Poliisit hoi!

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000017379588

Miksi liikenteessä ei todellisiin ongelmiin puututa, vaan lähes ainoastaan vaarallisuudeltaan niihin vähäpätöisimpiin, eli ylinopeuksiin?

Jos tämä pitää paikkansa: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=123&conference=4500000000000084&posting=22000000017354185
Sitten en ihmettele. Ei kai noin pieni voi olla poliisin palkka? Jos on, niin ammatinvalinnan syynä lienee joko kutsumus, laiskuus, osaamattomuus muilla aloilla, tai tyhmyys. No, oli miten oli, niin sakottavan poliisin taskulaskimen käyttö yksinkertaistakin yksinkertaisemmassa päässälaskutoimituksessa selitti osaltaan asiaa. Samoin myös poliisin tokaisu, "eikö se vituta ajaa tuollaisella autolla kahdeksaakymppiä", johon sai vastauksen, "no ettekö te just 110 mitanneet", (jonka ottivat vielä vittuiluna).

"Ei olis itsellä varaa ajaa tuollaisella autolla", juu, tuokin on kuultu poliisilta. Kateusko se panee kyttäämään ylinopeuksia ja sakottamaan? Eikö liian lähellä toista ajavaa voi sakottaa yhtä paljon kuin ylinopeutta ajavaa? Eikö puskurissa roikkuvalta voi ottaa korttia pois ja näin päästä iskemään hepun ansiotuloihin? Tarpeeksi suuresta ylinopeudestahan tuon voi tehdä ja siitä ilmeisesti saa jotain kiksejä?

16

1610

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pollari
      • Pollari
        Kairakettu kirjoitti:

        http://www.yle.fi/mot/290101/liite2.htm

        Ihan mielenkiintoinen tilasto. Pelkästään tilastoja katsomalla ei ehkä kuitenkaan saa täyttä kuvaa ylinopeuden vaaroista. Jos onnettomuus sattuu, syystä tai toisesta, on ajonopeudella aina merkitystä siinä, miten pahasti onnettomuudessa lopulta käy. Esim. tilastossa mainitun ajovirheen sattuessa on merkitystä, törmätäänkö toiseen autoon 60 km/h vai 80 km/h nopeudella.


      • Pollari kirjoitti:

        Ihan mielenkiintoinen tilasto. Pelkästään tilastoja katsomalla ei ehkä kuitenkaan saa täyttä kuvaa ylinopeuden vaaroista. Jos onnettomuus sattuu, syystä tai toisesta, on ajonopeudella aina merkitystä siinä, miten pahasti onnettomuudessa lopulta käy. Esim. tilastossa mainitun ajovirheen sattuessa on merkitystä, törmätäänkö toiseen autoon 60 km/h vai 80 km/h nopeudella.

        Tottakai nopeudella on merkitystä onnettomuuksien seurauksiin, mutta ylinopeus ei ole se suurin syy onnettomuuteen. Ylläpidetyn nopeuden hallinnalla on merkitystä ja tilanteiden virhearviointi voi olla kohtalokasta. Liian lyhyt turvaväli on koitunut jo monen kohtaloksi tänäkin vuonna.


      • Saulu
        Kairakettu kirjoitti:

        Tottakai nopeudella on merkitystä onnettomuuksien seurauksiin, mutta ylinopeus ei ole se suurin syy onnettomuuteen. Ylläpidetyn nopeuden hallinnalla on merkitystä ja tilanteiden virhearviointi voi olla kohtalokasta. Liian lyhyt turvaväli on koitunut jo monen kohtaloksi tänäkin vuonna.

        kuinka voimavaroja sitovaa turvavälivalvonta on?


      • Pollari
        Kairakettu kirjoitti:

        Tottakai nopeudella on merkitystä onnettomuuksien seurauksiin, mutta ylinopeus ei ole se suurin syy onnettomuuteen. Ylläpidetyn nopeuden hallinnalla on merkitystä ja tilanteiden virhearviointi voi olla kohtalokasta. Liian lyhyt turvaväli on koitunut jo monen kohtaloksi tänäkin vuonna.

        Olen samaa mieltä kanssasi, että liian lähellä ajaminen on sekin vaarallista. Hankalahan siitä on autoa yllättävässä tilanteessa pysäyttää ennenkuin pelti rytisee.


      • Saulu kirjoitti:

        kuinka voimavaroja sitovaa turvavälivalvonta on?

        Ylinopeuksista on helppo napsia rahaa, mutta onko se tehokasta liikenneturvallisuuden edistämistä?

        Kerron esimerkkejä naapurimaasta.
        Ajoin Ruotsissa motarilla 110:n rajoituksella 140 todellista ja saavutin poliisiauton. Heillä oli joku valvonta menossa, helikopterikin. En hiljentänyt yhtään, ajattelin vaan ottaa sakot, jotta näkisin paljonko tuollaisesta ylinopeudesta Ruotsissa tulee. No, yllätys yllätys, poliisit väistivät pientareelle sikäläisen tavan mukaan ja pyyhkäisin ohi vaan, eivät pysäyttäneet.

        Tänä vuonna olen ajanut poliisiautoa vastaan Ruotsin teillä nopeuksilla 140-180 km/h, ei mitään huomioita poliisin taholta. Sinne mallia katsomaan!

        Ruotsi onkin liikenneturvallisuuden kärkimaita (eikä turhaa nipottamista nopeuksien suhteen poliisin taholta).


      • Pollari kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kanssasi, että liian lähellä ajaminen on sekin vaarallista. Hankalahan siitä on autoa yllättävässä tilanteessa pysäyttää ennenkuin pelti rytisee.

        ...poliisikaan ei osaa pitää oikeaa turvaväliä?


      • Pollari
        Kairakettu kirjoitti:

        ...poliisikaan ei osaa pitää oikeaa turvaväliä?

        En tiedä, pitäisi varmaan kysyä kyseisiltä konstaapeleilta.


      • Pollari kirjoitti:

        En tiedä, pitäisi varmaan kysyä kyseisiltä konstaapeleilta.

        ...ja kysyä, pitäis ajaa ylinopeutta ja ohittaa poliisi. On se tullut joskus toki tehtyä, mutta ei viitsis kovin taajaan, menee kortti.

        Kuvia voin tietysti napsia niinkin, että rekkari näkyy, tai siten, että ajan ja paikan ilmoitan. Avauksen linkeistä löytyvät kuvat on otettu Iin ja Kemin välillä eilen klo. 14-15 välillä.


      • Pollari
        Kairakettu kirjoitti:

        Ylinopeuksista on helppo napsia rahaa, mutta onko se tehokasta liikenneturvallisuuden edistämistä?

        Kerron esimerkkejä naapurimaasta.
        Ajoin Ruotsissa motarilla 110:n rajoituksella 140 todellista ja saavutin poliisiauton. Heillä oli joku valvonta menossa, helikopterikin. En hiljentänyt yhtään, ajattelin vaan ottaa sakot, jotta näkisin paljonko tuollaisesta ylinopeudesta Ruotsissa tulee. No, yllätys yllätys, poliisit väistivät pientareelle sikäläisen tavan mukaan ja pyyhkäisin ohi vaan, eivät pysäyttäneet.

        Tänä vuonna olen ajanut poliisiautoa vastaan Ruotsin teillä nopeuksilla 140-180 km/h, ei mitään huomioita poliisin taholta. Sinne mallia katsomaan!

        Ruotsi onkin liikenneturvallisuuden kärkimaita (eikä turhaa nipottamista nopeuksien suhteen poliisin taholta).

        No jos ruotsalaiset kollegat jättävät puuttumatta mainitunlaisiin ylinopeuksiin, niin kyseessä on joko A) laiskuus B) poliiseilla on ollut joku muu keikka päällä.

        Ihan oikeasti, jos ajelet 140-180 km/h nopeuksia yleisillä teillä (oli maa mikä hyvänsä), niin vähän outoa on sitten päivitellä sitä, kun tulee ylinopeussakkoja...


      • Kairakettu
        Pollari kirjoitti:

        No jos ruotsalaiset kollegat jättävät puuttumatta mainitunlaisiin ylinopeuksiin, niin kyseessä on joko A) laiskuus B) poliiseilla on ollut joku muu keikka päällä.

        Ihan oikeasti, jos ajelet 140-180 km/h nopeuksia yleisillä teillä (oli maa mikä hyvänsä), niin vähän outoa on sitten päivitellä sitä, kun tulee ylinopeussakkoja...

        Ei niillä ruotsalaispoliiseilla mitään keikkaa ollut päällä, ei ollut mitään kiireen näköistä mihinkään. Eivät muuten taida tutkata liikkuvasta autosta vastaantulijoita? Se ohittamani oli paikallisten mukaan suorittamassa normaalia liikenteenvalvontaa.

        En minä sakoista välitä, otan joskus tahallani. Mukava maksella hyvään tarkoitukseen.


      • Pollari
        Kairakettu kirjoitti:

        Ei niillä ruotsalaispoliiseilla mitään keikkaa ollut päällä, ei ollut mitään kiireen näköistä mihinkään. Eivät muuten taida tutkata liikkuvasta autosta vastaantulijoita? Se ohittamani oli paikallisten mukaan suorittamassa normaalia liikenteenvalvontaa.

        En minä sakoista välitä, otan joskus tahallani. Mukava maksella hyvään tarkoitukseen.

        En kyllä tiedä minkälaisia tutkia Ruotsin poliiseilla on...

        Vaikka ei sakoista välittäisi, kannattaisi silti miettiä niitä ajonopeuksia. Voi nimittäin pikkuisen harmittaa, jos törmää kovalla vauhdilla toiseen autoon, jossa sattui matkustamaan lapsiperhe. Kun ajetaan kovaa, niin mahdollisuuden onnettomuuden sattuessa jäljet on aina pahemmat. Ja vaikka et itse tekisikään virheitä, joku muu saattaa tehdä. Jos joku vaikkapa tulee yllättäen ajokaistallesi ja vauhtia on 150 km/h niin varmaan tiedät millaista jälki on.


      • Pollari kirjoitti:

        En kyllä tiedä minkälaisia tutkia Ruotsin poliiseilla on...

        Vaikka ei sakoista välittäisi, kannattaisi silti miettiä niitä ajonopeuksia. Voi nimittäin pikkuisen harmittaa, jos törmää kovalla vauhdilla toiseen autoon, jossa sattui matkustamaan lapsiperhe. Kun ajetaan kovaa, niin mahdollisuuden onnettomuuden sattuessa jäljet on aina pahemmat. Ja vaikka et itse tekisikään virheitä, joku muu saattaa tehdä. Jos joku vaikkapa tulee yllättäen ajokaistallesi ja vauhtia on 150 km/h niin varmaan tiedät millaista jälki on.

        Otan aina muun liikenteen ja olosuhteet huomioon, niin olen tehnyt autoillessani jo yli 30 vuotta ja n. 3 milj. km. (aina ylinopeutta ja paljon sakkoja)


    • homma,,,

      poliisi voi ja sen tuleekin puuttua kaikkeen liikenneturvallisuutta vaarantavaan ajotapaan. Se on vaan niin että poliisit katsovat jostain sinisestä kansiosta ne tekstit ja ilmeisesti sakkomäärätkin, eivät ne niitä omasta päästään keksi. Eduskunta on päättänyt lait, oita poliisi noudattaa... kyllä se vaan harmittaa kun pienestä ylinopeudesta saa enemmän sakkoa kuin pahoinpitelysta tai sitten punaisia päin ajamisesta, mutta minkäs poliisi sille voi, se vain noudattaa sille annettuja ojheita.

    • ajoi poliisiauto

      yöllä iltavuorosta kotiin palatessani ajoin n.84km/h satasen nopeusrajoitusalueella,
      takaa lähestyi joku auto ja jäi taakseni ajamaan eikä mennyt ohi,n.10km ajoi takana ja loppuvaiheessa aivan puskurissa kiinni.
      sittenhän siellä alkoi siniset valot vilkkumaan ja piti pysähtyä.oli kuulemma auton vasemmat renkaat käyneet keskiviivan päällä... kyllä varmaan kun takaa pakettiautomallisen poliisiauton valot häikäisi (talvi oli ja pimeä).
      puhalluttivat ja hieman olivat pettyneen oloisia kun nolla oli tulos.

      kerran joku kiireinen tuli myös yöllä taakse,tyhjä tie eikä ohi mennyt,aivan takana ajoi,poliisiauto tuli jossain vaiheessa vastaan mutta eivät kiinnostuneet asiasta vaikka varmaan näkivät olemattoman turvavälin...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      63
      3903
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      49
      3030
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      131
      2961
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      384
      2055
    5. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1163
    6. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      210
      1156
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      73
      1152
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      28
      983
    9. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      50
      951
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      110
      944
    Aihe