naimisiin ulkomailla

milka

onko jollain kokemusta naimisiinmenosta ulkomailla?esim mitä papereita pitäisi suomesta ottaa mukaan jos haluaisi solmia avioliiton suomen ulkopuolella?vai hoituuko asiat sitten maissa maiden tavalla?kiitos asiallisista vastauksista.

23

7699

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aiti-usa

      Ma olen mennyt naimisiin USAssa. Kai nama asiat menee aika paljon maan mukaan kuitenkin. Mutta itse en tarvinnut kuin kastetodistuksen Suomesta. Muut asiat hoidettiin taalla.
      Monet asiat riippuu; menetko naimisiin kirkossa, kuulutko itse tuohon kirkkoon, mika maa, minkamaalainen mies, missa maassa aiot asua ja niin pain pois.
      Jos taas aiot sitoa avioliiton kirkon ulkopuolella, luulisin ettet paljoo muuta tarvi kuin morsiuspuvun ja henkkarit:)
      Onnea!

    • ....

      tosiaankin missäpäin avioidut. Estettömyystodistus pitää ainakin olla, maistraatista saat.

    • naimisiin Turkissa

      Tietysti tässäkin on kaikki maakohtaista. Sulhasen kannattaa ottaa asioista selvää jo ennen kuin lähdet sinne. Ensinnäkin tarvitset normaalin esteettömyyden tutkimisen Suomessa, siis kipin kapin kirkkoherranvirastoon tai väestörekisteriin kuten kaikki Suomessakin naimisiin aikovat. Tuo paperi ei saa muistaakseni olla 3 kk vanhempi kun menet naimisiin.

      En nyt enää muista, mutta Turkissa passikuvia vaadittiin ja oliko virkatodistus, josta näkyy myös vanhempien tiedot. Kaikki Suomesta vietävät paperit piti käydä notaarin (maistraatissa) luona vahvistuttamassa kansainvälisen sopimuksen mukaisin leimoin. EU- ja ETA-maiden kansalaisten kanssa vaatimukset on pienemmät, mutta Turkkiin kaikki paperit oli käännätettävä turkin kielelle, siis monikielinen esteettömyystodistus ei riittänyt. Tämä piti tehdä vasta sitten, kun notaari oli paperit vahvistanut, myös passi piti käännätyttää. Kääntäjäksi kelpaa ainoastaan virallinen kielenkääntäjä, joiden yhteistietoja voit kysellä maistraatista tai ko. maan suurlähetystöstä.

      Lisäksi Turkki vaatii hyväksytyn lääkärintodistuksen, miksi katsotaan ainoastaan sikäläisen viranomaisen määräämän sairaalan antama todistus. Verikokeisiin piti mennä sikäläisen väestörekisterin kirjoittaman lappusen kanssa, joihin molempien puolisoiden valokuvat oli liitetty. Verikokeista tarkastetaan mm. HIV, Hepatiitti ym. Jos molemmat ovat puhtaita ja kaikki muutkin paperit kunnossa, lupa avioliittoon heltiää ja vihkiminen toimitetaan sikäläisen tavan mukaisesti. Vihkijältä kannattaa pyytää erillinen vihkitodistus Suomen viranomaisille, jos paperin saa englanniksi, sitä ei tarvi käännättää Suomessa, mutta paikallisen notaarin on vahvistettava vihkitodistuksen aitous. Tämän jälkeen paperi toimitetaan Suomessa maistraattiin, joka kirjaa ja näin virallistaa avioliiton Suomessa. Ellei tätä tehdä, puolisolla ei ole mitään saumoja saada oleskelulupaa Suomeen, koska avioliittoa ei tällöin katsota lailliseksi. Sama pätee toisin päin, jos avioidutte Suomessa, huolehdi liiton virallistamisesta sulhasesi kotimaassa.

      • ....

        lääkärintodistus, verikokeet -ovat Turkissa aika kaupunkikohtaisia. Minulta ei vaadittu lääkärintodistuksia... Sitten vielä suht hyvät valokuvat avioliittokirjaa varten (vielä aika montakin). Oli siinä todella muistamista, että sai kaikki mukaan, käännöksineen, leimoineen kaikkineen. Oli kuitenkin sen väärti :)


      • kuka nyt turkkilaisen..

        .. kanssa ylipäätään haluaisi naimisiin?
        Eihän siinä ole mitään järkeä. Suomesta löytyy kyllä yhtä epäkelpoja äijiä, tosin niitä on paljon harvemmassa kuin Turkissa.
        Tai.. niinno, jos ei muille kelpaa. Ja on sairaalloisen parisuhdetarve


      • ...
        kuka nyt turkkilaisen.. kirjoitti:

        .. kanssa ylipäätään haluaisi naimisiin?
        Eihän siinä ole mitään järkeä. Suomesta löytyy kyllä yhtä epäkelpoja äijiä, tosin niitä on paljon harvemmassa kuin Turkissa.
        Tai.. niinno, jos ei muille kelpaa. Ja on sairaalloisen parisuhdetarve

        taas joku järjen jättiläinen penikkamaisine huomautuksineen. Elä ja anna elää... koita jaksaa pääs kanssa.


    • englannissa

      kai riippuu maasta ja haluatko kirkko vai maistraatti häät. Me mentii naimisii englannissa maistraatissa ja tarvittii vaan passit.

    • ceylan250

      Kaikkein varmimman vastauksen saat, kun soitat
      Oikeusministeriön kansainväliseen neuvontaan.

      • miehen maasta...

        Parempi puolison ottaa selvää omasta kotimaasta, mitä asiakirjoja tarvitaan, riippu ihan maasta mitä papereita tarvitaan.


    • bride06

      Haat USA:ssa, Missourin osavaltiossa tulossa.
      Paljon on tarvittu kaikenlaista: mm. esteettomyystodistus, virkatodistus ja todistus siita, etta mihin kirkkoon kuuluu. Kaikki nama asianmukaisesti kaannettyna ja leimoilla varustettuina.
      Kuvittelin taman olevan paljon helpompaa, muuten olisin valinnut haat Suomessa...
      Eika avioliitto ole Suomessa laillinen ennenkuin vihkitodistus on toimitettu maistraattiin ja rekisteroitý siella.
      Mutta morsio on so happy kuitenkin!

      • meikä

        esteettömyystodistus ulkominisiteriössä oikeaksitodistettuna

        virkatodistus

        todistus Suomen kansalaisuudesta Rabatin suurlähetystystössä

        ote rikosrekisteristä

        kaikki englanniksi, ja arabiankieliset käännökset paikanpäällä

        Sitten vielä molemmille rikosrekisteriotteet Marokon oikeusministeriöstä, pienimuotoinen poliisikuulustelu ja kaikista papereista 3 kopiota

        Sen jälkeen vihkitodistuksen oikeaksitodistaminen ulkoministeriössä ja avioliiton legalisointi lähetystössä. Viikon kesti ja hermo meinas mennä. Kaikki paperihommat on kyllä sielläpäin henkimaailman juttuja ja prosessia voi kummasti jouduttaa oikeilla suhteilla ja pikku lahjoilla.


      • tiia-26
        meikä kirjoitti:

        esteettömyystodistus ulkominisiteriössä oikeaksitodistettuna

        virkatodistus

        todistus Suomen kansalaisuudesta Rabatin suurlähetystystössä

        ote rikosrekisteristä

        kaikki englanniksi, ja arabiankieliset käännökset paikanpäällä

        Sitten vielä molemmille rikosrekisteriotteet Marokon oikeusministeriöstä, pienimuotoinen poliisikuulustelu ja kaikista papereista 3 kopiota

        Sen jälkeen vihkitodistuksen oikeaksitodistaminen ulkoministeriössä ja avioliiton legalisointi lähetystössä. Viikon kesti ja hermo meinas mennä. Kaikki paperihommat on kyllä sielläpäin henkimaailman juttuja ja prosessia voi kummasti jouduttaa oikeilla suhteilla ja pikku lahjoilla.

        Olen menossa marokossa naimisiin alku vuodesta ja oon ihan ulalla noitten paperi juttujen kanssa. voisitko kertoo mistä lähen liikkeelle ja miten edetä?
        olisin ikuisesti kiitollinen!!
        t.tiia


    • mä vaan

      1) rekisteriote maistraatista (englanniksi), joka todistaa, että olet naimaton.

      2) äidin ja isän alkuperäiset syntymätodistukset ovat kuumaa kamaa monissa maissa, jopa Saksassa. Näitähän Suomessa ei ole koskaan annettu, mutta ilmankin onnistuu. Vanhempien sotut, syntymäpäivät ja -paikat on joka tapauksessa hyvä tietää paikanpäällä.

      3) avioliitto pitää hyväksyttää papilla/tuomarilla ko. maassa

      4) myös Suomessa (maistraatissa) tai Suomen edustossa, että teidät katsotaan naimisissaolviksi molemmissa maissa


      3) ja 4) kohdassa pitää olla molemien henkilökohtaisesti läsnä ja kohtaan 3) voi mennä jopa kuukausi (kuten meillä)

      Yleensä dokumenteista vaaditaan vähintään (virallinen) englanninkielinen käännös, mutta voi olla, että se vaaditaan paikallisella kielellä.


      Meillä tuli vuoden pituinen vääntö ja kaikenkaikkiaan parin sentin paksuinen nippu papereita, että vaimo pääsi virallisesti Suomeen. Laki on sen jälkeen muuttunut - parempaan suuntaan.

      • mimmu

        moi. meillä on edessä myös sota että saadaan toinen meistä suomeen. olis kiva jos sä osaisit neuvoa tai olisit perehtynyt asiaan. näissä tapauksissa kaikki apu on kallisarvoista.


      • tässä vähäsen
        mimmu kirjoitti:

        moi. meillä on edessä myös sota että saadaan toinen meistä suomeen. olis kiva jos sä osaisit neuvoa tai olisit perehtynyt asiaan. näissä tapauksissa kaikki apu on kallisarvoista.

        Aika paljon riippuu, mistä päin miehesi on kotoisin. Menin aikoinaan Kosovossa naimisiin. Puolisoni lähetti minulle Suomeen syntymätodistuksen, ja todistuksen että hän on sinkku sekä kopion passista. Ja siitä sain esteettömystodistuksen maistraatista. Kirkkoherranvairastosta ns. syntymtödistus mutta on toiselta nimeltään virkatodistus. Jos on ollut aikaisemmin aviossa ja eronnut, niin erotodistus ja tietenkin passi.
        Muuta en tarvinnut itse, ja Suomeen tultaessa maistraattiin vihkitodistuksen kanssa virallistamaan ja vaihtamaan sukunimi. Minulla ei ollut mitään ongelmia maistraatissa, kaikki kävi minuutissa, mutta olen kuullut että toisilla on ollut ongelmia.
        Onnea kovasti ja ota kuitenkin selvää puolisosi kotimaasta, mitä asiakirjoja tarvitset, koska näköjään edellisellä kirjoittajalla ei mennyt ihan kuin meillä.
        Mitä oleskelulupaan tulee, niin se on taas toinen juttu. Uvi ei ole helpoin virasto, mutta toiset saavat kyllä nopeestikin luvat.


      • sulla kenties
        tässä vähäsen kirjoitti:

        Aika paljon riippuu, mistä päin miehesi on kotoisin. Menin aikoinaan Kosovossa naimisiin. Puolisoni lähetti minulle Suomeen syntymätodistuksen, ja todistuksen että hän on sinkku sekä kopion passista. Ja siitä sain esteettömystodistuksen maistraatista. Kirkkoherranvairastosta ns. syntymtödistus mutta on toiselta nimeltään virkatodistus. Jos on ollut aikaisemmin aviossa ja eronnut, niin erotodistus ja tietenkin passi.
        Muuta en tarvinnut itse, ja Suomeen tultaessa maistraattiin vihkitodistuksen kanssa virallistamaan ja vaihtamaan sukunimi. Minulla ei ollut mitään ongelmia maistraatissa, kaikki kävi minuutissa, mutta olen kuullut että toisilla on ollut ongelmia.
        Onnea kovasti ja ota kuitenkin selvää puolisosi kotimaasta, mitä asiakirjoja tarvitset, koska näköjään edellisellä kirjoittajalla ei mennyt ihan kuin meillä.
        Mitä oleskelulupaan tulee, niin se on taas toinen juttu. Uvi ei ole helpoin virasto, mutta toiset saavat kyllä nopeestikin luvat.

        kokemusta oleskeluluvasta.ajattelinpas vaan kun olemme odottaneet jo yli vuoden.uvista se on kyllä nyt lähtenyt myönteisenä poliisille mutta miten hitsin kauan se on siellä poliisilla??


      • mimmu
        tässä vähäsen kirjoitti:

        Aika paljon riippuu, mistä päin miehesi on kotoisin. Menin aikoinaan Kosovossa naimisiin. Puolisoni lähetti minulle Suomeen syntymätodistuksen, ja todistuksen että hän on sinkku sekä kopion passista. Ja siitä sain esteettömystodistuksen maistraatista. Kirkkoherranvairastosta ns. syntymtödistus mutta on toiselta nimeltään virkatodistus. Jos on ollut aikaisemmin aviossa ja eronnut, niin erotodistus ja tietenkin passi.
        Muuta en tarvinnut itse, ja Suomeen tultaessa maistraattiin vihkitodistuksen kanssa virallistamaan ja vaihtamaan sukunimi. Minulla ei ollut mitään ongelmia maistraatissa, kaikki kävi minuutissa, mutta olen kuullut että toisilla on ollut ongelmia.
        Onnea kovasti ja ota kuitenkin selvää puolisosi kotimaasta, mitä asiakirjoja tarvitset, koska näköjään edellisellä kirjoittajalla ei mennyt ihan kuin meillä.
        Mitä oleskelulupaan tulee, niin se on taas toinen juttu. Uvi ei ole helpoin virasto, mutta toiset saavat kyllä nopeestikin luvat.

        voiko uvi tehdä niin että kun me ollaan sitten onnellisesti naimisissa, voiko ne estää mieheni paluuta suomeen? pelottaa edes ajatella. en itse haluaisi muuttaa pois suomesta työn ja perheen takia. kiitos vastauksistasi. =)


      • mimmu
        tässä vähäsen kirjoitti:

        Aika paljon riippuu, mistä päin miehesi on kotoisin. Menin aikoinaan Kosovossa naimisiin. Puolisoni lähetti minulle Suomeen syntymätodistuksen, ja todistuksen että hän on sinkku sekä kopion passista. Ja siitä sain esteettömystodistuksen maistraatista. Kirkkoherranvairastosta ns. syntymtödistus mutta on toiselta nimeltään virkatodistus. Jos on ollut aikaisemmin aviossa ja eronnut, niin erotodistus ja tietenkin passi.
        Muuta en tarvinnut itse, ja Suomeen tultaessa maistraattiin vihkitodistuksen kanssa virallistamaan ja vaihtamaan sukunimi. Minulla ei ollut mitään ongelmia maistraatissa, kaikki kävi minuutissa, mutta olen kuullut että toisilla on ollut ongelmia.
        Onnea kovasti ja ota kuitenkin selvää puolisosi kotimaasta, mitä asiakirjoja tarvitset, koska näköjään edellisellä kirjoittajalla ei mennyt ihan kuin meillä.
        Mitä oleskelulupaan tulee, niin se on taas toinen juttu. Uvi ei ole helpoin virasto, mutta toiset saavat kyllä nopeestikin luvat.

