoottorit (tosin Valmet 87- mallia, vaan niimpä ko. Huddig myös) hyviä hyötysuhteiltaan.
        Joku malli Pirun isoa Massikkaa (oliko 270 hp tehoa)on hydraulivedolla, samoin joku versio kaupukibussia. Mulla mutu-tuntuma että hydrauliveto vielä syrjäyttää momentinmuuntimet.
        Jos tuo Valmet heikko, johtuu ehkä huonosta suunnittelusta. Joku vuosi sitten tällä Huddigilla 12500 tuntia ja kuulemma hyvin pelannut, ajeleepa vieläkin vaikka on vanha kone, taitaapa kuskikin olla ~70-vee.

        suunnittelussa ollu Matti Sampo mukana,joka sittemmin robottitraktoria, sun muita ikiliikkujia suunnitteli.

        Jokohan tuon sais nyky tekniikalla toimivaks...


      • Foordi
        tuon Valmetin kirjoitti:

        suunnittelussa ollu Matti Sampo mukana,joka sittemmin robottitraktoria, sun muita ikiliikkujia suunnitteli.

        Jokohan tuon sais nyky tekniikalla toimivaks...

        Sillä oli niitä hydraulivirityksiä. Saattaa olla käytössäkin tuulivoimaloissa hydraulinen Matti Sampon kehittelemä voimansiirto. Tehonsäätö helppoa. Kyllähän tuommoisen rattorin mun mielesstä sais vaikka miten toimivaksi. Ja pelkkää hydrauliikkaahan ne on pyörivät kaivinkoneetkin. Eikös hydrauliikka ole pyörän jälkeen melki toiseksi viisain keksintö. Ja paineethan nykyään mm. Valtroissa tosi korkeita. Onko jotain 300 bar vai ylikin. Jos joku tietäis kertoa tuonkin. Kovemmilla paineilla saadaan kevyemmät ja pienemmät rakenteet.


    • J@nne
      • varsin

        Tarkoittin- kiitoksia erit.J@nnelle linkistä.
        Onpaha vaan yhdenlainen kappale historiaa tämäkin ja vähemmän missään esiintyy edes valmistajan omissa tiedoissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      2945
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1560
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1412
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1322
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      40
      1246
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1176
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1148
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      119
      969
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      892
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      773
    Aihe