Saamelaiset nuoret tyttöset :)

Mies etelän

Saamen tyttöset on kovin nättejä, semmoiset parikymppiset. Vaan kelpaako semmoisille etelän pojat? :)

Ja vakavammin, miten saamelaisten parissa suhtaudutaan seurusteluun ns. normaalin suomalaisen kanssa?

12

2647

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ähhh

      Ajatus siitä, että saamelainen seurustelisi jonkun muun kuin saamelaisen kanssa on suunnilleen yhtä mahdoton ja mieletön kuin hypoteettinen tilanne, jossa suomalainen seurustelisi ei-suomalaisen kanssa. Ehei, ei onnistu.

      • Suomi sammal

        Emme taida etelän pojat kelvata noille saamelaisille tyttösille, vaikka kauniita ovatkin.
        Paremmin tilannetta voisi verrata, että lännenmies seurustelisi intiaanin kanssa, mikä olisi todella
        hypoteettinen tilanne, eli ei mahdollista.

        Ehkä saamelaiset ajattelee, ettei suomalainen voisi seurustella ulkomaalaisen kanssa, mutta monet suomalaiset seurustelevat ulkomaalaisten kanssa ja moni on avioliitossa ulkomaalaisen kanssa.
        Suomalaiselle se ei ole mitenkään tavatonta tai vieras ajatus.
        Ehkä saamelaisilla on erilainen näkemys tästä asiasta ja he eivät seurustele muiden kuin saamelaisten kanssa.


    • .....

      ..kuin tavallisetkaan suomalaiset, vai? Tosi hassu kysymys. Miten nyt muutenkin ihmiset suhtautuu seurusteluun?

      Duot lea hui soma gacalbmas. 'Vehä nugo leago sämis muohttabearnnat, vai mo de'?

    • nieida

      eiköhän sitä seurustella ihmisten eikä kulttuurien kanssa.. Itse seurustelen suomalaisen miehen kanssa ja olen täysin saamelainen. Minulle saamelainen identiteetti on tärkeä osa minua ja se että puolisoni arvostaa sitä ja ihailee juuriani vielä tärkeämpää. mieheni ymmärtää ja arvostaa todella saamelaisuuttani. se jos mikä merkitsee

      • Normála?

        Olen täysin samaa mieltä ja näin meilläkin. Juhlia vain on enempi, eikä se ainakaan haittaa vai mitä?=)


      • ihmeellistä

        Sehän se onki tärkeintä tässä elämässä, että saa osakseen ihailua juuriensa vuoksi. :--) On se hyvä tuntea olevansa parempi kuin muut ja vain sen tähen, että syntyny johonki tiettyyn kulttuuriin..


    • Rássi

      Joo ei onnistu. Ainakaan ilman jatkuvia ristiriitoja, väärinymmärryksiä sun muita suhdetta hankaloittavia asioita. Kannattaa ottaa saamelainen puolisoksi, jos haluaa ns helpon elämän jossa kaikkea tarvitsee selittää ja perustella. Kielikin on jatkuvassa törmäyskurssissa, teknisesti puhutaan samaa kieltä, mutta sanoilla on eri sisältö ja merkitys. Piruako minä selittelemään miksi ajanmääre "äsken" voi olla viisi minuuttia sitten, aamulla tai vaikkapa toissapäivänä, että miksi pääsiäisenä juhlitaan neljä päivää putkeen tai että miksi asian kertomatta jättämäminen ei ole valehtelemista.. Nimim. viisi vuotta lannanmiehen kanssa seurustellut, mie en jaksa ennää...

    • Golggotmánnu

      Joo, kyllä met voimma seurustella ihan suomalaistenki kanssa, mutta ko emmä met huoli etelän veteliä.
      Ei millään pahalla, muttei kyllä hyvälläkkään ;)

    • riukuna oltu

      Eiköhän ylivoimaisesti suurin osa saamelaisista ole nykyään ns. sekaliitoissa, eli jonkun muun kuin saamelaisen kanssa. Ja kun kaksi kulttuuria on samassa talossa, se on ihan molemmista kiinni, miten onnistuu.

      Monesti näyttää käyvän niin, että koska Suomen saamelainen osaa suomen kielen, kulttuurin ja yhteiskunnan jo ennalta, se suomalainen puoliso ei edes katso tarpeelliseksi oppia saamea, kulttuuria jne.

      Jos eletään sitten vain toisen kielellä, kulttuurissa ja ehdoilla, niin että suomalaisuus ja suomalainen elämäntapa on yhteistä mutta saamelaisuus vain saamelainen oma juttu, yhteentörmäyksiä ei voi välttää pitemmän päälle...

    • nuorna vitsa viännet

      Vähän surullista, että ensin valitetaan ku ei saamelaisia arvosteta ja kulttuuria väärinkäytetään sun muuta, ja sitten itse ollaan rasisteja lantalaisia kohtaan. Eikö se ole aina kunnianosoitus, että joku on kiinnostunut sun kulttuurista, ja haluaa jakaa sitä ja jatkaa eteen päin? Menee aika sisäsiittoseks ja kuolee sitten sukupuuttoon sellanen kansa joka ei uutta verta huoli.

      • vuorbi

        Sorry, valtaväestöä kohtaan ei voi olla rasisti. Ennakkoluuloinen kyllä, mutta ilman institutionaalista valtaa ei ole rasismia.


      • akmeelix
        vuorbi kirjoitti:

        Sorry, valtaväestöä kohtaan ei voi olla rasisti. Ennakkoluuloinen kyllä, mutta ilman institutionaalista valtaa ei ole rasismia.

        Sinulla on ihan oma rasismin määritelmäsi. Yritätkö puolustella rasismia kiistämällä rasismin olevan rasismia?

        Todellisuudessa rasismi on henkilökohtainen ideologia, asenne tai suhtautumistapa. Yhteiskunnan rakenne ("institutionaalinen valta") voi sitten tukea sitä, tai olla tukematta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      2722
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1550
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe