gynekologi

mä vaan

Pitäs mennä ekaa kertaa gynekologille ja haluisin tietää siitä jotain joten ois muutama kysymys

1. Miksi kävit gynekologilla?
2. Oliko gynekologi nainen vai mies?
3. Kuinka paljo piti riisua?
4. Saitko riisua sermin takana?
5. Millasessa asennossa tutkimus tehtiin?
6. Mitä tutkimuksia tehtiin?
7. Miten ulkoiset sukupuolielimet tutkittiin?
8. Tutkittiinko rinnat?
9. Pitikö alapäätä siistiä (esim. sheivata tai pestä) ennen tutkimusta?
10. Minkä ikäsenä kävit ekan kerran?

Ois kiva jos joku viittis vastata...

126

108933

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minäminä...

      1. Miksi kävit gynekologilla? Pillereiden vuoksi

      2. Oliko gynekologi nainen vai mies?nainen

      3. Kuinka paljo piti riisua? Housut pois

      4. Saitko riisua sermin takana? Höpön löpö...

      5. Millasessa asennossa tutkimus tehtiin? Gynekologisessa asennossa.. maaten ja jalat koholla'

      6. Mitä tutkimuksia tehtiin? Gyne tutki sormin emättimen, kohdunsuun, paineli ulkopuolelta kohtua jne.. otettiin papa-koe (sellaislla metallisilla "työkaluilla" =))

      7. Miten ulkoiset sukupuolielimet tutkittiin? Ei tutkittu

      8. Tutkittiinko rinnat? Ei tutkittu

      9. Pitikö alapäätä siistiä (esim. sheivata tai pestä) ennen tutkimusta? Ei tartte!!

      10. Minkä ikäsenä kävit ekan kerran? 18 vuotiaana

      Ja hox!!!! Papa-koe on sellainen asia, joka JOKAISEN naisen tulisi tehdä 3 vuoden välein. Siis mikäli välittää omasta terveydestään. Siinä näkyvät niin solumuutokset kuin erilaiset tulehduksetkin!

      • Fr3

        Kohtaan 9 lisäys, että kyllä kannattaa suihkussa käydä...


      • ..............
        Fr3 kirjoitti:

        Kohtaan 9 lisäys, että kyllä kannattaa suihkussa käydä...

        No eiköhän toi ollu sellanen asia että jokasen pitäs älytä ilman sanomistakin!


      • Chransku

        1. Miksi kävit gynekologilla? Pillereiden vuoksi

        2. Oliko gynekologi nainen vai mies?nainen

        3. Kuinka paljo piti riisua? Housut pois

        4. Saitko riisua sermin takana? no haha =)

        5. Millasessa asennossa tutkimus tehtiin? Gynekologisessa asennossa.. maaten ja jalat koholla :)

        6. Mitä tutkimuksia tehtiin? Gyne tutki sormin emättimen, kohdunsuun, paineli ulkopuolelta kohtua jne.. otettiin papa-koe (sellaislla metallisilla "työkaluilla" =))

        7. Miten ulkoiset sukupuolielimet tutkittiin? Ei tutkittu

        8. Tutkittiinko rinnat? Ei tutkittu

        9. Pitikö alapäätä siistiä (esim. sheivata tai pestä) ennen tutkimusta? Ei tarvitse,muttä en suosittete,että menette sinne jos on menkat !

        10.Minkä ikäsenä kävit ekan kerran? 15 vuotiaana


      • A
        Fr3 kirjoitti:

        Kohtaan 9 lisäys, että kyllä kannattaa suihkussa käydä...

        Onko gynekologilla suihku jossa voi käydä?


      • Ö
        A kirjoitti:

        Onko gynekologilla suihku jossa voi käydä?

        Saattaa kuulostaa tyhmältä, mutta missä pidätte käsiä kun käytte gynellä?


      • ............
        Chransku kirjoitti:

        1. Miksi kävit gynekologilla? Pillereiden vuoksi

        2. Oliko gynekologi nainen vai mies?nainen

        3. Kuinka paljo piti riisua? Housut pois

        4. Saitko riisua sermin takana? no haha =)

        5. Millasessa asennossa tutkimus tehtiin? Gynekologisessa asennossa.. maaten ja jalat koholla :)

        6. Mitä tutkimuksia tehtiin? Gyne tutki sormin emättimen, kohdunsuun, paineli ulkopuolelta kohtua jne.. otettiin papa-koe (sellaislla metallisilla "työkaluilla" =))

        7. Miten ulkoiset sukupuolielimet tutkittiin? Ei tutkittu

        8. Tutkittiinko rinnat? Ei tutkittu

        9. Pitikö alapäätä siistiä (esim. sheivata tai pestä) ennen tutkimusta? Ei tarvitse,muttä en suosittete,että menette sinne jos on menkat !

        10.Minkä ikäsenä kävit ekan kerran? 15 vuotiaana

        Kyllä se alapää on hyvä pestä ennen sinne menoa! Siis kohta 9 johon vastasit ei tarvi. Ja itse kyllä sain totta kai riisua sermin/verhon takana.


    • ::..:::::::......

      1. Miksi kävit gynekologilla?
      -> Pelkäsin että minulla oli tulehdus.

      2. Oliko gynekologi nainen vai mies?
      -> Nainen, varasin itse ajan naiselle vaikka vaihtoehtoina oli miehiäkin.. En halunnut miehen sorkkivan alapäätäni ekalla kerralla..=/

      3. Kuinka paljo piti riisua?
      -> Vain alkkarit. Olin pukenut sitä päivää varten hameen, kysyin tietenkin ensin että pitääkö hamekin otta pois. Ei tarvinnut, kunhan sen pystyy nostamaan lanteille tutkimusten ajaksi.

      4. Saitko riisua sermin takana?
      -> Tietenkin.

      5. Millasessa asennossa tutkimus tehtiin?
      -> Normaali makuuasento, jossa jalat laitettiin telineisiin.

      6. Mitä tutkimuksia tehtiin?
      -> Ulkosynnyttimet, kohdunkaula, limakalvot, kohtu ja munasarjat.

      7. Miten ulkoiset sukupuolielimet tutkittiin?
      -> Sormin... katsomalla....

      8. Tutkittiinko rinnat?
      -> Ei.

      9. Pitikö alapäätä siistiä (esim. sheivata tai pestä) ennen tutkimusta?
      -> Ei, pesin sen vain..

      10. Minkä ikäsenä kävit ekan kerran?
      -> 19-vuotiaana.

    • Vanhatäti

      1. Miksi kävit gynekologilla?
      Ei ollut gyne vaan ihan tk-lääkäri, joka teki ensimmäisen alatutkimuksen minulle. Kuukautiskipujen takia kouluterkka laittoi.
      2. Oliko gynekologi nainen vai mies?
      Mies.
      3. Kuinka paljo piti riisua?
      Housut pois.
      4. Saitko riisua sermin takana?
      En muista.
      5. Millasessa asennossa tutkimus tehtiin?
      Plintille pitkälleen ja jalat auki.
      6. Mitä tutkimuksia tehtiin?
      Ihan tavallinen alatutkimus.
      7. Miten ulkoiset sukupuolielimet tutkittiin?
      Emättimen kautta sekä osin vatsan päältä painellen kohtu.
      8. Tutkittiinko rinnat?
      Ei.
      9. Pitikö alapäätä siistiä (esim. sheivata tai pestä) ennen tutkimusta?
      Peseydyn ennen tutkimusta mutta nykyisin taitavat suihkauttaa joka tapauksessa desinfiointiainetta ennen tutkimusta niin että jos ei just ennen vastaanottoa ehdi alasuihkuun (esim. töistä tullessa) niin ei haittaa. En tykkää sheivaamisesta muutenkaan.
      10. Minkä ikäsenä kävit ekan kerran?
      Tuo eka reissu olin 15-16 v. en muista tarkkaan kumpi.

      • elonooora

        Et miks pitää riisuu sermin takana ku se lääkäri näkee kuitenki koht sun pillus? ::D


      • 28
        elonooora kirjoitti:

        Et miks pitää riisuu sermin takana ku se lääkäri näkee kuitenki koht sun pillus? ::D

        kaikki tykkäävät ottaa vaatteita pois lääkärin edessä. Tai jos vaikka ei halu näyttä millaset pikkarit on päällä tai jos vaikka on jotku tarzan-pitkikset siellä alla niin ehkäpä sen vuoksi :D


      • tietysti...
        elonooora kirjoitti:

        Et miks pitää riisuu sermin takana ku se lääkäri näkee kuitenki koht sun pillus? ::D

        Siksi kun siinä on se sermi. Outoa sieltä olis keskilattialle hypätä riisumaan, vai kuinka?


      • lapsellisia kommentt
        elonooora kirjoitti:

        Et miks pitää riisuu sermin takana ku se lääkäri näkee kuitenki koht sun pillus? ::D

        No hehheh. Joku yksityisyisyys pitää silti olla. Haluatko esim jättää alkkaris lojumaan siihen lääkärin nenän eteen? Sermin takana on esim.penkki vaatteillesi.


    • mimmu

      1. Miksi kävit gynekologilla? Menkat kesti kolmisen viikkoo aina ja oli vähän liian runsaatkin.

      2. Oliko gynekologi nainen vai mies? nainen oli

      3. Kuinka paljo piti riisua? housut ja pikkarit

      4. Saitko riisua sermin takana? höpö höpö :D:D

      5. Millasessa asennossa tutkimus tehtiin? maaten siinä, jalat levällään, olin vielä ihan tavallisella lääkärillä etten gynekologilla nii ei ollu semmosii telineitäkään :/

      6. Mitä tutkimuksia tehtiin? yritettiin tunnustella kohtua ja munasarjoja aluksi niillä 'kepeillä', mutta sattu vähän niin sitten se otti ne pois ja pelkillä sormilla tunnusteli, mutta sekin sitten sattui kun ne sormet meni syvemmälle, että tutkimusta ei päästy tekemään loppuun. :(

      7. Miten ulkoiset sukupuolielimet tutkittiin? kohtua tunnusteltiin ihan mahan päältä.

      8. Tutkittiinko rinnat?
      ei tutkittu

      9. Pitikö alapäätä siistiä (esim. sheivata tai pestä) ennen tutkimusta?
      kotona pesasin sen suihkussa vaan ennen lääkärille menoa.

      10. Minkä ikäsenä kävit ekan kerran?
      Tällä viikolla, eli 13-vuotiaana. :S

      • Me.

        Monet gynet suosittelee, ettei alapäätä pestäisi juuri ennen gynekäyntiä, jotta gyne näkee myös, jos on epämääräistä valkovuotoa ym. Tietty pari tuntia ennen käyntiä kannattaa, mutta ei just ennen huoneeseen menoa.


      • mitens
        Me. kirjoitti:

        Monet gynet suosittelee, ettei alapäätä pestäisi juuri ennen gynekäyntiä, jotta gyne näkee myös, jos on epämääräistä valkovuotoa ym. Tietty pari tuntia ennen käyntiä kannattaa, mutta ei just ennen huoneeseen menoa.

        jos haluaa tehä testin esim klamydian varalta niin pitääkö ilmottaa etukäteen vai miten homma sujuu.


      • siii
        mitens kirjoitti:

        jos haluaa tehä testin esim klamydian varalta niin pitääkö ilmottaa etukäteen vai miten homma sujuu.

        voi varata ajan ihan terkkaristakin, labrasta. Sitä ennen ei saa alapäätä pestä, antavat purkin mukaan ja siihen pisutellaan. Annetaan purkki labraan, meidän terkkarissa vessassa semmonen luukku ihan minne se näyte laitetaan ja menee suoraan labraan, soittavat tulokset perään.


    • sydg

      Kertooko ne vanhemmille jos esim. löytyy jokin sukupuolitauti tai muu vastaaava ??
      mua vähän pelottaa et mulla olis ja ne kertoo mun vanhemmille :/

      • ^_^

        Ei ne kerro kenellekkään. Lääkäreillä ja terveydenhoitajilla on vaitiolovelvollisuus.


      • Ina
        ^_^ kirjoitti:

        Ei ne kerro kenellekkään. Lääkäreillä ja terveydenhoitajilla on vaitiolovelvollisuus.

        1. Miksi kävit gynekologilla?
        ---> ihan perustutkimus

        2. Oliko gynekologi nainen vai mies?
        ---> mies

        3. Kuinka paljo piti riisua?
        ---> kaikki housut pois

        4. Saitko riisua sermin takana?
        ---> totta kai

        5. Millasessa asennossa tutkimus tehtiin?
        ---> ihan perus. Silleen, että makasin pöydällä ja jalat oli telineillä.

        6. Mitä tutkimuksia tehtiin?
        ---> ihan perusjuttuja. Katottiin vagina, sekä kohtu mahan päältä painamalla.

        7. Miten ulkoiset sukupuolielimet tutkittiin?
        ---> katsomalla ja kokeilemalla

        8. Tutkittiinko rinnat?
        ---> ei.
        9. Pitikö alapäätä siistiä (esim. sheivata tai pestä) ennen tutkimusta?
        ---> kävin alapesulla odotushuoneen WC:ssä ennen käyntiä. Ei tartte sen takia sheivata :)

        10. Minkä ikäsenä kävit ekan kerran?
        ---> 20-vuotiaana

        Ps. Ei kannata yhtään jännittää. Se on kuitenkin niin perusjuttu vaikka ei vaikuttaiskaan sellaselta (harvoin kukaan haluaa vieraan ihmisen sorkkivan alapäätään). Kannattaa kuitenkin ajatella, että on hyvä saada varmuus siitä että kaikki on kunnossa. Ei tartte sitten ainakaan stressata ja miettiä "mitä jos mulla onkin joku juttu" =)


    • Posliini kiitoradalla!

      Hei!
      Haluaisin tietää, onko gyneni mielestänne ihan normaaligyne? (Olen ollut kumppanini - mies - kanssa yhdessä 10 v.)

      Hän, siis gyneni, on mies. Ekaa kertaa menin hänen vastaanotolleen 3-4 vuotta sitten.

      Käyn gynellä säännöllisesti joka vuosi perustarkastuksessa, ja papa otetaan joka toinen vuosi.

      Hän on aina todella kohtelias (ei imelä), huomioiva ym.

      Ensin vaihdetaan muutama sana, miten on vuoden
      aikana mennyt, kierron pituus jne. Sitten hän kehottaa minua riisuutumaan.

      Ensimmäisellä kerralla, kun näin tapahtui - pienen särmin taakse ei mahtunut kokonaan, vaan näimme toisemme koko ajan, keskustelimme - olin riisuutumassa ja mietin itsekseni, kuinka paljon riisun, ja ikään kuin hän olisi osannut lukea ajatukseni, hän sanoi, että riisu yläosa ja rintaliivitkin pois!!!

      Pari sekuntia meni, kun kelasin, että sehän tarkoittaa, että menen tutkimuspedille ihan alasti!

      Nousin gynen tutkimuspedille, laitoin jalat metallisiin telineisiin ja levitin jalkani.

      Hän haluaa aina ensin tutkia rintani (jotka ovat isot). Hänellä on isot kädet.

      Ette ehkä halua kuulla, mutta jo ensimmäisestä kerrasta lähtien, olen kiihottunut käynneistäni hänen vastaanotollaan!

      Ensinnäkin olen aina alasti hänen edessään! Toiseksi nautin hänen kosketuksestaan! Pidän yleensä silmiäni kiinni, kun hän tunnustelee rintojani ja otan kaiken ilon irti! Kiihotun ja kostun siitä!

      Olen posliini, mutta edessä on 'kiitorata', ja huolehdin aina hygieniastani, joten hänen on mukava tehdä tutkimuksiaan.

      Minusta on ihana levittää kaunis, muhkea tavarani hänen eteensä! Toivon hänen ajattelevan minua ja sitä, kuinka ihanalta hänestä tuntuisi työntyä sisääni!!! Fantasioin siitä, kuinka hän tunkeutuu hitaasti sisääni ja nauttien työntelee kuumaa elintään, kunnes laukeaa ja kuuma sperma lentää sisälleni...

      Nautin siitä yli kaiken, kun hän työntää sormensa sisääni. Tiedän, että olen kiihottunut ja kostea - voiko hänkään olla huomaamatta sitä!!! Haluan hänen haluavan minua!

      Toivon aina, että 10 min vastaanottoaika ei loppuisi vielä!

      Minusta on ihana pukeutua, kun keskustelemme samalla ja katselemme toisiamme. Hänen katseensä käy vartalollani, rinnoillani, kauniilla alusvaatteillani.

      Rakastan kauniita alusvaatteita, ja hänkin on varmasti huomannut sen! Hän mielestäni nauttii katselemisestani, kun pukeudun.

      Mitä mieltä olette, onko normaalia, että hän pyytää minua aina riisumaan alasti ennen tutkimusta?

      Mitä minun pitäisi tehdä?

      • mjausiiiiiiiii

        tuntuu että gynekologilla olisi myös tälläsia tunteita, jos hän katselee sinua, toisaalta voi myös olla että hän tekee VAIN työtään. koitappas kysyä rohkeasti asiasta!


      • Posliini kiitoradalla!
        mjausiiiiiiiii kirjoitti:

        tuntuu että gynekologilla olisi myös tälläsia tunteita, jos hän katselee sinua, toisaalta voi myös olla että hän tekee VAIN työtään. koitappas kysyä rohkeasti asiasta!

        Voihan olla, että gyneni tekee VAIN työtään! Mutta haluaisinkin tietää teiltä muilta gynen pedillä maanneilta, kuinka moni teistä tekee sen joka kerta täysin alasti???

        On taida uskaltaa kysyä suoraan! Kuinka kysyisin ja missä kohdassa käyntiäni?


      • mitäköhän
        Posliini kiitoradalla! kirjoitti:

        Voihan olla, että gyneni tekee VAIN työtään! Mutta haluaisinkin tietää teiltä muilta gynen pedillä maanneilta, kuinka moni teistä tekee sen joka kerta täysin alasti???

        On taida uskaltaa kysyä suoraan! Kuinka kysyisin ja missä kohdassa käyntiäni?

        gynellä käynti maksaa? Ja pillereiden hankkiminen neuvolasta? onko kallista?


      • paitsi,

        kun hän ei saa mennä mies gynelle!


      • tsikstik
        paitsi, kirjoitti:

        kun hän ei saa mennä mies gynelle!

        kyllä musliminainen saa mennä mies gynelle, mutta mitäpä väliä sillä lääkärin sukupuolella on.

        lääketieteellisissä tutkimuksissa yms alastomuus mieslääkärin edessä on ihan sallittua islamissa.


      • 2954jnafkaf
        tsikstik kirjoitti:

        kyllä musliminainen saa mennä mies gynelle, mutta mitäpä väliä sillä lääkärin sukupuolella on.

        lääketieteellisissä tutkimuksissa yms alastomuus mieslääkärin edessä on ihan sallittua islamissa.

        paitti jos islamilaisessa maassa nainen menee miespuoliselle lääkärille pitää naisen oman miehen olla mukana...


      • ekakertani

        Ekan kerran kävin gynellä 14-vuotiaana kuukautisten poisjäämisen takia. Terveydenhoitaja oli koulussa sanonut, että ei ne pyydä mua edes riisumaan, kyselee vaan kysymyksiä ja tarkkailee mun painoani, kun kerran olin niin laiha. Noh, menin sitten gynelle ja se oli 50-vuotias mies. Ja kaiken lisäksi sen seurassa oli joku harjoittelija, jonka paikalla oloon ei kysytty multa mitään lupaa (normaalisti näin siis toimitaan). Mies kyseli multa aluksi kysymyksiä ja sitten yhtäkkiä, ihan puskista, se pyysi mua riisumaan kaikki vaatteeni pois. Olin aikas ihmeissäni.. Kysyin vielä toiseenkin kertaan, että "ihan kaikkiko..?", mies vastasi myöntävästi. Siinä sitten levittelin nuorta tavaraani kahden aivan täysin ventovieraan edessä ihan ekaa kertaa. Noh, aattelin, että eipä tässä varmaan mitään kummaa ole, ihan oman terveyteni vuoksihan tässä ollaan. Siinä ne sitten höpöttelivät mun vehkeistä, että mimmoset ne on ja mikä osa on mikäkin. Mulle ei puhuttu mitään. Ja sitten, se äijä tuikkasi sellasen "ultradildon" mun sisälleni. Voin muuten kertoa, että vähäsen sattui.. Ja kaiken lisäksi se vielä sano, että mun vehkeeni on ku vanhalla mummolla. Että näin.


      • ghg
        2954jnafkaf kirjoitti:

        paitti jos islamilaisessa maassa nainen menee miespuoliselle lääkärille pitää naisen oman miehen olla mukana...

        LAME kyl ne islami naiset jää nii paljost paitsi ku ei saa varmaa ees hengittää ilma miehen lupaa jumalauta mitä idiootteja


      • ninnulia
        mitäköhän kirjoitti:

        gynellä käynti maksaa? Ja pillereiden hankkiminen neuvolasta? onko kallista?

        käynti ei maksa mitään. Mä sain muistaakseni neuvolasta suoraan mukaan 3kk pillerit ilmaseks, sen jälkeen jos pillerit ovat hyvät (mulla tais tulla ekoista hirveesti mielialavaihteluita -> vaihdettiin toisiin), saat reseptin jolla voit itse hakea apteekista. Mun viimeiset pillerit ennen ehkäisyrenkaaseen vaihtoa maksoivat n. 32 e/paketti, jossa on 3 laattaa eli 3 kuukaudelle pilsut. Mutta mulla oli yasminit jotka on kalleimmasta päästä. Puolet halvemmallakin taitaa päästä, lisäksi pilsuja voi ostaa myös vaan 1 laatan kerrallaan.


      • nan1
        ekakertani kirjoitti:

        Ekan kerran kävin gynellä 14-vuotiaana kuukautisten poisjäämisen takia. Terveydenhoitaja oli koulussa sanonut, että ei ne pyydä mua edes riisumaan, kyselee vaan kysymyksiä ja tarkkailee mun painoani, kun kerran olin niin laiha. Noh, menin sitten gynelle ja se oli 50-vuotias mies. Ja kaiken lisäksi sen seurassa oli joku harjoittelija, jonka paikalla oloon ei kysytty multa mitään lupaa (normaalisti näin siis toimitaan). Mies kyseli multa aluksi kysymyksiä ja sitten yhtäkkiä, ihan puskista, se pyysi mua riisumaan kaikki vaatteeni pois. Olin aikas ihmeissäni.. Kysyin vielä toiseenkin kertaan, että "ihan kaikkiko..?", mies vastasi myöntävästi. Siinä sitten levittelin nuorta tavaraani kahden aivan täysin ventovieraan edessä ihan ekaa kertaa. Noh, aattelin, että eipä tässä varmaan mitään kummaa ole, ihan oman terveyteni vuoksihan tässä ollaan. Siinä ne sitten höpöttelivät mun vehkeistä, että mimmoset ne on ja mikä osa on mikäkin. Mulle ei puhuttu mitään. Ja sitten, se äijä tuikkasi sellasen "ultradildon" mun sisälleni. Voin muuten kertoa, että vähäsen sattui.. Ja kaiken lisäksi se vielä sano, että mun vehkeeni on ku vanhalla mummolla. Että näin.

        Repeilin :D


      • klinikka naiselle

        Pösliini kitoradalla tervehdys... tutkimus voidaan uusia tutkimushuone yksityisasunnossa.


      • hyidsffdsfdsfs

        HYIIIIIIIIIII


      • mitätähännytlaittais
        ninnulia kirjoitti:

        käynti ei maksa mitään. Mä sain muistaakseni neuvolasta suoraan mukaan 3kk pillerit ilmaseks, sen jälkeen jos pillerit ovat hyvät (mulla tais tulla ekoista hirveesti mielialavaihteluita -> vaihdettiin toisiin), saat reseptin jolla voit itse hakea apteekista. Mun viimeiset pillerit ennen ehkäisyrenkaaseen vaihtoa maksoivat n. 32 e/paketti, jossa on 3 laattaa eli 3 kuukaudelle pilsut. Mutta mulla oli yasminit jotka on kalleimmasta päästä. Puolet halvemmallakin taitaa päästä, lisäksi pilsuja voi ostaa myös vaan 1 laatan kerrallaan.

        3kk paketti Yaz pillereitä (ne on varmaan ne yleisimmät) maksaa apteekista 40€. Paketteja saa myös 1kk ja 6kk ajalle. Sain ehkäisyneuvolasta 6kk ilmatteeksi jonka jälkeen sain reseptin millä saan 15kk pillereitä.


      • Anonyymi

        Olet lunttu. Lekuri normaali mies, jota panttaa niin kuin normaalia miestä.


      • Anonyymi

        Voi gynegologi parkaa! Hän tekee työtään ja yrittää vain olla kohtelias.


    • plöpl

      1. Miksi kävit gynekologilla?
      - e-pillerit
      2. Oliko gynekologi nainen vai mies?
      -mies
      3. Kuinka paljo piti riisua?
      -kaikki housut pois
      4. Saitko riisua sermin takana?
      -tietysti
      5. Millasessa asennossa tutkimus tehtiin?
      - selällee ja jalat telineisiin, haara asento
      6. Mitä tutkimuksia tehtiin?
      - lääkäri laitto emättimeen kaks sormee pöyritteli ja tunnusteli siellä ja sitten laitto semmosen spekulan (semmonen putki missä on liukastetta) emättimeen ja sen kautta tutki, paineli ala vatsaa jne
      7. Miten ulkoiset sukupuolielimet tutkittiin?
      - se tutki ne huomaamatta en tajunnu ees että se nii nopeesti tutki karvoituksen ja häpyhuulet
      8. Tutkittiinko rinnat?
      -ei, mutta jotkin lääkärit saattavat tutkia
      9. Pitikö alapäätä siistiä (esim. sheivata tai pestä) ennen tutkimusta?
      - no ei, suositteli pesemään ennen tutkimusta
      10. Minkä ikäsenä kävit ekan kerran?
      - 14 vuotta

    • q1w2e3

      Heippa!

      Olen 16 vuotta.Tänään kävin lääkärissä,kun kuukautiset on myöhässä 5 kuukautta,hän määräsi gynekologille. Olisi kysymyksiä siitä. Kun olen neitsyt,onko sillä väliä,pelkään sen sattuvan? Tai muuten vaan että on "tiukka" ja se on vaikeaa.Muutenkin en kehtaa niinkään olla alasti,tai siis ilman housuja,niin se vaivaa minua.

      Pyytäisin nopeita vastauksia!

      • jogurttivadelma

        Moro!

        Älä pelkää gynekologille menoa. Itsekin kävin ekan kerran silloin kun olin vielä neitsyt. (Käynti sujui hyvin.) Lääkäri osaa ottaa sen huomioon että olet neitsyt. Neitsyille käytettävät välineet on pienempiä kuin muille. Tutkimus saattaa sattua hieman enemmän jos on "tiukka". Tutkimusta ei tietenkään tehdä väkisin jos se sattuu vaan lopetetaan heti. Gyne voi käyttää myös ultraäänilaitetta apuna. Se voidaan tehdä vatsan päältä tai emättimen kautta. Lääkäri näyttää sinulle halutessasi välineet ensin ja kertoo koko ajan mitä tekee. Voit myös kysyä ensin askarruttavia asioita.
        Eihän se tietenkään ole kiva olla ilman pöksyjä kenenkään edessä mutta ei siinä mitään häpeämistä ole. Lääkärit on nähneet monenlaisia potilaita ja nuori siisti potilas on varmasti niitä kaikkein mukavimpia hoitaa. Tavallinen alapesu riittää. Muuten käyntiin kannattaa valmistautua miettimällä milloin oli viimeiset kuukautiset, kuinka pitkä kierto on, kauanko kuukautiset kestää kerralla, koska kuukautiset alkoi ekan kerran. Älä jännitä, hyvin se menee!


      • q1w2e3
        jogurttivadelma kirjoitti:

        Moro!

        Älä pelkää gynekologille menoa. Itsekin kävin ekan kerran silloin kun olin vielä neitsyt. (Käynti sujui hyvin.) Lääkäri osaa ottaa sen huomioon että olet neitsyt. Neitsyille käytettävät välineet on pienempiä kuin muille. Tutkimus saattaa sattua hieman enemmän jos on "tiukka". Tutkimusta ei tietenkään tehdä väkisin jos se sattuu vaan lopetetaan heti. Gyne voi käyttää myös ultraäänilaitetta apuna. Se voidaan tehdä vatsan päältä tai emättimen kautta. Lääkäri näyttää sinulle halutessasi välineet ensin ja kertoo koko ajan mitä tekee. Voit myös kysyä ensin askarruttavia asioita.
        Eihän se tietenkään ole kiva olla ilman pöksyjä kenenkään edessä mutta ei siinä mitään häpeämistä ole. Lääkärit on nähneet monenlaisia potilaita ja nuori siisti potilas on varmasti niitä kaikkein mukavimpia hoitaa. Tavallinen alapesu riittää. Muuten käyntiin kannattaa valmistautua miettimällä milloin oli viimeiset kuukautiset, kuinka pitkä kierto on, kauanko kuukautiset kestää kerralla, koska kuukautiset alkoi ekan kerran. Älä jännitä, hyvin se menee!

        Kiitos paljon vastauksista! Nyt on paljon helpompi käydä siellä,eikä jännitä lähellekkään enään niin paljoa! :)


      • huhuhuhu24vee
        q1w2e3 kirjoitti:

        Kiitos paljon vastauksista! Nyt on paljon helpompi käydä siellä,eikä jännitä lähellekkään enään niin paljoa! :)

        Tässä itekkin pakoillu jo pitkän aikaan tätä ensimmäistä käyntiä mutta nyt olis jo aika käydä gynegologilla koska alkaa jo pelottaa että entä jos ei ole kaikki kunnossa?Eli nyt varaamaan aikaa vaikka jännittääkin mutta sit tietää ainakin että onko kaikki hyvin.Naisen haluan kyllä ensimmäisellä kerralla,onhan se ihan ymmärrettävää jos jännittää ensin miestä :)


      • Pelokas vm. 95
        huhuhuhu24vee kirjoitti:

        Tässä itekkin pakoillu jo pitkän aikaan tätä ensimmäistä käyntiä mutta nyt olis jo aika käydä gynegologilla koska alkaa jo pelottaa että entä jos ei ole kaikki kunnossa?Eli nyt varaamaan aikaa vaikka jännittääkin mutta sit tietää ainakin että onko kaikki hyvin.Naisen haluan kyllä ensimmäisellä kerralla,onhan se ihan ymmärrettävää jos jännittää ensin miestä :)

        Hei!
        Minullakin olisi lisää kysymyksiä. Eli olen pian 14-vuotias tyttö. Minua on jo pidemmän aikaa askarruttanut, eli minkä ikäisenä viimeistään pitäisi gynekologille mennä? Entä pitääkö mainita etukäteen, jos haluaa PAPA-kokeen otettavan ja minkä ikäisenä se tulisi viimeistään ottaa?

        Olen vielä neitsyt, enkä ole vielä seurustellut ja kuukautiset ovat mielestäni normaalit ja muutenkin luulen kaiken olevan ihan päällisin puolin kunnossa, mutta eihän sitä koskaan tiedä....Eli onko minulla vielä teidän mielestänne aihetta mennä gynekologille?
        Minua jännittää ihan hirveästi "eka kerta", koska inhoan olla jo vähissä vaatteissa perheeni nähden, miten sitten ventovieraan ihmisen edessä, joka vielä tutkii alapäätäni. Pelkään myös, että alapääni on epänormaali ja jotain onkin vinossa... Entä haittaako se tutkimusta jos on kuukautiset tai on raskaana?

        PS. Mistä gynekologille saa varattua ajan? (näin tulevaisuutta silmällä pitäen)


      • 20-v tyttö
        Pelokas vm. 95 kirjoitti:

        Hei!
        Minullakin olisi lisää kysymyksiä. Eli olen pian 14-vuotias tyttö. Minua on jo pidemmän aikaa askarruttanut, eli minkä ikäisenä viimeistään pitäisi gynekologille mennä? Entä pitääkö mainita etukäteen, jos haluaa PAPA-kokeen otettavan ja minkä ikäisenä se tulisi viimeistään ottaa?

        Olen vielä neitsyt, enkä ole vielä seurustellut ja kuukautiset ovat mielestäni normaalit ja muutenkin luulen kaiken olevan ihan päällisin puolin kunnossa, mutta eihän sitä koskaan tiedä....Eli onko minulla vielä teidän mielestänne aihetta mennä gynekologille?
        Minua jännittää ihan hirveästi "eka kerta", koska inhoan olla jo vähissä vaatteissa perheeni nähden, miten sitten ventovieraan ihmisen edessä, joka vielä tutkii alapäätäni. Pelkään myös, että alapääni on epänormaali ja jotain onkin vinossa... Entä haittaako se tutkimusta jos on kuukautiset tai on raskaana?

        PS. Mistä gynekologille saa varattua ajan? (näin tulevaisuutta silmällä pitäen)

        Varsinaisesti ei gynelle tarvitse mennä, ennen kuin on ajatellut pillereita hankkia tai ennen kuin on harrastanut seksiä. Tietysti jos uskoo, että on joku tulehdus, niin soitetaan normaalia kautta aika terveydenhoitajalle, jonka kautta pääsee sitten gynelle ja/tai papa-kokeeseen, jos on tarvetta.
        Mutta ilmeisesti omassa tapauksessasi ei ole mitään tarvetta, koska kaikki on "päällisin puolin" kunnossa..?

        Tavallisessa tutkimuksessa menkoilla ei ole väliä, papaan olisi parempi mennä silloin kun ei ole menkkoja. Raskaudesta en tiedä.
        Terveyskeskukseen kun soittaa, että haluaa ajan gynelogiseen tarkastukseen, niin siitä pääsee etenemään. Ja kyllä sitä kannattaa mainita, että haluaa myös papan otettavan (kun ei voi olla varma ottaako ne sen vai ei automaattisesti)..

        Näin asiat omien tietojeni mukaan menevät.


    • olkij

      Kysyisikö joku "ekaa kertaa" gynelle menevä naispuolinen tuollaisia kysymyksiä? Joku teinipoika/äijä taas haluaa tietää, missä asennossa tutkimus tehtiin ja miten "ulkoiset sukupuolielimet" tutkittiin.

      • geaswq

        Miksi ei kysyisi, kyllä mua ainakin askarrutti miten tutkimus tapahtuu.


      • geaswq
        geaswq kirjoitti:

        Miksi ei kysyisi, kyllä mua ainakin askarrutti miten tutkimus tapahtuu.

        "Peseydyn ennen tutkimusta mutta nykyisin taitavat suihkauttaa joka tapauksessa desinfiointiainetta ennen tutkimusta niin että jos ei just ennen vastaanottoa ehdi alasuihkuun "

        Siis mitä, desinfiointiainetta? Olen itse käynyt vain kerran, joten en tiedä onko tuo totta. Minkä ihmeen takia desinfiointiainetta ja voiko noin arkaan paikkaan ylipäätään suihkuttaa desinfiointiainetta? Tiputin nimittäin kerran tipan haavan desinfiointiainetta emättimeeni ja se poltti kuin liekki.


      • vhnmvgnmgcnfcgnjcgmn

        No mitä väliä? Totuus on kuitenkin, että moni tutkimukseen ensimmäistä kertaa menevä ajattelee samoja asioita. Ihan sama millä motiivilla kysely tehtiin. joku voi siitä silti hyötyä.


    • onnetontuuri

      1. Miksi kävit gynekologilla?
      Menkat kesti kuukauden ja sitten oli kahden päivän tauko ja taas kuukauden menkat. Lääkäri määräs gynelle koska siihen hormonihäiriöön auttaa vaan piilerit.

      2. Oliko gynekologi nainen vai mies?
      Nainen. Asun paikkakunnalla jossa ei oo vara valita, pitäs mennä kaupunkiin jos haluaa jonkun tietyn.

      3. Kuinka paljo piti riisua?
      Vaan kaikki housut.

      4. Saitko riisua sermin takana?
      Ei ole mitään sermiä, ei neuvolassa eikä lääkärihuoneessa. Mutta siellä on semmone vessa koppi missä on naulakko, siellä piti riisua.

      5. Millasessa asennossa tutkimus tehtiin?
      Selällään ja jalat niissä telineissä, ja haarat piti olla niin auki kun vaan sai.

      6. Mitä tutkimuksia tehtiin?
      Oon käyny kolme kertaa vaan ja kahella kerralla se laitto vaan sen "ankan" sisään ja otti papa näytteen, nyt kolmannella kerralla sen lisäks työnsi sormet ja kokeili vatsan päältä kohdun jne.

      7. Miten ulkoiset sukupuolielimet tutkittiin?
      Ei mitenkään, eikä sen kummemmin katsonukaan, sano vaan aina lopussa että normaalin näköinen koko juttu.

      8. Tutkittiinko rinnat?
      Ei.

      9. Pitikö alapäätä siistiä (esim. sheivata tai pestä) ennen tutkimusta?
      Ei jos ei sitä muutenkaan tee :) Ite pesen aina kotona ennen menoa.

      10. Minkä ikäsenä kävit ekan kerran?
      Olin kahdeksannella luokalla kun ne menkka ongelmat alkoi, eli..olin siis 15. Nyt olen 20. Kun syö pillereitä pitää käydä kahden vuoden välein tarkastuksessa, ainakin täällä.

      Muuten en ole oikein ikinä sinut siellä käynnin kanssa :) Hirveän epämiellyttävä olo ja ahdistaa paljon. Täällä päin kun ei niitä gynelääkäri vaihtoehtoja ole paljoa, ei ole vara valita, ja suurin syy siihen miks on epämiellyttävä käydä on se lääkärin kohtelu, vaikka onkin nainen.
      Ensimmäisen kerran jälkeen olen kahtena muina kertoina vaatinut toista lääkäriä, mutta kun ei ole niin ei ole. Eli ihan kannattaa kaikkien vaihtaa lääkäriä jos on oikeasti paha käydä!!
      Sillä naisella on tapana aloittaa siitä suurimmasta "ankasta" kokeilla sitä ilman liukuvoidetta ja sitten tuumia vain " ei mahdu" ja ottaa pienenpi ja taas kokeilee ilman liukuvoidetta. Sitten viimeisenä se kokeilee pientä (jos sattuu niitä olemaan siinä lähellä) ja laittaa sen ilman liukastetta, sitten kun on sen survonut sitten vasta tajuaa "vois vähän tuota voidetta laittaa". Joka käynnin jälkeen on pitänyt alapäätä hoitaa viikko bebanthen kuurilla..
      Itse asiassa viime viikolla kävin taas pillereiden reseptin uusimisen takia tarkastuksessa, yritin vaihtaa lääkäriä mutta neuvolasta sanoivat että loppu vuoden ajan ei ole muita tarjolla, pakko siis oli mennä.
      Sama juttu taas toistui, isoimmasta aloitti testailemaan ja ilman voidetta, ekan ja isoimman ankan kohdalla tuntu miten tuli haava häpyhuuleen ja sisälle. Nainen taas tuumi "liian iso" viimein ku sai ihan sopivan kokosen mutta liian ison silti laitettua ja älys laittaa liukastetta niin tuntu oikein miten haavoja kirveli se voide.
      Sitten näytettä ottaessa se sorkki ja möhli jotenki, ja se ankka rämpsähti kiinni ja mulla jäi sitten pillun sisältä nahkat väliin. Tuli kaikki kirosanat muuten huudettua ääneen ja samantien. Eukko vaan tuumi "oho, ei oo tämä aamu oikein alkanu vielä kunnolla" ja naureskeli päälle..
      Onneks se neuvolatäti oli siinä paikalla avustamassa, jospa ensikerralla se tajuis kunnolla kun sanon että haluan toisen lääkärin :)

      • onnetontuuri

        Niin se piti vielä sanoa, että se ankka rämpsähti kiinni siksi, koska se ei löytäny muovista tarpeeksi pientä tutkimusvärkkiä niin se joutui ottamaan yläosan muovista ja alaosan siitä "teräksestä" (mitä se nyt on se teräksen värinen materiaali), ja koska ne ei ollut samaa materiaalia ja erikokoiset tutkimus sattui ja tuntui pahalta.
        Ja muistakaa se, että jos gynellä on joku harjoittelija mukana teillä on oikeus vaati ettei se ole paikalla tutkimuksen ajan!! Itse ihan ekalla kerralla en sitä tiennyt, ja siellä oli harjoittelija tuijottamassa vieressä, oli pikkusen kiusallista kun muutenki olin ekaa kertaa joko juttussa. Myöhemmin neuvolatäti kyseli että miten meni tarkastuksessa ja kerroin hänelle että siellä oli harjoittelija, neuvola täti vähän hermostu ja sano että aina täytyy "potilaalta" kysyä haittaako ja jos haittaa harjoittelijan on poistuttava!
        Toisella käynnillä siellä oli joku nuori mies harjoittelija, gyne ei kysynyt taaskaan multa haittaako, mutta olin tällä kertaa viisaampi ja sanoin heti sisälle astuttuani "minä en mitään harjottelijoiden tuijotusta tarvii, ulos!" ja näytin pojalle ovea. Gyne ei sanonu mitään eikä viime kerralla ollu mtn harjottelijaa. (neuvolasta joku nainen on yleensä avustamassa normaaleissa käynneissä, ne antaa gynelle välineet ja täyttää laput valmiiks jne. sitä ei voi käskeä pois :) )


    • 22

      1. Miksi kävit gynekologilla?
      halusin 15 vuotiaana e-pillerit
      2. Oliko gynekologi nainen vai mies?
      nainen, taisipa siellä olla kaksikin
      3. Kuinka paljo piti riisua?
      sen verran että housut ja alkkarit pois
      4. Saitko riisua sermin takana?
      riisumiseen oli varattu oma pieni pukuhuone, johon pääsi toimenpidepöydän vierestä
      5. Millasessa asennossa tutkimus tehtiin?
      selinmakuulla, jalat haarallaan semmoisiin ''telineisiin''
      6. Mitä tutkimuksia tehtiin?
      normaali sisätutkimus ja papa-koe
      7. Miten ulkoiset sukupuolielimet tutkittiin?
      ei muistaakseni mitenkää, kaipa se katsoi samalla
      8. Tutkittiinko rinnat?
      ei, neuvottiin miten itse tutkitaan
      9. Pitikö alapäätä siistiä (esim. sheivata tai pestä) ennen tutkimusta?
      ei
      10. Minkä ikäsenä kävit ekan kerran?
      15

    • cfbf

      1. Miksi kävit gynekologilla?
      tarkastuksessa

      2. Oliko gynekologi nainen vai mies?
      Mies

      3. Kuinka paljo piti riisua?
      Housut pois.

      4. Saitko riisua sermin takana?
      Joskus on ollut sermi huoneessa, joskus ei. ja gyne on aina tällä aikaa joko laittanut tutkimusvälineet esille, tai kirjoittanut tietokoneelle, että vaikka ei olisi ollut sermiä, niin on ihan rauhassa saanut riisua

      5. Millasessa asennossa tutkimus tehtiin?
      Selällään olin jalat jalkatuissa

      6. Mitä tutkimuksia tehtiin?
      Perussetti. Eli papa ja tunnusteltiin kohtu ja munasarjat sekä kohdun takaosa.

      7. Miten ulkoiset sukupuolielimet tutkittiin?
      Ihan vainkatsoi ja sitten vähän levitti häpyhuulia ja tarkisti sieltä ihon kunnon ja emättimen suuaukon. Tämä vaihe kesti ehkä sekunnin, jos sitäkään, jonka jälkeen laitettiinkin jo spekula sisään. (ulkoiset sukupuolielimet tutkitaan aina tuossa spekulan sisäänlaittoviaheessa. Sitä vaan ei sen takia itte huomaa)

      8. Tutkittiinko rinnat?
      Tutkittiin, mutta sisätutkimuksen jälkeen, eli ei tarvinnu olla kokonaan alasti. Varmisti myös, että tutkin itse ja että on opetettu.

      9. Pitikö alapäätä siistiä (esim. sheivata tai pestä) ennen tutkimusta?
      No ei todellakaan. Siis jos itse pitää tyylistä, niin saa mennä sheivattunakin, mutta sitä ei tarvitse tehdä ennen tutkimusta. Joku gyne muuten jossain lehdessä suositteli, että riittää jos tekee aamulla alapesun eikä missään nimessä saippuaa.

      10. Minkä ikäsenä kävit ekan kerran?
      22 tai 23 en muista

      Ja muistakaa että terveyskeskuksissa ei ole gynekologia (todella harvoissa kunnissa käy gynekologi terveyskeskuksessa). Siellä tehdään kuitenkin gynekologisia tutkimuksia esimerkiksi yleislääkärin toimesta ja tämä ei sitten ole gynekologilla käynti vaan gynekologisessa tutkimuksessa käynti. Gynekologeja löytyy sairaaloista ja yksityisiltä lääkäriasemilta. Elkää hermostuko pilkun viilaamisesta, mutta niin monella on väärinkäsityksiä tästä jutusta. :)

      • KLODHFB

        Osaako joku suositella, milloin kannattaa viimeistään käydä gynekologilla ja mistä syistä? Ja mistä aika kannattaa varata? Olitteko terveyskeskuksessa gynekologisessa tutkimuksessa vai jollain yksityisellä gynekologilla? Pitääkö olla joku tosi hyvä syy, vai kannattaako mennä vain tutkimukseen?


      • 17+3
        KLODHFB kirjoitti:

        Osaako joku suositella, milloin kannattaa viimeistään käydä gynekologilla ja mistä syistä? Ja mistä aika kannattaa varata? Olitteko terveyskeskuksessa gynekologisessa tutkimuksessa vai jollain yksityisellä gynekologilla? Pitääkö olla joku tosi hyvä syy, vai kannattaako mennä vain tutkimukseen?

        1) Osaako joku suositella, milloin kannattaa viimeistään käydä gynekologilla ja mistä syistä? 2) Ja mistä aika kannattaa varata? 3) Olitteko terveyskeskuksessa gynekologisessa tutkimuksessa vai jollain yksityisellä gynekologilla? 4) Pitääkö olla joku tosi hyvä syy, vai kannattaako mennä vain tutkimukseen?

        1) jos on jotain ongelmia alakerrassa tai rinnoissa tai tarvitsee ehkäisyä tai ei onnistu tulemaan raskaaksi yrityksistä huolimatta. Noin typistetysti. Jos mietit mitä gynekologi -sana merkitsee, keksit lisää syitä sinne hakeutumiseen (=naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri. Eli kaikki jutut mitä nyt erityisesti naisen terveyteen voi liittyä)
        2) Jos itse hakeudut omatoimisesti gynekologille, voit varata ajan vain yksityisiltä terveysasemilta. jos tahdot selvitä helpommalla ja halvemmalla, kannattaa aika varata terveyskeskuksesta lääkärille. jos hän katsoo, että tarvtiset erikoislääkärin (siis gynekologin) konsultaatiota, hän antaa sinulle lähetteen sairaalaan, josta sinut kutsutaan erikseen poliklinikalle.
        3) molemmissa paikoissa voi käydä. Itse olen ollut sekä terveyskeskuksessa yleislääkrin suorittamassa gynekologisessa tutkimuksessa ja yksityisellä gynekologin vastaanotolla sekä naistentautien polilla gynekologin vastaanotolla.
        4) Ei kai siihen mitään tosi hyvää syytä tarvita. jos kiinnostaa gyn. terveyden varmistaminen, sekin käy ihan hyväksi syyksi hakeutua tutkimukseen. Terveyskeskukset tosin ovat nykysin niin kuormitettuja ettei sinne ehkä tuolla syyllä pääse - ainakaan nopeasti.

        ja on siellä varmaan ihan hyvä ainakin kerran elämässään käydä? itse ainakin ajattelen näin kun mietin miten helpottavaa kuitenkin oli kuulla, että kaikki on normaalia (vaikkei sitä suuremmin epäillytkään).


    • ööö...........

      1. Miksi kävit gynekologilla? Terkkari vaan koulus sano et vois sinnekki tarkastukseen mennä
      2. Oliko gynekologi nainen vai mies? Mies okein vanha ja siinä oli joku avustaja mutta sanoin sille et menee kuuseen mut ei menny.........
      3. Kuinka paljo piti riisua? Ihan kaikki
      4. Saitko riisua sermin takana? no en se katto vierestä ja se otti mun pikkarit ja tutki niitä
      5. Millasessa asennossa tutkimus tehtiin? No sellasessa gynekologisessa asennossa
      6. Mitä tutkimuksia tehtiin? kaikki maholliset
      7. Miten ulkoiset sukupuolielimet tutkittiin? katsomalla tunnustelemalla.
      8. Tutkittiinko rinnat? joo
      9. Pitikö alapäätä siistiä (esim. sheivata tai pestä) ennen tutkimusta? ei
      10. Minkä ikäsenä kävit ekan kerran? 14w.

      • kauhistunut

        siis toihan on tosi töykeetä!ei lähteny pois vaikka pyysit.Ja viel hipelöi sun alkkareita!sairasta.Muutenki ällöjä tollaset pedopappat.


    • 1. Miksi kävit gynekologilla? poikaystävän painostuksesta ja pillereitten vuoksi.

      2. Oliko gynekologi nainen vai mies? nainen, noin 50-60v

      3. Kuinka paljo piti riisua? kaikki housut vaan

      4. Saitko riisua sermin takana? en, siinä piti seistä vaa lääkärin hääries välineitä saataville

      5. Millasessa asennossa tutkimus tehtiin? makuulla, jalat telineillä

      6. Mitä tutkimuksia tehtiin? perustutkimus vaan.

      7. Miten ulkoiset sukupuolielimet tutkittiin? sormin ja katsellen

      8. Tutkittiinko rinnat? ei, ei edes kysytty että tutkinko ite tai haluanko et ne tutkitaan.

      9. Pitikö alapäätä siistiä (esim. sheivata tai pestä) ennen tutkimusta? En ite ainakaa sheivannu, iha eau naturellina menin.

      10. Minkä ikäsenä kävit ekan kerran? 21v ,eli vasta nyt kun ei ole aikaisemmin ollut tarvetta, eikä nytkään periaattees ollut, mutta kun tuo isäntä painosti.......

    • päätimpä vastata

      1. Miksi kävit gynekologilla? huoli terveydestä
      2. Oliko gynekologi nainen vai mies? vanha mies
      3. Kuinka paljo piti riisua? vain housut. sukat jäi
      4. Saitko riisua sermin takana? ei
      5. Millasessa asennossa tutkimus tehtiin? perus: selälteen
      6. Mitä tutkimuksia tehtiin? kaikenlaista: ultralla munasarjat, virtsarakko ja kohdunkaulasta jotain ym. selitteliä vaan että nyt tää ja tää ja tää vielä
      7. Miten ulkoiset sukupuolielimet tutkittiin? ei tietoa, ei kai mitenkään
      8. Tutkittiinko rinnat? ei
      9. Pitikö alapäätä siistiä (esim. sheivata tai pestä) ennen tutkimusta? mulla oli juuri kuukautiset (syystä)
      10. Minkä ikäsenä kävit ekan kerran? 23

      • ..

        Hei, haluaisin vain kysyä että jos en halua mennä yksityiselle vaan yleiselle terveyasemalla gynekologille niin mistähän löydän numeron. Kiitos.


      • ei tarvi jännittää
        .. kirjoitti:

        Hei, haluaisin vain kysyä että jos en halua mennä yksityiselle vaan yleiselle terveyasemalla gynekologille niin mistähän löydän numeron. Kiitos.

        terveyskeskuksen ajanvarauspuhelimeen ja sanot että gynelle aikaa varaat (ainakin mä tein niin)


        1. Miksi kävit gynekologilla? Pillereiden takia, eka tutkimus myös.
        2. Oliko gynekologi nainen vai mies? Nainen, sain itse valita ja en todellakaan halua miehelle, johtuen että minut raiskattiin kun olin nuori.
        3. Kuinka paljo piti riisua? Housut. Ja kengät tietty =))
        4. Saitko riisua sermin takana? En? =))
        5. Millasessa asennossa tutkimus tehtiin? Perus eli selälleen tutkimuspöydälle ja jalat telineisiin.
        6. Mitä tutkimuksia tehtiin? Ulkoiset sukupuolielimet, kohtu, sisätutkimus
        7. Miten ulkoiset sukupuolielimet tutkittiin? Katsomalla.
        8. Tutkittiinko rinnat? Ei.
        9. Pitikö alapäätä siistiä (esim. sheivata tai pestä) ennen tutkimusta? Ei tarvi siistiä!! Kävin kotona suihkussa ennenkuin menin lääkäriin. Itse henk.koht. ajelen osan karvoista alapäästä, mutta kyllä mulla oli sänki kun gynelle menin... jaksa gynen takia sheivailla =))
        10. Minkä ikäsenä kävit ekan kerran? Hmm olin joku 16 vanha silloin.

        Ja näin sanon että ei sitä tarvitse jännittää! Tai tottakai se jännittää, itse ajattelin että kuolen kun sydän hakkasi kurkussa kun olin odotusaulassa. Kädet hikosivat yms. perus jännitystä. Meinasin mennä pakokauhun valtaan kun lääkärin huoneeseen menin, mutta nuori lääkäri kertoi että mitä tekee ja sitä ennen juttelimme kun hän kysyi että onko eka kerta ja että jännittääkö. Se auttoi jotenkin minun jännitystä, kun lääkäri tiesi että jännittää ja sai puhua asiasta hänen kanssaan. Oli mukava kokemus kaikenkaikkiaan =)) (vaikka eihän nyt kukaan varmaan mielellään käy alapäätään näyttelemässä...)


      • 2+5
        .. kirjoitti:

        Hei, haluaisin vain kysyä että jos en halua mennä yksityiselle vaan yleiselle terveyasemalla gynekologille niin mistähän löydän numeron. Kiitos.

        Terveyskeskuksissa ei ole gynekologeja vaan yleislääkärit tekevät gynekologisia tutkimuksia siellä. Vain harvoissa terveyskeskuksissa vierailee gynekologi.

        Jos tahdot gynekologille, sinun on mentävä joko yksityiselle tai haettava lähete terveyskeskuslääkäriltä (joka kyllä ennen lähetteen kirjoittamista tekee gynekologisen tutkimuksen päättääkseen tarvitsetko gynekologin palvelua julkiselta puolelta).

        Puhelinnumerot yksityisille löydät puhelinluettelosta kohdasta lääkäriasemat. Myös netistä löytyy.

        Terveyskeskuksen puhelinnumeron löydät senkin puhelinluettelosta. Myös netistä löytyy googlaamalla.


      • Anonyymi
        ei tarvi jännittää kirjoitti:

        terveyskeskuksen ajanvarauspuhelimeen ja sanot että gynelle aikaa varaat (ainakin mä tein niin)


        1. Miksi kävit gynekologilla? Pillereiden takia, eka tutkimus myös.
        2. Oliko gynekologi nainen vai mies? Nainen, sain itse valita ja en todellakaan halua miehelle, johtuen että minut raiskattiin kun olin nuori.
        3. Kuinka paljo piti riisua? Housut. Ja kengät tietty =))
        4. Saitko riisua sermin takana? En? =))
        5. Millasessa asennossa tutkimus tehtiin? Perus eli selälleen tutkimuspöydälle ja jalat telineisiin.
        6. Mitä tutkimuksia tehtiin? Ulkoiset sukupuolielimet, kohtu, sisätutkimus
        7. Miten ulkoiset sukupuolielimet tutkittiin? Katsomalla.
        8. Tutkittiinko rinnat? Ei.
        9. Pitikö alapäätä siistiä (esim. sheivata tai pestä) ennen tutkimusta? Ei tarvi siistiä!! Kävin kotona suihkussa ennenkuin menin lääkäriin. Itse henk.koht. ajelen osan karvoista alapäästä, mutta kyllä mulla oli sänki kun gynelle menin... jaksa gynen takia sheivailla =))
        10. Minkä ikäsenä kävit ekan kerran? Hmm olin joku 16 vanha silloin.

        Ja näin sanon että ei sitä tarvitse jännittää! Tai tottakai se jännittää, itse ajattelin että kuolen kun sydän hakkasi kurkussa kun olin odotusaulassa. Kädet hikosivat yms. perus jännitystä. Meinasin mennä pakokauhun valtaan kun lääkärin huoneeseen menin, mutta nuori lääkäri kertoi että mitä tekee ja sitä ennen juttelimme kun hän kysyi että onko eka kerta ja että jännittääkö. Se auttoi jotenkin minun jännitystä, kun lääkäri tiesi että jännittää ja sai puhua asiasta hänen kanssaan. Oli mukava kokemus kaikenkaikkiaan =)) (vaikka eihän nyt kukaan varmaan mielellään käy alapäätään näyttelemässä...)

        Hyvä, että valitsit naislääkäri. Kerran raiskattuakaan ei saa raiskata lääketieteen varjolla.


    • minäääääääääääääääää

      voiko itse valita että onko gynegologi mies vai nainen??? =))

    • nipsus

      Terveyskeskuksessa omalääkärini on mies. Tahtoisin kuitenkin ,että mielummin nainen tekisi sen gynekologisen tutukimuksen ( se jännittäisi vähemmän ). Ei taida siis olla muuta mahdollisuutta kuin varata yksityiseltä gynekologilta aika ?

    • assiheppa

      Heippa, mitä sanotte siitä että mun mieheni on gynekologi ja se tutkii mut aina puolen vuoden välein työpaikallaan ja on aina tutkinu mun rinnat ja kohdun peräaukon kautta (aina yhtä kauheelta tuntuu se sormi siellä suolessa vaikka hellästi laittaa sinne sen sormensa)

      • Anonyymi

        Miehellesi et siis riitä. Olen pahoillani puolestasi, kun hän sormettelee muita naisia päivät pitkät.


    • eswzdfrxgtch

      No on sillä aika pitkät sormet, kun rinnatkin kykenee tukimaan peräaukon kautta.

    • assiheppa

      TOSI HAUSKAA!!

    • kekkolologi

      Se on tosi jännä että vielä nykyisenkään valistuksen aikana ei enin osa naisista ymmärrä, että ei siellä kotikunnan terveyskeskuksesa ole oikeasti mitään gynekologeja. Gynekologit ovat ihan muutamaa harvaa poikkeusta lukuun ottamatta suurissa sairaaloissa joissa on synnytystoimintaa tai sitten yksityispraktiikoilla. Ei se terveyskeskuksen yleislääkärin tekemä tutkimus välttämättä ollenkaan aina piirustusten mukaan mene. Ei liioin diagnoosinkaan tekeminen. Jos on vähänkin ylimääräistä rahaa, niin suosittelen yksityistä gyneä niin myös kokemus on paljonkin miellyttävämpi. Yksityisellä puolella kohtelu on yleensä aivan toista luokkaa kuin kunnallisella puolella. Niin monesti myös ammattitaito varsinkin, kun näiden terveyskeskusten tumpeloiden työsuorituksia seuraa. Yksityisellä puollellakin kannattaa silti hieman valikoida kenelle menee. Kokemuksia kannattaa kysellä ja yleensä myös lääkärikeskuksen vastaanotossakin ollaan yhteistyöhaluisia. Kannattaa harkita!

    • Musmansikka

      Haluaisin kysäistä paria juttua.
      Olen 20- vuotias nainen ja olimme poikaystävni kanssa ensimmäisen kerran yhdynnässä vuosi sitten (se oli ensimmäinen kertani eikä muita kumppaneita ole ollut) En ole koskaan käyttänyt pillereitä, kondomia kylläkin aina.

      Haluaisin siis tietää onko vielä tarvetta mennä gynekologille? Sillä en ole koskaan käynyt. Kuukautisten, eikä minkään muun kanssa ole ollut ongelmia ja minut on rokotettu papillomavirusta vastaan yläasteella.

      Kiitos vastauksista jo etukäteen! =)

    • ää

      Hei

      Pitääkö olla vanhempien lupa tai pitääkö niiden ylipäätäänsä tietää että käy gynellä?

    • mehukuppi

      Hei nipsus, kyllä minunkin oma lääkäri tuolloin oli mies ja ystävällisesti terveyskeskuksen naiselta kysyin, että onko mahdollista ensimmäiselle kerralle saada naista ja se sanoi vain että ilmanmuuta, rohkeasti vaan kysyyy niin aika varataan kyllä naiselle :)

      Ja musmansikka, gynekologisiin tutkimuksiin suositellaan mentävän silloin kun aloittaa seksielämän, niin minulle aikanaan koulun terveydenhoitaja sanoi...

      ää : vanhempasi eivät saa tietää josset halua :)

    • heppatyttö97

      minulla on ongelma kun menkkani pitäisi sattua juuri ratsastus leirille elokuun alkuun ja terkkarilla en kerennyt käymään ennen koulun loppumista. Haluaisin kuitenkin siirtää menkat mutta äitille en voi kertoa (tietyistä syistä) niin miten saan esim. edes yhden laatan ilmaiseksi nii ettei porukkani saa kuulla asiasta?

      Olen pian 14 vuotta ja kuukautisissa ei ole ollut ongelmaa vaikka kierto ei ole päivätarkalleen säännöllinen.

    • ää

      maksaako gynel käynti jos on alaikänen

      • Kyselemällä selviää

        Terveyskeskuksissa ei yleensä ole gynekologeja ja yksityisgynekologi veloittaa jokaiselta asiakkaalta maksun. Ilmeisesti myös poliklinikkamaksu julkisella puolella veloitetaan jos terveyskeskuslääkäri on lähettänyt sinne gynekologille.


    • heiskku91

      1. Miksi kävit gynekologilla? olin tarve ehkäisyyn
      2. Oliko gynekologi nainen vai mies? nainen
      3. Kuinka paljo piti riisua? housut veks ja rintaliivit avata valmiiks paidan alta vaan et oli helmpompi nostaa paitaa ylös sit
      4. Saitko riisua sermin takana? jep oli sellanen verho tai vastaava
      5. Millasessa asennossa tutkimus tehtiin? puoli istuvassa jalat telineissä
      6. Mitä tutkimuksia tehtiin? normit sisätutkimukset ja papa
      7. Miten ulkoiset sukupuolielimet tutkittiin? kattomal kai vaa
      8. Tutkittiinko rinnat?juu
      9. Pitikö alapäätä siistiä (esim. sheivata tai pestä) ennen tutkimusta? en ite ainakaan tehnyt yhtään mitään pesin normin aamupesun ja sii oli sit
      10. Minkä ikäsenä kävit ekan kerran? 19v joku puol vuotta sitten

    • nandushka

      1. Miksi kävit gynekologilla?
      - Raskauden suunnittelu miehen kanssa. Katsottiin että kummallaki on paikat kunnossa lasta varten.
      2. Oliko gynekologi nainen vai mies?
      - Mies. Vaikka alussa pelkäsinkin että toivottavasti ei tule mies , mutta lopulta olikin ihan miellyttävä kokemus. Ehkä jopa kivempi kuin jos olisi ollut naislääkäri.
      3. Kuinka paljo piti riisua?
      - Pyysi riisumaan pikkuhousut, sain itse valita riisunko ne heti siinä tiskillä vai menenkö sermin taakse joka oli ihan vieressä. Menin sermin taakse .
      4. Saitko riisua sermin takana?
      - Sain riisua, mutta toisaalta se oli ihan sama riisunko siellä vai en, koska matkaa hoitopöydälle oli sermistä ehkä 2m korkeintaan..
      5. Millasessa asennossa tutkimus tehtiin?
      - Normaalisti selällään maaten jalat telineissä..
      6. Mitä tutkimuksia tehtiin?
      - Tutkittiin nopeasti ulkoiset sukupuolielimet, otettiin klamydia ja papa-näyte, ultrattiin kohtu ja munasarjat ja lopuksi lääkäri tunnusteli sormet emättimessä kohdun ja munasarjat.
      7. Miten ulkoiset sukupuolielimet tutkittiin?
      - Katsomalla nopeasti, oli ohi ennen kuin huomasinkaan.
      8. Tutkittiinko rinnat?
      - Ei tutkittu. Olin niin nuori ettei vielä ollut tarvetta kun en ollut itsekään huomannut muutoksia. Jos olisi tarvinnut niin helppo juttu olisi ollut alapään jälkeen :D
      9. Pitikö alapäätä siistiä (esim. sheivata tai pestä) ennen tutkimusta?
      - Olin ajellut kaikki karvat aamulla ja pesassut , ei kuitenkaan liian tarkkaan jotta lääkäri huomaan mahdolliset muutokset valkovuodossa!
      10. Minkä ikäsenä kävit ekan kerran?
      - 25v

    • Puzipuzi -92

      1. Miksi kävit gynekologilla?
      - Olin juuri saanut e-pillerit käyttöön ja käytäntönä oli myös gynen tutkimus.
      2. Oliko gynekologi nainen vai mies?
      - Nainen.
      3. Kuinka paljo piti riisua?
      - Housut ja alushousut pois.
      4. Saitko riisua sermin takana?
      - Sain riisua.
      5. Millasessa asennossa tutkimus tehtiin?
      Selkä patjalla ja jalat telineessä (haarat auki).
      6. Mitä tutkimuksia tehtiin?
      - Kaikki perus; papa ja tunnusteltiin.
      7. Miten ulkoiset sukupuolielimet tutkittiin?
      - Katsomalla.
      8. Tutkittiinko rinnat?
      - Ei taidettu tutkia.
      9. Pitikö alapäätä siistiä (esim. sheivata tai pestä) ennen tutkimusta?
      - Ei minulle mitään erikseen sanottu, mutta kävin alapääpesulla ennen tutkimista.
      10. Minkä ikäsenä kävit ekan kerran?
      - Tämä kyseinen oli eka kertani ja se oli siinä 15-vuoden iässä (nykyään olen 19 ja en ole toista kertaa käynyt).

    • glasscube

      1. Miksi kävit gynekologilla?
      - E-pillereiden takia.
      2. Oliko gynekologi nainen vai mies?
      - Nainen, itse asiassa paikalla oli kaksikin, jotka yhdessä alapäätäni tuijottelivat.
      3. Kuinka paljo piti riisua?
      - Kaikki housut.
      4. Saitko riisua sermin takana?
      - En muista enää.
      5. Millasessa asennossa tutkimus tehtiin?
      - Siinä tavallisessa.
      6. Mitä tutkimuksia tehtiin?
      - Perushommat, tunnusteltiin onko kaikki ok ja papa otettiin.
      7. Miten ulkoiset sukupuolielimet tutkittiin?
      - En tiedä, kai ne niitä kattoi.
      8. Tutkittiinko rinnat?
      - Ei.
      9. Pitikö alapäätä siistiä (esim. sheivata tai pestä) ennen tutkimusta?
      - Ei tartte sheivata, mut oon kyl ite aamuisin pesaissut alapäätä vähän ennenkun oon vastaanotolle mennyt.
      10. Minkä ikäsenä kävit ekan kerran?
      - Taisin olla juuri täyttänyt 18.

    • ???gd

      Tuleeko gyne käynnillä potilaan ja lääkärin väliin sellainen este ettei näe lääkäriä??

    • höpönhöpön

      ei tule!

    • monochrome dolly

      Onko gynekologilla pakko käydä jos on ollut ekan kerran yhdynnässä, mutta ei mitään ongelmia, kipua ym ja ehkäisy kunnossa, ja olen terve, ja niin on kumppaninikin. Ja jos pitää niin äiti varmasti haluaa tietää syyn, ja sais kumminkin jonkun kamalan valitushepulin tai muun vihakohtauksen jos sais kuulla siitä että poikaystäväni kanssa seksiä olisin harrastanut. (olen 15, en ole vielä yhdynnässä ollut, mutta olis ihan kiva tietää) Gynekologilla käynti ei tietenkään ole ilmaista enkä sinne salaa pystyisi menemään siis monestakaan syystä.

    • mennii

      En ole käynyt ja olen 23, tänä vuonna 24... hävettää, ettei ole vielä tullut käytyä. On pitänyt muutaman kerran mennä, mutta on tullut jokin este (oikeasti).
      Nyt olen menossa ja pelottaa.. Ei ole tosin ollut kuin neljä kumppania, joiden kaikkien muiden, paitsi yhden kanssa, on käytetty kumia... se, jonka kanssa ei, oli vakikumppani n. 5 vuotta sitten (olen käynyt testeissä sen jälkeen, kaikki negatiivisia).. Kammottaa, että on jotain muutoksia.. Eikös niitä muutoksia ole yleensä niillä, jotka eivät käytä kumia ja ovat useiden ihmisten kanssa tai joiden kumppaneilla on ollut useita? Tiedän, että esim HPV voi tarttua, vaikka käyttää kondomia, mutta ei niin helposti..

      • Eivieläkertaakaan

        Minäkin täytin 24 ja en oo vieläkään kertaakaan käynyt.
        Aina on mukamas jokin este. Täytyy kyllä varmaan rohkaistua ja varata aika. Kyllähän se jännittää ja kun on vaan aina pitkittäny sinne menoa, niin kohta on vielä vaikempaa. Suosittelen sinullekin, että käyt!
        Haluaisin kyllä, että olis nainen siellä vastaanottamassa.


    • väliikö?

      mitä välii onko sermiä/verhoa jonka takana ottaa housut pois kun se näkee kuitenkin sun alapääs?

    • gynhyl

      Vastaan lyhyesti; säännollisesti käyn, ekan kerran kävin 17v.
      Nykyinen gyneni on mies, huoneessa on wc, joten siellä riisutaan housut pois ja sitten perus makuuasentoon jalat telineisiin. Ulkoisten osien tutkintaan en ole kiinniitääny huomiota, kun sisuksissa niitä tutkittavia kohteita on useampia.
      Joskus on joku kätilö tai lääkäriharjoittelija mukana ja aina on muistanu nykyinen gyne kysyä, että sopiiko että ylimääräinen silmäpari seuraa.

      Huuhtelen aina alapääni wc:ssä ennenkuin levitän jalkovälini näytille on meinaan lääkärin naama sen verran lähellä että on mielestäni kohteliasta pesasta paikat.
      Lääkäri tunnustelee käsikopelolla (on sille jokin hienokin sana olemassa) ja sitten tuikkaa sen dildonmuotoisen ultran sisuksiin ja kattoo, ettei mitään ylimääräistä tai poikkeavaa ole.

      Elämäni aikana minulla on ollut muutama miesgyne ja jokainen heistä ollut todella kohtelias ja helläkätinen. Naisia ollut useampia, mutta monet ovat tosi kovakouraisia...onhan heillä lyhyemmät sormet joten vaikempaa tunnustella joka sopukkaa, mutta siltikin..auts.

      Ja mitä nykyiseen gyneen tulee, aika hottis on :)

      • epäluuloinen

        onko nykyään pakko käydä ekaks kynellä,ennenku hankkii e-pillereitä?


    • poknbhfk

      eikö siellä käynti oo noloa!? mitä jos vaikka alapää haisee pahalle ja mitä jos oikeesti kiihottuis?

    • hhg

      1. Miksi kävit gynekologilla? vatsakipujen takia
      2. Oliko gynekologi nainen vai mies? eka oli nainen mutta sitten siihen tuli myös mies
      3. Kuinka paljo piti riisua? housut pois
      4. Saitko riisua sermin takana? joo
      5. Millasessa asennossa tutkimus tehtiin? no ihan perus niinku aina
      6. Mitä tutkimuksia tehtiin? öö no emmämuista
      7. Miten ulkoiset sukupuolielimet tutkittiin? ööö
      8. Tutkittiinko rinnat? ei
      9. Pitikö alapäätä siistiä (esim. sheivata tai pestä) ennen tutkimusta?eii
      10. Minkä ikäsenä kävit ekan kerran?14v

    • apuaa !

      oon -98 syntynyt tyttö ja alapääni on punainen, sekä valkovuoto on kokkareista ja haisee pahalle. Eli mistä mahtaa johtu ? ja mitä minun pitäisi tehdä ? Ja en tosiaan haluaisi mainita siitä äidille tietyistä syistä.

    • Tarvitaan hoitoa

      Jaa mistähän "syystä". Hiiva tai emätintulehdus voi tulla aivan itseltäkin. Hyvin todennäköistä ettei äitisi pysty kuitenkaan auttamaan asiassa vaan tarvitaan lääkärikäynti ja lääkkeet ja siihen tarvitaan äidin rahapussia.

    • Tietämätön

      Onko kuukautisten siirtämisestä haittaa kun menee gynekologisiin tutkimuksiin? Tai kun esimerkiksi otetaan papa?

    • kokemusta on

      1. Miksi kävit gynekologilla?
      ---> th kehotti

      2. Oliko gynekologi nainen vai mies?
      ---> mies

      3. Kuinka paljo piti riisua?
      ---> kaikki vaatteet

      4. Saitko riisua sermin takana?
      --->joo

      5. Millasessa asennossa tutkimus tehtiin?
      --->makasin pöydällä ja jalat levällään (telineissä)

      6. Mitä tutkimuksia tehtiin?
      ---> gyne työnsi sormen sisään ja sit kepeilläki kokeili että sattuuko, ja sitten tutkittiin kohtu painelemalla ja sitten katsoi vaginan ja muuta.

      7. Miten ulkoiset sukupuolielimet tutkittiin?
      --->katsottiin & paineltiin ja kokeiltiin

      8. Tutkittiinko rinnat?
      --->kyllä
      9. Pitikö alapäätä siistiä (esim. sheivata tai pestä) ennen tutkimusta?
      ---> kävin pesulla aamulla ja sen lisäksi gyne huuhteli,rasvasi ja hieroi sen puhtaaksi.

      10. Minkä ikäsenä kävit ekan kerran?
      --->14 ja olen nyt 20 olen käynyt joka vuosi pari kertaa!:) ja se kannattaa


      ps. ei kannata pelätä gynellä käymistä koska se on varsin kiihottavaa jos se on mies

      • Ohhohhh!

        "9. Pitikö alapäätä siistiä (esim. sheivata tai pestä) ennen tutkimusta?
        ---> kävin pesulla aamulla ja sen lisäksi gyne huuhteli,rasvasi ja hieroi sen puhtaaksi."

        "ps. ei kannata pelätä gynellä käymistä koska se on varsin kiihottavaa jos se on mies "

        Kyllähän tällaisiakin potilaita löytyy mutta fiksu gynekologi osaa suhtautua asiallisesti.

        Minulla on riittänyt mainiosti alapesu ennen lääkäriin menoa eikä lääkäri ole koskaan huuhdellut, rasvannut ja hieronut alapäätäni (lääkärit on ollut sekä naisia että miehiä). Tutkimusvälineen rasvaus on riittänyt ja se on työnnetty sisään ilman suurempaa "rassailua". Ehkäpä asiaan on vaikuttanut että olen jo iäkkäämpi nainen enkä ole flirttaillut lääkärin kanssa.


    • Eka gynis tulossa...

      Mä en tiiä milloin mun pitäis mennä gynikselle. Mä oon 16 v ja voin sanoa että olen harrastanut seksiä poikaystäväni kanssa ja nyt haluaisin e-pillerit.
      1. Onko jotain paikkaa mitä suosittelisitte / jotakin mukavaa lääkäriä HELSINGISTÄ?
      2. Ja vielä kun olen opiskelija niin paljonko nämä e-pillerit maksavat ja saako niitä ilmaiseksi aloituspakkaukset?
      3. Mitkä e-pillerit sinulla on käytössäsi?
      4. Vai voinko hankkia e-pillereitä muuten kuin käymällä gyniksellä?
      5.Olisiko gynikselle pitänyt mennä ennen ''ekaa kertaa''?
      6. Tarvitseeko e-pilllereihin vanhempien suostumusta tai mitään? Saako vanhemmat tietää asiasta??
      Olen vähän hukassa ja olisin iloinen jos joku vastaisi.

      • ruskokukka

        1. En osaa suositella ketään tiettyä.
        2. Itse sain 3kk aloituspaketin ilmaiseksi, ja kyseiset pillerit muutenkin aika edullisia. Tais olla alle parikymppiä 3kk satsi jos en nyt ihan väärin muista. Niitä on siis eri hintaisia!
        3. Gestodilat
        4. Vissiin lääkärin kauttakin saa, mutta lääkärikin tekee sit sen gynekologisen tutkimuksen kai. En ole ihan varma tästä :)
        5. Ei
        6. Ei tarvitse vanhempien suostumusta, mutta käsittääkseni alaikäisen vanhempi voi saada asian tietoonsa joskus myöhemmin.

        Jos pystyt, niin voisit puhua esim äidillesi että haluaisit pillerit niin hän voisi auttaa niiden hankinnassa?

        Toisaalta olen kyllä sitä mieltä että pillereitä ei kannata alkaa syömään liian nuorena. Ne ei ole riskittömiä, ja saattavat sekoittaa hormonikierron hyvinkin pitkäksi aikaa.. Sivuoireista puhumatta. Itse olen päälle parikymppinen ja sain ekat pillerit vähän aikaa sitten(en ole vielä ehtinyt aloittaa), siihen asti joka kerta käyttänyt kumia. Ja niitä pillereitä ei kannata hankkia myöskään siksi että poikkis haluaisi panna paljaalla!


    • LyckaTill....

      Jos kokeilee ekaa kertaa, voi saada 3 kk pillerit ilmaiseksi kunnasta /kaupungista riippuen. Kysy saako! Sen jälkeen reseptillä apteekista. Minulla maksavat 13,35 eur/ kk. E-pillereihin tarvitsee lääkäriltä reseptin; ei sen pakko ole olla gyne, kuka tahansa lääkäri (esim terveyskeskuksen yleislääkäri tai koululääkäri ) saa kirjoittaa reseptin. Gynelle ei ole pakko mennä koskaan, voihan ne e-pillerireseptinsä hankkia koko ikänsä terveyskeskuslääkäriltäkin/ ehkäisyneuvolasta /neuvolasta , jos reseptiä tarvitsee. Gynelle ei tarvitse mennä ennen eka kertaa. (jos ei halua aloittaa e-pillereitä ennen eka kertaansa huolehtiakseen ehkäisyn sillä tavalla). Apteekista saa ostaa myös ilman reseptiä kuka vain NorLevo-nimistä seuraavan aamun katumuspilleriä, jos esim kondomi on yöllä pettänyt. Vanhemmille ei kuulu sukupuolielämäsi. Et tarvitse heidän suostumustaan ehkäisyasioihisi eikä kukaan kerro heille. Lääkärillä on aina vaitiolovelvollisuus, samoin apteekilla. Kunhan et itse jätä huoneeseesi reseptejä/ pillereitä/ tyhjiä laatikoita lojumaan, niin että äitisi näkee siivotessaan. Äitisi voi myös salaa tietämättäsi lukea päiväkirjaasi/ blogiasi netissä/ e-mailejasi / näitä S24- palstoja, joten ota sekin huomioon, jos et halua hänen tietävän s-elämästäsi. Kun pyytää e-pillereitä, yleensä lääkäri haluaa tehdä sisätutkimuksen varmistuakseen, että kaikki on kunnossa, ja ottaa samalla tai lähettää sinut labraan papa-kokeeseen. Mikään näistä ei satu, mutta eihän se kivaa ole olla ilman pöksyjä vieraan edessä. Onneksi se ei kauaa kestä. Pillereitä on eri tyyppisiä; esim noin nuorelle saatetaan suositella mini-pillereitä . Jos niistä tulee sivuvaikutuksia (esim tiputtelevaa välivuotoa kiusallisesti harva se päivä) niin kannattaa reippaasti ottaa yhteyttä terveyskeskuslääkäriin ja pyytää pillerien merkin vaihtoa toisiin, että ikävät sivuvaikutukset lakkaavat. Älä suotta kärvistele ikävien sivuvaikutusten kanssa, vaan vaihda merkkiä (pillereissä on tuju lataus hormooneja ja sivuvaikutuksia voivat olla mielialavaihtelut, itkuherkkyys, täydellinen vastenmielisyys seksiin siis haluttomuus, migreeni, välivuodot, emätintulehdukset, kiukkuisuus ja kärttyisyys...). Jos selkeästi huomaa sivuvaikutuksia, vaihda merkkiä!

    • ei pelota.

      1. Miksi kävit gynekologilla?
      -perustutkimus.
      2. Oliko gynekologi nainen vai mies?
      - mies
      3. Kuinka paljo piti riisua?
      - kaikki housut ja myös kaikki paidat hetkeksi
      4. Saitko riisua sermin takana?
      - höpö höpö
      5. Millasessa asennossa tutkimus tehtiin?
      makasin pöydällä ja jalat levällään
      6. Mitä tutkimuksia tehtiin?
      -papa,vagina,kohtua paineltiin ja työnnettiin sisään kepit
      7. Miten ulkoiset sukupuolielimet tutkittiin?
      - Katsomalla ja kokeilemalla
      8. Tutkittiinko rinnat?
      - kyllä.
      9. Pitikö alapäätä siistiä (esim. sheivata tai pestä) ennen tutkimusta?
      - kävin pesulla ennen kun menin ja gyne suihkutti siihen vielä jotain
      10. Minkä ikäsenä kävit ekan kerran?
      -17

    • tietämätön

      Mitä mahtaa maksaa gynellä käyminen? tai joku abortti tms?

      • Lääkäriksi opikeleva.

        Gynellä käynti maksaa noin 40-100€ jos käyt yksityisellä, mutta jos menet kunnalliseen HUOM siellä sinua palveleva lääkäri ei ole gynekologi vaan yleilääkäri pääset ilmaiseksi. Abortin hinnoista en tiedä, mutta voit katsoa hintoja netistä googlaamalla.


    • Ihmettelenvaan

      Ja hyvät naiset mitä hyötyä teille siitä oli? Voisiko joku kertoa mitä näillä "kepeillä" tutkitaan?

      • Onko outoa

        Miksi yleensä käydään lääkärillä? Terveydestään huolehtiva ihminen käy lääkärillä jo ennen kuin on niin sairas että on pakko mennä hoitoon. Pahimmillaan se on silloin jo myöhäistä. Esimerkiksi papa-kokeella voidaan löytää syövän esiasteet ja saada parannettua ennen kuin lähtee henki.


    • Älytöntä

      Ymmärtäkää nyt että se on enimmäkseen turhaa. Kyse on törkeän laajamittaisesta lasten hyväksikäytöstä lääketieteen ja pervojen nimissä, jolla lääkefirmat ja lääkärit tienaa järjettömiä summia. Alaikäisille ei edes pitäisi määrätä e-pillereitä. Kondomin käyttö ei ole vaikeaa jos ikää on riittävästi. Ja sitten ihmetellään, miksi seksuaali-identieetti on hukassa, kun teinit joko hekumoi tai pelkää toimenpidettä. Nuorten syövät ovat hyvin epätodennäköisiä ja tuolla seulonnalla niitä tuskin löydetään. Eikö muka tunnustelemalla löytyvät kasvaimet huomaisi seksissä? Ja kuinka todennäköistä rintasyöpä on 15 vuotiailla? Eikö kukaan vanhempi ole huolissaan?

      • Lääkäriin luottava

        Syövän esiastetta ei löydä tunnustelemalla eikä papa-kokeessa tämä ole tarkoituksenakaan. Papa-kokeessa tutkitaan näytettä mikroskooppisesti. Jos löytyy jotain tunnustelemalla, syöpä on edennyt jo niin pitkälle että hoito edellyttänee aika radikaaleja toimenpiteitä. Pahimmillaan etäpesäkkeitä on ehtinyt levitä jo liikaa eikä hoito enää onnistu.

        Kondomi ehkäisee myös sukupuoli- ja muilta taudelilta. Joskus kondomista voi olla hyötyä vakiintuneessa parisuhteessakin niin nainen välttyy toistuvilta hiivatulehduksilta.

        Rintasyöpä on melkoisen harvinainen murrosiässä.


    • voi v

      Terveydestään huolehtivalla ihmisellä on terveelliset elämäntavat. Terveydestään epävarma käy lääkärillä joka asiasta, ja tekee niin kuin asiantuntija käskee ajattelematta itse ollenkaan. Tytön joka ei tarvitse e-pillereitä, ei tarvitse myöskään käydä gynekologilla. Himo ja rahanhimo ne löytää toisensa.

    • ruskokukka

      Vaikka vastauksia on jo kymmeniä eikä kukaa näitä varmaa enää luekaan niin vastaan ihan huvikseni :DD Kerron viimeisimmästä kerrasta:
      1. Miksi kävit gynekologilla?
      -Viimeksi syynä oli endometrioositutkimukset
      2. Oliko gynekologi nainen vai mies?
      -Nainen, sekä kaksi naispuolista hoitajaa auttamassa
      3. Kuinka paljo piti riisua?
      -Housut sekä pikkarit pois
      4. Saitko riisua sermin takana?
      -Toki
      5. Millasessa asennossa tutkimus tehtiin?
      -Maataan tutkimustuolilla/sängyllä/mikälie, jalat niille tarkoitetuilla paikoilla
      6. Mitä tutkimuksia tehtiin?
      -Otettiin papakoe yksi toinenkin näyte. Ultrattiin ja muutenkin tunnusteltiin.
      7. Miten ulkoiset sukupuolielimet tutkittiin?
      -Ei muistaakseni mitenkään, varmaan ihan silmämääräisesti tsekkas että on normaalin näköistä
      8. Tutkittiinko rinnat?
      -Ei
      9. Pitikö alapäätä siistiä (esim. sheivata tai pestä) ennen tutkimusta?
      -Ei pidä. Itse kyllä sheivasin sillä sheivaan sen muutenkin. Pesin kyllä myös - ihan vain kohteliaisuudesta.
      10. Minkä ikäsenä kävit ekan kerran?
      -Taisin olla 18, sukupuolitautiklinikalla

    • Hyväksikäytetty

      Jos teille on tehty tarpeeton sisätutkimus, niin kyse on raiskaukseen verrattavasta poliisiasiasta. Te voitte keltäytyä siitä, ja jos olette tehneet niin, niin se on ainakin raiskaus. Huonolla tuurilla teitä saatetaan vaatia käymään uudestaan, jotta asiasta ei kerrota. Ensin pitää myöntää asia itselleen että on hyväksikäytetty. Sitten ilmoittakaa ainakin vanhemmillenne ja kouluterveydenhoitajalle. Mieluummin mahdollisimman pian, koska mitä kauemmin asiaa miettii, niin sitä vaikeammaksi se käy, ja se voi jäädä vaivaamaan ja aiheuttaa vaikeuksia myöhemmissä ihmissuhteissa. Eka kerta kannattaa olla rakkaan kanssa.

      • Suhteellisuutta kiit

        Ohhoh! Tuo on jo aivan liian paksua että sairauden hoitoon liittyvä tutkimus tulkittaisiin seksuaaliseksi hyväksikäytöksi. Miten pystytään määrittelemään tarpeeton sisätutkimus? Moni naistentauti selviää varmuudella vain sisätutkimuksella eikä lääkäri tee sellaista vain huvin vuoksi tai vielä pahempaa oman seksuaalisen tarpeensa tyydyttämiseksi. Tutkimukseen on oltava selvät perusteet ja siitä voi ja saa kieltäytyä (samalla joutuu hyväksymään mahdollisesti paheneva sairaus).

        Kun puhutaan (ja varoitetaan) seksuaalisesta hyväksikäytöstä, se on rajattava nimenomaan niihin tilanteisiin kun siitä on todella kyse. Sairaanhoidon tutkimuksia ei voi määritellä hyväksikäytöksi (ääritapauksessa lääkärin ja kätilön tutkimukset synnytksen alussa). Täaalinen varoittelu voi toimia haitallisesti arkojen tyttöjen ja naisten kohdalla.


    • @pu

      Ja ihan yleensä hyväksikäytetyille sanoisin, että kerro asiasta rakkaallesi ja hän suree kanssasi. Ei kannata yrittää vältellä totuutta.

    • Oma valinta

      Miesten virtsaongelmat ja toistuvat virtsatietulehdukset eivät johtune yleensä eturauhasen liikakasvusta. Epäilen että ne johtuvat vääränlaisesta ruokavaliosta. Omien kokemusten mukaan hapokkaat juomat, jotkut ruoka-aineet kuten sianliha, ja joidenkin vitamiinien/hivenaineiden puutos aiheuttavat limakalvojen ärsytystä. Itselleni terveydenhoitaja tai urologi ei puhunut tästä mitään. Sen jälkeen muutin ruokavaliota, ja vuosia vaivanneet ongelmat hävisivät.

    • Niinpäniin

      Itse en ole aina ollut kovin varma auktoriteettien asiantuntemuksesta. Onko e-pillereitä haettaessa todettu joku sairaus? Eikö sisätutkimus olisi tarpeellisempi vasta raskautta harkitseville? Ensin tulee shokki jne.

    • lukeeko kukaan?

      1. Miksi kävit gynekologilla?
      Kuukautiskipujen takia, olin joka kk niin kipeä, että pyörtyilin milloin mihinkin ja oksentelin välillä
      2. Oliko gynekologi nainen vai mies?
      Nainen
      3. Kuinka paljo piti riisua?
      Housut pois
      4. Saitko riisua sermin takana? Ekalla ei, toisella pikku vessassa
      5. Millasessa asennossa tutkimus tehtiin?
      Tutkimuspöydällä, selälleen ja jalat levällään
      6. Mitä tutkimuksia tehtiin?
      Tunnusteltiin ettei tunnu nystyröitä/patteja vatsan peitteiden päältä, "ankannokka" vekotin työnnettiin sisälle ja katottiin että kaikki kunnossa, lisäksi katsottiin ultralla emättimen kautta.
      7. Miten ulkoiset sukupuolielimet tutkittiin?
      Katsomalla ja tunnustelemalla
      8. Tutkittiinko rinnat?
      Ei
      9. Pitikö alapäätä siistiä (esim. sheivata tai pestä) ennen tutkimusta?
      En ainakaan ite muuten ku kävin pesulla kotona
      10. Minkä ikäsenä kävit ekan kerran?
      15

    • mä vaa 01

      Öö oon 13 ja mulla on ollu kuukautiset 3kk myöhäs ja mitä terkkari tekee jos menee sinne kuukautisten poissa olon takia en haluu näyttää alapäätäni kellekkää

    • :))

      1. Miksi kävit gynekologilla? Luulin olevani raskaana
      2. Oliko gynekologi nainen vai mies? Nainen
      3. Kuinka paljo piti riisua? Kaikki..
      4. Saitko riisua sermin takana? En
      5. Millasessa asennossa tutkimus tehtiin? Polvillaan
      6. Mitä tutkimuksia tehtiin? Raskaustesti, laitettiin puikko alapäähän, tunnusteltiin alapäätä
      7. Miten ulkoiset sukupuolielimet tutkittiin? Käsin
      8. Tutkittiinko rinnat? Kyllä, painelemalla
      9. Pitikö alapäätä siistiä (esim. sheivata tai pestä) ennen tutkimusta? Pesin
      10. Minkä ikäsenä kävit ekan kerran? 22.v

    • pelottaa

      moi oon 15 vuotias tyttö ja mä en oo viel käyny gynekologilla >_> mua pelottaa ku kuulemma tänä vuon pitäs mennä jossai vaiheessa....ja mun mutsi kerto et se sattuu...en haluis mennä ikinä mut kuulemma on pakko...mua pelottaa ihan kauheesti mennä ja ku oon viel neitsytkin....

      • Ihmettelevä

        No minkäs takia sun sinne sitten pitäis mennä?? Ei tuon ikäsenä vielä tarvi. Vai onko sulla jotain erityistä tarvetta? Ei sua sinne kukaan pakottaa tietenkään voi. Ei mutsikaan!

        PS. On sulla muuten melkoinen mutsi kun ensin yrittää pakottaa ja sitten vielä pelottelee päälle!


    • Vierailija390

      1. Miksi kävit gynekologilla? Vuositarkastus

      2. Oliko gynekologi nainen vai mies? Nainen

      3. Kuinka paljo piti riisua? Housut vaan

      4. Saitko riisua sermin takana? En

      5. Millasessa asennossa tutkimus tehtiin? Selälteen ja jalat levälleen tukiin

      6. Mitä tutkimuksia tehtiin? Tutkittiin pimppi sormilla ja ultraäänellä myös pylly samoin

      7. Miten ulkoiset sukupuolielimet tutkittiin? Käsin

      8. Tutkittiinko rinnat? Kyllä, painelemalla

      9. Pitikö alapäätä siistiä (esim. sheivata tai pestä) ennen tutkimusta? Pesin, mutta en sheivannut kun tykkään olla luonnollinen

      10. Minkä ikäsenä kävit ekan kerran? Olin muistaakseni 14v

    • tyttö12apua

      Moi. Oon 12 v tyttö ja oon menossa gynelle 2.9. Muokattu pelottaa et se sattuu""! Auttakaa. Sattuuko se. ?? Onko pakko ottaa äitiä mukaan? Kiitos jo etukäteen vastauksista!

      • tyttö12apua

        Sori kirjotusvirheet


    • kummastunut

      Minkä ikäsenä pitäs mennä ekan kerran gynelogille kun en tiiä oikein olen16 v . Sattuuko se gynelogi tutkimus. Kun koulu terkkari ei puhu näistä mitään mulle

    • Anonyymi

      1. Alkoi kukauutiseet lian nuorena

      2. Mies

      3 . Pikuhosut ja farkut pos

      4. E n

      5 synytys aseto.

      6 entiedö

      7 en tajaua

      8.hieman

      9. En käynyt


      10 kävin tänän eli 9 vutiana

    • Anonyymi

      Totaa… on totta, ettei kouluterveydenhoitaja kertonut mitään gynekologista tytöille. 9 lk sitten uskaltauduin ennen koulun alkua käydä nuorisogynekologilla, joita siihen aikaan vielä oli 90’ luku. Siinä tutkimuksessa tämä nainen tutki alapäätä yrittäen ensin laittaa muoviset levittimet sisälle, mutta huomasi sitten, että kannattaa ensin tunnustella sormin. Totesi, että kaksi sormea mahtuu, eikä veny enempää. Eikä voinut tehdä sisätutkimusta hymenin muodon takia. Kaksi pientä aukkoa siinä ja rustoa aukkojen välissä. Tilanne oli siis huono ajatellen, että mulla oli poikakaveri, mutta hän ei sanonut silti mitään siihen, että immenkalvo ( hymen ) liian tiukka. Siihen aikaan sielläpäin missä asuin, poikakaverin kanssa harrastettiin yleensä seksiä aika varhain.
      Ensimmäinen seksikerta olikin sitten järkyttävä, mistä se gynekologi ei viitsinyt ilmoittaa, että näin tulee käymään. Repesin täysin alapäästä ja seksikin loppui siihen ja jouduimme siivoamaan poikakaverin kanssa koko sotkun sängystä ja pesemään koneellisen pyykkiä ( verta varmasti 300 ml)
      Ihmettelen gynekologia suuresti, kun ei kertonut mitään siitä, että olen ummessa. Huom! Tämä tapaus ei liity siihen, että normaalisti emätinkranssi katoaa iän myötä, vaan lääketieteellisesti kirurgisen toimenpiteen välttämättömyyteen.
      En halua peloitella, mutta joskus resurssien vähäisyys aiheuttaa tällaisen tilanteen ammattilaisella ( lääkärit)
      Myös silloin oli vallalla erikoinen poliittinen ilmapiiri, jolloin kuulin muitakin vastaavia tapauksia naisiin kohdistuvista heitteillejätöistä lääketieteessä 90’ luvulla.
      Mun emättimen aukko on edelleen pienikokoinen ja kun käyn gynekologilla, niin yleensä hän venyttää aukkoa instrumentilla, minkä olen kyllä huomannut tehottomaksi. Seksin suhteen miehet kyllä nauttii mun piukoista paikoista :)

    • Anonyymi

      1. Miksi kävit gynekologilla?
      - Runsaat kuukautiset ja joukko muita oireita
      2. Oliko gynekologi nainen vai mies?
      -Tällä kertaa mies
      3. Kuinka paljo piti riisua?
      -Housut pois, sisätutkimuksen jälkeen sitten vielä paita ja rintsikat pois
      4. Saitko riisua sermin takana?
      - Sain
      5. Millasessa asennossa tutkimus tehtiin?
      -selällään tutkimuspöydällä jalat jalustimissa
      6. Mitä tutkimuksia tehtiin?
      -Sisätutkimus, ultra, limakalvonäyte. papa jätettiin ottamatta, koska tämä gynekologikäynti oli sairaalassa ja minut sinne lähettänyt lääkäri oli jo papa-kokeen ja erään toisen näytteen ottanut ja olin käynyt myös verikokeissa ennen tätä käyntiä.
      7. Miten ulkoiset sukupuolielimet tutkittiin?
      -kuten yleensä: silmämääräisesti ja sitten vähän käänteli häpyhuulia tarkistaakseen myös sieltä ihon ja sen kunnon, toisessa oli ollut pieni ihonalainen patti, jota myös tunnusteli
      8. Tutkittiinko rinnat?
      -Kyllä. Etenkin, koska en itse niitä tutki (älkää ottako mallia minusta tässä asiassa, kaikkien kannattaisi omansa tutkia säännöllisesti), tutki myös kainalot (kuuluu rintojen tutkimiseen)
      9. Pitikö alapäätä siistiä (esim. sheivata tai pestä) ennen tutkimusta?
      -Ei. Sinne saa mennä ihan sellaisena kuin on, karvoineen, trimmattuna tai ilman niitä
      10. Minkä ikäsenä kävit ekan kerran?
      -ensimmäisen kerran ehkä 19 tai 20 vuotiaana. En uskaltanut aiemmin, koska toinen vanhemmistani tunsi noin puolet sen aikaisen paikkakuntamme lääkäreistä ja pelkäsin, että kertovat hälle. Odotin siis siihen asti kunnes muutin kotoa. Ihan turha pelko se oli, mutta teinit nyt pelkää kaikenlaisia epärealistisia asioita. Ei sitä olisi tarvinnut pelätä, sain sitten tajuta heti sen 1. käynnin jälkeen. Ei ollut loppujen lopuksi mitenkään ihmeellinen tutkimus se.

    • Anonyymi

      Sisäsuomen kävijät jehovat Kärsämäki asunnoissa huoli kun vittuilee sairaala siirrot menossa ei Gene. Palveluita koko Pihtipudas pitää Äänekoskella asti mennä eikä ole kuin saksa jäljellä Listaaminen.
      Asiakaspalvelu käy s kiertuetta

    • Anonyymi

      1.voiko siellä kaydä ilman että tuttu aikuinen saa tietää?
      2.voiko siellä tutkia rinnat?
      3. Jos tarvitsee leikkausta onko vanhemalle tai tutulle aikuiselle pakko kertoa?
      Voiko joku pliis vastata

      • Anonyymi

        1. alle 18-vuotiaalla on oikeus kieltää tietojensa luovuttaminen vanhemmille, mutta lääkäri saa kumota sen kiellon, jos on erityisen painavia syitä siihen.

        2. voi siellä rinnatkin tutkia

        3. en ole varma, mutta leikkaus on sen verran iso toimenpide, että tarvitset vanhempiasi ainakin kotona leikkauksen jälkeen, joten mitä luultavimmin et voi sitä salata vanhemmiltasi. Lisäksi leikkauksista tulee jonkinlainen poliklinikkamaksu joten tarvitset vanhempiasi ainakin sen maksamiseen

        näihin asioihin saat sitten lääkäriltä vastaukset, minä kirjoitin vain maallikkona, joskin


    • Anonyymi

      1. Miksi kävit gynekologilla?
      Kivuliaat ja runsaat kuukautiset
      2. Oliko gynekologi nainen vai mies?
      nainen
      3. Kuinka paljo piti riisua?
      housut pois
      4. Saitko riisua sermin takana?
      sain
      5. Millasessa asennossa tutkimus tehtiin?
      selällään maaten, jalat jalustimissa
      6. Mitä tutkimuksia tehtiin?
      ultraäänitutkimus ja limakalvonäyte
      7. Miten ulkoiset sukupuolielimet tutkittiin?
      ei mitenkään: olin käynyt ennen tuota käyntiä yleislääkärillä, joka tutki ne ihan silmämääräisesti ja teki sisätukimuksen
      8. Tutkittiinko rinnat?
      ei
      9. Pitikö alapäätä siistiä (esim. sheivata tai pestä) ennen tutkimusta?
      ei
      10. Minkä ikäsenä kävit ekan kerran?
      14-vuotiaana sairaalassa

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe