Hei
Mitä tavalliset punkit aiheuttavat kissalle?
Kuinka kiireesti ne pitää poistaa?
Kissamme ehkä sai 1-2 punkkia juhannuksen aikaan. Toinen kai saatiin pois, mutta toista ei vielä.
Poistetaanko ne pihdeillä tai onko jotain apteekin lääkettä, millä ne voi häätää?
Punkit vaarallisia?
3
380
Vastaukset
- sama
Puutiaiset ovat 2 -5 mm:n pituisia, litistyneitä, soikeita punkkeja. Verta imettyään naaraat muuttuvat pallomaisemmiksi ja saattavat olla jopa puolitoista senttisiä. Toukkamuodot ovat vain noin 1 mm:n mittaisia, myös ne imevät verta. Urokset ovat naaraita pienempiä ja imevät verta yleensä vain pienistä eläimistä.
Aikuiset puutiaiset odottavat mielellään heinikossa sopivaa isäntäeläintä, johon ne sitten tarttuvat. Naaras imee isännästään verta noin kahden viikon ajan, minkä jälkeen se pudottautuu maahan, munii ja kuolee. Toukkamuoto kuoriutuu kahden viikon päästä, joskus tosin vasta usean kuukauden kuluttua. Parina seuraavana kesänä toukkamuoto imee verta pienistä jyrsijöistä ja kehittyvät nymfimuodon kautta aikuisiksi. Koko elinkierto kestää yhteensä kolme vuotta. Keväällä kuoriutuvista toukista kehittyy kesäaktiivinen kanta ja syksyllä kuoriutuvista syysaktiivinen eli puutiaisen esiintymisessä on touko-kesäkuun ja elo-syyskuun piikit.
Puutiaiset levittävät monia eläin- ja ihmistauteja, mm. borrelioosia. Jos puutiaisia on eläimessä paljon, voivat ne aiheuttaa anemiaa ja heikkoutta.
Puutiainen tulisi aina poistaa ns. punkkipihdeillä mahdollisimman aikaisin, jottei mahdollisia taudinaiheuttajia pääse siirtymään isäntäeläimeen. Puutiaista ei saa poistaa sormin, sillä puutiaista puristettaessa taudinaiheuttajat siirtyvät helpommin. Myöskään vanha keino, jossa puutiainen yritetään tukehduttaa voilla tai vastaavalla, ei ole tehokas; puutiainen ei pysty irrottautumaan kesken imemisen, vaikka itse haluaisikin. Puremakohta kannattaa aina puhdistaa, jotta mahdolliselta tulehdukselta vältyttäisiin.- emäntä72
Minä olen aina käyttänyt koirissa ja kissoissa... jopa lapsessa kerran olevaan punkkiin. rasvaa. rasva hierotaan hyvin paperilla punkkiin.. pyörivin liikkein ja jonkuu hetken päästä kun sitä on hieronut rasvalla se irtoaa.. ja tähän mennessä ainakin ihan kokonaan. puhdistaminen on tietenkin tärkeää sen jälkeen. samoin omat kädet =) mies taas käyttää punkkipihtejä jotka ovat hänen mielestään paremmat. mutta tuota rasvaa en tuomitse koska sillä itse olen saanut ne kokonaan aina irti =)
- ei nimimerkkiä
emäntä72 kirjoitti:
Minä olen aina käyttänyt koirissa ja kissoissa... jopa lapsessa kerran olevaan punkkiin. rasvaa. rasva hierotaan hyvin paperilla punkkiin.. pyörivin liikkein ja jonkuu hetken päästä kun sitä on hieronut rasvalla se irtoaa.. ja tähän mennessä ainakin ihan kokonaan. puhdistaminen on tietenkin tärkeää sen jälkeen. samoin omat kädet =) mies taas käyttää punkkipihtejä jotka ovat hänen mielestään paremmat. mutta tuota rasvaa en tuomitse koska sillä itse olen saanut ne kokonaan aina irti =)
Nykyään ei suositella rasvan käyttöä punkin poistossa, koska silloin punkki "oksentaa" ja näin levittää uhriinsa esim. borreliabakteerin helpommin kuin pihdeillä poistettaessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k395278- 853772
- 503180
- 113055
- 623045
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562393Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1481892- 411878
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….101835- 181751