Suomalaisten käytöstavat?

Järkyttynyt

Suomalaisten käytöstavat ovat todella huonot. Onko ne huonontuneet entisestään vai onko kontrasti muihin maihin liian suuri.
Palattuamme takaisin Suomeen olemme ihmetelleet käytöstapojen puutetta.
- ei tervehditä naapureita. Tervehdykset esim. "vittuaks kuuluu" tai jotain vastaavaa
- älytön kiroilu varsinkin nuoret. Joka toinen sana alpääsanastoa.
- oven aukkaisu toiselle tai auki pitäminen niin, että perässä tuleva ehti tarttua oveen on aivan poikkeuksellista.
- yleensä toisten huomioiminen puuttuu lähes kokonaan
- pukeutminen on kuin entisillä itänaapureilla. Asianmukainen tilanteen vaativaa pukeutumista ei enää noudateta. Aina yhtä epäsiististi ja epäasiallisesti pukeutuvia joka tilanteessa.
- liikenteessä suojatietä käyttäviä ei noteerata olenkaan. Muusta liikenteestä puhumattakaan.
- Anteeksi- ja kiitos-sanoja ei osata käyttää ollenkaan.
Onko kotikasvatus unohdettu kokonaan vai mistä tämä johtuu?

41

7836

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Butler

      Ko. kertomasi asiasi eivät juurikaan harmita kun sen ottaa rennosti.

      Eniten minua harmittaa että ihmiset eivät osaa kohtelaissääntöjä kun heiltä niitä vaadittaisiin.

      Varsinkin esittelysäännöt ovat suomalaisilta täysin kadoksissa. Olen tavannut jopa yritysjohtajatasoa ja vuorineuvoksia jotka eivät tiedä miten menetellä esittelytilanteessa. Monesti tilanne menee jopa tarkkojen Japanilaisten ja Ranskalaisten kanssa tilanteeseen: "Joo mä oon vaan yks Kalle!".

      Ihmiset opiskelevat kieliä joissa on kymmeniä tuhansia sanoja, ihmiset oppivat ohjelmoimaan tietokonetta tietokonekielellä joka vaatii tuhansia sääntöjä. Onko liian paljon vaadittua että ihmiset opettelisivat kohteliaisuussääntöjä joilla jo muutaman kymmenen säännön osaamisella erottuisi juntista.

      • Ihmettelevä

        Kohteliaisuussäännöt tulee vasta perusasioiden jälkeen. Ensin täytyy ymmärtää tapojen tarpeellisuus ja oppia alkeelliset perusasiat.
        - tervehdykset, miksi yleensä sivistyneet ihmiset tervehtivät toisiaan
        - vastaukset useammalla kuin kahdella sanalla joiden sidesanoiksi ei hyväksytä kirosanoja
        - kanssaihmisiin myönteisesti suhtautuminen: ei vain omaksi eduksi vaan pyyteettömästi
        - ymmärtää, että ei ole mitenkään tasaarvon vastaista avata ovea naisille tai auttaa heitä kantamaan tavaroita
        - on myös huomaavaista pukeutua asianmukaisesti tilannetta vastaavasti
        - kaikki vaatteet nyt vain ei sovi ihan joka vartalolle vaikka TV-tutuilla sattuisikin olemaan samanlaiset kuteet
        - täytyy myös ymmärttä, että useissa maissa käytöstapojen puute ei ole vain moukkamaisuutta vaan vaan katsotaan törkeäksi käyttäytymiseksi
        - lisää syitä löyttyy järkyttävistä käsityksistä aloitus keskustelusta


      • epäkohteliaita!
        Ihmettelevä kirjoitti:

        Kohteliaisuussäännöt tulee vasta perusasioiden jälkeen. Ensin täytyy ymmärtää tapojen tarpeellisuus ja oppia alkeelliset perusasiat.
        - tervehdykset, miksi yleensä sivistyneet ihmiset tervehtivät toisiaan
        - vastaukset useammalla kuin kahdella sanalla joiden sidesanoiksi ei hyväksytä kirosanoja
        - kanssaihmisiin myönteisesti suhtautuminen: ei vain omaksi eduksi vaan pyyteettömästi
        - ymmärtää, että ei ole mitenkään tasaarvon vastaista avata ovea naisille tai auttaa heitä kantamaan tavaroita
        - on myös huomaavaista pukeutua asianmukaisesti tilannetta vastaavasti
        - kaikki vaatteet nyt vain ei sovi ihan joka vartalolle vaikka TV-tutuilla sattuisikin olemaan samanlaiset kuteet
        - täytyy myös ymmärttä, että useissa maissa käytöstapojen puute ei ole vain moukkamaisuutta vaan vaan katsotaan törkeäksi käyttäytymiseksi
        - lisää syitä löyttyy järkyttävistä käsityksistä aloitus keskustelusta

        Kävin pitkästä aikaa suomessa asun ulkomailla,en ollut käynyt suomessa 15 vuotta..
        No oli se suomalaiset ennenkin aika epäkohteliaita mutta.. nyt oli todella paha paikka olla suomessa lomalla...
        Ihan joka puolella suomeavarsinkin SUOMALAISET NAISET VOI OLLA EPäKOHTELIJAITA VITTU KUONOJA!
        Ravintolan tarjoilijat varsinkin! ei hymyn hymyä huulissa ja yksi jopa viskasi lautaset meidän nokan eteen, ja kun kysyin 'saisinko vielä lasin vettä kiitos? niin akka katso mua aivan kuin sitä vitutti mennä hakea mulle sitä vettä??? tuli ja viskasi kannun vettä mun noka eteen rumasti! ei sanonut edes ole hyvä vaikka sanoin kiitos! ämmällä oli vain niin vittuutunut ilme! kai se tuli siitä kun me puhuttiin myös espanjaa ?? vaikka suomea vielä osataan? kai suomessa ei saa puhua ulkomaan kieltä niin saa heti pakamaisen kohtelun????
        Ja varsinkin campingeissä, suomalaiset naiset ei morjesta ollenkaan ei sano hyvää huometa mutta niitten naama ja fiilis niin vitussa että pitkältä jo huomaa että jokin niitä vituttaa!aivan kuin olisi syönyt sipulin prkle!tommoset vittu naamat! kyllä suomalaiset naiset ovat sitten niin epäonnellisen näköisiä ja kaiken päälle niitä ei kannata morjestaa aamuisin jossakin campingin suihku/wc alueella jos niitä tulee vastaan,sanoa huomenta ollenkaan kun ne taitaa oikeasti olla epäonnellisiä vittu pärstiä,suomalaiset miehet ovat kyllä kohteliaita oikeasti!!!!!!!
        mutta te naiset ei vittu, toi oli ihan kauheeta oleskella välillä jossakin campingissä kun te akat katsotte niin paskamaisesti ja olette epäkohteliaisia ravintoloissa/kaupan tiskin takana/kassa akat ja ihan melkein jokaisella muijalla on vittuutunut ilme eikä ole ollenkaan iloinen, kummallista! VITTU ! Ja sitten yksi kassa ämmä katso mua ihan vihaisesti kun se puhu mulle ruotsia sanoin, kohteliaasti,että en osaa enää ruotsia hyvin tai en oikeastaan ollenkaan puhun kyllä suomea,niin akka sano no täällä me puhumme ruotsia kuule!! kohotti ihan ääntä ja vittuutunut ilme naamassa! sanoin takaisin että ,no olisi korea aika että vois alkaa protestoida ja puhutte vain suomea kun ei ne ruotsissakaan suomea puhu pätkääkään teidän takia vai puhuuko??? akka sano: joo mutta me puhumme mielummin ruotsia!!! alko akka mulle huutaa ja jatko puhua mulle ruotsin kielellä! sanoin en ymmärrä ruotsia sori nyt vaan..!! akka huusi no harmi sulle sitten!! sanoin no et sä ole aito suomalainen sitten jos tommosta hyväksyt ja puhut mielummin ruotsia vaikka suomalainen olet,ja voit puhua mulle suomea ja voit mutta et puhu vaan lörpötät vieläkin ruotsia mulle!!! vaikka jo selitin etten ymmärrä ruotsia enää niin hyvin ! ! vittu akka! olin iloinen kun lähdin matkustaa takaisin kotia prkle!! mikä kohtelu!


      • :DD
        epäkohteliaita! kirjoitti:

        Kävin pitkästä aikaa suomessa asun ulkomailla,en ollut käynyt suomessa 15 vuotta..
        No oli se suomalaiset ennenkin aika epäkohteliaita mutta.. nyt oli todella paha paikka olla suomessa lomalla...
        Ihan joka puolella suomeavarsinkin SUOMALAISET NAISET VOI OLLA EPäKOHTELIJAITA VITTU KUONOJA!
        Ravintolan tarjoilijat varsinkin! ei hymyn hymyä huulissa ja yksi jopa viskasi lautaset meidän nokan eteen, ja kun kysyin 'saisinko vielä lasin vettä kiitos? niin akka katso mua aivan kuin sitä vitutti mennä hakea mulle sitä vettä??? tuli ja viskasi kannun vettä mun noka eteen rumasti! ei sanonut edes ole hyvä vaikka sanoin kiitos! ämmällä oli vain niin vittuutunut ilme! kai se tuli siitä kun me puhuttiin myös espanjaa ?? vaikka suomea vielä osataan? kai suomessa ei saa puhua ulkomaan kieltä niin saa heti pakamaisen kohtelun????
        Ja varsinkin campingeissä, suomalaiset naiset ei morjesta ollenkaan ei sano hyvää huometa mutta niitten naama ja fiilis niin vitussa että pitkältä jo huomaa että jokin niitä vituttaa!aivan kuin olisi syönyt sipulin prkle!tommoset vittu naamat! kyllä suomalaiset naiset ovat sitten niin epäonnellisen näköisiä ja kaiken päälle niitä ei kannata morjestaa aamuisin jossakin campingin suihku/wc alueella jos niitä tulee vastaan,sanoa huomenta ollenkaan kun ne taitaa oikeasti olla epäonnellisiä vittu pärstiä,suomalaiset miehet ovat kyllä kohteliaita oikeasti!!!!!!!
        mutta te naiset ei vittu, toi oli ihan kauheeta oleskella välillä jossakin campingissä kun te akat katsotte niin paskamaisesti ja olette epäkohteliaisia ravintoloissa/kaupan tiskin takana/kassa akat ja ihan melkein jokaisella muijalla on vittuutunut ilme eikä ole ollenkaan iloinen, kummallista! VITTU ! Ja sitten yksi kassa ämmä katso mua ihan vihaisesti kun se puhu mulle ruotsia sanoin, kohteliaasti,että en osaa enää ruotsia hyvin tai en oikeastaan ollenkaan puhun kyllä suomea,niin akka sano no täällä me puhumme ruotsia kuule!! kohotti ihan ääntä ja vittuutunut ilme naamassa! sanoin takaisin että ,no olisi korea aika että vois alkaa protestoida ja puhutte vain suomea kun ei ne ruotsissakaan suomea puhu pätkääkään teidän takia vai puhuuko??? akka sano: joo mutta me puhumme mielummin ruotsia!!! alko akka mulle huutaa ja jatko puhua mulle ruotsin kielellä! sanoin en ymmärrä ruotsia sori nyt vaan..!! akka huusi no harmi sulle sitten!! sanoin no et sä ole aito suomalainen sitten jos tommosta hyväksyt ja puhut mielummin ruotsia vaikka suomalainen olet,ja voit puhua mulle suomea ja voit mutta et puhu vaan lörpötät vieläkin ruotsia mulle!!! vaikka jo selitin etten ymmärrä ruotsia enää niin hyvin ! ! vittu akka! olin iloinen kun lähdin matkustaa takaisin kotia prkle!! mikä kohtelu!

        Nuo olivat kaikki asiakaspalvelijoita(joista kirjotin juuri uuden ketjun). Jos olisit halunnut näkemyksen perusnaisen käytöksestä, sinun olisi pitänyt esim. seurata, kuinka kadulla tai kaupassa käyttäydytään. Ikävä sanoa, mutta 85% huonosti käyttäytyvistä suomalaisista on miehiä...etenkin liikemiehet, keski-ikäiset sekä nuoret parikymppiset ovat usein todella törkeitä ja rääväsuisia!


      • ompahan
        epäkohteliaita! kirjoitti:

        Kävin pitkästä aikaa suomessa asun ulkomailla,en ollut käynyt suomessa 15 vuotta..
        No oli se suomalaiset ennenkin aika epäkohteliaita mutta.. nyt oli todella paha paikka olla suomessa lomalla...
        Ihan joka puolella suomeavarsinkin SUOMALAISET NAISET VOI OLLA EPäKOHTELIJAITA VITTU KUONOJA!
        Ravintolan tarjoilijat varsinkin! ei hymyn hymyä huulissa ja yksi jopa viskasi lautaset meidän nokan eteen, ja kun kysyin 'saisinko vielä lasin vettä kiitos? niin akka katso mua aivan kuin sitä vitutti mennä hakea mulle sitä vettä??? tuli ja viskasi kannun vettä mun noka eteen rumasti! ei sanonut edes ole hyvä vaikka sanoin kiitos! ämmällä oli vain niin vittuutunut ilme! kai se tuli siitä kun me puhuttiin myös espanjaa ?? vaikka suomea vielä osataan? kai suomessa ei saa puhua ulkomaan kieltä niin saa heti pakamaisen kohtelun????
        Ja varsinkin campingeissä, suomalaiset naiset ei morjesta ollenkaan ei sano hyvää huometa mutta niitten naama ja fiilis niin vitussa että pitkältä jo huomaa että jokin niitä vituttaa!aivan kuin olisi syönyt sipulin prkle!tommoset vittu naamat! kyllä suomalaiset naiset ovat sitten niin epäonnellisen näköisiä ja kaiken päälle niitä ei kannata morjestaa aamuisin jossakin campingin suihku/wc alueella jos niitä tulee vastaan,sanoa huomenta ollenkaan kun ne taitaa oikeasti olla epäonnellisiä vittu pärstiä,suomalaiset miehet ovat kyllä kohteliaita oikeasti!!!!!!!
        mutta te naiset ei vittu, toi oli ihan kauheeta oleskella välillä jossakin campingissä kun te akat katsotte niin paskamaisesti ja olette epäkohteliaisia ravintoloissa/kaupan tiskin takana/kassa akat ja ihan melkein jokaisella muijalla on vittuutunut ilme eikä ole ollenkaan iloinen, kummallista! VITTU ! Ja sitten yksi kassa ämmä katso mua ihan vihaisesti kun se puhu mulle ruotsia sanoin, kohteliaasti,että en osaa enää ruotsia hyvin tai en oikeastaan ollenkaan puhun kyllä suomea,niin akka sano no täällä me puhumme ruotsia kuule!! kohotti ihan ääntä ja vittuutunut ilme naamassa! sanoin takaisin että ,no olisi korea aika että vois alkaa protestoida ja puhutte vain suomea kun ei ne ruotsissakaan suomea puhu pätkääkään teidän takia vai puhuuko??? akka sano: joo mutta me puhumme mielummin ruotsia!!! alko akka mulle huutaa ja jatko puhua mulle ruotsin kielellä! sanoin en ymmärrä ruotsia sori nyt vaan..!! akka huusi no harmi sulle sitten!! sanoin no et sä ole aito suomalainen sitten jos tommosta hyväksyt ja puhut mielummin ruotsia vaikka suomalainen olet,ja voit puhua mulle suomea ja voit mutta et puhu vaan lörpötät vieläkin ruotsia mulle!!! vaikka jo selitin etten ymmärrä ruotsia enää niin hyvin ! ! vittu akka! olin iloinen kun lähdin matkustaa takaisin kotia prkle!! mikä kohtelu!

        ainakin jäänyt sinulle hyvin mieleen nuo kuuluisat ja niin ihkaihanat suomen teinien mielisanat ja lausahdukset, kieltämättä tuli vain huvittunut olo ja miete, olisitkohan jotenkin itse ehkä aiheuttanut moiset käytökset ?


      • hyvin tuntuu
        ompahan kirjoitti:

        ainakin jäänyt sinulle hyvin mieleen nuo kuuluisat ja niin ihkaihanat suomen teinien mielisanat ja lausahdukset, kieltämättä tuli vain huvittunut olo ja miete, olisitkohan jotenkin itse ehkä aiheuttanut moiset käytökset ?

        kirjoittajalta (suomalaiset naiset epäkohteliaita) ainakin oman äidinkielen kirosanat sujuvan.

        Jos todellakin tuolla tavalla asennoidut omaan kansaasi, tuskin saat vastineeksi muuta kuin samalla mitalla takaisin. Voisitte aloittaa esim tuota kiroilua rajoittamalla.


      • Anonyymi
        hyvin tuntuu kirjoitti:

        kirjoittajalta (suomalaiset naiset epäkohteliaita) ainakin oman äidinkielen kirosanat sujuvan.

        Jos todellakin tuolla tavalla asennoidut omaan kansaasi, tuskin saat vastineeksi muuta kuin samalla mitalla takaisin. Voisitte aloittaa esim tuota kiroilua rajoittamalla.

        V-sanan käyttö onnistuu kuin teiniltä :) :)


    • Mika-

      Kyse on ennemminkin siitä, että suomalaiset on tottunut hoitamaan omat asiansa ilman, että oletetaan, että joku toinen ne hoitaisi. Suurin osa suomalaisista ajattelee niin, että "kyllä minä saan sen oven auki itsekin, ei sitä tarvitse jonkun toisen tulla availemaan mun takiani". tai "kiitti vaan, mutta ei sun tarvii vaivautua, kyllä mä saan ne tippuneet paperit maasta ihan itsekin" jne.

      Kyse ei ole epäkohteliaisuudesta, vaan siitä että suomalaiset luonnostaan välttää sekaantumasta muiden asioihin eikä oleta muidenkaan ryntäävän auttamaan tai puuttumaan omiin asioihin.

      Monesti yksityisyyttä arvostetaan niin paljon, että toisten ei edes haluta sekaantuvan omiin asioihin, vaan se lähinnä ärsyttää. Jos joku on esim. kokoajan availemassa ovea itselle, niin se koetaan monesti turhanpäiväsenä pokkurointina.

      Niin se nyt vain on, että suomalainen arvostaa enemmän yksityisyyttä ja ns. omaa tilaa kuin turhanpäiväisiksi koettuja "kohteliasuus" juttuja.
      Kun toisilta ei kaivata oven availua, niin sitä ei sitten juuri avilla muillekaan.

      On aika mustavalkosta ajatella, että suomalaiset olisi muka jotenkin epäkohteliaita, vain koska ei availe aina ovia toisille jne. Kohteliaisuuden voi käsittää monella tapaa. Suomalaisille kohteliaisuutta on jo se, että ei tungeta nenää jokapaikkaan, ei sekaannuta joka asian ja annetaan toisille oma rauha.

      MNe nyt vaan ollaan luonteltamme erilaisia kuin vaikka keskieurooppalaiset.

      Sitäpaitsi kyllähän se nyt on niin, että miksi ihmessä nuorten pitäisi antaa esim dösässä paikka jollekin vanhemmalle vain koska se on vanhempi? Jokju vammainen tai vanhus voi olla eri asia, mutta kyllä se vanhempi aikuinenkin jaksaa seista sen ajan mitä matka kestää. Eihän kaupan jonossakaan pidä etuilla, eli se joka tulee ensin saa paikan.

      • tyylillä

        Kyllähän sitä voi itse yksin hammasta purren mennä vaikka läpi harmaan kiven,
        mutta onkin kyse siitä, että kun joku haluaa vapaaehtoisesti auttaa, ja kieltäydytään kohteliaisuudesta.

        Kyllä minäkin saan oven auki itse,
        mutta jos se on jo auki ja tietää perässä tulee muita, niin miksi ei voisi huomioida muita.

        Suomalaiset tarjoilijat ei ole kohteliaita,
        ihankuin he eivät arvostaisi omaa ammattiaan.

        Mitä vaatteisiin tulee, niin muiden huomioon ottaminen (ja sen puute) näkyy siinäkin.

        Kyllä sinustakin Mika tulee joskus vanha,
        ehkä silloin ajattelet toisin?

        Tulee mieleen yks mainos:
        Myönnä, että näit vanhuksen joka olisi tarvinnut paikkasi.


      • kuin Mikallakin...

        Vaan enhän siis tarkoita, että suomalaiset olisivat eurooppalaisen(kaan) standardin mukaan luokiteltavissa "KOHTELIAIKSI"... Vaan minusta tämä perisuomalainen "epäkohteliaisuus" liittyy jotenkin suomalaisten teeskentelemättömyyteen ja aitouteen: ei haluta esittää mitään. Ollaan vain rehellisesti omana itsenään.

        Eli sellainen roolien omaksuminen ("kohtelias herrasmies, hattu kouraan, syvä kumarrus ja ovi auki ladyn mennä") on varmaan perussuomalaisen vaikea omaksua. Pelleilyä, minustakin... Vaan jos joku lady on pulassa missä vaan, moottoritiellä puhjenneen autonrenkaansa kanssa, kairassa eksyksissä, tai etsimässä itkusilmin Espoossa kadonnutta koiraansa, niin kyllä se kumartelematon hajuvedeltä haisematon (luojalle siitä kiitos muuten!) suomalainen mies tulee apuun, satavarmasti.

        Itseäni on aina kovasti ärsyttänyt (terveisiä muuten vain kaikille, joita on joskus ärsyttänyt muoriskan ärsyyntyminen: kunhan ehdimme tutustua seuraavien viidenkymmenen vuoden aikana paremmin, niin hoksaatte kyllä, että "ärsyyntyminenkin" voi jonkun sanavarastossa tarkoittaa vain kynnyksen nousemista sen verran korkeaksi, että vaivautuu ilmaisemaan jostakin asiasta mielipiteensä: ei sitä, jotta on tukehtumaisillaan liian tiukkaan pipoon!)

        Alusta, uuestaan: itseäni on aina kovasti ärsyttänyt tuo angloamerikkalainen tapa ihmisten tavatessa vaikkapa aamulla työpaikalla sanoa "Huomenta Hilda, kylläpä sinulla on ihana mekko, onko tämä uusi, Benettonko?" (joka tietenkin minusta kuulostaa tarkoittavan sitä, että puhujan mielestä minulla aikaisemmin on ollut lähinnä jotakin kamalia rääsyjä ylläni) tai "Voi miten hyvännnäköinen sinä oletkaan tänään" (joka tietenkin on minusta ihan sama kuin sanoisi, että eilen olit muuten tosi huonon ja sairaan sekä myös vanhan näköinen...), "Vau, sinullahan on uusi kampaus: oletko ottanut permanentin vai mitä on tapahtunut","Sinullahan on makeat kengät" jne jne, loputtomiin.

        Itselleni ainakin on opetettu lapsena, että ihmisen ulkonäköön puuttuminen ja sen kommentoiminen on epäkohteliasta. Enkä kyllä ymmärrä sitäkään, jotta kuka sitten oikeasti kaipaa moista huomiota? Vai kaivanneeko kukaan...


      • Kohtelias tarjoilija
        tyylillä kirjoitti:

        Kyllähän sitä voi itse yksin hammasta purren mennä vaikka läpi harmaan kiven,
        mutta onkin kyse siitä, että kun joku haluaa vapaaehtoisesti auttaa, ja kieltäydytään kohteliaisuudesta.

        Kyllä minäkin saan oven auki itse,
        mutta jos se on jo auki ja tietää perässä tulee muita, niin miksi ei voisi huomioida muita.

        Suomalaiset tarjoilijat ei ole kohteliaita,
        ihankuin he eivät arvostaisi omaa ammattiaan.

        Mitä vaatteisiin tulee, niin muiden huomioon ottaminen (ja sen puute) näkyy siinäkin.

        Kyllä sinustakin Mika tulee joskus vanha,
        ehkä silloin ajattelet toisin?

        Tulee mieleen yks mainos:
        Myönnä, että näit vanhuksen joka olisi tarvinnut paikkasi.

        Olen Helsingissä asuva opiskelija, teen osa-aikaisena tarjoilijan töitä. Olen myös töissä kohtelias, hymyilen, koitan pistää persoonaa peliin asiakkaiden kanssa kommunikoidessani, sanon kiitos, olkaa hyvä, katson silmiin. Yritän tehdä kaikki tarjoilutyön tekniset kommervenkit etiketin mukaan, vaikka työpaikkani onkin casual -tason ravintola jossa ei juuri välitetä siitä miten viinipullo avataan ja viini tarjoillaan jne.
        Teitittelen kaikkia vanhempieni ikäisiä ja sitä vanhempia tuntemattomia ihmisiä, koska minulle on penskasta asti niin opetettu.
        Kaupungilla liikkuessa pidään ovea auki takana tulijoille, autan lastenvaunujen / painavien kantamusten jne kanssa liikkujia tarpeen vaatiessa, vieläpä hymyilen, vastaan kiitoksiin. Kiitän myös itse jos joku osoittaa kohteliaisuutta.
        Itse asiakkaana ollessani kaupassa, ravintolassa, missä tahansa, olen kohtelias, hymyilen, katson asiakaspalvelijaa silmiin. Sappeni kiehuu kun näen tökeröä ja huonoa käytöstä, ja se on sanottava että Helsinki on muuttunut jo näiden viiden täällä asumani vuoden aikana paljon tylymmäksi paikaksi kuin ennen. Ihmiset ovat kiireisen ja kireän tuntuisia, monissa paikoissa asiakaspalvelutehtävät on miehitetty joillain välivuotta pitävillä pissiksillä joita työ ja sen tekeminen hyvin ei kiinnosta.
        Mutta ei pidä yleistää: hyvääkin palvelua ja ystävällisiä ihmisiä on, ja itse pyrin keskittämään oman liikkumiseni ja hankintani niihin paikkoihin joista ei tarvitse lähteä kiukkuisenä tai mielensä pahoittaneena pois. Tehkää samoin, valinnanvaraa jää siltikin :)

        Mukavaa kesän jatkoa!


      • Kohtelias herrasmies
        Kohtelias tarjoilija kirjoitti:

        Olen Helsingissä asuva opiskelija, teen osa-aikaisena tarjoilijan töitä. Olen myös töissä kohtelias, hymyilen, koitan pistää persoonaa peliin asiakkaiden kanssa kommunikoidessani, sanon kiitos, olkaa hyvä, katson silmiin. Yritän tehdä kaikki tarjoilutyön tekniset kommervenkit etiketin mukaan, vaikka työpaikkani onkin casual -tason ravintola jossa ei juuri välitetä siitä miten viinipullo avataan ja viini tarjoillaan jne.
        Teitittelen kaikkia vanhempieni ikäisiä ja sitä vanhempia tuntemattomia ihmisiä, koska minulle on penskasta asti niin opetettu.
        Kaupungilla liikkuessa pidään ovea auki takana tulijoille, autan lastenvaunujen / painavien kantamusten jne kanssa liikkujia tarpeen vaatiessa, vieläpä hymyilen, vastaan kiitoksiin. Kiitän myös itse jos joku osoittaa kohteliaisuutta.
        Itse asiakkaana ollessani kaupassa, ravintolassa, missä tahansa, olen kohtelias, hymyilen, katson asiakaspalvelijaa silmiin. Sappeni kiehuu kun näen tökeröä ja huonoa käytöstä, ja se on sanottava että Helsinki on muuttunut jo näiden viiden täällä asumani vuoden aikana paljon tylymmäksi paikaksi kuin ennen. Ihmiset ovat kiireisen ja kireän tuntuisia, monissa paikoissa asiakaspalvelutehtävät on miehitetty joillain välivuotta pitävillä pissiksillä joita työ ja sen tekeminen hyvin ei kiinnosta.
        Mutta ei pidä yleistää: hyvääkin palvelua ja ystävällisiä ihmisiä on, ja itse pyrin keskittämään oman liikkumiseni ja hankintani niihin paikkoihin joista ei tarvitse lähteä kiukkuisenä tai mielensä pahoittaneena pois. Tehkää samoin, valinnanvaraa jää siltikin :)

        Mukavaa kesän jatkoa!

        Yksi syy miksi muutan pois Suomesta on juuri erittain surkeat kaytostavat yleisesti ottaen.
        Mutta toki loytyy kohteliaita ja ystavallisia ihmisia Helsingistakin. Valitettavan vahan vain. On kumma miksi ei voida tervehtia naapuria, teititella, sanoa kiitos ja anteeksi kun on kohteliasta.


      • Minska
        Kohtelias herrasmies kirjoitti:

        Yksi syy miksi muutan pois Suomesta on juuri erittain surkeat kaytostavat yleisesti ottaen.
        Mutta toki loytyy kohteliaita ja ystavallisia ihmisia Helsingistakin. Valitettavan vahan vain. On kumma miksi ei voida tervehtia naapuria, teititella, sanoa kiitos ja anteeksi kun on kohteliasta.

        Täytyy todeta että Suomi on metsäläisten valtakunta. Olin asioimassa Prismassa ja kysyin kassalla edellä olevalta naishenkilöltä että anteeksi että voisinko mennä edellä koska minulla ei ollut ostoksia vaan yksi pieni kysymys kassanhoitajalta hän katsoi minua kun halvaantunut eikä vaastannut sanaakaan, Tämä ei tietenkään ollut ainoa kerta ja pistää miettimään missä on suomalaisten käytöstavat. Olen käynyt Espanjassa , Tsekissä, Berliinissä ym, muissa maissa en ole koskaan törmännyt tälläseen epäkohteliaisuuteen vaan kohteliaiseen käytökseen oli sitten juna , metro , raitiovaunu , ravintola ym.


    • minä vaan

      "ei tervehditä naapureita. Tervehdykset esim."

      Kuka muka tänäpäivänä tuntee naapurinsa? Suurinosa kerrostaloasukkaista ei tunnista suurinta osaa naapureistaan jos ne vastaan tulee. Ja kuten tunnettua suomlaiset on varsin pidättyviä ja arkojakin tuntemattomien ihmisten kanssa.

      "pukeutminen on kuin entisillä itänaapureilla. Asianmukainen tilanteen vaativaa pukeutumista ei enää noudateta. Aina yhtä epäsiististi ja epäasiallisesti pukeutuvia joka tilanteessa."

      Pukeutuminen on kyllä sellanen asia, että se ei kuulu kenellekään sivulliselle miten joku pukeutuu. Jokaisella on täysi oikeus pukeutua juuri niin kuin itse haluaa. Ainakin sillon kun työssä ei ole nimnoman määritelty virkapukua. Jos se pukeutuminen jotain häiritsee, niin ei ole mikään poakko katsoa, sulkee vaika silmänsä. Sellaset ihmiset, jotka narisee jonkun toisen pukeutrumisesta on suvaitsemattomia tiukkapipoja eikä mitään muuta. Pukeutuminen on yksityisasia, eikä todellakaan kuulu kenellekään muulle kuin kyseiselle ihmiselle itselleen.

      • iloisuus piristää

        Kyllä minä puukon tai kirveen kanssa yleensä menen avaamaan oven, jos ovikello soi enkä tiedä, kuka sieltä on tulossa.

        Kerrankin oli joitain uskovia ihmisiä, eikä he pienestä hetkahtaneet. Työnsivät esitettä ja niin sinä kova sekä tyly sai tuntea pehmeää ja hellää vastaukseksi. Ei siinä voinut isona miltei satakahdeksankymmentä senttisenä miehenä itkuun pillahtaa. Eikä se itku ollut vaan pari kyyneltä, sitä itkua riitti kaksikymmentä minuuttia.

        Joku tuli kylään ja tuli ihan kuin olisi vaan minua varten tässä maailmassa. Eihän minusta sanansaattajaa saanut, ei sinne päinkään, mutta hänellä oli aikaa kuunnella kokonaisuudessaan puoli tuntia elämäni tarinaa.

        Eikä se, että asiani olisivat olleet huonosti vaan sain kertoa, kuinka minulla on oikeastaan asiat hyvin ja olin onnellinen elämäni siinä vaiheessa.

        Eikä mikään ole muuttunut, toivottavasti tulevat toistekin. Kahvit keitän ja nisua otan pakkasesta. Tarjoan mielelläni ja juttelen vaikka iltapäivästä aamuun asti, jos näillä uskovilla kanssaihmisillä olisi aikaa.

        Ei heillä vaan taida olla ja minä hymyilen vaan kanssa ihmisille ja kerron, että minulla ei ole hätää ja hymyilen, että muutkin hymyilisivät. Eikö ole ihanaa, että saa jakaa onnen tunteensa muiden kanssa? Minusta ainakin se on tärkeää, onko sinusta?


      • Kansainväliset tavat

        Pukeutuminen on myös muiden huomioon ottamista.
        Työhön liittyvissä tilaisuuksissa ulkomailla kaikki on hyvin kun noudattaa yleistä käytäntöä, mutta jos poikkeaa radikaalisiti pukeutumisessakin se tulkitaan kannanotoksi ja herättää useimmiten negatiivista huomiota.
        Kyllä Suomessakin on kohteliasta isäntäväkeä kohtaan pukeutua tilanteen edellytämällä tavalla.
        Hikinen hihaton T-paita ei todellakaan lisää muiden viihtyvyyttä juhlapöydässä.
        Mikä ihmeen vimma suomalaisilla naisilla on värjätä hiuksensa punaisiksi? Onko se jonkin esikuvan seuraamista vain yksinkertaisesti oman maun puutetta?


      • mikkis89

        "Pukeutuminen on yksityisasia, se ei kuulu kenellekään muulle". Kyllä ihmetyttää miten pitkälle yksilöllisyyden korostus voi mennä! Olen käsittänyt, että ihmiset elävät toistensa kanssa, yhteiskunnassa, jossa toiset pitää ottaa huomioon. Siksi pukeutuminen on mitä suurimmassa määrin yhteisöllinen kysymys eikä yksilöllinen kysymys. Onko uusi ihanne kaikkien asioiden kohdalla todella se, että "ei kuulu kenellekään muulle"? Ajatelkaa nyt joskus muitakin kuin itseänne! Tämän perusteella kannatan edelleen sosiaalisten tilanteiden kunnioitusta pukeutumisella sekä oman itsen siisteyttä. Eli en menisi shortseissa hautajaisiin - ääriesimerkkiä käyttääkseni.


      • :DD
        Kansainväliset tavat kirjoitti:

        Pukeutuminen on myös muiden huomioon ottamista.
        Työhön liittyvissä tilaisuuksissa ulkomailla kaikki on hyvin kun noudattaa yleistä käytäntöä, mutta jos poikkeaa radikaalisiti pukeutumisessakin se tulkitaan kannanotoksi ja herättää useimmiten negatiivista huomiota.
        Kyllä Suomessakin on kohteliasta isäntäväkeä kohtaan pukeutua tilanteen edellytämällä tavalla.
        Hikinen hihaton T-paita ei todellakaan lisää muiden viihtyvyyttä juhlapöydässä.
        Mikä ihmeen vimma suomalaisilla naisilla on värjätä hiuksensa punaisiksi? Onko se jonkin esikuvan seuraamista vain yksinkertaisesti oman maun puutetta?

        Meillä on sellaiset värit, joihin sopii punainen: kalpea iho, siniset silmät ym. Sekin on muiden huomioonottamista, ettei näytä ihan sirkuspelleltä/pornotähdeltä, eikös? ;)


      • Anonyymi
        Kansainväliset tavat kirjoitti:

        Pukeutuminen on myös muiden huomioon ottamista.
        Työhön liittyvissä tilaisuuksissa ulkomailla kaikki on hyvin kun noudattaa yleistä käytäntöä, mutta jos poikkeaa radikaalisiti pukeutumisessakin se tulkitaan kannanotoksi ja herättää useimmiten negatiivista huomiota.
        Kyllä Suomessakin on kohteliasta isäntäväkeä kohtaan pukeutua tilanteen edellytämällä tavalla.
        Hikinen hihaton T-paita ei todellakaan lisää muiden viihtyvyyttä juhlapöydässä.
        Mikä ihmeen vimma suomalaisilla naisilla on värjätä hiuksensa punaisiksi? Onko se jonkin esikuvan seuraamista vain yksinkertaisesti oman maun puutetta?

        Kun oliskin punanen, mutta kun värjäävät siniseksi! Ihan hirveitä lyhyeksi kynittyjä sinitukkia näkee kaupungilla.


    • jellonainen78

      Sama juttu itselleni, monen vuoden ulkomailla asumisen jälkeen Suomeen tulo on ollut kulttuurishokki.

      Autoilijat eivät todellakaan pysähdy suojatiellä. Täällä Turussa auto ajaa jopa päälle, jos olet tietä ylittämässä. Mitä virkaa suojateillä on?!

      Yleensä olen huomannut että täällä Turussa ollaan kyllä puheliaita, puistossa, tai vaikka bussissa saattaa vierustoveri alkaa ihan hyvin rupattelemaan. Joten siinä en ole huomannut mitään ikävää, päin vastoin, ainakin nyt kesällä, ihmiset ovat avoimin ja ystävällisin mielin liikkeellä.

      Töykeää palvelua löytyy kyllä mistäpäin maailmaa tahansa, Iso-Britanniassa saattaa saava aivan hirveää asiakaspalvelua. Ainakin Suomessa tarjoilijat ja kaupan myyjät ovat yleensä aina kohteliaita, kaupoissa jopa ihmeen pirteitä ja "iloisia". Lontoossa ei kannata edes kysyä myyjältä jotain esim. tuotteesta, koska he eivät välitä paskaakaan, eivätkä luultavasti edes tiedä mitään muutenkaan.

      Mikä minua eniten Suomessa ärsyttää on lasten kurittomuus. Lapset puhuvat kovaan ääneen vieraista ihmisitä kommentteja, selittävät näsäviisaan oloisena isoon ääneen. Eikö Suomessa lapsille opeteta mitään tapoja?! Missään muualla maailmassa en ole törmännyt moiseen!

      En ole missään muualla maailmalla myöskään joutunut kokemaan sitä, että joku joisi/ varastaisi juomasi ravintolan pöydästä. Meille kävi näin kahdesti samana iltana. Se shampanja pullostamme juomaan alkanut pariskunta varsinkin ihmetytti aika kovasti!

      Kävin juuri New Yorkissa, ja on aivan totta että siellä ihmiset ovat todellakin hyvin kohteliaita. Jos vahingossa tönäiset toista vaikka kadun vilinässä, se, jota on tönäisty pyytää anteeksi! On suomalaisilla vielä paljon opittavaaa.

      • jellonainen78

        ainakin kerrostalossa, jossa minä asun, kaikki tervehtivät portaissa. Ehkä sinä voisit tervehtiä ensin? Talossani asuu kyllä muutenkin tosi fiksua ja hyvinkäyttäytyvää porukkaa. Tosi mukavia naapureitakin.


      • mieltä lasten kasvatuksesta. Tai siis sen puuttumisesta! Olen itsekin kuvitellut, että tuo ns. vapaan kasvatuksen aika on jo ajat sitten taaksejäänyttä erehdystä. Vaan kyllä niitä pelottavan paljon on, kahdesta kuuteenvuotiaita, jotka hallitsevat vanhempiaan nyt ja lopun ikäänsä, ja tuossa mainitussa iässä jopa kuusi-nolla...

        Ilmeisesti joku ylenmääräinen tasa-arvon ja ihmisoikeuksien väärinymmärrys saa edelleen ison osan vanhemmista nielemään puhdasta ja jatkuvaa terrorismia pikkukultiensa suista, potkuista, rimpuilusta ja nyrkeistä... Ja siinähän sitten kärsivät kyllä sivullisetkin.

        Aina ei viitsisi puuttua asioihin, jotka eivät suoranaisesti itselle kuulu, mutta kyllä olen joskus karjahtanut kurkku suorana jossakin kaupassa jollekin sekopäänä riehuvalle kakaralle jotta "ASTAJKB HSLLYP MSTKA KRIQTKKNLÖLUON" (Itsesensuuri iski, ei turkin kielen vaikutus...)

        Vaan toinen kommentti toiseen asiaan jellonaiselle: kyllä tuo nyyjorkkilaisten tapa "pyytää anteeksi", jos joku heitä itseään sattuu tönäisemään, on minusta hieman omalaatuista teatteria... Toki on fiksua ja hyvää käytöstä oivaltaa nopeasti, jotta onko tuolla toisella henkilöllä pahoja aikeita itseäni kohtaan. Ja useilla nyyjorkin kaduilla, kuten useimmisssa muissakaan paikoissa tapahtuneissa useimmissa muissakaan kohtaamisissa ei ole.

        Vaan miten on tosipaikan tullen? Eihän valtaosa nykkiläisistä edes uskalla kävellä siinä viereisellä kadulla, jossa muuten tönitään usein ihan tosissaan... "Sorryt" ovat varatut vain sosiaaliseeen merkinantoon: ei niillä ole mitään tekemistä varsinaisen kohteliaisuuden kanssa!

        Härmässäkin sentään ensin vähän kysellään ja katellaan, kuulostellaan; sitten vasta puukkoa käytetään, jos tosi tarvis tulee. Vaan amöriikassa ampuvat muuten tuulikappiinsa tai terassille (ja luvan kanssa, luvallisella aseellaan) uhkaavannäköisen eli oudon tulijan. Eli kovin on pintasilausta tuo heän kohteliaisuus...


      • kielo39
        tiinamuori kirjoitti:

        mieltä lasten kasvatuksesta. Tai siis sen puuttumisesta! Olen itsekin kuvitellut, että tuo ns. vapaan kasvatuksen aika on jo ajat sitten taaksejäänyttä erehdystä. Vaan kyllä niitä pelottavan paljon on, kahdesta kuuteenvuotiaita, jotka hallitsevat vanhempiaan nyt ja lopun ikäänsä, ja tuossa mainitussa iässä jopa kuusi-nolla...

        Ilmeisesti joku ylenmääräinen tasa-arvon ja ihmisoikeuksien väärinymmärrys saa edelleen ison osan vanhemmista nielemään puhdasta ja jatkuvaa terrorismia pikkukultiensa suista, potkuista, rimpuilusta ja nyrkeistä... Ja siinähän sitten kärsivät kyllä sivullisetkin.

        Aina ei viitsisi puuttua asioihin, jotka eivät suoranaisesti itselle kuulu, mutta kyllä olen joskus karjahtanut kurkku suorana jossakin kaupassa jollekin sekopäänä riehuvalle kakaralle jotta "ASTAJKB HSLLYP MSTKA KRIQTKKNLÖLUON" (Itsesensuuri iski, ei turkin kielen vaikutus...)

        Vaan toinen kommentti toiseen asiaan jellonaiselle: kyllä tuo nyyjorkkilaisten tapa "pyytää anteeksi", jos joku heitä itseään sattuu tönäisemään, on minusta hieman omalaatuista teatteria... Toki on fiksua ja hyvää käytöstä oivaltaa nopeasti, jotta onko tuolla toisella henkilöllä pahoja aikeita itseäni kohtaan. Ja useilla nyyjorkin kaduilla, kuten useimmisssa muissakaan paikoissa tapahtuneissa useimmissa muissakaan kohtaamisissa ei ole.

        Vaan miten on tosipaikan tullen? Eihän valtaosa nykkiläisistä edes uskalla kävellä siinä viereisellä kadulla, jossa muuten tönitään usein ihan tosissaan... "Sorryt" ovat varatut vain sosiaaliseeen merkinantoon: ei niillä ole mitään tekemistä varsinaisen kohteliaisuuden kanssa!

        Härmässäkin sentään ensin vähän kysellään ja katellaan, kuulostellaan; sitten vasta puukkoa käytetään, jos tosi tarvis tulee. Vaan amöriikassa ampuvat muuten tuulikappiinsa tai terassille (ja luvan kanssa, luvallisella aseellaan) uhkaavannäköisen eli oudon tulijan. Eli kovin on pintasilausta tuo heän kohteliaisuus...

        ..koin sellaista yhteisöllisyyttä ja "lämpöä" joka paikassa että ikävä tulee muistellessa. Täydessä bussissa pieni väsynyt koululainen nukahti ja painoi päänsä vieressä istuneen vanhan sedän olkaa vasten, setää nauratti kun ei lasta tuntenut, mutta paransi pojan asentoa ja matka jatkui.. Suomi on tyly/kylmä/kova MUTTA kaunis ja niin rakas maa.. Hyvää keskikesän juhlaa kaikille!


      • jellonainen78
        kielo39 kirjoitti:

        ..koin sellaista yhteisöllisyyttä ja "lämpöä" joka paikassa että ikävä tulee muistellessa. Täydessä bussissa pieni väsynyt koululainen nukahti ja painoi päänsä vieressä istuneen vanhan sedän olkaa vasten, setää nauratti kun ei lasta tuntenut, mutta paransi pojan asentoa ja matka jatkui.. Suomi on tyly/kylmä/kova MUTTA kaunis ja niin rakas maa.. Hyvää keskikesän juhlaa kaikille!

        Kyllä, saman näin Karibialla bussissa. Kahden lapsen kanssa matkustava sä antoi täydessä bussissa pikkutytön vieraan papan syliin, kun mihinkään ei muuten mahtunut. Paikalliset auttoivat turisteja esim. nostellen lapsia bussita ulos jne. Muutenkin ihmisten ystävällisyys ja auttamisen halu oli todella sydäntälämmittävää.


      • jellonainen78
        tiinamuori kirjoitti:

        mieltä lasten kasvatuksesta. Tai siis sen puuttumisesta! Olen itsekin kuvitellut, että tuo ns. vapaan kasvatuksen aika on jo ajat sitten taaksejäänyttä erehdystä. Vaan kyllä niitä pelottavan paljon on, kahdesta kuuteenvuotiaita, jotka hallitsevat vanhempiaan nyt ja lopun ikäänsä, ja tuossa mainitussa iässä jopa kuusi-nolla...

        Ilmeisesti joku ylenmääräinen tasa-arvon ja ihmisoikeuksien väärinymmärrys saa edelleen ison osan vanhemmista nielemään puhdasta ja jatkuvaa terrorismia pikkukultiensa suista, potkuista, rimpuilusta ja nyrkeistä... Ja siinähän sitten kärsivät kyllä sivullisetkin.

        Aina ei viitsisi puuttua asioihin, jotka eivät suoranaisesti itselle kuulu, mutta kyllä olen joskus karjahtanut kurkku suorana jossakin kaupassa jollekin sekopäänä riehuvalle kakaralle jotta "ASTAJKB HSLLYP MSTKA KRIQTKKNLÖLUON" (Itsesensuuri iski, ei turkin kielen vaikutus...)

        Vaan toinen kommentti toiseen asiaan jellonaiselle: kyllä tuo nyyjorkkilaisten tapa "pyytää anteeksi", jos joku heitä itseään sattuu tönäisemään, on minusta hieman omalaatuista teatteria... Toki on fiksua ja hyvää käytöstä oivaltaa nopeasti, jotta onko tuolla toisella henkilöllä pahoja aikeita itseäni kohtaan. Ja useilla nyyjorkin kaduilla, kuten useimmisssa muissakaan paikoissa tapahtuneissa useimmissa muissakaan kohtaamisissa ei ole.

        Vaan miten on tosipaikan tullen? Eihän valtaosa nykkiläisistä edes uskalla kävellä siinä viereisellä kadulla, jossa muuten tönitään usein ihan tosissaan... "Sorryt" ovat varatut vain sosiaaliseeen merkinantoon: ei niillä ole mitään tekemistä varsinaisen kohteliaisuuden kanssa!

        Härmässäkin sentään ensin vähän kysellään ja katellaan, kuulostellaan; sitten vasta puukkoa käytetään, jos tosi tarvis tulee. Vaan amöriikassa ampuvat muuten tuulikappiinsa tai terassille (ja luvan kanssa, luvallisella aseellaan) uhkaavannäköisen eli oudon tulijan. Eli kovin on pintasilausta tuo heän kohteliaisuus...

        Jos joku sinua tönäisee, mielestäni siinä voi ihan hyvin pyytää anteeksi itsekin, koska tavallaan on saattanut olla jonkun tiellä, voi olla että huomaamattaan tukki esim. kulkuväylän. Ei mielestäni koskaan voi olla liian kohtelias!

        Itse ainakin aion kasvattaa lapseni niin, että he eivät suureen ääneen kailota muista ihmisista kommentteja, jotka saattavat olla joskus loukkaviakin. Monesti, jos joku kakara on esim. kommentoinut minua, tai vaikkapa pukeutumistani, niin vanhemmat eivät ollenkaan toru lasta, vaan seisovat vierellä hiljaisina. Lasten vanhempien tulisi opettaa lapsille että VIERAISTA EI SAA ISOON ÄÄNEEN PUHUA, ja vanhemmat saisivat pyytää anteeksi, jos heidän lapsensa on jotain ihmistä kommentoinut.

        Tätä näsäviisautta en todellakaan ole nähnyt missän muualla maailmassa. Vaikka esim. Etelä-Eurooppalaiset lapset ovat avoimia, ja iloisia, heidät on opetettu yleensä käyttäytymään erittäin hyvin, vieraita ja vanhempia ihmisiä kunnioittaen. Myös esim. Karibialla ihmiset ovat hyvin ystävällisiä, ja vieraiden lapsista huolehditaan, esim. bussissa. Mutta lapset ovat hyvin kohteliaita, eivätkä lapset ole komentelemassa ja pompottelemassa aikuisia!!!

        Ulospäinsuuntautunut saa olla, mutta on eriasia, jos lapsi saa elää kuin pellossa. Tuossa aikaisemmassa epäkohteliaisuus keskustelussa joku vanhempi ihmetteli, kun hänen lastansa, joka menee aukomaan päätään kaikille vieraille bussissa, ei katsota hyvällä. Ihmekö tuo? Semmosiia näsäviisaita, huonokäytöksisiä, ja tunkeilevia pentuja ei kukaan todellakaan jaksa.


      • Anonyymi

        Kyllä suomessa kohtuu hyvin pysähdytään suojatielle. Lieneekö pysähtyminen edes sääntö monessa muussa maassa?

        Britit nyt on törkeitä rääväsuita muutenkin, että... ja suomessa on aina hyvää asiakaspalvelua. Poikkeus tietenkin vahvistaa säännön

        Totta, että suomessa lapset on hulvattomia...kuten myös suomalaisten ulkomailla asuvien perheiden lapset. Miten meidät nykyiset vanhemmat on opetettu tämmösiksi kuspäiksi surkeiksi vanhemmiksi?


      • Anonyymi
        jellonainen78 kirjoitti:

        ainakin kerrostalossa, jossa minä asun, kaikki tervehtivät portaissa. Ehkä sinä voisit tervehtiä ensin? Talossani asuu kyllä muutenkin tosi fiksua ja hyvinkäyttäytyvää porukkaa. Tosi mukavia naapureitakin.

        No en ole vielä moista taloa Suomessa nähnyt, en stadissa enkä pikkukaupungissa. Landella ehkä teoriassa saattaisi tapahtua...

        Joku kummajainen saattaa kyllä moikata. Jos itse moikkaat, niin joskus joku murahtaa jotain käsittämätöntä vastaukseksi.

        On kyllä kiva tapa ulkomailla moikata kaikkia rappusissa, oli sitten naapuri tai pizzamies.


    • puoli vuotta poissa

      olen ollut puoli vuotta poissa suomesta ja palaamassa kohta kotiin. Vanhasta kokemuksesta tiedän että alussa on vaikeaa- järkyttää kun kaikki ovat niin tylyjä ja huono tapaisia. Eli puolessa vuodessa muualla suomalaisjuntistakin kehittyy suht hyvä tapainen...
      New york joka selvisi tutkimuksessa kohteliaaksi on amerikkalaisten mukaan pohjois amerikan tylyin paikka...
      Täällä olleena olen kuitenkin oppinut että aina kun kävelee esim kirjakaupassa hyllyn ja asiakkaan välistä pitää pyytää anteeksi. varjele jos koskee johonkuhun maanlaisessa! Pardon, excuse me ja paljon paljon muuta tarvitaan. suomalainen sori on aivan liian vähän.
      Hymyilemäänkin olen oppinut. Vaikka amerikkalaisten mielestä new yorkilaiset eivät hymyile. Mutta suomalaiselle tämä on hymyilyä ( ei saa murjottaa).
      Meillä sanotaan että amerikkalaiset ovat ystävällisiä mutta eivät todella tarkoita sitä. Me olemme epäystävällisiä mutta tarkoitammeko sitä todella?

      • Järkyttynyt

        Suomessa ei oikein ymmäretä, että närkästyneenäkin pyydetään anteeksi, jos on tönäissyt toista tai tullut tönäissyksi.
        Kiitoksen tai anteeksi pyynnön pois jättäminen on lähes lyömiseen verrattavissa.
        Eniten kauhistuttaa nuorten kielen käyttö, myös näillä palstoillakin, joka tonen sana alkaa V:llä. Eikö enää tiedosteta sanan merkitystä? Alapään sanoja käytetään sidesanoina kuin huono puhuja ennen kuin "tuota noin".


      • äpi
        Järkyttynyt kirjoitti:

        Suomessa ei oikein ymmäretä, että närkästyneenäkin pyydetään anteeksi, jos on tönäissyt toista tai tullut tönäissyksi.
        Kiitoksen tai anteeksi pyynnön pois jättäminen on lähes lyömiseen verrattavissa.
        Eniten kauhistuttaa nuorten kielen käyttö, myös näillä palstoillakin, joka tonen sana alkaa V:llä. Eikö enää tiedosteta sanan merkitystä? Alapään sanoja käytetään sidesanoina kuin huono puhuja ennen kuin "tuota noin".

        että v...n sanominen on aivan törkeä tapa..Niinpä sitä ei meidän 9 ja 6-v. neidit käytä. Ja katsovat ihmetellen kun sitä kylillä käydessä kyllä kuulee!


      • -----------

        Tulet jenkeistä. Maasta jonka valtiojohto kohtelee toisia maita ja ihmisiä kuin koiria. Pitävät ihmisiä keskitysleirillä ilman ihmisoikeuksia ja sinä jauhat heidän hienoista käytöstavoistaan. Blah sanon minä. Oikein kuvottaa tollanen.


      • puoli vuotta

        ollaan oltu poissa ja ihan pelottaa tulla Suomeen takaisin! Voi sinua parkaa. Kirjoittele ihmeessä, vaikka puolen vuoden kuluttua miten sopeutuminen kotimaahasi on sujunut, ihan huolestuttaa puolestasi.

        t. eräs ulkosuomalainen


      • Anonyymi

        Turha miettiä sitä, mitä mieltä Amerikkalaiset on newyourkistä. Mitä mieltä on Perähörkkölän eukko Helsingistä? No, samaa kun keskilännen Jyväjemmari Washingtonista tai new yourkista = Pelkkää scheissee ne (pää)kaupungin herrat on


    • Masa.

      tarjoilin ystävällisesti kanssamatkaajille jaloa viinaa, eikä kukaan sanonut "kiitosta" tai "ei kiitosta". Katsovat mua nenänvartta pitkin kuin olisin joku toisen luokan kansalainen.

      • naikkonens

        No ei ole kauhean fiksua tai sivistynyttä a) juoda yleisellä paikalla tai b) tarjota pullon suulta juomaa. Vain juopot semmoista tekevät.


      • asdsasda
        naikkonens kirjoitti:

        No ei ole kauhean fiksua tai sivistynyttä a) juoda yleisellä paikalla tai b) tarjota pullon suulta juomaa. Vain juopot semmoista tekevät.

        a) Tarttua provoon, b) alkaa vielä torumaan sitä


    • Kelatkaa

      Ei osaa aikuiset tönkköeinarit pyytää anteeksi OHO tai kiittää. Silmät ympyröinä katsotaan kohdetta ja lähdetään pois.

      • Anonyymi

        Ai vittu kun vituttaa tekohauskat kahvilatantat, jotka kuvittelevat olevansa nokkelan hauskoja

        minä: "anteeksi, mutta kahvipannu on tyhjä.."
        kahvilatantta "saat anteeksi.."

        anteeksi sanaa yleensä käytetään kohteliaasti herättämään huomioita, mutta nämä jotkut vitun idiootit eivät tätä ymmärrä..

        p.s
        pienet epäkohteliaisuudet joskus vaan vituttaa...


    • Anonyymi

      "Onko kotikasvatus unohdettu kokonaan vai mistä tämä johtuu?"

      Johtuu siitä, että olet ollut ulkomailla liian kauan, etkä ole enää 100€ Suomalainen. Näin täällä on aina ollut, mutta nyt vasta huomaat sen eron

    • Anonyymi

      Miksi palasitte jos närästää . Maassa maan tavalla ,,,,,,,,,,, ,,,,,,,,. Eiks niin .

    • Anonyymi

      Kuulostaa täydellisen iljettävältä liian monen kielenkäyttö. He kun jatkuvasta viljelevät muita (kuin itseensä) kohdistuvaan halventavaa sanastoa.
      Ja me suomalaiset tykkäämme tuosta! Ilmeisesti! Koska ala-arvoinen sanavarasto hyväksytään ja sitä kannatetaan TV-sarjoissa, lehdistössäkin.....

      Monessa asiassa olemme ylittäneet riman. Tuo verbaalivarasto kuitenkin hipoo pohjamutia.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      203
      4872
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      281
      2997
    3. 134
      1777
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      225
      1592
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1431
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1206
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1154
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1139
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1107
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      77
      1092
    Aihe