Mitä hyötyä on vastavalosuojasta?
Esim Canon PowerShot S2 IS:n LAH-DC20 ?
Vastavalosuoja ?
7
10498
Vastaukset
- XV_yritys
Vastavalosuojan tarkoituksena on estää sivulta tulevan valon pääsy linssille. Sivulta tullut valo heijastuu linssin pinnasta, jolloin osa valosta taipuu kennolle/filmille.
Suojan alkuperäinen tarkoitus ei ollut suojata sateelta tai kolhuilta, mutta käytännössä se suojaa niiltäkin.
Kukkamaiset vastavalosuojat synnyttävät linssin pintaan suorakaiteen muotoisen varjottoman alueen.- panasonic Lumix DMC FZ7
ja siinä on sellainen kukkamallinen se vastavalosuoja. Käytin sitä vasta kerran, koska se tekee kuviin tummia kohtia, eli kuvasta ei tule täysin suorakaiteen muotoinen. Miksi ei? Mielestäni laitoin sen paikalleen juuri niin kuin ohjekirja kehoittikin.
Samalla kysyisin, että mistä mä löydän valokuvauksen sanastoa, kun mä en ymmärrä niin hölkäsen pöläystä siitä peräti suomenkielisestä ohjekirjasta. Olis kiva oppia käyttämään sitä muullakin kuin sillä "aloittelijan sydämenkuva asetuksella" :D - toa
panasonic Lumix DMC FZ7 kirjoitti:
ja siinä on sellainen kukkamallinen se vastavalosuoja. Käytin sitä vasta kerran, koska se tekee kuviin tummia kohtia, eli kuvasta ei tule täysin suorakaiteen muotoinen. Miksi ei? Mielestäni laitoin sen paikalleen juuri niin kuin ohjekirja kehoittikin.
Samalla kysyisin, että mistä mä löydän valokuvauksen sanastoa, kun mä en ymmärrä niin hölkäsen pöläystä siitä peräti suomenkielisestä ohjekirjasta. Olis kiva oppia käyttämään sitä muullakin kuin sillä "aloittelijan sydämenkuva asetuksella" :D100,- vetoa ettei se ollut oikein paikoillaan...
- kun ohjeen mukaan
toa kirjoitti:
100,- vetoa ettei se ollut oikein paikoillaan...
sen laitoin kiinni. Mut jos haluun ettei se näy kuvassa, niin silloin se on "löysällä" siinä kii, enkä saa ees sil ruuvilla just siihe kohtaan kiristettyä. No any way, mä oon oppinu jo muuten käyttämään sitä.
- mii
...se estää sivulta tulevaa valoa osumasta linssiin. Jos linssiin osuu valoa sivulta, kontrasti vähenee hyvinkin olennaisesti, joten vastavalosuoja on hyvä olla olemassa, jollei halua platkuja kuvia. Varsinaisesti vastavaloon se ei luonnollisesti jeesaa. Nimi pitäis vaihtaa sivuvalosuojaks.
- panasonic Lumix DMC FZ7
tästä tiedosta. :)
Otin eilen mielettömästi kuvia ilman sitä suojaa (ilta-auringossa) ja niihin tuli melkein kaikkiin outoja heijastuksia, varsinkin niihin, joissa se valo tuli sivusta. Kun nyt saisin vain sen asennettua niin, että kuitenkin koko kuva näkyy paperilla/tietokoneella, eikä vain osa kuvaa sen suojan takia.
- zuiko
Hyötypuolelle menee myös se, että jos haluat tehdä vaikutuksen naapurin plikkaan, niin kameratsydeemisi näyttää noin valovuoden mageemmalta kuin ilman. Ja kannattaa käyttää myös sisällä, jos siellä on voimakkaita valonlähteitä.
Muista että yhdysrakenteista salamaa käytettäessä vvs voi jättää varjon laajakulmakuviin kuvan etualalle. Noh, 36 mm ei ole kovinkaan laaja kulma.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama215003Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä634016Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve723584Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732678Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1472453Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta602338Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl632113Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?272087- 1301594
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko371505