kynsien leikkaus?

tillikkä

tartteeko kisun kynsiä leikata? kissa käyttää kyllä raapimispuuta ( ja ajoittain tietenkin sohvaa, kynnyksiä jne jne) ja käsittääkseni se pitää kissan kynnet tarpeeksi lyhyenä? entä takajalat, miten ne kynnet pysyy lyhyenä? ja mistä tiedän onko niitä kynsiä tarpeen leikata vai ei?

8

526

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä:)

      minun mielestä jos kissa on sisäkissa niin kynnet kannattas leikata jos siihen on tarve....mutta jos kynnet näyttää ihan hyviltä ... niin ei kannata leikata. Kissan kynsissä on ns. "ydin", jota pitää varoa leikatessa kynsiä..se näkyy kynnessä punaisena. :) ...sori jos menee yli aiheen ...
      p.s. liian pitkät kynnet saattavat haitata kissan liikkumista....

      pps. eli jos kissasi ulkoilee paljon ja kävelee esim asvaltilla( raaputtaa raapimispuuta ym ), kynnet pysyvät itestään sopivan mittasina :)
      ...toivottavasti ees jotain auttoi :) :)

      • tillikkä

        kissa ei kyllä hirmuisesti ulkoile, silloin tällöin valjaissa käy pihalla.. mutta mistä sit tiän et ne on liian pitkät, kuinka selvästi se vaikuttaa liikkumiseen? pupun ja koiran kynsiä kyllä olen leikannut, joten perusperiaatteet kynsien leikkuusta kyllä ovat selvillä:).. yhden tuttavani kanssa vain puhuin yksi päivä kissojen kynsien leikkuusta, ja tämä tuttava melkein ristiin naulitsi mut. ilmoitti että olen suurinpiirtein täys eläinrääkkääjä jos kissani kynsiin menen koskemaan, en sitten tiedä että käsittikö hän että olisin poistattamassa kynnet kokonaan, mitä en tod. ole tekemässä.. toisaalta tällä tuttavalla on kyllä muutenkin välillä vähän outoja kissan hoito ohjeita.. joten tiedä häntä..


      • ---------
        tillikkä kirjoitti:

        kissa ei kyllä hirmuisesti ulkoile, silloin tällöin valjaissa käy pihalla.. mutta mistä sit tiän et ne on liian pitkät, kuinka selvästi se vaikuttaa liikkumiseen? pupun ja koiran kynsiä kyllä olen leikannut, joten perusperiaatteet kynsien leikkuusta kyllä ovat selvillä:).. yhden tuttavani kanssa vain puhuin yksi päivä kissojen kynsien leikkuusta, ja tämä tuttava melkein ristiin naulitsi mut. ilmoitti että olen suurinpiirtein täys eläinrääkkääjä jos kissani kynsiin menen koskemaan, en sitten tiedä että käsittikö hän että olisin poistattamassa kynnet kokonaan, mitä en tod. ole tekemässä.. toisaalta tällä tuttavalla on kyllä muutenkin välillä vähän outoja kissan hoito ohjeita.. joten tiedä häntä..

        Eli jos leikkailet niitä kisun kynsiä samaan tahtiin kuin pupulta (tai ehkä vähän tiheämmin), niin et mitään vahinkoa todellekaan tee. ja äläkä välitä noiden asioista tietämättömien häiritä. Tuollaisia ihmisiä on paljon, mutta pitävät vain kovaa ääntä saamatta itse mitään aikaiseksi, yleensä.


      • kissalta
        tillikkä kirjoitti:

        kissa ei kyllä hirmuisesti ulkoile, silloin tällöin valjaissa käy pihalla.. mutta mistä sit tiän et ne on liian pitkät, kuinka selvästi se vaikuttaa liikkumiseen? pupun ja koiran kynsiä kyllä olen leikannut, joten perusperiaatteet kynsien leikkuusta kyllä ovat selvillä:).. yhden tuttavani kanssa vain puhuin yksi päivä kissojen kynsien leikkuusta, ja tämä tuttava melkein ristiin naulitsi mut. ilmoitti että olen suurinpiirtein täys eläinrääkkääjä jos kissani kynsiin menen koskemaan, en sitten tiedä että käsittikö hän että olisin poistattamassa kynnet kokonaan, mitä en tod. ole tekemässä.. toisaalta tällä tuttavalla on kyllä muutenkin välillä vähän outoja kissan hoito ohjeita.. joten tiedä häntä..

        voi leikata kynnet. kynnen päät kun napsaisee pois, saattaa huonekalut vähän säästyä ylijuostessa.. kissa teroittaa kynsiään koko ajan ja kasvaakin ne aika vauhdilla. itse napsaisen etutassun kynnet ehkä noin pari kertaa kuussa.. takatassujen kynsiä ei tarvitse leikata. ne ovat aina itsestään lyhyemmät ja tylsemmät.


    • tuulia

      kyllä kissojen kynsiä pitää leikata.
      mut ei joka päivä vaan.
      sit ko ne on jo tosi pitkät.
      leikkaa tietysti.

    • näyttelyissä

      käyviltä kissoilta leikataan kynnet, koska niiden käsittely on silloin huomattavasti turvallisempaa ja helpompaa.

      Kissa ei lyhennä raapiessaan kynsiä vaan se teroittaa niitä. Meillä vanhalta herralta on aina leikattu kynnet (kasvattaja jo leikkasi ihan pikkupiiperönä) joten se ei osaa niitä edes käyttää "aseena". Nyt meille on tulossa elokuussa maatiainen ja aion siltä leikata kynnet, en halua että huonekalut kärsivät sekä säästyn itse raapiumilta (ja meillä on koira niin on huomattavasti turvallisempaa tutustuttaa kissa ja koira yhteen kun kissalla ei ole teräviä kynsiä).

      Eli minun mielestä sisäkissalta kannattaa leikata kynnet, säästyy monelta harmilta. Kynsien leikkuun tarpeen huomaa kyllä kissasta ja kynsien kasvutahti on yksilöllistä. Meidän vanhan herran etutassujen kynsiä on leikattava n. kerran viikossa-puolessatoista viikossa mutta takatassujen kynsiä leikataan todella harvoin kun se itse pureskelee niitä :)

      • pipsana

        ei todellakaan tarvitse leikata.kissa hoitaa itse omat kyntensä,vaikka olisi sisäkissakin,minulla 2 kissaa ja ne pureskelevat omat kyntensä.aiemmin ollut 7 kissaa ja nekin oli kaikki sisäkissoja ja hoitivat omat kyntensä.


      • voi..
        pipsana kirjoitti:

        ei todellakaan tarvitse leikata.kissa hoitaa itse omat kyntensä,vaikka olisi sisäkissakin,minulla 2 kissaa ja ne pureskelevat omat kyntensä.aiemmin ollut 7 kissaa ja nekin oli kaikki sisäkissoja ja hoitivat omat kyntensä.

        leikata, joskus jopa tarvitsee. jos kynsi/kynnet kasvaa liian pitkiksi, kissa voi jäädä kynsistään kiinni esim. tekstiileihin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1135
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      968
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      83
      708
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      283
      699
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      586
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe