Mitä nämä Community Colleget oikein ovat? Minkä tasoisia oppilaitoksia, millaiset lukukausimaksut esim. yliopistoihin verrattuna?
Community college?
17
4779
Vastaukset
- Jappe
Huonoja ovat silla sinne menee se paskasakki joka ei paassyt oikeiseen university-yliopistoon. Jenkki high schoolit ovat niin helppoja etta pitaa olla aika urpo jos tolleen on tunaroinut. Tietysti, jos tykkaat marin polttelusta ja bilettamisesta eika opiskeluiden laadulla ole valia niin siita vaan.
Jenkeille cc:t ovat halpoja mutta ulkomaalaisille kalliita silla valtio ja osavaltio eivat tue heidan opiskeluja.- Monika
Entä mitä käytännön eroa näillä sitten on? Eivätkö High Schoolit ole tasoltaan aika paljon matalammalla Suomen yliopistojärjestelmään verrattuna? Itse opiskelen Suomessa yliopistossa, enkä viitsisi enää "lukiotasoisia" tmv. kursseja opiskella.
- jep jep
Vain 10-20% hakijoista pääsee universityyn, jossa opiskelu on kallista kenelle tahansa.
Suuri osa menee community collegen jälkeen vielä universityyn hakemaan maisterin tai tohtorin tittelin.
CC on hyvä vaihtoehto ja aion itse myös aloittaa, tai siis jatkaa opintojani siellä, ehkä myöhemmin tohtoriksi universityssä. - Jappe
Monika kirjoitti:
Entä mitä käytännön eroa näillä sitten on? Eivätkö High Schoolit ole tasoltaan aika paljon matalammalla Suomen yliopistojärjestelmään verrattuna? Itse opiskelen Suomessa yliopistossa, enkä viitsisi enää "lukiotasoisia" tmv. kursseja opiskella.
High Schoolia pitiaisi verrata suomen lukioihin eika yliopistiohin (high school kun kaydaan 14-18 ikaisena). Ja high school on paljon helpompi kuin suomen lukio.
Vaikeudeltaan sanoisin etta community college on myos helpompi kuin suomen lukio. Tosin jenkeissa parhaimmat yliopistot eli ivykin ovat aika helppoja.
Muista etta jos haluat tehda tyota jenkeissa jalkeenpain niin h1b viisumi vaatii b.sc. tai paremman eli sellaiseen kannattaa tahdata. - Jappe
jep jep kirjoitti:
Vain 10-20% hakijoista pääsee universityyn, jossa opiskelu on kallista kenelle tahansa.
Suuri osa menee community collegen jälkeen vielä universityyn hakemaan maisterin tai tohtorin tittelin.
CC on hyvä vaihtoehto ja aion itse myös aloittaa, tai siis jatkaa opintojani siellä, ehkä myöhemmin tohtoriksi universityssä.Jenkeissa high schoolit ovat niin helppoja etta pitaa kylla olla aikamoinen tunari jos ei kuulu tuohon 10-20 prossaan (jos tuo prossa edes on oikein, mita epailen suuresti). Jos joku epailee niin kannattaa ottaa SATit ja itse nahda miten helppoa on saada joku 1000 pinnaa jolla jenkki jo paasee joihinkin universityeihin.
Mita tulee hintoihin, niin ei se university mikaan kallis ole jos opiskelee osavaltion omassa yliopistossa (ehka n. $5000/v). Kaytannossa kennellakaan ei ole syyta menna community collegeen sen takia ettei ole varaa parempaan. Ulkomaalaiselle taas ei ole loydy mitaan syyta valita community college. Kannattaisi ehka olla hiljaa jos ei tieda mista puhuu.
Itse kavin keskiverto yksityis universityn lapi. Minun lisaksi luokassa oli 2-3 oppilasta jotka osasivat asiat jotenkuten muut olivat ihan urpoja. Osaltani tama haittoi opiskeluita silla useasti aineet oli tehty liian helpoksi jotta rupusakki paasisi lapi. Community College on sitten vielakin pahempi.
Tohtorin papereita ei yleensa kannata ottaa. Palkka ei valttamatta nouse ja haluttavuus tyomarkkinoilla laskee. Maisterin paperit viela kannattaa mutta vain tyon sivussa ja vain jos tyonantaja maksaa opinnot. - usassa opiskellut
Monika kirjoitti:
High school on lukio. USAlaisiin top-yliopistoihin pääsee sisään 10% high school luokkion parhaimmistosta, ja joten loput menevät muihin yliopistoihin ja community collegeihin. Community collgee on kuitenkin kätevä tapa säästää rahaa, jos opiskelee 2 vuotta siella ja siirtyy sitten oikeaan yliopistoon. Jos pänttää itsensä community college -luokkansa huippukärkeen, ei yliopistoon siirtyminen tuottane ongelmia.
- usassa opiskellut
Jappe kirjoitti:
Jenkeissa high schoolit ovat niin helppoja etta pitaa kylla olla aikamoinen tunari jos ei kuulu tuohon 10-20 prossaan (jos tuo prossa edes on oikein, mita epailen suuresti). Jos joku epailee niin kannattaa ottaa SATit ja itse nahda miten helppoa on saada joku 1000 pinnaa jolla jenkki jo paasee joihinkin universityeihin.
Mita tulee hintoihin, niin ei se university mikaan kallis ole jos opiskelee osavaltion omassa yliopistossa (ehka n. $5000/v). Kaytannossa kennellakaan ei ole syyta menna community collegeen sen takia ettei ole varaa parempaan. Ulkomaalaiselle taas ei ole loydy mitaan syyta valita community college. Kannattaisi ehka olla hiljaa jos ei tieda mista puhuu.
Itse kavin keskiverto yksityis universityn lapi. Minun lisaksi luokassa oli 2-3 oppilasta jotka osasivat asiat jotenkuten muut olivat ihan urpoja. Osaltani tama haittoi opiskeluita silla useasti aineet oli tehty liian helpoksi jotta rupusakki paasisi lapi. Community College on sitten vielakin pahempi.
Tohtorin papereita ei yleensa kannata ottaa. Palkka ei valttamatta nouse ja haluttavuus tyomarkkinoilla laskee. Maisterin paperit viela kannattaa mutta vain tyon sivussa ja vain jos tyonantaja maksaa opinnot.Onpa sääli, että kävit noin huonotasoisen yliopiston. Omani oli aika tiukka. Olin TA, koska olin graduate-ohjelmassa, ja kun opetin äskettäin suomalaisessa yliopistossa, olin tyrmistynyt siitä, miten vähällä työllä verrattuna jenkkiyliopistoon ihmiset pääsevät kursseista läpi Suomessa.
- tohtorinpaperit on huonot?
Jappe kirjoitti:
Jenkeissa high schoolit ovat niin helppoja etta pitaa kylla olla aikamoinen tunari jos ei kuulu tuohon 10-20 prossaan (jos tuo prossa edes on oikein, mita epailen suuresti). Jos joku epailee niin kannattaa ottaa SATit ja itse nahda miten helppoa on saada joku 1000 pinnaa jolla jenkki jo paasee joihinkin universityeihin.
Tohtorin papereita ei yleensa kannata ottaa. Palkka ei valttamatta nouse ja haluttavuus tyomarkkinoilla laskee. Maisterin paperit viela kannattaa mutta vain tyon sivussa ja vain jos tyonantaja maksaa opinnot.Itse jouduin hankkimaan tohtorinpaperit, kun euroopassa ei allallani, kemia, kunnon töitä saa ilman Dr titteliä.
Olen lähdössä USAan postdociksi ja ajattelin katella duunia siltäpäin vuoden jälkeen. - Jape..
tohtorinpaperit on huonot? kirjoitti:
Itse jouduin hankkimaan tohtorinpaperit, kun euroopassa ei allallani, kemia, kunnon töitä saa ilman Dr titteliä.
Olen lähdössä USAan postdociksi ja ajattelin katella duunia siltäpäin vuoden jälkeen.Ei ne tohtorinpaperit sinansa mitaan huonoja ole.
Juju on siina etta palkka ei nouse niin paljoa etta olisi vaivan vaarti. Sitten eraat tyonantajat ajattelevat etta on ylipateva (overqualified) moneen tyohon jos on PhD.
Naista syista jenkkeja ei kiinnosta hankkia PhD paperit. PhD ohjelmat ovatkin yleensa taynna ulkomaalaisia.
Itse olen it-alalla joten voi olla etta ei pade kemian alaan. - Jappe..
usassa opiskellut kirjoitti:
Onpa sääli, että kävit noin huonotasoisen yliopiston. Omani oli aika tiukka. Olin TA, koska olin graduate-ohjelmassa, ja kun opetin äskettäin suomalaisessa yliopistossa, olin tyrmistynyt siitä, miten vähällä työllä verrattuna jenkkiyliopistoon ihmiset pääsevät kursseista läpi Suomessa.
Tuo on kylla totta. Itse kun jatkoin opiskeluja suomessa niin oli kuin olisin ollut lomalla.
Kuitenkin, ihan iloinen olin siita. Jenkeissa suuri osa koulutyosta oli aika turhaa, eli esim oli pakko tehda 10 samantyylista ongelmaa kun 2-3 olisi hyvin riittanyt. Suomessa oli helpompi keskittya itse oppimiseen.
Suomessa en sitten enaa ollut mikaan luokan paras ihmeoppilas vaan pelkastaan hieman keskivertoa parempi. Eli lahjakkaita oppilaita loytyy suomesta enemman. Saali vaan etteivat ole mitaan sosiaalista joukkoa.
- yksi sellaisessa opiskellut
Community College vastaa tasoltaan suunnilleen suomalaista toisen asteen opiskelua. Siellä on tarjolla sekä harrastuspainoitteisia opintoja että varsinaisia ammattiopintoja, joista saa aa tutkinnon tai certificaten. Opintoja voi suorittaa laidasta laitaan muusikosta sairaanhoitajaan ja sähköasentajasta puuseppään.
Toinen osa community collegejen kurssi tarjontaa ovat erilaiset jatko-opintoihin valmentavat opinnot. Monet suorittavat community collegeissa yliopisto-opinnoissa vaadittavia peruskursseja, jotka voi sitten ottaa mukanaan jatko-opintoihin. Hyvän tasoista opetusta huomattavasti halvemmalla kuin yliopistossa. Eli: jos tavoitteena on ammattitutkinto, tai haluaa vain oppia enemmän kieltä, tai haluaa halvemmalla suorittaa osan yliopisto-opinoistaan, ei community college ole mikään aivan huono vaihtoehto. Mutta, jos tavoitteena on lähinnä vain se bachelors tai masters mahdollisimman tehokkaasti, niin kannattaa hakea suoraan yliopistoon.
Itse opiskelin muutaman certificaatin ja olen ollut opintoihini varsin tyytyväinen.- floridian
Mita jos olisitte mielummin hiljaa kuin lauotte suustanne tuollaista p*skaa?
Suuri osa kay community collegea pari vuotta sen kaytannollisyyden ja halvan hinnan vuoksi, jonka jalkeen siirtyvat universityyn BA, tai MD-opintoihin. Saa lopulta ihan yhta patevat maisterin paperit kuin 4 vuotta yliopistossa opiskellut, maksoi vain paljon havemman.
Kalliit yliopistot ovat lahinna rikkaiden esikaupungeissa asuvien amerikkalaisten huvi, jotka lahettavat kiltit lapsensa natisti oppimaan tyoelamaa ja hankkimaan kalliita papereita.
Jokainen todellisessa maailmassa ja ihmisia yhtaan tunteva tietaa taman teille kaikki tietaville "sisapiirivitsilta" nayttavan tosiasian.
En sano etta yliopisto olisi huono vaihtoehto suoraankaan, mikali on halu tuhlata rahaa tai elaa pinnallisessa illuusiossa paremmasta koulusta.
Tai loytyy muuten vain rahoitus valmiiksi siihen.
Harvard tai USC eivat ole ihan mistaan halvimmasta paasta. Onko jarkea maksaa 40 000-50 000$ vuosi kun paaset ensin kaksi vuotta 3000-5000$:lla ja sitten vaikka ne kaksi vuotta yliopistossa maisteriksi. Saastaa 70 000$.
Ihmeellista patemista. "Mina opiskelin kolme vuotta siella ja siella". Mainitsetko nyt etta missa tuppukylassa ja missa koulussa?
" Monet suorittavat community collegeissa yliopisto-opinnoissa vaadittavia peruskursseja, jotka voi sitten ottaa mukanaan jatko-opintoihin. Hyvän tasoista opetusta huomattavasti halvemmalla kuin yliopistossa. Eli: jos tavoitteena on ammattitutkinto, tai haluaa vain oppia enemmän kieltä, tai haluaa halvemmalla suorittaa osan yliopisto-opinoistaan, ei community college ole mikään aivan huono vaihtoehto. Mutta, jos tavoitteena on lähinnä vain se bachelors tai masters mahdollisimman tehokkaasti, niin kannattaa hakea suoraan yliopistoon. "
Sinahan sen sanoitkin melko hyvin. Tosin se "tehokkuus" ei varmasti ole 70 000$ dollarin vaartti, ei ainakaan pinnallisin puolin katsottuna jos ei ole tietamysta opintojen kaytannollisyydesta tai arvosta edes tuon vertaa. Niille yliopiston puolesta puhujille. Parempi jaada vain Suomeen amk:hon leikkimaan kaikkitietavaa, on nimittain pudotus todellisuuteen sen verran raju, etta sattua voi, myos rahallisesti. - Jappe..
floridian kirjoitti:
Mita jos olisitte mielummin hiljaa kuin lauotte suustanne tuollaista p*skaa?
Suuri osa kay community collegea pari vuotta sen kaytannollisyyden ja halvan hinnan vuoksi, jonka jalkeen siirtyvat universityyn BA, tai MD-opintoihin. Saa lopulta ihan yhta patevat maisterin paperit kuin 4 vuotta yliopistossa opiskellut, maksoi vain paljon havemman.
Kalliit yliopistot ovat lahinna rikkaiden esikaupungeissa asuvien amerikkalaisten huvi, jotka lahettavat kiltit lapsensa natisti oppimaan tyoelamaa ja hankkimaan kalliita papereita.
Jokainen todellisessa maailmassa ja ihmisia yhtaan tunteva tietaa taman teille kaikki tietaville "sisapiirivitsilta" nayttavan tosiasian.
En sano etta yliopisto olisi huono vaihtoehto suoraankaan, mikali on halu tuhlata rahaa tai elaa pinnallisessa illuusiossa paremmasta koulusta.
Tai loytyy muuten vain rahoitus valmiiksi siihen.
Harvard tai USC eivat ole ihan mistaan halvimmasta paasta. Onko jarkea maksaa 40 000-50 000$ vuosi kun paaset ensin kaksi vuotta 3000-5000$:lla ja sitten vaikka ne kaksi vuotta yliopistossa maisteriksi. Saastaa 70 000$.
Ihmeellista patemista. "Mina opiskelin kolme vuotta siella ja siella". Mainitsetko nyt etta missa tuppukylassa ja missa koulussa?
" Monet suorittavat community collegeissa yliopisto-opinnoissa vaadittavia peruskursseja, jotka voi sitten ottaa mukanaan jatko-opintoihin. Hyvän tasoista opetusta huomattavasti halvemmalla kuin yliopistossa. Eli: jos tavoitteena on ammattitutkinto, tai haluaa vain oppia enemmän kieltä, tai haluaa halvemmalla suorittaa osan yliopisto-opinoistaan, ei community college ole mikään aivan huono vaihtoehto. Mutta, jos tavoitteena on lähinnä vain se bachelors tai masters mahdollisimman tehokkaasti, niin kannattaa hakea suoraan yliopistoon. "
Sinahan sen sanoitkin melko hyvin. Tosin se "tehokkuus" ei varmasti ole 70 000$ dollarin vaartti, ei ainakaan pinnallisin puolin katsottuna jos ei ole tietamysta opintojen kaytannollisyydesta tai arvosta edes tuon vertaa. Niille yliopiston puolesta puhujille. Parempi jaada vain Suomeen amk:hon leikkimaan kaikkitietavaa, on nimittain pudotus todellisuuteen sen verran raju, etta sattua voi, myos rahallisesti.Et ole kasittanyt syyta siihen miksi kannattaa menna ivy-league opistoon. Se ei ole oppiminen, helppoahan se on tilata amazonista samata kirjat mita ne siella lukevat, opiskella niita ja saastaa muutama sata tonnia.
Niihin mennaan juuri sen takia etta paasee sisalle niihin parempiin piireihin. Jos kaverin faija on jonkun suuren firman pomo niin ihmeen helposti aukeavat ovet $100-300k/v tyopaikkoihin. Jos on joku tavallinen B.Sc. niin alkupalkka on jotai 40-50k/v mutta voipahan sitten kerskua miten on saastanyt pari sataa tonnia opiskelumaksuissa kun ei mennyt ivyyn.
On totta etta Harvard ja USC ovat kalliita. Kuitenkin, vain tosi rikkaat maksavat opinnot taysin omasta taskusta, muille on tarjolla financial aidia. Sitten on myos halpoja ja hyvia vaihtoehtoja kuten esim UC- ja UT-yliopistot. Nama eivat ole kovin paljon community collegea kalliimpia.
Eipa muuten taida olla mahdollista paasta maisteriksi kahdessa vuodessa sen jalkeen kun opiskellut pari vuotta jossain Community Collegessa. - usassa opiskellut
Jappe.. kirjoitti:
Et ole kasittanyt syyta siihen miksi kannattaa menna ivy-league opistoon. Se ei ole oppiminen, helppoahan se on tilata amazonista samata kirjat mita ne siella lukevat, opiskella niita ja saastaa muutama sata tonnia.
Niihin mennaan juuri sen takia etta paasee sisalle niihin parempiin piireihin. Jos kaverin faija on jonkun suuren firman pomo niin ihmeen helposti aukeavat ovet $100-300k/v tyopaikkoihin. Jos on joku tavallinen B.Sc. niin alkupalkka on jotai 40-50k/v mutta voipahan sitten kerskua miten on saastanyt pari sataa tonnia opiskelumaksuissa kun ei mennyt ivyyn.
On totta etta Harvard ja USC ovat kalliita. Kuitenkin, vain tosi rikkaat maksavat opinnot taysin omasta taskusta, muille on tarjolla financial aidia. Sitten on myos halpoja ja hyvia vaihtoehtoja kuten esim UC- ja UT-yliopistot. Nama eivat ole kovin paljon community collegea kalliimpia.
Eipa muuten taida olla mahdollista paasta maisteriksi kahdessa vuodessa sen jalkeen kun opiskellut pari vuotta jossain Community Collegessa.Pääsekö community collegesta edes maisteriohjelmiin, vaikka kävisi sen 4 vuotta cc:ta? Epäilen, ne ovat kuitenkin aika tiukkoja sisäänpääsyvaatimuksiltaan.
- community collegessa
usassa opiskellut kirjoitti:
Pääsekö community collegesta edes maisteriohjelmiin, vaikka kävisi sen 4 vuotta cc:ta? Epäilen, ne ovat kuitenkin aika tiukkoja sisäänpääsyvaatimuksiltaan.
Minä olen lähdössä syksyllä Kaliforniaan community collegeen opiskelemaan, vaikka tiedän että olisin päässyt Suomessakin yliopistoon. Kouluni on Kalifornian parhaita community collegeja, jossa tähtään vaativampaan ohjelmaan (honors program) ja 2 vuoden jälkeen haluan siirtyä USC:aan tai Berkeleyyn. Säästän tuon $70 000, hankin hyvät arvosanat ja pidän hauskaa siinä sivussa.
- aloittaneet CC:ssa
community collegessa kirjoitti:
Minä olen lähdössä syksyllä Kaliforniaan community collegeen opiskelemaan, vaikka tiedän että olisin päässyt Suomessakin yliopistoon. Kouluni on Kalifornian parhaita community collegeja, jossa tähtään vaativampaan ohjelmaan (honors program) ja 2 vuoden jälkeen haluan siirtyä USC:aan tai Berkeleyyn. Säästän tuon $70 000, hankin hyvät arvosanat ja pidän hauskaa siinä sivussa.
Eräät jenkeissä menestyneet poliitikot ja muut julkisuuden henkilöt ovat myös aloittaneet opintonsa community collegessa, ja saaneet sitten B.Sc paperit 4-vuotisesta yliopistosta ja jatkaneet vielä maisteriksi. Kukaan ei varmasti ole katsonut heitä alaspäin vaikka aloittivatkin CC:ssa.
- Anonyymi
Ite työtön insinööri suomessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi3152888Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä562655- 1201712
- 1181440
Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1461390Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."
Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://301283PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan
kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki1491238- 691090
- 741079
- 701030