Miten saa lehtokotilot parittelemaan?

.........

Miten saa lehtokotilot parittelemaan? mistä tunnistaa uroksen ja naaraan?

28

3240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotilo-ja-gekkofani

      ei saa sinänsä itse parittelemaan, ne parittelevat silloin kun parittelevat..
      Ja koirasta ja naarasta ei erota mistään, sillä ne ovat kaikki kumpaakin, koiras ja naaras samassa paketissa xD Siis kaksineuvoisia..

      • akkaatiuuu

        KOkeile:-tarjoa raejuustoa tai vähäsuolasta ja maustamatonta jugurttia
        -laita paksu kerros kosteaa ja kuohkeaa turvetta tai multaa
        -laita kaarnan pala tai muu levy jonka alle kotilo voi mennä munimaan

        Voi olla että kotilosi ovat liian nuoria tai muuten vaan eivät halua lisääntyä.
        Minulla oli tarhakotiloita ja sain ne lisääntymään vahingossa. Poikaset olivat kyl hirveitä! Hirveän pieniä(tuskin näki) ja terraarion siivous vaikeaa kun piti haravoida turve monta kertaa läpi. Suositteln siis että heti kun vaavit alkaa kuoriutuu laitat ne astiaan jossa on talous paperia pohjana. Ja muista seepian suomu etteivät syö toisiensa kuoria! Poikaset myös kasvavat hirveän hitaasti... Omasta poikueestani selvisi kahdestasadasta vain 15! Astiassa on oltava myös paljon mutta pieniä ilmareikiä, koska muuten ne karkaa, mutta jos ilmastointi ei onnistu niin ei oo kiva yrittää pelastaa poikasia homeelta.


      • suskiii.kotilot
        akkaatiuuu kirjoitti:

        KOkeile:-tarjoa raejuustoa tai vähäsuolasta ja maustamatonta jugurttia
        -laita paksu kerros kosteaa ja kuohkeaa turvetta tai multaa
        -laita kaarnan pala tai muu levy jonka alle kotilo voi mennä munimaan

        Voi olla että kotilosi ovat liian nuoria tai muuten vaan eivät halua lisääntyä.
        Minulla oli tarhakotiloita ja sain ne lisääntymään vahingossa. Poikaset olivat kyl hirveitä! Hirveän pieniä(tuskin näki) ja terraarion siivous vaikeaa kun piti haravoida turve monta kertaa läpi. Suositteln siis että heti kun vaavit alkaa kuoriutuu laitat ne astiaan jossa on talous paperia pohjana. Ja muista seepian suomu etteivät syö toisiensa kuoria! Poikaset myös kasvavat hirveän hitaasti... Omasta poikueestani selvisi kahdestasadasta vain 15! Astiassa on oltava myös paljon mutta pieniä ilmareikiä, koska muuten ne karkaa, mutta jos ilmastointi ei onnistu niin ei oo kiva yrittää pelastaa poikasia homeelta.

        Kotilot syö toisten ja omiakin kuoria vaikka oli seepiansuomua!


    • mietiskelijä2

      mietin että kun kotiloni parittelee ja laskee munat niin kuinka kauan kestää että ne munat kuoriutuu. entäs mitä niille kotilo vaaveille pitäisi tehdä, mihin ne pitäisi laittaa kun ovat kuoriutuneet?

      • Anonyymi

        En ole varma mutta eikö se ole 2-4 viikkoa että ne kuoriutuu🤔 korjatkaa jos olen väärässä.


    • salllllllad

      Kotilo katsoo isännältä/emännältä esimerkkiä.

      Eikö lehtokotilot tahdo paritella? Hih Hih Hih

    • Tuutti

      mulla on neljä lehtokotiloo ja yks etana ja en tiiä mitä tekisin kun yks on kaivanut itselleen pesän. EN TIIÄ onko se hyvä ai huono juttu... pitäskö mun tarkistaa että onko se tehny sinne munia?

      • Pikku Kotilo

        Minulla on kaksi lehtokotiloa ja ne ovat aika ahkeria munimaan. Yleensä huomaan muninnan alkaneen kun kotilo kököttää samassa piilossa pitemmän aikaa. En häiritse sitä vaan annan sen hoitaa homman loppuun asti ja kurkistelen tulosta vasta, kun kotilo on jättänyt pesäpaikkansa. Huomaat kyllä jos munia on ilmestynyt, sellainen sievä rypäs valkoisia palloja. Suosittelen kuitenkin ne mahdollisimman nopeasti positamaan mikäli et halua monia, monia lehtovauvoja. Pakastaminen ja sen jälkeen jotenkin muuten hävittminen on hyvä keino.


    • KotiloFani

      mulla on kaksi lehtokotiloa ja molemmat on kokoajan samassa kohassa mut en oo nähny munia. Ps. ne on aik isoja joten pystyyks ne munii?

      • Pikku Kotilo

        Lehtokotilon sukukypsyyden voi havaita siitä, että sille tulee "valkoinen huuli", eli kuoren suulle valkoinen raita. Voi tietenkin olla, että vaikka ne olisivatkin sukukypsiä ne eivät syystä tai toisesta muni. Munia ilmestyy jos on ilmestyäkseen. Näin syksyaikaan voi olla mahdollista, että lisääntymistouhut eivät enää kiinnosta yhtä paljon kuin kesällä.


      • Anonyymi

        Epäilisin että se tekee poikasia sitten. Muuten hauskaa faktaa että ne vaihtelee sukupuolia.


    • Tietoa lehdoista!

      hei! koirasta ja naaraasta ei ertota kumpi on kumpikin, koska ne ovat molemmat samanaikaisesti, eli ne ovat kaksineuvoisia.. Ne voivat itse päättää ovatko he nyt naaraita vai koiraita, kuitenkin tarvitaan parittelemiseen naaras ja koiras. Yleimmiten ne parittelevat kun ovat noin puoli vuotta olleet elämässä. Ne parittelevat yleensä kesällä, mutta talvella ne voivat myös munia.... Eli niitä ei saa itse laittaa parittelemaan, sillä ne ei parittele silloin ainakaan jos niihin koskee. P.S. mulla itsella on 2 lehtoo ja toinen on vähän sellainen valko-vihree ja toinen selvästi ruskee. mulla oli ennen 4 mutta päästin 2 pientä vapaaksi. Olen ottanut lehtoni ihan luonnosta ja ne ovat niin sulosii :DD :))

      • Aksut ja lehdokit

        Puolivälissä marraskuuta hyvin kolkolla ilmalla löysin illalla ulkoillessani kaksi lehtokotiloa. Ulkoilureitillä oli sen verran hämärää, että olisin voinut kävellä niiden päälle. Tyhjensin juomapulloni ja kuljetin ne siinä kotiin. Toinen on lähes kokonaan tummanruskea, toisella on ketunpunaista kuorensa loppuosassa. Ne elävät muuten hyvässä sovussa yhdessä akaattikotiloiden kanssa.

        Lehtokotilot tuntuvat olevan vähän herkempiä kuivumaan kuin akaattikotiloni. Kun aksut vielä liikkuvat, niin lehtokotilot ovat jo luoneet kuorensa umpeen. Eli en voi useammaksi päiväksi jättää ilman hoitajaa niitä. Pienin akaattikotiloista (jostain syystä kitukasvuinen, sen pitäisi olla jo puolet isompi) kaveeraa isomman lehtokotilon kanssa. Ne kai luulevat olevansa jotekin samanlaisia. Pitävät kosiotanssin kaltaista koreografiaa välillä.

        Hyväksi pohjamateriaaliksi olen kokenut kookospohjaisen turpeen, se ei ole homehtunut, tosin muutamia kukkakärpäsiä siinä aina lentelee. Kun kotilotkin ovat kaikki aktiivisia riittävän kosteassa alustassa.

        Toivottavasti lehtokotilot eivät lisäänny terraariossani. Aksutkaan eivät ole vielä munineet, en tahdo perheenlisäysongelmaa tai pikemminkin syntyvyydensäännöstelyn ongelmaa.


    • koko toope idjootti

      valko-vihree lehto?
      se on kyl varmaan pensaskotilo;) ovathan nuo hauskoja kun on tuollaisia kaksineuvoisiaXD
      achatina iredalei ei muni mutta "hautoo" munia mahassa kun ne on valmiita kuoriutumaan emo synnyttää (eläviä) poikasia mulla on irkku ja rodatzi ja 3 akaattia 5 lehtoo ja niin :9

    • mimmone on pensaskotilo? ja mistä niitä saa?

      • kotilo128

        Pensaskotilo on suomessa esiintyvä maa kotilo kuten lehtokin ovat aika yleisiä,tähän aikaa vuodesta niitä ei esiinny.


    • Anonyymi

      Minulla on lehtokotiloita ja yritän saada ne parittelemaan! Mutta ne eivät ole kauhean innokkaita vaikka on kesä! Mikä on siis syy siihen että ne eivät parittele tai ainakaan muni?

      • Anonyymi

        Hmm en ole ihan varma🤔🐌


    • Anonyymi

      Minulla on yksi musta Huulitatha kotilo ja yksi sellainen kirkkaan keltainen ja se keltainen on yhtäkkiä todella iso ja pullea niin onko se tekemässä munia? Sitten niillä kahdella oli outo narun kaltainen juttu jolla ne olivat kiinni toisissaan mikä se oli ?ne oli siinä pitkään kiinni.

      • Anonyymi

        Varmaan ne sitten tekee niitä poikasia kun se on niin iso


    • Anonyymi

      Saa tyrmätä jos tää on tyhmä mielipide... mutta eikö lehtokotilo ole vieraslaji, eli haitallinen Suomen luonnossa? En oikein ymmärrä, miksi niitä pitää vartavasten kasvattaa lemmikiksi, kun isomman palveluksen tekisi luonnosta keräämällä? Monihan niitä ihan tappaa tuholaisena, niin eikö niitä olisi järkevää adoptoida?

    • Anonyymi

      Niin mutta moni kokee lemmikkinä ja jos on valkoinen naru se tarkoittaa että ne lisääntyy juuri.

    • Anonyymi

      Mulla on lehtokotiloita lemmikkinä niiden nimet ovat kaiku ja ryhmeli

      • Anonyymi

        Mullaki on lehtokotiloits ja niitten nimet on Matti ja Jassu


    • Anonyymi

      Olen saanut 2 uutta kotiloa niiden nimet ovat nokkonen ja terho

    • Anonyymi

      Terho etana teki yhtäkkiä munia! Ja minä olin sillee OMG!!! Ja olen juuri saanut kaikki munat purkkiin hautumaann🐌😊

    • Anonyymi

      Mul on 6 lehtokotiloo ja yks on ihan baby... Mut miten mä saisin ne paritteleen ja miks ne kiipeilee koko ajan seinissä?...

    • Anonyymi

      kysy tuotaq ideaa banaaneilta elikin banaani kärpäsiltä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1476
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1233
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe