Käsijarrussa on, kun kahvasta vetää, löysää noin 5cm. Käsijarrukin pitää huonosti,saa vetää tosi tiukkaan. Kyynärnojan alla olevassa lokerossa olevasta säätövivusta on säätövara käytetty. Jalkajarrut pitävät normaalisti.
Onko nyt: 1) Jarrupalat kuitenkin kuluneet? (Vaihdettu tasan 2 vuotta sitten, ajettu sen jälkeen 35tkm). 2) Käsijarrun vaijeri jumissa? 3) Olenko oikeassa, jos muistelen,että jarrupalat on helppo vaihtaa ja onnistuu kotipihallakin. Niissä on myös jonkinlainen automaattisäätö. Jarrupalojen lukitus on kiinni yhdellä mutterilla? Käsijarrun säätövara ilmeisesti lasketaan löysäksi ennen asennusta?
Voinko vaihtaa niin, että toinen pyörä ilmassa kerrallaan? Vai onko paras viedä korjaamolle?
Auto Lagu II, vm 2002, aj. 165tkm.
Kiitos avusta!
Käsijarru
13
9223
Vastaukset
- Minäkin korjannut
Ei se käsijarru ole juuttunut jos se kerran ottaa päälle vähänkin. Vaijerin kiristys sun pitää tehdä. Ei jarrupalat tuossa ajassa mene (35tkm)
-5 cm on liikaa löysää ,niinkuin tiedät. Käsij.vaijeri on venynyt -MUTTA- se säätövara voi olla loppu vaan siitä "pikasäätövivusta"(eli hienosäätö)..Siellä auton alla pitäis olla varsinainen säätömutteri jossain kohtaa sitä vaijeria-siinä yleensä on niinsanottu pääsäätö -Harvoin noin uudessa autossa venyminen on loppuun asti tapahtunut. Tee itse-korjaamo vie rahaa turhan paljon. MItään jarrupaloja tuskin on vaihdettava. KOKEILE SITÄ pääsäätöä eka-Siellä on nyt valmiiksi löysää käsij.vaijerissa,ei sitä "hienosäätöä" ennen kuin oot sen pääsäädön tehnyt.- kertoa
Mihin käytetään kertomaasi hienosäätöä ?
Mitä tarkoitat tee itse-korjaamolla jos se vie mielestäsi rahaa turhan paljon ? - koiraspuolinen
kertoa kirjoitti:
Mihin käytetään kertomaasi hienosäätöä ?
Mitä tarkoitat tee itse-korjaamolla jos se vie mielestäsi rahaa turhan paljon ?Kirjoitusvirhe minulle-Tarkoitin näin:TEE ITSE SE TYÖ(ei korjaamolla)
KORJAAMOT VIEVÄT Rahaa turhan paljon.
"Hienosäädöllä tässä tapauksessa tarkoitin" käsijarrun vaijerin kiristämistä-tai miksei löysäämistäkin niin,että sen käyttö käsituntumaan on sopiva-mutta myös pitävä,koska säätöruuvit on sitä varten.Jos ei ruuvi-niin joku vastaava mekanismi,jolla säädetään. Niinsanottu pääsäätö on erikseen(se suurempi säätö)Tulikos nyt selväksi? - Ok !
koiraspuolinen kirjoitti:
Kirjoitusvirhe minulle-Tarkoitin näin:TEE ITSE SE TYÖ(ei korjaamolla)
KORJAAMOT VIEVÄT Rahaa turhan paljon.
"Hienosäädöllä tässä tapauksessa tarkoitin" käsijarrun vaijerin kiristämistä-tai miksei löysäämistäkin niin,että sen käyttö käsituntumaan on sopiva-mutta myös pitävä,koska säätöruuvit on sitä varten.Jos ei ruuvi-niin joku vastaava mekanismi,jolla säädetään. Niinsanottu pääsäätö on erikseen(se suurempi säätö)Tulikos nyt selväksi?Mutta semmoista hienosäätöä en löyä !
- juha
sulla on jomman kumman puolen "linkku" jumissa,aja auto mäkeen vedä kässäri päälle ja kato kumpi puoli ei pidä,mulla oli samanlaista oireulua kässärisä mutta herkistimällä se korjautui.
- Köpi69
Énsiksi täytyy sanoa että kaikkea ne ihmiset kirjoittavatkin tänne pääsäädöistä hienosäätöihin... Jos ei tiedä edes että onko autossa rumpujarrut vai levyjarrut niin kannattaisi jättää vastaamatta. Homma on niin että tässä surullisen kuuluisassa Lagu2 on takajarruissa sellainen ongelma että käsijarrun vipu jää niin sanotusti "päälle" ajan myöten kun kaikenlainen paska ja suolamössö sinne pääsee. Alle kolme vuotisiin autoihin ne vaihdetaan vielä takuuseen mukaanlukien jarrulevyt ja palatkin. Eli tarkistappa nyt että palautuvatko linkut kun vedät käsijarrun päälle ja pois. Linkun pitää jäädä nojaamaan siellä olevaa tappia vasten. Oli pakko taas pitkäöstä aikaa kirjoittaa...)
- Veskuveli
vastauksista, tarkistan asiat kunhan toi sade loppuu. Itse epäilen nyt, että vasen jarru laahaa. Kysäisen kans vielä huollosta siitä pääsäätöruuvista.
Ilmoittelen sit kun asia selvinnyt. - jpl2
Veskuveli kirjoitti:
vastauksista, tarkistan asiat kunhan toi sade loppuu. Itse epäilen nyt, että vasen jarru laahaa. Kysäisen kans vielä huollosta siitä pääsäätöruuvista.
Ilmoittelen sit kun asia selvinnyt.saitko jarrut kuntoon?
ja mikä oli vikana.
isellä kuulosta vikaa ja viikonloppuna pitäis ottaa oikeataka satula irti ja katsoa mikä jumittaa.
lagu II -02 aj.100 000 - Veskuveli
jpl2 kirjoitti:
saitko jarrut kuntoon?
ja mikä oli vikana.
isellä kuulosta vikaa ja viikonloppuna pitäis ottaa oikeataka satula irti ja katsoa mikä jumittaa.
lagu II -02 aj.100 000Nostin tunkilla vuoronperään molemmat takapyörät ylös ja pois ja tutkin tilannetta. Mitään lisäsäätöä en enään alta löytänyt. Käsijarruvajeri jumitti ja ruuvarilla ja vasaralla koputellen sain sen aukeamaan ääriasentoon ja ruiskuttelin ruosteenirrotinta sekä vaijeriin,että satulan mäntiin. Jonkin verran helpotti, mutta ei kokonaan. Ilmeisesti pitää irrottaa koko satula ja herkistää sylinteri, joka on suojakumin alla. Toisaalta, kun jalkajarru pelaa hyvin, niin se voi olla turhaa. Nyt anna aineiden vaikuttaa jonkin aikaa ja katson, jospa se tästä paranee. Palaan asiaan.
- jpl2
Veskuveli kirjoitti:
Nostin tunkilla vuoronperään molemmat takapyörät ylös ja pois ja tutkin tilannetta. Mitään lisäsäätöä en enään alta löytänyt. Käsijarruvajeri jumitti ja ruuvarilla ja vasaralla koputellen sain sen aukeamaan ääriasentoon ja ruiskuttelin ruosteenirrotinta sekä vaijeriin,että satulan mäntiin. Jonkin verran helpotti, mutta ei kokonaan. Ilmeisesti pitää irrottaa koko satula ja herkistää sylinteri, joka on suojakumin alla. Toisaalta, kun jalkajarru pelaa hyvin, niin se voi olla turhaa. Nyt anna aineiden vaikuttaa jonkin aikaa ja katson, jospa se tästä paranee. Palaan asiaan.
tuli eilen purettua toinen takajarrusatula ja liikuttelin mäntää edestakaisin hyvinhän tuo tuntui liikkuvan/pyörivän.
teki mieli purkaa satula ihan atomeiksi,mutta ei noita männän kumeja ole varaosana vielä.
eli se siitä.
huomasin että on kovin pieni toi männän liike kun käsijarrunvipua väännetään?hällä väljä kunhan pitää.
tulipahan nyt parempi kuin oli..
tänä iltana sitten toisen puolen kimppuun. - jpl2
jpl2 kirjoitti:
tuli eilen purettua toinen takajarrusatula ja liikuttelin mäntää edestakaisin hyvinhän tuo tuntui liikkuvan/pyörivän.
teki mieli purkaa satula ihan atomeiksi,mutta ei noita männän kumeja ole varaosana vielä.
eli se siitä.
huomasin että on kovin pieni toi männän liike kun käsijarrunvipua väännetään?hällä väljä kunhan pitää.
tulipahan nyt parempi kuin oli..
tänä iltana sitten toisen puolen kimppuun.tuli sit toinenkin puoli purettua ja voideltua,hyvin rupesi mäntä liikkumaan.
käsijarrun vaijeria kiristäessä humasi ettei tarvi kirisää paljoakaan niin nappaa jo hyvin kiinni.
eli oli työstä jotain hyötyä..mut kuinka kauan toimii.
muista ilmata jos jarruputket on ollut auki. - Juri7
jpl2 kirjoitti:
tuli sit toinenkin puoli purettua ja voideltua,hyvin rupesi mäntä liikkumaan.
käsijarrun vaijeria kiristäessä humasi ettei tarvi kirisää paljoakaan niin nappaa jo hyvin kiinni.
eli oli työstä jotain hyötyä..mut kuinka kauan toimii.
muista ilmata jos jarruputket on ollut auki.itsellä ongelma Megane 2003 takajarrut kanssa, laahaa jonkin verran, juuri ja juuri pyörii rengas käsivoimin kun on pyörä irti maasta. Jarrupalat herkistelty (ei jämähtäneet satulaa) ja tutkittu että vaijeri toimii hyvin. Liukutapit herkät myös. Onko toi mäntä normaali, eli menee painamalla sisään jos on kunnossa?
Koitin putkitongeilla mutta en saanut painumaan sisään. En tajunnut koittaa pyörittää sitä ja jarrut on jo kasassa kun toimii suht ok. Tarvii ottaa piakkoin uudelleen auki..
- Topiasz
Satulan mäntä menee sisään pyörittämällä oikean kätinen kierre sellanen bilteman jarrumäntä työkalu kyllä ehoton.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1976068Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442837- 442307
- 932069
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382011Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2291405Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa3021383- 771382
Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131316Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j61236