Kysymys

Utelias

Haluisin kysyä että onko wiccoilla lupa "lähettää" jonkinlaista loitsua tai muuta vastaavaa muille olennoille ikäänkuin vahingoittamis- tai puolustautumistarkoituksessa? Olen joskus kuullut jotain vapaudesta käyttää luonnonvoimia omiin tarkoituksiin..

13

806

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tristar

      keneltä?

      Tehdähän saa mitä tykkää (tai yrittää tehdä; kuvitella tekevänsä) jos on valmis kantamaan seuraukset teostaan. Jos olet valmis vahingoittamaan toista olentoa tietoisesti, sinun tulee tarkastella motiivejasi siihen kauan ja hartaasti ja kysyä mitä tahtoisit itsellesi tehtävän? Jos joku toinen kysyisi sinulta samaa, mitä vastaisit?

      Luulenpa että ne luonnonvoimat eivät yhtä ihmistä kuuntele muutenkaan... noin vertauskuvallisesti; sen sijaan että manaisit sadetta puutarhaasi kastelemaan, mitä jos ottaisit puutarhaletkun ja tekisit homman itse. Säästät paljon aikaa ja energiaa. :D

      ***

      • tuttua.

        "Jos olet valmis vahingoittamaan toista olentoa tietoisesti, sinun tulee tarkastella motiivejasi siihen kauan ja hartaasti ja kysyä mitä tahtoisit itsellesi tehtävän?"

        Sehän tuli kuin suoraan Raamatusta! Aika kristillistä menoa, mutta älä sure, niin on kaikissa muissakin uuspakanallisissa liikkeissä!


      • Saag Paneer
        tuttua. kirjoitti:

        "Jos olet valmis vahingoittamaan toista olentoa tietoisesti, sinun tulee tarkastella motiivejasi siihen kauan ja hartaasti ja kysyä mitä tahtoisit itsellesi tehtävän?"

        Sehän tuli kuin suoraan Raamatusta! Aika kristillistä menoa, mutta älä sure, niin on kaikissa muissakin uuspakanallisissa liikkeissä!

        Koska kristinusko polveutuu pakanallisista uskonnoista. Uskonnot taas kaiken kaikkiaan toimivat yhteisöllisyyden lujittajina, joten mikäs "oivallus" tuo kommenttisi nyt oli olevinaan?

        Ainoastaan saatananpalvaajat pyrkivät tietoisesti kristinuskon negaatioon ja ovat tästä syystä itse asiassa tiukemmin Raamatussa kiinni kuin hellarit tai lestat.


      • Utelias

        En tosiaan ole edes ajatellut vahingoittaa ketään. Ei kuulu mun hommiini. Mutta onks se niin ettei wicca usko olevansa kellekään velvollinen paitsi itselleen? Eikä lupia voi kukaan myöntää? Elikä wiccalla ei ole "pomoja" niinku toisilla voi olla. Tää voi tuntua provokaatiolta muttei sitä ole vaan kiinnostusta asiaan.


      • harmaavaris
        Utelias kirjoitti:

        En tosiaan ole edes ajatellut vahingoittaa ketään. Ei kuulu mun hommiini. Mutta onks se niin ettei wicca usko olevansa kellekään velvollinen paitsi itselleen? Eikä lupia voi kukaan myöntää? Elikä wiccalla ei ole "pomoja" niinku toisilla voi olla. Tää voi tuntua provokaatiolta muttei sitä ole vaan kiinnostusta asiaan.

        Jos ei olisi velvollinen kenellekään muulle paitsi itselleen, miksi ylipäätään tarvitsisi miettiä muita? Jos wiccat pyrkivät olemaan vahingoittamatta mitään tai ketään, eikö se taas jo vastaa edelliseen kysymykseen?


      • Tristar
        Utelias kirjoitti:

        En tosiaan ole edes ajatellut vahingoittaa ketään. Ei kuulu mun hommiini. Mutta onks se niin ettei wicca usko olevansa kellekään velvollinen paitsi itselleen? Eikä lupia voi kukaan myöntää? Elikä wiccalla ei ole "pomoja" niinku toisilla voi olla. Tää voi tuntua provokaatiolta muttei sitä ole vaan kiinnostusta asiaan.

        "En tosiaan ole edes ajatellut vahingoittaa ketään. Ei kuulu mun hommiini. "

        Hieno homma, koska siinä touhussa tulee useinkin aiheuttaneeksi vahinkoa vain ja ainoastaan itselleen.

        "Mutta onks se niin ettei wicca usko olevansa kellekään velvollinen paitsi itselleen? Eikä lupia voi kukaan myöntää? Elikä wiccalla ei ole "pomoja" niinku toisilla voi olla."

        Osittain niin. Joku toki voi uskoa olevansa velvollinen valitsemalleen jumaluudelle, mutta yleistäen homma menee niin että lupa tulee todellakin vain itseltä ja omasta omatunnosta ja moraalista. Kiteytettynä yhteen lauseeseen esimerkkinä toimii varmaankin tuo joidenkin siteeraama kolminkertaisuuden laki, kaikki tekosi palaavat sinulle kolminkertaisina takaisin... itse uskon vain että ihmisen psyyke pyrkii tasapainoon, tuottamaan itselleen hyvää tahi pahaa mielestään ansaitsemansa määrän. Uskoo ken tahtoo ja miten tahtoo.

        Mutta pomoja ei siis ole, persoonallisina käskyjä ja kieltoja jakelevina hahmoina. Vain moraali ja omatunto ja niiden ilmentymät.

        ***


      • Tristar
        tuttua. kirjoitti:

        "Jos olet valmis vahingoittamaan toista olentoa tietoisesti, sinun tulee tarkastella motiivejasi siihen kauan ja hartaasti ja kysyä mitä tahtoisit itsellesi tehtävän?"

        Sehän tuli kuin suoraan Raamatusta! Aika kristillistä menoa, mutta älä sure, niin on kaikissa muissakin uuspakanallisissa liikkeissä!

        Kyllä raamatusta pakanallekin hyviä ideoita irtoaa :D ei siihen koko huttuun tarvitse uskoa. (agnostikko puhuu) joitakin toimivia elämänohjeita yhteen lauseeseen ängettäessä toimii parhaiten massan jo tuntema malli.

        ***


      • Tristar
        harmaavaris kirjoitti:

        Jos ei olisi velvollinen kenellekään muulle paitsi itselleen, miksi ylipäätään tarvitsisi miettiä muita? Jos wiccat pyrkivät olemaan vahingoittamatta mitään tai ketään, eikö se taas jo vastaa edelliseen kysymykseen?

        "Jos ei olisi velvollinen kenellekään muulle paitsi itselleen, miksi ylipäätään tarvitsisi miettiä muita? "

        Koska se on kumma juttu se maailma jossa eletään, se Yhteiskunta. Kanssaihmisetkin kun tuppaavat olemaan aivan riesaksi asti olemassa samassa ajassa ja tilassa, ne on valitettavasti otettava huomioonkin :D Katsos aikuisella ihmisellä voi olla vastuuntuntoa omista tekemisistään ilman jumalolentoja tai pomojakin. Ihan itsellään. Halusta elää hyvin ja oikein ja oikeudenmukaisesti.

        ***


      • Utelias
        Tristar kirjoitti:

        "En tosiaan ole edes ajatellut vahingoittaa ketään. Ei kuulu mun hommiini. "

        Hieno homma, koska siinä touhussa tulee useinkin aiheuttaneeksi vahinkoa vain ja ainoastaan itselleen.

        "Mutta onks se niin ettei wicca usko olevansa kellekään velvollinen paitsi itselleen? Eikä lupia voi kukaan myöntää? Elikä wiccalla ei ole "pomoja" niinku toisilla voi olla."

        Osittain niin. Joku toki voi uskoa olevansa velvollinen valitsemalleen jumaluudelle, mutta yleistäen homma menee niin että lupa tulee todellakin vain itseltä ja omasta omatunnosta ja moraalista. Kiteytettynä yhteen lauseeseen esimerkkinä toimii varmaankin tuo joidenkin siteeraama kolminkertaisuuden laki, kaikki tekosi palaavat sinulle kolminkertaisina takaisin... itse uskon vain että ihmisen psyyke pyrkii tasapainoon, tuottamaan itselleen hyvää tahi pahaa mielestään ansaitsemansa määrän. Uskoo ken tahtoo ja miten tahtoo.

        Mutta pomoja ei siis ole, persoonallisina käskyjä ja kieltoja jakelevina hahmoina. Vain moraali ja omatunto ja niiden ilmentymät.

        ***

        "Hieno homma, koska siinä touhussa tulee useinkin aiheuttaneeksi vahinkoa vain ja ainoastaan itselleen"

        Joko täällä autetaan muita tai vahingoitetaan, välialuetta ei enää nykypäivänä ole, siis passiivista tekemättömyyttä. Tavallaan rakentavat ja tuhoavat voimat tappelee koko ajan keskenään ja jokaisen on pakko valita puolensa, näin mä oon sen nähny. Siksi halusin ilmaista ton "mun hommana" vaikken mikään uskonnollinen saarnaaja olekaan. Tavallinen pulliainen vaan.


      • Tristar
        Utelias kirjoitti:

        "Hieno homma, koska siinä touhussa tulee useinkin aiheuttaneeksi vahinkoa vain ja ainoastaan itselleen"

        Joko täällä autetaan muita tai vahingoitetaan, välialuetta ei enää nykypäivänä ole, siis passiivista tekemättömyyttä. Tavallaan rakentavat ja tuhoavat voimat tappelee koko ajan keskenään ja jokaisen on pakko valita puolensa, näin mä oon sen nähny. Siksi halusin ilmaista ton "mun hommana" vaikken mikään uskonnollinen saarnaaja olekaan. Tavallinen pulliainen vaan.

        "Joko täällä autetaan muita tai vahingoitetaan, välialuetta ei enää nykypäivänä ole, siis passiivista tekemättömyyttä."

        Heeh... niinhän tuo tuntuu olevan. Itse edustan sellaista mielipuolta että toisiin ihmisiin ei pitäisi niin hirvittävällä pakolla yrittääkään vaikuttaa, vaan omaan elämäänsä ja omiin asenteisiinsa. Usein ihmiset hakevat syitä omaan käytökseensä ja ongelmiinsa ulkopuolelta vaikka todellinen ongelma olisi omien korvien välissä, ja tuo "mua vituttaa, rankaisen tuota kun se on sen syy" -toilailua saa nähdä harva se päivä. surettaa. Kun olisi niin (tavallaan) yksinkertaista löytää se oma onni ja auttaa ehkä muitakin löytämään omansa!

        Hipiltä kuulostan.

        "vaikken mikään uskonnollinen saarnaaja olekaan. Tavallinen pulliainen vaan."

        Niin minäkin, jälkimmäinen. Vaikka välillä se unohtuu ja alan käyttäytyä kuin ensimmäinen.

        ***


      • harmaavaris
        Tristar kirjoitti:

        "Jos ei olisi velvollinen kenellekään muulle paitsi itselleen, miksi ylipäätään tarvitsisi miettiä muita? "

        Koska se on kumma juttu se maailma jossa eletään, se Yhteiskunta. Kanssaihmisetkin kun tuppaavat olemaan aivan riesaksi asti olemassa samassa ajassa ja tilassa, ne on valitettavasti otettava huomioonkin :D Katsos aikuisella ihmisellä voi olla vastuuntuntoa omista tekemisistään ilman jumalolentoja tai pomojakin. Ihan itsellään. Halusta elää hyvin ja oikein ja oikeudenmukaisesti.

        ***

        Tätä juuri ajoin takaa...


      • Kristallikuu
        Utelias kirjoitti:

        En tosiaan ole edes ajatellut vahingoittaa ketään. Ei kuulu mun hommiini. Mutta onks se niin ettei wicca usko olevansa kellekään velvollinen paitsi itselleen? Eikä lupia voi kukaan myöntää? Elikä wiccalla ei ole "pomoja" niinku toisilla voi olla. Tää voi tuntua provokaatiolta muttei sitä ole vaan kiinnostusta asiaan.

        Tuo on satanistien ajattelutapa.


    • Kristallikuu

      Kolmen sääntö eli Kolminkertaisuuden laki: "Teitpä hyvää tai pahaa, saat kaiken takaisin kolminkertaisena.".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3239
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2956
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2268
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      25
      1796
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1529
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe