Ei enää tarjoilija!

ex-waitress

Pakko oli tulla tänne purkamaan mieltä jos vaikka paikalla olisi muita samanhenkisiä. Olen sitä mieltä, että tarjoilijan työ on melkeinpä inhottavinta työtä tällä planeetalla. Vaihdoin alaa joku aika sitten ja olen nyt todella tyytyväinen työhöni. Inhosin tarjoilijan työssä jatkuvaa piikailua ja asikakkaita, jotka kuvittelivat liikoja itsestään. Ja niitä ärsyttäviä sottaisia lapsiperheistä, joiden jäljeltä pöydät olivat kuin hävityksen kauhistus. Ei mene jakeluun, että aikuiset ihmiset eivät opeta lapsilleen mitään pöytätapoja!!! Raivostuttavaa. Onneksi huomasin ajoissa, ettei ainakaan mulla hermot kestä toisten palvelemista, varsinkin kun suurin osa asiakkaista käyttäytyi todella alentuvasti meitä tarjoilijoita kohtaan. Mukavia asiakkaitakin tietysti oli, mutta enimmäkseen näitä "NEITI juoksepas nyt sinne ja tänne". Loppuvaiheessa uraani tarjoilijana vihasin kaikkia asiakkaita. Parasta oli porukalla keittiön puolella haukkua kaikki nämä hienohelmat pataluhaksi :)

27

5844

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samanhenkinen

      ...itse olen edelleen tarjoilutyössä. Tosin osa-aikaisena, opiskelujeni ohessa. En todellakaan ole jäämässä nykyiseen työhöni.
      Noiden sottaisten lapsiperheiden lisäksi minua jurppivat aivan tajuttomasti ne totaalisen käytöstavattomat tollot, jotka kiertävät täydessä salissa kyttäämässä mitkä pöydät ovat jo saaneet syötyä ja kyselevät sitten että 'oottekste kohta lähdössä jos me varataan tää pöytä?' Jumankauta kouluruokalassako he luulevat olevansa?!?
      Ja sitten kun ne edelliset nostavat hiukan ahteriaan penkistä niin jo ollaan työntämässä laukkua penkille: 'minä! minä! me tullaan tähän, älköön kukaan yrittäkö tunkea väliin!' Voi v**** mitä juntteja..!!!
      Sitten sitä istutaan alas, levitetään ruokalistat siihen edellisten asiakkaiden lasien, servettien, kastiketehrojen, hammastikkusilpun jne roskan ja lian päälle. Kuvottavaa. Olen itse ottanut näiden jurpojen kanssa sen linjan, että jos on niin tollo että istuu siihen paskaiseen pöytään niin istukoon sitten siinä paskaisessa pöydässä. Otan kyllä lasit ja isommat roskat pois mutta en todellakaan ala pyyhkimään pöytää jos ei sen verran voida osoittaa tapoja että annettaisiin tarjoilijan siivota pöytä ennenkuin istutaan alas ja aloitetaan listojen tavaaminen.
      Jossain hienommassa ravintolassa voisi olla ihan ok olla töissä, koska siellä asiakkaatkin keskimäärin osaavat käyttäytyä paremmin eivätkä tule kiireessä sikailemaan kuten omassa tämänhetkisessä työpaikassani. Keskiverto junttiasiakas ei arvosta sen koommin ruokaa, pöytätapoja kuin ravintolahenkilökuntaakaan eikä erota pöytiintarjoiluravintolaa McDonaldsista.

      Onneksi tuo homma on kohta ohi minultakin.

      • itse juntti

        piika!
        Ja nuori - ilmiselvästi.
        Minkä ihmeen takia niiden asiakkaiden pitäisi ajatella SINUN työtäsi sen kummemmin - sinä olet siellä niitä asiakkaita varten eikä päinvastoin.
        Jos asiakkaat menevät paskaiseen pöytään - niin avot - sinä siivoat sen, myyt ja palvelet ihan irvistelemättä ja palvelualttiina. Arvostelematta, kiukuttelematta ja ammattitaitoisena. Viimeksimainittu ei itsesi kohdalla pitäne paikkaansa.
        Asiakkaat tuovat sen sinunkin palkkasi taloon.
        Miksi ihmeessä ihmiset joilla ei ole minkäänlaisia edellytyksiä alalle sille menevät.
        On 'baarimikkoja' kaljapubin tiskin takana - osaavat tehdä ville vallattoman jos sitäkään ja suureen ääneen koilottavat mestaruuttaan.
        On tarjoilijoita, jotka kuvittelevat olevansa ravintolan napoja.
        Eikö ravintolakoulussa enää opeteta psykologiaa?
        Vai eikö sitä ole käyty - vai vain joku parin viikon työllistämis -tai kesäpiikakurssi?
        Kasva aikuiseksi.


      • Jasper
        itse juntti kirjoitti:

        piika!
        Ja nuori - ilmiselvästi.
        Minkä ihmeen takia niiden asiakkaiden pitäisi ajatella SINUN työtäsi sen kummemmin - sinä olet siellä niitä asiakkaita varten eikä päinvastoin.
        Jos asiakkaat menevät paskaiseen pöytään - niin avot - sinä siivoat sen, myyt ja palvelet ihan irvistelemättä ja palvelualttiina. Arvostelematta, kiukuttelematta ja ammattitaitoisena. Viimeksimainittu ei itsesi kohdalla pitäne paikkaansa.
        Asiakkaat tuovat sen sinunkin palkkasi taloon.
        Miksi ihmeessä ihmiset joilla ei ole minkäänlaisia edellytyksiä alalle sille menevät.
        On 'baarimikkoja' kaljapubin tiskin takana - osaavat tehdä ville vallattoman jos sitäkään ja suureen ääneen koilottavat mestaruuttaan.
        On tarjoilijoita, jotka kuvittelevat olevansa ravintolan napoja.
        Eikö ravintolakoulussa enää opeteta psykologiaa?
        Vai eikö sitä ole käyty - vai vain joku parin viikon työllistämis -tai kesäpiikakurssi?
        Kasva aikuiseksi.

        ...on palvella asiakkaita jotka osaavat käyttäytyä "ihmismäisesti". Palvelualoilla palvellaan asiakkaita ja täytyy olla pitkä pinna mutta jossain se raja kuitenkin menee. Ihan kaikenlaista käyttäytymistä ei todellakaan tarvitse sietää, ei edes tarjoilijan tai baarimikon. Toki ravintolan henkilökunta on siellä asiakkaita varten, mutta aina se asiakas ei todellakaan ole oikeassa. Varsinkin monissa myöhään yöhön aukiolevissa anniskelupaikoissa ei niitä "aikuiseksi kasvaneita" aikuisia asiakkaita kovinkaan montaa ole.


      • se samanhenkinen
        Jasper kirjoitti:

        ...on palvella asiakkaita jotka osaavat käyttäytyä "ihmismäisesti". Palvelualoilla palvellaan asiakkaita ja täytyy olla pitkä pinna mutta jossain se raja kuitenkin menee. Ihan kaikenlaista käyttäytymistä ei todellakaan tarvitse sietää, ei edes tarjoilijan tai baarimikon. Toki ravintolan henkilökunta on siellä asiakkaita varten, mutta aina se asiakas ei todellakaan ole oikeassa. Varsinkin monissa myöhään yöhön aukiolevissa anniskelupaikoissa ei niitä "aikuiseksi kasvaneita" aikuisia asiakkaita kovinkaan montaa ole.

