Tässä vielä

perusopetuslain kohta, joka mahdollistaa steinerkoulujen toiminnan:

3 luku
Muut opetuksen järjestäjät
7 §
Rekisteröity yhteisö tai säätiö opetuksen järjestäjänä

Valtioneuvosto voi myöntää rekisteröidylle yhteisölle tai säätiölle luvan tässä laissa tarkoitetun opetuksen järjestämiseen. Luvan myöntämisen edellytyksenä on, että opetuksen järjestäminen perustuu erityiseen koulutus- tai sivistystarpeeseen ja että opetuksen järjestäjä ja kunta, jossa opetusta järjestetään, ovat sopineet asiasta.
...
Luvan myöntämisen edellytyksenä on, että hakijalla on ammatilliset ja taloudelliset edellytykset opetuksen asianmukaiseen järjestämiseen. Opetusta ei saa järjestää taloudellisen voiton tavoittelemiseksi.

4

2473

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oikeuden ääni

      Steinerkoulujen toiminnan mahdollistaa vuonna 1991 voimaan tullut vaihtoehtokoululaki. Steinerkoululaki ja -asetus tulivat puolestaan voimaan 1977. Näin ollen peruskoulujen ja steinerkoulujen opettajille on erilaiset pätevyysvaatimukset.

      • ääni sinä olet? En ole kuullutkaan "vaihtoehtokoululaista".

        Tässäpä ajantasaista lakitekstiä:

        Perusopetuslaki (21.8.1998/628)

        9 luku
        Voimaantulo- ja siirtymäsäännökset
        49 §
        Voimaantulo
        Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1999.

        Tällä lailla kumotaan seuraavat lait niihin myöhemmin tehtyine muutoksineen:

        ...

        8) Steiner-koulusta 27 päivänä toukokuuta 1977 annettu laki (417/1977);

        9) steinerpedagogisista erityiskouluista 12 päivänä joulukuuta 1986 annettu laki (932/1986)

        Mitään "vaihtoehtokoululakia" ei ole olemassakaan. Steinerkoulut noudattavat perusopetus- ja lukiolakia niin kuin Suomen muutkin koulut.


      • Rauha =)
        tutuliini kirjoitti:

        ääni sinä olet? En ole kuullutkaan "vaihtoehtokoululaista".

        Tässäpä ajantasaista lakitekstiä:

        Perusopetuslaki (21.8.1998/628)

        9 luku
        Voimaantulo- ja siirtymäsäännökset
        49 §
        Voimaantulo
        Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1999.

        Tällä lailla kumotaan seuraavat lait niihin myöhemmin tehtyine muutoksineen:

        ...

        8) Steiner-koulusta 27 päivänä toukokuuta 1977 annettu laki (417/1977);

        9) steinerpedagogisista erityiskouluista 12 päivänä joulukuuta 1986 annettu laki (932/1986)

        Mitään "vaihtoehtokoululakia" ei ole olemassakaan. Steinerkoulut noudattavat perusopetus- ja lukiolakia niin kuin Suomen muutkin koulut.

        Tässä on viitattu lakiin, jonka esim. Snellman korkeakoulu mainitsee omilla sivuillaan, Ko. laissa mainitaan, että Snellman-korkeakoulusta valmistunut opettaja ei voi toimia pätevänä peruskoulun opettajana muuta kuin steinerkoulussa. Jos joku tietää, niin voisi kertoa, että mikä laki on kyseessä?

        http://www.snellman-korkeakoulu.fi/faq.htm

        Snellman korkeakoulun opettajien tutkintorakenne on puolestaan selvitetty tämän väitöstutkimuksen viimeisillä sivuilla.

        http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/kay/kasva/vk/ehnqvist/mitenant.pdf

        Mielestäni Snellman-korkeakoulun opetussuunnitelma selittääkin, miksei sieltä valmistunut voi toimia peruskoulun opettajana. Tiedeaineiden osuus suhteessa taideaineisiin on todella vähäinen. Lisäksi heidän lukemansa kirjallisuus poikkeaa todella paljon yliopistosta valmistuneiden kasvatustieteiden maistereiden opinnoista.

        STEINERPEDAGOGISTEN LUOKANOPETTAJAOPINTOJEN
        SISÄLLÖT (160 OV)
        YLEISOPINNOT 40 OV
        1 TIEDOLLISET OPINNOT (15 OV)
        1.1 Ihmistutkimus
        1.2 Luonnontutkimus
        1.3 Kulttuuritutkimus
        2 TAITEELLISET OPINNOT (15 OV)
        2.1 Puhe ja draama
        2.3 Musiikki ja laulu, improvisaatio
        2.4 Maalaus
        2.5 Muovailu
        2.6 Piirustus
        2.7 Arkkitehtuuri
        2.8 Eurytmia
        2.9 Tanssi
        3 KÄYTÄNNÖLLIS-SOSIAALISET OPINNOT (4 OV)
        3.1 Kädentyöt
        3.2 Ympäristön ja tilojen hoito
        3.3 Sosiaaliset taidot, yhteisönmuodostus
        4 HARJOITTELU (2 OV)
        5 MUUT OPINNOT (4 OV)
        5.1 Kirjalliset työt ja tutkielma
        5.2 Muut projektit
        STEINERPEDAGOGISET OPINNOT 120 OV
        1 TIEDOLLISET OPINNOT (28 ov)
        1.1 Ihmistutkimus
        1.2 Lapsen ja nuoren kehitysvaiheet
        1.2.1 Varhaislapsuus (0–7 v.)
        1.2.2 Koulutulokas (7–9 v.)
        1.2.3 Lapsesta nuoreksi (10–12 v.)
        1.2.4 Murrosikä
        1.2.5 Puberteetista aikuisuuteen (14–21 v.)
        1.2.6 Erityispedagogiikka ja terapiat
        1.3 Kasvattajan itsekasvatus
        1.3.1 Aikuisen elämänkaari
        1.3.2 Itsekasvatuksen menetelmät
        1.3.3 Itsearviointi
        1.4 Kasvatuksen historia ja fi losofi a
        1.4.1 Yleinen pedagogiikan historia
        1.4.2 Suomalaiset kasvattajat
        267
        1.4.3 Vaihtoehtopedagogiikat
        1.5 Steinerkoulun opetussuunnitelma
        1.5.1 Opetussuunnitelman yleiset perusteet
        1.5.2 Luokka-asteet (horisontaalinen opetussuunnitelma)
        1.5.3 Opetusaineiden kehittyminen
        1.5.4 Opetusaineiden kasvatuksellinen merkitys
        1.5.5 Arviointi
        1.6 Opetusaineiden perusopinnot (vertikaalinen opetussuunnitelma)
        1.6.1 Äidinkieli ja kertomusaineisto
        1.6.2 Matematiikka, geometria
        1.6.3 Maantieto
        1.6.4 Biologia (eläin-, kasvi- ja ihmisoppi)
        1.6.5 Luonnontieteet (fysiikka, kemia, tähtitiede)
        1.6.6 Historia
        1.6.7 Ympäristöoppi
        1.6.8 Liikunta
        1.6.9 Alkuopetus
        1.7 Metodiikka ja didaktiikka
        1.7.1 Temperamenttikasvatus
        1.7.2 Oppimis- ja opetusprosessit eri ikävaiheissa
        1.7.3 Tiedollisten aineiden muuntaminen taiteellisin menetelmin
        1.7.4 Fenomenologia, goetheanismi ja havainnointiopetusmenetelmät
        1.8 Sosiaaliset taidot ja yhteisö ja yhteiskunta
        1.8.1 Ihmissuhdetaidot
        1.8.2 Yhteisömuodostus ja kolmijäsennys
        1.9 Kouluhallinnon peruskurssi
        2 TAITEELLISET OPINNOT (25 OV)
        2.1 Taidehistoria (maalaus ja arkkitehtuuri)
        2.1.1 Kuvataiteen ja arkkitehtuurin kehitys maalausharjoituksin
        2.2 Musiikki
        2.2.1 Musiikin historia ja -teoria, säveltapailu
        2.2.2 Huilun soitto (pentatoninen ja diatoninen)
        2.2.3 Musiikkikasvatus
        2.2.3 Laulu ja äänenmuodostusharjoitukset
        2.2.4 Kuorolaulu
        2.4 Puhe ja draama
        2.4.1 Puheilmaisu
        2.4.2 Runot ja kertomusaineisto eri luokilla
        2.4.3 Opettajan oma äänenhuolto / harjoitukset
        2.4.4 Näytelmäprojekti ja ohjaamisen harjoittelu 5 ja 8 lk.
        2.5 Maalaus
        2.5.1 Vesivärimaalausharjoitukset
        2.5.2 Maalauksen opettaminen eri luokka-asteilla
        2.6 Piirustus
        2.6.1 Vahaliitupiirustus ja vihkotyö
        2.6.2 Muotopiirustus
        2.6.3 Taulupiirustus
        2.7 Muovailu
        268
        2.7.1 Taideharjoitukset
        2.7.2 Goetheanistinen luonnontarkastelu
        2.8 Eurytmia
        2.8.1 Äänne- ja säveleurytmiaharjoituksia
        2.9 Tanssi ja leikki
        2.9.1 Kansantansseja
        2.9.2 Improvisaatio- ja leikkiharjoituksia
        3 KÄYTÄNNÖLLISET OPINNOT (5 ov)
        3.1 Tekstiilityö eri luokka-asteilla
        3.2 Opetustilojen ja maisemien hoito
        4 HARJOITTELUT (22 ov)
        4.1 Orientoituminen harjoitteluun / tehtäviin
        4.2 Opetusharjoittelu I Steinerkoulussa
        4.3 Opetusharjoittelu II Steinerpedagogisessa erityiskoulussa
        4.4 Opetusharjoittelu III Päättöharjoittelu
        4.5 Harjoittelun arviointi
        5 TUTKIELMA (10 ov)
        5.1 Tutkimusseminaari
        5.2 Kvalitatiiviset ja kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät
        5.3 Tutkielma
        5.4 Äidinkielen kypsyysnäyte
        6 SIVUAINEOPINNOT (30 OV)



        SNELLMAN-KORKEAKOULUN STEINERPEDAGOGISEN
        OPINTOSUUNNAN LUOKANOPETTAJAOPINTOJEN
        OHEISKIRJALLISUUS JA OPPISISÄLLÖT
        Luokanopettajaopinnot
        OPINTOIHIN LIITTYVÄÄ KIRJALLISUUTTA
        Akateemisesta opiskelusta, J.V. Snellman
        Sivistys aikuiskasvatuksessa, R. Huhmarniemi – S.Skinnari
        Filosofi an historia, J.E. Salomaa
        Vapauden fi losofi a, R. Steiner
        Länsimaisen fi losofi an historia huipulta huipulle Sokrateesta Marxiin,
        E. Saarinen
        Mitä on fi losofi a? K.E. Turunen, R.Wilenius, E. Paakkola
        Uuden kulttuurin näköaloja, R. Wilenius
        Kasvatusalan klassikko / valinnainen kirja
        Platonista transmodernismiin, Huhmarniemi, Skinnari, Tähtinen
        Antroposofi sen hengentieteen fi losofi set perusteet, R. Wilenius
        Minä – Ihminen / Antroposofi sen hengentieteen perusteita, A. Ingervo
        Ajattelun käytännöllisestä kehittämisestä, R. Steiner
        Johdatus henkiseen tiedostamiseen, R. Steiner
        Steinerkoulun keskeisiä piirteitä, M. Dahlström
        The Curriculum of The First Waldorf School, C.v. Heydebrand
        Steinerkoulujen opetussuunnitelmat Esiopetuksen valtakunnalliset
        opetussuunnitelman perusteet
        Towards Creative Teaching
        Pädagogischer Auftrag und Unterrichtsziele einer Freien Waldorfschule,
        T. Richter
        Yleinen ihmisoppi, R. Steiner Opettamisen taito, R. Steiner Lapsen kasvatus
        hengentieteen kannalta, R. Steiner
        Ihmisyyteen heräämisen kolme vaihetta lapsuudessa, R. Steiner
        Discussions with Teachers, R. Steiner
        Insyn i Waldorf-skolan, F. Carlgren-A. Klingborg Pedagogiikka ja taide, R.
        Steiner Steinerpedagoginen ihmiskuva ja kasvatuskäytäntö luokilla 1–4,
        S. Skinnari
        Kirjoittamisen ja lukemisen opetus steinerkoulussa, U. Ahmavaara
        Lapsen kasvu ja kasvatus, F. Edmunds
        Leikin vakavuudesta, H. Hahn
        Lastenlääkärin vastaanotolla, W. Goebel, M. Glöckler
        264
        Tasapainoinen kasvu ja kasvatus, R. Steiner
        Lapsuuden kehitysvaiheet, B. Lievegoed
        Murrosikä – kasvu vapauteen, J. Sleigh
        Kuningasvuosi – Näkökulma koulukypsyyteen, M. Sevåg Vestly
        Encountering The Self, H. Koepke
        Seitsemänvuotias lapsi? koulukypsyys, H. Koepke
        Das Zwölfte Lebensjahr, H. Koepke
        Anna lapsen leikkiä, T. Jantunen, P. Rönnberg
        Pienen lapsen ympäristöstä, M. Holttinen
        Elämänkaaripsykologia, T. Dunderfelt
        Henkilökemia, T. Dunderfelt
        Temperamentit, K. Virkkunen
        Teaching Mathematics, R. Wolkinson
        The Physical Sciences I ja II
        Matematiikan maastossa, K. Virkkunen
        Att fi nna ett spår, Bengt Ulin
        Naturphänomene erlebend verstehen, P. Buck, M.v. Mackensen
        Vom Formenzeichen zur Geometrie der Mittelstufe, A. Bernhard
        Geometrie für siebte und achte Klasse an Waldorfschulen, A. Bernhard
        Algebra, für siebte und achte Klasse an Waldorfschulen, A. Bernhard
        Der Mathematikunterricht in der sechsten Klasse an Waldorfschulen, E.
        Schubert
        Die Einführung der Algebra aus der Wirtschaftskunde, E. Schubert
        Himmelskunde, Materialen für den Himmelskundeunterricht der 7. Klasse, L.
        Bisterbosh
        Movement and Rhytms of the Stars, A guide to naked-eye observation of Sun,
        Moon and planets, J. Schultz
        Feuer-Kalk_Metalle und Stärke, Eiweiss, Zucker, Fett, Einführende
        Unterrichtsgebiete aus Phänomenologischem Ansatz für die Chemiepochen der
        7. und 8. Klasse ? mit Versuchsbeschreibungen, M.v. Mackensen
        Klang, Helligkeit und Wärme. Phänomenologischer Physikunterricht,
        entwickelt aus Praxis und Theorie der Waldorfschule, M.v. Mackensen
        Liten guide för matematiska problemlösare, B. Ulin
        Rechenunterricht und der Waldorfschul-Plan, H.v. Baravelle
        Arbeitsmaterial für für denKlassenlehrer zur Unterrichtgestantund der 1. bis
        8. Klasse, H.v. Baravelle
        Tekniikka ja ihmisen elimistö, F. Julius
        Stoffeswelt und Menschenbildung, Teil I, chemie an einfachen Phänomenen
        dargestellt, F. Julius
        Darstellende Geometrie / Geometrie als Sprache der Formen, H.v. Baravelle
        Lebendinges Denken durch Geometrie, Wyss, Bühler, Liechti, Perrin
        Das Tier, Poppelbaum
        Maailmassa olemisen taide, J. Pallasmaa
        265
        Kasvin muodonmuutos, J.W. Goethe
        Elämänyhteyksiä, J. Bockemuhl
        Miten elävä kuvallisuus vaikuttaa elämänkulussa, J. Smith
        Die Pfl anze als Lichtsinneorgan der Erde, G. Grohmann
        Kasvit sielunelämän kuvina, E-M. Kranish
        New Eyes for Plants, M. Coloquhoun, A. Ewald
        Muodosta minuuteen, M. Dahlström
        Muotopiirustus, K. Virkkunen Musiikinopetus steinerkoulussa, J. Schriefer
        Värien olemus, R. Steiner
        Goethen värioppi
        Nykysuomen sanakirja, O. Ikola
        Runoja ja loruja, Opetusmateriaali 1/ 1995
        Äidinkielen käsikirja
        Suomen kansan sananlaskuja
        Suomen kansan arvoituksia
        Sadut ja satukuvat, K. Virkkunen
        Sprache in der Schule, C. Schlezak-Schindler
        Teaching history, C. Lindenberg
        Kansojen historia, Grimberg
        Muinaisen Egyptin kulttuuri, R. Holthoer
        Tarujen Hellas, G. Schwab
        Antiikin tarinat
        Kuuluisien miesten elämäkertoja, Plutarkhos
        Jokamiehen maailmanhistoria, Estlander, Hietakari
        Otavan suuri maailmanhistoria


      • tietoa
        Rauha =) kirjoitti:

        Tässä on viitattu lakiin, jonka esim. Snellman korkeakoulu mainitsee omilla sivuillaan, Ko. laissa mainitaan, että Snellman-korkeakoulusta valmistunut opettaja ei voi toimia pätevänä peruskoulun opettajana muuta kuin steinerkoulussa. Jos joku tietää, niin voisi kertoa, että mikä laki on kyseessä?

        http://www.snellman-korkeakoulu.fi/faq.htm

        Snellman korkeakoulun opettajien tutkintorakenne on puolestaan selvitetty tämän väitöstutkimuksen viimeisillä sivuilla.

        http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/kay/kasva/vk/ehnqvist/mitenant.pdf

        Mielestäni Snellman-korkeakoulun opetussuunnitelma selittääkin, miksei sieltä valmistunut voi toimia peruskoulun opettajana. Tiedeaineiden osuus suhteessa taideaineisiin on todella vähäinen. Lisäksi heidän lukemansa kirjallisuus poikkeaa todella paljon yliopistosta valmistuneiden kasvatustieteiden maistereiden opinnoista.

        STEINERPEDAGOGISTEN LUOKANOPETTAJAOPINTOJEN
        SISÄLLÖT (160 OV)
        YLEISOPINNOT 40 OV
        1 TIEDOLLISET OPINNOT (15 OV)
        1.1 Ihmistutkimus
        1.2 Luonnontutkimus
        1.3 Kulttuuritutkimus
        2 TAITEELLISET OPINNOT (15 OV)
        2.1 Puhe ja draama
        2.3 Musiikki ja laulu, improvisaatio
        2.4 Maalaus
        2.5 Muovailu
        2.6 Piirustus
        2.7 Arkkitehtuuri
        2.8 Eurytmia
        2.9 Tanssi
        3 KÄYTÄNNÖLLIS-SOSIAALISET OPINNOT (4 OV)
        3.1 Kädentyöt
        3.2 Ympäristön ja tilojen hoito
        3.3 Sosiaaliset taidot, yhteisönmuodostus
        4 HARJOITTELU (2 OV)
        5 MUUT OPINNOT (4 OV)
        5.1 Kirjalliset työt ja tutkielma
        5.2 Muut projektit
        STEINERPEDAGOGISET OPINNOT 120 OV
        1 TIEDOLLISET OPINNOT (28 ov)
        1.1 Ihmistutkimus
        1.2 Lapsen ja nuoren kehitysvaiheet
        1.2.1 Varhaislapsuus (0–7 v.)
        1.2.2 Koulutulokas (7–9 v.)
        1.2.3 Lapsesta nuoreksi (10–12 v.)
        1.2.4 Murrosikä
        1.2.5 Puberteetista aikuisuuteen (14–21 v.)
        1.2.6 Erityispedagogiikka ja terapiat
        1.3 Kasvattajan itsekasvatus
        1.3.1 Aikuisen elämänkaari
        1.3.2 Itsekasvatuksen menetelmät
        1.3.3 Itsearviointi
        1.4 Kasvatuksen historia ja fi losofi a
        1.4.1 Yleinen pedagogiikan historia
        1.4.2 Suomalaiset kasvattajat
        267
        1.4.3 Vaihtoehtopedagogiikat
        1.5 Steinerkoulun opetussuunnitelma
        1.5.1 Opetussuunnitelman yleiset perusteet
        1.5.2 Luokka-asteet (horisontaalinen opetussuunnitelma)
        1.5.3 Opetusaineiden kehittyminen
        1.5.4 Opetusaineiden kasvatuksellinen merkitys
        1.5.5 Arviointi
        1.6 Opetusaineiden perusopinnot (vertikaalinen opetussuunnitelma)
        1.6.1 Äidinkieli ja kertomusaineisto
        1.6.2 Matematiikka, geometria
        1.6.3 Maantieto
        1.6.4 Biologia (eläin-, kasvi- ja ihmisoppi)
        1.6.5 Luonnontieteet (fysiikka, kemia, tähtitiede)
        1.6.6 Historia
        1.6.7 Ympäristöoppi
        1.6.8 Liikunta
        1.6.9 Alkuopetus
        1.7 Metodiikka ja didaktiikka
        1.7.1 Temperamenttikasvatus
        1.7.2 Oppimis- ja opetusprosessit eri ikävaiheissa
        1.7.3 Tiedollisten aineiden muuntaminen taiteellisin menetelmin
        1.7.4 Fenomenologia, goetheanismi ja havainnointiopetusmenetelmät
        1.8 Sosiaaliset taidot ja yhteisö ja yhteiskunta
        1.8.1 Ihmissuhdetaidot
        1.8.2 Yhteisömuodostus ja kolmijäsennys
        1.9 Kouluhallinnon peruskurssi
        2 TAITEELLISET OPINNOT (25 OV)
        2.1 Taidehistoria (maalaus ja arkkitehtuuri)
        2.1.1 Kuvataiteen ja arkkitehtuurin kehitys maalausharjoituksin
        2.2 Musiikki
        2.2.1 Musiikin historia ja -teoria, säveltapailu
        2.2.2 Huilun soitto (pentatoninen ja diatoninen)
        2.2.3 Musiikkikasvatus
        2.2.3 Laulu ja äänenmuodostusharjoitukset
        2.2.4 Kuorolaulu
        2.4 Puhe ja draama
        2.4.1 Puheilmaisu
        2.4.2 Runot ja kertomusaineisto eri luokilla
        2.4.3 Opettajan oma äänenhuolto / harjoitukset
        2.4.4 Näytelmäprojekti ja ohjaamisen harjoittelu 5 ja 8 lk.
        2.5 Maalaus
        2.5.1 Vesivärimaalausharjoitukset
        2.5.2 Maalauksen opettaminen eri luokka-asteilla
        2.6 Piirustus
        2.6.1 Vahaliitupiirustus ja vihkotyö
        2.6.2 Muotopiirustus
        2.6.3 Taulupiirustus
        2.7 Muovailu
        268
        2.7.1 Taideharjoitukset
        2.7.2 Goetheanistinen luonnontarkastelu
        2.8 Eurytmia
        2.8.1 Äänne- ja säveleurytmiaharjoituksia
        2.9 Tanssi ja leikki
        2.9.1 Kansantansseja
        2.9.2 Improvisaatio- ja leikkiharjoituksia
        3 KÄYTÄNNÖLLISET OPINNOT (5 ov)
        3.1 Tekstiilityö eri luokka-asteilla
        3.2 Opetustilojen ja maisemien hoito
        4 HARJOITTELUT (22 ov)
        4.1 Orientoituminen harjoitteluun / tehtäviin
        4.2 Opetusharjoittelu I Steinerkoulussa
        4.3 Opetusharjoittelu II Steinerpedagogisessa erityiskoulussa
        4.4 Opetusharjoittelu III Päättöharjoittelu
        4.5 Harjoittelun arviointi
        5 TUTKIELMA (10 ov)
        5.1 Tutkimusseminaari
        5.2 Kvalitatiiviset ja kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät
        5.3 Tutkielma
        5.4 Äidinkielen kypsyysnäyte
        6 SIVUAINEOPINNOT (30 OV)



        SNELLMAN-KORKEAKOULUN STEINERPEDAGOGISEN
        OPINTOSUUNNAN LUOKANOPETTAJAOPINTOJEN
        OHEISKIRJALLISUUS JA OPPISISÄLLÖT
        Luokanopettajaopinnot
        OPINTOIHIN LIITTYVÄÄ KIRJALLISUUTTA
        Akateemisesta opiskelusta, J.V. Snellman
        Sivistys aikuiskasvatuksessa, R. Huhmarniemi – S.Skinnari
        Filosofi an historia, J.E. Salomaa
        Vapauden fi losofi a, R. Steiner
        Länsimaisen fi losofi an historia huipulta huipulle Sokrateesta Marxiin,
        E. Saarinen
        Mitä on fi losofi a? K.E. Turunen, R.Wilenius, E. Paakkola
        Uuden kulttuurin näköaloja, R. Wilenius
        Kasvatusalan klassikko / valinnainen kirja
        Platonista transmodernismiin, Huhmarniemi, Skinnari, Tähtinen
        Antroposofi sen hengentieteen fi losofi set perusteet, R. Wilenius
        Minä – Ihminen / Antroposofi sen hengentieteen perusteita, A. Ingervo
        Ajattelun käytännöllisestä kehittämisestä, R. Steiner
        Johdatus henkiseen tiedostamiseen, R. Steiner
        Steinerkoulun keskeisiä piirteitä, M. Dahlström
        The Curriculum of The First Waldorf School, C.v. Heydebrand
        Steinerkoulujen opetussuunnitelmat Esiopetuksen valtakunnalliset
        opetussuunnitelman perusteet
        Towards Creative Teaching
        Pädagogischer Auftrag und Unterrichtsziele einer Freien Waldorfschule,
        T. Richter
        Yleinen ihmisoppi, R. Steiner Opettamisen taito, R. Steiner Lapsen kasvatus
        hengentieteen kannalta, R. Steiner
        Ihmisyyteen heräämisen kolme vaihetta lapsuudessa, R. Steiner
        Discussions with Teachers, R. Steiner
        Insyn i Waldorf-skolan, F. Carlgren-A. Klingborg Pedagogiikka ja taide, R.
        Steiner Steinerpedagoginen ihmiskuva ja kasvatuskäytäntö luokilla 1–4,
        S. Skinnari
        Kirjoittamisen ja lukemisen opetus steinerkoulussa, U. Ahmavaara
        Lapsen kasvu ja kasvatus, F. Edmunds
        Leikin vakavuudesta, H. Hahn
        Lastenlääkärin vastaanotolla, W. Goebel, M. Glöckler
        264
        Tasapainoinen kasvu ja kasvatus, R. Steiner
        Lapsuuden kehitysvaiheet, B. Lievegoed
        Murrosikä – kasvu vapauteen, J. Sleigh
        Kuningasvuosi – Näkökulma koulukypsyyteen, M. Sevåg Vestly
        Encountering The Self, H. Koepke
        Seitsemänvuotias lapsi? koulukypsyys, H. Koepke
        Das Zwölfte Lebensjahr, H. Koepke
        Anna lapsen leikkiä, T. Jantunen, P. Rönnberg
        Pienen lapsen ympäristöstä, M. Holttinen
        Elämänkaaripsykologia, T. Dunderfelt
        Henkilökemia, T. Dunderfelt
        Temperamentit, K. Virkkunen
        Teaching Mathematics, R. Wolkinson
        The Physical Sciences I ja II
        Matematiikan maastossa, K. Virkkunen
        Att fi nna ett spår, Bengt Ulin
        Naturphänomene erlebend verstehen, P. Buck, M.v. Mackensen
        Vom Formenzeichen zur Geometrie der Mittelstufe, A. Bernhard
        Geometrie für siebte und achte Klasse an Waldorfschulen, A. Bernhard
        Algebra, für siebte und achte Klasse an Waldorfschulen, A. Bernhard
        Der Mathematikunterricht in der sechsten Klasse an Waldorfschulen, E.
        Schubert
        Die Einführung der Algebra aus der Wirtschaftskunde, E. Schubert
        Himmelskunde, Materialen für den Himmelskundeunterricht der 7. Klasse, L.
        Bisterbosh
        Movement and Rhytms of the Stars, A guide to naked-eye observation of Sun,
        Moon and planets, J. Schultz
        Feuer-Kalk_Metalle und Stärke, Eiweiss, Zucker, Fett, Einführende
        Unterrichtsgebiete aus Phänomenologischem Ansatz für die Chemiepochen der
        7. und 8. Klasse ? mit Versuchsbeschreibungen, M.v. Mackensen
        Klang, Helligkeit und Wärme. Phänomenologischer Physikunterricht,
        entwickelt aus Praxis und Theorie der Waldorfschule, M.v. Mackensen
        Liten guide för matematiska problemlösare, B. Ulin
        Rechenunterricht und der Waldorfschul-Plan, H.v. Baravelle
        Arbeitsmaterial für für denKlassenlehrer zur Unterrichtgestantund der 1. bis
        8. Klasse, H.v. Baravelle
        Tekniikka ja ihmisen elimistö, F. Julius
        Stoffeswelt und Menschenbildung, Teil I, chemie an einfachen Phänomenen
        dargestellt, F. Julius
        Darstellende Geometrie / Geometrie als Sprache der Formen, H.v. Baravelle
        Lebendinges Denken durch Geometrie, Wyss, Bühler, Liechti, Perrin
        Das Tier, Poppelbaum
        Maailmassa olemisen taide, J. Pallasmaa
        265
        Kasvin muodonmuutos, J.W. Goethe
        Elämänyhteyksiä, J. Bockemuhl
        Miten elävä kuvallisuus vaikuttaa elämänkulussa, J. Smith
        Die Pfl anze als Lichtsinneorgan der Erde, G. Grohmann
        Kasvit sielunelämän kuvina, E-M. Kranish
        New Eyes for Plants, M. Coloquhoun, A. Ewald
        Muodosta minuuteen, M. Dahlström
        Muotopiirustus, K. Virkkunen Musiikinopetus steinerkoulussa, J. Schriefer
        Värien olemus, R. Steiner
        Goethen värioppi
        Nykysuomen sanakirja, O. Ikola
        Runoja ja loruja, Opetusmateriaali 1/ 1995
        Äidinkielen käsikirja
        Suomen kansan sananlaskuja
        Suomen kansan arvoituksia
        Sadut ja satukuvat, K. Virkkunen
        Sprache in der Schule, C. Schlezak-Schindler
        Teaching history, C. Lindenberg
        Kansojen historia, Grimberg
        Muinaisen Egyptin kulttuuri, R. Holthoer
        Tarujen Hellas, G. Schwab
        Antiikin tarinat
        Kuuluisien miesten elämäkertoja, Plutarkhos
        Jokamiehen maailmanhistoria, Estlander, Hietakari
        Otavan suuri maailmanhistoria

        HE 36/2002
        Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi vapaasta sivistystyöstä annetun lain muuttamisesta
        SiVM 5/2002


        Steinerkoulut antavat oppilaille vastaavat tiedot ja taidot kuin suomalainen peruskoulu ja lukio. Nykyinen perusopetus- ja lukiolainsäädäntö, siihen perustuvat valtioneuvoston tuntijakopäätökset ja opetushallituksen antamat valtakunnalliset opetussuunnitelman perusteet koskevat näin ollen myös steinerkouluja. Opetusministeriön steinerkouluille antama koulutuksen järjestämislupa voi kuitenkin sisältää näissä suhteissa joitakin poikkeamia.
        Snellman-korkeakoulun opettajankoulutus ei ole varsinaisesti tutkintoon johtavaa koulutusta, vaan opintojen tuottama kelpoisuus perustuu opetushallituksen erikseen tekemään päätökseen.

        Näin Snellman-korkeakoulun opettajankoulutuksella on tunnustettu opettajankoulutustehtävä, vaikka koulutuksen järjestäminen ja opintojen asema poikkeavat yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen opettajankoulutuksesta. Tutkintoja ei tämän vuoksi myöskään voida määritellä korkeakoulututkintojen järjestelmästä annetussa asetuksessa (464/1998).

        Opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen (986/1998) mukaan opettaja, joka on kelpoinen peruskoulun tai lukion opettajaksi, on muodollisesti kelpoinen myös steinerkoulun opettajaksi. Asetuksen (592/2000) 21 § sisältää kuitenkin muun muassa steinerpedagogiikkaan perustuvaa opetusta koskevia vaihtoehtoja kelpoisuuden saavuttamiseksi. Mainitun säännöksen mukaan steinerpedagogiikkaan perustuvaa perus- tai lukio-opetusta on kelpoinen antamaan myös henkilö, joka on suorittanut opetushallituksen riittäväksi katsomat opinnot. Asetuksen 21 §:n 2 momentin mukaan steinerpedagogiikkaan perustuvassa opetuksessa kelpoisuuden tuottaviksi opinnoiksi voidaan hyväksyä myös steinerpedagogisten koulujen opettajankoulutuksessa suoritetut opinnot. Kelpoisuusvaatimukset koskevat myös asianomaisten koulujen ja oppilaitosten rehtoria. Opetushallituksen 16 päivänä marraskuuta 1999 (drno 43/011/99) tekemän päätöksen mukaan riittävät opinnot on muun muassa henkilöllä, joka on suorittanut steinerpedagogisen opintosuunnan mukaisen opettajankoulutuksen tai opettajatutkinnon. Myös muun muassa Snellman-korkeakoulussa suoritetut varhaiskasvattajan opinnot tuottavat kelpoisuuden steinerpedagogiikkaan perustuvaan esiopetukseen opetushallituksen määräyksen (nro 9/01/01) mukaan sekä sosiaali- ja terveysministeriön päätöksen (218/19/84) mukaan steinerpäiväkotien hoito- ja kasvatustehtäviin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Karhuryhmä

      Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      36
      3874
    2. Mitä sä pelkäät

      Ettei tää etene?
      Ikävä
      100
      3472
    3. Raisionkaaren koira hyökkäys

      Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      110
      3407
    4. Mitä kaikkea sä

      Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      77
      3158
    5. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

      Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      85
      3139
    6. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

      Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      86
      2825
    7. Ei me saada toisiamme

      Ei vaan saada. On vain haaveita ja uunelmia
      Ikävä
      35
      2600
    8. Mikä on luonteesi parhain ominaisuus

      ja mikä huonoin?
      Ikävä
      69
      2493
    9. Satuit vain olemaan

      Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se
      Ikävä
      47
      2469
    10. Vieläkö toivot, että kuulisit

      Minusta? Vai suutuitko kun en pystynyt vastaamaan sinulle?
      Ikävä
      90
      2186
    Aihe