Eikö aikuislukiossa ole 44 kurssia pakollisena? Miten syventävät opinnot... sisältyykö tuohon 44 kurssiin jo ne?
Aikuislukion kurssit
8
2631
Vastaukset
- ....
Kyllä 44 kurssia on alin suoritettujen kurssien määrä, jolla lukion päättötodistuksen voi saada. Eli siihen kuuluu myös syventävät kurssit. Mutta jos olet alle 18-vuotias aloittaessasi opinnot, pakollisia kursseja on tällöin 48 (liikunta, kuvis, terveystieto, musiikki). Olen itse aikuislukiolainen ja opinnot loppusuoralla. Kerron mielelläni lisää aikuislukio-opinnoista, jos sinulla on kysyttävää.
- aikuislukio...
Kiitos vastauksesta! Oliko sinulla ammattikoulu suoritettuna ennen kuin menit aikuislukioon? Jos niin saitko joitain aineita hyväksiluettua? Ajattelin suorittaa lukion kahdessa vuodessa, jos vain mahdollista. Kuinka monta kurssia sinulla on yhdessä jaksossa?
- ....
aikuislukio... kirjoitti:
Kiitos vastauksesta! Oliko sinulla ammattikoulu suoritettuna ennen kuin menit aikuislukioon? Jos niin saitko joitain aineita hyväksiluettua? Ajattelin suorittaa lukion kahdessa vuodessa, jos vain mahdollista. Kuinka monta kurssia sinulla on yhdessä jaksossa?
En ole suorittanut ammattikoulua, joten valitettavasti siitä en osaa sanoa. Käsittääkseni ainakin joitain kursseja saa luettua hyväksi riippuen tietenkin ammattikoulun alasta. Itse suoritan lukion 2,5 vuodessa. Kahdessakin vuodessa se ihan hyvin onnistuu, jos vain heti ottaa sen tavoitteekseen. Pienissä aikuislukioissa ei välttämättä ole kursseja riittävän usein tarjolla, joten voi tulla ongelmia. Itse olen suuremmassa aikuislukiossa, joten kurssitarjotimessa on riittävästi kursseja. Minulla on ollut kursseja 3-7 jaksossa riippuen vähän opiskeluinnosta ja työkiireistä. Yhdessä lukuvuodessa on 5 jaksoa. Jos kirjoitat keväällä ylioppilaaksi, niin sinun täytyy suorittaa kurssisi 4. jakson loppuun mennessä. 4:ssä jaksossa on myös ylioppilaskirjoitukset, joten siihen jaksoon ei kannata jättää montaa kurssia - mielellään ei yhtään. Eli jos jättäisit toisen opiskeluvuotesi 4. jakson lukulomaksi, niin sinulla olisi koko lukioaikana käytettävissä 8 jaksoa, mikä tekisi tällöin 5,5 kurssia jaksossa (jos olet yli 18v. ) tai 6 kurssia (alle 18v.). Tuollainen kurssimäärä ei ole lainkaan mahdoton. Täytynee ottaa huomioon, että jos olet esimerkiksi koeviikolla kipeänä, menee se jakso pieleen. Meillä ei ainakaan ole mitään uusintatenttejä, joita useimmissa päivälukioissa on. Oletko kuullut kesälukiosta? Usein alkukesän aikana ("tehojakson" kesto 2-3vk lukiosta riippuen) voi suorittaa muutaman kurssin, jos vain koulussasi tämä on mahdollista. Tulipas pitkästi vastattua.. Kannattaa mennä opinto-ohjaajan juttusille ammattikoulun todistus mukanasi kysymään noista kurssien hyväksi lukemisista.
- aikuislukiosta
aikuislukio... kirjoitti:
Riippuu aikuislukiosta, miten paljon joudut opiskelemaan ennen kirjoituksiin osallistumista, siis jos lähdet suorittamaan ylioppilastutkintoa ammattikoulupohjalta. Maksimissaan joutuu suorittamaan kaikista kirjoittamistaan aineista pakolliset kurssit. Joissain lukioissa voi osallistua suoraan kirjoituksiin.
Varsinaista hyväksilukemista ei ainakaan omassa aikuislukiossa ole ollut, koska kurssit eivät vastaa sisällöllisesti toisiaan. - ....
aikuislukiosta kirjoitti:
Riippuu aikuislukiosta, miten paljon joudut opiskelemaan ennen kirjoituksiin osallistumista, siis jos lähdet suorittamaan ylioppilastutkintoa ammattikoulupohjalta. Maksimissaan joutuu suorittamaan kaikista kirjoittamistaan aineista pakolliset kurssit. Joissain lukioissa voi osallistua suoraan kirjoituksiin.
Varsinaista hyväksilukemista ei ainakaan omassa aikuislukiossa ole ollut, koska kurssit eivät vastaa sisällöllisesti toisiaan.Periaatteessa jos on käynyt jo ammattikoulun niin pitäisi päästä suoraan kirjoittamaan ilman yhdenkään kurssin käymistä, näin sanoo YTL:n ohjeet. Eli amiksesta pääsee suoraan kirjoittamaan jos tahtoo (tosin en tiedä onko siinä välttämättä järkeä.)
- minä...
.... kirjoitti:
Periaatteessa jos on käynyt jo ammattikoulun niin pitäisi päästä suoraan kirjoittamaan ilman yhdenkään kurssin käymistä, näin sanoo YTL:n ohjeet. Eli amiksesta pääsee suoraan kirjoittamaan jos tahtoo (tosin en tiedä onko siinä välttämättä järkeä.)
Juu, kyllä pääsee kirjottaan mutta käteen saa ainoastaan valkolakin, ei lukion päättötodistusta.
Ómassa lukiossani alle 18vuotiaana alottaneiden täytyy lukea väh. 47kurssia, muiden 44. - toki kirjoittamaan
minä... kirjoitti:
Juu, kyllä pääsee kirjottaan mutta käteen saa ainoastaan valkolakin, ei lukion päättötodistusta.
Ómassa lukiossani alle 18vuotiaana alottaneiden täytyy lukea väh. 47kurssia, muiden 44.Kolmivuotisen ammattikoulun perustutkinnon suorittaneella on oikeus osallistua ylioppilaskirjoituksiin vaikka suoraan, siihen ei mikään aikuislukio voi pakottaa suorittamaan lukiokursseja.
On sitten aivan eri asia, että onneksi aikuislukioissa suhtaudutaan hommaan vastuullisesti ja pyritään varmistamaan, että yo-tutkintoon ilmoittautuvalla on lukion tiedot ko aineissa. Ylioppilastutkinto perustuu lukion oppimäärään, jota ei käydä ammattikouluissa läpi samalla tavalla kuin lukiossa. Riippuu hirveästi tietysti myös alasta, jolla ammattikoulututkinto on. Käytännössä varmaan kaikki suorittavat lukiokursseja tai ainakin niistä tärkeimmät kirjoittamissaan aineissa. - Nimetön
toki kirjoittamaan kirjoitti:
Kolmivuotisen ammattikoulun perustutkinnon suorittaneella on oikeus osallistua ylioppilaskirjoituksiin vaikka suoraan, siihen ei mikään aikuislukio voi pakottaa suorittamaan lukiokursseja.
On sitten aivan eri asia, että onneksi aikuislukioissa suhtaudutaan hommaan vastuullisesti ja pyritään varmistamaan, että yo-tutkintoon ilmoittautuvalla on lukion tiedot ko aineissa. Ylioppilastutkinto perustuu lukion oppimäärään, jota ei käydä ammattikouluissa läpi samalla tavalla kuin lukiossa. Riippuu hirveästi tietysti myös alasta, jolla ammattikoulututkinto on. Käytännössä varmaan kaikki suorittavat lukiokursseja tai ainakin niistä tärkeimmät kirjoittamissaan aineissa.Itsekin haluaisin näin epävarmana kysyä jotakin.. Että miksi aikuislukiossa on pienempi pakollisten kurssien määrä kuin päivälukiossa? Onko aikuislukio silti "samanarvoinen" kuin päivälukio..esim.jatkomahdollisuuksien suhteen.. Itse olen nyt päivälukiossa,mutta olen harkinnut iltalukioon vaihtamista, joten kaipaisin mahdollisimman paljon tietoa aikuislukiosta ym ym..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 836019
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj474055- 1314011
- 693793
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262968Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72567Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?332379- 282252
- 2042141
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4501849