OO:n pysyvät marginaaliasetukset

Oo-oo

Olisi OO-ongelma: Haluaisin muuttaa pysyvästi marginaaleja, mutta en löydä kuin tekstikohtaiset asetukset. OpenOfficen oletus-tyylissä on esim. asiakirjan vasemman reunan marginaali aivan liian kapea, haluaisin sen pysyvästi oletus-tyyliin ainakin 30 mm. Miten se onnistuu, sillä oletustyylin muutoksista en tyhmyyksissäni löydä ko. asetuksia?

5

471

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hartsa K

      Työkalut / asetukset puolelta voi asiaa korjata.
      Itse teein mallipohjat tarvitsemistani asiakirja tyypeistä. On kätevin ei tarvi aina muokata uudestaan eri asiakirjoille.

      • Oo-oo

        Marginaalit tehdään asiakirjakohtaisesti Muotoilu > Sivu > Sivu. Mutta Työkalut > Asetukset-valikosta en sellaista mahdollisuutta löydä. Kysymys on vain siitä, että saisi pysyvästi määriteltyä marginaaliksi esimerkiksi 34 mm perustyyliin, joka tulee kirjoitusalustaksi, kun klikkaa OO:n pikakuvaketta. Eikö Oletus-tyyliä siis saa mitenkään marginaalin osalta muutettua pysyvästi??? Ainakin Wordissa se onnistuu mutkitta!


      • Homma ratkes
        Oo-oo kirjoitti:

        Marginaalit tehdään asiakirjakohtaisesti Muotoilu > Sivu > Sivu. Mutta Työkalut > Asetukset-valikosta en sellaista mahdollisuutta löydä. Kysymys on vain siitä, että saisi pysyvästi määriteltyä marginaaliksi esimerkiksi 34 mm perustyyliin, joka tulee kirjoitusalustaksi, kun klikkaa OO:n pikakuvaketta. Eikö Oletus-tyyliä siis saa mitenkään marginaalin osalta muutettua pysyvästi??? Ainakin Wordissa se onnistuu mutkitta!

        Vastaan itselleni, kun ei kerta kukaan muu:
        Löysin tuolta alempaa hienon selostuksen oletus-tyylin eri asetusten muuttamiseksi:
        Kiitos kuuluu htp:lle!

        Automaattitavutus oletukseksi
        Kirjoittanut: htp 17.5.2006 klo 20.45
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=108&conference=4500000000000326&posting=22000000016483206

        Automaattisen tavutuksen saa oletukseksi näin:

        - Avaa tyhjä Writer-asiakirja
        - Paina F11
        - Valitse kappaletyyli "Oletus" ja siitä hiiren oikealla napilla "Muuta..."
        - Aseta tekstin rivitys automaattiseksi, paina OK, ja sulje tyyli-ikkuna.
        (- tässä välissä voi toki asetella muitakin haluamiaan oletusasetuksia: marginaalit, rivivälit, fontit, fonttikoot yms.)
        - Valitse Tiedosto -> Mallit -> Tallenna
        - Anna mallille nimi (vaikka "Ihkaoma oletusmalli") ja tallenna se luokkaan "Omat mallit".
        - Valitse Tiedosto -> Mallit -> Järjestä
        - Valitse "Omat mallit" kansiosta tallentamasi "Ihkaoma oletusmalli"
        - Paina Komennot -> Aseta oletusmalliksi

        Nyt tavutuksen pitäisi olla automaattisesti käytössä kaikissa uusissa asiakirjoissa.


      • Satan!
        Homma ratkes kirjoitti:

        Vastaan itselleni, kun ei kerta kukaan muu:
        Löysin tuolta alempaa hienon selostuksen oletus-tyylin eri asetusten muuttamiseksi:
        Kiitos kuuluu htp:lle!

        Automaattitavutus oletukseksi
        Kirjoittanut: htp 17.5.2006 klo 20.45
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=108&conference=4500000000000326&posting=22000000016483206

        Automaattisen tavutuksen saa oletukseksi näin:

        - Avaa tyhjä Writer-asiakirja
        - Paina F11
        - Valitse kappaletyyli "Oletus" ja siitä hiiren oikealla napilla "Muuta..."
        - Aseta tekstin rivitys automaattiseksi, paina OK, ja sulje tyyli-ikkuna.
        (- tässä välissä voi toki asetella muitakin haluamiaan oletusasetuksia: marginaalit, rivivälit, fontit, fonttikoot yms.)
        - Valitse Tiedosto -> Mallit -> Tallenna
        - Anna mallille nimi (vaikka "Ihkaoma oletusmalli") ja tallenna se luokkaan "Omat mallit".
        - Valitse Tiedosto -> Mallit -> Järjestä
        - Valitse "Omat mallit" kansiosta tallentamasi "Ihkaoma oletusmalli"
        - Paina Komennot -> Aseta oletusmalliksi

        Nyt tavutuksen pitäisi olla automaattisesti käytössä kaikissa uusissa asiakirjoissa.

        Johan on itse piru merrassa! Tein juuri noin kun ylempänä neuvottiin ja sain kaikki toimimaan. Mutta aamulla, kun olin käynnistänyt koneen ja aktivoinut OO:n Writen, huomasin että vanhat oletusasetukset olivat palanneet ja eiliset asetukset häipyneet. Neuvotut asetukset ovat siis vain koneen sammuttamiseen asti voimassa.

        Missä vika????


      • Oo-oo
        Satan! kirjoitti:

        Johan on itse piru merrassa! Tein juuri noin kun ylempänä neuvottiin ja sain kaikki toimimaan. Mutta aamulla, kun olin käynnistänyt koneen ja aktivoinut OO:n Writen, huomasin että vanhat oletusasetukset olivat palanneet ja eiliset asetukset häipyneet. Neuvotut asetukset ovat siis vain koneen sammuttamiseen asti voimassa.

        Missä vika????

        Oikeusministeriön Kysymysten ja vastausten käsikirja, sivu 17.

        "Oman oletusmallin voi tehdä esimerkiksi niin, että avaa OpenOfficessa uuden (tyhjän) asiakirjan, jolloin näyttöön avautuu OpenOffice-perusmalli. Tähän malliin voi tehdä omat muutokset ja täydennykset (esimerkiksi muokkaamalla tyylejä, fontti- ja sarkainasetuksia jne) ja tallentaa lopuksi asiakirjan malliasiakirjaksi (tekstinkäsittelyssä OpenDocument-tekstiasiakirjan malliksi *.ott) siihen kansioon, joka käyttäjän asetuksissa (Työkalut -> Asetukset -> OpenOffice.org -> Polut -> Mallit) on määrätty mallien kansioksi.

        Oletuspohja asetetaan mallien hallinnassa toimenpiteellä Tiedosto -> Mallit -> Järjestä, joka avaa Mallien hallinta -näytön. Kaksoisnapsauta näytön vasemmassa ruudussa olevaa kansiota Omat mallit, jolloin saat näkyviin käytettävissä olevat mallit. Valitse napsauttamalla se mallipohja, josta haluat uuden oletusmallin. Napsauta lopuksi painiketta Komennot, ja valitse avautuvasta valikosta toiminto Aseta oletusmalliksi. Sulje näyttö, jonka jälkeen uusi oletusmalli on käytössä."

        http://www.om.fi/uploads/qmwzmnv3ygt8.pdf


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2823
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1496
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1450
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1240
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      21
      1031
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      993
    Aihe