kuinka paljo suomenajokoiraa pitäs lenkittää päivittäin? onko 6-7 kilsaa sopivan pitunen? kävin tänään sen pitusen lenkin päivällä ja koira alko läähättää tosi kovaa. ei meinannu pystyä juomaankaa. siis se ei oo koskaa ollu tommone. johtuukohan se huonosta kunnosta ku se ei oo ollu pitkään aikaan mettälläkää ja maha on vähä...tollanen pullea, mut ei paljoo. vai kuumuudesta? oisko järkevämpää käydä illemmalla vai haittaako se että käy kuumalla säällä päivällä? tuli aika pitkä mutta...:D
suomenajokoira
30
1900
Vastaukset
- korpien.kulkija
Kannattaa aloittaa tuo juoksutus vähitellen varsinkin jos on ollut pitkä tauko välissä. Ja itse en ainakaan tälläisillä helteille edes ajattele pitkälle lenkille lähtöä. Kannattaa illalla käyttää kun alkaa viilenenmään, mutta ei silloinkaan kovalla lenkillä jos näkee että koira hengästyy ja uupuu nopeasti. Käytettään vienoisen maalaisjärkeä. Iloisia lenkki hetkiä!
- meww``
joo. kuulostaa sopivalta toi 6-7 kilsaa. no..jos ei päivällä, nii koskas sitte? ootko ottanu huomioon että kaikilla ei oo illalla aikaa. muttajoo. onhan koirat mettälläki päivisin..ainaki yleensä...
- korpien.kulkija
meww`` kirjoitti:
joo. kuulostaa sopivalta toi 6-7 kilsaa. no..jos ei päivällä, nii koskas sitte? ootko ottanu huomioon että kaikilla ei oo illalla aikaa. muttajoo. onhan koirat mettälläki päivisin..ainaki yleensä...
Viileinä päiunä tuollainen 6-7 päivää on oikein hyvä ja siihen lyhyemmät pissi lenkit päälle. Tottakai päivällä jos kelit sen sallivat, mutta kun lämpötila nousee yli 20 asteen en lähtisi koiraa rääkkäämään pitkälle lenkille. Kyllä niistä koirista näkee milloin on liian kuuma lenkille. Minun ajokoira (tosin on vielä pentu) ei tahdo tälläisellä helteellä suostua edes ulos pissille, olisi mieluummin sisällä viileän rätin alla. Niin ja tuosta mettällä olemisesta. Ollaanhan sitä päivällä metällä kun ilmatkin ovat viileempiä ja suoranaista lämpöhalvauksen vaaraa ei ole. Jahti kauden alussa on hyvä miettiä säätä vaikka kuonka tekisi mieli lähteä samoilemaan ystävän kanssa, täytyy muistaa ajatella koiraa miltä sen tuntuu juosta lämmällä. Lähtisitkö itse pitkälle juoksulenkille mustat vaatteet päällä aurinkon paahteeseen? Mutta iloisia hetkiä karvakorvien parissa.
- neej
korpien.kulkija kirjoitti:
Viileinä päiunä tuollainen 6-7 päivää on oikein hyvä ja siihen lyhyemmät pissi lenkit päälle. Tottakai päivällä jos kelit sen sallivat, mutta kun lämpötila nousee yli 20 asteen en lähtisi koiraa rääkkäämään pitkälle lenkille. Kyllä niistä koirista näkee milloin on liian kuuma lenkille. Minun ajokoira (tosin on vielä pentu) ei tahdo tälläisellä helteellä suostua edes ulos pissille, olisi mieluummin sisällä viileän rätin alla. Niin ja tuosta mettällä olemisesta. Ollaanhan sitä päivällä metällä kun ilmatkin ovat viileempiä ja suoranaista lämpöhalvauksen vaaraa ei ole. Jahti kauden alussa on hyvä miettiä säätä vaikka kuonka tekisi mieli lähteä samoilemaan ystävän kanssa, täytyy muistaa ajatella koiraa miltä sen tuntuu juosta lämmällä. Lähtisitkö itse pitkälle juoksulenkille mustat vaatteet päällä aurinkon paahteeseen? Mutta iloisia hetkiä karvakorvien parissa.
6-7 päivää? :o aikasta pitkä lenkki varmaan :'D nii. tottahan toi on :D aamullaki ois varmaan ihan hyvä käydä ku sillonkaa ei oo vielä niin kuuma. :) käytiin yks päivä uimassa koiran kans ku oli niin kuuma. virkistyi sitte siinä samalla.
- neej
neej kirjoitti:
6-7 päivää? :o aikasta pitkä lenkki varmaan :'D nii. tottahan toi on :D aamullaki ois varmaan ihan hyvä käydä ku sillonkaa ei oo vielä niin kuuma. :) käytiin yks päivä uimassa koiran kans ku oli niin kuuma. virkistyi sitte siinä samalla.
muuten, en mä itte sen kans käy mettällä. oon ollu vaan joskus mukana. :>
- make
neej kirjoitti:
muuten, en mä itte sen kans käy mettällä. oon ollu vaan joskus mukana. :>
minkälainen ruokinta olis hyväksi tämän ikäiselle pennulle? mitä saa antaa ja kuinka paljon?
- korpien.kulkija
make kirjoitti:
minkälainen ruokinta olis hyväksi tämän ikäiselle pennulle? mitä saa antaa ja kuinka paljon?
Kannattaa kysyä kasvattjalta mitä ruokaa hän on syöttänyt pennulle ja minkä verran ja jos (kannattaakin kun kyseessä on pentu) syötät nappuloita niin lukasta säkin kylestä mikä on ruoka määrä suositus. Itse syötin alussa Jahti&Vahtia kelme kertaa päivässä niin että päivää kohen tuli joku 300g tai mikä se suositus olikaan. Mutta nyt ollaan siirrytty Propack:iin (ensimmäinen joka minun pennulle sopi). Monipuolista ruokaa. Siksi suosittelen nappuloita ja nimenomaan pennulle tarkoitettuja. eipähän itse tarvitse miettiä kalkki ja muista vitamiini lisistä. Perunna ei kannata antaa ja jos antaa juureksia niin ne kannattaa keittää, lihaa mieluiten raakana tai keitettynä ei kuitenkaan paistettuna. Meidän pennun maha ei vieläkään kestä raakaa lihaa joten olen sitä keitttäny sille. Iloisia hetkiä pennun parissa!
- neej
Kannattaa kysyä kasvattjalta mitä ruokaa hän on syöttänyt pennulle ja minkä verran ja jos (kannattaakin kun kyseessä on pentu) syötät nappuloita niin lukasta säkin kylestä mikä on ruoka määrä suositus. Itse syötin alussa Jahti&Vahtia kelme kertaa päivässä niin että päivää kohen tuli joku 300g tai mikä se suositus olikaan. Mutta nyt ollaan siirrytty Propack:iin (ensimmäinen joka minun pennulle sopi). Monipuolista ruokaa. Siksi suosittelen nappuloita ja nimenomaan pennulle tarkoitettuja. eipähän itse tarvitse miettiä kalkki ja muista vitamiini lisistä. Perunna ei kannata antaa ja jos antaa juureksia niin ne kannattaa keittää, lihaa mieluiten raakana tai keitettynä ei kuitenkaan paistettuna. Meidän pennun maha ei vieläkään kestä raakaa lihaa joten olen sitä keitttäny sille. Iloisia hetkiä pennun parissa!
Oot vähän viisas. :> siis sä korpien.kulkija sä tiedät paljon koirista. onkos sulla omaa koiraa? :'>
- make
kiitoksia vastauksesta! meinaa vaan pentu hivenen ulvoa tuolla tarhassa mutta eiköhän se siihen totu.. vaikka vähän sääliksi käy.
- korpien.kulkija
make kirjoitti:
kiitoksia vastauksesta! meinaa vaan pentu hivenen ulvoa tuolla tarhassa mutta eiköhän se siihen totu.. vaikka vähän sääliksi käy.
Pappani on aina pitänyt pentuja niin kuin isojakin koiria tarhassa, mutta en itse ole raaskinut tuota omaani tarhaan laittaa. Päätöksen tehkööt jokainen itse. Itestä ainakin tuntuis pahalta eristää penikka "lauman" ulkopuolelle. Mutta antoisia hetkiä pennun kanssa!
- korpien.kulkija
neej kirjoitti:
Oot vähän viisas. :> siis sä korpien.kulkija sä tiedät paljon koirista. onkos sulla omaa koiraa? :'>
Onhan miulla 5kk:n ikäinen pentu ja sit papan kanssa puoliks sellanen 6 vuotias ajokoira narttu. Tuo pentu on kans narttu ja suomenajokoira (tietysti). Vähän ku käyttää maalaisjärkee ni pärjää elukoitten kanssa mainiosti. :)
- neej
Pappani on aina pitänyt pentuja niin kuin isojakin koiria tarhassa, mutta en itse ole raaskinut tuota omaani tarhaan laittaa. Päätöksen tehkööt jokainen itse. Itestä ainakin tuntuis pahalta eristää penikka "lauman" ulkopuolelle. Mutta antoisia hetkiä pennun kanssa!
niin nuori vielä. :) meidän suomenajokoira täyttää jo kolme heinäkuussa. :> ja se on kans 'tarhassa' muttei suinkaan koko aikaa.
- make
onkos mitään ihmeempiä kikkoja kellään tohon pennun tarhaan totuttamisessa.. se on kyllä vasta toista päivää tarhassa mutta ulvoo siellä aina välillä? öisinkin..!
- Reetta
make kirjoitti:
onkos mitään ihmeempiä kikkoja kellään tohon pennun tarhaan totuttamisessa.. se on kyllä vasta toista päivää tarhassa mutta ulvoo siellä aina välillä? öisinkin..!
Ootko laittanu pennulle erilaisia virikkeitä tarhaan kuten leluja ja sellasen luun josta ei saa paloja (ettei tukehu ku syö), joilla se voi leikkiä ni tarhassa olo ei tunnu ni "inhottavalta". Sähän voit myös itse leikkiä pennun kans välillä tarhassa ni se oppii et siellä on ihan kiva olla. Meillä itellä on n.kolmen kuukauden ikäinen narttu ajokki, joka on pääasiassa sisällä ja aidatulla pihalla, mutta tarhassakin on joka päivä jonkun aikaa toisen koiran kanssa. Kokeile myös sitä että otat pennun välillä pois tarhasta vaikka sisälle niin tietää että sitä ei "hylätä". Keinoja on monia ja jokainen tekee tyylillään, mutta oon sitä mieltä että ei kannata heti aluksi laittaa liian pitkäksi aikaa yksin ettei pennulle tuu "hätä" tarhassa. Jos sinulla on toinen koira joka voi olla pennun kanssa niin laita ne aluksi yhdessä tarhaan ni pennulla on kivempi olla. ja sillä on sillon joku johon "turvautua" jos rupeaa "ahdistamaan". Toivottavasti kokeilunne onnistuu ja muistatte kuitenkin ettei ajokkiakaan pidä kokoaikaa pitää tarhassa kun kuitenkin niin seurallinen rotu on kyseessä!
- make
Reetta kirjoitti:
Ootko laittanu pennulle erilaisia virikkeitä tarhaan kuten leluja ja sellasen luun josta ei saa paloja (ettei tukehu ku syö), joilla se voi leikkiä ni tarhassa olo ei tunnu ni "inhottavalta". Sähän voit myös itse leikkiä pennun kans välillä tarhassa ni se oppii et siellä on ihan kiva olla. Meillä itellä on n.kolmen kuukauden ikäinen narttu ajokki, joka on pääasiassa sisällä ja aidatulla pihalla, mutta tarhassakin on joka päivä jonkun aikaa toisen koiran kanssa. Kokeile myös sitä että otat pennun välillä pois tarhasta vaikka sisälle niin tietää että sitä ei "hylätä". Keinoja on monia ja jokainen tekee tyylillään, mutta oon sitä mieltä että ei kannata heti aluksi laittaa liian pitkäksi aikaa yksin ettei pennulle tuu "hätä" tarhassa. Jos sinulla on toinen koira joka voi olla pennun kanssa niin laita ne aluksi yhdessä tarhaan ni pennulla on kivempi olla. ja sillä on sillon joku johon "turvautua" jos rupeaa "ahdistamaan". Toivottavasti kokeilunne onnistuu ja muistatte kuitenkin ettei ajokkiakaan pidä kokoaikaa pitää tarhassa kun kuitenkin niin seurallinen rotu on kyseessä!
joo täytyy kokeilla tota toista koira juttua se oli kyllä aamun siellä ja hyvin meni 2 tuntia mut sit otettiin sisäkoira pois tarhasta niin ulina alkoi virikkeitä on mut ei auta pentu oli ensinmäisen yön yksin tarhassa ja ulina oli aika kaameeta.. aattelin et jos sen sisälle ottaa niin sit se haluaa aina sinne?? tiedä sit miten kävis..
- make
make kirjoitti:
joo täytyy kokeilla tota toista koira juttua se oli kyllä aamun siellä ja hyvin meni 2 tuntia mut sit otettiin sisäkoira pois tarhasta niin ulina alkoi virikkeitä on mut ei auta pentu oli ensinmäisen yön yksin tarhassa ja ulina oli aika kaameeta.. aattelin et jos sen sisälle ottaa niin sit se haluaa aina sinne?? tiedä sit miten kävis..
eli laitoin toisen koiran samaan häkkiin niin pentu oli yön hiljaa ja vissiin tyytyväinen mutta kun vanhempi koira alko vinkuun sisälle ja hain sen pois niin pentu alko taas vinkuun tottuuko se ajan myötä siihen vai mikä olis avuksi?
- korpien.kulkija
make kirjoitti:
eli laitoin toisen koiran samaan häkkiin niin pentu oli yön hiljaa ja vissiin tyytyväinen mutta kun vanhempi koira alko vinkuun sisälle ja hain sen pois niin pentu alko taas vinkuun tottuuko se ajan myötä siihen vai mikä olis avuksi?
Mutta jos teillä tai sinulla on toinen koira joka saa olla sisällä niin miksi noin pienen pennun pitää olla tarhassa? Ajattelisin että oisko sellanen mahdollista, että pentu voisi olla yöt sisällä ja päivät kun on tekemistä ja muutenkin elämää ympärillä ni ulkona. Miulla on jotenkin sellanen kuva että ei ois ees kauheen suositeltavaa pitää alle vuoden ikäistä pentua yksin tarhassa.ite en ainakaan raaskis laittaa tota pentua (5kk) yksin tarhaan josksus on ollu pari tuntia päivällä emänsä kanssa samassa tarhassa, mutta en pidä sitäkään hyvänä kun ei toi vielä oo kunnola vierottautunu tosta mammasta. Toivottavasti pulmaan löytyy ratkaisu. Ja onhan siinä se että jos pidät koiraa pennusta asti tarhassa ni sitten isompana voi ola ahnkala oppia talontavoille. Nimim. kokemusta on. Nimittäin papan toinen koira ei ole ollut paljoa sisällä vain tarhassa ainakin papan luona ja kerrankun otin koiran sisälle niin energisenä tapauksena se hyppäsi pöydälle :/
Mutta ei siitä sen enempää. Onnea yritykselle :) - make
Mutta jos teillä tai sinulla on toinen koira joka saa olla sisällä niin miksi noin pienen pennun pitää olla tarhassa? Ajattelisin että oisko sellanen mahdollista, että pentu voisi olla yöt sisällä ja päivät kun on tekemistä ja muutenkin elämää ympärillä ni ulkona. Miulla on jotenkin sellanen kuva että ei ois ees kauheen suositeltavaa pitää alle vuoden ikäistä pentua yksin tarhassa.ite en ainakaan raaskis laittaa tota pentua (5kk) yksin tarhaan josksus on ollu pari tuntia päivällä emänsä kanssa samassa tarhassa, mutta en pidä sitäkään hyvänä kun ei toi vielä oo kunnola vierottautunu tosta mammasta. Toivottavasti pulmaan löytyy ratkaisu. Ja onhan siinä se että jos pidät koiraa pennusta asti tarhassa ni sitten isompana voi ola ahnkala oppia talontavoille. Nimim. kokemusta on. Nimittäin papan toinen koira ei ole ollut paljoa sisällä vain tarhassa ainakin papan luona ja kerrankun otin koiran sisälle niin energisenä tapauksena se hyppäsi pöydälle :/
Mutta ei siitä sen enempää. Onnea yritykselle :)joo no eillen soittelin vähän ajokoira miehille ja ne oli sitä mieltä että jos et tee siitä sisä koiraa niin älä anna sen tulla sisälle muuta kuin vähäksi aikaa käymään. siinä vissiin käy sitten niin että se ei sopeudu tarhaan ollenkaan vaan haluaa jatkuvasti sisälle. mutta nyt se on ollu kovin tyytyväinen tarhassa leikkii siellä ja nukkuuu.. se meidän toinen koira on sellanen 7 vuotias kääpiösnautser ja se on tullut meille kun asuttiin kerrostalossa joten ei ollu mahdollista pitääkkään ulkona. mutta opetus tapoja tarhaan on vissiin niin monta kun on omistajiakin.. mitenkäs sää oot muuten opettanut sitä sun koiraa pillille vai ootko opettanut?
- korpien.kulkija
make kirjoitti:
joo no eillen soittelin vähän ajokoira miehille ja ne oli sitä mieltä että jos et tee siitä sisä koiraa niin älä anna sen tulla sisälle muuta kuin vähäksi aikaa käymään. siinä vissiin käy sitten niin että se ei sopeudu tarhaan ollenkaan vaan haluaa jatkuvasti sisälle. mutta nyt se on ollu kovin tyytyväinen tarhassa leikkii siellä ja nukkuuu.. se meidän toinen koira on sellanen 7 vuotias kääpiösnautser ja se on tullut meille kun asuttiin kerrostalossa joten ei ollu mahdollista pitääkkään ulkona. mutta opetus tapoja tarhaan on vissiin niin monta kun on omistajiakin.. mitenkäs sää oot muuten opettanut sitä sun koiraa pillille vai ootko opettanut?
Ajateksuna ois saaha toi pentu tottumaan pillille. Ajattelin käydä ostamassa koirapillin ja aloittaa sillä, kun ei tuo sana näytä tehoavan ja kyllähän se pilli paremmin metässä kuuluu. Nytkun se jotenkin osaa sanan "tänne" niin voin sen kautta opettaa pillille. Toivotaan et saan sen kaaliin ton taottua.
- karvaturri
make kirjoitti:
Oletko jo pennun hakenut kasvattajalta? Jos olet, olisi vastuuntuntoisen kasvattajan pitänyt antaa sinulle tietoa ruokinnasta ym. pennunhoitoon liittyvästä jo haku vaiheessa. Itsellämme on kaksi ajokoiraa, toinen neljätoistaviikkoinen, molemmilta kasvattajilta saimme hyvät ohjeet pennunhoitoon. Itse käytämme Jahti&Vahti penturuokaa, on kotimainen ja hyvin ovat kasvaneet. Isommalle aloimme antaa vahvempaa ruokaa lohiöljyä. Kyllä karva kiiltää. Kasvavalle pennulle ei kannata antaa lohiöljyä, on luuston kasvulle liian ytyä ainetta.Jos olet vasta hakemassa pentua, kysy kasvattajalta, millä ruualla hän on syöttänyt ja jatka samalla. Ei kannata alkaa muutella, ettei vatsa ala oireilemaan. Jos menee kuralle, riisipaasto on hyvä apu ja sitten pikkuhiljaa normaalia ruokaa. Iloisia pennunhoitohetkiä sinulle. Ajokoiranpentu on maailman ihanin ja söpöin...ja oikea vilperi kasvaessaan.
- nimetön67
make kirjoitti:
joo no eillen soittelin vähän ajokoira miehille ja ne oli sitä mieltä että jos et tee siitä sisä koiraa niin älä anna sen tulla sisälle muuta kuin vähäksi aikaa käymään. siinä vissiin käy sitten niin että se ei sopeudu tarhaan ollenkaan vaan haluaa jatkuvasti sisälle. mutta nyt se on ollu kovin tyytyväinen tarhassa leikkii siellä ja nukkuuu.. se meidän toinen koira on sellanen 7 vuotias kääpiösnautser ja se on tullut meille kun asuttiin kerrostalossa joten ei ollu mahdollista pitääkkään ulkona. mutta opetus tapoja tarhaan on vissiin niin monta kun on omistajiakin.. mitenkäs sää oot muuten opettanut sitä sun koiraa pillille vai ootko opettanut?
Pilli on mahtavan hyvä kapistus koiran luokse saantiin.Meillä on osa pihasta aidattu ja pentu juoksee siellä vapaana, kun touhuaa omiaan, puhallan pilliin ja jo juoksee kovaa vauhtia luokse, sitten heti vaan herkku suuhun, kyllä toimii. Kannattaa aloittaa heti pillitys kun pentu tulee kotiin, oppii helpommin ja leimautuu isäntäänsä nopeammin.Itse en kyllä laittanut heti noin pientä pentua häkkiin,tottuminen muihin perheenjäseniin tehtiin ensin.
- .-.-.-.-.-.-.
kun koira karkaa, ja se on saatu kiinni niin pitäiskö sitä rangaista karkaamisesta, vai palkita siitä että on tullut luokse tai antanut ottaa kiinni? niin ja mullakin on suomenajokoira.
- korpien.kulkija
Jos ja kun koira karkaa niin rtekisin näin: Jos koira tulee kutsusta luokse se palkitaan jos ei niin silloin kun se saadaan kiinni ei noteerata mitenkään ei kehuta eikä rangaista. Jos rankaiset koiraa kun se on saatu/antanut kiinni niin älä uumoile että se seuraavalla kerralla ainakaan antaa helpommalla kiinni. Kukapa nyt komennettavaksi tulee paikalle!? Jos taas palkitset silloinkin kun ei ole kutsusta tullut luokse vaan vasta omia aikojaan,v oi koira tulkita tilanteen niin, että ihan hyvä kun lähin. Kannattaa opettaa koiraa niin että kun se on antanut kiinni niin laskee sne välillä uudestaan irti jos paikka ja aika sen sallii. Tulee koiralle sellainen kuva, että vaikka antaa kiinni ei se tarkoita kaiken kivan loppumista. Onnea matkaan!
- nimetön67
Missään nimessä ei saa rangaista. Siinä käy niin, ettei anna ottaa enää kiinni ja luottamus isäntäänsä tai emäntäänsä katoaa sen siliän tien.Palkitse ennemmin,opeta pilliin ja herkku perään kun tulee luoksesi.Meillä molemmat koirat uskovat pilliä enemmän kuin perään huutoa, pillin ääni merkitsee herkkua. Ajokoiralla on mieletön riistavietti, ei se ymmärrä karanneensa, metsään sillä on hinku.
- -tm-
Ehdottomasti palkita siitä, että se on antanut ottaa itsensä kiinni. Koira ei muista/tajua, että se on karannut. Jos rankaiset sitä kiinnioton jälkeen, niin ei varmaan toista kertaa anna ottaa itteensä kiinni...
- ...
kuinka usein suomenajokoiraa olis hyvä käyttää mettällä..?
- gyj
Ekoilla kerralla ei mun mielestä pitäs pitää metässä kauaa.Varsinkaan jos ei muuten kuin metsästysaikana vain liikkuu.Knnattaa pidentää metsästysaikaa pikkuhiljaa ja pitää aina päivä-pari huilaamispäiviä.Ja ihan tarkkailla itse että miten koira jaksaa,onko ihan naatti metsästyksen jälkeen jne.
Palautumisen kannalta tärkeää on myös oikeanlainen palauttava ruoka.Ennen metsälle lähtöä (n.3h ennen)tulisi antaa energia-pitoista ruokaa,että jaksaa hyvin. - -tm-
Kaksi kertaa viikossa on ihan hyvä määrä. Nyt kun irtipitoaika on vasta alkanut ja vielä illallakin tuppaa olemaan kuuma, niin semmoinen tunti-puolitoista on hyvä aika olla metsässä.
- tuitui
joo..mullaki suomenajokoira. :D niin tota mikä olis semmonen ikäraja, jonka ikäsenä ei kannattais enää pentuja yrittää ?
- -tm-
Ajokoiraa - niin kuin ei mitään muutakaan koiraa - ei tulisi käyttää ainakaan pitkällä lenkillä kuumalla kelillä. Lenkin pituudeksi 6-7 km sopii hyvin, mutta lenkki on hyvä tehdä vasta illalla, kunhan keli on vähän viilentynyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.1192572Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup262414Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.592003Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?
Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua301833Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.
Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu3391399- 601093
- 2591039
- 541027
- 146933
- 45918