KIPU, saako sitä hoitaa?

PellePeloton

Milipiteitänne, hyvät kansalaiset kivun hoidosta kaipaan.
Itse olen kivulloinen monestakin syystä.
Erilaisissa "juhlapuheissa" toitotetaan, että kipuakin saa hoitaa, mutta käytännössa ei saa.
Hoidettavahan voi tulla riippuvaiseksi niistä kipulääkkeistä.
Tuorein esimerkki:
Olin mittavassa leikkauksessa.
Anestesialääkäri oli määrännyt osastolle peruskivunlääkityksen, ja "tarvittaessa"- lisälääkityksen, jonka piti olla pyydettäesä hoitajalta saatavissa.
Tämä hoitaja kuitenkin katsoi asiakseen ryhtyä "saarnaamaan", ja pihistämään jo määrätyn lääkken antamista kipupotilaalle.
No, jonkin aikaa siinä sitten sanailemaan jouduttiin, mutta lopputuloksena lääkkeeni sain.

Miten teitä on kohdeltu näissä kipuasioissa?

31

1617

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kipuinen

Mulla taas on kokemusta siitä, että lääkettä ja liian vahvaa lääkitystä tupataan antamaan rutiinilla eli annetaan semmoisellekin potilaalle joka ei tunne tarvitsevansa lääkettä kipuun, ei ole kipua. Selitetään että ennakkoon lääkitsemällä elimistö ei "opi" kipureaktiota. Tiedä häntä, ovat varmaan oikeassakin, mutta jokaisen kipu erilainen ja potilasta olisi kuultava. Tietysti on katto siinäkin, miten paljon lääkettä ihmiseen voi pumpata?

• Reino

Mitäpä lienee ollut tämä kipulääkkeeni, mutta sain hirvittäviä ja pelottavia harha-aistimuksia siitä. Perästä päin en vieläkään tiedä nukuinko koko ajan vai olinko välillä hereillä tai jonkinlaisessa horroksessa lääkityksen aikana. Ei jäänyt minkäänlaista riippuvuutta, kun palasin "ihmisten ilmoille".

• lea

Luulisimpa että lääkepiikkisi oli morfiinia.Minulle kävi sitä saatuani samoin ja riippuvuus tulee vasta pidemmän käytön jälkeen.Itse sain lähes viikon tätä hoitoa eikä siinä sen kummempia vierotus oireita ollu.Tosin jotkut muutkin keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet aiheuttavat outoja pelkotiloja ja ne painajaiset tai harhat ne on kaameita todella ainakin minulla.

• PellePeloton
        lea kirjoitti:

Luulisimpa että lääkepiikkisi oli morfiinia.Minulle kävi sitä saatuani samoin ja riippuvuus tulee vasta pidemmän käytön jälkeen.Itse sain lähes viikon tätä hoitoa eikä siinä sen kummempia vierotus oireita ollu.Tosin jotkut muutkin keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet aiheuttavat outoja pelkotiloja ja ne painajaiset tai harhat ne on kaameita todella ainakin minulla.

Ilmeisesti tehokas kipulääkitys tuottaa erilaisia vaikutuksia eri ihmisille.
        Minulla ei ole mitään painajais-kokemuksia; ainoastaan ihana levon tunne, kun olen kipupiikin jälkeen saanut muutaman tunnin unen ja levon jatkuvasta kivusta ja "paikallaanolosta". Mitä lie "mömmö" ollut, mutta tehokasta ja tarkoitukseen sopivaa.

• Minulle on opetettu

Sairaanhoito-opistossa aikanaan minulle opetettiin,että potilaan kipu on hoitovirhe! Ajat ovat muuttuneet,jos näin on?

• PellePeloton

Nyt selvisi, miksi jotkut hoitajat ovat niin penseitä kipulääkkeen antamiseen jopa vastoin lääkärin ohjeita. Eiväthän he voi myöntää tehneensä virhettä, jos on opetettu, että kipu on hoitovirhe!
        Mutta ei se mitään. On siellä sairaanhoito-opistossa opetettu paljon muutakin "puppua", kuten muissakin oppilaitoksissa.
        Kipuhan johtuu useinmiten potilaan perussairaudesta ja joskus tehdystä operaatiosta tilapäisesti.
        Hoitovirhe on, jos kipu päästetään pahaksi ja kroonistumaan. Paha kipu voi aiheuttaa lisää vaurioita ja lisääntyvää kipua.
        Hyvä kivun hoito on paranemisen A ja O. Jostain syystä vaan osassa hoitohenkilökuntaa on edelleen vallalla käsitys: "Kärsi kärsi, kirkkaamman kruunun saat".

• PellePeloton
        PellePeloton kirjoitti:

Nyt selvisi, miksi jotkut hoitajat ovat niin penseitä kipulääkkeen antamiseen jopa vastoin lääkärin ohjeita. Eiväthän he voi myöntää tehneensä virhettä, jos on opetettu, että kipu on hoitovirhe!
        Mutta ei se mitään. On siellä sairaanhoito-opistossa opetettu paljon muutakin "puppua", kuten muissakin oppilaitoksissa.
        Kipuhan johtuu useinmiten potilaan perussairaudesta ja joskus tehdystä operaatiosta tilapäisesti.
        Hoitovirhe on, jos kipu päästetään pahaksi ja kroonistumaan. Paha kipu voi aiheuttaa lisää vaurioita ja lisääntyvää kipua.
        Hyvä kivun hoito on paranemisen A ja O. Jostain syystä vaan osassa hoitohenkilökuntaa on edelleen vallalla käsitys: "Kärsi kärsi, kirkkaamman kruunun saat".

Kipu on kovin subjektiivinen asia. Eri henkilöt tuntevat sen eri tavoin ja erisuuriuisena. Mitään absoluuttista kivun mittaria ei ole.
        Joka tapauksessa potilas sen kivun tuntee, ei hoitaja. Potilalle kipu on aina todellinen, johtukoon mistä tahansa.
        Ainoa tapa mitata kipua, on kuunnella potilasta. Kukaan ei huvikseen kivusta valita. On se niin ikävää, ettei siitä mitään hupia saa.

• yritat
        PellePeloton kirjoitti:

soheltaa. Kylla kivun alkupera on ensi sijaisesti syyta selvitaa, vasta sitten katsoa millaista laakitysta on syyta kayttaa.
        Niin etta se siita.

• PellePeloton
        yritat kirjoitti:

soheltaa. Kylla kivun alkupera on ensi sijaisesti syyta selvitaa, vasta sitten katsoa millaista laakitysta on syyta kayttaa.
        Niin etta se siita.

...väitinkö jotain muuta?

• PellePeloton
        yritat kirjoitti:

Niin etta se siita.

... että sairaalassa yöhoitajan asia ei ole, vastoin anestesialääkärin ohjetta ja potilaan pyyntöä, saarnata kipulääkkeen haitoista, omien mieltymystensä mukaan, vaan noudattaa nurkumatta ohjeita ja hoitaa potilasta!

• Catleija

Jos potilas JOUTUU KÄRSIMÄÄN KIVUSTA, eikä sitä huomioida ja hoideta niin onhan se hoitovirhe.
        Siis ihan oiekin todettu, että kipu potilaalla on hoitovirhe.

• Catleija
        Catleija kirjoitti:

Jos potilas JOUTUU KÄRSIMÄÄN KIVUSTA, eikä sitä huomioida ja hoideta niin onhan se hoitovirhe.

On itsestään selvää, että kivun syy selvitetään ja oikea kipulääke valitaan.

• PellePeloton
        Catleija kirjoitti:

Kiitos Sinulle Catleija, näyt ymmärtävän kivunhoidon merkityksen.

• uusia..
        Catleija kirjoitti:

kipulääkkeitä, morfiinijohdannaisia.

En ottanut niitä apteekista, ja hyvin menee.

En ota edes tulehduskipulääkkeitä. Eilisessä

HS:ssa niistäkin juttua.

• PellePeloton
        uusia.. kirjoitti:

...koet kivun, saatat tulla toisiin ajatuksiin.

• Ruttojuuri
        uusia.. kirjoitti:

Mitä siinä Hesarissa oli, olisko siitä artikkelia ?

• Anonyymi00026
        Catleija kirjoitti:

Minut vietiin sairaalaan, kun eivät jalat kantaneet, se oli sitten issias ja kovat kivut. Kipulääkitystä sain, kun Kovaa huusin kivusta.
        Kipua pitäisi mielestäni hoitaa nopeammin niin ettei potilas joudu pitkään kivusta kärsimään.

• BilMan

Kivun kanssakin oppii elämään. Yhdessä ja samaan aikaan.
      Kipu on yksi oleellinen osa tunne-elämän alueella. Tunnistaessaan kivun,toimintamme välittömästi omaksuu sen läsnäolon.
      Sietokyky, tunteen voimakkuus ja koettu pitkäaikainen tuskainen olotila vaikuttavat yhdessä siihen miten itse kukin reakoimme kipuun.

Itse olen oppinut elämään sopusoinnussa . Tänään on ollut helpompaa, mutta tiedän, että tilanne vaihtelee hyvinkin pian. Akressiiviseksi en kivusta tule, mutta äkkipikainen olen kun oikein juimii.

Kirjoittelemisiin.

• Catleija

Ennen käytettiin vaivojen kuvaamiseen vaivan suuruutta kuvaavia adjektiiveja. Kaikista epämukavuuksista ei käytetty kipunimitystä. Kipu sana ei ollut sellaisessa käytössä kuin nykyään. Vaivoja on eri vahvuisia, mutta nykyään kaikkien vaivojen ja haittojen yleisnimityksenä on kipu. Kipu tuo mielikuvan vaivasta, jota on lääkittävä.
      Kun kaikki vaivat ovat kipuja on käytettävä kipulääkkeitä. Lääkemarkkinoinnissa tällä on lisätty ja lisätään myyntiä.

• Anonyymi00034

Ja sivuvaikutuksia piisaa.

• Kipu, kipuilu on ikävä seuralainen, joka viestii elimistön oireilusta.
      Kipu, kipuilu asettaa tutkijalle, hyvää ammattitaitoa ja tietoa vaativan haasteen kivun syiden selvittelyssä ja hoidossa.

Elimistö reagoi kehon eri osissa toimintahäiriöistä eri tavalla. Jokaisen kipu on varsin yksilöllistä. Kipukynnys – kivun toteaminen on eri ihmisillä erilainen toinen sietää kipua enemmän toinen vähemmän.
      Pitkien, voimakkaiden kipujen kanssa kamppaillessa, eittämättä myös ihmisen psyyke reagoi kipuun ja tulee mukaan kipu prosessiin. Ollaan jo hyvin erimuotoisessa tilanteessa kun tehdään analyysia kivusta ja kivun hoidosta.

On olemassa myös henkinen kipu, ikävien elämäntilanteiden kohdatessa. Tuntuu kuin karkea narukerä hiertäisi rinnan sisällä. Henkisen pahoinvoinnin, kivun selvittely vaatii suurta taitavuutta asiantuntijalta. ennen hoidon aloittamista.

Muistan hyvin miten sodassa jalkansa menettäneet miehet kärsivät ns. haamukivusta.
      Jalka oli poissa mutta asianomainen kärsi kovista amputoidun raajan kivuista.

Puhutaan operaation aiheuttamista jälkiseuraamuksista, kivuista. Samaten tuki- ja liikunta elimistön aiheuttamista kivuista. On vaikea maallikon arvioida mikä on ja mistä johtuu kipu, koska sen määrittäminen on usein vaikeaa asiantuntijallekin ja arvioida mikä hoito tai hoitomuoto on kullekin sopivin.

Jokainen asiantuntija ottaa kokonaisvaltaisesti huomioon kipuilijan tilanteen. Kivun hoidossa näyttelee merkittävää osaa luottamus puolin ja toisin. Kipu on varsin ongelmallinen narukerä monisyisenä mysteerina saada hallintaan.

• puoli vuosisataa

Kun mitkään kipulääkkeet eivät tehoa, mistä etsiä syytä ?
      Entä, kun puudutusaineet eivät tehoa ?
      Entä, kun nukutusaineet eivät pidä unessa leikkauksen aikana?

Tällainenkin on koettu, kun herää kesken suurta leikkausta, ja tuska on mieletön.
      Ja kun keho ei reagoi millekään kivun hoitolääkitykselle.

Puoli vuosisataa taistelua kipuja vastaan. Keho kestää minkä kestää synteettisiä kipulääkkeitä, mutta mahan limakalvot yleensä ensimmäisenä nousevat protestoimaan kipulääkkeitä vastaan.

Kyllä on koluttu kipuklinikankin mahdollisuudet läpi. Kipukurssit, mutta mikään ei ollut ratkaissut tilannetta. Suomessa on kyllä kivunhoito erittäin alhaisella tasolla.

Tuntuu ihmeelle, että tarvitaan hakea ja kääntää maailma ylösalaisin, ennen kuin voi löytää tietoa, että joidenkin entsyymien vajaus tai heikko toiminta voi olla osallisena tähän, ettei mikään tehoa. Hoitamalla entsyymejä siinä samalla hoidetaankin kipua.

• kipulias sisko

kyllä lääketiede koettaa keksiä hoitoja, mutta kaikki ei ole ihmisen vallassa? Sama on monien sairauksien kanssa, ja kun esim. omainen kuolee sairauteen moni suhtautuu kuin kysymyksessä olisi hoitovirhe eikä luonnollinen seuraus sairaudesta, jota ei vielä kyetä hoitamaan.
        Ei minunkaan kipuni ole kenenkään syy. Avusta olen kiitollinen, vaikka välillä kapinoin.

• puoli vuosi...
        kipulias sisko kirjoitti:

kyllä lääketiede koettaa keksiä hoitoja, mutta kaikki ei ole ihmisen vallassa? Sama on monien sairauksien kanssa, ja kun esim. omainen kuolee sairauteen moni suhtautuu kuin kysymyksessä olisi hoitovirhe eikä luonnollinen seuraus sairaudesta, jota ei vielä kyetä hoitamaan.
        Ei minunkaan kipuni ole kenenkään syy. Avusta olen kiitollinen, vaikka välillä kapinoin.

Eräs lääkäri kerran arveli, että voi olla tekemistä entsyymien kanssa. Nyttemmin se on havaittu selvemmin, kun parannetaan entsyymitoimintaa, siinä sivussa hoitoo kipuongelmakin.

• Anonyymi00033
        puoli vuosi... kirjoitti:

Eräs lääkäri kerran arveli, että voi olla tekemistä entsyymien kanssa. Nyttemmin se on havaittu selvemmin, kun parannetaan entsyymitoimintaa, siinä sivussa hoitoo kipuongelmakin.

Kehitystä parempaan.

• Anonyymi00027

Alotuksentekijälle :

Annan parhaan neuvon jolla kipu saadaan hallintaan,
      on omakohtainen kymmenien vuosien kokemus,,,,,,

syö Asperiinia kerran päivässä 500mg, MUTTA HUOMAA älä koskaan ota tyhjään vatsaan vaan ensin sulatat sen suussa ja sitten kun olet syöny jotain, esm. puuron tai jotain vatsan suojaksi nielet sen ja juot vettä lasillisen päälle,
      minä otin myös syd.N takia joka aamu pienenprimaspani pillerin, ja tällä lääkityksellä mun kivut oli hallinnassa kymmeniä vuosia,
      kunnes syd:n lääkäri antoi verenohennukseen Xalerton lääkityksen, se ohentaa kyllä verta tehokkaasti, mutta lihas ja nivelkivut myös palasi, niihin annettiinPanado 1mg mutta sen teho ei koskaan ollu sama kuin ASPERIININ, ja joskus otin myös Puranan, mutta Purana oli vain joskus lisänä siihen aikaan kun käytin vakituisessti aperiiniä,

• Anonyymi00028

Xalertton lääkityksen aikana EI SAA SYÖDÄ ASPERIINIA eikä PRIMASPANIA eikä PURANAA
        näitten yhtesvaikutus on vaarallinen todenäköisesti saa AIVOVERENVUODOD jos käyttää samalla Xalertton lääkitystä, KIELLÄN EHDOTTOMASTI yhteis käytön, PURANAKI ON KIELLETTY jos käyttää Xalertton lääkitystä,

nämä asiat pitää muistaa ,,,, ja toimia oikein lääkärin ohjeen mukaan,,,,

• Anonyymi00029

Siis pilleriä, pilleriä, pilleriä vaan, jos kipua tuntuu!

Ennen opetettin, että kipu on kuin hälytysmerkki jostain viasta tai vaivasta ja on selvitettävä mitä on vialla ja vaatii huomiota sekä korjaamista!

Siis nykyään ei tarvita mitään ongelmien selvittämisiä?
        Vaan pilkki tai pillerit poskeen kipujen hoitamisessa!

• Anonyymi00030
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Xalertton lääkityksen aikana EI SAA SYÖDÄ ASPERIINIA eikä PRIMASPANIA eikä PURANAA
        näitten yhtesvaikutus on vaarallinen todenäköisesti saa AIVOVERENVUODOD jos käyttää samalla Xalertton lääkitystä, KIELLÄN EHDOTTOMASTI yhteis käytön, PURANAKI ON KIELLETTY jos käyttää Xalertton lääkitystä,

nämä asiat pitää muistaa ,,,, ja toimia oikein lääkärin ohjeen mukaan,,,,

ksalerton on järjen ohennuslääke ja asperiini vähän kuin purana
        ei puutu järkeen niin paljo

älä aloita ksalrteonia ota asipiria ilman että lääkäri on tarkistanut järjen tiehyeden

• Anonyymi00031
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Siis pilleriä, pilleriä, pilleriä vaan, jos kipua tuntuu!

Ennen opetettin, että kipu on kuin hälytysmerkki jostain viasta tai vaivasta ja on selvitettävä mitä on vialla ja vaatii huomiota sekä korjaamista!

Siis nykyään ei tarvita mitään ongelmien selvittämisiä?
        Vaan pilkki tai pillerit poskeen kipujen hoitamisessa!

EI ne ennenkää saaneet selvää mikä aiheuttaa kipuja lihaksissa ja nivelissä,
        luulotautisena pitivät
        joten ennen vanhaan turvauduttiin vanhoihin hyväki huomattuihin keinoihi ja asperiini oli ja on edeleen harvinaisen hyvä lääke kipuun, mutta myös veren ohennukseen , se estää veritulppia esm. aivoissaki, myös muualal kuten sdy: verituppiaki,
        se on totuus asperiinistaä mutta se pitää osata ottaa oikein ettei vatsa kalvot repeydy , siksi pitää aina ensin suojata maha enenkuin nielee asperiinin, ja minä keksin aikoinaan ,,,, sulatin asperiinin suussa ensin sitten vasta nielasin veden kanssa , tietenki olin ensin suojannu mahalaukun,,

• Anonyymi00032

Nykyään saa hoitoa helpommin.

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      195
      2757
    2. Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen

"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8
      Sinkut
      304
      2693
    3. Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi

Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy
      Maailman menoa
      47
      2361
    4. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      159
      1424
    5. Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa

MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har
      MTV3
      17
      1132
    6. Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?

Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään
      Kotimaiset julkkisjuorut
      48
      1106
    7. 57
      822
    8. Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!

Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j
      Kotimaiset julkkisjuorut
      12
      803
    9. Kullannuput kaahas Stopintakaa ja kolari...

Tätä se mun uneni tiesi...
      Ilmajoki
      19
      719
    10. 55
      712
    Aihe