Isä tutustui steinerin oppeihin

Gabriel

Tämä lainattu eräältä toiselta Suomalaiselta keskustelupalstalta.

Vastaisille hyökkäilijöille sen verran tiedoksi, että en kuulu mihinkään puolueeseen tai uskonnolliseen yhteisöön. Uskon mielipiteen- ja sananvapauteen ja siihen, että paras ja kestävin tulos saavutetaan vain avoimella kohtaamisella, ovat näkemyserot millaiset tahansa.

Käsitykseni antroposofiasta perustuu omiin ja omaisteni sekä lukuisten ystävieni kokemuksiin. Jotta näitä kokemuksia olisimme jotenkin voineet järjellisesti selittää, on ollut pakko perehtyä antroposofien omiin teksteihin hyvinkin laajasti. Olemme kokeneet noitavainojen kaltaista vastustusta, ja siksi en ainakaan toistaiseksi halua esiintyä omalla nimelläni. Olen huomannut, että keskustelut pyritään tyrehdyttämään iskemällä kriitikon persoonaan tavalla, joka on mahdollisimman kaukana antrojenkin kuuluttamasta rakkaudesta, suvaitsevaisuudesta ja moniarvoisesta kulttuurista.

Ajauduin antroposofian pariin niin kuin monet muutkin: olin pettynyt peruskouluun, ja hyvin mielikuvamarkkinoitu steinerkoulu näytti antavan paremmat eväät jälkikasvulle kuin suuri , lopullista alasajoaan odotteleva koko kansan koulu. Tarvittiin myös päivähoitopaikka, ja steinertarha vaikutti ihanteelliselta. Totta kai tunsin olevani moderni ja ennakkoluuloton, ja koetin hälventää läheisteni ja naapureideni ennakkoluuloja koulua kohtaan niin hyvin kuin taisin. Minä siis toistelin juuri niitä samoja fraaseja yksilöllisyyden korostamisesta, käden taitojen ja luovuuden opettamisesta sekä koulun ja kodin läheisestä yhteistyöstä kuin näköjään yhä tehdään. Vitsi on siinä, että olin autuaan tietämätön itse antroposofiasta. Uskon varmuudella siis puolustin opetusmetodia, jonka syvin pyrkimys minulta salattiin. Kun kyselin jostakin kouluun liittyvästä, yleensä en saanut vastausta, ja kun rupesin itse ottamaan selvää joistakin koulun kummallisuuksista, olinkin hankala. Niin minusta sitten tuli ent. steinervanhempi ja antroposofian ja muun new agen itseopiskelija.

Kävin biodynaamisen viljelyn kurssin (kristillisen settlementtiliikkeen ylläpitämässä Viittakiven opistossa, jonka pellot ovat ties kuinka kauan olleet biodynaamisessa viljelyssä!!!) mutta ei luennoilla eikä käytännön harjoittelussa kukaan puhunut preparaateista esim. seuraavaa: ns. kristalliöinä joulun ja loppiaisen välillä sarveen sullottu lehmänlanta ”kokoaa kosmista energiaa” puolen metrin syvyydessä maan povessa. Lehmänlantaa laimennetaan niin kuin homeopaattista lääkettä. Laimennosta sekoitetaan puuastiassa varpuvispilällä rytmisesti noudattamalla kellon tarkkuudella Sveitsin Goetheanumissa (olen käynyt siellä) laadittua astrologista kylvö- ja korjuukalenteria. Preparaattien avulla vahvistetaan erilaisia luonnonhenkiä, juuri niitä lapsuutemme satujen maahisia (antroposofiassa gnoomeja), keijuja jne, joita näkemään ja kokemaan antrot, teosofit ja muut luonnon jumalallistajat vuosittain järjestettävillä kursseilla opiskelevat.

Kun opettaja käskee eurytmia-tunnilla pitämään ikkunat kiinni, ”estetään luonnonhenkien karkaaminen” eurytmia eli meditointi-tilasta ulos. ( Olen päässyt sivusta kuulemaan opettajien välistä keskustelua.) Olen myös osallistunut uteliaisuuttani luonnonhenkien tunnistamiskurssiin, ja totta vie tiedän, mistä puhun. Epäilenpä, että olin kurssilla ainoa ei-uusaikalainen.

Lastentarhalaisille ja koululaisille opettajien lahjoittamat kivet, simpukat, kristallit toki ovat viehättäviä, mutta niihin kätkeytyy vesimiehen ajan, jota meidän nyt väitetään elävän, mukaan se sama maaginen voima, joista vaikkapa Satu Silvo lukemattomissa TV- ja lehtijutuissaan on päässyt satuilemaan.

Olen nähnyt, miten steinerkoululaisen lähes kymmenen vuotta kestäneeseen kiusaamiseen opettajakunta ei halunnut puuttua. Oli kuulemma ”oppilaiden välinen asia”. Myöskään luokkatovereiden vanhemmat eivät halunneet puuttua asiaan. Hätääntyneet vanhemmat leimattiin ”hulluiksi”. Vasta sairastuneen lapsen koulunvaihto ja Kiusattujen tuki ry:n apu tepsivät. Mielestäni ainoa selitys menettelylle on antroposofien karmaoppi, jonka mukaan karma toteutuu sosiaalisissa suhteissa.
Olen myös nähnyt, miten opettajakunta leimaa pikkukoululaisen hulluksi, ja seurannut vanhempien epätoivoista taistelua lapsensa puolesta. Lapsi vaihtoi koulua ja menestyi niin älyllisesti kuin sosiaalisestikin erittäin hyvin.
Olen lukenut erään maamme johtavimmista steinerpedagogeista kirjoittaman sanallisen arvion viidesluokkalaisen oppilaan kyvyistä. Onneksi koulun ohjeen mukaan oppilas itse saa lukea kevätlukukauden lopussa saamiaan sanallisia arviointeja menestyksestään vasta kahdeksannen luokan jälkeen. Viisaat vanhemmat säästivät lapsensa tältä nöyryyttävältä ja julmalta tekstiltä.
Olen myös nähnyt, miten vanhempien erittäin hyvänä pitämä useita vuosia koululleen omistautunut luokanopettaja savustettiin mitä hirvittävimmällä tavalla työstään. Vanhemmat katselivat voimattomina ja ihmeissään. Selityksiä ei tietenkään saatu.
Olen nähnyt, miten koulun ei-antroposofiset työtekijät saadaan tuntemaan itsensä toisen luokan kansalaisiksi, työrukkasiksi, joilla ei ole mitään sanottavaa työnsä käytäntöihin. Jos et alistu, lähdet. Jos et lähde heti, niin vikiset ja lähdet.
Olen myös nähnyt, miten ns. älymystöstä suuri osa ottaa lapsensa steinerkoulusta viimeistään lukioon siirryttäessä. Syynä on halu turvata lapsensa valmiudet jatko-opintoihin.
Olen myös ollut halukas vastaamaan oikeudessa sanoistani, kun olen kertonut ”ulkopuolisille” sisäpiirin asioista. Jostain syystä uhattua haastetta ei sitten tullutkaan.
Jne.jne.jne.

Läpäisyperiaatteella koulun opetuksessa toteutetaan Steinerin hengentieteen ydintä. Päämääränä on tietoisuuden tason harjaannuttaminen imaginaatioitten (=mielikuvien. vrt. satujen, legendojen, antiikin myyttien ym. runsaus opetuksessa) ja inspiraation kautta intuitioon eli selvänäköön. Se tarkoittaa kykyä lukea kosmisia aikakirjoja harjoitusten avulla avautuvalla ns. kolmannella silmällä . Niihin taas sisältyy niin menneisyyden kuin tulevaisuudenkin tapahtumat. Niinpä monet antrot ”tietävätkin” olevansa milloin kenenkin historian suurmiehen reinkarnaatio. Bernard Lievegoedin mukaan (ks. teos Neulansilmän läpi, julk. Suomen antr. liitto) teollisuusjohtajat ovat menneiden mestareiden jälkeläisiä (opetetaanko Johdon kursseilla Snellman-korkeakoulussa näitä? – jos, niin ei tarvitse ihmetellä nykymenoa!). Eräs antroposofipiireissä varsin hyvin tunnettu persoona on kehunut minulle olevansa itsensä Rudolf Steinerin reinkarnaatio.

Steiner-koulun 11. luokan opetukseen kuuluva Parsifal-runoelma onkin mielenkiintoinen. Tämän keskiajalta periytyvän tarinan teema on Graal. ”Minnelaulaja kuvaa Graalia ’kallisarvoiseksi kiveksi’ (Lapis excellis). - - - kivi oli alkemistinen symboli ja tarkoitti aivojen alla olevaa käpyrauhasta – ns. kolmatta silmää! ja että romanttisen Graal-tarun ja sen kuusitoista peräkkäistä seikkailua käsittävän juonen ideana oli esittää tämän ’kolmannen silmän’ avautumista ja aktivoimista näkemään Ajan kätkössä olevat salaisuudet ja ihmisen kohtalon syy ja tarkoitus” (Trevor Ravenscraft: Pyhä keihäs. Gummerus 1974. s. 77). Kirjoittaja näyttää olevan antroposofiaan syvästi perehtynyt ja Steinerin hengenlahjoja jumaloiva mies. Kirja sisältää varsin mielenkiintoista juttua Hitlerin ja Steinerin porukan okkulttisesta kasvupohjasta.

”Rudolf Steinerin mukaan antroposofia pohjaa selvänäköiseen tiedostamiseen. Kirjassaan (Steiner: Selvänäköisyys nykyaikana ja sen suhde ajatteluun. Suomen antr. liitto 2000, kirj. huom.) hän (Steiner) käsittelee aforistisesti tietoa todellisesta selvänäköisyydestä sekä todellisen selvänäköisyyden tuomaa tietoa. Hän muistuttaa meitä välttämättömästä vakuuttumistehtävästämme kouluttaa kaiken henkisyyden ohella fyysistä ajatusvoimaa l. tiedostamisen kykyä saadaksemme inhimillisen ajattelun mukaan maailmankehityksen piiriin”. (Minä Olen- lehti 6/2000, kirjaesittely) Ajatukset lienevät aktuelleja yhä, ks. suomalaisen niteen julkaisemisvuosi. On pötyä, etteivät nämä ajatukset olisi keskeisiä myös pedagogiikassa.
Eräässä nettikeskustelussa koulun fanaattinen kannattaja esitti koulun nimen muuttamista steinerkoulusta Waldorff-kouluksi, jotta intohimot koulukeskustelussa vähenisivät. Lisää silmänkääntötemppuja meille vähä-älyisille!

Koulun opetukseen kuuluu hämmästyttävän paljon muutakin germaanista ainesta. Goethen alkemistinen ja mefistoteelinen maailmankatsomus tietenkin on luku sinänsä.

Sitten kansallisesta kulttuuristamme Steiner-koulussa. Kalevalaa käsitellään peräti kahdella luokalla. Aluksi 4. luokalla oppilas tekee oman pikkukalevalansa, johon yhdistyy kiitettävällä tavalla kädentaitojen harjoittaminen. Kuka esim. vanhemmista tietää, missä valossa vaikkapa shamanismi oppilaille esitetään.
Seuraava sitaatti on Kauno Mannosen puolitoista vuotta sitten pitämästä esitelmästä: ”Monet tietäjät ovat jo kuitenkin ennustaneet ja todenneet, että meillä on suuri tehtävä kansakuntana. Nostradamus, Blavatsky, Steiner ja Ervast ovat sen selkeästi ilmaisseet. Rudolf Steiner jopa siten, että kalevalainen kulttuuri tulee olemaan Euroopan tulevan kulttuurin pohjana. Luonnollisesti hän tarkoittaa sitä jumalallista viisautta (theosophiaa) joka Kalevalassa iölmenee, eikä sitä virsukulttuuria, jona suomalaiset monesti vielä Kalevalansa näkevät. Blavatsky taas kehotti maailman teosofeja ottamaan mallia Suomesta, sillä täältä tulee valo. Nostradamus näki, että sellainen kristinuskon tiedostaminen, mikä Suomessa syntyy, pelastaa maailman. Pekka Ervast oli sitten se tietäjä, joka sai elämältä (Väinämöiseltä) tehtäväkseen palauttaa kansa muistamaan sitä viisautta, mikä Kalevalastamme teosofian avaimella voidaan ammentaa, ja minkä viisauden Marjatan poika, Jeesus Kristus KARJALAN kuninkaana, Uudessa testamentissa selkeämmin tälle arjalaiselle viidennelle kulttuurille esille tuo.” ( III Pekka Ervast –seminaari Hanasaaressa 1999. Karjaa 2000. s. 63-64)

Mitä tästä tulisi päätellä?

Steinerilaisten demonioppi on sitten luku sinänsä. Frank Linden ”Ihminen ja paha – pahan impulssit vuosituhannen vaihteessa” (Suomen antr. liitto 1999) sisältää maamme antroposofeille pidettyjä esitelmiä. Linden luennoista tulee erittäin selvästi se antrojen yleinen käsitys, että tutustuminen erilaisiin demoneihin on suorastaan välttämätöntä ihmisen ja ihmiskunnan henkisen kehityksen kannalta. Ilman niiden kohtaamista ihminen on kykenemätön ottamaan vastaan ”Kristus-virikkeen”! Bernard Lievegoed kehuskelee pystyvänsä vetämään arkielämäänsä näitä demoneja. Steinerilaiset puhuvat kauniisti hyvän ja pahan, valon ja pimeyden taistelusta. En oikein tiedä, miten kehittävää näillä asioilla leikkiminen herkälle lapselle tai identiteettiään hakevalle uteliaalle murrosikäiselle on. Lasten ja nuorten viihdekulttuuri työstää samaa demonista maailmankuvaa. Luciferisia, ahrimaanisia ja asurisia demoneja ei välttämättä mainita nimeltä, mutta tarkoitus on sama. Kun em. kulttuuriin oleellisesti kuuluu myös positiivinen suhtautuminen tajuntaa laajentaviin huumeisiin ja mustaan magiaan (ohjeiden antamista myöten), on siinä vanhemmilla tekemistä, jotta lapsikultansa saisi pidetyksi jollakin tapaa kaidalla tiellä. On tosin paljon merkkejä siitä, että vanhemmat eivät uusaikalaisten mielestä lastensa kasvattajiksi sovikaan. Paras kasvattaja on yhteisö, joka kulkee Graalin polkua. Teosofi Alice Bailey, tuo kaikenmaailman enkeli- ym. terapeuttien ja kvanttiterveyteen ja kuolemattomuuteen kouluttavien oppiäiti on yksiselitteisesti esittänyt, miten lapset pitää ”pelastaa” uuden ajan oppeihin. (Alice Bailey: Kansojen kohtalo)

Steinerilaiset ovat halunneet tähän asti jyrkästi kieltää kuuluvansa maailmanlaajuiseen New Age –verkostoon. En ymmärrä, mitä häpeämistä siinä on. Opit ovat perusteiltaan aivan identtiset, Steinerin tuomat ”tieteeelliset” maanviljelys-, kasvatus-, lääketieteelliset ym. näkemykset eivät sitä muuksi muuta. Järkyttävää minusta on se, että nämä huuhaaopit näytään otettavan täydestä yhteiskunnan johtavissa piireissä. Konsul(t)it ovat osanneet asiansa. Liian usein olen kuullut erilaisten vaikuttajatahojen vakuuttavan minulle silmät kirkkaina, että ”emme me tiedä” opista. Heidän kanssaan käymäni keskustelut osoittavat, että heidän tietonsa perustuvat tiukan itsesensuurin läpikäyneeseen kaunotekstiiin ja –puheeseen (henkilökohtainen kanssakäyminen sitoo kielenkannat parhaiten), ei ITSE tutkittuihin erilaisiin tietolähteisiin. Se tietää, joka haluaa. Muuten yhteisistä veromarkoistamme päättäjä ei ole tehtäviensä tasolla vaikkapa tehdessään kauaskantoisia taloudellisia sitoumuksia yleensä nollabudjetilla aloittavien steinerkouluyhdistysten kanssa. Eikö päättäjätahojen olisi rehellisyydenkin nimissä syytä myöntää olleensa/olevansa tehokkaan mielikuvamarkkinoinnin uhreja?

Kun nyt joku taas vaihteeksi alkaa irvailla salaliittoteorioiden kehittelemisestä, viittaan Marilyn Fergusonin teokseen ”The Aquarian Conspiracy”.(J.P.Tarcher 1980)

Tuo keskeinen antroposofien yhteiskunnallinen toimija Bernard Lievegoed kehottaa kehottamasta päästyäänkin perustamaan kouluja. Koulu, kauppa tai maatila muuttaa hänen mukaansa paikkakunnan auraa. Hän nimittää näitä antroposofisia tukipisteitä kristillisiksi yhteisöiksi. ”Taistelu käydään henkisellä tasolla”, hän kirjoittaa kirjasessaan Neulansilmän läpi. Millaista taistelua hän mahtaa tarkoittaa? Vaikuttaa siltä, että sitä käydään nimenomaan lasten kustannuksella toteuttaen määrätietoisesti ja johdonmukaisesti Lievegoedin esittämää mallia eri ryhmien toiminnasta antroposofisten päämäärien hyväksi (ks. Kohti 2000-lukua-kirjanen, jonka pitäisi kuulua jokaisen antroposofiasta kiinnostuneen, puhumattakaan luottamushenkilöiden ja sosiaali-, koulu- ja hoitoalalla päätöksiä valmistelevan ja tekevän virkahenkilön iltalukemistoon).

Ihan eri ammatillisen keskustelun aihe sinänsä on samaisen Lievegoedin laajasti esittelemä terapeuttinen ajattelu antroposofisessa psykoterapiassa (Ihminen kynnyksellä. Sisäisen kehityksen haaste. Suomen antr. liitto 1998). Jungin arkkityyppiajattelu ja astrologia lyövät kiinnostavalla tavalla kättä keskenään. Yksilön elämänkaari –käsite lienee lyönyt käsitteenä itsensä läpi saman Lievegoedin seuraajien lanseeraamana monilla tahoilla. Olisiko joku skepsiksen väestä kiinnostunut ottamaan kantaa…

Olen sitä mieltä, että veronmaksajia ei saa sitoa kollektiivisesti enää yhdenkään uuden steinerkoulun perustamiseen. Joka tuollaisella opetuksella lapsestaan haluaa kouluttaa uuden Mikael-rodun edustajan (ks. Sergei O Prokofjev: Rudolf Steinerin karmatutkimus ja antroposofisen seuran tehtävät. Suomen antr. liitto 1999), tehköön sen omalla kustannuksellaan.

Jos antroposofiasta ja sen käytäntöön soveltamisesta ei voi keskustella avoimesti ilman että joutuu leimatuksi paranoidiksi, länsimainen mielipide- ja ilmaisuvapaus on unelma vain. Mutta niinhän todellisuuskin on antrojen mielestä mayaa, harhaa…

18

2510

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olet "vöyhkä"

      joopati joo sinä menit sitten antroposofiaan ET KOULUUN,

      samalta hölmöläisen touhulta voisi luterilainen uskonto kaikenlaisten ihmetekojen ja koko raamatun suhteen kuulostaa

      kaikki uskonnot vaikuttavat hölynpölylle

      • MaariaSorjala

        Uskonnot ovat osa ihmisen identiteettiä olleet aina ja kaikissa kulttuureissa ja säädelleet yhteisön elämää. Niin on aina ollut ja tulee aina olemaan.

        Postmodernissa yhteiskunnassa uskonnot on haluttu romuttaa, minkä seurauksena on ollut täydellinen arvotyhjiö ja nihilismi.

        Se sopii hyvin New Age -liikkeen tavoitteisiin, kuten antroposofien. Tyhjä tila täytetään ihmismielissä huuhaa-opeilla, narsistisilla jumaluusharhoilla ja multi-cultilla.

        Steiner-koulu on yksi merkittävimmistä väylistä uuden arjalaisen ihmisrodun kasvattamisessa.


      • että steinerkasvatusta

        EI NYT KERTA KAIKKIAAN VOI KÄSITTÄÄ ilman että perehtyy Rudolf Steinerin teoksiin?

        Keskustelun avauksena oleva kirjoitus kertoi steinerkoulusta hyvin oleellista tietoa kokemusten ja antroposofisten tekstien pohjalta.

        Mitä "vöyhkäämistä" siinä oli, uskonnollista kiihkoa tai "fundamentalistista"?

        Palstasheriffikin voisi vastata, koska on arvostellut aikaisempaa keskustelua "fundamentalistien" kiihkoiluksi ja mustamaalaamiseksi... Mikä se sellainen "fundamentalisti" on, senkin haluaisin tietää, kun se niin usein esiintyy Steiner-uskovaisten vastaiskuissa, tai väistelyissä, kun pitäisi puhua asioista eikä asenteista.


      • 1970 vuoden...
        että steinerkasvatusta kirjoitti:

        EI NYT KERTA KAIKKIAAN VOI KÄSITTÄÄ ilman että perehtyy Rudolf Steinerin teoksiin?

        Keskustelun avauksena oleva kirjoitus kertoi steinerkoulusta hyvin oleellista tietoa kokemusten ja antroposofisten tekstien pohjalta.

        Mitä "vöyhkäämistä" siinä oli, uskonnollista kiihkoa tai "fundamentalistista"?

        Palstasheriffikin voisi vastata, koska on arvostellut aikaisempaa keskustelua "fundamentalistien" kiihkoiluksi ja mustamaalaamiseksi... Mikä se sellainen "fundamentalisti" on, senkin haluaisin tietää, kun se niin usein esiintyy Steiner-uskovaisten vastaiskuissa, tai väistelyissä, kun pitäisi puhua asioista eikä asenteista.

        Sivistyssanasto -kirjasta:

        Fundamentaali(nen), perustana oleva, olennainen, tärkeä.
        Fundamentalismi, perusoppien tehostus.


      • niin miksi
        1970 vuoden... kirjoitti:

        Sivistyssanasto -kirjasta:

        Fundamentaali(nen), perustana oleva, olennainen, tärkeä.
        Fundamentalismi, perusoppien tehostus.

        steinerilaiset käyttävät "fundamentalistia" halventavana haukkumasanana? Tarkoittamaan antroposofiseen uskomusmaailmaan ja hengen"tieteeseen" kriittisesti suhtautuvia tahoja.


      • kyseiset...
        niin miksi kirjoitti:

        steinerilaiset käyttävät "fundamentalistia" halventavana haukkumasanana? Tarkoittamaan antroposofiseen uskomusmaailmaan ja hengen"tieteeseen" kriittisesti suhtautuvia tahoja.

        fundamentalistit hyvin tehokkaasti tuntuvat kannattavan perusoppien tehostamista...

        Vaikea sanoa, mitä kunkin päässä liikku, joten jääkäämme odottamaan vastausta heiltä, jotka tuota sivistyssanaa käyttävät :)


    • Itse myös pettynyt

      Olet nähnyt todella vaivaa tutustuaksesi steiner-oppeihin. Itse lapsemme kohdalla vain aloimme pikku hiljaa huomata, että koko homma oli jotenkin todella outoa. Opetus oli huonoa, lapset todella eri tasoisia mikä vaikeutti ns."normaali oppilaiden" opetusta... Ja kun kyseltiin saatiin vaan opettajalta meitä vanhempia syyllistäviä vastauksia, että vaadimme lapselta liikaa ja ylikuormitamme....Myöskään vanhempain illoissa ei oikeasti puhuttu mistään asioista mistä olisi pitänyt puhua. Jos joku uskolsi nostaa kissan pöydälle asia sivuutettiin hyvin nopeasti. Tunnelma muodostui semmoiseksi että vaikeita asioita ei käsitelty. Oma lapsemme siirsimme jo toisella luokalla pois, mutta sääliksi käy niitä lapsia jotka siellä vielä on. Muutama tuttu vielä koulua käy ja lapseni luokaltakin on joka vuosi joku pois lähtenyt. Olen niin onnellinen että oma lapseni pääsi tervejärkisen opettajan hoteisiin peruskouluun!

    • Pietikäinen

      Tämä kirjoitus ei ole entisen oppilaan toiselta sivustolta lainaama, vaan on ihan itseni kirjoittama teksti Suomi24-palstalle. Enkä vastaile tähän kirjoitukseen itse toisella nimimerkillä.

      Ja sen verran tiedoksi, etten kuulu mihinkään puolueeseen, en Vapaa-ajattelijoihin, en Skepsis-yhdistykseen enkä muuhun materialismiin sitoutuneeseen yhteisöön. Minulla ei ole mitään lähetystehtävää, enkä ole pedagogi. Pari vesaani on vain käynyt koulun ja itse olen ohessa tutustunut asioihin.

      Gabrielin lainaama kirjoittaja aloittaa esittelemällä Steiner-pedagogiikan pelottavuuksia biodynaamisen viljelyn humuspreparaatin valmistuksella. Minä voin jatkaa pelottavuuksien esittelyä periaatteella, jota jo koulussa aikanani laulettiin: ”Maailma on niin lavea, pikku pikku Lauri, siel’ on niin monta loukkoa, pikku pikku Lauri”
      Kun minä kävin koulua, siellä opettaja hankasi kuolleesta kissasta, voitteko ajatella, kuolleesta kissasta otetulla karvanahalla lasisauvaa ja väitti, että siihen tulee muka jotain voimaa. Sähköksi hän sitä nimitti. Kaikenlaista sitä esitetäänkin, voitteko kuvitella... Näinhän sitä ajattelee, kun ei ymmärrä, että omituisen syntymätilanteen jälkeiset tapahtumat ratkaisevat, onko kyseessä taru vai tosi, tuoko omituinen tapahtuma aistein havaittavissa olevaa todellisuutta vai ei. Biodynaamisen preparaatin valmistuskin voidaan helposti esittää hassunkurisessa valossa jos ei tunne tuon valmistuksen jälkeisiä tapahtumia. Nehän voidaan ja ovat aina tarvittaessa osoitettavissa viljelykokeilla. Tuo lehmänlannalla täytetty sarvi toimii kuin voimakondensaattori. Se, kuten Gabrielin lainaama esitti, latautuu joulun ja loppiaisen välisinä kristalliöinä voimakkaimmin. Meil’ on halla ja yö. Sen tietävät muuttolinnutkin, jotka näkevät vaivaa lentääkseen tänne keväällä tuhansia kilometrejä päästäkseen pesimään pohjolan sulavesien voimien ääreen ja luomaan uuden pesueen.

      Gabrielin lainaama kirjoittaja ei tuonut esiin toista hulluutta. Biodynaamisessa viljelyssä käytetään myös piipreparaattia. Jokainen maatalouden tohtorismies tietää, että maapallon ulkokehässä on niin paljon piitä, ettei siitä nyt tarvitse välittää, mutta nuo biodynaamikot, ne valmistavat kvartsista erikoisen piipreparaatin, jonka väittävät auttavan kasvin hedelmänmuodostusta ja kypsymistä. Jossain määrin soraääniä näille vanhan polven tohtorismiehille kuuluu nuoremmalta polvelta. Josko siinä piissä on sittenkin jotain erikoista, kun sitä käytetään kvartsikelloissamme ja tietokoneittemme tahdistuksessa. Kuuluisikohan se juuri tähän aikaan?

      Kaikki kansat ovat uskoneet luonnonhenkiin; maahisiin, keijuihin, vetehisiin, sylfideihin ja mitä kaikkia nimiä niillä onkaan. Onko sellaisia olemassa vai olivatko kaikki niitä näkevät tai niihin uskovat esi-isämme kahjoja ja jostain syystä vain me olisimme viisaita? Muistan vuosia sitten Kauppalehdessä olleen kirjoitussarjan, jossa biodynaamikko ja maatalouskemisti keskustelivat. Biodynaamikko totesi kemistille, että kaikki muistavat tarinasta Isaac Newtonin saaneen ideansa painovoimasta havaitessaan omenan putoavan puusta. Ja hän jatkoi kysymyksellä, että mikä sen punaposkisen omenan sinne puuhun saa? Maatalouskemisti arveli, että se on varmaan se kapillaarivoima. Koska tiedän, ettei muille voi jakaa omia käsityksiään, pitäydyn ottamasta kantaa siihen, muodostuuko punaposkinen omena puuhun kapillaarivoiman ansiosta vai tarvitaanko siihen luonnon muita voimia. Sen kuitenkin sanon jyrkästi, että puurot ja vellit ovat menneet pahemman kerran sekaisin, jos sanoo kuten nimimerkki Gabrielin lainaama kirjoittaja, että maahiset, keijut, vetehiset ja muut olisivat jumalallisia. Kyllä minusta ne ovat luojamme auliita ja uskollisia palvelijoita, joille voimme olla paljosta kiitollisia.

      Kun nimimerkki Gabrielin lainaama kirjoittaja kertoi käyneensä luonnonhenkien tunnistamiskurssilla ja kirjoitti sitten kuten kirjoitti, epäilen hänen reputtaneen kurssin. Kuitenkin hän katsoo kurssin käyneenä itsensä pätevämmäksi asiassa kuin opettajansa.

      Kirjoittaja tuo esiin myös tuon onnettoman ihmistaimen, joka jo pikkukoululaisena leimattiin hulluksi, opettaja arvio häntä viidennellä luokalla julmasti ja kanssaoppilaatkin kiusasivat häntä. Eikä siinä vielä mitään, vielä vanhemmatkin leimattiin hulluiksi. Tähän on paha sanoa muuta kuin että valitettava tapaus, kun ei ole kuullut toista, syytettyä osapuolta asiasta. Televisiossa esitetään nykyään pariakin amerikkalaista ohjelmasarjaa, joista toisessa kai puhutaan lapsihirviöistä ja toisessa taas hieman vanhemmat lapset, jo nuoriksi varttuneet, viedään kauas kotoa ihan omalle leirille oppimaan ”sisäsiisteiksi”. Näinhän maailma makaa. Ne ovat tavalliselle vanhemmalle ja tavalliselle opettajalle ylivoimaisen vaikeita tapauksia, vaikka rakkautta riittäisi, mutta erikoistemppuja ei. Yleisesti ottaen jo noin neljännes nuorista on jonkinasteisen erityistuen tarpeessa. Mistä johtunee?

      Kirjoittaja tuo epäilevässä valossa esiin myös sadut, legendat ja myytit. Ne ovat olleet aina ihmiskunnan kulttuuriperintönä ennen tv-aikaa. Voi kysyä, ovatko ne olleet osaltaan auttamassa luovan ajattelun kehittymistä sellaiseksi, että yleensä tv ja tietokonepelit on keksitty. Nyt asiassa on vain tapahtunut ratkaiseva käänne. Nyt koneiden kautta kuvat esitetään kuvina, ei enää mielikuvina. Siinä ei oma kyky mielikuvan muodostukseen enää kehity niin kuin ennen, jolloin virike kuviin tuli pelkästään korvan kautta, ei silmän kautta. Silloin kuulijan itse piti muodostaa tuo kuva, jonka nyt tekee joku palkattu nörtti. Ja kun meillä suomalaisilla on tuo ominaisuus, että hieman kuulemme silmillämme ja hieman näemme korvillamme. Jos meille ei pienenä kerrota satuja, legendoja ja myyttejä, mitä meille silloin tapahtuu?

      Kirjoittaja mainitsee kuulleensa jonkun kertoneen olevansa Rudolf Steinerin reinkarnaatio. Tähän ei voi sanoa muuta kuin että meitä on joka junaan. Jos joku on väittänyt sellaista kuin kirjoittaja väittää väitetyn, se täytyy panna kuulijan tiliin kuin savolaista kuunnellessa, vastuu on kuulijalla. Itsekin olen kerran kieli poskessa kysellyt, että olenkohan Steinerin uusi inkarnaatio, kun minusta on pikkupoikana otettu valokuva, jossa minulla on samanlainen rusetti kaulassa kuin Steinerilla jossain kuvassa. Tämäkin kirjoittajan tarina tuntuu epäuskottavalta.

      Kirjoittaja pitää vastustettavana sitäkin, että henkisyyden tajuamisen rinnalla ihmisen pitäisi kehittää myös fyysistä ajatusvoimaa. Näinhän sen pitäisi kuitenkin ollakin. Ajatusten pitää saada avarat rajat; todellisuus on sekä henkistä että fyysistä. Jos toisen puolen jättää pois, kyseessä on muotopuolinen, ontuva maailma. Silloin ei muuta kuin kyräillen tarkistelee toista puolta. Ja se on väärin.

      Goethe ymmärretään usein vain runoilijana. Se on Goethen aliymmärtämistä. Jos Goetheä pitää vain alkemistinä ja mefistofeelisen maailmankatsomuksen esittäjänä, silloin ei hänen aikaansaannoksilleen anna oikeutta vaan mustamaalaa häntä. Goethe oli itse asiassa elollisen luonnontieteen perustaja. Hänen havaintokykynsä luonnon muodonmuutosten, kehitysvaiheitten tarkkailijana oli ilmiömäistä. Ehkä koulussa tuodaan esiin hänen havaintonsa kasvien kehitysvaiheista ja väriopista. Goethen mustamaalaukselle ei ole asiallisia perusteita.

      Jostain syystä kirjoittaja on hermostunut siihenkin, että Steiner-koulussa tutustutaan kansalliseepokseemme Kalevalaan. Asiaperusteita hermostumiseen ei esitetty, eikä lausuma aiheen laajuuden vuoksikaan anna aihetta enempiin kommentteihin.

      Maailmassa esiintyy hyvä ja paha. Ei tarvitse kuin lukea sanomalehtiä ja katsoa tv:tä niin sen näkemiseltä ei voi välttyä. Tuskin mediassa esiintuotua pahaa mainostetaan koulussa, kuten kirjoittaja antaa ymmärtää. Kristillinen länsimainen kulttuuriperintömmekin tuntee pahan olemuksen. Ennen tiedettiin, että paha pitää tunnistaa kuten vihollinen yleensä. Siksi kirkkojen pielissä tai kattomaalauksissa saattoi olla kuvia pahasta. Pahan kieltäminen on sairasta.

      Kun kirjoittaja mainitsee – ei tietenkään tarkkaan kohdentaen, vaan antaen ymmärtää – että Steiner-pedagogiikan piiriin kuuluisi positiivinen suhtautuminen tajuntaa laajentaviin huumeisiin ja mustaan magiaan, voi yksiselitteisesti todeta, että kysymys on mustamaalauksesta. Jos kirjoittajalla olisi ollut tämän laatuisia havaintoja, hänen olisi pitänyt tehdä siitä tutkimuspyyntö. Muutoin hän joko hyväksyi asian tai tuli kanssarikolliseksi.

      • Marxgf

        Kirjoitit:
        "kun ei ymmärrä, että omituisen syntymätilanteen jälkeiset tapahtumat ratkaisevat, onko kyseessä taru vai tosi, tuoko omituinen tapahtuma aistein havaittavissa olevaa todellisuutta vai ei"

        Tämän ymmärrän ja se on viisaasti sanottu. Aisaa ymmärtämättömän on helppo leimata asia humpuukiksi silkkaa tietämättömyyttään.

        Kirjoitit myös.
        "lehmänlannalla täytetty sarvi toimii kuin voimakondensaattori. Se, kuten Gabrielin lainaama esitti, latautuu joulun ja loppiaisen välisinä kristalliöinä voimakkaimmin. Meil’ on halla ja yö. Sen tietävät muuttolinnutkin, jotka näkevät vaivaa lentääkseen tänne keväällä tuhansia kilometrejä päästäkseen pesimään pohjolan sulavesien voimien ääreen ja luomaan uuden pesueen"´

        Selittäisitkö minule mikä on kondensaattori. En saa mitää järkeä tähän jäkimmäiseen lainaukseesi. Onko nyt niin että minulle jää epäselväksi sellainen jonka pikkulinnut ovat jo aikoja sitten ymmärtäneet vai onko sittenkin niin että esimerkisi vaikka tälläinen biodynaaminen preparaatti ei ole mitenkään järjellä selkeästi perusteltavissa vaan onkin itseasiassa sitä humpuukia.

        On ikävää että sinisilmäiset vanhemmat laittavat lapsensa kouluun jossa opetetaan tälläisia näennäisesti järkeviä ja johdonmukaisia oppeja joilla ei välttämättä ole kuitenkaan mitään liittymäpintaa todellisuuteen.


      • -----------
        Marxgf kirjoitti:

        Kirjoitit:
        "kun ei ymmärrä, että omituisen syntymätilanteen jälkeiset tapahtumat ratkaisevat, onko kyseessä taru vai tosi, tuoko omituinen tapahtuma aistein havaittavissa olevaa todellisuutta vai ei"

        Tämän ymmärrän ja se on viisaasti sanottu. Aisaa ymmärtämättömän on helppo leimata asia humpuukiksi silkkaa tietämättömyyttään.

        Kirjoitit myös.
        "lehmänlannalla täytetty sarvi toimii kuin voimakondensaattori. Se, kuten Gabrielin lainaama esitti, latautuu joulun ja loppiaisen välisinä kristalliöinä voimakkaimmin. Meil’ on halla ja yö. Sen tietävät muuttolinnutkin, jotka näkevät vaivaa lentääkseen tänne keväällä tuhansia kilometrejä päästäkseen pesimään pohjolan sulavesien voimien ääreen ja luomaan uuden pesueen"´

        Selittäisitkö minule mikä on kondensaattori. En saa mitää järkeä tähän jäkimmäiseen lainaukseesi. Onko nyt niin että minulle jää epäselväksi sellainen jonka pikkulinnut ovat jo aikoja sitten ymmärtäneet vai onko sittenkin niin että esimerkisi vaikka tälläinen biodynaaminen preparaatti ei ole mitenkään järjellä selkeästi perusteltavissa vaan onkin itseasiassa sitä humpuukia.

        On ikävää että sinisilmäiset vanhemmat laittavat lapsensa kouluun jossa opetetaan tälläisia näennäisesti järkeviä ja johdonmukaisia oppeja joilla ei välttämättä ole kuitenkaan mitään liittymäpintaa todellisuuteen.

        Steinerkoulussa ei opeteta kyseisiä asioita!!!


    • äiti X

      steinerkoulussa on uskontotuntien pääoppi luterilainen uskonto, koska 99 prosenttia vanhemmista on luterilaisia.

      ei antroposofeja!

      sitä en osaa sanoa tekeekö tämä kruunusta kirkkaamman, onhan koko maassa seurakunnasta eronneita valtavat määrät.

      pitäisikö tässä seurakuntien mennä itseensä, vai onko viimeinkin ymmärrettävä, että ihmisillä on uskonnonvapas.

      suomessa on tapakristittyjä pilvin pimein ja koko tämä koulukeskustelu vaikuttaa sille, että yltiöpäiset lahkolaiset yrittävät mustamaalata steinerkoulun ahdistuksessaan.

      • ei-lahkolainen

        "..vaikuttaa sille, että yltiöpäiset lahkolaiset yrittävät mustamaalata steinerkoulun ahdistuksessaan.."

        Lahkoista saa tietoa esimerkiksi Uskontojen Uhrit ry:n kotisivuilta. Sieltä löytyy faktoja myös eräästä omia koulujaankin ylläpitävästä okkultistisesta lahkosta.


      • yllättynyt
        ei-lahkolainen kirjoitti:

        "..vaikuttaa sille, että yltiöpäiset lahkolaiset yrittävät mustamaalata steinerkoulun ahdistuksessaan.."

        Lahkoista saa tietoa esimerkiksi Uskontojen Uhrit ry:n kotisivuilta. Sieltä löytyy faktoja myös eräästä omia koulujaankin ylläpitävästä okkultistisesta lahkosta.

        "Lahkoista saa tietoa esimerkiksi Uskontojen Uhrit ry:n kotisivuilta. Sieltä löytyy faktoja myös eräästä omia koulujaankin ylläpitävästä okkultistisesta lahkosta."

        Tästä sivusta eteenpäin:
        http://www.uskontojenuhrientuki.fi/teosofia.html

        Huhhuh! Empä tosiaan ole tullut ajatelleeksi. Nyt katselen monia asioita uusin silmin. Lapseni kävi Stainer-koulua 3 vuotta ja onneksi ei enempää.


      • Kimpeläinen
        yllättynyt kirjoitti:

        "Lahkoista saa tietoa esimerkiksi Uskontojen Uhrit ry:n kotisivuilta. Sieltä löytyy faktoja myös eräästä omia koulujaankin ylläpitävästä okkultistisesta lahkosta."

        Tästä sivusta eteenpäin:
        http://www.uskontojenuhrientuki.fi/teosofia.html

        Huhhuh! Empä tosiaan ole tullut ajatelleeksi. Nyt katselen monia asioita uusin silmin. Lapseni kävi Stainer-koulua 3 vuotta ja onneksi ei enempää.

        UUT:n sivu on ilmiönä mielenkiintoinen. Se on kasvoton. UUT:lle voi lähettää sähköpostia tai rahaa ja voi sille soittaakin, mutta ei tiedä kenelle. Kukaan ei ole kehdannut antaa kasvoja sille. Ovat panneet uskovaiset ja ateistit lyömään sulassa sovussa antroposofiaa kuin vierasta sikaa. Lähdekirjallisuutena ovat käyttäneet tuotoksia saarnamies Hiltuselta, ev.lut. kirkon mieheltä Harri Heinolta sekä Skepsis-yhdistyksen tieteellisen neuvottelukunnan jäseniltä Marjaana Lindeman-Viitasalolta ja Ilkka Niiniluodolta.
        Skepsis-yhdistys sanoo edistävänsä paranormaaleja ilmiöitä koskevien väitteiden objektiivista ja puolueetonta tieteellistä tutkimusta. Toisaalta on kuitenkin luvattu miljoonapalkkio paranormaalin ilmiön esittämisestä. Niin ovat varmoja siitä, että tutkivat tyhjää. Ja nyt heidän rinnallaan ovat saarnamies Paavo Hiltunen ja luterilainen, jotka ilmeisesti uskovat jumaliseen, yliluonnolliseen, paranormaaliin.
        UTT on nimittänyt antroposofian uskonnolliseksi lahkoksi. Millaisin perustein?
        Steiner piti usein esitelmäsarjan aiheesta, jota häneltä pyydettiin. Kerrotaan kreivi Keyserlingkin olleen Steinerin oven takana niin kauan kunnes Steiner oli luvannut pitää luennot maataloudesta. Tai kun pyydettiin pitämään luennot lääketieteen opiskelijoille tai opettajille jne. Ei tämän vuoksi antroposofiaa pidetä maatalousmenetelmänä ei vaihtoehtoisena lääketieteenä eikä koululaitoksena.. Mutta kun papit pyysivät häneltä esitelmäsarjaa uskonnosta, niin UTT:n ajatuksen juoksun mukaan se on aihe nimittää antroposofiaa uskonnolliseksi lahkoksi. Kun katsoo kielenkäyttöä, jolla sivusto on tehty, voi todeta, että se on ateistin laatima. Uskonnon edustajat ovat kirjoituksineen saaneet vain käsikassaran osan. Jos UTT:n sivuston tyylillä kirjoitettu teksti vaikuttaa hyvältä, silloin lukija on avun tarpeessa. Sitä vain ei UTT kykene tarjoamaan.


      • Harbu
        Kimpeläinen kirjoitti:

        UUT:n sivu on ilmiönä mielenkiintoinen. Se on kasvoton. UUT:lle voi lähettää sähköpostia tai rahaa ja voi sille soittaakin, mutta ei tiedä kenelle. Kukaan ei ole kehdannut antaa kasvoja sille. Ovat panneet uskovaiset ja ateistit lyömään sulassa sovussa antroposofiaa kuin vierasta sikaa. Lähdekirjallisuutena ovat käyttäneet tuotoksia saarnamies Hiltuselta, ev.lut. kirkon mieheltä Harri Heinolta sekä Skepsis-yhdistyksen tieteellisen neuvottelukunnan jäseniltä Marjaana Lindeman-Viitasalolta ja Ilkka Niiniluodolta.
        Skepsis-yhdistys sanoo edistävänsä paranormaaleja ilmiöitä koskevien väitteiden objektiivista ja puolueetonta tieteellistä tutkimusta. Toisaalta on kuitenkin luvattu miljoonapalkkio paranormaalin ilmiön esittämisestä. Niin ovat varmoja siitä, että tutkivat tyhjää. Ja nyt heidän rinnallaan ovat saarnamies Paavo Hiltunen ja luterilainen, jotka ilmeisesti uskovat jumaliseen, yliluonnolliseen, paranormaaliin.
        UTT on nimittänyt antroposofian uskonnolliseksi lahkoksi. Millaisin perustein?
        Steiner piti usein esitelmäsarjan aiheesta, jota häneltä pyydettiin. Kerrotaan kreivi Keyserlingkin olleen Steinerin oven takana niin kauan kunnes Steiner oli luvannut pitää luennot maataloudesta. Tai kun pyydettiin pitämään luennot lääketieteen opiskelijoille tai opettajille jne. Ei tämän vuoksi antroposofiaa pidetä maatalousmenetelmänä ei vaihtoehtoisena lääketieteenä eikä koululaitoksena.. Mutta kun papit pyysivät häneltä esitelmäsarjaa uskonnosta, niin UTT:n ajatuksen juoksun mukaan se on aihe nimittää antroposofiaa uskonnolliseksi lahkoksi. Kun katsoo kielenkäyttöä, jolla sivusto on tehty, voi todeta, että se on ateistin laatima. Uskonnon edustajat ovat kirjoituksineen saaneet vain käsikassaran osan. Jos UTT:n sivuston tyylillä kirjoitettu teksti vaikuttaa hyvältä, silloin lukija on avun tarpeessa. Sitä vain ei UTT kykene tarjoamaan.

        Moron

        Olen itse ¨94 vuonna käynyt erään tutkimuksen selvittelyn johdosta tapaamassa silloista Uskontojen uhrien tuki ry: puheenjohtajaa Ylöjärvellä (en valitettavasti enää muista nimeä)
        Tällöin ainakin kasvot löytivät.

        uut: sivustolta lainattua:

        "Helsingin vertaistukitapaamiset Tiedustelut puh. 0400 466 990.
        Oulun vertaistukiryhmä: tiedustelut puh. 08-271702
        Turku: tiedustelut puhelin 050-5588318.
        Tampereen vertaistuki puh. 0400 466 990.
        Muiden kuin tässä mainittujen paikkakuntien kokoontumiset puh. 0400 466 990."

        Ei tämä nyt kovin kasvottomalta vaikuta, samaahan voisi sanoa työkkärin sivustoista, ei sielläkään kukaan nimeään tarjoa, vain kasvottoman 010 numeron.

        Jos Ortopediltä pyydetään luentoa aiheesta kuusen kasvatus kangasmetsässä, tod. näk. vastaus on kieltävä (ellei ole kova kuusifani), mutta Rudolf kyl antoi voimakkaan ja usein valtatieteen vastaisen tiedon, ei teesinä, vain faktana.

        Tieteen määritelmä:

        http://www.tsv.fi/ttapaht/003/pekkanen.htm

        "Koska tiede on tietoa ja tutkimusta, määritellään tiede seuraavasti:

        Tiedettä on julkinen, edistyvä ja yleinen tieto.
        Tiedettä on julkinen, kriittinen ja autonominen tutkimus, jonka tavoite on julkista, edistyvää ja yleistä tietoa."

        Tiede on itsekorjaava, tutkimustulokset asetetaan kyseenalaisiksi, kunnes ovat vahvistettu.

        Makuasioista sopii kinastella, faktat ovat faktoja.

        Petteri


    • Ent.

      "Mutta niinhän todellisuuskin on antrojen mielestä mayaa, harhaa…"

      Nimenomaan täm´ei pidä paikkaansa, juuri tätä hidulais-buddhalaista vanhaa filosofiaa vastaan Steiner asettui.

      Näiden propagandististen kirjoitusten helmasynti on tuo huitominen joka suuntaan, jos ei muuten, niin millä sitten päätteeksi sotketaan loputkin asiasta.

    • Ismikoulut tunkiolle

      Tämän ketjun avauskirjoitus kannattaa nostaa esiin.

      • Steinerfaija.

        Mitä sinulla on steinerkouluja vastaan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      217
      35753
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      274
      22731
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      444
      11374
    4. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      85
      9113
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      29
      6721
    6. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      55
      5291
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      199
      4165
    8. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      48
      2162
    9. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      50
      2104
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1657
    Aihe