Volvo BM traktorit

VBM

Harmi kun hienon traktori merkin valmistus on lopetettu.
Itsellä löytyy kokemusta T650 ja Busterista ja voin sanoa että laatupelejä ovat.
Klassikoita ovat nykyään Boxer, Buster, T810, T814, T650, T700, 2654.
Esimerkiksi tuo T650:ssä oli hiljainen ohjaamo, pikavaihde, hydrostaattinen ohjaus, ohjauspyörän säätö, teleskooppiset vetovarrenpäät.
Huonoja puolia taas olivat synkronoimaton vaihteisto ja keppi keskellä lattiaa sekä hidas maantie vauhti.
2654:ssa oli vääntävä turbo kone, Hiljainen ergonominen ja ilmastoitu ohjaamo tosin synkronoimaton vaihteisto oli vanhanaikainen.
Valmetin malleihin 05-sarjassa volvon jälki näkyi muotoilussa, sekä ohjaamo että pikavaihde oli volvon valmistetta.
Traktori, puimuri ja metsäkone valmistus lopetettiin mutta maansiirtokoneet jäivät ja hyvin tuntuu kaupaksi menevän.

29

18611

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kddf

      meilläkin on volvo buster jostain 60luvulta ja hyvin on pelannu.

    • HHH

      Minä oon ajellu jonkinverran 75-mallisella 430:llä Volvolla. Pikkuinenhan se oli ja ohjaus tehostamattona ihan kamala mutta aika laadukas tuntuma siitä jäi. Ittellä oli siihenaikaan 76-mallinen IH 475 ja sen Sekura-kopissa ei suunnittelu näkynyt pätkääkään.

    • Vaihteisto

      Onkohan vaihteistossa vielä yksi vaihde, jonka käyttö on jollakin tavalla estetty suomen markkinoilla? Tuntuu, että eteneminen on aikas hidasta.

      • Kyntäjän poika

        Vanha viesti mutta jatkan silti.

        Ostin Volvo BM 400 Busterin, Koneesa on runko laatta ja siinä lukee
        OY Fiskars AB, Borgå Finland. Onkahan kone juuri yksi näistä 950:stä mitä on suomessa neljäsatasta valmistettu?


      • on

        Joillain markkina-alueilla on kahdeksas vaihde lukittu mutta ei Suomessa. Itselläni 2kpl 2654:sia ja kaikki vaihteet toiminnassa.


      • Kyntäjän poika
        Kyntäjän poika kirjoitti:

        Vanha viesti mutta jatkan silti.

        Ostin Volvo BM 400 Busterin, Koneesa on runko laatta ja siinä lukee
        OY Fiskars AB, Borgå Finland. Onkahan kone juuri yksi näistä 950:stä mitä on suomessa neljäsatasta valmistettu?

        Olisikohan vielä jollain tietoa 400 busterin alkuperäisestä rengaskoosta? Mulla on 32" takana ja konedatassa lukee 28" Luulen että silti toi 32 on alkuperäiskoko??

        Olisiko jollain korjaamokäsikirjaa kopioituna koneelle? Voisin korvata muodollisesti jos sen minulle joku lähettäisi sähköpostiin.

        [email protected]


      • bm320...
        on kirjoitti:

        Joillain markkina-alueilla on kahdeksas vaihde lukittu mutta ei Suomessa. Itselläni 2kpl 2654:sia ja kaikki vaihteet toiminnassa.

        Meilläkin on Buster 320, mutta ei oo käytetty 10 vuoteen joten onko se entinen traktori vai käynnistyykö sellanen vanhus jos vaihtaa öljyt ja patterin? Katon alla säilytetty..


      • buster320
        bm320... kirjoitti:

        Meilläkin on Buster 320, mutta ei oo käytetty 10 vuoteen joten onko se entinen traktori vai käynnistyykö sellanen vanhus jos vaihtaa öljyt ja patterin? Katon alla säilytetty..

        Lähtikö Volvo tulille. On muuten saman merkkinen itellä.


      • mb 230
        buster320 kirjoitti:

        Lähtikö Volvo tulille. On muuten saman merkkinen itellä.

        Pakkasilla kun tehtiin halako tulet alle.


      • buster-63
        buster320 kirjoitti:

        Lähtikö Volvo tulille. On muuten saman merkkinen itellä.

        Morjens. Olen myös Busterin omistaja. Löytyykö sinulta varaosai, tai tiedätkö jonkunkellä saattais olla? Tarvetta olis paremmalle ratille, kaltevuuden säätimelle, vetokoukulle, nostolaitteen vivun kaarelle mm.


      • BM-korjaaja
        buster-63 kirjoitti:

        Morjens. Olen myös Busterin omistaja. Löytyykö sinulta varaosai, tai tiedätkö jonkunkellä saattais olla? Tarvetta olis paremmalle ratille, kaltevuuden säätimelle, vetokoukulle, nostolaitteen vivun kaarelle mm.

        Täällä ne Volvon omistajat kirjoittelevat, kun ei remonteissa aika kulu !

        Volvo traktorit ovat todella kestäviä, etenkin voimansiirtopuoli on hyvä. Noissa pienissä Volvoissa on Perkins-moottorit, jotka ovat myös kestäviä. Kokemusta on kertynyt paljon Volvoista 1970-90 luvulla, kun päätyönäni oli käytettyjen traktorien kunnostus. Valmeteissa oli tuolloin eniten voimansiirtovikoja, ja lähes kaikki johtui siitä, että voimansiirron osien karkaisu tai muu tekniikka ei ollut oikein valmistajan hallinnassa.
        Muistuu erikoisesti mieleeni 80-luvun alkupuolella korjattavana ollut Volvo 400-traktori, sillä oli ajettu ennätyksellisen paljon, oli ollut rahtiajossa pitkään. Siihen tehtiin täydellinen moottoriremontti. Kun kone aukaistiin oli jakopään hammasrattaatkin kuluneet niin paljon, että lähes puolet oli hammas kaventunut, nekin jouduttiin uusimaan, samoin öljypumppu oli niin kulunut, että oli suorastaan ihme että se vielä jaksoi pitää kohtuulista painetta yllä laakereissa.
        Voimansiirtopuoli oli vielä täydessä työkunnossa, eikä siihen ollut tarvetta kajota.

        Muutoinkin on Volvo BM:ssä oltu kehityksen kärjessä myös metsäkoneiden ja kaivureidenkin osalta aina 1950-luvulta alkaen.


      • Kyntäjän poika
        BM-korjaaja kirjoitti:

        Täällä ne Volvon omistajat kirjoittelevat, kun ei remonteissa aika kulu !

        Volvo traktorit ovat todella kestäviä, etenkin voimansiirtopuoli on hyvä. Noissa pienissä Volvoissa on Perkins-moottorit, jotka ovat myös kestäviä. Kokemusta on kertynyt paljon Volvoista 1970-90 luvulla, kun päätyönäni oli käytettyjen traktorien kunnostus. Valmeteissa oli tuolloin eniten voimansiirtovikoja, ja lähes kaikki johtui siitä, että voimansiirron osien karkaisu tai muu tekniikka ei ollut oikein valmistajan hallinnassa.
        Muistuu erikoisesti mieleeni 80-luvun alkupuolella korjattavana ollut Volvo 400-traktori, sillä oli ajettu ennätyksellisen paljon, oli ollut rahtiajossa pitkään. Siihen tehtiin täydellinen moottoriremontti. Kun kone aukaistiin oli jakopään hammasrattaatkin kuluneet niin paljon, että lähes puolet oli hammas kaventunut, nekin jouduttiin uusimaan, samoin öljypumppu oli niin kulunut, että oli suorastaan ihme että se vielä jaksoi pitää kohtuulista painetta yllä laakereissa.
        Voimansiirtopuoli oli vielä täydessä työkunnossa, eikä siihen ollut tarvetta kajota.

        Muutoinkin on Volvo BM:ssä oltu kehityksen kärjessä myös metsäkoneiden ja kaivureidenkin osalta aina 1950-luvulta alkaen.

        Moi, mulla teki busteri pikku kepposet. Eli kun linkosin niin välillä raskaammalla taakalla rupesi ulosotto sylkemään vaihdetta pois päältä, eli kävi jurnuttamaan ja hammas löi yli. Mutta taas kun otti ulooton pois päältä ja laittoi uudestaan toimi ok. Onkohan kulumaa hammastuksessa vai mistä voi johtua. Tuskin tuolla laatikossa mitään räikkäkytkintä on???


      • jwvbm400
        buster-63 kirjoitti:

        Morjens. Olen myös Busterin omistaja. Löytyykö sinulta varaosai, tai tiedätkö jonkunkellä saattais olla? Tarvetta olis paremmalle ratille, kaltevuuden säätimelle, vetokoukulle, nostolaitteen vivun kaarelle mm.

