Minkälainen äes paras pintaäestykseen?

Nimetön

Tervehdys!

Tarvitsisin äkeen piensiemen äestystä varten.
Äestyssyvyys oltava noin 3-4cm joten tarvii olla kannakepyörät tai vastaavat jotta ei mene liian syvälle.
Ilmeisesti äkeen etupuolella oltava lana, joka tasaa maata. Ja takapuolella varpajyrä kokkoreita varten. Yleensä tämä maan tasaus on ongelma kun äestetään näin pintaan.

Käytännössä joudun tekemään lähes aina kaksi äestyskertaa keväällä. Eli äestys - rikkojen ruiskutus - äestys ja kylvö pintaan noin 1-2cm
Tietysti jos saisi menemään yhdellä äestyksellä niin hyvä.

Äes voi olla joko nostolaitesovitteinen tai hinattava. Työleveys ei tarvitse olla kuin 4-5.5m

Koska osa pelloista on kaukana, niin kuljettaisin äkeen traktorin peräkärryssä johon nostaisin sen etukuormaajalla. Eli leveämpi olisi oltava taittuva yms.

Maa jota äestän, on pääsääntöisesti lautasmuokkaimella muokattu edellisellä syksyllä,
tai pieni osa pelloista on kynnetty edellisellä syksyllä. Maaperä vaihtelee hienosta savesta moreeniin.

Mihin kiinittäisin huomiota:

1. Tekee tasasen jäljen ja korkeus saadaan säädettyä niin että ei mene syvälle.
Tämänhetkisen äkeen kanssa on ongelma että korkeus ei säily samana, jolloin tulee ongelmia kun kylvetään pintaan. Eli pellon pinta ei ole tasainen ja äestetyn kerroksen paksuus vaihtelee.

2. Mielellään käytetty kone tai tarvittaessa modifioin jostain jo olemassa olevasta äkeestä esim. piikkejä lisäämällä.

Kiitoksia tiedoista / kommenteista

3

1746

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äes

Jäykät 17 cm piikit,
      piikkiväli 5 cm, jaettuna neljään ruotuun,
      etulana,
      takana kaksoisvarpajyrä,
      jalaksilla säädettävä työsyvyys,
      työleveys n. 3m

Ei kivisille, eikä turpeisille maille.
      Jäykillä mailla tekee tarkimman mahdollisen jäljen.
      Salon sokeritehtaan valmistama joskus 80-luvulla.
      Saattaa löytyä joltakin vielä nurkista.

• tuollanen
    • .....

Ensiksi äestys tavanomaisella äkeellä melko matalaan ja sitten jyräys, jonka jälkeen kylvö, tuota keinoa olen minä käyttänyt. Jyrä on ihan hyvä myös maanmuokkaukseen, murskaa kokkareet ja tekee näin hienojakoisen kylvöalustan, jota piensiemen vaatii.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe