T-paidan helman lyhennys

Maaria

Haluaisin lyhentää tavallista t-paitaa, joka on siis venyvää kangasta. Onnistuuko se millään konstilla tavallisella ompelukoneella? Entä jos reunan siistisi nauhan sisälle? Mulla erinäisiä huonoja kokemuksia trikoiden ompelusta, joten olisiko kellään mitään kikka kolmosia tähän hätään?

10

9273

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pöpö

Helpompaa olisi tietysti saumurilla...
      Mä olen joskus lyhentänyt toppeja niin, että leikkaan paidan helman sopivan mittaiseksi, jättäen parin sentin kääntövaran. Parhaimman lopputuloksen saa jos jaksaa ommella käänteen piilotikeillä käsin. Tai, jos kärsivällisyys ei riitä niin siksakilla hieman kangasta venyttäen.

• silleestiettä

Jos sinulla on tavallinen kotikone voisit ensin siksakata reunan jätä ainakin kolmesenttiä käännevaraa silitä käänne laita silitettävää pikapaltetta pätkinä taitteen alle näin helma ei veny kun ompelet muista trikooneula . . voit kyllä ostaa kaksoisneulan ja ommella sillä suoraan oikealta puolelta . . tulee siisti eikä tarvi siksakkia . .helppoa kuin heinän teko

• saumurilla

huolitellen, mutta leveä siksak on myös mukiinmenevä, vaikka ei ihan yhtä siisti. Leikkaa ensin, jättäen parin sentin käännösvara, sitten ompele ensin nurjalta, pisimmällä pistonpituudella, kangasta venyttäen neulan edessä (sopiva venytys löytyy kokeilemalla - liikaa venyttäen tulee kiharaa saumaa, liian vähän venyttämällä tikki myöhemmin katkeaa käytössä). Sitten toinen pistorivi edellisen viereen, paininjalan etäisyydeltä - mieluummin oikealta puolen - on helpompi seurata ommelta. Sitten silitä nurjalta, tasoittaen mahdolliset pienet kupruilut.

Olen käyttänyt tätä tapaa asiakkaiden korjaustöissä, ja kukaan ei ole valittanut.

• edelliseeni

Siis ensin leikkaa, sitten vedä saumurilla, sitten ompele suoralla tikillä.

• Maaria

Iso kiitos kaikille vinkeistä. Ehkä tuon meidän antiikkisen ompelukoneen ja omien ei niin kaksisten ompelutaitojeni kera kokeilen käsin ompelua. Hermoja kyllä piisaa tällä näpertäjällä. :D

Myöhemmin saatan uskaltaa kokeilla jotain monimutkaisemmalta kuulostavaa.

• Maaria

Loppujen lopuksi olinkin oikein rohkea porsas ja kokeilin siksakkaamista. Mitään trikooneulaa en kyllä löytänyt, mutta hyvin toimi teräväkärkiselläkin. Siksakkasin ensin leikkuureunan hieman tavallista pidemmällä tikillä, ja käännöksen ompelin kiinni pisimmällä mahdollisella siksakilla edellisen siksakin päältä. Siisti tuli kun lopuksi silitin taitoksen tasaiseksi. Kiitos vielä vihjeistä. :)

• myöhässä mutta kuitenkin

Paljon elämää ja trikookäänteitä helpottava keksintö: kaksoisneula. Saa ostaa ompelukoneliikkeistä. Valitse pallokärkinen sopivan ohut ja 3mm väleillä, se on mielestäni monikäyttöisin.

Kaksoisneula laitetaan normaalin neulan paikalle samalla tavalla. Langoitetaan kaksi ylälankaa (molemmille neuloille oma) ja yksi alalanka. Ommel on oikealta puolelta kuin kaksi suoraa ommelta ja nurjalta puolelta se näyttää siksakilta.

Älä leikkaa helmaa vaan taita kangas sopivan mittaiseksi ja varmista nuppineuloilla. Ompele kaksoisneulalla oikealta puolelta sopivalta etäisyydeltä (kolmisen senttiä?) ja päättele. Ja leikkaa vasta sitten terävillä saksilla varoen ylimääräinen kangas nurjalta puolelta pois.

Helppo homma. Sitten ensi kerralla kun tarve tulee.

• Maaria

Kiitos tästäkin, ehkäpä seuraavalla kerralla kokeilen tuota. Käykös ne neulat kaikkiin koneisiin, tuo meidän kun on jo neljännellä kymmenellä ettei varmaan mitään mallikohtaisia osia löydä mistään..? :D

• myöhässä mutta...
        Maaria kirjoitti:

Kiitos tästäkin, ehkäpä seuraavalla kerralla kokeilen tuota. Käykös ne neulat kaikkiin koneisiin, tuo meidän kun on jo neljännellä kymmenellä ettei varmaan mitään mallikohtaisia osia löydä mistään..? :D

Ompelukoneneulat ovat olleet jo aika pitkään standardisoituja, mutta varmuuden vuoksi ottaisin kauppaan mukaan koneen oman neulan niin saa myyjä katsoa löytyykö samanlainen ja onko vakiomallinen. Se on neulapituudesta ja istukkamuodosta kiinni.

Tuplaneula ei ole kallis (ostin omani markka-aikana muistaakseni alle 20 markalla) ja on monessa kätevä.

• mukana
        myöhässä mutta... kirjoitti:

Ompelukoneneulat ovat olleet jo aika pitkään standardisoituja, mutta varmuuden vuoksi ottaisin kauppaan mukaan koneen oman neulan niin saa myyjä katsoa löytyykö samanlainen ja onko vakiomallinen. Se on neulapituudesta ja istukkamuodosta kiinni.

Tuplaneula ei ole kallis (ostin omani markka-aikana muistaakseni alle 20 markalla) ja on monessa kätevä.

kaksoisneula, mutten ole käyttänyt, kokeillut edes, kun en oikein tajunnut, miten laittaa langat. Voiko siis pujottaa kaksi lankaa vierekkäin, ja ne eivät sotkeudu toisiinsa? En ole varma, kuuluuko tuo neula tähän koneeseen, mutta se oli tarvikkeiden mukana, kun ostin käytetyn koneeni. Nokkela keksintö, jos toimii.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1042
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      802
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe