Poliisit hoi!

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000017379588

Miksi liikenteessä ei todellisiin ongelmiin puututa, vaan lähes ainoastaan vaarallisuudeltaan niihin vähäpätöisimpiin, eli ylinopeuksiin?

Jos tämä pitää paikkansa: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=123&conference=4500000000000084&posting=22000000017354185
Sitten en ihmettele. Ei kai noin pieni voi olla poliisin palkka? Jos on, niin ammatinvalinnan syynä lienee joko kutsumus, laiskuus, osaamattomuus muilla aloilla, tai tyhmyys. No, oli miten oli, niin sakottavan poliisin taskulaskimen käyttö yksinkertaistakin yksinkertaisemmassa päässälaskutoimituksessa selitti osaltaan asiaa. Samoin myös poliisin tokaisu, "eikö se vituta ajaa tuollaisella autolla kahdeksaakymppiä", johon sai vastauksen, "no ettekö te just 110 mitanneet", (jonka ottivat vielä vittuiluna).

"Ei olis itsellä varaa ajaa tuollaisella autolla", juu, tuokin on kuultu poliisilta. Kateusko se panee kyttäämään ylinopeuksia ja sakottamaan? Eikö liian lähellä toista ajavaa voi sakottaa yhtä paljon kuin ylinopeutta ajavaa? Eikö puskurissa roikkuvalta voi ottaa korttia pois ja näin päästä iskemään hepun ansiotuloihin? Tarpeeksi suuresta ylinopeudestahan tuon voi tehdä ja siitä ilmeisesti saa jotain kiksejä?

16

1640

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pollari
      • Pollari
        Kairakettu kirjoitti:

        http://www.yle.fi/mot/290101/liite2.htm

        Ihan mielenkiintoinen tilasto. Pelkästään tilastoja katsomalla ei ehkä kuitenkaan saa täyttä kuvaa ylinopeuden vaaroista. Jos onnettomuus sattuu, syystä tai toisesta, on ajonopeudella aina merkitystä siinä, miten pahasti onnettomuudessa lopulta käy. Esim. tilastossa mainitun ajovirheen sattuessa on merkitystä, törmätäänkö toiseen autoon 60 km/h vai 80 km/h nopeudella.


      • Pollari kirjoitti:

        Ihan mielenkiintoinen tilasto. Pelkästään tilastoja katsomalla ei ehkä kuitenkaan saa täyttä kuvaa ylinopeuden vaaroista. Jos onnettomuus sattuu, syystä tai toisesta, on ajonopeudella aina merkitystä siinä, miten pahasti onnettomuudessa lopulta käy. Esim. tilastossa mainitun ajovirheen sattuessa on merkitystä, törmätäänkö toiseen autoon 60 km/h vai 80 km/h nopeudella.

        Tottakai nopeudella on merkitystä onnettomuuksien seurauksiin, mutta ylinopeus ei ole se suurin syy onnettomuuteen. Ylläpidetyn nopeuden hallinnalla on merkitystä ja tilanteiden virhearviointi voi olla kohtalokasta. Liian lyhyt turvaväli on koitunut jo monen kohtaloksi tänäkin vuonna.


      • Saulu
        Kairakettu kirjoitti:

        Tottakai nopeudella on merkitystä onnettomuuksien seurauksiin, mutta ylinopeus ei ole se suurin syy onnettomuuteen. Ylläpidetyn nopeuden hallinnalla on merkitystä ja tilanteiden virhearviointi voi olla kohtalokasta. Liian lyhyt turvaväli on koitunut jo monen kohtaloksi tänäkin vuonna.

        kuinka voimavaroja sitovaa turvavälivalvonta on?


      • Pollari
        Kairakettu kirjoitti:

        Tottakai nopeudella on merkitystä onnettomuuksien seurauksiin, mutta ylinopeus ei ole se suurin syy onnettomuuteen. Ylläpidetyn nopeuden hallinnalla on merkitystä ja tilanteiden virhearviointi voi olla kohtalokasta. Liian lyhyt turvaväli on koitunut jo monen kohtaloksi tänäkin vuonna.

        Olen samaa mieltä kanssasi, että liian lähellä ajaminen on sekin vaarallista. Hankalahan siitä on autoa yllättävässä tilanteessa pysäyttää ennenkuin pelti rytisee.


      • Saulu kirjoitti:

        kuinka voimavaroja sitovaa turvavälivalvonta on?

        Ylinopeuksista on helppo napsia rahaa, mutta onko se tehokasta liikenneturvallisuuden edistämistä?

        Kerron esimerkkejä naapurimaasta.
        Ajoin Ruotsissa motarilla 110:n rajoituksella 140 todellista ja saavutin poliisiauton. Heillä oli joku valvonta menossa, helikopterikin. En hiljentänyt yhtään, ajattelin vaan ottaa sakot, jotta näkisin paljonko tuollaisesta ylinopeudesta Ruotsissa tulee. No, yllätys yllätys, poliisit väistivät pientareelle sikäläisen tavan mukaan ja pyyhkäisin ohi vaan, eivät pysäyttäneet.

        Tänä vuonna olen ajanut poliisiautoa vastaan Ruotsin teillä nopeuksilla 140-180 km/h, ei mitään huomioita poliisin taholta. Sinne mallia katsomaan!

        Ruotsi onkin liikenneturvallisuuden kärkimaita (eikä turhaa nipottamista nopeuksien suhteen poliisin taholta).


      • Pollari kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kanssasi, että liian lähellä ajaminen on sekin vaarallista. Hankalahan siitä on autoa yllättävässä tilanteessa pysäyttää ennenkuin pelti rytisee.

        ...poliisikaan ei osaa pitää oikeaa turvaväliä?


      • Pollari
        Kairakettu kirjoitti:

        ...poliisikaan ei osaa pitää oikeaa turvaväliä?

        En tiedä, pitäisi varmaan kysyä kyseisiltä konstaapeleilta.


      • Pollari kirjoitti:

        En tiedä, pitäisi varmaan kysyä kyseisiltä konstaapeleilta.

        ...ja kysyä, pitäis ajaa ylinopeutta ja ohittaa poliisi. On se tullut joskus toki tehtyä, mutta ei viitsis kovin taajaan, menee kortti.

        Kuvia voin tietysti napsia niinkin, että rekkari näkyy, tai siten, että ajan ja paikan ilmoitan. Avauksen linkeistä löytyvät kuvat on otettu Iin ja Kemin välillä eilen klo. 14-15 välillä.


      • Pollari
        Kairakettu kirjoitti:

        Ylinopeuksista on helppo napsia rahaa, mutta onko se tehokasta liikenneturvallisuuden edistämistä?

        Kerron esimerkkejä naapurimaasta.
        Ajoin Ruotsissa motarilla 110:n rajoituksella 140 todellista ja saavutin poliisiauton. Heillä oli joku valvonta menossa, helikopterikin. En hiljentänyt yhtään, ajattelin vaan ottaa sakot, jotta näkisin paljonko tuollaisesta ylinopeudesta Ruotsissa tulee. No, yllätys yllätys, poliisit väistivät pientareelle sikäläisen tavan mukaan ja pyyhkäisin ohi vaan, eivät pysäyttäneet.

        Tänä vuonna olen ajanut poliisiautoa vastaan Ruotsin teillä nopeuksilla 140-180 km/h, ei mitään huomioita poliisin taholta. Sinne mallia katsomaan!

        Ruotsi onkin liikenneturvallisuuden kärkimaita (eikä turhaa nipottamista nopeuksien suhteen poliisin taholta).

        No jos ruotsalaiset kollegat jättävät puuttumatta mainitunlaisiin ylinopeuksiin, niin kyseessä on joko A) laiskuus B) poliiseilla on ollut joku muu keikka päällä.

        Ihan oikeasti, jos ajelet 140-180 km/h nopeuksia yleisillä teillä (oli maa mikä hyvänsä), niin vähän outoa on sitten päivitellä sitä, kun tulee ylinopeussakkoja...


      • Pollari kirjoitti:

        No jos ruotsalaiset kollegat jättävät puuttumatta mainitunlaisiin ylinopeuksiin, niin kyseessä on joko A) laiskuus B) poliiseilla on ollut joku muu keikka päällä.

        Ihan oikeasti, jos ajelet 140-180 km/h nopeuksia yleisillä teillä (oli maa mikä hyvänsä), niin vähän outoa on sitten päivitellä sitä, kun tulee ylinopeussakkoja...

        Ei niillä ruotsalaispoliiseilla mitään keikkaa ollut päällä, ei ollut mitään kiireen näköistä mihinkään. Eivät muuten taida tutkata liikkuvasta autosta vastaantulijoita? Se ohittamani oli paikallisten mukaan suorittamassa normaalia liikenteenvalvontaa.

        En minä sakoista välitä, otan joskus tahallani. Mukava maksella hyvään tarkoitukseen.


      • Pollari
        Kairakettu kirjoitti:

        Ei niillä ruotsalaispoliiseilla mitään keikkaa ollut päällä, ei ollut mitään kiireen näköistä mihinkään. Eivät muuten taida tutkata liikkuvasta autosta vastaantulijoita? Se ohittamani oli paikallisten mukaan suorittamassa normaalia liikenteenvalvontaa.

        En minä sakoista välitä, otan joskus tahallani. Mukava maksella hyvään tarkoitukseen.

        En kyllä tiedä minkälaisia tutkia Ruotsin poliiseilla on...

        Vaikka ei sakoista välittäisi, kannattaisi silti miettiä niitä ajonopeuksia. Voi nimittäin pikkuisen harmittaa, jos törmää kovalla vauhdilla toiseen autoon, jossa sattui matkustamaan lapsiperhe. Kun ajetaan kovaa, niin mahdollisuuden onnettomuuden sattuessa jäljet on aina pahemmat. Ja vaikka et itse tekisikään virheitä, joku muu saattaa tehdä. Jos joku vaikkapa tulee yllättäen ajokaistallesi ja vauhtia on 150 km/h niin varmaan tiedät millaista jälki on.


      • Pollari kirjoitti:

        En kyllä tiedä minkälaisia tutkia Ruotsin poliiseilla on...

        Vaikka ei sakoista välittäisi, kannattaisi silti miettiä niitä ajonopeuksia. Voi nimittäin pikkuisen harmittaa, jos törmää kovalla vauhdilla toiseen autoon, jossa sattui matkustamaan lapsiperhe. Kun ajetaan kovaa, niin mahdollisuuden onnettomuuden sattuessa jäljet on aina pahemmat. Ja vaikka et itse tekisikään virheitä, joku muu saattaa tehdä. Jos joku vaikkapa tulee yllättäen ajokaistallesi ja vauhtia on 150 km/h niin varmaan tiedät millaista jälki on.

        Otan aina muun liikenteen ja olosuhteet huomioon, niin olen tehnyt autoillessani jo yli 30 vuotta ja n. 3 milj. km. (aina ylinopeutta ja paljon sakkoja)


    • homma,,,

      poliisi voi ja sen tuleekin puuttua kaikkeen liikenneturvallisuutta vaarantavaan ajotapaan. Se on vaan niin että poliisit katsovat jostain sinisestä kansiosta ne tekstit ja ilmeisesti sakkomäärätkin, eivät ne niitä omasta päästään keksi. Eduskunta on päättänyt lait, oita poliisi noudattaa... kyllä se vaan harmittaa kun pienestä ylinopeudesta saa enemmän sakkoa kuin pahoinpitelysta tai sitten punaisia päin ajamisesta, mutta minkäs poliisi sille voi, se vain noudattaa sille annettuja ojheita.

    • ajoi poliisiauto

      yöllä iltavuorosta kotiin palatessani ajoin n.84km/h satasen nopeusrajoitusalueella,
      takaa lähestyi joku auto ja jäi taakseni ajamaan eikä mennyt ohi,n.10km ajoi takana ja loppuvaiheessa aivan puskurissa kiinni.
      sittenhän siellä alkoi siniset valot vilkkumaan ja piti pysähtyä.oli kuulemma auton vasemmat renkaat käyneet keskiviivan päällä... kyllä varmaan kun takaa pakettiautomallisen poliisiauton valot häikäisi (talvi oli ja pimeä).
      puhalluttivat ja hieman olivat pettyneen oloisia kun nolla oli tulos.

      kerran joku kiireinen tuli myös yöllä taakse,tyhjä tie eikä ohi mennyt,aivan takana ajoi,poliisiauto tuli jossain vaiheessa vastaan mutta eivät kiinnostuneet asiasta vaikka varmaan näkivät olemattoman turvavälin...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      57
      1628
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      124
      1248
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1054
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      907
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      338
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    9. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      612
    Aihe