Slovenian hintataso?

moi

Vaikuttaa kalliilta paikalta, vaikka pidän maata jotenkin vielä "takapajuisena".
Kellään kokemusta siitä miten raja ylitetään autolla Italiasta päin? Rajan lähellä halpaa majoitusta? Linkkejä? Kaikki tuntuu olevan joko Ljubljanan lähellä tai sitten kalliita.

16

12747

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lo_siento

      Erittäin kaunis ja hyvin hoidettu (tiestö, talojen kunto etc.) ja vaurain ns. ent. itäblokin maista. Sloveenit pitävät itseään enemmän keskieurooppalaisina kuin balkanilaisina.

      Slovenia siirtyy euroon käsittääkseni jo ensi vuonna. Voi olla, että hintoja on pyöristetty euroon sopivammiksi.

      Muutama vuosi sitten näytti siltä, että raja ylitettiin yleisimmin vain passia vilauttamalla.

      • Juha

        Juu, Slovenia ei ole takapajuinen vaan toimiva EU-maa. Hintataso on toki sen mukainen. Olut toki on halpaa (1½-2½ euroa), jos siitä pitää... Rajan yli Italiaan pääsee EU-passia vilauttamalla. Englantia puhutaan hyvin, mikä ilahdutti Italian jälkeen ;-) Näppituntumalta voisi hintatasosta sanoa, että rannikolla (Portoroz) oli hieman kalliimpaa kuin sisämaassa (Ljubljana). Alle kymmenellä eurolla saa kuitenkin jo perusannoksen ravintolassa.


    • Käynnyt

      Kotisuomi on kyllä se suurempi takapajula.

      Italian puolelta tullessa vaan tulossa saattaa olla muutama muukin,varsinkin rannikon suuntaan on menijöitä.

    • Viikko sitten

      Kaulleus on suhteellinen käsite. Suomea kalliimpaa paikkaa saa kuitenkin jonkin aikaa etsiä entisen Jugoslavian maista. Tuskin löytyy ainakaan sataan vuoteen.

      Ja tosen totta Suomi on takapajuinen, ei Slovenia. Sloveniasta pääsee tunnissa vaikka minne, mutta Suomesta et pääse tunnissa edes Tallinnaan.

      Rajan ylitys Italian puolelta riippuu pitkälti rajasta. Rajanylityspaikkoja on useampia. Toisin kun joku tässä viestiryhmässä väitti, että saattaa syntyä jonoa, niin olen toista mieltä (moottoritiemaksut pitää huolen, että rajoille ei synny suurempaa jonoa.

      Raja muodollisuudet olivat Italiasta SLoveniaan mennessä jopa yllättävänkin tiukat (passit jouduttiin näyttämään kumminkin puolin rajaa) Takaisin italiaan tullessa niitä ei juurikaan ollut.

    • Gregor Sloveniasta

      Hei Moi!

      Tuliko sinulle Moi mieleen, että täällä voisi käydä lukemassa juttuja Sloveniasta myös suomea osaavia slovenialaisia?
      Itse en menisi koskaan sanomaan kotikasvatuksesta kiinni...
      Oikein mukavaa ja antoisaa matkaa Sloveniaan!
      G.
      p.s. matkustaminen avartaa

      • merkit

        En ole moi mutta pakko ottaa kantaa: Moi käytti sanaa takapajuinen Sloveniasta sitaateilla "
        Tällä hän varmasti viittasi siihen että Slovenia on suomalaisille kohde johon ei vuosikausiin sodan takia matkustettu ja siksi hiukan "takapajuinen". Neuvostoliiton aikana Jugoslaviassa kävi vain "tietyt tyypit" (jälleen sitaateissa, voit tulkita asiaa itse).
        Suomi-Neuvostoliitto suhde oli niin merkillinen ja kaikki entiset sosialistise maat on joillekin jollain tasolla mysteerisiä ja "takapajuisia" ja eihän niihin meneminenkään ollut mitenkään yksinkertaista, piti olla kaiken maailman viisumit... Sodasta on niin vähän aikaa, ja me jotka emme ole sotaa kokemeet kuvittelemme jälleenrakennuksen kestävän vuosikymmeniä, (harva varmaan edes tietää ettei sota Sloveniaa juurikaan koetellut)
        En ole itse käynyt Sloveniassa mutta suunnitelmissa on. Kroatiassa olen käynyt ja suomalaisesta pääkaupungissa asuvan näkökulmasta Kroatia oli "takapajuinen" joskin todella kaunis ja viehättävä maa, kokemuksesta varmasti kierrän muutkin entiset Jugoslavian nykyiset valtiot.
        Väärinymmäryksiä tulee lähinnä kulttuurieroista, kun sitä isoa ostoskeskusta ei löydykkään muualla euroopassa oman kotioven avattuaan.
        Tämä "luento" ei ole faktaa vaan vain ajatuksia.


      • järkyttynyt
        merkit kirjoitti:

        En ole moi mutta pakko ottaa kantaa: Moi käytti sanaa takapajuinen Sloveniasta sitaateilla "
        Tällä hän varmasti viittasi siihen että Slovenia on suomalaisille kohde johon ei vuosikausiin sodan takia matkustettu ja siksi hiukan "takapajuinen". Neuvostoliiton aikana Jugoslaviassa kävi vain "tietyt tyypit" (jälleen sitaateissa, voit tulkita asiaa itse).
        Suomi-Neuvostoliitto suhde oli niin merkillinen ja kaikki entiset sosialistise maat on joillekin jollain tasolla mysteerisiä ja "takapajuisia" ja eihän niihin meneminenkään ollut mitenkään yksinkertaista, piti olla kaiken maailman viisumit... Sodasta on niin vähän aikaa, ja me jotka emme ole sotaa kokemeet kuvittelemme jälleenrakennuksen kestävän vuosikymmeniä, (harva varmaan edes tietää ettei sota Sloveniaa juurikaan koetellut)
        En ole itse käynyt Sloveniassa mutta suunnitelmissa on. Kroatiassa olen käynyt ja suomalaisesta pääkaupungissa asuvan näkökulmasta Kroatia oli "takapajuinen" joskin todella kaunis ja viehättävä maa, kokemuksesta varmasti kierrän muutkin entiset Jugoslavian nykyiset valtiot.
        Väärinymmäryksiä tulee lähinnä kulttuurieroista, kun sitä isoa ostoskeskusta ei löydykkään muualla euroopassa oman kotioven avattuaan.
        Tämä "luento" ei ole faktaa vaan vain ajatuksia.

        Tämä on niin kauheaa, että jopa hävettää lukea sitä! Pane tekstiisi Slovenian sijasta Suomi! (SF = Soviet Finland ...) Samaa mieltä voisi ihan hyvin olla ulkomaalaiset Suomesta! Sehän on vasta varsinainen junttimaa! Eikä siihen tarvinnut edes Neuvostoliiton vaikuttaa ...
        Etkö muista sitä Berlusconin ja Chirakin keskustelua suomalaisesta ruoasta? Jos me ei tykätä siitä, että meitä mollataan, ei meidän kannata ryhtyä samaan!
        p.s. Kroatia ei ole yhtään takapajuinen!


      • Vanha liftari
        merkit kirjoitti:

        En ole moi mutta pakko ottaa kantaa: Moi käytti sanaa takapajuinen Sloveniasta sitaateilla "
        Tällä hän varmasti viittasi siihen että Slovenia on suomalaisille kohde johon ei vuosikausiin sodan takia matkustettu ja siksi hiukan "takapajuinen". Neuvostoliiton aikana Jugoslaviassa kävi vain "tietyt tyypit" (jälleen sitaateissa, voit tulkita asiaa itse).
        Suomi-Neuvostoliitto suhde oli niin merkillinen ja kaikki entiset sosialistise maat on joillekin jollain tasolla mysteerisiä ja "takapajuisia" ja eihän niihin meneminenkään ollut mitenkään yksinkertaista, piti olla kaiken maailman viisumit... Sodasta on niin vähän aikaa, ja me jotka emme ole sotaa kokemeet kuvittelemme jälleenrakennuksen kestävän vuosikymmeniä, (harva varmaan edes tietää ettei sota Sloveniaa juurikaan koetellut)
        En ole itse käynyt Sloveniassa mutta suunnitelmissa on. Kroatiassa olen käynyt ja suomalaisesta pääkaupungissa asuvan näkökulmasta Kroatia oli "takapajuinen" joskin todella kaunis ja viehättävä maa, kokemuksesta varmasti kierrän muutkin entiset Jugoslavian nykyiset valtiot.
        Väärinymmäryksiä tulee lähinnä kulttuurieroista, kun sitä isoa ostoskeskusta ei löydykkään muualla euroopassa oman kotioven avattuaan.
        Tämä "luento" ei ole faktaa vaan vain ajatuksia.

