Puusepän ammatti

onko se kadonnut.

Tietääkö kukaan mikä on kunnon vanhanaikaisen puusepän ammatin kohtalo tänä päivänä?

Harjoitetaanko sitä ammattia?

Löytyykö puusepälle töitä? > Eli kohtaako kysyntä ja tarjonta.

18

4268

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • O T O

Kunnon vanhanaikaiselle puusepälle olisi kysyntää, jos sellaisen löytäisi.
      Viime vuonna odotettiin yhtäkin neljä kuukautta, aina vaan oli kohta tulossa
      ja sitten vastasi, ettei ole aikomustakaan tulla...

• tarvittaisiin.

Olen pahoillaini, että olet kokenut suoranaisen huijauksen:-

Odottavan aika on pitkä, jos vielä on kysymys töistä ja työntekijä lupaa saapua.

Olipa temppu minkä kerrot, hämmästyttävä.

Nyt olisikin sitten ihmisille, jotka eivät tiedä mitä "isona" tekisi syntynyt takaisin käsityöammatti > se vanhanajan puuseppä.

Asun maaseudulla pienessä kunnassa, tosin lähellä kaupunkia, mutta kaupungista palvelujen tilaaminen on kallista.

Niinpä täällä pikku kunnassa olisi kysyntää puusepälle.

80-luvulla rakennetut kauniit >hyvin rakennetut talot alkavat kaipaamaan puusepän käden jälkeä.

Oma talonikin kaipaisi pientä remonttia ja näyttääpä olevan erään talon terassin katto tipahtanut viime talvisen lumen jäljiltä alas. Sekin kaipaisi puuseppää ja moni muu talo tässä kylässä,
        ja varmasti kaikissa pikku kylissä ja suuremmissakin pitäisi tämä ammatinharjoittaja ehdottomasti olla.

Nyt olisikin hyvä tilaisuus. Kunnalta taitaa saada kunnan asunnon >olisi halpasiinä v. 1982....Ainakin meidän kylässä on ollut...

Hyvää kesää ja toivotaan, että puusepän ammatti saa arvostuksensa takaisin.

• Se on
        tarvittaisiin. kirjoitti:

Olen pahoillaini, että olet kokenut suoranaisen huijauksen:-

Odottavan aika on pitkä, jos vielä on kysymys töistä ja työntekijä lupaa saapua.

Olipa temppu minkä kerrot, hämmästyttävä.

Nyt olisikin sitten ihmisille, jotka eivät tiedä mitä "isona" tekisi syntynyt takaisin käsityöammatti > se vanhanajan puuseppä.

Asun maaseudulla pienessä kunnassa, tosin lähellä kaupunkia, mutta kaupungista palvelujen tilaaminen on kallista.

Niinpä täällä pikku kunnassa olisi kysyntää puusepälle.

80-luvulla rakennetut kauniit >hyvin rakennetut talot alkavat kaipaamaan puusepän käden jälkeä.

Oma talonikin kaipaisi pientä remonttia ja näyttääpä olevan erään talon terassin katto tipahtanut viime talvisen lumen jäljiltä alas. Sekin kaipaisi puuseppää ja moni muu talo tässä kylässä,
        ja varmasti kaikissa pikku kylissä ja suuremmissakin pitäisi tämä ammatinharjoittaja ehdottomasti olla.

Nyt olisikin hyvä tilaisuus. Kunnalta taitaa saada kunnan asunnon >olisi halpasiinä v. 1982....Ainakin meidän kylässä on ollut...

Hyvää kesää ja toivotaan, että puusepän ammatti saa arvostuksensa takaisin.

Tarkoitit kai puusepälläsi jota nimitystä käytit, vanhanajan kirvesmiestä joka talot rakentaa. Puuseppä valmistaa huonekaluja ja ikkunan puitteita, muuta käyttötavaraa kuten puusaaveja ja jopa vanhanajan peiliovia. Näihin hommiin ei harrastelijoiden pidä ryhtyä, tulee tikkuja kynsien alle.

• Suuseppä

Mitä sitten tarkoitatkin vanhan ajan puusepällä. Itse olen tehnyt puusepäntöitä 35 vuotta ja töitä on riittänyt vaihtelevasti. Jos puhutaan siitä, että riittääkö puusepälle puusepäntöitä, niin olen sitä mieltä, että ei riitä jos sen rajaa vain noihin puusepän töihin. Mutta jos on halua ja taitoa tehdä hommia vähän laajemmalla sektorilla niin sitten voi riittääkkin. Maalausta, tapetointia, vähän timpurinkin hommia, kuten aitaa ja portteja rappusia ja muuta sellaista niin kyllä sitä leivässä pysyy. Ja nimenomaan yrittäjän ominaisuudessa. Sanoisin, että Suomessa on erittäin vähän työllistäviä firmoja ja nekin vähät ovat tuosta Lahdesta alkaen sinne pohjoispohjanmaalle. Mutta Helsingissä, missä minä asun, ei ole ainuttakaan työllistävää yritystä. Sellaisia yhden miehen firmoja kyllä on joitakin, ja nekin tuntuvat kamppailevan jatkuvissa vaikeuksissa. Mutta onhan se tietenkin niin, että raha ei ole kyllin suuri motiivi minkään työn tekemiselle. Kyllä työn mielestäni on oltava antoisaa, että sitä viitsii tehdä vuodesta toiseen, vaikka sitten pienemmillä tuloilla.
      Puusepän töissä, ainakin pääkaupunkiseudulla, kysyntä tuntuu painottuvan tuonne vanhan korjaamiseen enemmän kuin uudistuotantoon. Uudistuotannossa painopiste on ovissa ja ikkunoissa enemmän kuin huonekaluissa.
      Toivottavasti selkiytti jonkin verran.

• esiin uudestaan

Kirjoitat:
        "Mitä sitten tarkoitatkin vanhan ajan puusepällä. Itse olen tehnyt puusepäntöitä 35 vuotta..."
        ***Tuota minä juuri tarkoitan Sinunlaistasi puuseppää >35 v. kokemus. >ja sitä, että kyllä kai Sinulla on ollut oppipoikia, joille ollet kunnon taidot opettanut, että ei sinun ikäluokkaan jämähdä ammatti. Ehkä kouluissa ei saa kokonaisuudessaan sitä oppia minkä Sinä voisit vielä lopuksi antaa.

Jatkat>
        "...ja töitä on riittänyt vaihtelevasti. Jos puhutaan siitä, että riittääkö puusepälle puusepäntöitä, niin olen sitä mieltä, että ei riitä jos sen rajaa vain noihin puusepän töihin.

>Mutta jos on halua ja taitoa tehdä hommia vähän laajemmalla sektorilla niin sitten voi riittääkkin.<

>Maalausta, tapetointia, vähän timpurinkin hommia, kuten aitaa ja portteja rappusia ja muuta sellaista niin kyllä sitä leivässä pysyy.<

> Ja nimenomaan yrittäjän ominaisuudessa.<
        ***Juuri tuollaisia ns. elementtejä tässä varmasti kaivattaisiin.
        Juuri noita kaikkia hommia mitä luettelet pitäisi osata tehdä.
        Ja semmoinen olisi varmaankin tarpeen varsinkin jokaisessa pikku kylässä, jos kaupunigissakin, mutta varsinkin pikku kylässä. Puuseppä, jolla on todellinen ammattitaito. Puusepänhän on vähän nähtävä niin kuin taiteilijan silmin, kun hän miettii miten esim. vanhan saunan oven remontoisi.
        Hesassa minulla oli toisessa rapussa se vanhan ajan puuseppä, edesmennyt, hänellä olisi sitä taiteellista silmää. Kyllä tuli vanhoista ovista ja kaikesta upeaa ja kaunista jälkeä. Käsityönä!
        Iso firmoja en nyt tarkoittanut kyselylläni, vaan yksinomaan puuseppää, joka pistäisi verstaansa pystyyn. Ja ylpeänä ja omaa ammattitaitoaan kunnioittaen tekisi työn...tulisi hyvää jälkeä:)

Niin, emme me ihmiset aina halua ostaa uutta vanhan tilalle. Vanha on arvokas ja se kannattaa aina korjata...restautaurointia:) ei uusia juttuja vanhaan taloon.

Kiitos vastauksestasi vastasit hyvin selkeästi.

• Puuseppä ja silti elossa

Itse olen "valmistunut" konepuusepäksi vuonna -78.
      Sitaatit siksi, että ei kait puuseppä ole valmis ikinä. Mutta ammattikoulusta silloin pääsin.
      Tänne asti olen niitä hommia tehnyt, välillä yrittäjänä ja välillä miten milloinkin.

Kyllä puusepän taitoja monessakin paikassa tarvitaan, mutta ei niistä haluta maksaa.
      Kun joku kysyy kylppärin peilikaappia just paikoilleen mitoitettuna ja kerrot hinta-arvion, niin silloin vedetään esiin ikean hinta ja kaadutaan siihen "vaikka ei se ihan paikalleen mitoitettu olekaan".

Sisäportaat ovat mukavasti työllistäneet ainakin minua ja erilaiset saunojen lauteet.
      Terassien ja kaiteiden valmistus, ikkunoiden vuorilautojen koristelut, myös ikkunoiden korjaukset/entisöinnit ovat leipää pöydälleni (itse tehdylle tietenkin) tuoneet.
      Hommani ovatkin laajenneet sitten sinne sotkuisemmalle puolelle, eli vanhojen rintamamiestalojen yläkertojen nykyaikaistamiseen.
      Niitä on muutama joka vuosi tullut tehtyä ja niitä näyttää riittävän.
      Kalustoa pitää vain olla niin pirusti ja hommat ovat repiviä.

Parhaillaan oli minulla seitsemän miestä hommissa, mutta niistä yksikään ei ole enää tällä alalla. Muualta saa helpommalla paremmat rahat. Jostakin kumman syystä.

Nyt kesäaikaan saa painaa vaikka kuinka pitkää päivää milloin missäkin, mutta eipä tuo ahoissa juuri näy. Oma vika kai se sekin on.

Parhaullaan rakennan toimistorakennusta päivällä ja illalla sisäremontoin yhtä kesämökkiä ja jossain välissä pitäisi kolmet portaat tehdä, puhumattakaan omasta keskeneräisestä laajennusremontista....
      Ja vieläpä siellä verstaalla on vino pino ikkunoita odottamassa lisälaseja ennen elokuun hallaöitä.

Jaa, että kesälomalle???????

• Selina

Yleensähän mitä minä olen seurannut, niin itseään ei kannata ylihinnoitella.

Tiedän erään rakennusalan firman tuttavani kautta. Siinä omistaja kuoli sydänkohtaukseen 90-luvun laman alettua. Tämän kuoleman kautta tuli työntekijöille ilmi, että herranen aika firma on konkurssissa.
        No, jäi kahdeksan kaveria, jotka lunastivat tämän firman perikunnalta. Se kannatti, koska firman nimi oli tunnettu ja hyvänä nimenä >vakaana.

Kaverit siis eivät olleet johtaja-/yrittäjäainesta, mutta joku heistä tajusi siinä 90-luvun laman tuiskeessa, että tehdään me pojat halvalla töitä, ja johan alkoi töitä tulemaan. Eivätkä he vielä tänä päivänäkään pyydä mitään maltaita töistään, mutta hankkivat ihan mukavasti ja se tärkein juttu > työpaikka säilynyt.

Minun mielestänikin se menee niin päin, että työn pitää olla mukava. Se on se ykkösasia. Ja sitten on kiva kun saa kohtalaista palkkaa. Ei sen tarvitse olla päätähipovaa:- Mutta se että on kiva aamulla nousta ylös ja lähteä tekemään sitä minulle kivaa työtä se on a ja o.

Se pitää ihmisen myös terveenä mukava työ.

Sinulla tuntuu olevan töitä niin, että pääni meni pyörälle...en oikein pysy perässä minne aina porhallat, niin tuntui...tiedätkö itse. Vai pidätkö jonkun näköistä ns. aikatauluvarauskirjaa.
        Tarkoitan tällä sitä, että voit pitää asiakkaille lupauksesi, että työsi on valmis siihen mennessä kuin olet luvannut...
        Ja kesä se on rakennusmiesten sitä kultatyönaikaa, eikö niin?

Selina kirjoitti:

Yleensähän mitä minä olen seurannut, niin itseään ei kannata ylihinnoitella.

Tiedän erään rakennusalan firman tuttavani kautta. Siinä omistaja kuoli sydänkohtaukseen 90-luvun laman alettua. Tämän kuoleman kautta tuli työntekijöille ilmi, että herranen aika firma on konkurssissa.
        No, jäi kahdeksan kaveria, jotka lunastivat tämän firman perikunnalta. Se kannatti, koska firman nimi oli tunnettu ja hyvänä nimenä >vakaana.

Kaverit siis eivät olleet johtaja-/yrittäjäainesta, mutta joku heistä tajusi siinä 90-luvun laman tuiskeessa, että tehdään me pojat halvalla töitä, ja johan alkoi töitä tulemaan. Eivätkä he vielä tänä päivänäkään pyydä mitään maltaita töistään, mutta hankkivat ihan mukavasti ja se tärkein juttu > työpaikka säilynyt.

Minun mielestänikin se menee niin päin, että työn pitää olla mukava. Se on se ykkösasia. Ja sitten on kiva kun saa kohtalaista palkkaa. Ei sen tarvitse olla päätähipovaa:- Mutta se että on kiva aamulla nousta ylös ja lähteä tekemään sitä minulle kivaa työtä se on a ja o.

Se pitää ihmisen myös terveenä mukava työ.

Sinulla tuntuu olevan töitä niin, että pääni meni pyörälle...en oikein pysy perässä minne aina porhallat, niin tuntui...tiedätkö itse. Vai pidätkö jonkun näköistä ns. aikatauluvarauskirjaa.
        Tarkoitan tällä sitä, että voit pitää asiakkaille lupauksesi, että työsi on valmis siihen mennessä kuin olet luvannut...
        Ja kesä se on rakennusmiesten sitä kultatyönaikaa, eikö niin?

Ilmeisesti hommiani ei pystykään ylihinnoittelemaan, koska loppuu hommat siihen paikkaan.
        Välillä on otettava hyvinkin kehnopalkkaisia hommia, varsinkin talvella.
        Toisinaan taas sattuu mukavastikin tulemaan hilloa, mutta ei koskaan mitään pitkiä aikoja.

Tosi on, että osaavalle ja kohtuuhintaiselle tekijälle riittää hommia ihan mukavasti.

Minusta on ollut mukava tehdä näitä hommia, vaikka kait jokaisessa ammatissa on niitä tuhannen taalan päiviä, jolloin kaikki menee pieleen, tai hommat menee kokonaan erilailla mitä olit suunnitellut.

Aikatauluja en ole pitkiin aikoihin sopinut ehdottoman pitäviksi, koska niissä on sikamaisen hankala pysyä. Nytkin minun pitäisi olla rakennuksella, mutta tässäpä vaan käsi paketissa koetan naputella konetta. Jospa jo huomenna alakisi naulapyssyn kahvaan käsi taipumaan....
        Taas nytkähtää aikatauluketjussa muutama päivä tuonnemmaksi, ei voi mitään.
        Portaiden osalle sovin aikataulun korkeintaan kolmen viikon päähän, vaikka ennättäisinkin ne viikon sisään tehdä. Jotenkin vain on koetettava muikkuilla töiden tiimoilta, milloin mitäkin ehtii touhuamaan.
        Tietenkin tapaturma sekoittaa kaiken, mutta sille kun ei voi mitään.
        Kaikkiaan olen hyvin pärjännyt asiakkaiden kanssa aikatauluista.
        Aikoinaan kyllä tuli otettua ihan mahdottomiakin urakoita ja kyllä niissä monesti olen kusessa ollutkin, joten kokemusta siitä on.

Tällaisten remonttiukkojen kesä menee jo oikeastaan talvella; Moni kyselee talven aikana, että sitten joskus kesällä mulle se terassi ja toiselle portaat, jne. No totta helkkarissa sitten kesällä ehtii....
        Mutta sitten kun se kesä yhtäkkiä on käsillä, niin silloin se alkaa puhelinrumba, että kun talvella oli puhetta siitä, niin nyt sopivasti voisit tulla.... Ja siinäpä sitten olet homminesi.

Mutta hyviä nikkarointi-ilmoja vaan kaikille ja koetetaan pitää asiakkaat tyytyväisenä ja lapsukaiset edes jonkinlaisessa leivässä.
        Itsepähän niitäkin minä halusin.
        Ja nälkään niitä ei ainakaan tapeta niin kauan kuin peukalo pyörii. :-)))

• Selina
        Puuseppä ja silti elossa kirjoitti:

Ilmeisesti hommiani ei pystykään ylihinnoittelemaan, koska loppuu hommat siihen paikkaan.
        Välillä on otettava hyvinkin kehnopalkkaisia hommia, varsinkin talvella.
        Toisinaan taas sattuu mukavastikin tulemaan hilloa, mutta ei koskaan mitään pitkiä aikoja.

Tosi on, että osaavalle ja kohtuuhintaiselle tekijälle riittää hommia ihan mukavasti.

Minusta on ollut mukava tehdä näitä hommia, vaikka kait jokaisessa ammatissa on niitä tuhannen taalan päiviä, jolloin kaikki menee pieleen, tai hommat menee kokonaan erilailla mitä olit suunnitellut.

Aikatauluja en ole pitkiin aikoihin sopinut ehdottoman pitäviksi, koska niissä on sikamaisen hankala pysyä. Nytkin minun pitäisi olla rakennuksella, mutta tässäpä vaan käsi paketissa koetan naputella konetta. Jospa jo huomenna alakisi naulapyssyn kahvaan käsi taipumaan....
        Taas nytkähtää aikatauluketjussa muutama päivä tuonnemmaksi, ei voi mitään.
        Portaiden osalle sovin aikataulun korkeintaan kolmen viikon päähän, vaikka ennättäisinkin ne viikon sisään tehdä. Jotenkin vain on koetettava muikkuilla töiden tiimoilta, milloin mitäkin ehtii touhuamaan.
        Tietenkin tapaturma sekoittaa kaiken, mutta sille kun ei voi mitään.
        Kaikkiaan olen hyvin pärjännyt asiakkaiden kanssa aikatauluista.
        Aikoinaan kyllä tuli otettua ihan mahdottomiakin urakoita ja kyllä niissä monesti olen kusessa ollutkin, joten kokemusta siitä on.

Tällaisten remonttiukkojen kesä menee jo oikeastaan talvella; Moni kyselee talven aikana, että sitten joskus kesällä mulle se terassi ja toiselle portaat, jne. No totta helkkarissa sitten kesällä ehtii....
        Mutta sitten kun se kesä yhtäkkiä on käsillä, niin silloin se alkaa puhelinrumba, että kun talvella oli puhetta siitä, niin nyt sopivasti voisit tulla.... Ja siinäpä sitten olet homminesi.

Mutta hyviä nikkarointi-ilmoja vaan kaikille ja koetetaan pitää asiakkaat tyytyväisenä ja lapsukaiset edes jonkinlaisessa leivässä.
        Itsepähän niitäkin minä halusin.
        Ja nälkään niitä ei ainakaan tapeta niin kauan kuin peukalo pyörii. :-)))

Mukavaa työntäyteistä kesää Sinulle kunnon puuseppä!

Teitä aina tarvitaan!

Selina kirjoitti:

Mukavaa työntäyteistä kesää Sinulle kunnon puuseppä!

Teitä aina tarvitaan!

Kumarran vaivalloisesti raskaan työn rasittaman vartaloni pokkaamaan kiitoksen kunniaa arvoisalle neidolle.

Huomenna on pakko ruveta kiusaamaan taas hentoa varttani rakennustyömaan häslinkiin. Käsi on tosin kuin tulessa, mutta kait se sillä lähtee, millä on tullutkin. :-))

Ja kun vielä konsertoimaankin pitäisi ehtiä viikonlopulla.

Eipä lopu työt kesällä, eikä velli kupista, eikä kuhmut otsasta.

Hyvää kesää. Ja muista tilata minut hommiin, kun jotain nikkaripuuhaat olet vailla.
        Jos en lupaa, en tee, mutta jos lupaan, niin teen kaikkeni, että teen.

• Selina
        Puuseppä ja silti elossa kirjoitti:

Kumarran vaivalloisesti raskaan työn rasittaman vartaloni pokkaamaan kiitoksen kunniaa arvoisalle neidolle.

Huomenna on pakko ruveta kiusaamaan taas hentoa varttani rakennustyömaan häslinkiin. Käsi on tosin kuin tulessa, mutta kait se sillä lähtee, millä on tullutkin. :-))

Ja kun vielä konsertoimaankin pitäisi ehtiä viikonlopulla.

Eipä lopu työt kesällä, eikä velli kupista, eikä kuhmut otsasta.

Hyvää kesää. Ja muista tilata minut hommiin, kun jotain nikkaripuuhaat olet vailla.
        Jos en lupaa, en tee, mutta jos lupaan, niin teen kaikkeni, että teen.

Kiitos kiitoksista. Toivottavasti kätesi parantuu ja hommasi luistaa entistä liukkaammin tarkoitan siis tehokkaammin ilman tapaturmia.

Puuseppää täällä kyllä tarvittaisiin. Taitaisi koko kylämme olla huutavassa pulassa ammattinsa osaavan puusepän suhteen.

Hyvää ja antoisaa kesää Sinulle:)

• brgergregeegerggrege

Mitähän muuten mahtaisi maksaa jos puusepällä teetättäisi huonekaluja. Sanotaanko vaikkapa koulupöytä...sellaisen saa huonekalukaupasta alkaen 99euroa. Paljonko sellainen maksaisi puusepältä...ei tietenkään huonoimmasta lastulevystä vaan vaikkapa jotain umpipuuta, ei "koristeluja" vaan suoraa pintaa, valkeaksi maalattuna.

Tai vaikkapa kirjahylly? Tai sängynrunko?

Jos ei olisi kovin paljon kallimpi kuin kaupan lastulevypaska niin aika helposti siitä maksaisi. Puusepät eivät oikein mainosta palveluitaan...en edes tiedä ketään.

• Karrikoiden voisi sanoa, että jos sun pitää kysyä, paljonko se maksaa, sulla ei ole varaa siihen... valitettavasti.

Puusepän ysin kappalein valmistama on selkeesti kalliimpi kuin teollinen tuote vaikka tehtäis samaa laatua, ja kun puuseppiä pestataan yleensä tekemään teollista tuotetta korkeampaa laatua, niin... voi vain kuvitella mitä ne maksaa.

Todellisia puuseppiä on nykyisin aika vähän, eikä ne näy markkinointiviestinnän tulvassa - ovat sen verran erilaisia kuin mainostuksella myytävät bulkkituotteet, ettei mmarkkinoinnissa ole heillä samat kanavat käytössä.

Yks ehtaa puusepänliike on viime aikoina puhututtanut yrittäjäpiireissä muita enemmän, päästyään Taivas Helvetti -kirjaankin: http://www.wooden.fi/fi/index.php

• Remontteeraaja

Taitaa olla yleinen harhaluulo tuo että jos täytyy hintaa kysyä niin siihen ei ole varaa. No tosin en itsekkään viime puusepän käynneillä kysellyt hintaa mutta loppu peleissä tuli sen verran edullinen reissu että annoin hyvillä mielin vielä reilusti tippiä (50% pyydetyn summan päälle) ja tämä vain sen takia että kyseinen seppä oli erittäin mukavan oloinen ja sain erittäin nopeasti tarvittavat asiat hoidettua hänen kanssaan ja työn jälki oli suorastaan täydellistä. En tiedä miten muualla puusepät työnsä hinnoittelee mutta käyttämäni seppä osasi hinnoitella kyllä työnsä niin että varmasti asioin jatkossakin hänen luonaan vaikka persuduunarin palkalla pitääkin remonttia tehdä. Itse osaan myös nuoresta iästäni huolimatta arvostaa oikeaan kädentaitoa.

• saunajakkara

Eräässä ulkomaalaisessa huonekalukaupassa saunajakkara maksaa 5 euroa. Sisustusohjelmassa telkkarissa käsketään ostaa se, kun se on niin trendikäs ja kaikilla on semmonen. Parin kuukauden päästä se heitetään saunanuuniin ja lähetään taas ostamaan uusi hieman trendikkäämpi saunajakkara, kun pitää saada vähän jotakin uutta kotiin... ja niin edelleen. Ei nykyaikana ole tarvetta asioille, jotka kestäisivät, taikka olisivat ajattomia klassikoita. Vain pieni promille suomalaisista on valmiita maksamaan suomalaiselle yritykselle, suomessa tehdystä tuotteesta, vieläpä siitä kuuluvan korvauksen. "Laatua" voi tuottaa massatuotantonakin tiettyyn pisteeseen asti ja se tuntuu riittävän useimmille. Moraalikysymyksenä voisi pohtia sitä ,että minkälainen elämä se tuolla ulkomaalaisella puusepällä on, joka tekee jakkaran tuohon 5 euroon? Kyllä ne elinkustannukset nousevat muuallakin. Palkkakuoppa suomessa tällä alalla, on suora seuraus tästä kilpailuasetelmasta. Puusepän ammatti hiipuu pikkuhiljaa ja muuttuu marginaaliryhmän luksuspalveluksi, joka ei montaa yrittäjää elätä. Laatu katoaa samalla. Sillä ei ole enään merkitystä, koska meillä on yltäkylläisesti kaikkea. Nykylapset ovat jo hienosti oppineet sen, ettei minkään kuulukkaan kestää. Puhelin ostetaan kolme kertaa vuodessa, kun se hajoaa käyttökertalaskurin toimesta... joopajoo. Kaikki kunnia niille, jotka alalla sinnittelevät. Itselläni takana nyt 20 vuotta puuhommia ja elossa ollaan. Ainut toivo ammatin kannalta olisi trendien muuttuminen ja ajattelun yms. muun joutavan tulevan taas muotiin. :)

• rlzmelllll

Isä kävi kotiteollisuus opiston ja puuseppäkoulun Lahdessa 3 v. 1950-luvulla.

Töissä ennen koulua 1 v. Lahdessa oli töitä siihen aikaan. Opiskeli myöhemmin opettajaksi.

Erikoistuminen, huipputyö. Sille voisi olla kysyntää. Halpatuonnille ei voi mitään.

• Anonyymi

Jep. Nykyään ei ole töitä. Kannattaa selvittää ite, ennekuin miettii enempää alaa. Palkka on pieni koska käsityövaltainen ala. Cnc koneistus ei ole niin tulevaisuuden juttu, kun voisi olettaa. On tietyt koneet ja siinä se. Ammattitaitoinen puuseppä ei valmistu hetkessä eikä muutamassa vuodessa, toki yksilöllistä. Voi tietysti päästä tekemään jotakin vaihetyötä 11€ tuntipalkalla. Paljon työttömyyttä. Jos pieni Palkka riittää ja onnistuu löytämään työpaikan jossa monipuolisempaa työtä, niin ammattinahan puuseppä on hieno. Tiedän paljon ammativaihtajia jotka ovat kouluttautuneet muualle. Kannattaa ottaa yhteyttä avoinna oleviin työpaikkoihin ja kysyä sieltä mitkä ovat omat työllistymimahdollisuudet. Monesti jo materiaali maksaa sen mitä asiakas olisi valmis maksamaan tuotteesta, mistä Palkka? Ehkä yrittäjänä osuuskunnassa voisi tuottaa jotakin. Tsemppiä kuitenkin yrittämään alaa.

• rlzmellllå9

Lahdessa oli 50-luvulla 55 puusepän teollisuus yritystä.

Lisäksi Lahdessa toimi 1954-1960 puusepän erikoisammattilaitos. Koulun perusti puuseppäkoulun kannatus yhdistys. Alusta asti taloudellisesta ongelmista kärsinyt koulu ajautui valtion haltuun.

Oppilaista osa työllistyi puuseppänä, osa jatkoi opiskelua, osa muilla aloille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5925
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4037
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2976
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2034
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1994
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1775
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1763
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1559
    Aihe