Lusiinasta!!

äippä.

Hautuumaalla käveleskellessäni panin merkille, että yllättävän monessa hautakivessä, varsinkin vanhimmissa, oli omistajan jokin nimi Lusiina..
Aika kumma juttu, sillä itse en ollut kuullut nimestä ikinä ennen, mutta
kun näin sen, en ollut heti varma pidinkö siitä vaiko en.
Kuitenkin nyt kun olen makustellut nimeä, olen alkanut pitää siitä, ja voisin jopa harkita sitä lokakuussa syntyvälle vauvalle.

Onko kellään tietoja Lusiina nimen historiasta, onko se suomalainen nimi vai mikä?
Mistä nimestä se voisi olla johdettu ja sen sellaista...
Olisin erittäin kiitollinen, ja jos joku vielä tietäisi, miten yleinen se on, niin olisin kiitollinen.

Loppuun vielä, kerrotteko mielipiteitä tyttäremme 3v. nimestä:

Justiina Aino Maria.

12

1244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täti

      Justiina Aino Maria on kiva nimi.
      Lusiina -nimeä en ole koskaan kuullut, mutta luulen, että se voisi olla muunnos Lucia -nimestä.

    • kuulostaa

      aika oudolta, tuskin pitäisin käytännössä. Tulee mieleen risiini ja lutikat.

      Justiina ok nimenä. Mielleyhtymänä vain voimakas Pekka Puupään Justiina...

    • bertta

      Lusiina on 'suomennos' nimestä Lucina joka taas varmaankin (nyt arvaan, en ole tarkistanut mistään) väännös nimestä Lucia.

      Omaan korvaan Lucia on nätimpi kuin Lusiina / Lucina

    • nimistä

      Lusiina on luultavasi suomennos Luciasta tai vastaavasta, kuten joku jo ehdottikin.

      Olen kyllä joskus tuon Lusiina-nimen kuullut, mutta ehkä vain kerran tai kaksi. Mieleen tulee lusikka tai puhekielen lusia-verbi: "Joku lusii vankilassa."

      Justiina Aino Maria on kaunis nimi! Tosin Justiinasta tulee aina mieleen se Pekan ja Pätkän kotihirmu. Toisaalta ei se välttämättä mikään paha juttu ole! :)

    • rozel

      ja Lusiina nimisiä on ollut ja on seuraavasti
      vuosi ja kastetut(pilkun jälk.)
      -1899, 65
      1900-19, 59
      1920-39, 18
      1940-59, 2
      1980-99, 5
      2000-05, 5
      Nimen olen kuullut ennenkin ja en ole pitänyt mitenkään kummallisena. Mielestäni kaunis nimi, kauniimpi kuin Lucia!

    • rozel

      Lusiina sopisi Justiinan siskoksi aivan mainiosti!

      • maija vaan

        tytärten nimet menivät jotenkin näin
        Hilda Hulda Lea Stiina Anna Mari Karoliina Saara Porvana Lusina enempää en muista. Repikää niistä sitten joku...Lusina on tytön nimi varmaan just joskus 1800 luvun puolella


      • Meikku
        maija vaan kirjoitti:

        tytärten nimet menivät jotenkin näin
        Hilda Hulda Lea Stiina Anna Mari Karoliina Saara Porvana Lusina enempää en muista. Repikää niistä sitten joku...Lusina on tytön nimi varmaan just joskus 1800 luvun puolella

        Mitä pidät Lusiana tai Lusianna nimistä?


      • tytärhän tuo oli
        maija vaan kirjoitti:

        tytärten nimet menivät jotenkin näin
        Hilda Hulda Lea Stiina Anna Mari Karoliina Saara Porvana Lusina enempää en muista. Repikää niistä sitten joku...Lusina on tytön nimi varmaan just joskus 1800 luvun puolella

        Kyllä nimi jatkoineen on ollut vain yhden ainoan tyttölapsen nimenä. Tyttö oli taikuri/silmänkääntäjä Kuikka Koposen tytär ja nimi kuului kokonaisuudessaan näin:

        Hilda Hulda Leastiina Anna Maria Karoliina Saara Porvana Lusina Selma Jelma Jekopek Koponen.


      • hehehehheheheehheheh
        maija vaan kirjoitti:

        tytärten nimet menivät jotenkin näin
        Hilda Hulda Lea Stiina Anna Mari Karoliina Saara Porvana Lusina enempää en muista. Repikää niistä sitten joku...Lusina on tytön nimi varmaan just joskus 1800 luvun puolella

        Ja jollain tosi monilapsisella oli ollut myös tällaisen rimpsun muodostanut neljän lapsen tyttökatras: Anna Aina Naima Rauha.

        Hehe, hilpeää! :D Vai liekö tuo vain urbaanilegendaa?

        Muistaakseni siihen kuuluivat vielä myös Kustaa ja Ville.


    • erkki

      moi

    • lucifer lusii

      Justiina Aino Maria on oikein tomeran kuuloinen perinteikäs suomalainen nimi. Justiinasta tulee kieltämättä mieleen Pekka ja Pätkä -elokuvien kaulinta heiluttanut Justiina-niminen nainen, mutta eihän nimi naista pahenna jos ei nainen nimeä ;) Aino Maria on ihanan klassinen, tykkään paljon.

      Lusiinasta tulee parikin vähemmän mairittelevaa mielleyhtymää:
      - vankilassa oleminen eli lusiminen
      - Lucifer eli Saatana

      Että sillai... En laittaisi omalle muksulle nimeksi Lusiinaa. Ennemmin vaikka Malviina, vaikkei sekään mikään suosikki ole...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      176
      1697
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      347
      1268
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      66
      1179
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      195
      940
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      44
      898
    6. 69
      778
    7. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      770
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      37
      715
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      664
    10. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      640
    Aihe