Mihin nimi ilmoitetaan?

???

Naimisiin tuli mentyä viimeviikolla ja otin mieheni nimen. Mihin kaikkialle maistraatista lähtee tieto udesta nimestä ja minne pitää ilmoittaa itse? Mistään ei löytynyt tietoa, ei mastraatin sivuilta eikä myöskään väestörekisterin. Passi ja ajokortti tietty pitää hommata, mutta kuinkas on sitten pankkikortit sun muut? Piyääkö toimia jotenkin samoin kuin muuttaessa, joka paikkaan ilmoitus? Vai pitääkö mihinkään ilmoittaa? Kuinka nopeasti uusi nimi on ilmoitettava? Kauan voin esiintyä vanhoilla henkkareilla?

12

3875

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilmoittamisesta

      -Kela-kortti tulee uudella nimellä automaattisesti postissa kotiin
      - pankit saavat nimitiedon väestöreskisteristä, mutta uudet pankkikortit on käytävä tilaamassa / tilattava nettipankkien kautta, automaattisesti ne eivät tule
      - monet muutkin tahot saavat nimitiedon väestöreskisteristä. Surffaa netissä asiakaspalvelusivuja niistä palveluntarjoajista, joilla sinusta on nimitieto; siellä useimmat ilmoittavat, mikäli saavat tiedot suoraan, muussa tapauksessa siellä voi nimenmuutoksenkin usein tehdä.

      • ???

        kiitos tiedosta! Tuntuu hankalalta kun ei yhtään itse tiedä miten nämä asiat menevät ja mistä kaikesta pitää ottaa selvää/ilmoitella.


      • vaimo myös
        ??? kirjoitti:

        kiitos tiedosta! Tuntuu hankalalta kun ei yhtään itse tiedä miten nämä asiat menevät ja mistä kaikesta pitää ottaa selvää/ilmoitella.

        Hei!
        Minä menin myös viime viikolla naimisiin ja otin mieheni sukunimen.=)
        Eilen kävin pankissa ja sinne pitää käydä hakemassa virkatodistus jonka perusteella ne vaihtaa kaikki tilitiedot ja tilaa uuden kortin.
        Ajokortin tilaan tietty kans ja passin, mut sen vasta 3 viikon päästä kun on häämatka ohi(pitää matkustaa samalla nimellä millä on matkan varannut eli vanhalla sukunimellä).
        Onnea! =)


      • ja nimen vaihtamisesta
        vaimo myös kirjoitti:

        Hei!
        Minä menin myös viime viikolla naimisiin ja otin mieheni sukunimen.=)
        Eilen kävin pankissa ja sinne pitää käydä hakemassa virkatodistus jonka perusteella ne vaihtaa kaikki tilitiedot ja tilaa uuden kortin.
        Ajokortin tilaan tietty kans ja passin, mut sen vasta 3 viikon päästä kun on häämatka ohi(pitää matkustaa samalla nimellä millä on matkan varannut eli vanhalla sukunimellä).
        Onnea! =)

        Minulla osuuspankki ja Nordea vaihtoivat nimitiedot väestöreskisteritiedolla.
        Laita nettipankista viestiä omaan pankkiisi / tai soita ja kysy, kuinka edetä asiassa!

        Onnea!


      • tarpeen vaatiessa

        Itse hain kirkkoherran virastosta yhden virkatodistuksen, nimenmuutoksen todistamista varten tai jotain sinne päin. Minun on tarvinnut näyttää sitä kerran; isännöitsijälle, jotta taloyhtiön osakasrekisteriin saatiin oikea nimi.


      • Justiina
        ja nimen vaihtamisesta kirjoitti:

        Minulla osuuspankki ja Nordea vaihtoivat nimitiedot väestöreskisteritiedolla.
        Laita nettipankista viestiä omaan pankkiisi / tai soita ja kysy, kuinka edetä asiassa!

        Onnea!

        Olin kovasti ihmeissäni, kun uusia kortteja ei alkanut kuulumaan, vaikka tiliote tuli uudella nimellä. Kun otin yhteyttä pankkiin, kävikin ilmi että kortit pitää tilata erikseen. Pankki ei automaattisesti lähetä uusia. Stockmannilla tekivät Kanta-asiakaspalvelussa uuden kortin saman tien, kun kävin puhumassa asiasta! Huippupalvelua, sanoisin!


      • toistoa
        Justiina kirjoitti:

        Olin kovasti ihmeissäni, kun uusia kortteja ei alkanut kuulumaan, vaikka tiliote tuli uudella nimellä. Kun otin yhteyttä pankkiin, kävikin ilmi että kortit pitää tilata erikseen. Pankki ei automaattisesti lähetä uusia. Stockmannilla tekivät Kanta-asiakaspalvelussa uuden kortin saman tien, kun kävin puhumassa asiasta! Huippupalvelua, sanoisin!

        Niin, eikö tuolla edellä just niin sanottukin?
        "
        - pankit saavat nimitiedon väestöreskisteristä, mutta uudet pankkikortit on käytävä tilaamassa / tilattava nettipankkien kautta, automaattisesti ne eivät tule"


      • Justiina
        toistoa kirjoitti:

        Niin, eikö tuolla edellä just niin sanottukin?
        "
        - pankit saavat nimitiedon väestöreskisteristä, mutta uudet pankkikortit on käytävä tilaamassa / tilattava nettipankkien kautta, automaattisesti ne eivät tule"

        Minunhan pitikin itse ilmoittaa nimenmuutos kaikkialle, siksi piti hommata virkatodistuskin. Tiedoillani on näet luovutuskielto, puhelinnumero ja osoite ovat salaisia.


      • malttaa
        vaimo myös kirjoitti:

        Hei!
        Minä menin myös viime viikolla naimisiin ja otin mieheni sukunimen.=)
        Eilen kävin pankissa ja sinne pitää käydä hakemassa virkatodistus jonka perusteella ne vaihtaa kaikki tilitiedot ja tilaa uuden kortin.
        Ajokortin tilaan tietty kans ja passin, mut sen vasta 3 viikon päästä kun on häämatka ohi(pitää matkustaa samalla nimellä millä on matkan varannut eli vanhalla sukunimellä).
        Onnea! =)

        osottaa hetken (noin viikko) että tiedot rekisteröityy niin ei pankkiin tartte esittää mitään virkatodistusta tai muuta. Silloin niillä on jo oikeat nimet.

        Mutta se kortti pitää kyllä tilata uusi ihan itse ja ainakin sampossa siitä perittiin maksu


      • pankkeja
        malttaa kirjoitti:

        osottaa hetken (noin viikko) että tiedot rekisteröityy niin ei pankkiin tartte esittää mitään virkatodistusta tai muuta. Silloin niillä on jo oikeat nimet.

        Mutta se kortti pitää kyllä tilata uusi ihan itse ja ainakin sampossa siitä perittiin maksu

        Rahaa ne siitä Nordeassakin halusivat.
        Osuuspankissa oltiin joviaalimpia eikä maksua peritty.

        Ja nuo plussa yms. kortit voi tilata uudella nimellä netin kautta; sinne vaan surffimaan ja hoitamaan asiat kerralla - melkein kaikki onnistui tuota kautta!


    • vaihdoksesta...

      maistraatista tieto siirtyy pienellä viiveellä lähes kaikkien saataville. Jos on hirveä kiire vaihtaa nimeä esim pankkikorttiin niin sitten tarttee maistraatilta rekisteriotteen tai mikä se sitten viralliselta nimeltään onkaan.

      Passilla voit matkustaa niin kauan kun se on voimassa. Muistat vaan että matkalipuissa on sama nimi kun passissa. Eli jos on passi voimassa vielä useamman vuoden en menisi maksamaan turhasta ja ottamaan uutta ennen kun tarpeen.

      Kelakortti tulee postissa. Henkkarin haet poliisiasemalta samoin kun ajokortin ja niihin tarvitset kuvat. Tai no henkkariahan et tartte kun on ajokortti.

      pankkikortti haettava pankista. Myöskään mahd. asiakaskortit (plussat yms.) eivät uusiudu automaattisesti vaan ne pitää itse ilmoittaa.
      Joissain pankeissa ottavt kortin uusimisesta maksun.

    • joka paikkaan varmuuden vuoksi

      Ajattele vähän, missä kaikissa paikoissa olet asiakkaana. Kannattaa tehdä lista ja soitella se läpi (ihan niinkuin osoitteenmuutoksessa). Kela kortin saat automaattisesti, kaikki muu onkin jo vähän niin ja näin, esim. pankit. Joihinkin menee tieto automaattisesti (=pankki on tilannut nimenmuutostietojen päivityksen VERK:lta).
      Vanhaa passia voi käyttää niin kauan kuin se on voimassa, ajokortin kaksoiskappaletta on haettava kolmen kuukauden kuluessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2291
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe