Viimeistä kertaa Lontooseen

Louise80

Kävin toissaviikolla ekaa ja vikaa kertaa Lontoossa. Voi jessus mikä likainen ja tuskaisen sekava kaupunki. Ja KALLIS! Budjetti ylittyi jo kolmantena päivänä viidestä. Ihan hullu mesta. Ainoaa hyvää oli nähtävyydet mutta niitäkin varten joutui kävelemään jalkansa kipeäksi tai hikoilemaan ylitungoksessa metrossa. En kyl enää toiste mee tuonne seon varmaa!

20

3537

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kypsyttaa

      voi luoja...... ootkohan ikina matkustanut missaan???

      • Louise80

        Oon kuule matkustellut jo vuodesta 1999 alkaen vuosittain (lähinnä kesäisin) ympäri ämpäri Eurooppaa ja pari reissua myös kauemmas, esim. New York, San Franscisco ja Bangkok. Ihan turha alkaa syyllistämään ketään ilman perusteluita ja edes tietoa alkulähtökohdista!
        Anteeksi jos loukkasin jonkun pieniä tunteita haukkumalla Lontoota.. se nyt vaan on totta että se ei ole mikään perin kaunis tai budjettiystävällinen kaupunki.. eikä oo tietenkään ainoa sellainen, monia muitakin vastaavia on ja paljon.

        Lontoossa mulla meni viiden päivän reissulla avomiehen kanssa yhteensä 580 euroa rahaa PELKKÄÄN elämiseen, eli tämä kertonee jo totuuden Lontoon hintatasosta. Söimme etnisissä rafloissa, ostimme London Passit ja kävimme kiertelemässä nähtävyyksiä. Lisäksi pari shoppailua teimme Marks&Spencerillä ja High Street Kensingtonin kaupoissa yms kesävaatteita ja matkamuistoja.

        Että tällaista tällä kertaa.. toivottavasti joku ottaa herneet taas neniinsä ja tukehtuu niihin!


    • Lontooseen

      Kun oli sulla niin hyvä otsikko, niin oli pakko laittaa oma lusikka soppaan. Tuli varattua lennot Lontooseen jussiksi eli huomenna ois 10. matka Lontooseen edessä. Eloisa kansainvälinen kaupunki, jossa paljon nähtävää ja koettavaa. Hintataso ei ole mitenkään liian korkea, jos vaan tietää mitä tekee / minne menee. Jos asiat menee hyvin, niin toivottavasti ois muutto edessä sinne tuossa loppusyksystä.

      • Hiluna

        Pitkää lippu korkealla muuton suhteen!!! tullaan perässä!


    • Essexiin

      Minulla on hieman samanlaisia kokemuksia parin Lontooseen suuntautuneen omatoimimatkan osalta, joista toinen oli peräti kolmen viikon pituinen: Mikään raha ei tunnu siellä riittävän. Travel Card on toki edullinen tapa liikkua ja käydä mielenkiintoisissa paikoissa, mutta olisihan rahaa oltava myös pääsylippuihin sekä syömisiin ja juomisiin, kun ei halvimmissa hotelleissa ole edes aamiaista.

      En kuitenkaan voinut vastustaa kiusausta, kun sain edullisesti (150 € edestakaisin) seurueellemme lentoliput heinäkuulle. Kaikeksi onneksi eräs ystävättäreni asuu nykyisi Essexin seudulla, joten rupesin suunnittelemaan matkaa siltä pohjalta, että vietämme aikamme suurimmaksi osaksi siellä, vaikka emme hänen kodissaan majailekaan. Lisäksi halvimmat lennot täältä Suomesta (Ryan Air ja Blue One) laskeutuvat lähistölle Stanstediin ja nousevat sieltä.

      Minulle on matkaa suunnitellessani ollut myönteinen yllätys mm. viikon Essex-bussilippu, jota tarjoaa ainakin First-yhtymä hintaan £ 28. Sillä saa matkustaa paitsi lentoasemalta majapaikkaan myös rajattomasti ympäri Essexin kaupunkeja ja maaseutua. Käymme ehkäpä ainakin historiallisessa Colchesterissa sekä Maldonin kalastajakylässä. Majapaikan hankkimisen suhteenkin meillä on useampia mahdollisuuksia, koska matkat paikasta toiseen eivät lisää kustannuksia.

      Yksi meistä ei ole käynyt koskaan Lontoossa, joten kyllä sinne on mentävä ainakin yhdeksi kokonaiseksi päiväksi. Junamatka esim. Chelmsfordista kestää muistaakseni puolisen tuntia ja maksaa halvimmillaan £ 10 edestakaisin (Liverpool Street aamuruuhkan jälkeen). Lontoossa yhden päivän Travel Cardin saa n. 5 punnalla. Minulle vanhana Lontoon-kävijänä, joka olen kolunnut jo paljon paikkoja, riittäisi Eye of London -näköalalento (se on minulle uusi), mutta muille olisi kaiketi näytettävä paikkoja lähempääkin. Hyde Park ja muut puistot ovat mukavia levähdyspaikkoja, joissa voi nauttia piknikaterian. Ilta on kiva päättää esim. Trafalgarin aukiolla istuskellen.

      Meillä on vielä kesken majapaikan etsiminen, mutta tähtäämme edelleenkin edulliseen Bed & Breakfast -majoitukseen tai halpaan hotelliin, mikä on jokseenkin sama asia. Tuhdin englantilaisen aamiaisen jälkeen pärjää päivän vaikkapa pubilounailla, jotka fish and chips -aterioiden lisäksi ovat kenties halvinta syötävää koko Britanniassa. Vajaan viikon reissulla ei tarvitse niin kovasti miettiä esim. ruokavalion terveellisyyttä.

      Jos mietitte tätä maaseutuvaihtoehtoa, niin minun kokemukseni mukaan (oikeammin kai siitä johtuen) brittiläinen B&B ei toimi enää entisellä tavalla: silloinhan vain katsottiin, että missä näkyy kylttejä ja kysyttiin, että onko tilaa. Haluaisin kuitenkin olla varma etukäteen majapaikasta ja jättää sinne kantamukseni jo matkan alussa. Nyt on tullut monesta paikasta kielteisiä vastauksia varauksiin (paikat ovat täynnä), vaikka lähtöön on yli kuukausi. Monta varaustiedustelua on toki vielä vetämässäkin. Millaisia kokemuksia teillä muilla mahtaa olla?

      • kypsyttaa

        Etta ihan 580 ekua kahdelta hengelta ja viela viidessa paivassa........... tuolla budjetilla kannattaa suunnata tallinnaan eika mihinkaan kauemmas... Meilla menee tuo raha yhtena iltana kun menemme ulos, sis. syomisen ja juomat ym... siis taalla englannissa. Eika ole mielestamme kallista..


      • Essexiin
        kypsyttaa kirjoitti:

        Etta ihan 580 ekua kahdelta hengelta ja viela viidessa paivassa........... tuolla budjetilla kannattaa suunnata tallinnaan eika mihinkaan kauemmas... Meilla menee tuo raha yhtena iltana kun menemme ulos, sis. syomisen ja juomat ym... siis taalla englannissa. Eika ole mielestamme kallista..

        ... ja pystyn tekemään vajaan viikon matkan (ma-pe) lentoineen, aamiaismajoituksineen ja Essex-bussilippuineen 350 eurolla. Olisiko realistista varata 300 euroa eli n. 40 puntaa päivässä aterioihin ja juomisiin? Sillä saisi minun tietojeni mukaan vaikkapa pari pubiateriaa ja kymmenen kaljaa. Luultavasti vähempikin riittää.

        Laitan tähän linkiksi esimerkin Bed & Breakfast -paikasta, joka sijaitsee reilun kymmenen minuutin bussimatkan päässä Chelmsfordista. Kävin sähköpostikeskustelua ystävällisen isännän kanssa. Emme tällä kertaa mahdu sinne majoittumaan, mutta kenties joskus toisen kerran. Paikan kartasta käy myös mielestäni hyvin ilmi se, että Essex on todellakin varteenotettava vaihtoehto Stanstediin lentävälle Lontoon-kävijälle, joka ei halua viettää koko aikaa suurkaupungissa.

        http://www.rothmansbedandbreakfast.co.uk/home.html


      • 50 cents.. eiku 580 ekuu
        kypsyttaa kirjoitti:

        Etta ihan 580 ekua kahdelta hengelta ja viela viidessa paivassa........... tuolla budjetilla kannattaa suunnata tallinnaan eika mihinkaan kauemmas... Meilla menee tuo raha yhtena iltana kun menemme ulos, sis. syomisen ja juomat ym... siis taalla englannissa. Eika ole mielestamme kallista..

        http://www.kerrolisaa.com/kuvat/rampenaukkisreps.jpg


    • totuus?

      olen vieraillut kaupungissa viimeisen 25 vuoden aikana n. 28 kertaa sekä asunut kaupungissa työtä tehden ja opiskellen. vertailupohjaa on kertynyt matkoistani muille maille ja mantereille.
      lontoo on keskivertosuomaliselle kallis. lontoo on kuitenkin runsauden mekka, josta löytyy paljon edullista/ilmaista tekemistä. matkaa voi suunnitella millaisella budjetilla tahansa. pienellä budjetilla liikkuessa tulee ottaa selvää erilaisista vaihtoehdoista. netti on mitä mainioin apu tässä.
      kaupungin kauneudesta voi jokainen esittää mielipiteensä. toivottavasti olet kuitenkin tutustunut hamstedin nummeen, kew gardensiin etc. ennen arviotasi.
      ikävää, että olet tehnyt arviosi todella lyhyen tutustumisen perusteella (vrt. kirja-arvion antaminen takakannen tekstin ensimmäisen kappaleen perusteella). lontoo on kaunis suurkaupunki, joka ei kaikille avaudu hetkessä.
      mukavaa lomaa kaikille lontooseen suuntaaville!

    • matkalaukkumies

      Myös minä matkailen paljon. Maailman ympäri olen kiertänyt vasta 1 kerran, mutta maita joissa olen viipynyt vähintään 1 yön (useimmiten vähintään viikon)on kertynyt yli 40.
      Lontoo ei myös minuun tehnyt mitään vaikutusta. En enkä kokenut sitä aivan noin negatiivisesti...lukuunottamatta niitä saakelin ruuhkaisia metroja. Se kaupunki laittoikin väkisin mietiskelemään, miksi jotkut rakastuvat Lontooseen lähtemättömästi. Olen nähnyt matkoillani monia paaaaljon hienompia kaupunkeja mutta ei niissä ole tarvinnut köyhtyä samalla lailla kuin Lontoossa pitää, jos edes aikoo vaikkapa vain syödä.
      En myöskään usko, että tulen toista keraa matkustamaan Lontooseen koska samalla budjetilla mitä esim. 3 päivää Lontoossa vaatii, pääsen vaikka viikoksi - kahdeksi kaukoitään.
      Plussana kuitenkin näin aivan suurenmoisen ja vieläpä ilmaisen käyntikohteen: British museumin. Sen vuoksi kyllä kannatti käydä sen ekan ja viimeisen kerran Lontoossa, ei muuten.

      • asiantuntija

        aika paljon varmasti kerkesit visiitilläsi nähdä, kun yhden kerran perusteella kouliinnuit lontoo-asiantuntijaksi.
        vaikutelmista voi toki olla eri mieltä, mutta tuo viimenen heitto oli poikkeuksellisen lattea (british museum, ei muuten...)
        n. neljänkymmenen maan tuntijaksi ei - valitettavasti kehitytä yhden yön tai edes viikon visiitillä.


      • matkalaukkumies
        asiantuntija kirjoitti:

        aika paljon varmasti kerkesit visiitilläsi nähdä, kun yhden kerran perusteella kouliinnuit lontoo-asiantuntijaksi.
        vaikutelmista voi toki olla eri mieltä, mutta tuo viimenen heitto oli poikkeuksellisen lattea (british museum, ei muuten...)
        n. neljänkymmenen maan tuntijaksi ei - valitettavasti kehitytä yhden yön tai edes viikon visiitillä.

        Jos nyt oikein ymmärsin ketjun aloittajan ajatuksen, kyse ei suonkaan ollut hakea matkailun asiantunijoita kommentoimaan vaan aivan meitä tavallisia Lontoonkävijöitä. Anteeksi siis OIKEIN PALJON jos olen nyt rohjennut olla aloittajan kanssa kohtuu samaa mieltä. Anteeksi myös se, että satun matkailemaan paljon ja olen sen verran maailmaa nähnyt kaveri, että esim. Lontoo ei saa sydäntäni lämpiämään.


      • Asiantutijat?
        asiantuntija kirjoitti:

        aika paljon varmasti kerkesit visiitilläsi nähdä, kun yhden kerran perusteella kouliinnuit lontoo-asiantuntijaksi.
        vaikutelmista voi toki olla eri mieltä, mutta tuo viimenen heitto oli poikkeuksellisen lattea (british museum, ei muuten...)
        n. neljänkymmenen maan tuntijaksi ei - valitettavasti kehitytä yhden yön tai edes viikon visiitillä.

        Tämän ketjun kirjoittajista ei yksikään liene viettänyt Lontoossa sitä viikkoakaan mutta heidän kommentit, jos ovat ylistäviä sinä lasket näemmä aisantuntijakommenteiksi.

        Lontoo ei ole, vaikka niin moni luulee, ole sama kuin koko englanti (viittaus maa-asiantunijakommenttiisi). Olen viettänyt muualla englannissa viikkoja (lue VIIKKOJA) ja hyvin olen viihtynyt. Lontoo vaan on...tavallinen, ruuhkainen suurkaupunki.


      • Hiluna

        Oletkos köyhä!?


    • Realisti

      Louise80:
      Lontoo on historiallisesti ja kulttuurisesti Euroopan mahtavimpia kaupunkeja. Se ei kuitenkaan avaudu henkilöille, jotka arvostavat Salkkareita tai Kauniita ja rohkeita. Lontoo on kallis, mutta esimerkiksi Suomen Lappikin on todella kallis paikka turistille. Jossain Rovaniemen Santa parkissa saa helposti hetkessä kulumaan 500 euroa. Rahankäyttö on taitolaji.

    • sAAmari

      hintataso oli korkeahko mutta muuten tykästyin kovasti. Turvallinen, selkeä, helppo liikkua (etenkin metroilla, vaikka täysiä olivatkin mutta niin ne ovat täälläkin ruuhka-aikaan). Liikenne oli rauhallista ja selkeää verrattuna esimerkiksi Pariisiin, joka on täysi kaaos. Opasteet olivat hyvät. Majoitus oli Victoria Stationin lähellä joten oli tosi helppo suunnistaa sekä kaupungille että takaisin sieltä.

      Laskin juuri, että to-ke reissu kahdelle hengelle tuli maksamaan noin 770 e, ja huom! se sisältää myös matkat Suomen päässä (Hki-Tre-Hki) ja yhden hotelliyön Treella, plus siis lennot ja hotellimajoituksen Lontoossa. Ja tuli syötyä joka päivä ulkona niin fish & shipsit kuin etnisissä paikoissakin.

      Lämpöä oli 27 C ja se oli kaupunkimatkalle hieman turhan paljon, mutta toisaalta Lontoossa on aivan ihania puistoja...

    • ullamaija

      Niin, ei Lontookaan kaikille sovi. Yksi työkaverini kävi Lontoossa kerran ja oli todella suuttunut kun tuli takaisin - en kyllä saanut selvää koskaan mistä syystä oli niin tuskastunut.

      Itse taas rakastan Lontoota ja en saa kaupungista koskaan tarpeekseni. Ja liikkuminen Lontoossa kävellen on ainakin minulle helppoa - välillä jalat kipeytyy, mutta kunnon yöuni auttaa asiaan. Ja ei Lontoossakaan tarvitse maksaa mistään liikaa - jos tuntee kaupungin ja ensikertalainenkin sen hiffaa, kun vähän tutkii asioita etukäteen.

      Suurkaupunkilomat on nyt vaan eri asia kuin lomailu esim. Kanariansaarilla tai vastaavissa mestoissa.

    • Hiluna

      Lonttoo maailman paras metropoliitta! Käyty jo kolme kertaa ja lisää mennään! Rahaa, jos on täytyy säännöstellä, eikä heti ensimmäisellä kiskalla ostella rahat pois! Halpaakin löytyy Esim. hotellien lähistöllä!

      • Matalan budjetin matkailija

        Kyllä Lontoosta selviää aika halvallakin, jos pitää silmät auki ja näkee vähän vaivaa kun etsii esim. lentoja ja hotelleja. Toukokuussa vietettiin pidennetty viikonloppu Lontoossa ja lento oli edestakaisin 43 euroa, hotellihuone (neljältä) 38 puntaa ilman aamiaista (Travelodge netin kautta varattuna). Mutta aamiaisen sai tavallisessa kahvilassa halvalla ja sillä jaksoi pitkään. Riitti kun sitten iltapäivällä tai illalla kävi jossain syömässä.
        Ja metrolla on mielestäni tosi helppo ja kiva siirtyä paikasta toiseen. Kävellen tosin näkee paljon enemmän. Kannattaa siis käyttää jalkojaan ja katsella kaupunkia. Ilmaisia nähtävyyspaikkojakin löytyy.
        Kaksi kertaa olen Lontoossa käynyt ja uudestaan menen. Vielä on niin paljon näkemättä :)


    • jokainen tavallaan

      No sehän nyt on selvää että kaikki eivät tykkää kaikesta.
      Itse pidän kyseistä kaupungista ja Isosta Britanniasta ja Irlannista muutenkin, sekä ihmisistä siellä. Olen muutenkin oikea historia-friikki joten Lontoon museot ovat aivan mahtavia.
      Tulin juuri kaksi viikkoa sitten viikon matkalta Lontoosta ja rahaa meni 750e lennot jotka oli jo tietty maksettu. Olen asunut samassa hostellissa jo kolme kertaa ja sieltä pääsee kätevästi metrolla tai bussilla joka paikkaan. Bussikin sinne kulkee läpi yön puolen tunnin välein joten bilettämäänkin voi lähteä ihan huoletta.

      Eikä tuolla rahalla siellä mitenkään tarvinnut kituuttaa. En ole kova shoppailija joten siihen ei kulunut rahaa. Parina iltana käytiin syömässä vähän paremmin mutta muuten pärjättiin oikein hyvin pubiruualla tai sitten haettiin Marks & Spenceriltä valmisruokaa lämmitettäväksi. Musikkali käytiin katsomassa kuten myös upea Juliette Lewisin teatteri esitys.
      Kaikki on kiinni siitä mihin sitä rahaa syytää. JOs pitää päästä hienolle 200e illalliselle niin johan se nyt on selvää että 700e budjetti ei riitä. Valintoja, valintoja...

      On sitä muuallakin matkustettu ja oikeastaan ainoat kaupungit jotka menevät Lontoon ohi ovat Chicago ja Rooma.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      2295
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      73
      1940
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1735
    4. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      160
      1678
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1641
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1619
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1524
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1357
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1218
    Aihe