Hei ja onnea teille äideille1
Minä olen aivan masennuksen kourissa, silla vauvani nt oli 2,4 (pääpeppu mitta 65mm). Olen kuulemma siinä rajalla, mutta se ei paljon lohduta...
Please, jos jollain on ollut sama tilanne, niin voisitteko kertoa, mitkä oli arvot ja mikä lopputulos!
Itselläni on uksi lapsi ja hänen arvonsa vastaavalla viikolla oli 1,3.
Kiitos paljon!
Onko kenenkään vauvalla ollut niskaturvotusta
7
5098
Vastaukset
- älä huolehdi
saattaa niskaturvotus olla ajoittain jopa yli rajojen, ei tarkoita vielä mitään. Sitä seurataan joka ultrassa ja seuraavassa ultrassa voi olla ihan normaali. Omallani oli siinä rajalla eikä siitä tarvihe huolestua...
- vaan..
Eli en yhtään osaa sua auttaa mut mä oon kuullu et 3cm ois se raja ku mennään jatkotutkimuksiin.. jäi itseäkin tuo asia vaivaamaan joten taidanpa googlettaa jos viisastuisin!
- =)...
eli siis mm eikä cm...
- tällaista..
Poikkeavan paksun niskaturvotuksen omanneista sikiöistä on tutkimuksen mukaan 75% (jopa 90%) täysin normaaleita.
Turvotusta mitataan ultraäänikuvasta tietystä kulmasta ja korostuneena niskaturvotuksena pidetään raskausviikosta riippuen noin 3 mm:n paksuista nestekertymää.
Tässä löysin otteita www.hus.fi sivuilta..
Eli älä turhaan ole huolissasi! Tai tietenkin on aina huoli omasta pienokaisesta, mutta aika yleistä näyttää tuo turvotus olevan. Omaa kokemusta ei ole kun en noihin tutkimuksiin halunnut. Mutta ihanaa loppuraskautta sinulle!
- -minä vain-
Meilläoli rv 12 5 nt 2.4mm. Sikiön kokoa en muista, mutta ihan terve vauva meille tuli :)
Voithan soittaa sinne ultraajalle ja keskustella asiasta jos jäi vaivaamaan.
Oletko minkä ikäinen? Siihen tulokseenhan vaikuttaa myös oma ikäsi ja sitten tuo sikiön koko ja turvotus, eli niillä lasketaan se arvio.
Googleta Tekay, niin sieltä pääset laskemaan oman riskisi!- emilia73
Kiitos kaikille vastanneille, täälläpä on mukavaa porukkaa!!!
Tekay:n sivujen mukaan meilla pitaisi olla 65 mm pituudella NT alle 2,4 ja se olikin yksi suurinpia huolenaiheita, kun monet luottavat juuri niihin sivuihin.
Soitin eilen ultraajalle ja nenäluu oli nakyvissä, mikä on hyvä merkki.
Lapsivesipunktio on 21.7, joten ikävää odottelua...
Hyvää kesää kaikille!
- ....
Meidän vauvalla ei havaittu ultrassa minkäänlaista niskaturvotusta,mutta hänellä todettiin kuitenkin heti synnyttyään Turnerin oireyhtymä,johon juuri kuuluu tuo niskaturvotus. Eli ei tuo np-ultra todellakaan mitään 100% vastausta anna. Niskaturvotus ei automaattisesti tarkoita,että lapsella olisi downin syndrooma. On muitakin syndroomia ja oireyhtymiä,joihin kuuluu osana tuo niskaturvotus,kuten juuri mainitsemani Turner. Se ei aiheuta henkistä kehitysvammaisuutta,vaan vaikuttaa myöhemmällä iällä pituuskasvuun ja puberteetin poisjäämiseen,mutta nämä on hoidettavissa sitten hormonihoidoilla. Eli kaikki havaittu niskaturvotus ei automaattisesti tarkoita pahaa kehitysvammaa,vaan ehkä vain jotain lievää poikkeavuutta fyysisessä kehityksessä tai sitten ei mitään. Mutta niin kuin jo mainitsin,np-ultra ei siis todellakaan ole satavarma ja useilla sikiöillä todetaan niskaturvotusta,mikä sitten häviää itsestään ja ei aiheuta mitään tai sitten tapahtuukin päinvastoin,niinkuin meillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491526Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871016- 191013
- 86946
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187886Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99815- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?66742