Isontalon Antti Härmästä!

Tervaspamppu

HÄRMÄN HÄJY - ANTTI ISOTALO

Antti Isotalo syntyi 24.8. 1831 Alahärmän Hanhimäessä ja kuoli kotonaan Isotalossa vuonna 1911, muutamaa päivää vaille 80-vuotiaana.
Antti oli kolmesta veljeksestä nuorin.
Hän meni naimisiin Liisa Wilhelmiina Jaakontytär Hillin kanssa vuonna 1854. Ensimmäisen vaimon kanssa Antti sai kaikki kymmenen lastaan. Vaimo Miina kuoli vuonna 1888 ja Antti meni uudelleen naimisiin Kaisa Kaapontytär Huhtalan kanssa 1889. Kun toinen vaimo kuoli vuonna 1910 katseli Antti itselleen kolmannen vaimon. Vuonna 1911 Antti meni naimisiin Liisa Matintytär Mäenpään kanssa.


Antti oli kuuluisa rotevasta ruumiinrakenteestaan ja voimistaan. "Vielä 80-vuotiaana Antilla oli tavallisen miehen voimat ja jaloilleen hän kuolikin. Heinäaikana 1911 Antti tunsi lopun lähestyvän. Pojanpojalle Antti antoi neuvoja mistä laudasta arkku tehdään ja valmisteli itse hautajaisiaan, antoi ohjeet kellonsoitosta ja kantamisesta ym. Kun viimeiset heinät oli korjattu tuli Antti tupaan, horjahti ja putosi polvilleen. Siitä autettiin sänkyyn suuri persoonallisuus, …"(Kujanen 1997). Antti Isotalo kuoli elokuun 8. päivänä 1911.

1850- luvun puolivälissä Antti osti oman tilan lapsettomalta sukulaisleskeltä. Tila sijaitsi Alahärmän Voltissa. Pellon raivaus ja tilan kehittäminen aloitettiin heti. Lisämaata Antti osti tervarahoilla. Antti oli ostanut naapuritilan ja huomannut, että tilalla oli tervaksia, joista pystyi rakentamaan ruukin. Tervasta saamillaan rahoilla Antti maksoi velkansa (Kujanen 1997).

Maanviljely oli Antin sydäntä lähellä mutta levoton veri ajoi myös muihin harrastuksiin. Antti oli mainio hevosmies. Hän osasi käsitellä hevosta ja myös myydä niitä. Markkinamiehen puhelahjoja hänellä myös ilmeisesti oli. Antin levoton luonne veti markkinoille ja tappeluihin. Isoon-Antin ei tarvinnut kerätä joukkoa vaan sitä kertyi itsestään hänen ympärilleen. Hän oli pelkäämätön ja hurja tappelija - juuri sellainen, kuin siihen aikaan kunnioitettavan miehen tuli olla.

Antin luonteessa sanotaan kuitenkin löytyneen hyvyyttä. Hän osoitti käytöksellään kunnioitusta ja huomaavaisuutta naisille. Naisten kanssa hän ei alkanut tappelemaan. Isontalon -Antti oli myös suosittu "järjestysmies" häihin ja hautajaisiin. Antin suuri koko ja maine piti huolen siitä, ettei tilaisuudessa esiintynyt kähinöitä.

Antti sai kuitenkin kärsiä teoistansa. Hän sai raipparangaistuksia ja sakkoja sekä sai 12 vuotta vankeutta miehen taposta. Tätä tappoa hän ei kuitenkaan koskaan tunnustanut. Antti Isotalon lapsenlapsi Laina Isotalo muisteli vuonna 1971, että Antti oli aikanaan vakuuttanut heille olevansa syytön mies tappoon vaikka olikin syyllistynyt moneen muuhun tekoon:
"Muistakaa te ja tietäkää - tullaanpa minusta sanomaan hyvää tai pahaa, en ole koskaan ketään tappanut, enkä tapattanut. Minä olen taposta kärsinyt, jota en ole tehnyt, ettei mun tarvittisi sitä kieltää, mua on toteltu ja uskottu muutenkin ilman puukkoa. Niissä häissä, missä minä olen ollut kenkärinä, ei tapeltu."

Linnareissun jälkeen Antti paransi tapansa kunnostautui yhteiskunnallisena vaikuttajana. Hän oli mm. perustamassa Härmään kansakoulua ja oli mukana nuorisoseuraa perustamassa. Isoo-Antti seurusteli mielellään ihmisten kanssa ja antoi tunnustuksen nk. herroille, jotka virkansa täyttivät oikeamielisesti. Antin luona kävikin keskustelemassa mm. kirkkoherra Leidenius. Isontalon Antti on jäänyt historiaan voimakkaana persoonana, joka niin hyvillä kuin pahoillakin teoillansa vaikutti aikalaisten elämään Alahärmässä ja lähiseuduilla.

16

7595

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jäläkeläänen

      Mummoni, joka on Antin lapsenlapsen lapsi, sanoi samaa, ettei Antti todellisuudessa ketään tappanut. Näin suvussa puhuttiin. Kaikenlaista teki ja kovaa meteliä ittestänsä kyllä pitikin.

      • Historiikki

        Olen kiinnostunut suvun historiasta ja varsinkin siitä mikä sai junkkarit juuri etelä
        pohjanmaalle kokoontumaan. oliko kaiken takana tämän aikalaisten vaikeudet yhteiskunnassa.

        T. keijo Linde
        Turku


      • Kauuuuha
        Historiikki kirjoitti:

        Olen kiinnostunut suvun historiasta ja varsinkin siitä mikä sai junkkarit juuri etelä
        pohjanmaalle kokoontumaan. oliko kaiken takana tämän aikalaisten vaikeudet yhteiskunnassa.

        T. keijo Linde
        Turku

        Asiastahan on tehty ihan tutkimuskin ja yhdeks vahvaksii selitykseksi esitettiin puhdas pätemisen tarve.


      • Anonyymi
        Historiikki kirjoitti:

        Olen kiinnostunut suvun historiasta ja varsinkin siitä mikä sai junkkarit juuri etelä
        pohjanmaalle kokoontumaan. oliko kaiken takana tämän aikalaisten vaikeudet yhteiskunnassa.

        T. keijo Linde
        Turku

        Häjyily on alkanut ruotsinkielisten keskuudessa rannikolla (mm. Kaskinen). Aloita tutkimus sieltä.


    • Härmäläinen.

      Aika kultaa teot.

    • fgsj

      bxddg

    • Anonyymi

      Anteeeksi tosi random kysymys, mutta olen kullut isoäidiltäni olevani Antin sukulainen,
      niin tietääkö mistä voisi näkeä Antin sukulaisia edes johonkin asti sukupuussa, niin tietäisi yhteyteni? (Oikeesti kiinnostaisi tietää)

      • Anonyymi

        Oletko suoraan alenevassa polvessa vai kaukaisempia?


      • Anonyymi

        Ilmoitus lehteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmoitus lehteen.

        puukko korvasi älyn ja viina veden


      • Anonyymi

        Liity geni.com -ohjelmaan. Se on ilmainen sukusivusto, jossa lukuisat sukututkijat yhdessä rakentavat isoa sukupuuta. Sinne kun lisäät omaa sukupuutasi parin-kolmen polven verran alkuun, saattaa ohjelma olla rakentanut puuhusi lisää oksia, kun menet sitä seuraavan kerran katsomaan. Kun puu on alkanut rakentua, etkä kirjaudu välillä ohjelmasta pois, voit jatkossa tehdä googlehaun esim. näin: Antti Isotalo geni. Tulet Antin profiiliin ja ohjelma laskee sinulle, onko teillä sukuyhteyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liity geni.com -ohjelmaan. Se on ilmainen sukusivusto, jossa lukuisat sukututkijat yhdessä rakentavat isoa sukupuuta. Sinne kun lisäät omaa sukupuutasi parin-kolmen polven verran alkuun, saattaa ohjelma olla rakentanut puuhusi lisää oksia, kun menet sitä seuraavan kerran katsomaan. Kun puu on alkanut rakentua, etkä kirjaudu välillä ohjelmasta pois, voit jatkossa tehdä googlehaun esim. näin: Antti Isotalo geni. Tulet Antin profiiliin ja ohjelma laskee sinulle, onko teillä sukuyhteyttä.

        ois juonu vähemmän viina ja hakannu vähemmän akkoja koittanu vaikka mennä töihin..geeniperimä kulkee vahvana etelä-pohjanmaalla. akka kuuluu hellan ja nyrkin väliin ja kylän hiljaaset ei paljon selvästä juttele pöhönäs avaudutaan ja sitten turvaudutaan heti kekluun


    • Anonyymi

      Häjyylyt oli rikollisuutta, nykysin se on kulttuuriperinnettä?

      • Anonyymi

        aina vain palvotaan tyhjähousuja jokka huuti kun pelkäs eikä uskaltanu kulkee kun kännis porukalla puukkojen kans


    • Anonyymi

      mannet on nykypäivän puukkojunkkareita eli liikkuvat isossa porukassa ja käy kännipäissään pienemmän porukan kimppuun mutta niistä ei kukaan hypetä tai ihannoi vaikka ovat samaa pelkuri paskasakkia puukkojunkkareiden kanssa! Aamen

      • Anonyymi

        mannet ei osaa pistää ne tökkii,eikä ampua..aina ohi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1303
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      986
    3. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      16
      949
    4. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      929
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      904
    6. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      870
    7. 3
      820
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      2
      811
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      4
      799
    10. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      788
    Aihe