Romaniaan kuukauden päästä - rokotteet etc ???

Tesno

Kysymys Romania-asiantuntijoille.

ensinnäkin... Mitä rokotteita tarvitsisi hommata (viimeksi mua on neulalla pistetty varmaan neuvolassa 20v sitten) ?

Oon menossa joillekkin festareille soittamaan ja en tunne organisaatiotahoa lainkaan entuudestaan. 3 päivää pitäis siellä viettää ja sit takaisin. tuli vain mieleen noi hepatiitit sun muut.

toiseksi... viisumeitahan siellä ei tarvitse ??

ja mitä erityisiä dont do- juttuja (esim ei pidä syödä rafloissa etc) ??

kaikki informaatio on tarpeen -- lähtö 14.7 ja sitä ennen pitäs kaikki asiat saada kuosiin.

kiitos

8

1947

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuskinpa

tarvitset mitään rokotteita. Itse en ainakaan ottanut. Kraanavettä ei kyllä pidä mennä juomaan.

• Tesno

...tullut hepatiittia ??

• minulla on

kyllä hepatiittirokote voimassa, mutta en ottanut sitä Romaniaa varten. Romaniaan ei ainakaan Aurinkomatkatkojen mukaan tarvita mitään pakollisia rokotteita.

• TTT
        minulla on kirjoitti:

kyllä hepatiittirokote voimassa, mutta en ottanut sitä Romaniaa varten. Romaniaan ei ainakaan Aurinkomatkatkojen mukaan tarvita mitään pakollisia rokotteita.

Perusrokotteet kannattaa päivittää. Romaniassa on paljon hepatittiia, hiviä ja aidsia (no näihin ei rokotteet auta). Itse olen Bukarestin kraanavettä juonut (pahan makuista) ilman dramaattisia seurauksia (Havrix otettu vuosia sitten kun tulee paljon matkustettua).

Ruoka oman kokemukseni mukaan täyttävää ja rasvaista. Riippuu vähän mihin päin Romaniaa on menossa, turistipaikoissa (Mamaia yms) en ole käynyt. Ciorba di burta on lehmän vatsalaukusta tehtyä keittoa joka on kuullemma erittäin herkullista (en maistanut).

• nannaa0606

mitaan rokotteita ei vaadita mutta a ja b hepatiitit mahdollisia saada. lapselleni otin havrix rokotteen ennen reissuun lahtoa. talla hetkellakin romaniassa ollaan. puoltoista vkoa takana, ei ainaskaan viela oo ollu ongelmia. viisumia ei tartte, passi oltava voimassa ainaskin 3kk reissusta paluun jalkeen. jos herkka vatsa, syo maitohappobakteereita jo muutama pva ennen reissuun lahtoa. kaikkea voi syoda, tuoretta siis.. :)lintuinfluenssaahan romaniassa on joissain kaupungeissa, joten muistettava pesta kasia jne.. hauskaa reissua!

• nannaa0606

kraana vetta ei kannata juoda.. pullovetta vaan.. mineraali tai tavalista..

• voimassa

Olettaisi jo tähän maailmanaikaan, että ulkomailla matkaavalla on Havrix tai muu hepatiittirokote kunnossa. Jäykkäkouristuspiikki on myös hyvä ottaa, vaikka ei ikinä kävisi nakkikioskia kauempana. Vaikka rokotuksien hinnoista kuuluu silloin tällöin jäkätystä, niin tautien iskiessä on rahan- ja terveydenmeno takuulla suurempi.

• Tesno

se hepatiitti rokote pitää ottaa ?? riittääkö pari viikkoa ennen matkaa ????

ennyt kyl muista et mitä rokotteita mul on voimassa, olin tuossa vaihtarinakin vuoden italiassa eikä siellä mitää onkelmia tullu vaik joskus rahapulassa tuli vettä raanasta juotuakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
      Maailman menoa
      203
      6370
    2. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      75
      4816
    3. Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään

voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa
      Maailman menoa
      81
      4750
    4. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      101
      4618
    5. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
      Maailman menoa
      97
      2801
    6. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      7
      2302
    7. En koskaan tule sinulle tätä kertomaan

Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.
      Ikävä
      62
      2235
    8. Saatoin tehdä elämäni isoimman virheen

Otsikko kertoo kaiken. Miksei kaikki voi olla yksinkertaisempaa?
      Ikävä
      133
      1727
    9. odotatko vielä viestiä minulta...

Mies...? En tiedä mitä sanoa 😔 auta vähän naista ja tule enemmän vastaan
      Ikävä
      139
      1654
    10. Joroinen räjähdys

Ja siellä räjähti sähköpakettiauto,joka teki suuret tuhot.
      Hybridi- ja sähköautot
      58
      1627
    Aihe