Mulla on Peltomyyrän poikasia

Ongelmia

Muih!

Mulle on nyt sitten käynyt pieni vahinko.
Pelastin peltomyyrän kissaltani (aikuisen)
Seuraavana päivänä pelastin jälleen seuraavan. Nyt ne ovat saanneet poikasia. en tajunnut ottaa selvää että mitä sukupuolta ne ovat. huomasin että naaras oli pyöreänä ja laitoin uroksen toiseen (50l Akvaarioon)estääkseni sitä syömästä poikasia. Nyt en haluaisi tappaa niitä. Otin selvää Eläinsuojelu yhdistykseltä ja ne sanoivat että voisit luovuttaa ne joihinkin koteihin, (että ne sitten vaikka eläisivät) Ohjeena pitäisi kuulema antaa että ne eivät saisi lisääntyä! Nyt en tiedä kenelle niitä luovuttaisin. `KUKAAN KIINNOSTUNUT OTTAMAAN??

14

1545

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Emilia

Mä todella haluaisin yhden,mulla on terraario ja häkkikin,osaisin hoitaa kun on ennen ollut kaikennäkösiä eläimiä!Mut ongelma on,ettei iskä varmaan anna ilman lupaa...Jos antaisit yhden,voisin sanoa että löysin sen,sitten iskä ei hennoisi jättää sitä talveen...Missä asut...?En pääse kaukaa hakemaan,ja olen tosiaan kiinnostunut.Olen (jo) 16-vuotias,vaikka juttu varmaan kuulostaa tosi lapselliselta!

• Ongelmia

Minä tässä vähän mietiskelin tuota sinun vastaustasi. (Asun Porvoossa) Mutta uskon että liian kaukana :(

• peippo

Joo, jos vain et asu liian kaukana. Eli mielellään uudellamaalla.
      Ja mielellään, jos sieltä eläinsuojelusta kerrottiin, pistä hoito-ohjeita (ruoka, tilat, virikkeet). Niin voin harkita tarkemmin. Täytyyhän raukoille koti löytää. Mikä on ennustettava elinikä?
      Pistä postia [email protected]

• Täh?

Siis miksi poikaset pitäisi johonkin luovuttaa? Eikö emo hoida niitä aikansa ja sitten koko konkkaronkka lähetetään maailmalle? Vai jäikö jotain välistä?

• ~Gerbil angel~

ne ei enään totu kun on aina asunut ihmisen kanssa(siis ne poikaset) et se olis vähän paha kun siten ne vähän niinku jätettäis "heitteille". Niinku esim koira se sais pentuja ja sit ne päästäis maailmalle koska ei oo koti eläimiä. Mutta se oli mun mielipide!

• Täh?
        ~Gerbil angel~ kirjoitti:

ne ei enään totu kun on aina asunut ihmisen kanssa(siis ne poikaset) et se olis vähän paha kun siten ne vähän niinku jätettäis "heitteille". Niinku esim koira se sais pentuja ja sit ne päästäis maailmalle koska ei oo koti eläimiä. Mutta se oli mun mielipide!

Niin kuinkahan monta vuosisataa koiria on jalostettu ihan kotieläimiksi?

• Leena

Suomen eläinsuojelulaki kieltää yksiselitteisesti luonnoneläimen ottamisen elätiksi. Et siis saa antaa niitä eteenpäin, ja paras vaihtoehto on lopettaa kaikki myyrät, koska luonnoneläin ei kesyynny ja kärsii (vaikka ihminen ei sitä tajuaisi) pienessä (luonnontilaan, johon se on tottunut, verrattuna) terraariossa. Mikä ihme hinku ihmisillä on ottaa elätikseen luonnoneläin? Mikseivät tavalliset, taatusti kesyyntyvät (varsinkin kasvattajalta ostetut) kanit ja jyrsijät enää kiinnosta? Niistä on tietoa saatavilla, elinikäkin on tiedossa ja eläinlääkärit osaavat hoitaa niitä (poikkeuksiakin toki on). Luonnoneläimillä voi olla sairauksia tai loisia, jotka voivat tarttua ihmiseen. Puremasta voi seurata MYYRÄKUUME, jota tuskin kukaan haluaa. Eli nyt olisi paras, että sinä nimim. Ongelmia viet myyräkatraan eläinlääkäriin lopetettavaksi (luontoon niitä ei voi päästää) ja vastaisuudessa, jos et halua kissasi metsästävän mitään eläimiä, pidät sen sisällä tai ulkoilutat tarhassa/valjaissa.

• Täh?

Nyt alkoi ihmetyttää, mikä eläinsuojeluyhdistys moisen neuvon antoi?

Muuten olen kyllä samaa mieltä Leenan kanssa, mutta en ymmärrä miksi myyrät pitää lopettaa?

• Janey

Itse en olisi kissan kynsistä mennyt villinä eläviä myyriä pelastamaan. Eri asia ovat lemmikit, joita ei pihalla pitäisi ollakaan. Uskon, että naaras on ollut kantavana jo sinulle tullessaan, parissa päivässä ei paljon poikasia ehdi masussa kasvatella. Eri asia on, jos ne ovat sinulla olleet kuukauden, siinä ajassa naaras olisi kantavaksi ehtinyt tullakin. Olen kuitenkin samaa mieltä mm. Leenan kanssa, että lopetat koko pesueen. Todennäköisesti ne vain purevat koko ajan sormia eivätkä ikinä kesyynny. Myyriä on kyllä ihan tarpeeksi muutenkin, eivät ne sukupuuttoon kuole yhden poikueen vuoksi! Vielä kun ne ovat pieniä, ne on helppo tappaa, esim. kivellä kunnon isku päähän., että kuolevat heti. Saattaa kuulostaa raa'alta, mutta parhaita niille, etteivät joudu kitumaan.

• Ongelmia

Kiitos neuvoista, ehkä teen niin vaikka se niin inhottavalta kuulostaakin.

• Leena
        Ongelmia kirjoitti:

Jos poikaset ovat yli 3 vuorokauden ikäisiä (mitä ne ovat), on kaikki eläimet vietävä eläinlääkäriin lopetettavaksi. Laki sallii alle kolmen päivän ikäisen poikasen lopettamisen päähän lyöden niin kovaa, että eläin kuolee heti. Vaikka voisit lopettaa poikaset näin, aikuiset on kuitenkin vietävä eläinlääkäriin piikille. Se on ehdottomasti paras tapa, jos et satu tuntemaan ketään, jolla olisi hiilidioksidikammio.

• Tiina K.
        Ongelmia kirjoitti:

Suomen eläinsuojelulaki kieltää myöskin eläinten tappamisen esim. kivellä. Eläimen saa lopettaa vain asianosaava henkilö (eläinlääkäri) nukutusaineen yliannosyuksella tai kaasulla.
        Noin suurinpiirtein, ulkoa en lakipykäliä muista.

• Tiuku

....rukoilen älä viitti puhuu tollasii sun
        Ongelmia niin kuinkakohan kauhee itsetunto
        alkaa sua kalvaamaan kun sä tapat viattomia
        älä tee niinkuin Leena sanoo (poikkeus anna
        eläinlääkärin hoitaa homma)

ÄLÄ TAPA NIITÄ!!!!!!!!!!!!!!

• Anuski

Moi!Luin juuri Peltomyyristä että jos nyt olet löytänyt/saanut semmoisen kiinni niin sinun pitää viedä ne lopetettavaksi koska et sinä voi niitä pitää kotona lemmikkinä/antaa niitä koska jos semmoinen puraisee niin sinä tai se kenelle olet antanut semmoisen niin siitä tulee MYYRÄKUUME ja semmoista tuskin kukaan haluaa...=(JOS POIKASIA EI VIELÄ OLE SYNTYNYT NIIN VIE NE NYT TAKAISIN SINNE MISTÄ OLET LÖYTÄNYKKIN NE!Sitten se emomyyrä etsii uuden paikan mihin synnyttää ne...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1304
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1138
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      860
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      735
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      692
    8. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53