vaipat harsoista

ensimmäistä kertaa raskaana

Niin voisiko joku kertoa mitä tarkoitetaan harsovaipalla siis tuleeko siihen jotain muita osia kuin se harso? Millainen se on käyttää? Pitäs päästä halvalla (ja vaivattomasti). Erityisesti vinkkejä toivoisin ihan ensimmäisten kuukausien vaippaasiohin. Entäs vaippojen pesu? Mitä voi laittaa samaan pyykkin?

16

7756

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -äiti-

      Harsot ovat hyviä vastasyntyneen vaippoja. Sen päälle laitetaan joku kosteuden pysäyttävä juttu, esim, lanoliinikäsitellyt villahousut tai PUL-kuorivaippa. (PUL = polyuretaanilaminoitu)

      Hyvä harson taitteluohje löytyy täältä:
      http://www.kestovaippainfo.fi/perustietoa/vinkit.php?action=show_text&sel_artid=14&secid=1&secname=Harsojen%20taittelu

      Ihan pienelle ei kannata käyttää markkinoiden suurimpia harsoja, mutta markettiharsoilla ei pitkälle pääse. Esim. Anttilasta saa ihan käypäsiä harsoja, mutta ne ovat niin pieniä, ettei niiden imukyky yksistään riitä kuin ehkä ihan ensimmäisinä päivinä. Lisäimuksi ne käy isommankin harsovaippaan.

      Ja harsot pitää pestä useita kertoja, jotta niiden imukyky olisi hyvä. 90-95 asteinen pesu nopeuttaa imukyvyn löytymistä. Mutta hyviä vaippaharsoja löytyy myös nettikirppareilta (valmiiksi imuun pestyjä). (Esim. Ruskovilla, Mam, Popolini, Engel, Disana, Ullrike, Niikki, Jutta ovat hyviä harsoja.) Kuvioharsot eivät ole vaippaharsoja.

      Vaipat pestään yleensä 60 asteessa, pesuaineella, jossa ei ole hajusteita eikä zeoliittia. PUL-kuoret eivät kestä myöskään valkaisuaineita, ja kuivaliinoille (jos haluaa sellaisia käyttää), pitää olla pesuaine, jossa on saippuaa vähemmän kuin 5%. Kannattaa pestä vaipat vajaalla koneellisella. Itse laitan vaippapyykin sekaan lähinnä vain muuta vauvan pyykkiä, joka kestää 60 asteisen pesun. 2 päivän vaippojen sekaan ei juurikaan muuta voi laittaa, ettei kone tule liian täyteen. Niin, ja kannattaa käyttää vaippapyykille esipesua ja lisähuuhtelua. Isoimmat kakat kannattaa huuhdella ennen koneeseen laittoa.

      • muitakin huolia

        Onko kestovaipat tosiaan noin monimutkainen asia? Jos niin on en todellakaan käytä niitä, koska vauvan hoidon opettelussa on muutenkin työtä. Vai voiko joku yksinkertaisesti sanoa miten homma toimii? Esim. äitiyspakkauksen kestovaippa opaskin enemmän vain pelottelee monimutkaisuudellaan. Eihän niitä vaippoja saa edes mistään ostettua, kun asuu tälläisellä pienellä paikkakunnalla.


      • Kestoilija
        muitakin huolia kirjoitti:

        Onko kestovaipat tosiaan noin monimutkainen asia? Jos niin on en todellakaan käytä niitä, koska vauvan hoidon opettelussa on muutenkin työtä. Vai voiko joku yksinkertaisesti sanoa miten homma toimii? Esim. äitiyspakkauksen kestovaippa opaskin enemmän vain pelottelee monimutkaisuudellaan. Eihän niitä vaippoja saa edes mistään ostettua, kun asuu tälläisellä pienellä paikkakunnalla.

        Ei, kestovaippojen käyttö eiole hankalaa:)

        Heloimmillaan voi käyttään all-in-one-vaippoja, jotka ovat valmiita paketteja kuten kertiksetkin. Helppo vaan heittää koneeseen, ei tarvi koota paketteja.

        Toinen helppo vaihtoehto ovat taskuvaipat: vaippaan laitetan sisälle täytteet jotka imevät kosteuden. Helppoa.

        Seuraavaksi helpoin on sisävaippa ja kuori(pul-kuori tai villahousut). Sisävaippaan voi lisäillä lisäimuja jos tarvitsee.


      • hankalaa!!
        muitakin huolia kirjoitti:

        Onko kestovaipat tosiaan noin monimutkainen asia? Jos niin on en todellakaan käytä niitä, koska vauvan hoidon opettelussa on muutenkin työtä. Vai voiko joku yksinkertaisesti sanoa miten homma toimii? Esim. äitiyspakkauksen kestovaippa opaskin enemmän vain pelottelee monimutkaisuudellaan. Eihän niitä vaippoja saa edes mistään ostettua, kun asuu tälläisellä pienellä paikkakunnalla.

        Olen läheltä seurannut kuinka kestovaippoja on käytetty saman perheen neljällä lapsella. Ei näyttänyt ollenkaan hankalalta. Heillä harso taiteltiin hyvin yksinkertaisesti suorakaiteen muotoiseksi (vaipan malliseksi) ja laitetiin muovisuojan sisälle/muovisuojalla kiinni. En tiedä muovin oikeata nimeä tai mistä sellaisia saa (ovat varmaan vanhanaikaisempaa mallistoa, hih). Muovi laitettiin ruseteilla kiinni molemminlta sivuilta. Samaa muovia pystyy käyttämään usean kerran peräkkäin, paitsi ei tietystikään kakkapyykin jälkeen.

        Halvemmaksi kuulemma tulee ja ystävällisempi iholle. Lapsi oppii kaiketi myös helpommin kuivaksi, koska tuntee, kun vaippa on märkä.


      • kestoilija
        hankalaa!! kirjoitti:

        Olen läheltä seurannut kuinka kestovaippoja on käytetty saman perheen neljällä lapsella. Ei näyttänyt ollenkaan hankalalta. Heillä harso taiteltiin hyvin yksinkertaisesti suorakaiteen muotoiseksi (vaipan malliseksi) ja laitetiin muovisuojan sisälle/muovisuojalla kiinni. En tiedä muovin oikeata nimeä tai mistä sellaisia saa (ovat varmaan vanhanaikaisempaa mallistoa, hih). Muovi laitettiin ruseteilla kiinni molemminlta sivuilta. Samaa muovia pystyy käyttämään usean kerran peräkkäin, paitsi ei tietystikään kakkapyykin jälkeen.

        Halvemmaksi kuulemma tulee ja ystävällisempi iholle. Lapsi oppii kaiketi myös helpommin kuivaksi, koska tuntee, kun vaippa on märkä.

        Nuo solmittavat muovit ovat todellakin vanhanaikaisia. Saakohan niitä edes enää mistään?

        Nykyiset vaippapääliset ovat tarra- tai nepparikiinnitteisiä, ja ne voi pestä 60 asteessa kuten muutkin vaippajutut. Ja ne kestävät niin pitkään, että niitä voi käyttää seuraavallakin lapsella samoja.


      • vanhanaikaista
        kestoilija kirjoitti:

        Nuo solmittavat muovit ovat todellakin vanhanaikaisia. Saakohan niitä edes enää mistään?

        Nykyiset vaippapääliset ovat tarra- tai nepparikiinnitteisiä, ja ne voi pestä 60 asteessa kuten muutkin vaippajutut. Ja ne kestävät niin pitkään, että niitä voi käyttää seuraavallakin lapsella samoja.

        Ainakin meillä toimii tosi hyvin tuo sideharso muoviliinayhdistelmä. Tosi helppoa ja nopeaa. Muoveja on vaikea saada, itse löysin paikallisesta lastentarvikeliikkeestä 20 kpl hintaan 15 euroa noita muoveja ja se on melkein kaikki mitä olen lapsen vaippoihin rahaa käyttänyt (tyttö nyt 5 kk). Öisin käytän kertistä, mutta muuten kestoilen. Mihin perustat väitteesi vanhanaikaisuudesta? Miksi kalliit "modernit" kestovaipat ovat parempi kuin vanha harso muovi yhdistelmä. Ainakin tässä on se etu, että lapsi ilmoittaa välittömästi vaipan kastumisesta ja pylly pysyy taatusti hyvänä!


      • ..............................
        vanhanaikaista kirjoitti:

        Ainakin meillä toimii tosi hyvin tuo sideharso muoviliinayhdistelmä. Tosi helppoa ja nopeaa. Muoveja on vaikea saada, itse löysin paikallisesta lastentarvikeliikkeestä 20 kpl hintaan 15 euroa noita muoveja ja se on melkein kaikki mitä olen lapsen vaippoihin rahaa käyttänyt (tyttö nyt 5 kk). Öisin käytän kertistä, mutta muuten kestoilen. Mihin perustat väitteesi vanhanaikaisuudesta? Miksi kalliit "modernit" kestovaipat ovat parempi kuin vanha harso muovi yhdistelmä. Ainakin tässä on se etu, että lapsi ilmoittaa välittömästi vaipan kastumisesta ja pylly pysyy taatusti hyvänä!

        Mä oon kanssa sitä mieltä, että vaikka se harsovaippa-muoviliina juttu onkin varmasti vanhanaikaista, se toimii hyvin!!! Nämä uudet nepparikiinnitteiset ovat kauhean painavia "lohmoja". Miten lapsi jaksaa liikkua sellainen housuissaan? Saati pystyy liikkumaan?

        Kirjoitin jo tuossa aiemmin, että tuttuni käytti "vanhanaikaisia" neljällä lapsellaan...
        itse meinaan myös ruveta käyttämään niitä mahdollisilla tulevilla lapsillani, jos vain niitä jostain löydän!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • kestoileva
        .............................. kirjoitti:

        Mä oon kanssa sitä mieltä, että vaikka se harsovaippa-muoviliina juttu onkin varmasti vanhanaikaista, se toimii hyvin!!! Nämä uudet nepparikiinnitteiset ovat kauhean painavia "lohmoja". Miten lapsi jaksaa liikkua sellainen housuissaan? Saati pystyy liikkumaan?

        Kirjoitin jo tuossa aiemmin, että tuttuni käytti "vanhanaikaisia" neljällä lapsellaan...
        itse meinaan myös ruveta käyttämään niitä mahdollisilla tulevilla lapsillani, jos vain niitä jostain löydän!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Ei oo kaikki uudet isoja vaan on olemassa eri mallisia ja eri tyyppisiä kestovaippoja. Jotkut ovat kyllä kamalan isoja ja paksuja ja leveitä. Mutta sellaisen voi huoletta laittaa yöksi, eikä tarvitse vaihtaa kesken unien vaikka lapsi nukkuisi 12 tuntia putkeen. Minä en kyllä tykkää niistä isoista ja paksuista vaipoista, vaan käytän mieluummin lapsellani varsinkin päivällä pienempiä ja sirompia vaippoja.

        Kannattaa tutustua kotimaisten valmistajien vaippoihin. Niistä löytyy tosi näppärän kokoisiakin paketteja. Tosin niitä hyviä yövaippojakin löytyy.

        Harsot eivät kyllä ole mihinkään vanhentuneet. Ne ovat vastasyntyneelle paras mahdollinen sisävaippa. Toinen "ikivihreä" vaippasysteemi on villaiset vaippahousut, jotka on käsitelty lanoliinilla kosteudenpitäviksi. Mutta ne solmittavat muovit ovat niitä vanhanaikaisia. Vaikka varmasti löytyy niitäkin, joiden mielestä ne ovat paras mahdollinen kosteussulku vaippoihin.


      • ..............................
        kestoileva kirjoitti:

        Ei oo kaikki uudet isoja vaan on olemassa eri mallisia ja eri tyyppisiä kestovaippoja. Jotkut ovat kyllä kamalan isoja ja paksuja ja leveitä. Mutta sellaisen voi huoletta laittaa yöksi, eikä tarvitse vaihtaa kesken unien vaikka lapsi nukkuisi 12 tuntia putkeen. Minä en kyllä tykkää niistä isoista ja paksuista vaipoista, vaan käytän mieluummin lapsellani varsinkin päivällä pienempiä ja sirompia vaippoja.

        Kannattaa tutustua kotimaisten valmistajien vaippoihin. Niistä löytyy tosi näppärän kokoisiakin paketteja. Tosin niitä hyviä yövaippojakin löytyy.

        Harsot eivät kyllä ole mihinkään vanhentuneet. Ne ovat vastasyntyneelle paras mahdollinen sisävaippa. Toinen "ikivihreä" vaippasysteemi on villaiset vaippahousut, jotka on käsitelty lanoliinilla kosteudenpitäviksi. Mutta ne solmittavat muovit ovat niitä vanhanaikaisia. Vaikka varmasti löytyy niitäkin, joiden mielestä ne ovat paras mahdollinen kosteussulku vaippoihin.

        Jep, varmasti niitä on myös hyviä uudempia kestovaippoja!! Silmiini vain osui hetki sitten nuo isot & paksut & leveät "omituisuudet"! Ensimmäinen ajatus oli, että kauheat enkä tosiaan omilleni laittais.

        Täytyy selvitellä tosiaan sitten, kun on meillä ajankohtaista...varmasti sitten kestolinjalle ryhdyn. =)


    • ***

      sen verran, et mä yleensä pesen, jos koneeseen mahtuu, niin samassa satsissa sellaiset vauvan vaatteet, jotka voi 60:ssa pestä, tai sit esim. lakanapyykkiä.

    • pestään

      vaipat lasten vaatteiden, pyyhkeiden ja lakanoiden kanssa (eli kaiken minkä voi 60 asteessa pestä). Pesuaineita jotka käyvät kaikille vaipoille (myös pul-kuorille) villaa ja silkkiä lukuunottamatta ovat mm daily sensitive ja LV color. Nämä sisältävät alle 5% saippuaa eikä niissä ole valkaisuaineita, optisia kirkasteita tai zeoliittia ja saa ihan tavan marketeista.

      Ei kestoilu ole ollenkaan vaikeaa, ei tässä meidänkään lähellä myydä kestoja olen kaikki vaippamme tilannut netistä lukuisista eri nettikaupoista :)

      • niitä köyhempiä ihmisiä

        Eikös all-in-one-vaipat ole aika kalliita? Mikä olisi halvin ratkaisu? Kestovaipat kuitenkin varmaan tulee halvemmiksi kuin kertokäytöt. Miltä sivuilta te olette tehneet onnistuneita vaippaostoksia? Pirullista kun ei tiedä vauvoista mitään ja pitäisi sitten alkaa jotain päätöksiä tekemään...


      • Yuki..
        niitä köyhempiä ihmisiä kirjoitti:

        Eikös all-in-one-vaipat ole aika kalliita? Mikä olisi halvin ratkaisu? Kestovaipat kuitenkin varmaan tulee halvemmiksi kuin kertokäytöt. Miltä sivuilta te olette tehneet onnistuneita vaippaostoksia? Pirullista kun ei tiedä vauvoista mitään ja pitäisi sitten alkaa jotain päätöksiä tekemään...

        www.villiankka.fi sieltä saa hyvin neuvoja sähköpostilla ja vaippavalinnoissa autetaan!
        Suosittelen, itse käytän myös Villiankkaa.


      • vanhanaikaiset muovit
        niitä köyhempiä ihmisiä kirjoitti:

        Eikös all-in-one-vaipat ole aika kalliita? Mikä olisi halvin ratkaisu? Kestovaipat kuitenkin varmaan tulee halvemmiksi kuin kertokäytöt. Miltä sivuilta te olette tehneet onnistuneita vaippaostoksia? Pirullista kun ei tiedä vauvoista mitään ja pitäisi sitten alkaa jotain päätöksiä tekemään...

        Halvimmaksi tulee tuo harso muovi yhdistelmä. Harsokangasta saa tosi halvalla ja itse voi nuo harsovaipat ommella. Muoveja voi olla vaikea saada, mutta esim. kertakäyttöisestä pöytäliinamuovista voi niitä leikellä. Et tarvitse kuin yhden muoviliinamallin ja näin pääset alkuun. Kierrä "vanhoja" kirppareita (SPR,Pelastusarmeja yms), niiltä vielä muoveja löytyy


    • katsomassa

      www.kestovaippainfo.fi

      • vaippahuolia

        Villahousujen kanssa käytettynä tarvitaan harsovaipan paikallaanpysymiseksi myöskin lisänä pikkuhousut. Mun mielestä tämä yhdistelmä toimii aivan hyvin niin kauan kuin vaipassa on vain pissiä. Mutta riisuppa villahousuihin maitokakkinut vauva. Tuntuu, että kaikki paikat on kakassa. Ylimääräistä pyykkiä tulee todella paljon. Kyllä paljon helpommalla pääsee näiden muovisten vaippaliinojen käytöllä. Todella harmi, ettei näitä ole enää kaupoissa yleisessä myynnissä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 143
      4048
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      111
      3662
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2565
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1523
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      89
      1483
    Aihe