Mites käytännössä menee, jos syöttöpumppu laitetaan tutkittavaksi?
Mitä siitä tsekataan?
Entäs takaisinasennus?
Tökätäänkö vain takaisin paikoilleen, vai onko jotain säätöä tuossa vaiheessa, vai tehdäänkö kaikki säätelyt irrallaan olevassa pumpussa itsessään?
Syöttöpumppu.
22
11618
Vastaukset
- Dieselasentaja
Mikähän laite sulla on kyseessä. Markkinoilla olevissa laitteissa on paljon eroja muunmuassa tältä
osin.- on valtra
kun on dieselasentaja paikalla,mistä pitäs tyhjä käyntii säätää ja minne päin kun lisäsin 6400 vähän syöttöä vain puoli kierrosta mut samalla tyhjäkäynti vähän pilaantu käy epätataisesti,muuten tuli vetoja jonkin verran lisää ja kärsiikö lisätä vielä syöttöä lisää?kone on rivipumpulla,kiitos
- Dieselasentaja
on valtra kirjoitti:
kun on dieselasentaja paikalla,mistä pitäs tyhjä käyntii säätää ja minne päin kun lisäsin 6400 vähän syöttöä vain puoli kierrosta mut samalla tyhjäkäynti vähän pilaantu käy epätataisesti,muuten tuli vetoja jonkin verran lisää ja kärsiikö lisätä vielä syöttöä lisää?kone on rivipumpulla,kiitos
Tyyppikilvistä numerot
- on valtra
Dieselasentaja kirjoitti:
Tyyppikilvistä numerot
katon huomenna ja laitan sit tänne näkyviin.
- on valtra
Dieselasentaja kirjoitti:
Tyyppikilvistä numerot
pumpun numerot eli boschin pumppu ja tällaiset numerosarjat kun 86808817/0 400874257/PES4A95D320RS2807 ja rivipumppu.
- Dieselasentaja
on valtra kirjoitti:
pumpun numerot eli boschin pumppu ja tällaiset numerosarjat kun 86808817/0 400874257/PES4A95D320RS2807 ja rivipumppu.
Säätimen tyyppi puuttuu.
Pumpun takapäässä suorakaiteen muotoisessa kilvessä - Sivukyselijä.
Dieselasentaja kirjoitti:
Säätimen tyyppi puuttuu.
Pumpun takapäässä suorakaiteen muotoisessa kilvessäMikä se säädin on syöttöpumpussa?
Säätää jotain, mutta mitä?
Alipaineella vai..? - ?????
Dieselasentaja kirjoitti:
Säätimen tyyppi puuttuu.
Pumpun takapäässä suorakaiteen muotoisessa kilvessäFIAT
Licenze Bosch PES4A50B320:L4/20
EP/M60A:L4/7 no: 28108 - on valtra
Dieselasentaja kirjoitti:
Säätimen tyyppi puuttuu.
Pumpun takapäässä suorakaiteen muotoisessa kilvessäsäätäjän numerosarja:ensin on 908 numerosarjan yläpuolella sit on :RSV 375...1125A2C898R,saako pumppu voitelun moottoriöljystä vai pitääkö siinä olla erillinen öljy? kun lätkän aukasee pumpun päädystä niin öljy oli aikas mustaa moottoriin on kyl vaihdettu säännöllisesti öljyt.Ja vielä et kuinka paljon kannattaa syöttöä lisätä?eiks näissä 99 vm. valtroissa oo pahvinen kannentiiviste.Kiitos
- kiiseliasentaja
Dieselasentaja kirjoitti:
Säätimen tyyppi puuttuu.
Pumpun takapäässä suorakaiteen muotoisessa kilvessäOnko ajotusmyöhäsellä ,vaan onko tämä kukko joka ei käskien laula.Tässä on tietojasi ootettu kielipitkällä monta päivää.
- Dieselasentaja
on valtra kirjoitti:
kun on dieselasentaja paikalla,mistä pitäs tyhjä käyntii säätää ja minne päin kun lisäsin 6400 vähän syöttöä vain puoli kierrosta mut samalla tyhjäkäynti vähän pilaantu käy epätataisesti,muuten tuli vetoja jonkin verran lisää ja kärsiikö lisätä vielä syöttöä lisää?kone on rivipumpulla,kiitos
Valtra 6400
Moottori 420DW
70KW 2225RPM
Vääntömomentin nousu 31%
Max ryntäyskierrosluku ilman kuormaa 2425rpm
Joutokäynti 750 rpm
Ruiskutusjärjestys 1-2-4-3
Säätimen tyypissä
375= joutokäyntinopeus pumpulla
1125= täyden tehon kierrosluku pumpulla.
Rsv säätimen (erillisellä pysäytysvivulla) joutokäynti ja joutukäynnin vaimennuslaite säädetään seuraavasti.
Laitteen kierroslukumittarin lukematarkkuus oltava
väh 20 rpm ja mahdollinen näyttämä oltava oikein.
Ellei mittaus erillisellä esim optisella mittarilla.
Säätöruuvit säätimen takapäässä
Ylin säätöruuvi = joutokäyntinopeus
Sisään suurenee
Ulos pienenee
Keskimmäinen säätöruuvi =joutokäynnin vaimennuskapseli.
Sisään vaimennus suurenee
Ulos vaimennus pienenee
Säätimen sivulla kaasuvivun rajaruuvi jolla säädetään suurin kierrosluku ilman kuormaa
ryntäys.
Tarkista että kaasuvipu menee rajaruuvia vasten sekä käsi että jalkakaasulla.
Avaa joutokäynnin vaimennuslaitteen lukitusruuvit ja kierrä kapselia ulospäin yksi kierros.
Käynnistä moottori löysää hiljaa joutokäynnille
Joutokäynti heijaa kun rauhoittuu lue arvo
pitäis olla 700 rpm
Ellei säädä yläruuvista siihen.
Käytä täydet kierrokset ja tarkista ryntäyskierroksien arvo 2425rpm.
Ellei ole säädä kaasuvivun rajaruuvista.
Löysää varovasti säätämääsi joutokäyntiin 700rpm.
Kierrä joutokäynnin vaimennuskapselia sisään kunnes joutokäynti nousee haluttuun 750 rpm.
Nosta kierroksia ja palauta joutokäynnille.
kierrokset ei saa heijata ja hakea joutokäyntiä.
Jos näin tapahtuu käännä hieman joutokäynnin vaimennuskapselia lisää sisään kunnes se rauhoittuu.
Joutokäynti voi olla nyt hieman yli 750 rpm.
Jos se häiritsee on aloitettava alusta joutokäynti
ensin esim 680 rpm sitten vaimennuslaitteesta 70 rpm lisää =750 rpm.
Tämän jälkeen on tarkistettava ettei ryntäyskierrosluku ole noussut yli 2425 rpm mihin se säädettiin.
Kaikki syötön ja kierroksien lisäykset nostavat palamispaineita ja lisäävät esim Turbon aksiaalilaakerien kuormitusta pakoputken ja sarjan
vastapaineen pysyessä samana.
Myös ruiskutus päättyy myöhemmin alkuhetken pysyessä samana.
Kyseinen moottori on vakionakin erittäin sitkeä jos kaikki säädöt on kohdallaan.
Esim vääntömömentin nousu 31% on kovaa luokkaa oleva lukema.
Suurimmassa osassa traktoreiden moottoreita ei ahtamiseen olla vielä paljon panostettu.
Esim Ruiskutuspumpuista puuttuu ahtopainesäätimet
jotka antaa korotetun ainemäärän vasta silloin kun
ahtopainetta on olemassa eikä heti kun polkaistaan tallaa esim joutokäynniltä.
Näissähän onkin kaksi max syöttömäärän säätöä
1 Ilman ahtopainetta
2 Täydellä ahtopaineella
Myös säätökäyrään voi vaikuttaa
Hyvää juhannusta kaikille - on valtra
Dieselasentaja kirjoitti:
Valtra 6400
Moottori 420DW
70KW 2225RPM
Vääntömomentin nousu 31%
Max ryntäyskierrosluku ilman kuormaa 2425rpm
Joutokäynti 750 rpm
Ruiskutusjärjestys 1-2-4-3
Säätimen tyypissä
375= joutokäyntinopeus pumpulla
1125= täyden tehon kierrosluku pumpulla.
Rsv säätimen (erillisellä pysäytysvivulla) joutokäynti ja joutukäynnin vaimennuslaite säädetään seuraavasti.
Laitteen kierroslukumittarin lukematarkkuus oltava
väh 20 rpm ja mahdollinen näyttämä oltava oikein.
Ellei mittaus erillisellä esim optisella mittarilla.
Säätöruuvit säätimen takapäässä
Ylin säätöruuvi = joutokäyntinopeus
Sisään suurenee
Ulos pienenee
Keskimmäinen säätöruuvi =joutokäynnin vaimennuskapseli.
Sisään vaimennus suurenee
Ulos vaimennus pienenee
Säätimen sivulla kaasuvivun rajaruuvi jolla säädetään suurin kierrosluku ilman kuormaa
ryntäys.
Tarkista että kaasuvipu menee rajaruuvia vasten sekä käsi että jalkakaasulla.
Avaa joutokäynnin vaimennuslaitteen lukitusruuvit ja kierrä kapselia ulospäin yksi kierros.
Käynnistä moottori löysää hiljaa joutokäynnille
Joutokäynti heijaa kun rauhoittuu lue arvo
pitäis olla 700 rpm
Ellei säädä yläruuvista siihen.
Käytä täydet kierrokset ja tarkista ryntäyskierroksien arvo 2425rpm.
Ellei ole säädä kaasuvivun rajaruuvista.
Löysää varovasti säätämääsi joutokäyntiin 700rpm.
Kierrä joutokäynnin vaimennuskapselia sisään kunnes joutokäynti nousee haluttuun 750 rpm.
Nosta kierroksia ja palauta joutokäynnille.
kierrokset ei saa heijata ja hakea joutokäyntiä.
Jos näin tapahtuu käännä hieman joutokäynnin vaimennuskapselia lisää sisään kunnes se rauhoittuu.
Joutokäynti voi olla nyt hieman yli 750 rpm.
Jos se häiritsee on aloitettava alusta joutokäynti
ensin esim 680 rpm sitten vaimennuslaitteesta 70 rpm lisää =750 rpm.
Tämän jälkeen on tarkistettava ettei ryntäyskierrosluku ole noussut yli 2425 rpm mihin se säädettiin.
Kaikki syötön ja kierroksien lisäykset nostavat palamispaineita ja lisäävät esim Turbon aksiaalilaakerien kuormitusta pakoputken ja sarjan
vastapaineen pysyessä samana.
Myös ruiskutus päättyy myöhemmin alkuhetken pysyessä samana.
Kyseinen moottori on vakionakin erittäin sitkeä jos kaikki säädöt on kohdallaan.
Esim vääntömömentin nousu 31% on kovaa luokkaa oleva lukema.
Suurimmassa osassa traktoreiden moottoreita ei ahtamiseen olla vielä paljon panostettu.
Esim Ruiskutuspumpuista puuttuu ahtopainesäätimet
jotka antaa korotetun ainemäärän vasta silloin kun
ahtopainetta on olemassa eikä heti kun polkaistaan tallaa esim joutokäynniltä.
Näissähän onkin kaksi max syöttömäärän säätöä
1 Ilman ahtopainetta
2 Täydellä ahtopaineella
Myös säätökäyrään voi vaikuttaa
Hyvää juhannusta kaikillepaljon,nyt tuli hyvää tietoa ja hyvin selkeästi ymmärrettävää eiköhän näillä eväillä rupea valtran käynti tasoittumaan. Hyvää juhannusta ja kiitos neuvoista.
- on valtra
on valtra kirjoitti:
paljon,nyt tuli hyvää tietoa ja hyvin selkeästi ymmärrettävää eiköhän näillä eväillä rupea valtran käynti tasoittumaan. Hyvää juhannusta ja kiitos neuvoista.
kun laitoin säädöt ohjeiden mukaan,tyhjäkäynti tasoittui ensi säätämisellä ja muutenkin tuntuu et reakoi kaasuun paremmin..arvelin vaan ilmoittaa et ei neuvot menneet tyhjään.Kiitos.
- on valtra
on valtra kirjoitti:
kun laitoin säädöt ohjeiden mukaan,tyhjäkäynti tasoittui ensi säätämisellä ja muutenkin tuntuu et reakoi kaasuun paremmin..arvelin vaan ilmoittaa et ei neuvot menneet tyhjään.Kiitos.
No nyt se sippasi tuonne rehupelolle pumpusta nousi savu hyvä ettei koko valtterista tullu juhannuskokkoa .
- alkuperäinen...
on valtra kirjoitti:
No nyt se sippasi tuonne rehupelolle pumpusta nousi savu hyvä ettei koko valtterista tullu juhannuskokkoa .
toisten kustannuksella,osta oma elämä......onko nyt hyvä mieli??????
- on valtra
alkuperäinen... kirjoitti:
toisten kustannuksella,osta oma elämä......onko nyt hyvä mieli??????
Sain aatoksi vallulle huoltomiehen paikalle sano kapulassa nyt on vitosen ohje tehny viijen tonnin vahingon.
- on valtra
on valtra kirjoitti:
Sain aatoksi vallulle huoltomiehen paikalle sano kapulassa nyt on vitosen ohje tehny viijen tonnin vahingon.
Nyt on vaihokista otettu pumppu paikallaan kiitos Pena 40ha rehuntekoa eessä juhannuksena .Vieläse maksatataa oppirahoja ku uskoo kaikenlaisia sörselsson dieselasentajan neuvoja valtrahuolto ainut oikea ohjeistaja.
- alkuperäinen...
on valtra kirjoitti:
Nyt on vaihokista otettu pumppu paikallaan kiitos Pena 40ha rehuntekoa eessä juhannuksena .Vieläse maksatataa oppirahoja ku uskoo kaikenlaisia sörselsson dieselasentajan neuvoja valtrahuolto ainut oikea ohjeistaja.
eivät tiedä syöttöpumpuista hölyn pölyä varsinkaan säädöistä,ota asioista ensin selvää ennenkuin kirjoittelet tänne...
- botilas
miten saa syöttöö lb81 scaniaa possin pumpulla
- Anonyymi
on valtra kirjoitti:
kun on dieselasentaja paikalla,mistä pitäs tyhjä käyntii säätää ja minne päin kun lisäsin 6400 vähän syöttöä vain puoli kierrosta mut samalla tyhjäkäynti vähän pilaantu käy epätataisesti,muuten tuli vetoja jonkin verran lisää ja kärsiikö lisätä vielä syöttöä lisää?kone on rivipumpulla,kiitos
Missä on valmet 6400 sopparuuvi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä on valmet 6400 sopparuuvi
Touhu ei kannata.
Moni luulee että kyllä se moottori kestää.
Joissakin tilanteissa voi kestääkkin jossain määrin.
Yleensä voimansiirrossa tulee ennemmin se raja.
Ei vaan kestä.
Esimerkiksi uudemmat traktorit.
Kyllä se sieltä tiedostosta löytyy jos jossain vaiheessa on säätöihin puututtu.
Katsotaan kuka on maksumies.
Turha kuvitella että valmistajat on niin tyhmiä etteivät suojaa tekeleitään.
Jos ajatellaan asiaa kokonaisuutena nin hyvää tiliä tekee kun säätöihin ei puutu.
- 25648990
Mitenkäs se säätö sitte oikeen menee?Mitä huoltomies sano?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.2442662Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin691806- 621693
Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä881660En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1741631Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke270133690-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1491329- 1731017
Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja57961Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat62867