        Jasperin kanssa ihan samaa mieltä.
        Ja sille edelliselle, joka vastasi viestiini: olet ilmeisesti itse juuri sellainen käytöstavaton paskaiseen pöytään tunkija kun noin piti älähtää.
        Olen ystävällinen, ammattitaitoinen ja palvelualtis, useilla kielillä, myös niille paskaiseen pöytään menijöille. Se ei silti tarkoita sitä, ettenkö olisi todellakin koko 26 vuoden elämänkokemuksellani ja kohta valmiilla yliopistokoulutuksellani sitä mieltä, että edellisten asiakkaiden pöydästä häätäminen, likaiseen pöytään istuminen jne moukkamaiset käytöstavat ovat moukkamaisia. Ei ole minun ongelmani, jos joillain -jopa itseäni vanhemmilla- pölvästeillä ei ole sen vertaa tapoja, tahdikkuutta, tilannetajua ja huomaavaisuutta että tajuaisivat miten toimia. Olenpahan vaan noita tolloja töissäni niin paljon nähnyt että ihan tasan tiedän mistä valitan. Pikaruokapaikat ja huoltoasemakuppilat ovat asia erikseen, mutta pöytiintarjoiluravintolassa olisi syytä osata asiakkaankin edes alkeellisimmat peruskäytöstavat.
        Valitettavasti vaan käytöstavat ja se ihan perushuomaavaisuus on monilta nykyihmisiltä kateissa. Itse en koskaan mene ravintolassa pöytään, joka on likainen tai jota ei ole katettu ravintolan tavan mukaisesti valmiiksi. Saati että kiertäisin kyselemässä jälkiruokaansa lopettelevilta ihmisiltä että 'ootteko kohta lähdössä että me päästään tähän?' Puistattavaa. Miten aikuiset ihmiset eivät tajua että noin ei vaan tehdä?!? Ja vielä puolustelevat moista käytöstä, leimaavat asiasta kiukustuneet lapsellisiksi jne? Siis ovat sitä mieltä, että aikuisen merkki on huonojen käytöstapojen hyväksyminen? Sorry, en taida siinä tapauksessa koskaan kasvaa aikuiseksi...


      • taasmoka.. ja paha
        se samanhenkinen kirjoitti:

        Jasperin kanssa ihan samaa mieltä.
        Ja sille edelliselle, joka vastasi viestiini: olet ilmeisesti itse juuri sellainen käytöstavaton paskaiseen pöytään tunkija kun noin piti älähtää.
        Olen ystävällinen, ammattitaitoinen ja palvelualtis, useilla kielillä, myös niille paskaiseen pöytään menijöille. Se ei silti tarkoita sitä, ettenkö olisi todellakin koko 26 vuoden elämänkokemuksellani ja kohta valmiilla yliopistokoulutuksellani sitä mieltä, että edellisten asiakkaiden pöydästä häätäminen, likaiseen pöytään istuminen jne moukkamaiset käytöstavat ovat moukkamaisia. Ei ole minun ongelmani, jos joillain -jopa itseäni vanhemmilla- pölvästeillä ei ole sen vertaa tapoja, tahdikkuutta, tilannetajua ja huomaavaisuutta että tajuaisivat miten toimia. Olenpahan vaan noita tolloja töissäni niin paljon nähnyt että ihan tasan tiedän mistä valitan. Pikaruokapaikat ja huoltoasemakuppilat ovat asia erikseen, mutta pöytiintarjoiluravintolassa olisi syytä osata asiakkaankin edes alkeellisimmat peruskäytöstavat.
        Valitettavasti vaan käytöstavat ja se ihan perushuomaavaisuus on monilta nykyihmisiltä kateissa. Itse en koskaan mene ravintolassa pöytään, joka on likainen tai jota ei ole katettu ravintolan tavan mukaisesti valmiiksi. Saati että kiertäisin kyselemässä jälkiruokaansa lopettelevilta ihmisiltä että 'ootteko kohta lähdössä että me päästään tähän?' Puistattavaa. Miten aikuiset ihmiset eivät tajua että noin ei vaan tehdä?!? Ja vielä puolustelevat moista käytöstä, leimaavat asiasta kiukustuneet lapsellisiksi jne? Siis ovat sitä mieltä, että aikuisen merkki on huonojen käytöstapojen hyväksyminen? Sorry, en taida siinä tapauksessa koskaan kasvaa aikuiseksi...

        sillä olenpa tässä ravintola-alaa vääntänyt nyt yli 30v - nissestä lähtenyt aikoinani - vanhan ajan parivuotisen ravintelikoulun ( sen kuuluisimman) käynyt - edelleen baarimestarikoulutukset, hovimestarikoulutkset, toiminut päällikkönä ja nyt sitten vihdoin viimein usemamman vuoden oman ravintolan omistajana - jolla muuten pyyhkii hyvin.
        Tarjoilija tanssikoon kiukkuripaskansa köökin puolella - asiakkaille ei näytetä mieltään olivatpa moukkia tai ei.
        Oli asiakas moukka tai ei - rahalla ostoksensa maksaa - ja siitä rahasta se osa tulee sinunkin kukkaroosi.
        On käytötapoja ja käytöstapoja - on erittäin huonoa käytöstä jättää asiakas mielenosoituksellisesti sitä palvelua vaille joka hänelle kuuluisi ( esim juuri tuo pöydän puhdistaminen)
        Iltaravintoloissa, joiden myynti perustuu alkoholijuomien kauppaamiseen on tilanne ihan sama - alkoholilaki ( joka on edelleen Suomessa voimassa) asettaa vaatimuksia ja ammattilainen kyllä tietää mitä tehdä eri tilanteissa - asiakkaat voivat lievän päihtymyksen tilassa olla herkempiä, kovaäänisempiä, tyrkykkäämpiä, mutta asiakaspalvelijan täytyy osata luovia tilanteita ja samalla noudattaa anniskeluohjeita.
        Ei se homma helppoa ole - mutta jos mieltää sen, ettei ole maailman napa tarjoillessaan vaan ihan oikeasti se asiakasPALVELIJA ottmatta itseensä ja näyttämättä mieltään asiakkaiden kummallisiakin kotkotuksia seuraillessaan - silloin ollaan oikeilla jäljillä.
        Tarjoilija on ennenkaikkea asiantunteva myyjä - ja myyntitapahtumaan kuuluvat ilman muuta ne alkeelliset pöydänputsauksetkin.
        Jo ihan normaali järkikin sanoo sen, että likainen pöytä on houlutteleva .. miksipä muuten ne asiakkaat tunkisivat juuri siihen paskaiseen pöytään, vaikka vieressä olisi puhdas ja katettu?
        Ja jos ei järki sitä sano, niin käy se ravintolakoulu - kyllä siellä kerrotaan ja näytetään ihan ne tutkimustuloksetkin ( kaikkea sitä tutkitaankin..)
        Eli piika on piika on piika - tärkeä osa ketjussa, mutta ei se maailman napa.


      • 20v alalla
        taasmoka.. ja paha kirjoitti:

        sillä olenpa tässä ravintola-alaa vääntänyt nyt yli 30v - nissestä lähtenyt aikoinani - vanhan ajan parivuotisen ravintelikoulun ( sen kuuluisimman) käynyt - edelleen baarimestarikoulutukset, hovimestarikoulutkset, toiminut päällikkönä ja nyt sitten vihdoin viimein usemamman vuoden oman ravintolan omistajana - jolla muuten pyyhkii hyvin.
        Tarjoilija tanssikoon kiukkuripaskansa köökin puolella - asiakkaille ei näytetä mieltään olivatpa moukkia tai ei.
        Oli asiakas moukka tai ei - rahalla ostoksensa maksaa - ja siitä rahasta se osa tulee sinunkin kukkaroosi.
        On käytötapoja ja käytöstapoja - on erittäin huonoa käytöstä jättää asiakas mielenosoituksellisesti sitä palvelua vaille joka hänelle kuuluisi ( esim juuri tuo pöydän puhdistaminen)
        Iltaravintoloissa, joiden myynti perustuu alkoholijuomien kauppaamiseen on tilanne ihan sama - alkoholilaki ( joka on edelleen Suomessa voimassa) asettaa vaatimuksia ja ammattilainen kyllä tietää mitä tehdä eri tilanteissa - asiakkaat voivat lievän päihtymyksen tilassa olla herkempiä, kovaäänisempiä, tyrkykkäämpiä, mutta asiakaspalvelijan täytyy osata luovia tilanteita ja samalla noudattaa anniskeluohjeita.
        Ei se homma helppoa ole - mutta jos mieltää sen, ettei ole maailman napa tarjoillessaan vaan ihan oikeasti se asiakasPALVELIJA ottmatta itseensä ja näyttämättä mieltään asiakkaiden kummallisiakin kotkotuksia seuraillessaan - silloin ollaan oikeilla jäljillä.
        Tarjoilija on ennenkaikkea asiantunteva myyjä - ja myyntitapahtumaan kuuluvat ilman muuta ne alkeelliset pöydänputsauksetkin.
        Jo ihan normaali järkikin sanoo sen, että likainen pöytä on houlutteleva .. miksipä muuten ne asiakkaat tunkisivat juuri siihen paskaiseen pöytään, vaikka vieressä olisi puhdas ja katettu?
        Ja jos ei järki sitä sano, niin käy se ravintolakoulu - kyllä siellä kerrotaan ja näytetään ihan ne tutkimustuloksetkin ( kaikkea sitä tutkitaankin..)
        Eli piika on piika on piika - tärkeä osa ketjussa, mutta ei se maailman napa.

        tarjoilija, baarimestari, hovi ym. eivät ole PIIKOJA, ORJIA, HUORIA, HOMOJA, TYTTÖJÄ, POIKIA ja millä kaikilla asiakkaat nimittelevät!! vaan kaikki ravintola-alan työtekijät ovat IHMISIÄ siis toistan IHMISIÄ!!!!!!!!
        sitä en tiedä mitä ravintolan omistajat ovat? ahneita joka sentin perään nuolijoita??

        elämme todella jo vuodessa 2006 ja kannattaa seurata miten maailma muuttuu ja varsinkin asiakkaiden käytös tavat.
        valitettavasti tilanne on menossa siihen että: MINÄ, MINÄ ja MULLE kaikki HETI!!

        mut luovitaan mukana ja heitetään vittumaisimmat asiakkaat ulos opetteleen käytös tapoja..


      • se samanhenkinen
        20v alalla kirjoitti:

        tarjoilija, baarimestari, hovi ym. eivät ole PIIKOJA, ORJIA, HUORIA, HOMOJA, TYTTÖJÄ, POIKIA ja millä kaikilla asiakkaat nimittelevät!! vaan kaikki ravintola-alan työtekijät ovat IHMISIÄ siis toistan IHMISIÄ!!!!!!!!
        sitä en tiedä mitä ravintolan omistajat ovat? ahneita joka sentin perään nuolijoita??

        elämme todella jo vuodessa 2006 ja kannattaa seurata miten maailma muuttuu ja varsinkin asiakkaiden käytös tavat.
        valitettavasti tilanne on menossa siihen että: MINÄ, MINÄ ja MULLE kaikki HETI!!

        mut luovitaan mukana ja heitetään vittumaisimmat asiakkaat ulos opetteleen käytös tapoja..

        Todellakin - aamen.

        Tuo suhtautuminen asiakaspalvelijaan ennenkaikkea PALVELIJANA, ei ihmisenä jota kohtaan käyttäydytään kuten hyvät tavat edellyttävät, juontaa ajalta jolloin oli palvelusväkeä ja palveltavia. Kastijako siis, jossa palvelija oli alempiarvoinen kuin palveltavansa. Jotkut edelleen kuvittelevat että asiakkaalla on asiakaspalvelijaan nähden kyykytysvalta, ja asiakaspalvelijan on vaan siedettävä kiltisti kaikki henkinen oksennus jota niskaan sataa. Saahan sitä yrittää, mutta nöyristelyn aika on ohi - huonosti käyttäytyvä lentää ulos. Sorry vaan kaikki kastijaon kannattajat.
        Toistetaan nyt vielä, että en osoita mieltäni asiakkaalle millään muulla tavalla kuin sillä, että pöytä, jonka päälle asiakas levittää kamppeensa ennenkuin olen ehtinyt väliin sitä pöytää pyyhkimään, jää pyyhkimättä. Hymyilen, juttelen, olen ystävällinen, suosittelen tuotteita, hoidan tarjoilun ihan kaikkien sääntöjen ja etiketin mukaan, mutta jos asiakas on valinnut pöydän jossa saa soosia hihaansa niin se on hänen valintansa.


      • hännän nostaisi
        se samanhenkinen kirjoitti:

        Todellakin - aamen.

        Tuo suhtautuminen asiakaspalvelijaan ennenkaikkea PALVELIJANA, ei ihmisenä jota kohtaan käyttäydytään kuten hyvät tavat edellyttävät, juontaa ajalta jolloin oli palvelusväkeä ja palveltavia. Kastijako siis, jossa palvelija oli alempiarvoinen kuin palveltavansa. Jotkut edelleen kuvittelevat että asiakkaalla on asiakaspalvelijaan nähden kyykytysvalta, ja asiakaspalvelijan on vaan siedettävä kiltisti kaikki henkinen oksennus jota niskaan sataa. Saahan sitä yrittää, mutta nöyristelyn aika on ohi - huonosti käyttäytyvä lentää ulos. Sorry vaan kaikki kastijaon kannattajat.
        Toistetaan nyt vielä, että en osoita mieltäni asiakkaalle millään muulla tavalla kuin sillä, että pöytä, jonka päälle asiakas levittää kamppeensa ennenkuin olen ehtinyt väliin sitä pöytää pyyhkimään, jää pyyhkimättä. Hymyilen, juttelen, olen ystävällinen, suosittelen tuotteita, hoidan tarjoilun ihan kaikkien sääntöjen ja etiketin mukaan, mutta jos asiakas on valinnut pöydän jossa saa soosia hihaansa niin se on hänen valintansa.

        ellei piika itse..
        Ammatistahan tässä on kysymys eikä ihmisarvosta!
        lapsellista hölinää.
        Jos käytetään sanoja asiakaspalvelu ja siitä suoraan vedetään nimike asiakaspalvelija - niin ei se todellakaan tarkoita, etteikö sen ammatinharjoittajan ihmisyyttä muistettaisi.
        Ravintola-alan töissä me olemme palveluammatissa ja asiakaspalvelijoita - se ei ole orja-nimike.
        Piika ja renki ovat sanoja, joita ravintola-alan omat ihmiset käyttävät itsestään tänäkin päivänä - vanhat konkarit enemmälti .. eli ne, jotka ovat sisäistäneet työnsä ja ottavar sen nimenomaan työnä.
        Jos et kykene ajatukseen, että tarjoilijana olet myyjä, passari, kuski, siivoja yms jonka vielä pitäisi pystyä luontevasti olemaan näkymätön silloin kun näkyvyys ei ole tarpeen niin hups kukkuu - vaihda alaa.
        Ei ne asiakkaat sinua sinne ravintolaan tule pällistelemään.
        Asiakkaalla on ihan totta oikeus vaatia puhdasta pöytää, kuumaa ruokaa, kylmää olutta, palvelua, vastauksia.
        Ei se mihinkään muutu.


      • Jennisa
        itse juntti kirjoitti:

        piika!
        Ja nuori - ilmiselvästi.
        Minkä ihmeen takia niiden asiakkaiden pitäisi ajatella SINUN työtäsi sen kummemmin - sinä olet siellä niitä asiakkaita varten eikä päinvastoin.
        Jos asiakkaat menevät paskaiseen pöytään - niin avot - sinä siivoat sen, myyt ja palvelet ihan irvistelemättä ja palvelualttiina. Arvostelematta, kiukuttelematta ja ammattitaitoisena. Viimeksimainittu ei itsesi kohdalla pitäne paikkaansa.
        Asiakkaat tuovat sen sinunkin palkkasi taloon.
        Miksi ihmeessä ihmiset joilla ei ole minkäänlaisia edellytyksiä alalle sille menevät.
        On 'baarimikkoja' kaljapubin tiskin takana - osaavat tehdä ville vallattoman jos sitäkään ja suureen ääneen koilottavat mestaruuttaan.
        On tarjoilijoita, jotka kuvittelevat olevansa ravintolan napoja.
        Eikö ravintolakoulussa enää opeteta psykologiaa?
        Vai eikö sitä ole käyty - vai vain joku parin viikon työllistämis -tai kesäpiikakurssi?
        Kasva aikuiseksi.

        mutta hyvä että huomaa ajoissa jos ei ole sitä palvelualttiutta luonteessa. Ei sille voi mitää mutta kaikki ei vaan sovi näihin hommiin. Tosihan se on että välillä saapi kuulla ja nähä paljon mitä ei niin välittäis mutta ei siitä tarvi otta itteesä, jos tietää ettei oo tehny mitää pöljää.
        Mä oon aatellu semmosen tiukemman paikan tullen ku meinaa hermostuttaa että vähemmällä pääsee ku ei hermostu. Jos ei tulis haastavia juttuja työssä eteen, niin eihä sitä jaksais.


      • Anonyymi
        taasmoka.. ja paha kirjoitti:

        sillä olenpa tässä ravintola-alaa vääntänyt nyt yli 30v - nissestä lähtenyt aikoinani - vanhan ajan parivuotisen ravintelikoulun ( sen kuuluisimman) käynyt - edelleen baarimestarikoulutukset, hovimestarikoulutkset, toiminut päällikkönä ja nyt sitten vihdoin viimein usemamman vuoden oman ravintolan omistajana - jolla muuten pyyhkii hyvin.
        Tarjoilija tanssikoon kiukkuripaskansa köökin puolella - asiakkaille ei näytetä mieltään olivatpa moukkia tai ei.
        Oli asiakas moukka tai ei - rahalla ostoksensa maksaa - ja siitä rahasta se osa tulee sinunkin kukkaroosi.
        On käytötapoja ja käytöstapoja - on erittäin huonoa käytöstä jättää asiakas mielenosoituksellisesti sitä palvelua vaille joka hänelle kuuluisi ( esim juuri tuo pöydän puhdistaminen)
        Iltaravintoloissa, joiden myynti perustuu alkoholijuomien kauppaamiseen on tilanne ihan sama - alkoholilaki ( joka on edelleen Suomessa voimassa) asettaa vaatimuksia ja ammattilainen kyllä tietää mitä tehdä eri tilanteissa - asiakkaat voivat lievän päihtymyksen tilassa olla herkempiä, kovaäänisempiä, tyrkykkäämpiä, mutta asiakaspalvelijan täytyy osata luovia tilanteita ja samalla noudattaa anniskeluohjeita.
        Ei se homma helppoa ole - mutta jos mieltää sen, ettei ole maailman napa tarjoillessaan vaan ihan oikeasti se asiakasPALVELIJA ottmatta itseensä ja näyttämättä mieltään asiakkaiden kummallisiakin kotkotuksia seuraillessaan - silloin ollaan oikeilla jäljillä.
        Tarjoilija on ennenkaikkea asiantunteva myyjä - ja myyntitapahtumaan kuuluvat ilman muuta ne alkeelliset pöydänputsauksetkin.
        Jo ihan normaali järkikin sanoo sen, että likainen pöytä on houlutteleva .. miksipä muuten ne asiakkaat tunkisivat juuri siihen paskaiseen pöytään, vaikka vieressä olisi puhdas ja katettu?
        Ja jos ei järki sitä sano, niin käy se ravintolakoulu - kyllä siellä kerrotaan ja näytetään ihan ne tutkimustuloksetkin ( kaikkea sitä tutkitaankin..)
        Eli piika on piika on piika - tärkeä osa ketjussa, mutta ei se maailman napa.

        Oisit kyllä hirvittävä pomo ei muuta voi sanoa


    • kääkki

      Et selvästikään sovellu asiakaspalveluun. Kumpa moni muukin tajuaisi sen, eikä vain kitisisi.

      • ex-waitress

        Kyllä sovellun asiakaspalveluun, en vain tarjoilijaksi.On niitä kivojakin palveluammatteja, joissa asiakkaatkin osaavat ns. peruskäytöstavat. Helpompaa ja mukavampaa sekä asiakkaalle että asiakaspalvelijalle.


    • kokkaaja

      Juuri tuollaisten huonokäytöksisten palvelijoiden takia minun perheeni ei käy ravintoloissa. Kotona tehdään ruoat itse hyvistä, taatusti tuoreista raaka-aineista. Ja saadaan lautaselle just sitä mitä halutaan. Rahasta ei ole kyse vaan laadusta!

      • ex-waitress

        Kuule, juuri sinunlaistesi ääliöiden takia minäkin sain tarpeekseni tarjoilusta.


    • waitress from hell

      ...nimittäin tuo alanvaihto. Et selkeästikään sovi asiakaspalveluun. Eikä siinä ole mitään pahaa, kaikki työt eivät sovi kaikille. Itse olisin esimerkiksi maailman huonoin missä tahansa lasten paimentamiseen liittyvässä työssä.
      Missä on se ravintola, jossa SUURIN OSA asiakkaista on inhottavia ja ylimielisiä tarjoilijoita kohtaan? Ei ole omalle kohdalle osunut. Toki on aina joitain asiakkaita, jotka purkavat omat patoutumansa asiakaspalvelijaan, mutta eikö se ole heidän oma ongelmansa? Jos joku ei osaa käyttäytyä tai haluaa kyykyttää toisia huvin vuoksi, niin oma on häpeänsä. Osa tarjoilijan ammattitaitoa on tällaisten asiakkaiden käsittely; älä provosoidu, vaan hoida työsi taidolla ja tyylillä. Jos et siihen kykene, olet väärässä työssä.
      Se, että vihasit kaikkia asiakkaita, kertoo selvääkin selvemmin että alanvaihto oli ihan oikea siirto. Et varmaan itsekään olisi mielissäsi, jos lähtisit hyvällä fiiliksellä ja positiivisin odotuksin ravintolaan, ja sitten saisit osaksesi ylimielistä, hapanta ja välinpitämätöntä palvelua vaikka itse käyttäytyisit kuinka mukavasti asiakkaan roolissasi. Itselleni osui tällainen palvelukokemus kohdalle Santa Fe:ssä pari kuukautta sitten. Toivottavasti meitä palvellut pitkä, hoikka tummahiuksinen tarjoilijatar on joko a) vaihtanut työtä tai b) sattunut tuolloin kärsimään vain poikkeuksellisen huonosta päivästä (vaikka sitä huonoa päiväähän ei silti pitäisi näyttää asiakkaille!)

      Mutta hyvää kesää ja kivoja työpaiviä kaikille, työstä riippumatta :)

      • ex-waitress

        Oletko koskaan joutunut palvelemaan asiakkaita, jotka ovat lomalla RAY:n lomatuella? Juoppoja yms. muita ihania tyyppejä...Nämä asiakkaat saivat minun tarjoilijanurani lopulta päättymään!


      • waitress from hell
        ex-waitress kirjoitti:

        Oletko koskaan joutunut palvelemaan asiakkaita, jotka ovat lomalla RAY:n lomatuella? Juoppoja yms. muita ihania tyyppejä...Nämä asiakkaat saivat minun tarjoilijanurani lopulta päättymään!

        Olen ollut kaksi kesää vastaanottopäällikkönä lomakeskuksessa, jossa nämä RAY:n tukilomalaiset kesäisin lomailevat. Työ oli kieltämättä varsin stressaavaa eivätkä asiakkaatkaan aina niitä helpoimpia, mutta kun siihen asennoitui jo valmiiksi oikealla tavalla (paksu nahka, asiakkaille selkeät ohjeet, info, tiedotus, ongelmatilanteiden ennakointi jne sekä mahdollisimman positiivinen oma asenne) niin kyllä siitä ihan kunnialla selvittiin :)
        Respassa stressaavinta oli se, että sieltä haettiin vastauksia ja ratkaisuja asioihin joihin meillä ei ollut mitään vaikutusmahdollisuuksia, kuten bussiyhtiöiden reitti- ja aikatauluvalintoihin sekä majoitustilojen varustetasoon. Ikävä kyllä meillä ei ollut resursseja soittaa jokaisen lomajakson jokaiselle 50-70 lomalaisperheelle kysyäksemme, onko heillä oma auto ja keskustellaksemme siitä, miten autottomat pääsevät perille. Emme myöskään kyenneet muuttumaan keittolevyiksi / tiskikoneeksi / kaapelitelevisioksi / kattilasarjaksi / lisäneliöiksi / uima-altaaksi tai mitä nyt milloinkin olisi pitänyt jostain loihtia. Jne. Tällaista kuitenkin joidenkin asiakkaiden taholta odotettiin.
        Huomasin senkin, että usein epärealistisimmat odotukset loman puitteiden ja sisällön suhteen oli niillä perheillä, joiden oma elämäntilanne vaikutti suhteellisesti kaikkein heikoimmalta. Ettäkö RAY kustantaisi pitkäaikaistyöttömät, alkoholisoituneet ja moniongelmaiset perheet täysihoidolliselle luksuslomalle viiden tähden lomakeskukseen..? Juu ei, mutta sellaista jotkut olivat odottaneet.

        Mutta siis juu, olen ollut sellaisessa paikassa töissä, vaikkakaan en ravintolan puolella. Erittäin mielenkiintoinen ja opettavainen kokemus kaikesta huolimatta :) Ja asiakkaiden joukossa oli niiden kahden kesän aikana monia ihania, mieleen jääneitä ihmisiä ja perheitä joiden nykykuulumisiakin olisi kiva kuulla.


    • vaan!!

      hain hotelli ja ravintola alalle ammattikouluun ja pääsin sinne, mutta ongelmani on etten tiedä menisinkö tarjoilija vai ravintolakokki puolelle..sitä olen tässä viikon ajan miettinyt, mutta kun luin nämä jutut niin taisin tulla siihen tulokseen että menen kokki puolelle opiskelemaan :/ teenkö nyt viisaan päätöksen?

      • kumpi pahempi

        Köökissä on kova työtahti, kuuma, epäergonomiset työasennot monissa paikoissa, tapaturmariski, huono liksa ( niin on kyllä salissakin ), hyviä ja innostavia työpaikkoja ei riitä kuin pienelle osalle kokeista, loput paahtaa pitkää päivää puolivalmisteiden kimpussa jossain rossossa tms...

        Kumpi tuntuu enemmän omalta jutulta? Oletko sosiaalinen, ihmisten kanssa viihtyvä ja pitkäpinnainen, vai tykkäätkö tehdä käsilläsi jotain konkreettista - kovalla tahdilla ja pienemmässä porukassa? Puolensa molemmissa hommissa, ja myös ne huonot puolet.


      • hfgjfjt

        ''hain hotelli ja ravintola alalle ammattikouluun ja pääsin sinne, mutta ongelmani on etten tiedä menisinkö tarjoilija vai ravintolakokki puolelle..sitä olen tässä viikon ajan miettinyt, mutta kun luin nämä jutut niin taisin tulla siihen tulokseen että menen kokki puolelle opiskelemaan :/ teenkö nyt viisaan päätöksen?''

        Sun ei sitä vielä tarvitse päättää. Ensimmäisen opiskeluvuoden ovat kokit JA tarjoilijat samoilla luokilla. Ei ole mitään erillisiä kokki ja tarjoilija luokkia. Ensimmäisen vuoden lopussa valitaan se kumpaan puoleen lähtee suuntautumaan ja vasta 2. vuonna luokat hajotetaan ja tehdään ne erilliset tarjoilija ja kokki luokat. Sulla on siis vielä vuosi aikaa miettiä kumpaa haluat tehdä.


      • Jennisa
        hfgjfjt kirjoitti:

        ''hain hotelli ja ravintola alalle ammattikouluun ja pääsin sinne, mutta ongelmani on etten tiedä menisinkö tarjoilija vai ravintolakokki puolelle..sitä olen tässä viikon ajan miettinyt, mutta kun luin nämä jutut niin taisin tulla siihen tulokseen että menen kokki puolelle opiskelemaan :/ teenkö nyt viisaan päätöksen?''

        Sun ei sitä vielä tarvitse päättää. Ensimmäisen opiskeluvuoden ovat kokit JA tarjoilijat samoilla luokilla. Ei ole mitään erillisiä kokki ja tarjoilija luokkia. Ensimmäisen vuoden lopussa valitaan se kumpaan puoleen lähtee suuntautumaan ja vasta 2. vuonna luokat hajotetaan ja tehdään ne erilliset tarjoilija ja kokki luokat. Sulla on siis vielä vuosi aikaa miettiä kumpaa haluat tehdä.

        kyllä kai meidän aikana oli jo kokit ja tarjoilijat erikseen omilla luokillaa. En sitten tiiä onko kouluissa eroja.

        Minusta on parempi mennä kokkipuolelle, tarjoilijaksi kouliintuu helpommin kokkipohjalta kuin toisinpäin.


    • asiakkaani

      Fiinisti pukeutunut perhe, joka suunnisti siihen salin ainoaan raivaamattomaan pöytään. Useita ja ihan vastaavia ikkunapöytiä oli vapaana, mutta ilmeisesti kuvittelivat, että käytetty ja siivoamaton on jotenkin parempi; onhan se kelvannut muillekin;)

      Lapsoset huusivat ja mesosivat jo tullessaan. Rouvan mielstä pyyhin pöydän huonosti (faktaa on, että roskia jäi, mutta en yltänyt kaikkialle heidän lävitseen).

      Ruokalistalta ei tahtonut löytyä mitään, mitä kukaan olisi halunnut syödä. Kaikkien raaka-aineet piti käydä myös suullisesti läpi (lukivat kyllä listassakin, mutta eivät varmaan osanneet lukea tai sitten vaan haluttiin kyykyttää). Käskyttivät käymään keittiössäkin "kysymässä kokilta", vaikka todellakin osasin listat takaperinkin (ja osaan myös lukea ja ymmärtää lukemani).

      Annokset sitten koottiin "erikoistilauksena" eli kastike, lisukkeet ja pääraakaineet kaikki eri annoksista.

      Lapset kävivät levottomiksi ja säntäilivät ympäriinsä. Toinen lähes onnistuikin taklaamaan minut täyden juomaprikan kanssa.

      Jälkiruokalistassakaan ei oikein tuntunut olevan mitään sopivaa. No, ymmärrän hyvin, sillä valinnanvaraa oli vain 14 eri annoksen välillä ja drinksut päälle;D

      Perheen isä taputti ohimennen peffalle ja rouva mulkoili, kuin minun olisi pitänyt ymmärtää varoa ja väistää.

      Laskuttaminen oli myös oma show; annos annokselta käytiin laskua oman LASKIMEN kanssa läpi. Joka kohdassa täytyi selittää, miksi mikäkin maksoi mitä maksoi (vaihdetut raaka-aineet). Ja KYLLÄ ON KALLISTA.

      Herra halusi sitten maksaa kortilla, jolla ei ollut katetta. Antoi toisen, mutta vaati minulta selitystä miksi edellinen kortti ei käynyt.

      Pyysin nähdä "jonkinlaista henkilöllisyystodistusta"; mies kimpaantui, ettenkö luota häneen ja sitäpaitsi, hänellä ei ole "jonkinlaista henkilöllisyystodistusta" vaan ajokortti, joka EI ole henkilöllisyytodistus.

      Selitin hänelle, että kysymys ei ole luottamuksesta ja summan ylittäessä tietyn rajan, henkilöllisyys tarkastetaan kaikilta. Ja tiedän senkin, että ajokortti ei ole henkilöllisyystodistus, mutta kelpaa varmenteeksi, joten siksi pyydän sanamuodolla "jonkinlainen henkilöllisyystodistus", mutta toki voin korjata tapani ja esittää asian muodossa "kuvallinen kelakortti, henkilöllisyystodistus, passi, ajokortti tai jokin vastaava poliisiviranomaisen myöntämä asiakirja"... Ihan miten Herra haluaa *ja hymy päälle*

      Lähtiessään kävi vielä ravintolapäällikölle valittamassa niin paikan miljööstä, ruuasta, henkilökunnasta kuin hinnottelustakin...

      Siinäpä on sitten oikein toisessa polvessa kasvamassa "fiksuja asiakkaita", kun lapsille näytetään oikein kädestä pitäen, että kuinka duunari pistetään hyppäämään;)

      • nuoruusajoilta

        ei teistä varmaan kovin moni muista tai edes tiedä penni-ajoista, käsiparagoneista, jääpalakipoista brikoilla ( saako olla jäitä juomaanne. - joissakin paikoissa jäistä laskutettiinkin), se ettei kossua saanut myydä kuin snapsina..jne
        itse untuvikkona sain kerran asiakkaakseni todella öykkärimäisen besserwisserin, joka yritti tehdä naisiinsa vaikutusta. Naisia oli lauma ympärillä ja tämä kovaääninen suuri liikemies tahtoi tehdä vaikutustua ja tilasi jotain madeiraa koko pöydälle, koska sehän sopii hienoille naisille.
        Oli jo ehtinyt itkettää montaa tarjoilijaa, kun kollegat laittoivat minut passariksi, koska olin ensimmäistä iltaa töissä ja todella todella nuori.
        Asemajakoakin vähän muutettiin ( silloin oltiin prossapalkalla ja pöytämäärät ja asemajaot olivat tosi tarkkoja).
        No - itse asiassa en tuntenut koko juomaa ja epätoivoissani sitten täräytin koneelle kuivaa sherryä.. ja vein. Ukko katseli epäluuloisena juomia javarmisti sitten - onhan tämä nyt sitten sitä madeiraa ja minä vastasin kyseessä olevan ihan uuden tuotemerkin, joka on maailmalla arvostetuin ja vasta tullut Suomeen. On vielä vähemmän tunnettu merkki, mutta saanut erittäin suuren suosion maailman johtajien keskuudessa.
        >Ja täydestä meni - ukko hehkui tyytyväisyyttääm - se naislaumahan nyt ei mistään mitään tiennyt muutenkaan kunhan palvoivat lompakkoa.
        Kysyähän ei siihen aikaan oikein voinut keltään - se kamala katkeruus ja kateellisuus toisen tienestejä kohtaan esti kaiken avun.
        Lisäksi kun oli viinikassaa ja perään kontrollikassaa..
        Ja aina kun laskun loppusumma meni yli 5:- ( siis markoissa) piti kirjoittaa käsiparagoni.
        No joo.. jostain syystähän tuo nyt mieleen jäi -
        samoin kuin samassa paikassa tapahtunut . naapuriaseman asiakas halusi juomaan pillin, mutta oma tarjoilija kieltäytyi siitä. Vein kuitenkin, koska asiakkaalla oli huulessa haava.
        Tämän oma tajoilija suuttui vimmatusti ja sanoi alkoholilain kieltävä pillit ja tutki sitten lopun iltaa lainsäädäntöä löytääksen tuon kiellon kohdan.. ei löytänyt
        Vasta vuosia jälkeenpäin sain tietää, että tuollainen kielto oli joskus ollut ollut olemassa jossain, koska alkoholi imeytyy elimistöön pillin kautta nopeammin.
        Eli kyllä nykyään systeemit ovat jo ihan hyviä - tarjoilijan työ on helpottunut noista ajoista huomattavasti.
        Löytyykö lisäää vanhanajan juttuja - nuoremmilla voisi olla hauskaa niitä lukiessa


      • waitress from hell
        nuoruusajoilta kirjoitti:

        ei teistä varmaan kovin moni muista tai edes tiedä penni-ajoista, käsiparagoneista, jääpalakipoista brikoilla ( saako olla jäitä juomaanne. - joissakin paikoissa jäistä laskutettiinkin), se ettei kossua saanut myydä kuin snapsina..jne
        itse untuvikkona sain kerran asiakkaakseni todella öykkärimäisen besserwisserin, joka yritti tehdä naisiinsa vaikutusta. Naisia oli lauma ympärillä ja tämä kovaääninen suuri liikemies tahtoi tehdä vaikutustua ja tilasi jotain madeiraa koko pöydälle, koska sehän sopii hienoille naisille.
        Oli jo ehtinyt itkettää montaa tarjoilijaa, kun kollegat laittoivat minut passariksi, koska olin ensimmäistä iltaa töissä ja todella todella nuori.
        Asemajakoakin vähän muutettiin ( silloin oltiin prossapalkalla ja pöytämäärät ja asemajaot olivat tosi tarkkoja).
        No - itse asiassa en tuntenut koko juomaa ja epätoivoissani sitten täräytin koneelle kuivaa sherryä.. ja vein. Ukko katseli epäluuloisena juomia javarmisti sitten - onhan tämä nyt sitten sitä madeiraa ja minä vastasin kyseessä olevan ihan uuden tuotemerkin, joka on maailmalla arvostetuin ja vasta tullut Suomeen. On vielä vähemmän tunnettu merkki, mutta saanut erittäin suuren suosion maailman johtajien keskuudessa.
        >Ja täydestä meni - ukko hehkui tyytyväisyyttääm - se naislaumahan nyt ei mistään mitään tiennyt muutenkaan kunhan palvoivat lompakkoa.
        Kysyähän ei siihen aikaan oikein voinut keltään - se kamala katkeruus ja kateellisuus toisen tienestejä kohtaan esti kaiken avun.
        Lisäksi kun oli viinikassaa ja perään kontrollikassaa..
        Ja aina kun laskun loppusumma meni yli 5:- ( siis markoissa) piti kirjoittaa käsiparagoni.
        No joo.. jostain syystähän tuo nyt mieleen jäi -
        samoin kuin samassa paikassa tapahtunut . naapuriaseman asiakas halusi juomaan pillin, mutta oma tarjoilija kieltäytyi siitä. Vein kuitenkin, koska asiakkaalla oli huulessa haava.
        Tämän oma tajoilija suuttui vimmatusti ja sanoi alkoholilain kieltävä pillit ja tutki sitten lopun iltaa lainsäädäntöä löytääksen tuon kiellon kohdan.. ei löytänyt
        Vasta vuosia jälkeenpäin sain tietää, että tuollainen kielto oli joskus ollut ollut olemassa jossain, koska alkoholi imeytyy elimistöön pillin kautta nopeammin.
        Eli kyllä nykyään systeemit ovat jo ihan hyviä - tarjoilijan työ on helpottunut noista ajoista huomattavasti.
        Löytyykö lisäää vanhanajan juttuja - nuoremmilla voisi olla hauskaa niitä lukiessa

        Olen lukenut opintoihin liittyen kirjan 'Ehdonalaisen elinkeinon viisi vuosikymmentä' joka käy erittäin asiantuntevalla mutta viihdyttävällä otteella läpi suomalaisen ravintolakulttuurin kehitystä. Monessa kohdin lukiessani repeilin naurusta, tyyliin 'voiko-olla-totta-että-oli-noin'...
        Jokin aika sitten minulla oli ilo palvella noin viidentoista sekunnin ajan iäkkäämpää pariskuntaa joka selkeästi eli yhä jotakin 1970-luvun ravintolakulttuurin aikaa. Pariskunta ei istunut edes omalla alueellani, mutta satuinpa vilkaisemaan sinne kollegan alueelle päin. Rouva istui yksin pöydässä ja huitoi hurjasti kun sai katsekontaktin minuun. Menin kysymään, mikä mahtoi olla hätänä, ja rouva viittasi salin perälle toiseen pöytään jossa istui iäkäs herrasmies: 'Me kun haluaisimme vaihtaa tähän ikkunapöytään istumaan, voisitko sinä siirtää juomamme? Mieheni vahtii tuolla juomiamme mutta minä siirryin jo tähän ja olen nyt yrittänyt saada tarjoilijamme kiinni että mieheni ja juomamme pääsisivät myös siirtymään.' Herra siis istui ns. huonommassa pöydässä oluiden kanssa ja rouva varasi heille juuri vapautunutta ikkunapöytää. Heidän ns. oma tarjoilijansa oli juuri tauolla, eikä rouva olisi millään kehdannut pysäyttää tuuraajaa joka kuitenkin hääri lähistöllä koko ajan. Lopulta ilmeisesti odotus kävi kuitenkin liian pitkäksi ja rouva rohkaistui huitomaan minut paikalle.
        Onneksi olin perillä siitä, ettei ennen vanhaan tosiaan asiakkaan sopinut itse kantaa juomaansa mihinkään, ja niinpä siirsin mukisematta (vaikkakin sisäänpäin hiukan nauraen ja poskia pureskellen) pariskunnan oluet pöydästä toiseen ja päästin heidät eri pöydissä istumisen piinasta... Enkä hennonnut mainita että kyllä asiakas saa nykyään itsekin siirtää juomansa mihin haluaa. Tapaus oli mielestäni jotenkin oudolla tavalla hellyyttävä :D
        Ja sitten tapauksen inspiroima kysymys teille kokeneemmille ja fiineissä paikoissa työskennelleille: jos kerran on tärkeää ja tarkkaa, että sama tarjoilija palvelee pöydän alusta loppuun, niin missä välissä se tarjoilijapoloinen pääsee tauolle? Jos hänellä on vaikkapa viisikin pöytää joiden ilta on eri vaiheissa, yhdet odottavat alkuruokia, toiset ovat siirtymässä pääruokiin, kolmannet nassuttavat jo jälkkäreitä, neljännet ovat kohta laskutettavissa, viidennet saapuvat juuri, on plokattava ja kaadettava uudet juomat jne, niin missä välissä tarjoilija pystyy livahtamaan vartiksi tai vaikka muutamaksi minuutiksi syömään / vessaan / röökille / mihin tahansa? Tätä olen ihmetellyt jo pidempään. Itse kun olen casual-raflassa jossa aluejako on varsin vapaa ja joustava.


      • työtä kaipaileva ex-tarjoilija
        waitress from hell kirjoitti:

        Olen lukenut opintoihin liittyen kirjan 'Ehdonalaisen elinkeinon viisi vuosikymmentä' joka käy erittäin asiantuntevalla mutta viihdyttävällä otteella läpi suomalaisen ravintolakulttuurin kehitystä. Monessa kohdin lukiessani repeilin naurusta, tyyliin 'voiko-olla-totta-että-oli-noin'...
        Jokin aika sitten minulla oli ilo palvella noin viidentoista sekunnin ajan iäkkäämpää pariskuntaa joka selkeästi eli yhä jotakin 1970-luvun ravintolakulttuurin aikaa. Pariskunta ei istunut edes omalla alueellani, mutta satuinpa vilkaisemaan sinne kollegan alueelle päin. Rouva istui yksin pöydässä ja huitoi hurjasti kun sai katsekontaktin minuun. Menin kysymään, mikä mahtoi olla hätänä, ja rouva viittasi salin perälle toiseen pöytään jossa istui iäkäs herrasmies: 'Me kun haluaisimme vaihtaa tähän ikkunapöytään istumaan, voisitko sinä siirtää juomamme? Mieheni vahtii tuolla juomiamme mutta minä siirryin jo tähän ja olen nyt yrittänyt saada tarjoilijamme kiinni että mieheni ja juomamme pääsisivät myös siirtymään.' Herra siis istui ns. huonommassa pöydässä oluiden kanssa ja rouva varasi heille juuri vapautunutta ikkunapöytää. Heidän ns. oma tarjoilijansa oli juuri tauolla, eikä rouva olisi millään kehdannut pysäyttää tuuraajaa joka kuitenkin hääri lähistöllä koko ajan. Lopulta ilmeisesti odotus kävi kuitenkin liian pitkäksi ja rouva rohkaistui huitomaan minut paikalle.
        Onneksi olin perillä siitä, ettei ennen vanhaan tosiaan asiakkaan sopinut itse kantaa juomaansa mihinkään, ja niinpä siirsin mukisematta (vaikkakin sisäänpäin hiukan nauraen ja poskia pureskellen) pariskunnan oluet pöydästä toiseen ja päästin heidät eri pöydissä istumisen piinasta... Enkä hennonnut mainita että kyllä asiakas saa nykyään itsekin siirtää juomansa mihin haluaa. Tapaus oli mielestäni jotenkin oudolla tavalla hellyyttävä :D
        Ja sitten tapauksen inspiroima kysymys teille kokeneemmille ja fiineissä paikoissa työskennelleille: jos kerran on tärkeää ja tarkkaa, että sama tarjoilija palvelee pöydän alusta loppuun, niin missä välissä se tarjoilijapoloinen pääsee tauolle? Jos hänellä on vaikkapa viisikin pöytää joiden ilta on eri vaiheissa, yhdet odottavat alkuruokia, toiset ovat siirtymässä pääruokiin, kolmannet nassuttavat jo jälkkäreitä, neljännet ovat kohta laskutettavissa, viidennet saapuvat juuri, on plokattava ja kaadettava uudet juomat jne, niin missä välissä tarjoilija pystyy livahtamaan vartiksi tai vaikka muutamaksi minuutiksi syömään / vessaan / röökille / mihin tahansa? Tätä olen ihmetellyt jo pidempään. Itse kun olen casual-raflassa jossa aluejako on varsin vapaa ja joustava.

        Lisätäkseni tähän ketjuun jotain positiivista. Itse ole juuri vaihtanut monen vuoden pätkittäiset tarjoilijan osa-aikaisuuden opiskelemaani ammattiin ja kyllä on ihan vilpittömästi ikävä ravintolaan, siis ihan salin puolelle!

        Musta muuta alaa opiskelevilla on usein aika paha asenneongelma nimenoman tuossa piikomisessa ja silloin on parempi poistua niin työkavereillakinon helpompaa. Itselläni oli tosin hyvä tuuri kun sain olla Helsingin keskustan parhaissa paikoissa töissä ja tuli opittua paljon muutakin kuin asennetta.

        Waitress from Hell: jos paikka on todella fiini syödään kattaustauolla ennen iltaa. Asiakkaat tulevat yleensä vähän myöhemmin, useimmilla on varaus ja pöydät on mietitty niin, että hovit ja tarjoilijat ehtivät hoitaa kaikki varaukset sujuvasti.
        Tauolle mennään jos mennään nopeasti silloin kun salin tilanne sen sallii niin kuin muuallakin, eli siis kun asiakkaat ovat juuri aloittamassa pääruokaa tai ovat jo kahveissa ja aveceissa. Lisäksi jos keittiö on todella korkeatasoinen ei asiakaspaikkoja voi olla kovin paljon, mikä tietty auttaa salin hallinnassa.


    • tatlim

      kyllä täytyy sanoa että aivan oikeassa oot,oon käyny ravintola koulun(siis koulutuksen omaava henkilö),ammattitaitoinen tarjoilija....tää vaan tuppaa unohtuun joiltakin ihmisiltä(ei siis yeistetä),en ymmärrä millä oikeudella asiakas saa huutaa ,möykätä ja käyttää aivan törkeetä kielenkäyttöä toista ihmistä kohtaan...syynä saattaa olla sitten että ruoassa kestää(joo jos ravinteli on täynnä tämähän on mahdollista..tämä ei muutenkaan ole pikaruokala),juomissa kestää(joo saattaa olla että ravintelissa on muitakin kuin sinä-et ole ainoa asiakas)...ja miksi kaikki pitäisi aina saada ilmaiseksi..??miksi laskussa kestää?no jos haluat maksaa osan tuosta ja osan ton kahvista ja yks neljäsosa tuon salaatista..näitähän löytyy--mut ei yleistetä-onneksi on myös IHANIA ASIAKKAITA joiden työpaikalle ei tekis mieli mennä möyKkään,keskeyttään,tai olemaan vastenmielinen!ja kun jollain ei mene jakeluun että sulkemisajat on jonkin syyn takia keksitty...
      mut hei ihanaa terassikesää kaikille

    • keittäjä

      jo, kyllä ihmisillä on se asenne ettäkun ravintolaan tullaanniin tämä on ku joku helvetin täys hoitola. ja mikä vittu siinä on että jos listassa on yli 40 annosta(pääruokia 25..) niin pitää kuitenkin aina vaihtaa niitä kastikkeita yms muita??ymmärrän jos on allergia tai jotain mutta henkinen allergia?sit tilataan jotain muuta yksinkertaisesti. ja pitääkö valittaa että pihvi on kuiva jos sitä ollaan tilattu todella kypsänä?? ihmiset jotka eivät ymmärrä ruoan päälle mitään pitäs saada prttikiellon ravintolaan. et sinä perkele tilaa riista lihaa kypsänä, ranskalaisilla ja ketsuppi ei saa unohtaa...!!(kokenu tämän kans..) varsinaisia kulinaristeja me suomalaiset kyllä ollaan..
      rakastan ruoan laittoa, vihaan ylimielisiä ihmisiä jotka kuvitelevat että teen kaiken mitkä haluavat vaan sen takia että he mksavat palvelusta ja ruoasta. ravintolassa ravintolan tapojen mukaan. en minäkään mee rakennusfirmaan neuvomaan miten heidän kuuluis rakentaa taloa, en minä mee kelaan kertomaan miten heidän kuuluu tuet laskea, en minä mee kampaajalle sanomaan että saat tehdä mitä haluat hiuksilleni mutta pituutta ei saa vähentää ja väri pitää olla sama. mielestäni ammattilainen tietää parhaiten..
      kuulostan varmasti vittumaiselta ruikuttajalta mutta rakastan työtäni, en halua että joku vitun amatööri neuvoo ja pompottaa mua, etenkään jos ei ole aikomustakaan olla ystävällinen. harva on tarjoilija loppu elämän koska maailmassa riittää kusipäitä.
      ihmiset rakkaat, antakaa meidän tehdä työtämme, ollaanhan me ammattilaisia, arvostakaa työtämme niin saatte parempaa palvelua...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 166
      4616
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      118
      4207
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2770
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1669
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1660
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1615
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1573
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe