Olen tässä haaveillut mäyräkoiran ottamista. Erit. mielessä on ollut karkeakarvainen. Onko näillä erilaisilla karvoilla hyvinkin paljon eroa luonteissa? Olisiko vähempi herkkä haukkumaan kuin esim pitkäkarvainen?
Tokihan noita rotuselostuksia saa lukea kirjoista ja netistä, mutta haluaisin kuulla ihan kokemuksia, rotumääritelmien mukaan kun on vaikea kuitenkin päätellä koiran todellista luonnetta, olen oppinut huomaamaan.
Minkä karvan
12
4348
Vastaukset
- paras
Pkk ovat kovasti ketteriä kuin "oravat":))
ainakin ne mitä tiedän.
Minusta kkk ei ole läheskään niin ketterä esim.
hypyissään ? hyvä niin .Olisko pkset hienohelmoja ja epäluuloisempia vieraita kohtaan ?.
Tiedän ainakin pkssa ikäviä ja epäluotettavia luonteen piirteitä.
KK eivät ole räksyttäjiä.- on paras
turkki on helppo hoitoinen ja siisti luonteeltaan työkoiria suuntautuen luola tai jäljestysmetsästykseen, toki sohvakoiriakin löytyy.Meillä on 2 lk-mäykkyä, eivät ole tyhjänhaukkujia asiasta kyllä ilmoittavat. Pk-mäykyt ehkä liian arkoja "hienohelmoja".Kk-mäykyt ehkä turhankin ärhäköitä tosin poikkeuksiakin löytyy, turkin nyppimisestä en tykkää ja karkeaa turkkia ei oo niin mukava silitellä.Mutta kuten sanottu, mielipiteet on meillä jokaisella ja hyvä niin.
- mäykkyläinen
on paras kirjoitti:
turkki on helppo hoitoinen ja siisti luonteeltaan työkoiria suuntautuen luola tai jäljestysmetsästykseen, toki sohvakoiriakin löytyy.Meillä on 2 lk-mäykkyä, eivät ole tyhjänhaukkujia asiasta kyllä ilmoittavat. Pk-mäykyt ehkä liian arkoja "hienohelmoja".Kk-mäykyt ehkä turhankin ärhäköitä tosin poikkeuksiakin löytyy, turkin nyppimisestä en tykkää ja karkeaa turkkia ei oo niin mukava silitellä.Mutta kuten sanottu, mielipiteet on meillä jokaisella ja hyvä niin.
Meidän kk on kovasti kiltti ,mitään ärhäkkyyttä
ei löydy.Sopii hyvin meidän perheeseen kun
noita luola touhuja ei harrasteta.
Hirveitä ja likaisia nuo keinoluolatkin ovat
joten sekään ei vedä puoleensa !
Tuo turkin nyppiminen on työläs ,pari kertaa vuodessa nypitään siistiksi .Tietenkin LK ja PK
on turkin puolesta helpompaa joten mäykyllekkin mukavampaa ?. - todella
mäykkyläinen kirjoitti:
Meidän kk on kovasti kiltti ,mitään ärhäkkyyttä
ei löydy.Sopii hyvin meidän perheeseen kun
noita luola touhuja ei harrasteta.
Hirveitä ja likaisia nuo keinoluolatkin ovat
joten sekään ei vedä puoleensa !
Tuo turkin nyppiminen on työläs ,pari kertaa vuodessa nypitään siistiksi .Tietenkin LK ja PK
on turkin puolesta helpompaa joten mäykyllekkin mukavampaa ?.ihan pakko nyppiä se turkki? Harjaaminen tai esim karstaaminen ei riitä? Jos ei olisi esim mikään näyttelykoira, niin silti?
- muuten
todella kirjoitti:
ihan pakko nyppiä se turkki? Harjaaminen tai esim karstaaminen ei riitä? Jos ei olisi esim mikään näyttelykoira, niin silti?
menee niin pehmeäksi, että koira kastuu läpikotaisin, kun ulkoilet kostealla kelillä. Jos siis tahdot, että koiralla on säänkestävä turkki, niin on nypittävä.
- helppo juttu
todella kirjoitti:
ihan pakko nyppiä se turkki? Harjaaminen tai esim karstaaminen ei riitä? Jos ei olisi esim mikään näyttelykoira, niin silti?
Karkeakarvaisissa on kovasti eroa turkin laadussa.Huono "pumpulin" pehmeä hieman paranee
kun sitä nyppii eli untuva kokonaan poistetaan joskin karkeaksi sellainen turkki ei koskaan tule .Pentuna jo kovasti niukka turkkinen
"sileäkarva" voi olla aikuisena ihanteellisen
helppo ja todella vähän trimmattavaa ,siinä voi
olla myöskin se riski että pennusta jää lyhytkarvaisen oloinen mäykkynen.
Trimmaus lähinnä suoritetaan koiran siistimisen vuoksi ja kuollut karva on hyvä poistaa määrätyn
väliojoin.
Näyttely trimmi on erikseen ,kotikoirankin on
mukavaa viettää kesää siistissä karvassa .
Mikään pakko se trimmaus ei ole ,kyse on lähinnä
turkin hyvästä hoidosta kuin kynsien leikkuu ja
korvien putsaus .
On paljon koiran omistajia jotka ei hallitse/
välitä edes kynsien leikkaamisesta.
Hyvin leikatut/hoidetut kynnet koiralla
antaa sen hyvän kuvan koiran hyvästä
hoidosta esim. - vielä kysyy
helppo juttu kirjoitti:
Karkeakarvaisissa on kovasti eroa turkin laadussa.Huono "pumpulin" pehmeä hieman paranee
kun sitä nyppii eli untuva kokonaan poistetaan joskin karkeaksi sellainen turkki ei koskaan tule .Pentuna jo kovasti niukka turkkinen
"sileäkarva" voi olla aikuisena ihanteellisen
helppo ja todella vähän trimmattavaa ,siinä voi
olla myöskin se riski että pennusta jää lyhytkarvaisen oloinen mäykkynen.
Trimmaus lähinnä suoritetaan koiran siistimisen vuoksi ja kuollut karva on hyvä poistaa määrätyn
väliojoin.
Näyttely trimmi on erikseen ,kotikoirankin on
mukavaa viettää kesää siistissä karvassa .
Mikään pakko se trimmaus ei ole ,kyse on lähinnä
turkin hyvästä hoidosta kuin kynsien leikkuu ja
korvien putsaus .
On paljon koiran omistajia jotka ei hallitse/
välitä edes kynsien leikkaamisesta.
Hyvin leikatut/hoidetut kynnet koiralla
antaa sen hyvän kuvan koiran hyvästä
hoidosta esim.Sattuuko se karvan nyppiminen? Siis osaanko tehdä sen niin ettei se satu? Minulla on jäänyt joku kammo nypittäviin koiriin, johtuen varmaan siitä, että kotikylällä oli yhdellä perheellä airedalenterrieri, ja siellä puhuttiin kuinka rouva nyppi sen koiran aina niin että iho vuoti verta. Olin nuori, ja minua jäi ainaiseksi vaivaamaan oliko kyse siitä, että se rouva oli liian kovakourainen, vai siitä, että veren vuotaminen ylipäänsä kuuluu nyppimisen luonteeseen.. En ole saanut tuohon kysymykseen vastausta, mutta olen päätellyt vanhempana, että kyse oli ehkä ensimmäisestä..
Joka tapauksessa, sen koomin en ole päässyt airedalenterriereistä ohi ilman etten olisi miettinyt, onkohan tuokin nypitty niin että verta vuotaa.. Kumma kuinka joistain asioista tulee oikein päähänpinttymiä, ja jos asioiden oikea laita ei koskaan valkene, sitä saattaa kulkea läpi elämänsä jonkun erheen vallassa..
Pitäisiköhän sittenkin harkita sitä pitkäkarvaista..ü - ei satu
vielä kysyy kirjoitti:
Sattuuko se karvan nyppiminen? Siis osaanko tehdä sen niin ettei se satu? Minulla on jäänyt joku kammo nypittäviin koiriin, johtuen varmaan siitä, että kotikylällä oli yhdellä perheellä airedalenterrieri, ja siellä puhuttiin kuinka rouva nyppi sen koiran aina niin että iho vuoti verta. Olin nuori, ja minua jäi ainaiseksi vaivaamaan oliko kyse siitä, että se rouva oli liian kovakourainen, vai siitä, että veren vuotaminen ylipäänsä kuuluu nyppimisen luonteeseen.. En ole saanut tuohon kysymykseen vastausta, mutta olen päätellyt vanhempana, että kyse oli ehkä ensimmäisestä..
Joka tapauksessa, sen koomin en ole päässyt airedalenterriereistä ohi ilman etten olisi miettinyt, onkohan tuokin nypitty niin että verta vuotaa.. Kumma kuinka joistain asioista tulee oikein päähänpinttymiä, ja jos asioiden oikea laita ei koskaan valkene, sitä saattaa kulkea läpi elämänsä jonkun erheen vallassa..
Pitäisiköhän sittenkin harkita sitä pitkäkarvaista..üKarvan nyppiminen ei todellakaan satu jos se nypitään oikeaan aikaan eli silloin kun karva on "kypsää" silloin se irtoaa helposti. Ainakin minun koirani nauttivat kun pääsevät ylimääräisestä karvasta eroon.
- avuksi
vielä kysyy kirjoitti:
Sattuuko se karvan nyppiminen? Siis osaanko tehdä sen niin ettei se satu? Minulla on jäänyt joku kammo nypittäviin koiriin, johtuen varmaan siitä, että kotikylällä oli yhdellä perheellä airedalenterrieri, ja siellä puhuttiin kuinka rouva nyppi sen koiran aina niin että iho vuoti verta. Olin nuori, ja minua jäi ainaiseksi vaivaamaan oliko kyse siitä, että se rouva oli liian kovakourainen, vai siitä, että veren vuotaminen ylipäänsä kuuluu nyppimisen luonteeseen.. En ole saanut tuohon kysymykseen vastausta, mutta olen päätellyt vanhempana, että kyse oli ehkä ensimmäisestä..
Pitäisiköhän sittenkin harkita sitä pitkäkarvaista..üHarvassa on ne koirat jotka trimmaamisesta
"nauttii" ,toisilla on vain parempi sietokyky.
Korvien sisäpinta on kovasti arka oikeasti
kaikille kun sieltä nypitään nuo pitkät
karvat pois.....sattuuhan se.
Selkä ja kaula on ne helpoin kohta ,kyljet on
myös monelle "arkapaikka" ja tassut ?
Kyllä lk ja pk kelpaa kun säästyvät trimmauksesta.
Veitsellä voi tulla vahinko ,haavoja jos koira
ei pysy paikalla trimmaamisen aikana ??.
Karkkarit kyllä pitää käsin trimmata ,
jotkut käyttävät veistä työn nopeuttamisessa ja
sormia säästäessä. - --'
vielä kysyy kirjoitti:
Pitäisiköhän sittenkin harkita sitä pitkäkarvaista..üJoka tapauksessa, sen koomin en ole päässyt airedalenterriereistä ohi ilman etten olisi miettinyt, onkohan tuokin nypitty niin että verta vuotaa..
Tuleeko sultakin päästä verta jos hiuksen nyppäät?
- mäykkymamma 57
Minulla on ollut kaikkien kolmen karvanlaadun mäykkyjä ja kuten ehkä voi odottaa, lyhytkarvainen on kyllä kaikkein helpoin. Jos koira on muuten kunnossa ja ruokavalio kohdallaan,riittää kun silloin tällöin harjaa pehmeällä harjalla ja pyyhkii pölyt säämiskällä tai vastaavalla. Karvanlähdön aikaan voi käyttää lisäksi kumisukaa. Jos karkeakarvaisella on ihanteellinen karva, sitä joutuu kyllä nyppimään, eivätkä ollenkaan kaikki koirat siitä pidä, vaan voi hyvinkin joutua käyttämään kuonokoppaa. Itselläni oli kyllä myös sellainen karkeakarvainen, jonka karkea karva oli hyvin niukkaa, partaa ja kulmakarvoja vain nimeksi ja karkeaa peitinkarvaa samaten vähän, joten nypittävääkin oli vähemmän. Jos turkin leikkaa koneella, siitä tulee pumpulimainen ja vettä imevä; kestää huonommin säätä kuin pitkäkarvaisen turkki. Näyttelyssähän ei karkeakarvaisen turkissa saa olla mitään merkkejä leikkelemisestä. Pitkäkarvaisen turkissa ei myöskään ole kauheasti työtä, kuraisena vuodenaikana joutuu kyllä vatsanalusta putsaamaan ahkerasti. Ja tietysti täytyy muistaa pitää korvantaustat ja kainalot takuttomina ja leikata liian runsaat karvatupsut varpaiden välistä.
Luonteeet vaihtelevat enemmän yksilöistä ja suvuista kuin karvanlaadusta riippuen. Jos ehdottomasti haluaa mäykystä seurakoiran, jolla on mahdollisimman vähän metsästystaipumuksia, kannattaa harkita kääpiö- ja kaniinimäyräkoiraa, joita käytetään meillä metsästykseen vain hyvin satunnaisesti, joten metsästystaipumuksia ei ole ehkä vaalittu niin tarkasti. Pitää silti varautua siihen, että saalistus- ja riistaviettiä löytyy niistäkin. Mutta muistan vielä, että ensimmäisen mäyräkoirani, normaalikokoisen karkeakarvaisen nartun, äärimmäisen voimakas riistavietti ja siihen liittyvä karkailutaipumus tuli minulle aika lailla yllätyksenä.. - isäntä
Omasta kokemuksestani kknsta voin sanoa että
aivan ihania ovat olleet luonteeltaan .
Mitään karkailua ei ole onneksi ollut eli ei
mitään voimakasta "riistaviettiä" .
Hyvä turkki on ao ,sopivasti söpöä partaa
ja kulmakarvoja, siisti turkki mutta trimmaamisen
vaatii 1-2 kertaa vuodessa .
Trimmaamisen on helppo oppia itsekkin kun vain
haluaa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama235035Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä634036Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve743612Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732688Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1472463Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta602348Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl722146Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?272117- 1351654
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko371505