        Kaikenlaista osaa löytyy mm. täältä: http://www.veterandelar.net/. Itse tilasin etu- ja takavalot Volvo BM 400 -traktoriini.


      • 13+11
        jwvbm400 kirjoitti:

        Kaikenlaista osaa löytyy mm. täältä: http://www.veterandelar.net/. Itse tilasin etu- ja takavalot Volvo BM 400 -traktoriini.

        Rattiakseli tonnin, ei herrajumala noita hintoja!!!


      • wallu
        Kyntäjän poika kirjoitti:

        Olisikohan vielä jollain tietoa 400 busterin alkuperäisestä rengaskoosta? Mulla on 32" takana ja konedatassa lukee 28" Luulen että silti toi 32 on alkuperäiskoko??

        Olisiko jollain korjaamokäsikirjaa kopioituna koneelle? Voisin korvata muodollisesti jos sen minulle joku lähettäisi sähköpostiin.

        [email protected]

        löytyikö korjaamokäsikirjaa?


      • volvo bm 400
        Kyntäjän poika kirjoitti:

        Vanha viesti mutta jatkan silti.

        Ostin Volvo BM 400 Busterin, Koneesa on runko laatta ja siinä lukee
        OY Fiskars AB, Borgå Finland. Onkahan kone juuri yksi näistä 950:stä mitä on suomessa neljäsatasta valmistettu?

        Kanttee olla suomen busteri


      • Remier
        13+11 kirjoitti:

        Rattiakseli tonnin, ei herrajumala noita hintoja!!!

        Minun 430 oli kamala ohjattava muuten kiva laitoin täyshydraulisen ohjauksen ,
        nyt en luovu siitä oikein millään hinnalla.
        Metstyöt on mennyt aina ilman ketjuja enkä koskaan ole kiinni jäänyt.
        Siis oikei tukkeja sellaisia joita ei sahat enää huoli.
        Samaten Natikan etuakseli sopii melkein heittämällä ,vähän sorvausta ja hitsausta. Ei noita simpukoita kannata korjata , rumuttamosta vanhan trukin orbitrol ja tunkki jostain alan liikkeestä , osat 300€ pumppuineen eikä sen jäkeen ole murhetta siitä. Minulla Nissan sahkötrukin osat , ja simpukan paikalle laitoin
        niin ei tavinnut tehdä muutostöitä juuri mitään.


      • Volvo430

        Hei !
        Kellä on 430 ohjekirja. kuinka paljon öljyä kuuluu laittaa hydraulisäiliöön ?
        Laitoin myös käytetyn trukin Obitrolin ja ohjattavuus on loistava. enkä luovu vehkeestä pikkurahalla.
        Etuakselin vaihdoin Corming joku , sopi suoraan, eikä katkea olkavarret.
        Vielä säädettävä raideväli.


      • Anonyymi
        Kyntäjän poika kirjoitti:

        Moi, mulla teki busteri pikku kepposet. Eli kun linkosin niin välillä raskaammalla taakalla rupesi ulosotto sylkemään vaihdetta pois päältä, eli kävi jurnuttamaan ja hammas löi yli. Mutta taas kun otti ulooton pois päältä ja laittoi uudestaan toimi ok. Onkohan kulumaa hammastuksessa vai mistä voi johtua. Tuskin tuolla laatikossa mitään räikkäkytkintä on???

        Upee


      • Anonyymi
        Remier kirjoitti:

        Minun 430 oli kamala ohjattava muuten kiva laitoin täyshydraulisen ohjauksen ,
        nyt en luovu siitä oikein millään hinnalla.
        Metstyöt on mennyt aina ilman ketjuja enkä koskaan ole kiinni jäänyt.
        Siis oikei tukkeja sellaisia joita ei sahat enää huoli.
        Samaten Natikan etuakseli sopii melkein heittämällä ,vähän sorvausta ja hitsausta. Ei noita simpukoita kannata korjata , rumuttamosta vanhan trukin orbitrol ja tunkki jostain alan liikkeestä , osat 300€ pumppuineen eikä sen jäkeen ole murhetta siitä. Minulla Nissan sahkötrukin osat , ja simpukan paikalle laitoin
        niin ei tavinnut tehdä muutostöitä juuri mitään.

        Laittasitko kuvii miten rakennit ohjauksen


    • ipödi

      ei ole 05 sarjan pikavaihde volvon tekemä, vaan ostotavaraa volvollekkin.

    • apsu11

      Tänään kaverin ilme ku piti saada raihnaisen näköinen T 430 liikkeelle jotta saataisiin klapisouviin lisää katostilaa puitten kuivaukseen, eli siirsin sen latoon. Kone oli seissyt viime perunan nostosta siinä nostin perässä, eli melkein puol vuotta. Hörähti ensimmäisella tulille.:)

    • oppiapitäs

      Tarviis Huoltokirjaa Volvo BM 400 kun ei ole mitään kokemusta raktoreista,et tietäis mistä öljyt vaihetaan ja onko vaihelaatikko oljyt erikseen.Olisin kiitollinen jos joku jaksais vastata.

    • volvojamullakin

      Käyttöohjekirjan, vieläpä ihan suomeksi, saat kun rekisteröidyt ruotsalaiselle www.maskinisten.net sivustolle ja sieltä valitset downloads jne...

      Mut jollet syystä tai toisesta tuota opusta saa, niin tarkenna vähän mitkä öljyt aiot vaihtaa, neuvotaan sitten sitä mukaa, jos pystytään.

      Alkuun jotain:

      Vaihteistolla ja vetopyörästöllä on yhteinen öljynsä, 42 litraa. Yleisöljy käy hyvin.
      Moottorin öljytilavuus 6 litraa, suodatin mukaanlukien, sinne vaikkapa delvacia 10w-30 ja hydrauliikkaan menee 12-23 litraa, siis tuolla välillä öljymäärä saa olla. Hydeöljyksi 32:sta tai yleisöljyä, 10w-30 moottoriöljykin käy.

      Helpoimmalla pääset ja myös neuvojat pääsevät, kun hommaat tuon käyttiksen... :)

      • oppiapitäs

        Kiitos näistä tiedoista,johan nämäkin tiedot rupes valasee asiaa.kirjottelen sitten lisää kun ja jos saan tuon käyttöohjekirjan.Kiitos vielä kerran.


    • taavettisetä

      Volvo BM -430.Semmosen kun sais vielä uutena.Itsellä on vm -76.Jos ei olis tota karmeeta hyttiä niin peli olis tosi kätevä.Kyllähän se äänimaailma korjaantu tosi paljon kun laitto kaikki kumipuslat uusiks.Niitä vaan kun on 14 kpl.Muutenkin otin vaihteiston päältä pois massiivisia suoja peltejä että sai jalkatilaa lisää.Mitään isoja remontteja ei ole tarvinnu tehdä.Jarrut,valot,olkatapit,laturi ,siirtopumppu ja uus maali päälle siinä kaikki.Renkaat on alkuperäiset murtuneet mutta väliäkö tuon kun ilma pysyy sisällä.Moottori vetää sitkeesti eikä vie paljo polttoainetta.Lähtee käyntiin kun vaan tökkää starttinappiin ei tartte sahata.Vaihteisto on parempi kun jotkut synkronoidut ,välikaasun ja kaksoispoljennan käyttö vaan pitää olla hanskassa.Traktori on semmonen pieni suuri kone.3siipiset aurat tulee mukisematta perässä.Äestyksessä taas 3 metrinen tarttis 10 hv enemmän tehoo.Ulosotto laatikko on erikseen jolloin sen 540 krs /min saa 1500 tai 1800 moottorin kierroksella.Paikalliskäytössä on 4 nopeutta ja peruutus jos menee vaikka kierukka jumiin.Ajovoiman otto toimii hitaalla puolen.Rasvanippoja on muutama ja ne oon pitäny märkänä. Venttiilit on säädetty ja oljyt suotimineen vaihdettu säännöllisesti.Kone pidetään katon alla kesät talvet sillon kun hommia ei tehdä.Kaikin puolin Volvo on laatukone.

    • Anonyymi

      Tollasta bmmää ois kiva ajella ja korjata ja kerran ajaa tälläsellä Tampereelta Kangasalaan

    • onko noita volvo bmmiä enää tollasen kyydissä ois kiva istuu ja myöhemmiten ajella tälläsellä tampereen kautta nokialle josta taas tampereelle ja sieltä aina kangasalaan

    • Anonyymi

      ONKS NÄITÄ ENÄÄ.... TOLLASTA JOS MITÄ KYL AJELIS

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe