kiuaskiviä

utelija

Olen vaihtamassa kiukaaseen uusia kiviä.Kertokaapa kokemuksia millaiset olisi parhaimmat ja eniten lämpöä antavimmat kivet esim.millaisia ovat keraamiset kivet ja vinkkejä muistakin.Entä löylyvesi onko parasta olla kylmää vai haaleaa?

17

11681

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ST8

Tähän asiaan on varmaan monta mielipidettä, mutta jos sinulla on sähkökiuas niin keraamisia kivi ei kannata käyttää. Kiuasvalmistajat eivät sitä suosittele ja jollain jopa takuu purkaantuu jos käyttää keraamisia kiviä. Kuulemma vastukset eivät kestä, koska niiden pintalämpötila kasvaa liian suureksi.

Löylyveden lämpötilalla ei ole oikeastaan mitään merkitystä saunotessa. Kivet jäähtyvät saman verran oli sitten 20 tai 40 asteista löylyvettä. Lähes kaikki lämpöenergia kivistä menee veden höyrystymiseen ei siihen että vesi lämpiää 100 asteeseen.

• kokeillut.

Samaa mieltä. Lisäisin, että mielestäni oikeat kiuaskivet on keksittu jo valovuosia sitten. Perinteistä oliviinidiabaasikiveä ei voita mikään. Jos haluaa kikailla ulkonäöllä, niin voi laittaa pyöreäksi hiottuja kiviä perinteisten sijaan (tai vaan päälle)

• kävin
        kokeillut. kirjoitti:

Samaa mieltä. Lisäisin, että mielestäni oikeat kiuaskivet on keksittu jo valovuosia sitten. Perinteistä oliviinidiabaasikiveä ei voita mikään. Jos haluaa kikailla ulkonäöllä, niin voi laittaa pyöreäksi hiottuja kiviä perinteisten sijaan (tai vaan päälle)

isukin kanssa hakemassa kiuaskivet hiekkamontun pohjalta. Otimme pyöreitä ja soikeita kiviä (ei rikottuja). Homman idea oli hakea sellaisia kiviä, jotka eivät ole saanee auringon valoa.
        Ovat vielä tänä päivänäkin kiukaassa ne kivet, mutta ko. sauna ei ole ollut viiteen vuoteen lämmin.

• kansanperinnettä
        kävin kirjoitti:

isukin kanssa hakemassa kiuaskivet hiekkamontun pohjalta. Otimme pyöreitä ja soikeita kiviä (ei rikottuja). Homman idea oli hakea sellaisia kiviä, jotka eivät ole saanee auringon valoa.
        Ovat vielä tänä päivänäkin kiukaassa ne kivet, mutta ko. sauna ei ole ollut viiteen vuoteen lämmin.

Tuo kiuaskivien keräily ympäristöstä on tosiaan katoavaa kansanperinnettä.

Pyöreiden kivien valitseminen on varmasti hyvä valinta. Kivien ominaisuuksia sen ihmeemmin tuntematta herää vain yksi kysymys, onkohan Suomen luonnonkivien joukossa sellaisia jotka voisivat "räjähtää" kuumennettaessa? Elikkäs kiviin muodostunut (lämpö)jännitys purkautuu murtumalla, jolloin pieniä kivensiruja saattaa lennellä ympäriinsä.

Jokainen on varmaan joskus nähnyt kuinka vääränlaisista tiilistä muurattu pihagrilli saattaa hajota suhteellisen agressiivisesti.

• Mika.

Suosittelen tutustumaan kerkes kiviin, jos ei välttämättä halua vaihtaa puolen vuoden - vuoden välein kiviä kiukaaseen.
      Enää en itse huoli tavallisia kiviä kiukaisiini.

• tutustunut

Ei keskiverto kotisaunan kiviä vaihdeta puolen vuoden välein, eikä edes kahden.. Meillä menee vaihtoon ehkä ~4 vuoden jälkeen ja saunotaan sentään 2-3 kertaa viikossa. Kivien rapautumisen huomaa kyllä sillon, kun kiukaan alle alkaa tulla murusia runsaasti. Siinä vaiheessa se vaihto tulee ajankohtaiseksi, ei aiemmin..

Eri juttu joku yleinen sauna, joka lämpiää 10 tuntia päivässä ja joka päivä. Sellaisessa keraamisten yms. kivien käyttö saataa olla perusteltuakin.

Minä taas monenlaisia kokeilleena en huoli mitään muita kuin perinteisiä kiviä. Halvatun rumannäköisiäkin - vallankin ne keraamiset päkkylät.

Kerkes-kivillä (vaikka muuten kelvollinen onkin) on huono lämmönvarauskyky = sauna on kylmä samantien kun kiukaasta katkeaa sähkö, tai tuli hiipuu.
        Kerkekset tavallisiin vaihdettuani, ero tulen sammuttua on kuin yöllä ja päivällä. Nyt saunoo vielä pitkään. Aiemmin löylyt loppui samantien, kun tuli sammui.

Sähkösaunan tavallisissa keskiverto "grilleissä" ne varmaan toimiikin, sillä niiden kivimäärä on muutenkin mitätön. Ja jos kivimäärä on pieni, niin mihinpä sitä lämpöä varastoituisi, olipa kivet sitte mitä materiaalia vaan..?

• Mika.
        tutustunut kirjoitti:

Ei keskiverto kotisaunan kiviä vaihdeta puolen vuoden välein, eikä edes kahden.. Meillä menee vaihtoon ehkä ~4 vuoden jälkeen ja saunotaan sentään 2-3 kertaa viikossa. Kivien rapautumisen huomaa kyllä sillon, kun kiukaan alle alkaa tulla murusia runsaasti. Siinä vaiheessa se vaihto tulee ajankohtaiseksi, ei aiemmin..

Eri juttu joku yleinen sauna, joka lämpiää 10 tuntia päivässä ja joka päivä. Sellaisessa keraamisten yms. kivien käyttö saataa olla perusteltuakin.

Minä taas monenlaisia kokeilleena en huoli mitään muita kuin perinteisiä kiviä. Halvatun rumannäköisiäkin - vallankin ne keraamiset päkkylät.

Kerkes-kivillä (vaikka muuten kelvollinen onkin) on huono lämmönvarauskyky = sauna on kylmä samantien kun kiukaasta katkeaa sähkö, tai tuli hiipuu.
        Kerkekset tavallisiin vaihdettuani, ero tulen sammuttua on kuin yöllä ja päivällä. Nyt saunoo vielä pitkään. Aiemmin löylyt loppui samantien, kun tuli sammui.

Sähkösaunan tavallisissa keskiverto "grilleissä" ne varmaan toimiikin, sillä niiden kivimäärä on muutenkin mitätön. Ja jos kivimäärä on pieni, niin mihinpä sitä lämpöä varastoituisi, olipa kivet sitte mitä materiaalia vaan..?

Täyttä paskaa oli kirjoituksesi. Sinähän voit kylpeä kivillä vaikka 10 vuotta, se on sinun asiasi. Mutta kivet ovat aivan surkeassa kunnossa 1 vuoden normaalilla käytöllä.
        Kerkes kivien lämmön varaus kyky on aivan yhtä hyvä kuin luonnon kivien, jotka ovat uusia. Vanhoilla luonnon kivillä taasen ei juuri varaus kykyä ole.
        Jos Iki 7,5 kw sähkökiuas ja original iki ovat mielestäsi "keskiverto grillejä" niin sitten olen samaa mieltä kanssasi.

• Nimetön

Mulla oli niitä ja ovat huonoja ainakin puusaunassa.Mulla kiukaasen menee 100 kg kiviä josta kolme laatikkoa oli aitokiukaan kiviä ja yksi laatikko oli vuolukiviä.Heitin vuolukivet pois ja ostin kaks lootaa aitokiukaankiviä lisää ja löylyt parani huomattavasti.Aitokiukaankiviä löyät ainaki akrimarketeista.Ovat pikkusen kalliimpia mutta kestävämpiä koska ne on tarkotettu kestämään savusaunoissa ynm muissa kiukaissa missä tuli menee kivien läpi.suosittelen

• luettavaksi

Meillä on kotona sähkösaunassa tavallisia saunakiviä vastusten välissä kiukaan sisällä ja keraamisia päällä. Tavalliset kivet olen vaihtanut 3-4 vuoden välein, paremmassa kunnossa olevat harjannut kynsiharjalla ja laittanut takaisin. Saunomme pari kertaa viikossa talviaikaan, kesällä harvemmin, koska mökkisauna on silloin kovassa käytössä.
      Ja se linkki on tässä: http://www.saunasite.com/tekstit/kiuaskiv.htm

• Saunamies 2011

Minulla kiuvaskiven kokosia vuolukivenpaloja, jotka jäi takasta tähteeksi. Voiko niitä laittaa puukiukaaseen? Irtoaako niistä tulikuumassa kiukaassa myrkyllisiä kaasuja tai pölyä? Kun olen ostanut rautakaupasta kiuaskiviä, niin pakkauksessa sanotaan, että kivilaatu on VTT:n testaama, eikä irtoa haitallisia kaasuja saunatilaan. Tuo pöly askarruttaa kun kuumassa kivet murenee ja heitettäessä löylyä voimakas ilmavirta kohoaa kiukaasta saunatilaan.Onhan aspestikiven pölykin myrkyllistä. Voisiko joku kertoo jos on tietoa asiasta?

• Tulioli

Kiuaskivet uimahallikäytössä rapautuvat 14-30 päivssä kiukaan kuumimmassa osassa.tämän jälkeen vastukset ovat vaarassa . Kiuaskiviä on erilaatuisia.Kalliot mistä niitä louhitaan vaihtelevat,siksi niille ei voi antaa takuuta.

• Johannes Sippola

kannattaa tutustua vaihtoehtona: www.suomenkiuaskivi.fi

Tutkittu, tutkimustulokset julkaistu, ainoa kivi joka on saanut VTT:n luokituksen rapautumaton (rp 0)

Johannes Sippola,
      Suomen Kiuaskivi

• erot

erot kerkesin kiviin? Kaikissa mainoksissa kaikki on parhaita ja ylivoimaisia ilman että tavis tajuaa mitään

• Johannes

Kerkes on keraaminen kiuaskivi, ei luonnonkivi.

• KERKEKSILLE 10 p.

Luonnonkivi muuttuu kiuaskiveksi kiukaassa.

Kiuaskivi on kiuaskivi keramiikalla taikka ilman.

Pahoitteluni Johannekselle

• perehtynyt

Omassa sähkökiukaassa on monien eksperttien haukkumat tiilerit. Ovat olleet jo kohta kolme vuosikymmentä. Miksi? Koska ne eivät rapaudu,koska ne lämpiävät tasaisesti ja nopeasti ja ovat muotoilunsa ansiosta ainoat oikeat omaan saunaan.
      Ladon kivet yksitellen puoliväliin nostetun rostin päälle siten,etteivät ne kosketa vastuksiin ollenkaan. On aluksi vähän tarkkaa puuhaa,mutta maksaa kyllä jatkossa vaivan. Ensin pohjariville kivet siten,että väliin jää tuuman rako.Seuraavan satsin ladon niiden tyhjien välien päälle ja taas seuraavan samalla tapaa,kunnes kivirivit nousevat vastuksien yläreunan yli.Nyt nämä labiilit kivipatsaat sidotaan toisiinsa poikittaiskivillä,ja lopuksi päällys voidaan latoa varovasti kasaksi.Tällaisella ladonnalla saadaan hengittävä kiuas eikä vastukset lähde vääntyilemään. Huomattavaa,että löylykauhan tulee olla tarpeeksi pitkävartinen,ettei vettä tarvitse roiskia kiville,mikä saa ne painumaan taas kasaan,ts vettä valutellaan kiville tasaisesti.
      Puukiuas ei ole niin tarkka kivien suhteen,antaa enemmän mahdollisuutta osaaville mielipiteille. Tulee sekin kyllä huoltaa kerran vuodessa: kivet pois ja kivitila imuroida murusista ym. Ennen lämmitystä rosti puhtaaksi ja tuhka-astia aina tyhjäksi,että on hyvä veto. Ja mikä vielä,ne tyhjät maitopurkit kannattaa polttaa vasta kuumilla hiilillä,että se kapukka menee ulos eikä jää reunoihin kiinni.

• ed

Niin ne vastuksien välissä olevat kivet ovat tietenkin pystyasennossa,ylin voi olla vaakatasossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1757
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      46
      1094
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      964
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      846
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      802
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe