kissa allergiselle?

tweety

Osaako kukaan sanoa miten kissalle allerginen henkilö voisi ottaa kissan. Onko kenellään kokemusta asiasta? Onko lääkityksestä apua, vai auttaako siedätys. Haluaisin niin kovasti kissan, mutta allergiatesti osoitti, että olisin kovasti kissalle allerginen.Onko mitään toivoa?

24

16407

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sae

kissaa ei ole olemassa. Jotkut lievästi allergiset selviävät päivittäisellä siivoamisella, ilmanpuhdistajan ja allergialääkkeiden avulla mutta tosi pahaan allergiaan niistä ei ole paljon apua. Jollekin tietylle kissayksilölle voi siedättyä, mutta se voi viedä paljon aikaa.

Saatko kissoista oireita? Nuo allergiatestit saattavat joskus näyttää ihan höpöjä, vaikka todellisuudessa oireita ei tule.

Voithan ottaa kissan joksikin aikaa "lainaksi" tai koeajalle ja testata miten käy. :)

• mutta kalliiksi tulee

amerikassa on kehitetty allergiavapaa kissarotu ja se huonopuolihan asiassa on että pennut maksavat jotain 3000dollaria, eikä tämä ole mikääm urbaani legenda!

• nikson

www.allerca.com

allerca on kehittänyt ilmeisesti jalostmalla kissan, jolta yleisin allergiaa aiheuttava proteiini puuttuu.

• xxxDDD

karvaton kissa? olen kuullut ja nähnyt yhdessä ohjelmassa karvattomista kissoista joidenka rotu on Donskoin sfinksi.. minun mielestäni ne ovat suloisia..!

• jepjepjep

karvat eivät aiheuta allergiaa, vaan hilse. karvattomillakin kissoilla on hilsettä.

• katti2001

Poikaystävälläni oli vanhempiensa luona yli 5 kissaa.... cornich rex rotuista kissaa....Ja aluksi silmät alkoi punoittamaan,henki ei kulkenut,ja nokka meni tukkoon...mutta allergia lääkettä naamaan ja nuhalääkettä ja silmätippoja tarpeeksi ni kyllä pärjää,siedätyshoito on mielestäni paras keino...Nyt tällä hetkellä itselläni on kissa ja ei tee yhtään mitään minulle.

Minullekkin on todettu että kissa on kaikkein pahin siis että olen allerginen pahasti kissalle ja toisena oli koira...Mutta nyt ei oikein mitään tule enää oireita...Että näin minulla ainakin!...ja seuraavaksi on tulossa toinen kissa,ja en usko että minulle mitään tapahtuu :) Ole hyvä jos tästä oli apua sinulle jotenkiN! :)

• Ehkäpä eläinrakas

Onko järkevää, että isäni ottaisi nuo siedätyslääkkeet joka kerta kun käy mummillani, jos mummilla ois kissa? Ois kiva ku jollain tutulla olis kissa ;;( ois ihana ottaa syliin joku pörrönen tai ei pörrönen iso möhkäle.

• Yari--

Voit tulla ottaa mun ison möhköleen syliin. ;)

• komeita katteja

Olen valitettavasti voimallisesti allerginen koirille ja kissoille. Kuulimme jokunen vuosi sitten monien sietävän Siperiankissoja, joten urospentu hankittiin koeajalle. Onnistui! Hienoja elukoita myös luonteeltaan, noin kissoiksi siis.
      Pentuna aiheuttivat enemmän oireita, tiedä sitten mikä on siedätyksen ja mikä kissan osuus.
      Minä tulen nyt jo aikuisen katin kanssa hyvin toimeen, en toki käpistele kattia tai jos kuitenkin niin pesen käteni. Dysonilla pitää imuroida ja kostealla pyyhkäistä mutta muuten ok. Oireita saadakseni minun pitää leikittää Hurttaa oikein tosissani pölyisessä asunnossa.

http://www.siperiankissat.net/index.php?page=kysymyksia

SOPIIKO SIPERIANKISSA ALLERGISELLE?

Siperiankissa esitetään useissa yhteyksissä hypoallergeeniseksi roduksi, jonka iholta puuttuu FeLD 1 -proteiini. Tämän proteiinin katsotaan olevan juuri se, joka aiheuttaa useimpien ihmisten allergiset reaktiot kissalle. Asiaa ei ole kuitenkaan tieteellisesti todistettu, ja myös allergisten henkilöiden kokemukset puhuvat sekä puolesta että vastaan. Allergia on hyvin yksilöllinen reagointitapa, ja sen oireita laukaisevat tekijät vaihtelevat suuresti. Eläimen karvan pituudella ei kuitenkaan ole mitään merkitystä, sillä allergia on elimistön vastareagointia vieraisiin proteiinihiukkasiin.

• Köllikolli

Meillä on ollut maatiaiskissoja siitä asti, kun tytär oli 4 v, eikä mitään allergiaoireita. Sitten otimme norjalaisen metsäkissan, tyttären ollessa jo 20v, tämä kissa aiheutti allergiaoireita. Tällä hetkellä hänellä on kolme maatiaiskissaa, eivätkä aiheuta oireita. Mistä lie johtuu...

• Kissarakas<3

Hmm... on sellasia allergia kissoja eli se tarkottaa ettei siitä tule allergiaa. toivoisin että joku sanoisi sellasen kissan hinnan.

• hemo

Komppaan edellistä.

Koratilta puuttuu alusvilla, mikä levittäisi allergeeneja

• Kissa-allerginen

Olen allerginen kissoille, mutta kotonani on asustanut mirri pennusta lähtien. Se on nyt 5 vuotta. Kyllä kaikkeen tottuu. En allergisoi omalle kissalle enää ollenkaan.

• Anne F

Meillä on kaksi täysin valkoista maatiaiskissaa, hassua on että kun on ollut kissaallergisia vieraita, jopa yökylässä ei ole tullut mitään oireita :)

• Kissallinen allergik

Hei,
      olen kissa-allergikko. Käynyt siedätyshoidon. Asun kissan kanssa ja syön jatkuvasti (3 kapselia per päivä) allergialääkkeitä. Lääkitys auttaa pitämään pahimmat oireet poissa, mutta oireetonta elo ei ole. Imuroin joka toinen päivä hypoallergiaimurilla, kotona huutaa ilmanputsari täysiä jatkuvasti (kamala meteli - johon tavallaan tottuu; myös siis siihen, että TV:n ääntä ei huudon yi kuule) ja sen suodattimet vaihdettava usein, koneellista ilmastointia on pidettävä kovalla - ja senkin suodattimet vaihdettava usein. Elämä siis sujuu, mutta mutkatonta se ei suinkaan ole. Kyllä elämä olisi helppoa, jos pitäisin koirista!

• kissamies91

Oletko kokeillut olla erilaisten kissojen lähellä? Itse alan aivastella ja saada kutittavaa ihottumaa lyhytkarvaisista kissoista, mutta sitten taas puolipitkänkarvan omaavista en saa mitään oireita. Ehdin vain hipaista kaverin Burmaa niin 15min päästä pärskin jatkuvasti. Omat turkkilaiset angorat ei aiheuta mitään oireita vaikka olisivat jatkuvasti sylissä yms

Luin jostain, että osa ihmisistä on allergisia vain tietyn tyyppiselle kissalle esim. joku saa pahoja oireita lyhytkarvaisista, mutta taas ei mitään pitkäkarvaisista yms. En nyt löytänyt sitä alkuperäistä linkkiä josta sen luin, mutta tässä on keskustelu jossa käydään läpi samoja asioita http://www.allergia.fi/keskustelut/allergia-ja-astma/elaimet/?x59127=1398741

• 15+6

En ole millekkään allerginen. Paitsi kissoille. Mistäköhän johtuu. Kissat kuuluu maatiloille ulos eikä kerrostalo koppeihin.

• Vierailia4

Hei, minulla on jo pitkään ollut kissakuume,mutta isäni on allerginen kissoille.iskä saa koirista silmä oireita,nenä menee tukkoon ja hengitysioireita. Mutta en tiedä miten pahoja oireita hän saa kissasta sillä on ollut aina talossa missä on ollut kissoja sekä koiria. Olen miettinyt siperian kissaa mikä ei niin paljon allergisoisi. Mitä mieltä te ollette kanttaisiko kokelilla jossain onko iskä kissalle allerginen ja miten pahasti vai onko tämä ihan tyhmä idea?

• Veirailia4
        Vierailia4 kirjoitti:

Hei, minulla on jo pitkään ollut kissakuume,mutta isäni on allerginen kissoille.iskä saa koirista silmä oireita,nenä menee tukkoon ja hengitysioireita. Mutta en tiedä miten pahoja oireita hän saa kissasta sillä on ollut aina talossa missä on ollut kissoja sekä koiria. Olen miettinyt siperian kissaa mikä ei niin paljon allergisoisi. Mitä mieltä te ollette kanttaisiko kokelilla jossain onko iskä kissalle allerginen ja miten pahasti vai onko tämä ihan tyhmä idea?

Siis selvennyksenö se että isä on vieraillut talossa missä on ollut koiria sekä kissoja . Joten en tiedä miten reagoi kissoille

• Vierailia4

Voisiko jo ku ystävällisesti vastata :)

• Cats

Miehellä kissa-allergia mutta päätettiin ottaa silti kissa. Luin että siedättyisi parhaiten pennulle, niin otettiin 3kk ikäinen kisu. Mies aloitti ajoissa päivittäiset allergialääkkeet (samat kuin heinänuhaansa). Ensin ei päästetty kisua makkariin. Alettiin imuroida ja mopata viikottain, ja pestä sohvanpäälliset ja petivaatteet viikottain. Kaikki pyykki menee nykyään myös kuivuriin. Miehelle ei sitten allergiaoireita lääkittynä juuri tullut. Kissa tuli väliimme nukkumaankin. Kun parin kk päästä otettiin toinen pentu, tuli hetkellisiä oireita lääkityksestä huolimatta, lähinnä kun kissaa paijannut käsi osui silmään. Puolessa vuodessa siedättyi omille kissoille niin ettei enää tarvii lainkaan lääkkeitä! Nyt oireita tulee vain vieraista kissoista. Hyvin meni meillä. :)

• kurrrnaaauu

kysyppäs onko kellään myydä täytettyä kissaa? ne on käsitelty jollain,ei pitäs käydä henkeen. eikä sotke eikä kehrää liian kovaan ääneen. eikä kynsi sohvia

• tekomirrinimun

Ottaa sellasen muvisen, tai karvasen, maun mukaan.Laittaa sen ulos terassille istumaan, niin jos äkkiä kauempaa katsoo, näyttää ihan aidolta.Sitä voi silittää, pitää sylissä jutella sille, eikä syö mitään.On halpa, ei tarvii el kulujakaan.Jos väri haalistuu, voi aina ostaa uuden, tai jopa värjätä sen vanhan.On huomattavasti helpompihoitoinen kun oikea.Nykyään on sellaisiakin, joissa on patteri,ja ne hengittääkin ihan oikeasti :) Suosittelen muillekkin.

• laskin

Pakko kommentoida muutamaan asiaan. Koirat eivät ole vähemmän allergisoivia, kuin kissat. Koiran ihon pölyn proteiinit ovat suurempia kooltaan, joten allergisoituminen voi olla hitaampaa.

Pienin ihon pölyn proteiini on kissoilla, sioilla ja marsuilla. Siksi näille lajeille herkistytään nopeimmin. "Allergiakissa", Amerikassa kovalla rahalla kehitettynä joko aiheuttaa allergiaa tai sitten ei. Kissalta on poistettu yksi proteiini, joka mahdollisesti allergisoi joitakin ihmisiä.

Karvojen pituus, tai puute tai alusvilla ei allergioihin vaikuta, koska ihon hilsepöly on se, mille allergisoidutaan. Toki esim virtsan proteiinille voi myös allergisoitua, ja siksi aina silmät valuu ja nenä tirskuu kissanlaatikon putsaamisen jälkeen.

Jos selkeät oireet tulee, kun vierailee kissakodissa, tai labratulokset huutavat hoosiannaa, on paras unohtaa kissahaaveet. Paras sekä allergiselle, että itse eläimelle. Ei ole kiva olla pieni kissa, joka muutaman kuukauden "kokeilun" jälkeen roivataan kadulle tai seuraavaan testikotiin, koska allergisen oireet pahenivat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4756
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3155
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2641
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      52
      2615
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2410
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2348
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1559
    Aihe