        Ei tarvinnut viisumia ainakaan vuonna 1966 kun olin peukalokyydillä Jugoslaviassa. Tai jos sellainen oli niin sen sai rajalta.Muisti tuo muisti...


        Hyvä paikka jo silloin. Ljubljana ja nykyisen Kroatian puolella Opatija.

        Suosittelen


      • jeppe56565

        et nyt taida ehkä sloveniasta olla ainakaan alunperin mutta hyvä veto!. alkuperäinen kommentoija viestittää että eikös perskule tuossa vanhassa itäblokin maassa suomalainen pääsekäään juhlimaan puoli-ilmaiseksi.


    • Sloveniafani

      Olimme kesällä viikon verran kiertelemässä Slovenian pohjoisosaa. Tultiin Unkarista Mariborin ja Ljubljanan kautta vuoristoon. Uskomattoman kauniit maisemat, kristallinkirkkaita vuoristojokia ja -järviä. Serpentiiniteitä pitkin poikin. Ihmiset puhuivat sujuvaa englantia joka paikassa, mikä tuntui todella uskomattomalta. Ruoka oli hyvää ja sitä oli riittävästi. Slovenialaiset olivat ystävällisiä ja vieraanvaraisia. Suosittelen myös lasten kanssa reissatessa. Yleensä en poikkea kahta kertaa samassa maassa, mutta Sloveniaan tahdon uudestaan ja pian. Näppärät yhteydet Italiaan (vaikka Venetsiaan tai Gardalle), Itävaltaan (poikkesimme mm. Klagenfurtissa) ja tietysti Unkariin (Balatonille). Ensi reissulla aion mennä Kroatian puolelle, nyt emme päässeet, koska vuokraautolla ei saanut mennä EU:n ulkopuolelle. Majoituspaikat saivat myös plussaa, vaikka "silmät kiinni" varasimme ne netistä. Hintataso oli mielestäni ihna edullinen, ei halpa, mutta kukkarolle sopiva.

    • 4 päivää

      Ei ole ollenkaan takapajuinen. Ihmiset on hyvin kielitaitoisia. Siistiä.

      Kaupoissa hinnat on halvempia kuin Suomessa. Esim. kengät ja ruokatavarat.

      Ravintolahinnat minusta Suomen tasoa Ljubljanassa ainakin.

      Auton vuokra oli vuorokaudeksi jtkn 50 euroa plus navigaattori 15 euroa.

    • Junde2

      Taitaa se sapuska ravintoloissa ole kuitenkin vähän halvempaa kuin Suomessa, olut on ainakin reilusti. Kiva viihtyisä paikka. Kannattaa käydä vaikkei siellä hotellit tosiaan kovin halpoja ole.

    • Kvenologi

      Kannattaa jäädä kotiin, jos puhuu Jugoslavian Neuvosto-ajasta.

      • akiantti

        Voi siitä puhua. Olen käynyt 1986 Pulassa. Reissu oli KAUKANA neukkulasta, jossa myöskin on tullut käytyä. Neukkuajan Jugoslavia - no on kai vähän soviteltava, mutta olihan se ainakin turistin kannalta, kesällä ihan siedettävä paikka...

        Niin, ja kieliä osattiin jo silloin, toisin kuin nyky-"makaroniassa".


    • Junde2

      Minä kävin vuonna 1976 ja ameriikan meininki Pulassa oli. Paljon myöhemmin selvisi että rannikon tuottoisat turistialueet saivat erityiskohtelun. Käytännössä siis neukkutyylinen kurjuus ei voinut näkyä jotta meillä turisteilla olisi miellyttävää ja länsivaluutta virtaisi maahan. Pula on muuten kaupunki Kroatian rannikolla, siis Slovenian naapurimaassa. Kroatian pääkaupunkiin Zagrebiin on tarkoitus minullakin mennä kunhan budjetti ja aikataulut sallii.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      164
      2783
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2011
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1816
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe