Miten oireilee salmonella?

soussesta tullut

Täällä oli aiemmin keskustelua siitä, että joku oli saanut sen, miten oireilee ihan tarkalleen ottaen? onko kuumetta? onko ripuli niin kova että tajuaa heti että on sairastunut vakavammin?
muita oireita?

36

125972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tunisian-matkaopas

      Hei "Soussesta tullut"!

      Salmonellan oireet "akuutissa" vaiheessa ovat ripuli, kuume, pahoinvointi, oksentelu ja vatsakivut.
      Ripulioireet kestävät yleensä 4-10 päivään. Edellämainitut oireet voivat ilmetä joko yhdessä tai erikseen. Itämisaika on viidestä tunnista kolmeen vuorokautta, toisinaan pidenpikin.
      Seuraava vaihe on "oireeton kantajuus". Vaikka oireet "yleensä häviävät" viikossa tai kahdessa, erittyy salmonellabakteereita ulosteeseen noin kuuden viikon ajan, joillakin jopa 10-12 viikkoa.
      Tartunnan saaneista suomalaisista aikuisista jopa 10 prosentille sairastuneista kehittyy reaktiivinen niveltulehdus.
      Salmonella on yleinen lähes koko maailmassa. Suomessa todetaan vuosittain noin 3000 salmonellatapausta, joista 80-90% on saatu ulkomaanmatkan "tuliaisina".

      Salmonellaan sairastuneella on salmonellaa "vain" suolistossaan, ei esim. suussa tai iholla.
      Salmonellan ainoa tartuntareitti käy WC:n kautta. Se leviää ihmisen tai eläimen ulosteella saastuneiden elintarvikkeiden tai veden välityksellä, myös ihmisestä toiseen.
      Mikäli käsihygienia on vaillinaista bakteereita jää käsiin. Likaisilla käsillä valmistetut kylmät ruoat kuten esim. majoneesi, salaatti, jäätelö, pastöroimaton maito jne. ovat "varmoja" tartunnan lähteitä.
      Salmonella voi tulla ihmiselle, koiralle, kissalle, lehmille ja varsinkin linnuilla se on yleinen.
      "Kana" on tunnettu salmonellan kantaja. Broileri on aina kuumennettava kunnolla.
      Myös kananmunien sisällä voi olla salmonellabakteereita. Kuumuus yli 70C astetta tuhoaa bakteerin.
      Puhtailla pinnoilla salmonellabakteeri on herkkä useimmille "desinfektioaineille".

      Salmonellabakteeri viljellään ulostenäytteestä. Pääsääntöisesti lääkärit eivät suosittele antibioottihoitoa.
      Vaikka salmonellabakteeri on herkkä useimmille antibiooteille, muodostaa suolisto ympäristön, josta sitä on hyvin vaikea häätää tavallisilla antibiooteilla. Onneksi nykyään kantajat saadaan pitkillä kinolonikuureilla parannettua. Hoito päätetään taudinkuvan ja perusterveyden mukaan.

      "Suosittelen" ehdottomasti Sinulle "sussesta tullut" kääntymistä lääkärin puoleen mahdollisen salmonellatartunnan toteamiseksi/poissulkemiseksi.
      Jotta mahdollinen tartunta ei leviä olisi Sinun erittäin tärkeää:
      -pestä kätesi huolellisesti ennen ateriaa ja WC-käynnin jälkeen
      -käytä nestesaippuaa ja "omaa pyyhettä", mielummin kertakäyttöpyyhkeitä (talouspaperia).
      -älä laita ruokaa muille.
      -jos olet perheellinen ja muut perheenjäsenet olivat matkalla mukana, on heistäkin syytä ottaa viljelynäytteet.
      -mikäli vaippaikäinen lapsi sairastuu, kädet on pestävä "erittäin" huolellisesti vaipanvaihdon jälkeen. Käsien desinfiointiainetta, jota saa ruokakauppojenkin kemikaliosastoilta kannattaa käyttää.
      Tunisian matkalle suosittelen sitä mukaan "jokaiselle", sillä lämmintä on ja käsihygienia on kyllä nyt erittäin tärkeää altaalta ja rannalta tullessa, retkillä ja aina ennen aterialle käymistä.

