muatoilullaan.photoshoppasin sellaaseen uuret vantehet ja renkaat ja siirsin takapyörän aukkoja vähän eteenpäin ja laskin helmoja pikkaasen,niin kyllä se perkeles uuresta autosta menis.Oliko NSU tosiaan suunniteltu vuonna -67?
Nasu Ro 80 hämmäästyttää yhä
14
2501
Vastaukset
- Pint of Guinness
todella hyvä auto. Ainoa huono puoli oli moottorin kestävyys, niitä vaihdettiin 10-30tkm välein. Joku pääsi parhaimmillaan 40tkm. Ongelmana oli Wankelin "mäntien" päissä olevat tiivisteliukulevyt.
Aerodynamiikka oli kohdallaan vielä 200km/h. Sisälle ei kuulunut kuin hiljainen suhina. Tuo automaattikytkin hässäkkä vaihdetangon nupissa pelasi myös hyvin eikä tarvinnut eteen kuin kolme vaihdetta.
Korjailin silloin niitä pelejä. Olen yrittänyt löytää riittävän halvan yksilön itselleni mutten vielä onnistunut. Suomeen kai tuli runsaat parikymmentä semmoista.- Bumper
Eikös tämä NSU:n wankelmoottori-innovatiivisuus kaatanut lopulta koko merkin Volkkarin syliin n. 1977? Ehtivät vielä suunnitella kulmikkaan K70:n, mutta siitä tuli VW.
Olen yhren kerran nähnyt Ro 80:n livenä. Ruosteinen punertava auto, joka seisoi romuliikkeen ulkopuolella. Taisi mennä romuksi. Rekkari oli sama AH-***, jonka mobilisti-KLB koeajoi uutena johonkin autolehteen. - Sulevi
Bumper kirjoitti:
Eikös tämä NSU:n wankelmoottori-innovatiivisuus kaatanut lopulta koko merkin Volkkarin syliin n. 1977? Ehtivät vielä suunnitella kulmikkaan K70:n, mutta siitä tuli VW.
Olen yhren kerran nähnyt Ro 80:n livenä. Ruosteinen punertava auto, joka seisoi romuliikkeen ulkopuolella. Taisi mennä romuksi. Rekkari oli sama AH-***, jonka mobilisti-KLB koeajoi uutena johonkin autolehteen.miksi siitä volkkari k70:tä piti tehrä sellaanen palikkalaatikko?
- kehuja sai.
Sulevi kirjoitti:
miksi siitä volkkari k70:tä piti tehrä sellaanen palikkalaatikko?
siinä ollaan samaa mieltä että on käsittämätöntä miten Ro80:n kaltaisen 30v ajastaan edellä olevan helmen kaltaisen auton suunnitellut firma työntää sen jälkeen ulos niin ruman pakkilaatikon että se olisi voinut olla vaikka Volvo.
Mutta kyllä K70 sai aikoinaan paljon kehuja uutena. Autohan oli ulkomittoihinsa ja hintaansa nähden todella tilava, pirteä ja taloudelline ja siinä oli paljon ikkunapinta-alaa. Ja toihan se kerralla Volkswagenin malliston 40 vuotta (!!!!) ajassa eteenpäin.
Suunnittelu vain oli juuri sitä mitä voi kuvitella konkurssiin ajautumassa olevalta firmalta. Mitään asiaa ei oltu testattu eikä mietitty ihan loppuun.
Ja auto tuotiin kiireellä markkinoille koska Volkkarilla oli yhtä paha paniikki kun 1930-luvun suunnittelua edustavan malliston myynti sakkasi pahemmin kuin Saunalahden osake keväällä 2000 :) - Pint of Guinness
sen verran että moottori oli suorastaan hämmästyttävä. Pieniltä kierroksilta maksimiin mahtava vääntö minkä takia vaihteita ei tarvinnutkaan niin montaa. Wankel pyöri tasaisesti ja ei aiheuttanut sellaisia ääniä joille korva on herkkä kuten normaalimoottorit. Sen takia melumittauksissa auto oli "normaalihiljainen" mutta käytännössä kuultuna ja ajettaessa hyvin hiljainen.
Kahden kaasuttimen keskinäinen säätö oli tarkka ja vaikutti sekä tyhjäkäynnin tasaisuuteen että tehoihin. Ainoa keino oli säätää ne imukuulaperustaisella ilmanvirtausmittarilla. Ei onnistunut kuuloon perustuva letkukuuntelu niinkuin tupla-SU kaasuttimissa (Mini Cooper ym.).
Kuulin myöhemmin että joku olisi laittanut jonkun normaalimoottorin RO80:een mutten koskaan ole nähnyt sellaista. Jotkut Vehon kundit sellaista suunnittelivat.
Mazda sai Wankelin kestämään kauemmin muttei sekään ollut "hyväksyttävällä" tasolla. RO80 Wankel oli huomattavasti parempi ominaisuuksiltaan kuin Mazdan.
Polttoaineenkulutus oli ROossa 9-13L/100km eli ei mikään pieni vaikka Wankelilta sitä alkujaan odotettiin. - wankelista
Pint of Guinness kirjoitti:
sen verran että moottori oli suorastaan hämmästyttävä. Pieniltä kierroksilta maksimiin mahtava vääntö minkä takia vaihteita ei tarvinnutkaan niin montaa. Wankel pyöri tasaisesti ja ei aiheuttanut sellaisia ääniä joille korva on herkkä kuten normaalimoottorit. Sen takia melumittauksissa auto oli "normaalihiljainen" mutta käytännössä kuultuna ja ajettaessa hyvin hiljainen.
Kahden kaasuttimen keskinäinen säätö oli tarkka ja vaikutti sekä tyhjäkäynnin tasaisuuteen että tehoihin. Ainoa keino oli säätää ne imukuulaperustaisella ilmanvirtausmittarilla. Ei onnistunut kuuloon perustuva letkukuuntelu niinkuin tupla-SU kaasuttimissa (Mini Cooper ym.).
Kuulin myöhemmin että joku olisi laittanut jonkun normaalimoottorin RO80:een mutten koskaan ole nähnyt sellaista. Jotkut Vehon kundit sellaista suunnittelivat.
Mazda sai Wankelin kestämään kauemmin muttei sekään ollut "hyväksyttävällä" tasolla. RO80 Wankel oli huomattavasti parempi ominaisuuksiltaan kuin Mazdan.
Polttoaineenkulutus oli ROossa 9-13L/100km eli ei mikään pieni vaikka Wankelilta sitä alkujaan odotettiin.Wankelmoottorin ja etenkin NSU:n koneen tappoivat kiertomännän päässä olevat tiivisteet jotka vastaavat tavallaan männänrenkaita.
Wanhan tiedon mukaan NSU oli alunperin käyttänyt ja testannut prototyypeissään yhtä materiaalia, olikohan grafiittipohjaista, joka toimi ihan OK mutta nopeassa maantieajossa jota saksassa tulee paljon tuo ei ollut paras mahdollinen.
Juuri ennen mallin myyntiintuloa materiaali vaihdettiin valurautapohjaiseen (tai sitten se meni päinvastoin) koska tuo oli pikaisissa testeissä osoittautunut paljon kestävämmäksi yhtäjaksoisessa kovassa maantieajossa. Valitettavasti tätä uutta materiaalia ei ehditty testata kuin ajamalla sillä tuntikausia isoa kovaa putkeen ja tästä vedettiin sellainen johtopäätös että kai se on muutenkin parempaa...
Vasta ostajat havaitsivat kauhukseen että materiaali kesti kyllä yhtäjaksoista kovaa moottoritieajoa mutta suorastaan mureni käsiin kylmäkäynnistykissä tai lyhyessä ajossa. Niinpä Ro80-kuljettajat tervehtivätkin toisiaan nostamalla pystyyn tietyn määrän sormia osoituksena siitä monesko moottori heillä on menossa. - Teuvo
wankelista kirjoitti:
Wankelmoottorin ja etenkin NSU:n koneen tappoivat kiertomännän päässä olevat tiivisteet jotka vastaavat tavallaan männänrenkaita.
Wanhan tiedon mukaan NSU oli alunperin käyttänyt ja testannut prototyypeissään yhtä materiaalia, olikohan grafiittipohjaista, joka toimi ihan OK mutta nopeassa maantieajossa jota saksassa tulee paljon tuo ei ollut paras mahdollinen.
Juuri ennen mallin myyntiintuloa materiaali vaihdettiin valurautapohjaiseen (tai sitten se meni päinvastoin) koska tuo oli pikaisissa testeissä osoittautunut paljon kestävämmäksi yhtäjaksoisessa kovassa maantieajossa. Valitettavasti tätä uutta materiaalia ei ehditty testata kuin ajamalla sillä tuntikausia isoa kovaa putkeen ja tästä vedettiin sellainen johtopäätös että kai se on muutenkin parempaa...
Vasta ostajat havaitsivat kauhukseen että materiaali kesti kyllä yhtäjaksoista kovaa moottoritieajoa mutta suorastaan mureni käsiin kylmäkäynnistykissä tai lyhyessä ajossa. Niinpä Ro80-kuljettajat tervehtivätkin toisiaan nostamalla pystyyn tietyn määrän sormia osoituksena siitä monesko moottori heillä on menossa.Hyvinhän se wankel jakselee Mazdan hoivissa.
Samanaikaisesti kehittelivät laitteitaan,
NSU teki vain vääriä valintoja.
1.804.047 konetta on lähtenyt maailmalle.
Täältä lisää:
http://www.iltasanomat.fi/autot/Mazda RX-8/574387 - Pint of Guinness
wankelista kirjoitti:
Wankelmoottorin ja etenkin NSU:n koneen tappoivat kiertomännän päässä olevat tiivisteet jotka vastaavat tavallaan männänrenkaita.
Wanhan tiedon mukaan NSU oli alunperin käyttänyt ja testannut prototyypeissään yhtä materiaalia, olikohan grafiittipohjaista, joka toimi ihan OK mutta nopeassa maantieajossa jota saksassa tulee paljon tuo ei ollut paras mahdollinen.
Juuri ennen mallin myyntiintuloa materiaali vaihdettiin valurautapohjaiseen (tai sitten se meni päinvastoin) koska tuo oli pikaisissa testeissä osoittautunut paljon kestävämmäksi yhtäjaksoisessa kovassa maantieajossa. Valitettavasti tätä uutta materiaalia ei ehditty testata kuin ajamalla sillä tuntikausia isoa kovaa putkeen ja tästä vedettiin sellainen johtopäätös että kai se on muutenkin parempaa...
Vasta ostajat havaitsivat kauhukseen että materiaali kesti kyllä yhtäjaksoista kovaa moottoritieajoa mutta suorastaan mureni käsiin kylmäkäynnistykissä tai lyhyessä ajossa. Niinpä Ro80-kuljettajat tervehtivätkin toisiaan nostamalla pystyyn tietyn määrän sormia osoituksena siitä monesko moottori heillä on menossa.olivat tiivistelevyt. Tuo kulumisjuttu oli vähän monimutkaisempi kokonaisuudessaan.
"Monesko moottori" koski kai alkujaan toisia merkkejä mutta kai sitä käytettiin monenkin merkin kohdalla. - Pint of Guinness
Teuvo kirjoitti:
Hyvinhän se wankel jakselee Mazdan hoivissa.
Samanaikaisesti kehittelivät laitteitaan,
NSU teki vain vääriä valintoja.
1.804.047 konetta on lähtenyt maailmalle.
Täältä lisää:
http://www.iltasanomat.fi/autot/Mazda RX-8/574387teki oikean valinnan sillä huomasit kai tarinan kirjoittajan skeptisyyden moottorin kestävyyteen... 30v kehitelty eikä vieläkään..
Yleensä noissa lauseissa on totuutta mukana jonkun verran. Onhan toki niinkin että jos auto maksaa runsaasti niin on varaa vaihdattaa moottori silloin tällöin öljynvaihdon yhteydessä. No, ei nyt sentään, vitsi, vitsi. - Teuvo
Pint of Guinness kirjoitti:
teki oikean valinnan sillä huomasit kai tarinan kirjoittajan skeptisyyden moottorin kestävyyteen... 30v kehitelty eikä vieläkään..
Yleensä noissa lauseissa on totuutta mukana jonkun verran. Onhan toki niinkin että jos auto maksaa runsaasti niin on varaa vaihdattaa moottori silloin tällöin öljynvaihdon yhteydessä. No, ei nyt sentään, vitsi, vitsi.Jotain NSU:lla oli pielessä. Ensin meni prätkät,
vaikka NSU oli joskus maailman isoin valmistaja ja
huippukoneiden tekijä vielä 50-luvun alussa.
Wankelin teko söi nähtävästi loputkin pääomasta.
Pikkuautojen tekijästä isohkoon moderniin autoon
ei ole kivutonta. Liian paljon, liian varhain.
- massatuotanto.
Massatuotanto aloitettiin 1967 joten auto on suunniteltu noin vuosina 1964-1967.
Aikonaan tuo oli todella edellä aikaansa ja kuten sanoit kori kelpaisi pienen faceliftin jälkeen mainiosti esim audin tai skodan merkkiä kantavaksi nykyautoksi. Valtaosa Audin sedaneista tuossa 1990-luvun taitteessa muistutti RO80:in linjoja suorastaan hämmästyttävästi.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nsu_Ro_80- Sulevi
todella nykyaikaasen näköönen.
- nasulla ajellut
Eikös jollain kotimaisella iskelmälaulajalla ollut tuollainen? Lauttasaaressa asui ja oli jossain lehdessä 70-luvulla esitellyt autoaan.
Tapani Kansa se ei ollut kun Kansalla oli konservatiivisempi ja tavanomaisempi Opel Commodore. - Amiz88
Päivää, olen suunnitelemassa uudenlaista pultti ja mutteri yhdistelmää, mutta siinä on ongelma, sitä ei ole tarkoitus saada kierrettyä auki, vaan ainoastaan kireämmälle, no onhan sitä olemmassa periaattessa kampikammion kattovaloa ja pakoputken paukkulaakereita :D, että eikös tähän maailmaan mahdu yks uus mutteri-pultti yhdistelmä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle743710Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖472906Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt1732898Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle572391Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3612162- 1601860
- 781545
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231378- 281360
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.391342