kotisiivous

mkts

Luin mielenkiinnolla tämän palstan artikkeleita. Toivottavasti tästäkin aiheesta voi kysyä täällä. Itse kaipaisin luotettavaa ja vakituista henkilöä kodinhoitotyöhön, joka siis sisältäisi siivousta.

Olen itse kokeillut kotisiivousta tarjoavia firmoja ja valitettavasti en ole ollut kovin tyytyväinen. Ja kun tiedän kuinka huonot työehdot heidän työntekijöillään saattaa olla, en ihmettele. Ei sellainen motivoi ihmisiä pysymään työsuhteessa.

Uskon että yksityinen siivousrinki pystyisi tarjoamaan kilpailukykyisen palkan, vakiopaikat ilman päivittäisi siirtymiä (yksi koti/päivä). Ihmettelenkin miksi niin harvoin tapaa siivousrinkejä. Itse en ole käytännössä kuullut yhdestäkään. Onko kotityöt niin paljon rankempaa kuin esimerkiksi toimisto- tai rappukäytävien ? Meidän asunnon siivoaa 4 tunnissa (ainakin firmat laskuttaa sen), olisin valmis maksamaan siitä kerran viikossa 40 eur, onko se liian vähän jos vastaavia kohteita olisi joka arkipäivälle tai toivottaessa mahdollisesti useampikin tai enemmän tunteja (joista tietenkin korvataan)?

Itse ainakin arvostaisin luotettavaa ammattilaista ja olisin valmis hoitamana työnantajan tarvittavan byrokratian (sos.maksut, verot, vähennykset, vakuutukset yms).

Onko kotisiivouksessa ja kodinhoidossa jotain muuta miksi se ei houkuttele, jota en ole osannut oottaa huomioon? Ainakin itselläni on mielikuva että kodinhoitohenkilöä on vaikeata löytää.

26

15506

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiu

Tuolla 40e/päivä ei riitä elämiseen. Toiseksi, vakuutukset ja muut maksut nostavat asiakkaille, siis sinulle tuota hintaa vielä enemmänkin.

Ja itse en ainakaan ottaisi riskiä ja sanoutuisi irti nykyisestä työstä, koska ei ole varmaa saanko jokaiselle päivälle työtä ja tarpeeksi tunteja. Ja mitä jos yksi paikka irtisanoutuisi ringistä. Siivoojan nilkkaanhan se kolahtaisi heti.

Ja kyllä niitä hyviäkin on olemassa. Ne hyvät vain vaihtavat paikkaa harvemmin.

• mkts

Kyllä ymmärtääkseni siivousringeissä työantaja puoli pitää huolen ringinjäsenien hankkimisesta, ei työntekijä eli siivoaja. Riski tietenkin on, kuten kaikissa työsopimuksissa, kummankin puoleinen, voihan siivojakin lopettaa työt, jäädä äitiyslomalle, sairastua tms. Sitä varten on mietittävä sopimukset hyvin, irtisanomisajat jne, että ne ovat kohtuulliset kummallekin osapuolelle. Itse näen uuden perheen rinkiin hankkimisen mahdollisimman pian, jonkun erottua, kaikkien (perheiden ja siivoajan) etuna, jos on toimiva työsuhde.

Minulla on ollut 4 vuotta yksityinen lastenhoitaja, joten työantajan kustannukset (jotka kodinhoitajan tapauksessa saa vähentää verotuksesta) ja velvollisuudet ovat kyllä selvillä.

Omien laskujeni mukaan samoilla kustannuksilla kuin ostaa kotisiivousta firmalta voisi siivousrinki palkata suoraan siivoajan paremmallakin palkalla, kuin mitä jotkut firmat maksaa siivoojalle. Voin kyllä olla tässä väärässä.

En usko että kukaan elää 40 eur/viikko. Mutta jos perheitä on useampi ja osassa paikossa pidempikina aika, niin kuukausiansio saattaisi olla ihan kohtuullinen. Uskon että töitä kyllä riittää, jos vain haluaa tehdä 7-8h/päivä ja perheet maksaisi n.10 Eur/tunti. Toisaalta ehkä jotku haluaa tehdä osapäivääkin, opiskelija esimerkiksi opintotuen jatkeeksi. Olen nähnyt tarjottavan kodinhoitotyötä 15h/viikko palkalla 400 Eur/kuussa. Itsestäni se tuntui kovin pieneltä.

Itse ainakin haluaisin maksaa ihan kohtuullisen korvauksen tehdystä työstä, enkä mitenkään etsiä halvinta hintaa millä joku vain suostuu. Kyllä laadusta ja luotettavasta palvelusta voi maksaa ja pitää huolta työntekijän tyytyväisyydestä työhönsä ja työolosuhteisiin. Mikä ei tunnu olevan tilanne monen siivousfirman kanssa, edes asiakkaan osalta. Etsinkin mikä olisi se kohtuullinen summa, jotta voin miettiä onko siihen varaa ja puhua mahdollisille muille perheille ajatuksesta.

• totean
        mkts kirjoitti:

Kyllä ymmärtääkseni siivousringeissä työantaja puoli pitää huolen ringinjäsenien hankkimisesta, ei työntekijä eli siivoaja. Riski tietenkin on, kuten kaikissa työsopimuksissa, kummankin puoleinen, voihan siivojakin lopettaa työt, jäädä äitiyslomalle, sairastua tms. Sitä varten on mietittävä sopimukset hyvin, irtisanomisajat jne, että ne ovat kohtuulliset kummallekin osapuolelle. Itse näen uuden perheen rinkiin hankkimisen mahdollisimman pian, jonkun erottua, kaikkien (perheiden ja siivoajan) etuna, jos on toimiva työsuhde.

Minulla on ollut 4 vuotta yksityinen lastenhoitaja, joten työantajan kustannukset (jotka kodinhoitajan tapauksessa saa vähentää verotuksesta) ja velvollisuudet ovat kyllä selvillä.

Omien laskujeni mukaan samoilla kustannuksilla kuin ostaa kotisiivousta firmalta voisi siivousrinki palkata suoraan siivoajan paremmallakin palkalla, kuin mitä jotkut firmat maksaa siivoojalle. Voin kyllä olla tässä väärässä.

En usko että kukaan elää 40 eur/viikko. Mutta jos perheitä on useampi ja osassa paikossa pidempikina aika, niin kuukausiansio saattaisi olla ihan kohtuullinen. Uskon että töitä kyllä riittää, jos vain haluaa tehdä 7-8h/päivä ja perheet maksaisi n.10 Eur/tunti. Toisaalta ehkä jotku haluaa tehdä osapäivääkin, opiskelija esimerkiksi opintotuen jatkeeksi. Olen nähnyt tarjottavan kodinhoitotyötä 15h/viikko palkalla 400 Eur/kuussa. Itsestäni se tuntui kovin pieneltä.

Itse ainakin haluaisin maksaa ihan kohtuullisen korvauksen tehdystä työstä, enkä mitenkään etsiä halvinta hintaa millä joku vain suostuu. Kyllä laadusta ja luotettavasta palvelusta voi maksaa ja pitää huolta työntekijän tyytyväisyydestä työhönsä ja työolosuhteisiin. Mikä ei tunnu olevan tilanne monen siivousfirman kanssa, edes asiakkaan osalta. Etsinkin mikä olisi se kohtuullinen summa, jotta voin miettiä onko siihen varaa ja puhua mahdollisille muille perheille ajatuksesta.

Tuo 40 €/4 tuntia on liian vähän jopa mille tahansa firmallekin ja pelkästään siivoojalle.
        Olipa kyse isosta tai pienestä siivousliikkeestä tai siivousringistä, 4 tunnin työstä peritään enemmän. Pelkästään täällä päin peritään noin 30-40 €/tunti alv km-korvaukset.
        Vaikka sanot, että itse hoidat ne muut maksut, niin kyllä se nostaa sitä tuntihintaa - laskepa itse uudelleen: esim. tuntihinta 25 €, lisää alv, muut pakolliset työnantajamaksut, vakuutukset, niin tuntihinta nousee. Kukaan siivooja ei ala siivoamaan 4 tunnin aluetta 40 eurolla. Kyllä päivässä siivoojan on saatava säännöllisesti 80-100 euroa/7,5 tunnin työstä, jotta sillä elää. Hyviä siivoojia on harvassa, koska tuntipalkka on alalla huono.
        Riippuu pitkälti asiakkaan toiveista, mitä kotisiivoukseen sisältyy ja mitä sopimukseen laitetaan.

• esimerkkihintojen kertoja j...
        totean kirjoitti:

Tuo 40 €/4 tuntia on liian vähän jopa mille tahansa firmallekin ja pelkästään siivoojalle.
        Olipa kyse isosta tai pienestä siivousliikkeestä tai siivousringistä, 4 tunnin työstä peritään enemmän. Pelkästään täällä päin peritään noin 30-40 €/tunti alv km-korvaukset.
        Vaikka sanot, että itse hoidat ne muut maksut, niin kyllä se nostaa sitä tuntihintaa - laskepa itse uudelleen: esim. tuntihinta 25 €, lisää alv, muut pakolliset työnantajamaksut, vakuutukset, niin tuntihinta nousee. Kukaan siivooja ei ala siivoamaan 4 tunnin aluetta 40 eurolla. Kyllä päivässä siivoojan on saatava säännöllisesti 80-100 euroa/7,5 tunnin työstä, jotta sillä elää. Hyviä siivoojia on harvassa, koska tuntipalkka on alalla huono.
        Riippuu pitkälti asiakkaan toiveista, mitä kotisiivoukseen sisältyy ja mitä sopimukseen laitetaan.

http://www.kotileena.com/Hinnasto.html

• rajaton
        mkts kirjoitti:

En tykkää siivousrinki ajatuksesta. Olin kerran sellaisessa ja kun siivooja sairastui, kukaan ei hoitanut hänen töitään. Siinä sitten olimme n. 3,5 kk ilman siistijää.
        Otin kotisiivouspalvelun firmasta ja vain kerran 4 vuoden aikana on siivooja sairastunut. Mutta silloinkin hänen tilalleen tuli toinen. Huippu juttu.

• Nimetön
        rajaton kirjoitti:

En tykkää siivousrinki ajatuksesta. Olin kerran sellaisessa ja kun siivooja sairastui, kukaan ei hoitanut hänen töitään. Siinä sitten olimme n. 3,5 kk ilman siistijää.
        Otin kotisiivouspalvelun firmasta ja vain kerran 4 vuoden aikana on siivooja sairastunut. Mutta silloinkin hänen tilalleen tuli toinen. Huippu juttu.

ettei kukaan sairasta tai käy asioilla,oikein bra!

• rajaton
        Nimetön kirjoitti:

ettei kukaan sairasta tai käy asioilla,oikein bra!

Mitenkähän tuo sinun tekstisi nyt pitäisi ymmärtää oikein? Ilkeilyähän se on. EI ole kyse sairastamisesta, sen hyvyydestä tai pahuudesta. Sairaus ei ole kivaa.
        Mutta jos, kuten minun ja rinkiläisten tapauksessa, valittavanamme on epävarma siivous tai takuuvarma siivous, en usko , että kenenkään olisi vaikea valita kumman valitsee.

• paskafirmaäöp

• Ani

Siis jos tuo on palkka eikä siivousfirmalta ostettu työtunti. Kyllä minä lähtisin tuolla palkalla jos siis saisit haalittua perheitä lisää. Minä olen tehtaassa siivoamassa ja saan 9e/h.
      Kotityöt eivät ole sen rankempia kuin muukaan siivous mutta työjäljen kanssa on oltava tarkempi. Kyse on sentään ihmisten kodeista ei heidän työpaikoistaan. Tsemppiä siivoojan etsintään!

• tehty on

sain aikanaan kotisiivouksesta 9e/h,maksoin verot itse,työnantaja muut maksut,työpäivät vaihteli 8h-10h.Tykkäsin siitä työstä,hommat loppu,kun jäin äitiyslomalle ja muutin eri paikkakunnalle asumaan.Jospa sinäkin löytäisit hyvän siivoojan

• juupatijuu

Hei! 10e tunnilta? oletkohan ihan terve? tai sitten puhut pimeestä työstä, ainakin 23e täytyy saada jotta voi maksaa verot, vakuutukset aineet ja välineet. että jäisi itellekin jotain. en minä ainakaan tee pimeitä keikkoja koska eläkeikä tulee ja silloinkin on syötävä ja siivoojat tuskin kovin terveinä elämän ehtoota saavat viettää joten sairauksien varallekkin on varauduttava, niin että kyllä sinun on huushollis ite putsattava.

• Höh

Eikö kyse ollut PALKASTA ja välineet sun muut tulee kodin puolesta?

• Nimetön
        Höh kirjoitti:

Eikö kyse ollut PALKASTA ja välineet sun muut tulee kodin puolesta?

Asun pääkaupunkiseudulla ja meillä käy todella hyvä firma siivoamassa, monia olen kokeillut mutta ei vaan homma toiminut, nyt olen todella tyytyväinen. Itse olen siivousfirman kannalla, heillä on vakuutukset ja hoitavat kaikki työnantajan velvoitteet, itselle jää vain laskun maksun vaiva kerran kuussa.

• mkts
        Nimetön kirjoitti:

Asun pääkaupunkiseudulla ja meillä käy todella hyvä firma siivoamassa, monia olen kokeillut mutta ei vaan homma toiminut, nyt olen todella tyytyväinen. Itse olen siivousfirman kannalla, heillä on vakuutukset ja hoitavat kaikki työnantajan velvoitteet, itselle jää vain laskun maksun vaiva kerran kuussa.

Kiva että joku ymmärsi mitä tarkoitin. Siis palkkaa maksetaan henkilölle suoraan, ei firmalle. Silloin eri säännöt ja verot.

Palkoista ei makseta avl:lää ja sos.kulut saa vähentää työnantaja (kotitalous) verotuksesta. Voi
        käydä tarkastamassa verottajan sivuilta, kotitalous työnantajana kohdasta. Meillä siis ollut 4 vuotta palkattu lastenhoitaja, joten uskoisin jo ymmärtäväni nämä kuviot mitä henkilön palkkaaminen vaatii, maksaa ja velvoittaa. Olen myös huomannut kuinka arvokas sama luotettava henkilö, joka hoitaa työnsä kunnolla on. Siksi mitenkin tätä siivousrinkiä, siivousfirman sijaan.

Välineet ja aineet tietenkin hankkii perheet. Itsekin saan alle 23e/tunti palkkaa, joten ei kyllä siivouksesta sellaista olisi varaa maksaa (huom jos siivousta ei osta firmalta, ei saa sitä 60% verovähennystä). En myöskään saa kilometrikorvausta työpaikalleni menosta. Olenkohan väärällä alalla ..

Mulle on tarjottu pimeätä siivousta, ei kiitos. Jos veroja ei makseta, ei tämä yhteiskunta toimi.

Aurinkoista viikonloppua !

• minä_84
        mkts kirjoitti:

Kiva että joku ymmärsi mitä tarkoitin. Siis palkkaa maksetaan henkilölle suoraan, ei firmalle. Silloin eri säännöt ja verot.

Palkoista ei makseta avl:lää ja sos.kulut saa vähentää työnantaja (kotitalous) verotuksesta. Voi
        käydä tarkastamassa verottajan sivuilta, kotitalous työnantajana kohdasta. Meillä siis ollut 4 vuotta palkattu lastenhoitaja, joten uskoisin jo ymmärtäväni nämä kuviot mitä henkilön palkkaaminen vaatii, maksaa ja velvoittaa. Olen myös huomannut kuinka arvokas sama luotettava henkilö, joka hoitaa työnsä kunnolla on. Siksi mitenkin tätä siivousrinkiä, siivousfirman sijaan.

Välineet ja aineet tietenkin hankkii perheet. Itsekin saan alle 23e/tunti palkkaa, joten ei kyllä siivouksesta sellaista olisi varaa maksaa (huom jos siivousta ei osta firmalta, ei saa sitä 60% verovähennystä). En myöskään saa kilometrikorvausta työpaikalleni menosta. Olenkohan väärällä alalla ..

Mulle on tarjottu pimeätä siivousta, ei kiitos. Jos veroja ei makseta, ei tämä yhteiskunta toimi.

Aurinkoista viikonloppua !

Ei tämä yhteiskunta toimi muutenkaan!

• isot ikkunat
        minä_84 kirjoitti:

Ei tämä yhteiskunta toimi muutenkaan!

Moi! Onkohan kenelläkään kokemusta Kotileena siivouspalveluyrityksestä? Kuulisin mielelläni.

• merkkari
        isot ikkunat kirjoitti:

Moi! Onkohan kenelläkään kokemusta Kotileena siivouspalveluyrityksestä? Kuulisin mielelläni.

suosittele

• siivooja!

jos saat jonkun siivoamaan neljä tuntia kotiasi 10e/tunti,niin älä päästä sellaista siivoojaa pois.(lähtisitkö sillä rahalla itse?)käyn tekemässä keikkaa 20-25e/tunti ja olen kuulema "halpa".(kotisiivouksesta on siis ainoastaan kyse.)jos pesen saunan,ikkunoita,yms. siitä kertyy lisä kuluja!kukaan itseään arvostava ei toisen kotia lähde siivoamaan 10e/tunti.mutta,jos onnistut saamaan siivoojan maksamallasi summalla,olet enemmän,kuin onnekas!

• Firman siivota

Kannatta antaa yrityksen siivota kunhan löytää oiken yrityksen ja henkilön hoitamaan? Itse olen nykyiseen erittäin tyytyväinen vaikka käynyt vain 3krt. On ollut aikasiseemin muiden palveluksessa ja hiljattain perustanut oman. Aika oli melkein puolet vähemmän kuin siivousrinkin kautta ja jälki vähintään yhtä hyvää.

• Ottakaa selvää

En tiedä systeemiä tarkalleen, mutta Kotileena yrityshän hakee vain yrittäjiä, ei työntekijöitä. He perustavat yrityksen ja huolehtivat siihen liittyvistä asioista, neuvoen ja tukien yrittäjää. Kotileenan kautta aloittava siivooja tekee siis työtä itselleen. Kotileenan tuntiveloitutaksoja vilkaisemalla näkee, että tuloja voi helposti tulla 3500 euroa kk:ssa... ja kaikki jää siis siivoojalle, miinus tietysti YEL, verot ja muut mahdolliset kulut. Miten Kotileenan "pomot" itse tästä hyötyvät, sitä en tiedä.

• Helpottunut

Olen itse ainakin ollut tyytyväinen Kotiringin siivouspalveluihin. Sieltä saa listan asioista mitä siivoukseen ja hintaan sisältyy ja ei tarvitse välittää ajasta mitä siivoukseen kuluu. Olen aikaisemmin kokeillut ainakin kolmea eri firmaa ja Kotirinki on ollut kyllä ehdottomasti laadukkain.

• Elina
        Helpottunut kirjoitti:

Olen itse ainakin ollut tyytyväinen Kotiringin siivouspalveluihin. Sieltä saa listan asioista mitä siivoukseen ja hintaan sisältyy ja ei tarvitse välittää ajasta mitä siivoukseen kuluu. Olen aikaisemmin kokeillut ainakin kolmea eri firmaa ja Kotirinki on ollut kyllä ehdottomasti laadukkain.

Onhan noita vaikka millaisia siivouspalvelun tarjoajia markkinoilla, iso firma on kuitenkin luotettavampi,en päästäis ihan ketä sattuu kotiini siivoamaan.

• täältä tietoa

Suosittelen tsekkaan kotisiivous.info, jossa voi ainakin laskea kotitalousvähennyksen ja pyytää helposti tarjouksen.

• Juurikin niin

Jos ketjun aloittaja tarkoittaa siivoustyöntekijän palkkaamista suoraan 10 e/h, on se aivan käypä palkka siivoojalle. Jos siis työnantajana toimiva henkilö hoitaa kaikki muut maksut. Laillisesti toimivaa siivouspalvelua ei sillä hinnalla saa mistään. Mutta työnantajaksi pääset varmasti.

Siivouspalvelusta tilattuna olet yhtä lailla luotettavuusongelman edessä kuin palkatessasi suoraan.

Kysy suosituksia.

Ilman mitään ulkopuolista suositusta vaikka työkaveriltasi tai muualta, riski kasvaa. Jokainen nimittäin on omasta mielestään paras ja luotettava.

Siivousviihdettä:
      http://siivouspalvelua.blogspot.com/2012/05/tiedatko-oikeasti-kuka-sielta.html

• Näinheiluumikroliina

Itse olin joitain vuosia sitten 14 eri talouden rinkikotihengettärenä, käsittäen siivoukset, pyykkihuoltoa, pihatöitä, leipomista, juhlienjärjestelyapua, lastenhoitoa, yms.
      Hyvä kun ehti omat vapaat pitää-
      No, nyt teen sekalaista siivouskeikkaa yksityisellä, on kirjavaa... Kohdetyypit teollisuussiivouksesta aina erikoissiiv. joka asteen kautta mitä alalla tapaa...
      Ja työajat kiintoisiakin.
      Sopii hyvin ratkoa kentällä ongelmiakin, mutta mistään ei löydy ammattitietoa jota kaipaisin erikoissiivousten puolelta...
      sääli, oisin aina vaan enempi kiinnostunt kaikista rankan henkisenkin sortin keikoista.
      Siis työnä.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      338
      11756
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      359
      7966
    3. Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?

Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      3083
    4. Verinen koira

Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      98
      2258
    5. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      156
      2219
    6. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      8
      1656
    7. Faktat kehiin!

kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      110
      1261
    8. Mopokeulija

Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin
      Haapavesi
      55
      1103
    9. Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !

Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus
      Ähtäri
      26
      908
    10. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      60
      793
    Aihe