Pidättyväinen=vihainen ?

Riva

Hyvin monessa rodussa on maininta;pidättyväinen vieraita kohtaan.
Miten kukakin sen ymmärtää?

Minä ymmärrän sen niin,että koira ei mene heti moikkaamaan,vaan jää tarkkailemaan tilannetta, ja jos vieras tunkee väkisin, niin varoittaa murisemalla ja voi jopa hyökätä.Eli pidättyväistä rotua ei saa mennä omin päin moikkaamaan.

Kuinka moni lukee rotumääritelmän kun ottaa koiraa? Ja kuinka moni tietää mitä pidättyväinen tarkoittaa? Miten paljon tulee puremis tapauksia vain sen takia,että ei kunnioiteta rotumääritelmää.Vai onko niin,että rotumääritelmän luonne osalla ei enää ole mitään merkitystä ,koska ihminen päättää millanen koiran pitää olla.

Eli millanen pidättyväinen koira saa olla?

13

2272

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bouvier

Itselläni on Bouvier, jonka rotumääritelmä kertoo myös mainitsemaasi.

Kyllä luin rotumääritelmän silloin joskus ensimmäistä Bouvieria hankkiessani.

Enimmät elämäni Bouviereista eivät tosin ole olleet pidättyviä. Yksi on ollut hieman arvaamaton vieraille. Useimmat erittäin ystävällisiä, mutta tarvittaessa puolustavia. Puremistapauksia ei ole tullut koskaan.

Minulle ainakin on paljon merkitystä mitä luonnekuvaus sanoo. Tosin jokainen koira on aina yksilö, ei rotumääritelmä aina oikein pidä paikkaansa samalla lailla jokaisen kohdalla.

En ole kuullut muiltakaan puremistapauksia Bouvierin kohdalla, muunlaisia vartioimiskertomuksia kyllä. Esimerkiksi kerrostalossa oli jokin huoltomies (en muista millä asialla) mennyt asuntoon yleisavaimella omistajan poissaollessa. Koira, Bouvier oli vain heiluttanut häntää kun mies tuli. Mutta, pois lähtemään ei ollut enää päästänyt. Seisoi oven edessä ja murisi. Tapauksessa ei kuitenkaan käynyt kuinkaan, mies soitti kännykällä ja omistaja saatiin paikalle. Tämmöisistä käynneistä tietysti olisi hyvä ilmoittaa etukäteen.

• tuon mainitsemasi määritelmän. Samalla tavalla kuin sinä minäkin sen ymmärrän.

Esim omalla rodullani lukee näin:
      Tasapainoinen ,valpas, itsetietoinen omistajaansa hyvin kiintynyt ja erittäin tarkkaavainen pieni koira. Ei arka eikä aggressiivinen.

Siinä on mainittu tuo sana aggressiivinen ja sitä kauan sitten Griffonit vieraille ovat olleet. Joskus vieläkin ilmenee vihaisuutta.

Tuossa mainitaan myös omistajaansa hyvin kiintynyt. Kertoo myös puolustamis vietistä.

Erittäin tarkkaavainen= haukkuherkkä

• Chinese.Butterfly

Minulla on kiinanharjakoira, jotka rotumääritelmän mukaan on jossain määrin pidättäytyväinen vieraita kohtaan, mutta ei siis todellakaan murise saatika nappaa! Ilmenee lähinnä niin ettei täysin vieraita lähde omin päin moikkaamaan,vaan katsoo ensin miten muut perheestä suhtautuu, sitten käy tervehtimässä. Mutta ei siis kaipaa rapsutuksia kuin tutuilta ja perheen jäseniltä. Aika hitaasti syttyy vieraille, saa kyläillä useasti ennenkuin harjis alkaa pallon kanssa pummaamisensa leikkiin :) Mutta ilmeisesti tarkoitit tällä jutulla jotain suurempia rotuja...?

• Molossi

Tuon toisen ison rodun rotumääritelmässä aikoinaan luki pidättyväinen...

Pidättyväisyydellä minä ymmrrän,että koiralla on lauman ulkopuolisiin ( siis lähinnä tuntemattomiin ja vieraisiin) plus miinus nolla suhtautuminen.Sitä siis ei kiinnosta pahemmin muut,eikä se hae aktiivisesti kontaktia.

Esim.lenkillä joku haluaa tulla silittämään.Koiraa ei kiinnosta lainkaan.Jos on kyse pelkästä pidättyväisyydestä ja koiran kanssa asiat ok,niin koira vain väistää kättä ja siirtyy pois.Ilman agressiivisuutta.Pidättyväinen koira ei siis ole sama kuin agressiivinen (vihainen).Sen puremakynnys ei ole myöskään ( jos kaikki asiat on ok) yhtään sem alempi kuin ihmisiin sosiaalisemmin suhtautuvillakaan.Toisaalta pidättyväinen on useinkin helpompi,kuin hyvinkin innokas ihmisten perään.Siis " koulutusmielessä" jossain tapauksissa.

Eli siis kiteytän,pidättyväisen ei pidä olla puremaherkempi kuin sosiaalisemmankaan,siis jos kaikki on kondiksessa( eli ei ole mitään " hankalia" luonteenpiirteitä myös tai koulutus ja käsittely pielessä).

Minulla on ollut aikoinaan yksi pidättyväinen koira.
      Ei millään lailla myöskään osoittanut agressiivisuutta missään tilanteessa,tiukemmissakaan(vaikka koiralla oli myös vahva puolustusvietti).Erinomainen seura,harrastus ja työkoira.Tunnen myös joitain eri rotuisia( kuin myös omastani) ja ihan mukavia koiria.

Tämä siis omasta puolestani pidättyväisyydestä pelkästään.
      Asia on tietenkin eri,jos pakettiin yhdistyy muuta... ;)

• sudenkorento75

koska pidättyväinen mielestäni on koira joka ei yltiöinnokkaasti mene vieraita vastaan vaan todellakin seuraa vähän sitä tilannetta.
      Tilanne on tietysti hankala jos koira hyökkää tai on agressiivinen, toisaalta se on pidättyväisyyttä taas toisaalta ei. Silloin pitäisi olla maininta rotumääritelmässä, esim. voi olla agressiivinen vieraita kohtaan. Koska kuinka esim. ei koirallinen voi tietää koirien rotumääritelmiä koska ei koirallinenkaan voi tietää niitä kaikkia millään.
      En koskaan tietysti suosittele menemään vierasta koiraa moikkailemaan oli sitten pidättyväinen tai ei.
      Omasta mielestäni pidättyväinen koira ei silti saisi olla agressiivinen tai sitten se luonteenpiirre jos on yleisesti tiedossa olisi siitä todellakin hyvä saada rotuesittelyssä huomautus.

• toscan

on tätä pidättyvyyttä vieraita kohtaan.
      Se ilmenee lähinnä siten, että väistetään vierasta lähestyvää kättä. Ei tervehditä tuntemettomia ennen kuin saadaan rauhassa tarkkailla. Lähestytään itse kun ollaan siihen valmiita.
      Agressiivisuutta ei ole. Olen aina pitänyt pidättyväisyyttä nimenomaan väistämisenä.
      Arka ja pelokas murisee ja käyttäytyy agressiivisesti. Tässä shelttien kanssa elelleen havaintoja. Liekö rotukohtaista?

• Didoo

tuo on jonkunasteista arkuutta, tai epävarmuutta, että koira väistää vieraita ihmisiä. Tyypillistä juuri esim. collieille ja monille collien sukuisille koirille.
        Minä ymmärrän pidättyväisen niin, ettei sitä vieraat kiinnosta, eikä se ole ylenpalttisen onnellinen joka kerta kun joku vaan vilkaiseekin kohti (ventovieras).
        Eli koira joka ei tee tuttavuutta tuntemattomien kanssa, mutta jolla silti itsevarmuus riittää siihen, ettei sen tarvitse väistää, jos vieras kuitenkin tuppaa lääppimään.

• toscan
        Didoo kirjoitti:

tuo on jonkunasteista arkuutta, tai epävarmuutta, että koira väistää vieraita ihmisiä. Tyypillistä juuri esim. collieille ja monille collien sukuisille koirille.
        Minä ymmärrän pidättyväisen niin, ettei sitä vieraat kiinnosta, eikä se ole ylenpalttisen onnellinen joka kerta kun joku vaan vilkaiseekin kohti (ventovieras).
        Eli koira joka ei tee tuttavuutta tuntemattomien kanssa, mutta jolla silti itsevarmuus riittää siihen, ettei sen tarvitse väistää, jos vieras kuitenkin tuppaa lääppimään.

taitaa olla rotukohtaista miten tulkitaan. Colliessa katson kokovartaloväistämisen arkuudeksi. Collie voi väistää vain päällään jos sitä pyrkii vieras käsi päästä koskemaan. Sheltti on sen verran pieni, että liike on kokovartaloliike. Väistää pois alta. Aika nippeliksi menee myönnetään =)

(heh, nuorempi poikani teki juuri noin pienenä kun kaiken maailman mummot pyrkivät pitelemään =) ei ollut arka mutta ei tykännyt. Väisti tai seisoi "kärsivänä" kädet roikkuen sivuilla)

• molossi
        Didoo kirjoitti:

En lue väistämistä epävarmuudeksi,jos puhutaan pidättyväisestä koirasta pelkästään.Eli kuten eka kirjoituksessani korostin,riippuu siitä mitä MUUTA piirteitä koirassa on.

Esim.itsevarma koira usein poistuu tilanteesta ( kun katsotaan koirien keskinäistä kanssakäymistä),jos sitä joku asia tai toinen koira miellytä,joka tuppaa liiveihin.Se ei ole minkäänlaista epävarmuutta,vaan toimintaa,joka tähtää siihen,että koira haluaa tilanteen,josta se ei jostain syystä pidä,loppuvan nopeasti ja rauhanomaisesti.

• toscan
        molossi kirjoitti:

En lue väistämistä epävarmuudeksi,jos puhutaan pidättyväisestä koirasta pelkästään.Eli kuten eka kirjoituksessani korostin,riippuu siitä mitä MUUTA piirteitä koirassa on.

Esim.itsevarma koira usein poistuu tilanteesta ( kun katsotaan koirien keskinäistä kanssakäymistä),jos sitä joku asia tai toinen koira miellytä,joka tuppaa liiveihin.Se ei ole minkäänlaista epävarmuutta,vaan toimintaa,joka tähtää siihen,että koira haluaa tilanteen,josta se ei jostain syystä pidä,loppuvan nopeasti ja rauhanomaisesti.

ollaan. Ja tosi on että koiran muut ominaisuudet vaikuttavat tähänkin ominaisuuteen.
        Luin aikaisemman tekstisi uudelleen ja järkeä puhuit.
        Agressiivisuutta en osaa hyväksyä pidättyväisyydeksi näillä tuntemillani roduilla (collie ja sheltti).

• Didoo
        molossi kirjoitti:

mutta en katso varsinaisesti väistämiseksi sitä, että itsevarma koira poistuu paikalta.
        Väistämisellä tarkoitin sitä tyypillistä luimistelua häntä koipien välissä, tai ainakin tiukasti takapuoleen painettuna.
        Siihen liittyen (jos koira kytkettynä) omistajan jalkojen taakse pakoilua, tai vaihtoehtoisesti roikkumista "hirressä" hihnan mitan päässä ja kun kauemmas ei pääse, niin sieltä hyvin epäluuloisena mulkoilua.
        Enkä nyt halua sanoa, että kaikki collien sukuiset näin toimisivat, mutta valitettavan yleistä se on.

• PoliceGirl82

Tietty luen rotumääritelmiä, mutta mielestäni huomattavasti tärkeämpää on tutustua rodun edustajiin. Joissakin roduissa käyttäytyminen riippuu myös kasvatusmaasta, joten itse ainakin otan selvää millaiset ovat käyttö-ominaisuudet ja luonne yleensä siinä maassa, josta koira tulee.

Rotumääritelmä sinällään voi olla jopa harhaanjohtava, ja useissa rotukirjoissa kirjoittajana on ollut tiettyyn rotuun perehtymätön henkilö ja teksti sen mukaista.

Itse neuvon aina ottamaan yhteyttä rotujärjestöön ja sitä kautta tutustumaan yksilöihin, enkä pelkkään tekstiin.

• PoliceGirl82

Mitä pidättyväisyyteen tulee, yhdyn Molossin juttuun aika pitkälti. Kiharakin on pidättyväinen, mutta esim. Englannissa tämä on selkeästi jakautunut työ/näyttelykoiriin sidonnaiseksi asiaksi. Näyttelykikkurat ovat paijattavia ja lähtisivät kenen mukaan tahansa, käyttöpuolella eivät edes huomaa vierasta ja saattavat kesken silityksen lähteä mielenkiintoisemman asian perässä. Omani oli tällainen pidättyväinen malli.

Dobberi taas oli siten, että haukkui vieraita ja paljon, eikä tullut lähelle, ennen kun vieraat olivat istuneet alas. Paitsi vanhoilla päivillään se rakasti ylettömästi ja varauksetta kaikkia :)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1672
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1498
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      37
      943
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      879
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      831
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      796
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      748
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      740
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      738
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      720
    Aihe