Käytin auton huollossa jonka yhteydessä eteen vaihdettiin jarrulevyt ja -palat. Hakiessani auton pois huomasin, että etujarrut makaavat päällä. Vein auton takaisin pajalle jossa sanoivat, että männät jumittaa. Kuulemma kun uusia levyjä ja paloja asentaa, niin männät pitää työntää syvälle sisään. Jos niissä on kulumaa, niin kuin vanhemmiten usein on, saattavat alkaa jumittamaan. Muu ei auta kuin uusien vaihto ja tälle luvattiin hintaa 500,- euroa.
Kusetetaanko mua nyt oikein kunnolla vai voiko tämä olla totta? Voinko vaatia korjaamoa hoitamaan asian veloituksetta vai onko vaan paras maksaa kiltisti?
Rikkoiko korjaamo jarrut
9
3840
Vastaukset
- asentaja..
Kyllä palojen vaihdon yhteydessä tulee männät tarvittaessa herkistää.
Tämä kyllä maksaa lisää mutta on tehtävä ja kuuluu sinun maksaa.- kävi samaten
Moottoria korjattiin ja takajarrukengät piti vaihtaa samalla. Sain auton ja pääsin noin 3km kunnes jarrupoljin meni pohjaan, auto pysähtyi ojan penkalle(vähäisiä vaurioita), menin takaisin ja he sanoivat että ei ole vikaa mutta pyysin aukaisemaan jarrut ja niin tehtiinkin, selvisi että jarrukengät oli otettu ulosvetäjällä pois ja kaikki tapit ym, olivat rikkoontuneet ja kengät laitettu ilman lukitusta paikalleen. Siinä meni rummut, sylinterit, säätöosat ja kengät pilalle, kuluttajaneuvoja käski laittaa kuntoon ja niin he tekivätkin. Syy oli että työntekijät tappelivat työnjohtoa vastaan, niinkuin edelleenkin Malmilla.
- Tammer asiakas
kävi samaten kirjoitti:
Moottoria korjattiin ja takajarrukengät piti vaihtaa samalla. Sain auton ja pääsin noin 3km kunnes jarrupoljin meni pohjaan, auto pysähtyi ojan penkalle(vähäisiä vaurioita), menin takaisin ja he sanoivat että ei ole vikaa mutta pyysin aukaisemaan jarrut ja niin tehtiinkin, selvisi että jarrukengät oli otettu ulosvetäjällä pois ja kaikki tapit ym, olivat rikkoontuneet ja kengät laitettu ilman lukitusta paikalleen. Siinä meni rummut, sylinterit, säätöosat ja kengät pilalle, kuluttajaneuvoja käski laittaa kuntoon ja niin he tekivätkin. Syy oli että työntekijät tappelivat työnjohtoa vastaan, niinkuin edelleenkin Malmilla.
Jaa, tammerdiesel on moottorikoneistamo. Siellä kyllä tehdään hyvää koneistustyötä. Monet osat olen siellä korjauttanut.
Tämä jarrujuttu taitaa olla aika vanha, milloinkohan mahtoi tapahtua?
"Jos niissä on kulumaa, niin kuin vanhemmiten usein on, saattavat alkaa jumittamaan."
Itse asiassa jumitus ei tapahdu kulumisen takia vaan ruostumisen takia, elikkä kuluneilla paloilla mäntä on osittain ulkona sylinteristä ja suojakumeista huolimatta mäntä ruostuu ja tuo ruoste paisuu. Nyt kun sitten laittaa uudet palat ja levyt joutuu männän painamaan sisälle jolloin tuo paisunut kohta sitten jumittaa.
Mikäli männän tiivistekumi on sylinterissä kuten Sierrassa niin voi päästä pelkästään puhdistamalla tai korkeintaan männät vaihtamalla.
Jos taas männän tiivistekumi on itse männässä menee satulat uusiksi.
Itse jouduin lopulta Sierrassa puhdistamaan männät kun sitä ennen kikkailin ja vaihdoin vain toisen palan ja jätin toiseksi parempi kuntoisen vanhan palan syystä että männät ei enää menneet tarpeeksi syvälle.Onko markat ja eurot menneet sekaisin nimittäin markkoinakin tuo on jo yläkantissa vai onko autosi jokin eksoottinen merkiltään.
- jakettaja
just sain korjauksen hinta-arvion takajarrusatuloiden uusimisesta, palat vaihtuvat samalla ja hintaa tulee yht. noin 500 egee töineen...että ei ole varmaankaan alkuperäiselläkään menneet eurot ja markat sekaisin.
- Yksityisyritäjä
jakettaja kirjoitti:
just sain korjauksen hinta-arvion takajarrusatuloiden uusimisesta, palat vaihtuvat samalla ja hintaa tulee yht. noin 500 egee töineen...että ei ole varmaankaan alkuperäiselläkään menneet eurot ja markat sekaisin.
Euro nosti varaosien hintoja reippaasti.Hinnat vaihtelevat sen mukaan kuinka yleinen automerkki on.Ajatellaan vaikkapa pientarvikkeita,joissa kate on kovin,esimerkiksi 5w12v takavalon polttimo,ennen noin 50-100penniä,nyt n.40senttiä=240penniä että silleen.
- kuseteta
tosin korjaamon olisi pitänyt sinua valistaa asiasta ennen auton luovutusta. kysy varaosaliikkeestä mitä jarrusylinterit tai jarrusylinterin männät maksaa (ja onko pakko ostaa alkuperäisenä, voit kysyä tarvikeosan saatavuutta) ja tietenkään ei ole pakko korjuuttaa merkkiliikkeesä, noi hommat hoituu muullakin pajalla.
- metallikukko
ja kysynyt mitä tehdään.
Jarrut laahaten ajaminen lisää polttoaineen kulutusta ja syö palat ja levyt ennen aikojaan .
Sen lisäksi saattaa jossain tapauksissa johtaa hylkäykseen katsastuksessa.
Ei takajarrusylintereiden vaihdossa ole mitään niin ihmeellistä ettei käsistään kätevä amatöörikin siitä selviäisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tere Sammallahti: Sosiaaliturva pois vieraskielisiltä
Hän viittaa Iltalehden juttuun. IL kertoi maanantaina Kelalta saatuun tilastotietoon perustuen, että vieraskieliset muod3392094Nainen, tuskin muistan koska ollaan nähty
niin pitkä aika siitä on. Suurin ilonaihe elämässäni olit, ja tulevan onnen aamuaurinko. Tunnut niin minun omalta, tutul371896Voi minkä rikoksen teki
Kunnosti ihan pa..akuntoon päässeen tien ilman ELYn lupaa. Kyllähän se nyt viranhaltijaa kirpasee. Sellainen yritteliäis641386Torniolainen Tiiliä lukemaan
Torniosta kotoisin oleva Matti Heis. Kala ui nyt syvissä vesissä. Kolme vuotta tiilien lukua.31195- 771147
Mitä olen tehnyt
Mitä pahaa olen sinulle tehnyt? Rakastuin ja en pysty unohtamaan Miksi teet tämän minulle? Yritä ymmärtää, vaikka olet851117Pitkään kestänyt ihastuminen
Oot niin kaunis🩷 Vaikutat tosi itsevarmalta, iloiselta ja puheliaalta. Voisi sanoa, että näen sinut jopa tietynlaisen951071Tuon sinulle jännitystä
Siksi pidät minusta. Tiedämme molemmat, että meistä ei voi tulla mitään todellista.1141041Venäjän lennokkileikit ja provokaatiot tulee jatkumaan.
Yrittää härnätä Natoa vastaiskuun,koska sillä olisi halua ratkaista nopeasti sota käyttämällä taktista ydinasetta Ukrain185950Kumpa kaikkeen vois palata
Askelia taaksepäin. Siihen hetkeen kun olit aitiopaikalla mielestäsi. Kaiken oli kuitenkin tarkoitus mennä näin10943