Kaksikielisyydestä

että näin

Minulle on tullut juuri uusin Kuuloviesti-lehti, jossa on yhdeksän vuotta täyttäneen implantoidun Touko-pojan perheen haastattelu. Ja siinä haastattelussa on kerrottu paljon kaksikielisyydestä, ja siitä miten viittomakieli on tukenut puheen kehitystä.

Voi sitä riemua luettuani tuon haastattelun! Olen todellakin iloinen, että hän on saanut mahdollisuuden kaksikielisyyteen. Haastattelussa on kerrottu hänen käyvän viikottain viittomakielen tunneilla, vaikka hän käykin koulua yleisopetuksessa.
Täytyy sanoa, että nostan hattua hänen perheelleen!

Siinä haastattelussa on käynyt ilmi, miten kaksikielisyys voi olla rikkautta ja siitä voi hyötyäkin.
Ja siinä olen kyllä samaa mieltä, ihan omasta kokemuksestani.

Itse olen huonokuuloinen,mutta olen sekä viittonut että puhunut koko ikäni. Ja olen aina ollut tekemisissä sekä kuurojen, kuulevien että huonokuuloisten kanssa, eli siis sukkuloinut kuulevien, kuurojen ja huonokuuloisten maailmojen välillä.

Viittomakieli ei koskaan ole häirinnyt minun puheen kehitystäni, eikä myöskään päinvastoin. Olen kuulemma ollut jopa kuulevia ikätovereitani hieman edellä suomen kielen kehityksessä silloin ollessani pieni lapsi.

Ja sama pätee toisiin kuuleviin lapsiin, joilla on kuurot vanhemmat. Heitäkään,siis kuurojen vanhempien kuulevia lapsia ei kylläkään ole häirinnyt puheen kehitys, kun he viittovat vanhempiensa kanssa. On myös jopa todistetusti tutkittu, että ne lapset,jotka ovat kaksikielisiä, oppivat yksikielisiä nopeammin uuden vieraan kielen.

Olen aina jaksanut ihmetellä sairaaloiden kuulokeskuksien hoitohenkilökunnan ja ennen kaikkea lääkäreiden asenteita viittomakieltä kohtaan. Ja vielä he väittävät, että se muka häiritsisi puheen kehitystä. Vaikka monet ihmiset, minä mukaanlukien, joilla on itsellään aivan omakohtaisia kokemuksia, tietävät tasan tarkkaan,että sairaaloiden kuulokeskusten henkilökunta on aivan väärässä.

Lisäksi enpä ole koskaan saanut lukea mistään faktoja, että viittomakieli häiritsisi puheen kehitystä. Siis missä fakta on? Ei riitä, että kuulokeskusten henkilökunta vakuuttaa ja puhuu sitä ja tätä, mitä mieltä he ovat. Vaan paperit ja ne paperit siis julkisesti kaikkialle, jos todellakin FAKTAA on.

Kun sairaaloiden kuulokeskusten henkilökunta lukee uusimman Kuuloviestin, jossa on implantoidun Touko-pojan haastattelu ja siinä maininta kaksikielisyydestä, eli viittomakielestä ja suomen kielestä, niin silloin lääkärit ja asiantuntijat saavat itse katsoa peiliin.

Voitte vaan arvata, miten usein on melkein tulla naurukohtauksia, kun kuulokeskuksessani hämmästeltiin sitä, KUINKA opin puhumaan,vaikka olen viittonut koko ikäni! Voi vitsi, eivätkö he tajua sitä, että olen nimenomaan huonokuuloinen, joka pystyy kuulemaan kuulokojeen avulla. Ja sitäkään,ettei viittomakieli ole häirinnyt suomen kielen oppimistani.

Absurdein juttu,minkä olen koskaan kuullut,eräs kuurojen vanhempien kuuleva lapsi kertoi, miten erään yliopiston asiantuntija ihmetteli hänen puhumisen oppimista, vaikka hänellä on kuurot vanhemmat. Voi jestas,että meidän kotimaan asiantuntijan ymmärrys voi olla tätä tasoa... siis voikin olla idiootti,eikä osaa ajatella,että nimenomaan KUULON kautta voidaan oppia puhumaan.Toki vuorovaikutus on olennainen tekijä kielen oppimisessa, mutta kuitenkaan ilman kuuloa on hankalampi oppia puhumaan kunnolla.

Todellakin kuulokeskuksen hoitohenkilökunnan ammatissa on parantamisen varaa ja paljon!Ja niin myös asiantuntijoiden ja korvalääkäreiden ammateissa.

On vain pakko purkaa tunteitani ja ajatuksiani tänne. Ja olen äärimmäisen ylpeä ja onnellinen siitä, että olen kaksikielinen!! Siis viittomakielinen ja suomenkielinen! Kiitän turkasesti omia kuulevia vanhempiani, että he ovat suoneet tämän mahdollisuuden mulle!

2

694

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että näin

      Lisään vielä yhden asian, minkä olen lukenut taas uusimmasta Kuuloviestistä. Siinä on nimittäin Helsingin yliopiston puhetieteiden laitoksen professorin Kaisa Launosen haastattelu.

      Siinä mainitussa haastattelussa Launosen Kaisa on sanonut, että viittomakieli ei estä myöskään sisäkorvaistutteen saaneiden lasten puhekielen muodostumista. Ja hän on jopa väittänyt,että viittomat päinvastoin vahvistavat sitä.

      Aplodit hänelle! Kerrankin sellainen asiantuntija,ja koskaan ehkä minulle ainoa sellainen, joka on oikeasti fiksu. Jopa paljon fiksumpi kuin tuntemani kuulokeskuksen korvalääkäri.

      Enempää en jaksa kertoa, mitä uusimmassa Kuuloviestissä on ollut. Lukekoon itse,jos kiinnostaa lukea. ;)

      • Kivikuuro

        Olen ihan samaa mieltä. Viittomakieli ei ole häirinnyt mun suomen kielen kehitystäni ollenkaan. Olen jopa kokeissa päihittänyt monet kuulevat. Kaksikielisyys on sellainen rikkaus, että soisin sen jokaiselle ihmiselle. On todella jännää sukkuloida kahden eli kielen välillä.
        Ulkomailla voi vaivattomasti jutella toisten kuurojen kanssa vaikka viittomakieli ei ole kansainvälinen kieli.
        Uskon, että implanttia käyttävien elämä olisi paljon rikkaampaa jos he käyttäisivät myös viittomakieltä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5135
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3227
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1375
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1296
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1277
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    Aihe