Aloin käyttämään Estrogel geeliä vaihdevuosi oireisiini n.2 viikkoa sitten.
Mieliala näyttäisi pikkuhiljaa kohoavan, hikoilut selvästi vähentyneet.
Sensijaan alaselkä ja alavatsa ovat entisestään kipeämpiä, ja mikä hankalinta, jalat ovat alkaneet puutumaan entistä enemmän. Myös emättimen kirvelyä ollut n. viikon ajan.
Onko teillä ollut samanmoisia haittavaikutuksia? (Lienevätkö hormonin haittavaikutuksia, vai jotain muuta?)
Onko kellään kokemuksia em. haittavaikutuksista, jos niin millaisia? Voisiko joku toinen hormoni-valmiste olla sopivampi? Tai niin, ettei mulle sovi korvaushoito lainkaan?
Olisin iloinen, jos saisin kuulla teiltä hormonien sopivuudesta kohdallanne.
Hormonikorvaushoito
12
11664
Vastaukset
- Kristiinalta
Veikkaisin noiden oireiden johtuvan siitä, että estrogeeni turvottaa kudoksia. Oireisiin voi tulla mukaan vielä rintojen arkuutta, ummetusta ja vatsan turpoamista. Eli samanlaisia oireita kuin monilla on ennen kuukautisia. Yleensä sanotaan, että kun kiltisti ensin kärsii, niin lopulta ne oireet häviävät. Siihen voi mennä esim. kolme kuukautta. Mulla vaihdevuodet on siinä vaiheessa, että multa progesteroni on loppu, mutta estrogeenia riittää ja noi oireet on mulle siksi tuttuja ilman hormonikorvaushoitoakin.
- Kristiinalta
Luulen, että se tottumisaika (esim. kolme kuukautta) on se aika, mikä menee siihen, että ulkopuolinen estrogeeni saa oman estrogeenituotannon loppumaan. Ja muutenkin, se aika ehkä tarvitaan, että elimistö tottuu uuteen estrogeenitasoon. Eli sinä aikana elimistö kai sopeutuu.
- milli
Mulle on sopinut aika hyvin hormoni tabletit,ei turvota eikä lihota ,eikä myöskään kummemmin kolota,ei kirvelyä iho tuntuu hyvältä .myöskin hiukset parantuneet käytän Zumenon 2mg tabl päivässä.sain korvaus hoidon leikkauksen jälkeen siis kaikkileikattu endometriosin takia.
- Kristiinalta
Tuli mieleeni sellainen asia, että vaihdevuosien pitkässä prosessissa (ja sen jälkeenkin) elimistö sopeutuu vähäisempään estrogeenimäärään siten, että se herkistyy estrogeenille ja pienemmät määrät vaikuttavat voimakkaammin.
Jos radikaalileikkaus on tehty naiselle, joka ei vielä ole kovin pitkällä vaihdevuosissa niin hän ei ehkä saakaan mitään oireita korvausestrogeenista, koska hänen elimistönsä ei ole vielä herkistynyt estrogeenille samalla tavalla kuin naisen, joka on jo pitkällä vaihdevuosissaan.
Jos kudokset on jo herkistyneet vähäisille määrille estrogeenia ja sitä tuleekin yhtäkkiä ulkopuolelta paljon lisää, niin silloin ehkä voi helpommin tulla sopeutumisoireita. - 3,5 vuoden kokemus
Kristiinalta kirjoitti:
Tuli mieleeni sellainen asia, että vaihdevuosien pitkässä prosessissa (ja sen jälkeenkin) elimistö sopeutuu vähäisempään estrogeenimäärään siten, että se herkistyy estrogeenille ja pienemmät määrät vaikuttavat voimakkaammin.
Jos radikaalileikkaus on tehty naiselle, joka ei vielä ole kovin pitkällä vaihdevuosissa niin hän ei ehkä saakaan mitään oireita korvausestrogeenista, koska hänen elimistönsä ei ole vielä herkistynyt estrogeenille samalla tavalla kuin naisen, joka on jo pitkällä vaihdevuosissaan.
Jos kudokset on jo herkistyneet vähäisille määrille estrogeenia ja sitä tuleekin yhtäkkiä ulkopuolelta paljon lisää, niin silloin ehkä voi helpommin tulla sopeutumisoireita.Mulle on tehty radikaalileikkaus hedelmällisessä iässä 44-vuotiaana. Lääkäreiden mukaan se on karsein tapa saada vaihdevuodet: törmäys suoraan tiiliseinään. Ei todellakaan mikään pehmeä lasku!
Ei kantsisi arvella asioita, joista ei ole henkiökohtaista kokemusta. Varsinainen kaaos oli edessä, mutten ala tässä sen enempää. Jos kaikki uskoisin mitä palstalla kirjoitetaan.. Mutta minä hankin tietoni lääkäreiltä, artikkeleista yms.omia tuntemuksiani ja kokemuksiani unohtamatta. - äiti x 3
3,5 vuoden kokemus kirjoitti:
Mulle on tehty radikaalileikkaus hedelmällisessä iässä 44-vuotiaana. Lääkäreiden mukaan se on karsein tapa saada vaihdevuodet: törmäys suoraan tiiliseinään. Ei todellakaan mikään pehmeä lasku!
Ei kantsisi arvella asioita, joista ei ole henkiökohtaista kokemusta. Varsinainen kaaos oli edessä, mutten ala tässä sen enempää. Jos kaikki uskoisin mitä palstalla kirjoitetaan.. Mutta minä hankin tietoni lääkäreiltä, artikkeleista yms.omia tuntemuksiani ja kokemuksiani unohtamatta.Hei!
Minulla on edessä kohdun ja munasarjojen poisto, koska sairastin paksusuolen syövän 3 vuotta sitten ja nyt viime viikolla kävi ilmi, että minulla on "geenivika", johon liittyy usein erittäin korkea riski sairastua munasarja- ja kohtusyöpään. Olen itse nyt tasan 40v.
Nyt olisinkin todella iloinen jos saisin kuulla tarinoita muilta naisilta jotka ovat poistoleikkauksen läpikäyneet ja myös kuinka hormonihoidot ennen menopaussia, ja miten he sen kokivat ja kuinka selviytyvät niiden kanssa "tänä päivänä" .
Kaikki tarinat todella tervetulleita! Onnea matkaan kaikille tasapuolisesti!
- Kristiinalta
Vielä vastaan, että kuukautisethan sitten aina lopulta nollaavat noi säryt selässä ja vatsassa, turvotuksen ja pömpötyksen. Kunnes ne taas pikkuhiljaa alkaa tuntua kierron yhdeksännestä päivästä asti, joskus enemmän joskus vähemmän.
Joskus olen joutunut syömään särkylääkettäkin selän särkyyn, mutta aina se on liittynyt tähän kiertoon niin, että sitä on ennen kuukautisia ja kuukautisten aikaan. Viimeisen vuoden ajan nämä jutut on pysyneet mulla aika hyvin kurissa kun olen käyttänyt progesteronivoidetta, kerroin siitä aiemmin tuossa ketjussa, ketjun puolivälissä.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000204&posting=22000000016368015
Hormonikorvaushoidoista ilman progesteronia oli juttua tuossa ketjussa, ketjun viimeiset seitsämän viestiä.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000204&posting=22000000015932326- Kristiinalta
Tekee mieleni vielä tota vastaustani jatkaa, että ei kuitenkaan varmaan kaikki säryt johdu estrogeenista, vaikka ne kiertoon liittyisivätkin. Yhdessä naistenlehdessä oli artikkeli, jossa kerrottiin tarkemmin, mitä kierron eri vaiheissa tapahtuu.
Siinä sanottiin, että kierron lopulla kun estrogeeni ja progesteroni ovat jo laskeneet, niin silloin alkavat prostaglandiinit liikuskella elimistössä, niitä tarvitaan siihen, että kuukautiset tulevat. Prostaglandiinit on juuri se, mitä me estetään kun me otetaan Buranaa särkyyn, eli ne liittyvät kipuun ja särkyyn.
Olen ajatellut, että ehkä näin vanhemmiten kuukautisten tulemiseen tarvitaan enemmän prostaglandiineja kuin nuorempana ja siksi niitä tulehduksia helposti pukkaa juuri siihen, kun kuukautisten pitäis alkaa tai ovat just alkaneet.
- Kristiinalta
Laitan tähän vielä muutaman lauseen, jotka satuin näkemään netissä, koskien alaselän kipuja ja hormonikorvaushoitoja. En usko, että sinun tapauksessasi voi tästä olla kyse, koska olet vasta aloittanut hoidon, mutta voi olla, että joku muu on huomannut tällaista. Tästä harvoin puhutaan.
"... There was a significant positive association between current use of hormone replacement treatment and low back pain. Previous back problems during pregnancy was a strong risk factor for current back pain ... Their conclusion was that women receiving hormone replacement treatment had a significantly higher prevalence of current back pain than non-users, which could not be explained by differences in occupation, smoking habits, or current physical activity. (Brynhildsen, J. Is hormone replacement therapy a risk factor for low back pain among postmenopausal women?)
Siinä siis todetaan, että hormonikorvaushoitoa saavilla on enemmän alaselän kipuja kuin muilla. Tietysti tässä, niinkuin kaikessa hoidossa, on valittava se pienempi paha.
http://www.caringmedical.com/sports_injury/backpain_and_hormones.asp - zz
Olen 54v. ja nyt tuntuu alkavan vaihdevuodet. Söin DHEA-pillereitä viikon,
mutta olo tuli huonommaksi, lopetin viikko sitten. Mulla on ollut n. puoli vuotta
oireita, kuten kolotuksia, verenpainetta, osteoporoosia, kireyttä, hiukset ohentuneet.
Mitä hormonikorvaushoitoa neuvoisitte käyttämään? Menkkoja en tosiaan
enää kaipaile.- .............
Jos vaihdevuosioireet ovat kestämättömät, yleensä niihin annetaan estrogeeni korvaamaaan loppunutta estrogeenituotantoa (laastari, geeeli tai pillerit). Hoito korjannee aikanaan ainakin osan noista oireistasi, osteoporoosin paraneminen vienee eniten aikaa. Vaikka et enää menkkoja kaipaakaan niin ilmeisesti lääkäri määrää jaksottaisen keltarauhashormonin käytön ettei kohdun limakalvo kasva liikaa. Mutta ilmeisesti sekin voidaan tutkia onko siihen tarvetta, kasvu voi vähetä iän myötä muutenkin. Suositeltavaa on käydä hormonikorvaushoitoon perehtyneeen gynekologin juttusilla.
- En halua leikkausta
Minulta uhataan viedä kohtu ja munasarjat, jos kohdussa olevan myooman ympärillä oleva "poikkeava kudosmassa", osoittautuisi tähystysleikkauksen aikana pahanlaatuiseksi.
En haluaisi mennä leikkaukseen lainkaan. Olen 49 v ja viimeiset kuukautiset olivat maaliskuussa, eli ne ovat harventuneet, mutta mitään varsinaisia vaihdevuosioireita ei ole.
Dermatomyosiitin takia en pysty syömään hormoonivalmisteita, joten ? Perunko leikkauksen ja otan riskin ? Arvelen, että tuon Dermatomyosiitin takia lääkärit ylireagoivat ja ovat leikkaamassa varmuuden vuoksi, mikä ei ole oikein. Leikkausaika on 15.6 ja mietin voinko siirtää tai perua sen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?485958Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki613595- 1862769
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t152735mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k132319- 342287
törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/182077- 181935
- 1481409
Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu2821344