        siis sen verran osaan kertoa että kirkkoherranvirastossa asiat on mun puolesta hoidossa, esteettömyystodistukset jne. hänellä pitäisi olla nyt paperiasiat valmiina. norjassa naimisiin, siviilivihkiminen. miten mahtaa olla, kuinka kauan menee että hän voi palata suomeen takaisin sieltä avioitumisen jälkeen. (kerran palautettu).
        onko norjassa sidottu avioliitto laillinen suomessakin?
        kiitos vastauksestasi


      • vähäsen-
        mimmu kirjoitti:

        siis sen verran osaan kertoa että kirkkoherranvirastossa asiat on mun puolesta hoidossa, esteettömyystodistukset jne. hänellä pitäisi olla nyt paperiasiat valmiina. norjassa naimisiin, siviilivihkiminen. miten mahtaa olla, kuinka kauan menee että hän voi palata suomeen takaisin sieltä avioitumisen jälkeen. (kerran palautettu).
        onko norjassa sidottu avioliitto laillinen suomessakin?
        kiitos vastauksestasi

        Niin, miehesi siis on nyt Norjassa, ja on hakenut aikasemmin turvapaikkaa? Ja menette Norjassa naimisiin? Vai onko hän omassa maassa?
        Kyllä Norjassa solmittu liitto on laillinen, kun tulet Suomeen takaisin, niin menet maistraattiin ja virallistat siellä avioliiton ja vaihdat sukunimesi(siis jos vaihdat tai pidät oman). Onko hänelle myönnetty turvapaikka Norjassa? Vai onko hän turvapaikan hakijana? Onko hän laittomasti Norjassa? Vaikuttaa aika paljon kaikki nämä, mutta jos et halua keskustella täällä, voit antaa maili osoitteen tai vaan kysyä täällä, mutta siihen vaikuttaa aika paljon kaikki asiat. Uvi epäilee kahdesta syystä, lumeliitto tai on tehnyt rikoksia. Mistä maasta miehesi on, ei ole pakko kertoa.


      • mimmu
        vähäsen- kirjoitti:

        Niin, miehesi siis on nyt Norjassa, ja on hakenut aikasemmin turvapaikkaa? Ja menette Norjassa naimisiin? Vai onko hän omassa maassa?
        Kyllä Norjassa solmittu liitto on laillinen, kun tulet Suomeen takaisin, niin menet maistraattiin ja virallistat siellä avioliiton ja vaihdat sukunimesi(siis jos vaihdat tai pidät oman). Onko hänelle myönnetty turvapaikka Norjassa? Vai onko hän turvapaikan hakijana? Onko hän laittomasti Norjassa? Vaikuttaa aika paljon kaikki nämä, mutta jos et halua keskustella täällä, voit antaa maili osoitteen tai vaan kysyä täällä, mutta siihen vaikuttaa aika paljon kaikki asiat. Uvi epäilee kahdesta syystä, lumeliitto tai on tehnyt rikoksia. Mistä maasta miehesi on, ei ole pakko kertoa.

        voitko antaa e-mail osoitteesi, olisi kiva puhua henk.kohtaisemmin.


      • joku......osoite
        mimmu kirjoitti:

        voitko antaa e-mail osoitteesi, olisi kiva puhua henk.kohtaisemmin.

        Mulla on vain yksi meili osoite, ja en viitsisi sitä laittaa tänne, täällä kun käy kaikkia pölvästejä, mutta jos sulla on joku osoite, jota et niinkään käytä, laita vain. Olisi tosi kiva vaihtaa ajatuksia, ja voi olla apuakin.


      • mimmu
        joku......osoite kirjoitti:

        Mulla on vain yksi meili osoite, ja en viitsisi sitä laittaa tänne, täällä kun käy kaikkia pölvästejä, mutta jos sulla on joku osoite, jota et niinkään käytä, laita vain. Olisi tosi kiva vaihtaa ajatuksia, ja voi olla apuakin.

        [email protected]


    • mimmu

      sun kannattaa mennä oman kunnan/kaupungin kirkkoherran virastoon kysymään.sieltä he osaavat neuvoa. itselläni sama ongelma vähän aikaa sitten. nyt asiat ovat selviämässä ja naimisiin ensi kuussa =)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5005
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe