Käsijarru

Veskuveli

Käsijarrussa on, kun kahvasta vetää, löysää noin 5cm. Käsijarrukin pitää huonosti,saa vetää tosi tiukkaan. Kyynärnojan alla olevassa lokerossa olevasta säätövivusta on säätövara käytetty. Jalkajarrut pitävät normaalisti.
Onko nyt: 1) Jarrupalat kuitenkin kuluneet? (Vaihdettu tasan 2 vuotta sitten, ajettu sen jälkeen 35tkm). 2) Käsijarrun vaijeri jumissa? 3) Olenko oikeassa, jos muistelen,että jarrupalat on helppo vaihtaa ja onnistuu kotipihallakin. Niissä on myös jonkinlainen automaattisäätö. Jarrupalojen lukitus on kiinni yhdellä mutterilla? Käsijarrun säätövara ilmeisesti lasketaan löysäksi ennen asennusta?
Voinko vaihtaa niin, että toinen pyörä ilmassa kerrallaan? Vai onko paras viedä korjaamolle?
Auto Lagu II, vm 2002, aj. 165tkm.
Kiitos avusta!

13

8464

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minäkin korjannut

      Ei se käsijarru ole juuttunut jos se kerran ottaa päälle vähänkin. Vaijerin kiristys sun pitää tehdä. Ei jarrupalat tuossa ajassa mene (35tkm)
      -5 cm on liikaa löysää ,niinkuin tiedät. Käsij.vaijeri on venynyt -MUTTA- se säätövara voi olla loppu vaan siitä "pikasäätövivusta"(eli hienosäätö)..Siellä auton alla pitäis olla varsinainen säätömutteri jossain kohtaa sitä vaijeria-siinä yleensä on niinsanottu pääsäätö -Harvoin noin uudessa autossa venyminen on loppuun asti tapahtunut. Tee itse-korjaamo vie rahaa turhan paljon. MItään jarrupaloja tuskin on vaihdettava. KOKEILE SITÄ pääsäätöä eka-Siellä on nyt valmiiksi löysää käsij.vaijerissa,ei sitä "hienosäätöä" ennen kuin oot sen pääsäädön tehnyt.

      • kertoa

        Mihin käytetään kertomaasi hienosäätöä ?

        Mitä tarkoitat tee itse-korjaamolla jos se vie mielestäsi rahaa turhan paljon ?


      • koiraspuolinen
        kertoa kirjoitti:

        Mihin käytetään kertomaasi hienosäätöä ?

        Mitä tarkoitat tee itse-korjaamolla jos se vie mielestäsi rahaa turhan paljon ?

        Kirjoitusvirhe minulle-Tarkoitin näin:TEE ITSE SE TYÖ(ei korjaamolla)
        KORJAAMOT VIEVÄT Rahaa turhan paljon.
        "Hienosäädöllä tässä tapauksessa tarkoitin" käsijarrun vaijerin kiristämistä-tai miksei löysäämistäkin niin,että sen käyttö käsituntumaan on sopiva-mutta myös pitävä,koska säätöruuvit on sitä varten.Jos ei ruuvi-niin joku vastaava mekanismi,jolla säädetään. Niinsanottu pääsäätö on erikseen(se suurempi säätö)Tulikos nyt selväksi?


      • Ok !
        koiraspuolinen kirjoitti:

        Kirjoitusvirhe minulle-Tarkoitin näin:TEE ITSE SE TYÖ(ei korjaamolla)
        KORJAAMOT VIEVÄT Rahaa turhan paljon.
        "Hienosäädöllä tässä tapauksessa tarkoitin" käsijarrun vaijerin kiristämistä-tai miksei löysäämistäkin niin,että sen käyttö käsituntumaan on sopiva-mutta myös pitävä,koska säätöruuvit on sitä varten.Jos ei ruuvi-niin joku vastaava mekanismi,jolla säädetään. Niinsanottu pääsäätö on erikseen(se suurempi säätö)Tulikos nyt selväksi?

        Mutta semmoista hienosäätöä en löyä !


    • juha

      sulla on jomman kumman puolen "linkku" jumissa,aja auto mäkeen vedä kässäri päälle ja kato kumpi puoli ei pidä,mulla oli samanlaista oireulua kässärisä mutta herkistimällä se korjautui.

    • Köpi69

      Énsiksi täytyy sanoa että kaikkea ne ihmiset kirjoittavatkin tänne pääsäädöistä hienosäätöihin... Jos ei tiedä edes että onko autossa rumpujarrut vai levyjarrut niin kannattaisi jättää vastaamatta. Homma on niin että tässä surullisen kuuluisassa Lagu2 on takajarruissa sellainen ongelma että käsijarrun vipu jää niin sanotusti "päälle" ajan myöten kun kaikenlainen paska ja suolamössö sinne pääsee. Alle kolme vuotisiin autoihin ne vaihdetaan vielä takuuseen mukaanlukien jarrulevyt ja palatkin. Eli tarkistappa nyt että palautuvatko linkut kun vedät käsijarrun päälle ja pois. Linkun pitää jäädä nojaamaan siellä olevaa tappia vasten. Oli pakko taas pitkäöstä aikaa kirjoittaa...)

      • Veskuveli

        vastauksista, tarkistan asiat kunhan toi sade loppuu. Itse epäilen nyt, että vasen jarru laahaa. Kysäisen kans vielä huollosta siitä pääsäätöruuvista.
        Ilmoittelen sit kun asia selvinnyt.


      • jpl2
        Veskuveli kirjoitti:

        vastauksista, tarkistan asiat kunhan toi sade loppuu. Itse epäilen nyt, että vasen jarru laahaa. Kysäisen kans vielä huollosta siitä pääsäätöruuvista.
        Ilmoittelen sit kun asia selvinnyt.

        saitko jarrut kuntoon?
        ja mikä oli vikana.
        isellä kuulosta vikaa ja viikonloppuna pitäis ottaa oikeataka satula irti ja katsoa mikä jumittaa.

        lagu II -02 aj.100 000


      • Veskuveli
        jpl2 kirjoitti:

        saitko jarrut kuntoon?
        ja mikä oli vikana.
        isellä kuulosta vikaa ja viikonloppuna pitäis ottaa oikeataka satula irti ja katsoa mikä jumittaa.

        lagu II -02 aj.100 000

        Nostin tunkilla vuoronperään molemmat takapyörät ylös ja pois ja tutkin tilannetta. Mitään lisäsäätöä en enään alta löytänyt. Käsijarruvajeri jumitti ja ruuvarilla ja vasaralla koputellen sain sen aukeamaan ääriasentoon ja ruiskuttelin ruosteenirrotinta sekä vaijeriin,että satulan mäntiin. Jonkin verran helpotti, mutta ei kokonaan. Ilmeisesti pitää irrottaa koko satula ja herkistää sylinteri, joka on suojakumin alla. Toisaalta, kun jalkajarru pelaa hyvin, niin se voi olla turhaa. Nyt anna aineiden vaikuttaa jonkin aikaa ja katson, jospa se tästä paranee. Palaan asiaan.


      • jpl2
        Veskuveli kirjoitti:

        Nostin tunkilla vuoronperään molemmat takapyörät ylös ja pois ja tutkin tilannetta. Mitään lisäsäätöä en enään alta löytänyt. Käsijarruvajeri jumitti ja ruuvarilla ja vasaralla koputellen sain sen aukeamaan ääriasentoon ja ruiskuttelin ruosteenirrotinta sekä vaijeriin,että satulan mäntiin. Jonkin verran helpotti, mutta ei kokonaan. Ilmeisesti pitää irrottaa koko satula ja herkistää sylinteri, joka on suojakumin alla. Toisaalta, kun jalkajarru pelaa hyvin, niin se voi olla turhaa. Nyt anna aineiden vaikuttaa jonkin aikaa ja katson, jospa se tästä paranee. Palaan asiaan.

        tuli eilen purettua toinen takajarrusatula ja liikuttelin mäntää edestakaisin hyvinhän tuo tuntui liikkuvan/pyörivän.
        teki mieli purkaa satula ihan atomeiksi,mutta ei noita männän kumeja ole varaosana vielä.
        eli se siitä.
        huomasin että on kovin pieni toi männän liike kun käsijarrunvipua väännetään?hällä väljä kunhan pitää.
        tulipahan nyt parempi kuin oli..
        tänä iltana sitten toisen puolen kimppuun.


      • jpl2
        jpl2 kirjoitti:

        tuli eilen purettua toinen takajarrusatula ja liikuttelin mäntää edestakaisin hyvinhän tuo tuntui liikkuvan/pyörivän.
        teki mieli purkaa satula ihan atomeiksi,mutta ei noita männän kumeja ole varaosana vielä.
        eli se siitä.
        huomasin että on kovin pieni toi männän liike kun käsijarrunvipua väännetään?hällä väljä kunhan pitää.
        tulipahan nyt parempi kuin oli..
        tänä iltana sitten toisen puolen kimppuun.

        tuli sit toinenkin puoli purettua ja voideltua,hyvin rupesi mäntä liikkumaan.
        käsijarrun vaijeria kiristäessä humasi ettei tarvi kirisää paljoakaan niin nappaa jo hyvin kiinni.
        eli oli työstä jotain hyötyä..mut kuinka kauan toimii.
        muista ilmata jos jarruputket on ollut auki.


      • Juri7
        jpl2 kirjoitti:

        tuli sit toinenkin puoli purettua ja voideltua,hyvin rupesi mäntä liikkumaan.
        käsijarrun vaijeria kiristäessä humasi ettei tarvi kirisää paljoakaan niin nappaa jo hyvin kiinni.
        eli oli työstä jotain hyötyä..mut kuinka kauan toimii.
        muista ilmata jos jarruputket on ollut auki.

        itsellä ongelma Megane 2003 takajarrut kanssa, laahaa jonkin verran, juuri ja juuri pyörii rengas käsivoimin kun on pyörä irti maasta. Jarrupalat herkistelty (ei jämähtäneet satulaa) ja tutkittu että vaijeri toimii hyvin. Liukutapit herkät myös. Onko toi mäntä normaali, eli menee painamalla sisään jos on kunnossa?
        Koitin putkitongeilla mutta en saanut painumaan sisään. En tajunnut koittaa pyörittää sitä ja jarrut on jo kasassa kun toimii suht ok. Tarvii ottaa piakkoin uudelleen auki..


    • Topiasz

      Satulan mäntä menee sisään pyörittämällä oikean kätinen kierre sellanen bilteman jarrumäntä työkalu kyllä ehoton.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6133
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2566
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2073
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1817
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe