Kysyisin onko lapsen vanhemmilla oikeus käyttää lapsensa tiliä silloin kun tilin on avannut lapselle lapsen vanhempien suostumuksella lapsen isovanhemmat. Tili on tavallinen käyttötili ja sopimukseen on lisätty ehto että lapsi saa käyttää tiliä itse 18-vuotta täytettyään ja siihen asti tilin avanneilla isovanhemmilla on tiliin käyttöoikeus.
Tässä tapauksessa lasten vanhemmat varmasti haluavat käyttää isovanhempien lapselle keräämiä rahoja joko suoraan tai epäsuoraan omiin tarpeisiinsa eli olisi varmistettava että rahaa kerätään todellakin lapselle vanhempien sijasta.
Täytyisikö tässä huomioida nyt muutakin kuin tuo maininta että isovanhemmilla on tiliin käyttöoikeus kunnes lapsi on täyttänyt 18-vuotta ja 18-vuotta täytettyään lapsi saa käyttää tiliä itse?
Lapsen pankkitili?
4
1091
Vastaukset
- että useat
vanhemmat ovat niin ahneita, että käyttävät lapsille kerätyt varat.
pidä käyttöoikeus itselläsi niin vanhemmat ei pääse kajoamaan rahoihin.
itse olen avannut tilit pienille lapsen lapsilleni, juuri tuo raja 18v kunnes lapsi saa itse käyttää tiliä, tai muuten aikaisemmin vain sinun kanssasi nostaa varoja. - ratkaistavaksi idioottivarm...
Aika kinkkinen tilanne, jos kerran varmuudella tiedät, että lapsen vanhemmat tulevat käyttämään lapselle lahjoitettuja varoja tarkoituksiin, joihin lahjoittaja ei ole tarkoittanut niitä käytettävän.
Joka tapauksessa lapsi saa 18 vuotta täytettyään käyttää omalla tilillään olevia varoja ihan mihin tahansa, vaikka sitten turhuuteen.
Joka tapauksessa vanhemmat voivat käyttää lapsen puolesta hänen tiliään, ovathan he lapsen huoltajia eli edunvalvojia. Varat ovat kuitenkin edelleen lapsen varoja, ei vanhempien eivätkä vanhemmat saa käyttää niitä omiin tarkoituksiinsa eikä perheen elantokustannuksiin.
Kyselkääpä pankilta.
Kun talletatte tilille rahaa, ilmoittakaa viestiosuudessa että kyseessä on lahjoitus. Jos talletatte isomman summan kerralla, siitä kannattaa tehdä lahjakirja, jossa ilmoitetaan, että kyseellä on lahjoitus lapselle. Vaatikaan vanhemmilta lahjakirjaan ilmoitus suostumuksesta lahjoituksen vastaanottamiseen lapselle.
Mitähän pankki (ja vanhemmat) tuumaisi tilistä, joka on lapsen nimellä ja jolta saa varoja nostaa vain lapsi täysi-ikäisenä eli niin kauan kuin lapsi on alaikäinen, ei rahoja saa nostaa. Voitte myös yrittää avata tiliä sillä ehdolla että lapsella täysi-ikäisenä ja teillä isovanhemmilla on tilin käyttöoikeus, muttei vanhemmilla. Vanhempien tulisi tietysti olla läsnä (molempien) tilin avaamisessa ja suostua tuohon ehtoon.
Jos mikään ei tunnu onnistuvan, voitte aina avata sen tilin omalla nimellänne ja lahjoitta tilin sisällön lapselle kun hän on täysi-ikäinen. Lapsi joutuu tietysti maksamaan siitä lahjaveron, joka on maksimissaan n. 18 %. Tallettakaa sen verran enemmän. Ja varmistakaa testamentilla, että tuon tilin rahat on tarkoitettu lapsenlapsellenne. Tämä on ainakin idioottivarma menettely. - Ei saa
Tiliä saa käyttää vain isovanhemmat ja lapsi asetetun ehdon mukaan. Pankit ovat ikävä kyllä huolimattomia ja vanhemmat saa usein helpostikkin nostettua lapsen tililtä varoja, mutta jos ja kun asia tulee ilmi, isovanhemmat saattavat ja voivat tehdä poliisille tutkinta pyynnön asiasta. Pankki on tietysti korvaus velvollinen jos on antanut vanhempien käyttää tiliä, johon heillä ei ole oikeutta, joten myös pankki kääntyy näin ollen poliisin puoleen. Rikos on aina rikos joten pysykää vain omissa tileissä itse kukin.
- alaikäisellä.
Ei oikein onnistu tuo, että lapselle availlaan pankkitili ilman vanhempien suostumusta. Alaikäisellä on huoltajat, joka käyttävät puhevaltaa lapsen puolesta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan463030Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272854- 1212306
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631326- 111276
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39912Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13792