      Mitään syytä paniikkiin ei ole, "mutta" tarkastukseen menoa suosittelen ehdottomasti, koska näin poissuljetaan mahdolliset muut suolistosairaudet, kuten esim. "Ameba", joka hoitamattomana voi aiheuttaa maksaan vakavan märkäpesäkkeen. Onneksi näitä suolistoloisia turistit saavat harvoin, mutta maassa kauemmin oleskelleilla on aina mahdollisuus se saada. Itse olen sen kerran Tunisiassa revintoloiden testausreissulla kahden muun oppaan kanssa saanut.
      Antibioottihoitoa salmonellaan sairastuneille annetaan yleensä seuraavissa tapauksissa, joissa henkilöillä on vaikea perussairaus (maligniteetti, HIV-infektio tai muu immuunisupressio, diabetes, maksan ja munuaisten vajaatoiminta).

      Toivottavasti tämä "Hannibalin kosto" ei Sinun lomaasi pilannut, - ainakaan kokonaan, vaan sait nauttia auringostakin ja mukavista ihmisistä sekä kaikesta muustakin kivasta mitä Tunisia voi matkalaisilleen antaa.
      Toivotan Sinulle pikaista paranemista ja kuten sanoin - kokeisiin kannattaa mennä, vaikka oireet häviäisivätkin.

      Ystävällisin ja siunaavin terveisin :)
      matkaopas

      PS: Kesällä Tunisiaan matkustaville suosittelen lukemaan 20.6 "yleistä Afrikan matkailusta" -osastolle, "KYSY TUNISIASTA" -otsikon alle "Jykälle" ja muillekin kirjottamani viesti, jossa kirjoitan helteestä johtuvista "varotoimista" myös.
      Jos joku Tunisiaan vielä kesällä lähtevä odottaa minulta vastausta, niin ilmoittaisitko siitä minulle, niin laitan viestiä tulemaan. :)

      Mukavaa kesää Teille kaikille! :)

      • Salmonella Marokosta

        Kiitos mielestäni erittäin asiantuntemuksella annetusta vastauksesta,joka koski yleistä matkalaisen seuralaista, salmonellaa.Otin kopion vastauksestasi ja suositteln kaikille matkaajille:Lukekaa se teksti ! Hyvää kesää !


      • Kaksi vuotta jo kärsinyt

        Onko kukaan saanut salmonellan jäkitautina kroonista reaktiivistä niveltulehdusta?Mistä lääkityksestä lopullinen paraneminen?


      • pinerf

        mun koira söi tässä yhtenä päivänä ulkona kuolleen linnun. miten todennäköistä on että sillä on salmomnella.mitä pitäisi tehdä? voiko se tarttua koirasta ihmiseen?


      • adaddadas

        joku on selkeästi löytänyt " merkin eikä näytä edes tietävän mitä se tarkoittaa.. kannaattaapi vaikka kuuklettaa se ja lukasta missä sitä käytetään ja mitä se tarkottaa! Vitun ärsyttävä lukea tommosta sontaa!!! :D


      • "vaan"
        adaddadas kirjoitti:

        joku on selkeästi löytänyt " merkin eikä näytä edes tietävän mitä se tarkoittaa.. kannaattaapi vaikka kuuklettaa se ja lukasta missä sitä käytetään ja mitä se tarkottaa! Vitun ärsyttävä lukea tommosta sontaa!!! :D

        huomasin "tuon" kanssa ja se oli "ärsyttävää" yrititkö "päteä"??!


      • Anonyymi
        adaddadas kirjoitti:

        joku on selkeästi löytänyt " merkin eikä näytä edes tietävän mitä se tarkoittaa.. kannaattaapi vaikka kuuklettaa se ja lukasta missä sitä käytetään ja mitä se tarkottaa! Vitun ärsyttävä lukea tommosta sontaa!!! :D

        Lopeta tuo turhanpäiväinen nipotus ei vois


    • sairas

      1,5 vkoa sitten sieltä tulin, eilen lekurissa edelleen jatkuvien vatsavaivojen vuoksi, labratuloksia odotellen. Ei koskaan enää (muutenkaan) Tunsiaan. Muista kohteista ei koskaan mitään vatsatauteja ole tullut...

    • Marokosta

      Se alkoi muutaman tunnin päästä siitä ,kun Agadirissä söin "paikallisessa" ravintolassa pihvin. Vatsakipua , ripulia,mitkään mukana olevat lääkkeet eivät auttaneet,kuumetta .Virhe:en mennyt lääkäriin,kun kotiinlähtö oli parin päivän päästä !On juotava TOSI PALJON NESTETTÄ.En tehnyt sitäkään .Helsingissä lähtöportilla FINNAIRIN lentoemäntä haukkui minut,kun luuli että olen humalassa,en ollut,mutta kovassa kuumeessa.Jns:ssa menin heti lääkäriin ,joka lähetti välittömästi keskussairaalaan.Kannoin bakteeria lähes puoli vuotta.

      • Juissimies

        näin jälkijunassa kyselen. kannoit bakteeria 6kk ?! Miten näin päättelit? Oletko ottanut testejä kuukauden välein vai kuinka?

        Pelkään pahoin, että sain itsekin Salmonella-tartunnan kun pari päivää sitten söin kanaa riisillä, enkä tainnut keittää kanaa tarpeeksi kuumalla.

        Toissa yötä vasten alko aivan ykskaks kauhea mahakipu ja sen yhteydessä ripulitauti. Koitin laittaa nukkumaan, mutta sitten pitikin juosta oksentamassa pitkin yötä useaan otteeseen.

        Aamulla oli kauhea olo ja mittasin kuumeen ja sitä oli sitten 38.7C. Kuulostaako yhtään tutulta =) ?

        Päivän kuumeilin, muuten olo normaali. Kumma, että nyt toisena päivänä on jo normaali, mutta nuutunut olo.

        Kävin Perjantaina jättämässä Ulostenäytteen paikalliseen terkkariin. Vasta TI-KE akselilla kuulee tulokset :S


      • ex-potilas
        Juissimies kirjoitti:

        näin jälkijunassa kyselen. kannoit bakteeria 6kk ?! Miten näin päättelit? Oletko ottanut testejä kuukauden välein vai kuinka?

        Pelkään pahoin, että sain itsekin Salmonella-tartunnan kun pari päivää sitten söin kanaa riisillä, enkä tainnut keittää kanaa tarpeeksi kuumalla.

        Toissa yötä vasten alko aivan ykskaks kauhea mahakipu ja sen yhteydessä ripulitauti. Koitin laittaa nukkumaan, mutta sitten pitikin juosta oksentamassa pitkin yötä useaan otteeseen.

        Aamulla oli kauhea olo ja mittasin kuumeen ja sitä oli sitten 38.7C. Kuulostaako yhtään tutulta =) ?

        Päivän kuumeilin, muuten olo normaali. Kumma, että nyt toisena päivänä on jo normaali, mutta nuutunut olo.

        Kävin Perjantaina jättämässä Ulostenäytteen paikalliseen terkkariin. Vasta TI-KE akselilla kuulee tulokset :S

        Siis sairastuneen pitää saada puhtaat arvot kolmessa ulostetestissä saadakseen puhtaan paperit. Minä siis sairastin 10-vuotiaana sen marokonmatkalla. Äitini ei sairastunut mutta pääsi työhönsä (ruuanlaittoalalla) vasta annettuaan kolme puhdasta näytettä. Minä en saanut käyttää koulun vessaa vaan antoivat terveydenhoitajan wc:n hätätilannetta varten eikä siellä taikka kotona saanut vetää vessaa ennen kuin oli laittanut jotain myrkkyä siihen ja antanut sen vaikuttaa 20 min. Kun paria kuukautta myöhemmin kärsin vatsavaivoista (alkavat kuukautiset ilmeisesti syynä) niin ottivat minut sisälle sairaalaan ja antoivat eristyshuoneen. Vakavasti suhtautuivat siihen ainakin vielä 1986.

        Sulla oli varmaan joku pieni vatsatauti vaan - tietäisit kyllä jos olisi salmonella sillä siitä ei päivässä toivu!


    • Sanna79

      oireile valttamatta ollenkaan. Yleensa siita tulee ripulia, kuten aidillani joka sai salmonellan tuossa reilu kuukausi sitten kun olimme Tunisiassa.

    • Salmonellalainen

      Sain Tunisiasta salmonellatartunnan. Oireina nivelongelmia. Sairasloma n.2kk. Tuttu perhe sai tartunnan 100%:sti eli koko porukka sairastui. Tunisiasta sekin.

      Olkaa varovaisia maitotuotteiden ja kanan suhteen. Putsailkaa käsiä ahkerasti ennen ruokailua.

      Silti se voi iskeä. Afrikka on erilainen maanosa.

    • [Muro]

      Onko pakko mennä lääkäriin, vai voiko parantua itsestään?

      • mennä lääkäriin, mutta

        suosittelen kuitenkin menemistä.
        Näytteestä todetaan, että onko se varmasti salmonellaa vai jotain muuta.
        Itse tulin eilen rodokselta ja ti-to oli kova ripuli ja mahaan koski.
        Pe ei tullut ollenkaan ripulia, eikä koskenut mahaa.
        Luulin, että se helpotti jo, mutta ei.
        Eilen kotiin päästyäni sama rumpa jatkuu.
        Huomenna on varattava aika aamulla lääkäriin ja vien salmonella näytteen jo aamulla labraan, kun olen soittanut ajan ja saanut lähetteen sinne.


    • ripulisipuli

      Et välttämättä heti tiedä että sinulla on salmonella, mutta siinä vaiheessa kun alkaa 3.s tai 4s päivä jolloin juokset Wcssä vesiripulilla, tauti ei olllenkaan ala parantua alkavat hälytyskellot soida!Myös kuumetta on koko ajan.Ja voimat alkavat hiipua, väsyttää myös koko ajan nukkuksit ja nukkusit vaan.
      Normaalistihan suomalainen selviää ripulistaan parissa päivässä. Jota kyllä sen tietää.

      • Annu11

        Joo, just tommonen olo oli vielä pari päivää sitten eli nukuin suurinpiirtein kaksi vuorokautta ja nousin ylös vaan vesiripulille. Vatsalaukun kohdalta vähän polttelee ja kerran kun koitin syödä keittoa oksensin sen pois. Kuumetta liki 39, vaikkei yleensä kuume nouse lainkaan, kuume tosin sahasi ylös alas. Tämän päivän ollut Ciproxinkuuri päällä. Vesiripulia edelleen. Ehkä jo huomenna helpottaa...
        Turkin matkan tuliaisena sain. Sieltä ei ollut muutenkaan kovin hyviä kokemuksia.


    • 8760+

      Jos joku erehtyy pikku pieruissa ajamaan autonsa ojaan niin kyllä lehdessä julkaistaan yleensä kadunnimi ja muita yksityiskohtia mutta Salmonellasta tiedotetaan yliolkaisesti malliin ilman suunnassa siellä päin.

    • AEK

      Minä sain salmonellan Marokosta marraskuussa-08. Minulla ei ollut mitään oireita, vaan se paljastui rutiinikokeessa, jonka joudun työni takia ottamaan aina matkalta tultuani. Kesti minulla 3kk, jouduin sairaslomalle. Olen käynyt Marokossa 10 kertaa ja sairastanut kerran aikaisemmin vatsataudin siellä.

      Tunisiassa olen ollut 3 kertaa, eikä mitään vatsavaivoja ole ilmennyt.

      Mielestäni hoidan käsihygienian hyvin, mutta syön usein myös paikallisten tuttujeni luona, sekä hyvinkin erilaisissa paikoissa. Suosin paikkoja joissa paikalliset käyvät. On vain hiton huonoa tuuria jos saa jonkun pöpön, enkä aio lopettaa matkailua sen takia, tai vältellä jotain tiettyä maata!!!

    • valitettavastikokemus

      En kylläkään saanut Tunisiasta, vaan Egyptistä.. 2x ollut molemmissa maissa, mutta Tunisiasta en saanut vatsavaivoja, Egyptistä taas molemmilla kerroilla.

      Oireet tuli vasta joitain päiviä matkan jälkeen, jos söin tai join, jouduin menemään heti ripuloimaan. Vesiripulia tuli ihan jatkuvasti, eli parhaimmillaan 15-30min välein, oli tosi rajua ja mahakrampit pahoja. En muista oliko kuumetta, mutta tiesin kyllä heti että nyt on jotain kamalampaa, kun olo oli niin voimaton, veltto ja kamala. Veriarvoissakin näkyi että olin kuivunut, vaikka yritin tankata. Mutta kun ripuli oli niin pahana, niin alkoi vältellä juomista -> ei tarvinnut rampata vessassa..

      Sitten näytteistä paljastui tuo, jouduin syömään useamman ab-kuurin, kun oireet oli niin rajut alussa, eikä näytteiden perusteella tuo sitkeä pöpö jättänyt mua ollenkaan rauhaan. Sitten ku oireet helpotti, olin vain kantaja. Eli vaikka näky ulostenäytteessä, oireita ei ollut enää ja olin sitten jo töissäkin, mutta en saanu vain olla tekemisissä ruuan kanssa jne. Shemmosta :)

      • Soussessa

        ...nuorin lapsistamme sai salmonellan, josta ei ole vieläkään parantunut. Ei yhtään negatiivista näytettä siis vielä.
        Minä ja mieheni saimme taudin mutta emme tartuntaa, oireet siis ihan samat: kova kuume, oksentelu, voimakas ripuli ja kova laihtuminen nestevajauksesta johtuen.

        Oireet voivat kuulemma lääkärin mukaan jatkua kuukausia. Oireettomana voi palata töihin tai kouluun, joka mielestäni on aika kummallista.

        Salmonellan lähdettä ei koskaan voitu selvittää.

        Missä tahansa voi sen saada. Itse sain joskus nuorena Rodokselta.

        Vaikka huolehtii hygienista, meillä aina käsidesi jopa kotona käytössä, niin silti voi sairastua. Se on vain elämää ei sen enempää.

        Jos haluaa olla täysin terve niin pitää lopettaa eläminen :)


      • hoh^^
        Soussessa kirjoitti:

        ...nuorin lapsistamme sai salmonellan, josta ei ole vieläkään parantunut. Ei yhtään negatiivista näytettä siis vielä.
        Minä ja mieheni saimme taudin mutta emme tartuntaa, oireet siis ihan samat: kova kuume, oksentelu, voimakas ripuli ja kova laihtuminen nestevajauksesta johtuen.

        Oireet voivat kuulemma lääkärin mukaan jatkua kuukausia. Oireettomana voi palata töihin tai kouluun, joka mielestäni on aika kummallista.

        Salmonellan lähdettä ei koskaan voitu selvittää.

        Missä tahansa voi sen saada. Itse sain joskus nuorena Rodokselta.

        Vaikka huolehtii hygienista, meillä aina käsidesi jopa kotona käytössä, niin silti voi sairastua. Se on vain elämää ei sen enempää.

        Jos haluaa olla täysin terve niin pitää lopettaa eläminen :)

        itse tulin viiko sitten perjantaina lomamatkalta ja olen ollut koko sen ajan mitä suomessa olen ollut aivan mahottomalla ripulilla. nyt on lisäkis tullut vielä kunnon flunssa. kuumetta on ja heikottaa, ei edes gefilustuotteet pysy sisällä. lääkäri ei sano muuta kuin odotellaan tuloksia..


    • vieras

      onko kenellekkään tuttua sellanen homma ton salmonellan kanssa että se vois koteloitua elimistöön ja aktivoitua aina välillä jolloin tulee ripulia ja pahoinvointia..sitten taas koteloitua jolloin olo on normaali ja "terve" ?

      • jdfjuyrreeed

        Moro! Tein yks päivä tos kanaa ja salaattia. aukaisin kanapaketin veitsellä, en muista pesinkö sitä. pilkoin vihannekset samalla veitsellä. Tosta on 2-3 viikkoa eikä mitään oireita, eli ei taida olla tuota ? Pakko varmistaa


      • jdfjuyrreeed

        Moro! Tein yks päivä tos kanaa ja salaattia. aukaisin kanapaketin veitsellä, en muista pesinkö sitä. pilkoin vihannekset samalla veitsellä. Tosta on 2-3 viikkoa eikä mitään oireita, eli ei taida olla tuota ? Pakko varmistaa


    • ei ripaskia

      Heips! Kannattaa kattoo mitä ja missä syö! Mielummin kuumennettua ruokaa.
      Kovin on hehkutettu ns. katukeittiön herkkuja, ajatelkaa miten kauan tuotteet on esillä olleet ja missä helteessä? Soussessa mies meni ostamaan jostain "kojusta" kuuleman mukaan HIRVEEN MAUKKAAN MÖTTÖSEN! no kun tultiin kotiin,niin mies makasikin sitten ruokamyrkytyksen takia vkon sairaalassa. Ihan oma vika, ja onneks sattui vetäsee tän herkkunsa viimeisenä loma- pvänä !
      Samoin juon vain juomia, jotka avataan nähteni.

    • tiituska

      Voiko salmonellan saada vc:pytyn kautta?

    • ex-potilas

      Sairastin 10-vuotiaana marokonlomalla. Kyllä huomasi että on pahemmin kipeä - tauti kaatoi petiin parissa tunnissa. Ensin väsymystä ja ruokahaluttomuutta ja muutamassa tunnissa kova kuume (yli 39) ja tosi paha ripuli. Siinä sairastaessa menikin loput kolme-neljä lomapäivää ja oli pelottavaa joutua lentokoneeseen siinä kunnossa. Suomessa olin kipeänä vielä ainakin viikon. En ihan tarkasti muista mutta oli rankempi ja pitkäkestoisempi kuin lapsuuden muut vatsataudit.

    • joo18

      oireilee että se lentää kummastakin päästä .

    • Mimmi 2014

      En ollut ulkomailla, kävin vain S-marketin lihatiskillä, josta ostimme grillattua kanaa ja valmissalaatteja. Ripuli alkoi seuraavana päivänä ja kolmantena päivänä oksensin rajusti kuusi kertaa... Säikähdin perusteellisesti, kun huomasin, että kakin nurmen vihreää köntsää... Sitten menin lääkärille, ja sain kovan antibioottikuurin. Kakkaknäytteen tulokset tulevat vasta päivän -kolmen päästä. Ripulia on yhä, joskin väri on muuttunut sammaleen vihreäksi. Mutta olo on tosi väsynyt ja vatsa kuin jyrän alle jäänyt. Huoh...

    • Ehkäsairas

      Olin tuossa eilen veneellä ja keksi paketti levisi maahan ja söin kuitenkin keksejä siinä oli paljon lokkeja lähellä että saattoi olla lokin kakkaa onko syytä epäillä?

      • hohhoijjakkaa

        Kyllä, sait salmonellan. Kuolet ilman apua muutamassa päivässä. Hoida asiasi kuntoon.


      • Ehkäsairas

        En onneksi saanut en enää jatkossa aio syödä maasta tuli kyllä sellainen pelko että olisi salmonella


    • pierunpolttama

      Meikällä muuten oireeton mutta, piiiitkää pierua tuli ja aivan kauhean hajuista. Lopulta diagnoosi tuli ja salmonellahan se(aasiasta)... oli muuten suht oireeton, pieniä yökötysoloja oli mutta eivät kestäneet kerrallaan kuin muutaman minuutin(ja ne pierut). 2,5 vk saikkua duunista ja näytteet antoivat luvan mennä takaisin töihin(elintarvikeala).

    • Matkalainen

      Itse sain salmonellan aasian matkalta, nyt ollut 1,5vkoa pois töistä. Nyt olisi ensimmäinen puhdas näyte saatu. Voinko olettaa että loputkin näytteet ovat puhtaita vai voiko vielä tulla positiivisia testejä? :(

    • Häämatkamuisto

      Häämatkalta Marokosta-88, sain mukaan oireettoman salmonellan, paljastui rutiinikokeessa( olin silloin tekemisissä elintarvikkeitten ja lasten kanssa). Ensimmäinen matka ulkomaille, eikä osannut olla niin tarkka ruokien kanssa, tod.näk. salaatista se tuli. Useamman kuukauden sai kuljetella kakkapurkkeja, ennen kuin tuli puhtaan paperit.Oma vessa töissä ja melkoinen lotraaminen desinfiointiaineen kanssa, eikä tietysti saanut koskea mihinkään elintarvikkeisiin. Söin kotonakin pahvilautasilta ja mies laittoi ruuat 😁

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6679
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4320
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2740
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2070
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1613
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1427
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1104
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1061
    Aihe