Olen opiskellut viimeiset 4 vuotta parissa eri kouluissa samalla pyrkien yliopistoon. Nyt vihdoinkin pääsin toive paikkaani, mutta olen käyttänyt jo n.40 opintotukikuukautta jonka johdosta saan opintotukea enää pari lukukautta, vaikka koulu kestää n.viisi vuotta.
Onko kenelläkään kokemusta miten saisin opintojeni pari viimeistä vuotta rahoitettua?
Onko kukaan ollut samassa tilanteessa, ja miten olet pärjännyt?
Opintojen rahoitus ilman opintotukea
5
2090
Vastaukset
- jbu
Työnteollahan ne voi rahoittaa. Itse olen opiskellut pari vuotta käyden samalla päätoimisesti töissä. Aika rankkaa joo, mutta mahdollista.
- neiti...X
Tässä linkki muutaman kuukauden takaiseen keskusteluun aiheesta, jospa tuolta saisit jotain apua näin alkuun: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1500000000000005&conference=4000000000000026&posting=22000000015082626
- Pärjäävä
Säästämään vaan.
Jos saat hyväpalkkaisen (tai edes kohtuupalkkaisen) kesätyön, ja vuokrasi tai muut menosi eivät ole kohtuuttoman suuret, jää sinulle varmasti hyvin säästöön rahaa. Jotain pientä duunia voi tehdä myös koulunkäynnin ohella, vaikkapa viikonloppuisin. Esim. Heseen myyjäksi tai RAYn blckjack-pöytiin jakajaksi.
Opintolainaa saat myös, kannattaa se käyttää hyväksi ennenkuin on liian myöhäistä. Ja yritä lukea mahdollisimman ahkerasti, että valmistuisit nopeasti. - ....
Hyvin tiukkaa tulee tekemään. Vaikka saisit kesätöitä ja ehtisit siinä 3-4kk aikana tienata yhteensä 4000-6000e se ei silti ole kuin 350-500e/kk jolla tuskin pärjää ellei ole hyvin halpa vuokra ja kaikki muut kulut täysin minimissä. Monilla paikkakunnilla tuolla maksetaan hädin tuskin edes vuokraa. Tietysti jos siihen saa vielä viikonlopputyön lisäksi, niin sitten alkaa jo pärjäämään joten kuten.
- Ikäcivis
Ongelmasi parin viimeisen vuoden vuoden rahoituksesta on omituinen. 4 5=9 ja 7 vuoden opintotuen jälkeen voi ihan hyvin keksiä jotain itsekin. Viekö opintotuki jotenkin ajattelukyvyn tai vastuun omasta elämästä?
Curling-koulu ja opiskelu on erinomainen termi siihen, että pääsee ränniin jossa yhteiskunta tai vanhemmat lakaisevat tien valmistumaan josskus 30-40 välillä odottelemaan eläkettä. Valitetavasti opintotuen ja eläkkeen väliin usein jää katkos ja joku joutuu jo opiskellessaan löytämään omia ratkaisuja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053181Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921379
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561246Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803