Osuin ensimmäistä kertaa tälle poliisipalstalle.
Täytyy sanoa, että yllätyin siitä katkeruuden määrästä, jota se sisällään pitää.
Toki, jokaisessa ammattikunnassa, myös poliisissa, on heikommat edustajansa ja he useimmiten sitten mustaavat kollegoidensakin maineen.
Olen itse asunut viimeisen neljän vuosikymmenen aikana yhdeksässä eri maassa enkä missään muualla (mukaanlukien esim Ruotsi ja Kanada)
maailmassa ole törmännyt yhtä asialliseen ja rehtiin virkamieskuntaan kuin Suomessa.
Haluaisinkin kuulla teidän mielipiteitä ja perusteita,jotka palstalla esittävät kritiikkiä:
missä maassa poliisi mielestäsi hoitaa tehtävänsä paremmin kuin Suomessa?
Parempia kokemuksia ja hauskaa kesää kaikille,
Suomen poliisi
11
1479
Vastaukset
- varmaan
siitä tuo "poliisien rehellisyys" täällä suomessa että poliisien rikokset tuodaan esille nettisivujen kautta ja täten poliisit pelkäävät enemmän tehdä rikoksia.
- Pollari
Enpä kyllä usko, että nettisivujen kirjoittelu hirveästi poliiseja pelottaa. Ja onhan netti käytössä ihan maailmanlaajuisesti.
- poliiseja pelota
Pollari kirjoitti:
Enpä kyllä usko, että nettisivujen kirjoittelu hirveästi poliiseja pelottaa. Ja onhan netti käytössä ihan maailmanlaajuisesti.
Samaa mieltä. Ja kaikkihan on suhteellista. Mikä tarkoittaa, että poliisit muualla maailmassa ovat vielä kammottavampia kuin Suomessa(!)
- asuneet
Jos ihminen asuu joissain muualla, mitä hän sitten tietää, niin mitä?
Ei täällä kansalaiset sitä tiedä miten muissa maissa viranomaiset asiansa hoitaa! - Beagle Boy
Mitähän tämäkin oikein tarkoittaa. Mustamaalaavat kollegoidensa maineen ? Kas, kun se koskee vain poliisin ammattia. Rikoksen tehnyt insinööri, pappi, lääkäri, putkimies jne. ei tietenkään mustamaalaa omien kollegoittensa mainetta, sillä jokainen vastaa näissä ammateissa vain omista teoistaan, ei koko organisaation tai ammattikunnan.
Toisin on näköjän poliisin kohdalla. Yksikin esim. humalassa autolla ajanut poliisi siis mustamaalaa koko ammattikuntansa, ne ovat kaikki sellaisia. Eli koko organisaatio.
Kyllä näköjään ininää riittää Suomenmaassa. Onhan se tunnettua, että esim. iltapäivälehden lööpissä joko sana poliisi tai Matti Nykänen myy.
Nyt tosin Kimi Räikkönen jo hätyyttelee perässä.- Järjestyspoliisi
Kysymys on kahdesta asiasta: 1) Ensinnäkin poliisilta edellytetään nuhteettomuutta ja 2) toiseksi poliisin tehtävänä on valvoa rikoksia.
Jos ylikomisario kuljettaa autoa alkoholin vaikutuksena, onko hän silloin sopiva henkilö valvomaan sitä, että muut eivät aja autoa alkoholin vaikutuksen alaisena? Onko tämä ylikomisario sopiva henkilö päättämään ajokieltojen pituudesta, kun hän itsekin joutuu ajokieltoon?
Insinöörin tehtävänä ei ole valvoa rikoksia. Siksi insinööri rattijuoppona ei mustamaalaa ammattikuntaansa. Jos rakennusinsinööri suunnittelee rakennuksen, jonka katto romahtaa, hän mustamaalaa omaa ammattikuntaansa.
Jos hoitaja antaa potilaalle väärää lääkettä ja potilas menehtyy, hoitaja mustamaalaa ammattikuntaansa.
Kysymys on siis siitä, että rikosten paljastaminen ja ennalta estäminen on osa poliisin työtä. Jos poliisi itse syyllistyy rikoksiin, se voi heikentää hänen sopivuuttaan ammattiin. Jos poliisi tekee muunlaisia virheitä, ei virhe välttämättä mustamaalaa hänen ammattikuntaansa. - I. Keturi
Järjestyspoliisi kirjoitti:
Kysymys on kahdesta asiasta: 1) Ensinnäkin poliisilta edellytetään nuhteettomuutta ja 2) toiseksi poliisin tehtävänä on valvoa rikoksia.
Jos ylikomisario kuljettaa autoa alkoholin vaikutuksena, onko hän silloin sopiva henkilö valvomaan sitä, että muut eivät aja autoa alkoholin vaikutuksen alaisena? Onko tämä ylikomisario sopiva henkilö päättämään ajokieltojen pituudesta, kun hän itsekin joutuu ajokieltoon?
Insinöörin tehtävänä ei ole valvoa rikoksia. Siksi insinööri rattijuoppona ei mustamaalaa ammattikuntaansa. Jos rakennusinsinööri suunnittelee rakennuksen, jonka katto romahtaa, hän mustamaalaa omaa ammattikuntaansa.
Jos hoitaja antaa potilaalle väärää lääkettä ja potilas menehtyy, hoitaja mustamaalaa ammattikuntaansa.
Kysymys on siis siitä, että rikosten paljastaminen ja ennalta estäminen on osa poliisin työtä. Jos poliisi itse syyllistyy rikoksiin, se voi heikentää hänen sopivuuttaan ammattiin. Jos poliisi tekee muunlaisia virheitä, ei virhe välttämättä mustamaalaa hänen ammattikuntaansa.Lomaltani vilkaisin tännekin, ja löytyipä hyvin perusteltu mielipide, josta Beagle Boykin voisi ehkä jotain oppia ainaisine kitinöineen poliisien parjaamisesta. Asia on juuri niin kuin Järjestyspoliisi kirjoittaa.
Järjestyspoliisi kirjoitti:
Kysymys on siis siitä, että rikosten paljastaminen ja ennalta estäminen on osa poliisin työtä. Jos poliisi itse syyllistyy rikoksiin, se voi heikentää hänen sopivuuttaan ammattiin. Jos poliisi tekee muunlaisia virheitä, ei virhe välttämättä mustamaalaa hänen ammattikuntaansa.Kenttäsika puhuu järkeä, mutta siltikin haluan harjoittaa haureutta pilkkujen kanssa:
Itse olen sitä mieltä että esimerkin poliisi tai rakennusinsinööri EI mustaa ammattikuntansa mainetta.
Uskoisin kuitenkin suurimman osan ymmärtävän, että niin kauan kun on kyse ammattikunnasta johon kuuluu tuhansia henkilöitä (rakennusinsinöörejäkin taitaa suomessa enemmän kuin kourallinen olla?), niin yhden teko ei järkevästi ajatellen voi saattaa KOKO ammattikuntaa huonoon valoon. Sitten kun tekoja on useampia tai yleiseen käsitykseen tulee sellainen kuva että kyse on "maan tavasta" (eli ajellaan pierussa töihin tms.) niin silloin voitaisiin jo puhua koko ammattikunnan mustamaalauksesta.
Eräs juristituttavani sanoi jonkun proffan sanoneen osuvasti, että niin kauan kun voimme lukea lehdistä poliisien tekemien rikoksien tutkinnasta ja tuomioistakin, asiat ovat omalla tavallaan kohtuullisen hyvin - maailmassa kun on monia maita, jossa lehtien perusteella poliisit eivät koskaan tee mitään kiellettyä. Jokainen arvannee, mitä todellisuus poliisin toiminnasta niissä maissa on.- Pollari
mala_fide kirjoitti:
Kenttäsika puhuu järkeä, mutta siltikin haluan harjoittaa haureutta pilkkujen kanssa:
Itse olen sitä mieltä että esimerkin poliisi tai rakennusinsinööri EI mustaa ammattikuntansa mainetta.
Uskoisin kuitenkin suurimman osan ymmärtävän, että niin kauan kun on kyse ammattikunnasta johon kuuluu tuhansia henkilöitä (rakennusinsinöörejäkin taitaa suomessa enemmän kuin kourallinen olla?), niin yhden teko ei järkevästi ajatellen voi saattaa KOKO ammattikuntaa huonoon valoon. Sitten kun tekoja on useampia tai yleiseen käsitykseen tulee sellainen kuva että kyse on "maan tavasta" (eli ajellaan pierussa töihin tms.) niin silloin voitaisiin jo puhua koko ammattikunnan mustamaalauksesta.
Eräs juristituttavani sanoi jonkun proffan sanoneen osuvasti, että niin kauan kun voimme lukea lehdistä poliisien tekemien rikoksien tutkinnasta ja tuomioistakin, asiat ovat omalla tavallaan kohtuullisen hyvin - maailmassa kun on monia maita, jossa lehtien perusteella poliisit eivät koskaan tee mitään kiellettyä. Jokainen arvannee, mitä todellisuus poliisin toiminnasta niissä maissa on.Mala Fideltä tapansa mukaan hyvä kommentti.
Olen itsekin sitä mieltä, että vaikka rikosten tekeminen heikentää yksittäisen poliisin kykyä (tai ainakin uskottavuutta) toimia virassaan, ei hänen rikostaan voi yleistä koskemaan koko ammattikuntaa.
Tällä palstalla on vaan kovin muodokasta kirjoitella provoja tyyliin "poliisit ovat sitä ja poliisit ovat tätä". Hirmuista yleistämistä.
Olen sitä mieltä, että moinen yleistäminen ja yksiulotteinen, jopa typerä ajattelu kertoo enemmän esittäjästään kuin "kritiikin" kohteesta. Pollari kirjoitti:
Mala Fideltä tapansa mukaan hyvä kommentti.
Olen itsekin sitä mieltä, että vaikka rikosten tekeminen heikentää yksittäisen poliisin kykyä (tai ainakin uskottavuutta) toimia virassaan, ei hänen rikostaan voi yleistä koskemaan koko ammattikuntaa.
Tällä palstalla on vaan kovin muodokasta kirjoitella provoja tyyliin "poliisit ovat sitä ja poliisit ovat tätä". Hirmuista yleistämistä.
Olen sitä mieltä, että moinen yleistäminen ja yksiulotteinen, jopa typerä ajattelu kertoo enemmän esittäjästään kuin "kritiikin" kohteesta.Eiköhän järjestyspoliisin mielipide ole perusteltu, ainakin hallinto-oikeudelliselta kannalta?
Ei se ojaan kaada vaikka jotkut ammattikuntansa mainetta mustaavatkin, kunhan määrä pysyy pienenä eli ei tule korruptio-ongelmaa.
Tutun suhteen on aina vähän sokea. Tai minä ainakin olin tosi tyhmä kun uskoin olleeni oikeassa huumausaineiden katoamisen suhteen vasta kun niitä vienyt farmaseutti haki panacodia suoraan suuhun popsittavaksi kaikkien nähden eli käyttö oli edennyt siihen pisteeseen ettei hän enää välittänyt salata sitä.
- Anonyymi
Hyvästä työstä maine ja palkka nousee Sitten tää sekunda työ josta kärsii kaikki.. Myös poliisissa... Kouvolan mätä muna PÄIVI POLLARI
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️922017Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu
Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia1671490YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä741279- 721127
Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2301112Hyvin. Ikävää nainen,
Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan871054Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.148991Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava237938Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin
Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.51906Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta
Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli88881