Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Bankettitarjoilu!?

heeeelp meee

Minkälaista kokemusta teillä on bankettitarjoilusta? Mulla on edessä kuulemma todella vaativa bankettikeikka ja vähän pelottaa että miten menee kun 1 kerran aikaisemmin olen banketissa ollut..

7

12424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .................

      Banketit voi olla vähän millaisia vaan... Kannattaa kysyä etukäteen työnantajalta (varmaankin joku vuokrafirma?) millaiseen tilaisuuteen on menossa.

    • kaikista

      banketti on ohjailtua tarjoilua - eli periaatteessa helpointa kaikesta - ei tarvitse itse ajatella vaan tehdä sitä mitä käsketään.
      Mutta jotain täytyy osata.
      Vatitarjoilu täytyy olla hanskassa.
      Kulku näissä tilaisuuksissa on aina lähes samanlainen.
      Ihan aluksi on nimenhuuto ja jako ryhmiin eri tehtäviin - jotkut liinottavat- jotkut lasittavat- jotkut kattavat - toiset taittavat servettejä jne.
      Kattamisen jälkeen jaetaan parit ja asemat - eli yksi tarjoilija hoitaa banketissa 10-20 asiakasta.
      Sitten availlaan viinipulloja - ja laitetaan alkudrikkibrikat ( skumppaa yleensä) valmiiksi.
      Osa tarjoilee skumpat kun asiakkaita tulee ( vaatii tekniikkaa ja käsivoimia)
      Kun asiakkaat ovat pöydissä ja ellei mitään ohjelmaa ole, niin hovi patistaa teidät jonoon ja menette kaatelemaan juomat yhtäaikaisesti ( viiniä, snapsia, alkoholitonta..mitä nyt sitten on)
      Tämän jälkeen ryntäätte hakemaan joko tyhjiä lautasia alkuruokaa varten tai sitten alkuruoka on valmiina lautasilla ja jälleen jonoon ja hovin käskystä ja merkistä lautaset asiakkaille.
      Jos oli tyhjät lautaset niin uudelleen jonoon ja alkuruokavadit ja -ottimet mahd soossit kännyyn ja taas merkistä etiäppäin. Myös se itse ruoan jakaminen alkaa hovin merkistä ( kumarrus tms)
      Takaisin köökkiin ja mahdollisesti kaadetaan lisää juomaa ( aina jonossa, aina merkistä)
      Lautaset pois ( soossikipot myös jos oli) ja jonoon kaatamaan pääruolle juomaa.
      Kuumat lautaset mukaan ja jos voimat riittää niin soossikippoa/pottukippoa mukaan.
      Muista ottimet - niistä tulee aina tappelu.
      Taas jonoon luukulle ja kuuma vati lisukkeineen mukaan ( ne ovat tai ainakin vatien tulisi olla tosi kuumia - varaa ajoissa riittävästi liinaa käden suojaksi) ja merkistä annostelemaan ( vanha ota aina oikealta/tarjoa vasemmalta - mutta nyt jaat sapuskat vadilta asiakkaan vasemmalta puolelta - varo kolhimasta asiakasta kuumalla vadilla ja yritä saada se ruoka lautaselle siististi)
      Kun ruoka on jaettu juomaa kaadetaan lisää.
      Tupakkatauko
      Lautaset, lisäkekipot pois, mausteet pois - mahd. jälkiruokajuoma ja jälkiruokalautaset.
      Jaetaan jäliruoka ( voipi olla parfaista lähtien oikeastaan mitä sötkötystä vaan) Jos parfaita, niin ota ottimien mukaan veitsi, että saat sen jäädykkeen paloiteltua ( voi joskus olla niin kovaam että pitäisi kirveellä hakata palasiksi) - muista soossit, jos kuuluu.
      Lautaset pois ja kahvikupit perää. jaetaan avec-lasit joko tyhjinä tai jo kaadettuna ( muista tsekata jäävedet)
      Kaadetaan kaffeet ja uudellen.
      Siinä se.
      Sitten siivotaan pöydät ja paikat ja lähdetään kotiin.
      Periaatteessa mennään näin aina - jotain pientä jäi nyt varmasti pois, mutta käytä silmiäsi ja tee niinkuin ne vanhat könttyrät, jotka eivät muuta tee kuin bankettia.
      Jos et osaa vatitarjoilua - älä mene.

      • tekila

        Onneks meillä ei oo ollu tota vatitarjoilua, siihenhä pitäs jo ihan keskittyä :D Juu että aika simppeli hommaa on toi banketti.


      • minä vain -65

        Toi oli mahtavaa tietoa, olen aina vähän arvuutellut mitä banketti tarkoittaa mutta sun viesti oli avartava.......... Kiitos siitä ;)


      • raimo411

        Mikä tupakkatauko? Idioottimainen tapa. Sen lisäksi että saat keuhkosyövän myös haiset paskalle vaatteitasi myöten. Olen baarissa töissä ja on helvetin hyvä ettei sielläkään saa polttaa kuten joskus on saanut.


    • monelaista

      Banketti voi olla myöskin kuumia ruoka-annoslautasia ja ne on monesti haasteellisia, kun niitä pitäis saada mahdollisimman monta käsivarrelle ja ne on todella kuumia. Ei kukaan kehtaa 2 lautasta pelkästään viedä.

      • konkkis

        banketeissa viedään kerralla maksimissaan kolme pääruoka-annoslautasta - turhat temppuilut pois, ettei vahinkoja synny - arvokkaissa tilaisuuksissa viedään vain kaksi kerrallaan..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2267
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1698
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1516
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1407
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1374
    8. 52
      1268
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe