Olen parasta aikaa Seinäjoen keskussairaalassa toipumassa nivustyrän leikkauksesta. Toimenpiteen piti olla rutiini, mutta ilmeisesti näin ei ollut, koska olen viettänyt täällä jo 3 unetonta yötä. Leikkausarpi on kovin kipeä ja liikkuminen on erittäin hankalaa. Yskiessä meinaa taju lähteä... Itse haava on 13cm pitkä. Leikkaus kesti melkein 2 tuntia. Sukuelimeni sekä haavan välitön alue on mustelmilla tai kokonaan musta.
Lääkärini kertoi minulle toimenpiteestä seuraavasti: Itse leikkaus on nopea toimenpide, joka suoritetaan selkäydinpuudutuksella. Leikkaus kestää arviolta alta tunnin. Toipuminen kestää yleensä 2-3 päivää, itse kipuja ei juurikaan ilmene. Leikkaushaava arpeutuu nopeasti.
Otan 1800mg kipulääkitystä päivittäin sekä tarvittaessa kipupiikin tai pari. Huomenna olisi tarkoitus päästä kotiin. Omasta mielestäni, se on ehdottomasti liian aikaista, koska en voi liikkua normaalista ja kipua sekä turvotusta esiintyy. Autan mielelläni kaikkia, jotka tarvitsevat tietoa nivustyrän hoidosta, leikkauksesta tai muusta. Lääkäri opasti minua väärin, joten jos voin auttaa kirjoita sähköpostia osoitteeseen: [email protected]
Osoite löytyy myös profiilistani!
Nivustyrästä.
6
2248
Vastaukset
- eetterikopan alta tullut
Silloin se leikattiin. Arpikudosta kasvanut paljon arpeen, eikä voida leikkaamalla poistaa. Sitä on kuulemma niin pahasti "joka kerroksen välissä". Kivaa kulkea suunnilleen tennispallo nivuksessa. Estää joitakin liikeratoja esim. saunomisen jälkeen kun iho on märkä saa todella varoa miten liikkuu. Toivottavasti et saa tätä ongelmaa. Ei tämä ainakaan parane ajan myötä, päinvastoin.
- Nainen 32
Mulla on vetämässä lähete nivustyräleikkaukseen elokuuksi. Olen nainen ja liikunnassa on ollut aina toivomisen varaa. Mutta siihenpä on ilmestynyt 11 x 25 mm ei niin tavallnen nesteen täyttämä tyrä, joka ultraäänen perusteella on todettu virtsarakkoon työntyväksi. Mulle on kans sanottu, että poisto tehdään paikallispuudutuksella päiväkirurgiana. Itse olen kyllä jo kauhistellut mielessäni tulevaa vähintään virtsarakon puhkeamisella. Isältäni on leikattu vastaava tyrä kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla on tullut pahojakin jälkiongelmia. Itse tyrä on minulla nyt toistaiseksi pysynyt kivuttomana ja aika hyvin sisällä piilossakin. Lähettävä lääkäri sanoi että päätä mitä haluat, hänen mielestään ei välttämättä tarvitsisi juuri nyt tehdä mitään. Onkohan leikkauksessa järkeä, pelottaa mikäköhän lääkiksen kesätuuraaja-kandi siellä on työvuorossa päivänä jona toimenpide tultaisiin suorittamaan.
- eetterikopan alta tullut
Minä satun olemaan sellaista tyyppiä, jolla arpikudosmuodostusta on näköjään paljon. Ei kaikille tule välttämättä ollenkaan, että en nyt halua ketään pelotella. Mutta näinkin voi käydä.
Enpä taida muistaa yhtäkkiä ketään tuttavaa, jolle olisi jäänyt leikkausarvista jotain vaivaa (ainakaan ei ole tullut puheeksi), joten ei tämä varmaan kovin yleistä ole. - kipa-62
Ei ikinä kannata pelätä sitä mitä muilla on ollut. Yritä ajatella positiivisesti. Minun pojaltani 22v. leikattiin nivustyrä parivuotta sitten,ja kaikki meni hyvin.Hän pääsi samana päivänä sairaalasta ja paraneminen sujui hyvin,eikä ole ollut mitään ongelmia jälkeenkäänpäin. Joten älä pelkää tuntematonta ja tsemppiä.
- tyttö86
Itseltäni leikattiin nivustyrä viime joulukuussa. Operaatio tehtiin päiväkirurgiseslla nukutuksessa. Herättyäni minulle kerrottiin leikkauksen menneen hyvin ja aikaa siinä oli kulunut noin tunti. Olo oli suoraan helvetistä. Puhuminen tai liikkuminen ei luonnistunut juuri lainkaan.
Siitä sitten Voltarenin voimin jatkoin toipumista kotosalla. Päivä päivältä huomasin pikkuhiljaa edistystä. Kamalinta oli se, että silloinen kämppikseni oli aikamoinen vitsinvääntäjä ja nauraminen tuntui nimenomaan siltä, kuin joku viiltäisi haavaa uudestaan auki tylsällä viidakkovaitsellä.
Nyt leikkauksesta on siis noin puoli vuotta aikaa ja vasta nyt on alkanut tunto nivuseen palautua. Hermot on ollut aika sekaisin, jonka takia milloin tuntoaisti on tyystin poissa ja välillä taas alue on todella arka. Hermojen normalisoituminen voi kuintenkin viedä aikaa jopa vuoden.
Välillä vieläkin tuntuu vihlomista ja tuikkimista, mutta tuollaiset haamukivut ovat kuulemma kuitenkin normaaleja.
Että näin :D - ääääääää
miehelleni tehtiin sama toimenpide pari vuotta sitten.Pari yötä sairaalassa, kaksinkerroin käveli noin viikon lätkämaila kävelykeppinä.Kipee oli ja on välillä vieläkin, luultavasti uusiutunut.Kyllä se siitä kunhan maltat odottaa.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .573185Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472911Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242729Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541827- 711104
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101081Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193981- 44829
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101822Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26820